Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: käännöskohta 
Päivämäärä:   14.8.24 14:47:02

Toivoisin ulkopuolista näkökulmaa tilanteeseen.

Olen 32v tytär ja äitini on kohta 60v. Välillämme on 300 km. Lapsuuteni oli hyvä ja kannustava, minkä avulla olen edennyt elämässä ja minulla on ollut voimia tavoitella unelmiani. Olen kuitenkin aina ollut myös itsenäinen ja saanut kehuja "reippaudesta" ja pärjäämisestä, minkä takia minun on ehkä vaikea kaataa asioitani muiden niskaan (ts. olen rakastetuin silloin kuin pärjään).

Koen, että äitini on rakentanut koko elämänsä äitiyden ympärille ja olimme maailman napoja lapsena. Viimeistään veljeni muutettua kotoa (hieman alle 10v sitten), äidin erotessa silloisesta miesystävästään ja (keittiöipsykalla arvioituna) menopaussin sekä oman vanhenemisen myötä äidistä on tullut yksinäinen, jossain määrin masentunut ja katkeroituva. Koen äidin läheisriippuvaiseksi. Hänellä on jonkin verran terveyshuolia, ei mitään isoa mutta varmasti elämänlaatuun vaikuttavaa ja koen jopa, että oletetun masennuksen takia hän käy paljon lääkärissa saadakseen huomiota/hyväksyntää/sääliä tai vähintään masennuksen pahentavan fyysisiä oireita. Meidän suhteemme on helpompi aina jos äiti tapailee uutta miestä mutta ikävä kyllä pysyvää kumppania ei ole löytynyt.

Näemme äidin kanssa n. joka toinen kuukausi, mikä tarkoittaa yleensä viikonloppua tai pientä lomamatkaa. Joulun alla järjestin perheelle yhteisen ravintolakäynnin ja illanvieton (varsinaisen joulun olin töissä), kevättalvella vietimme tavallisen kotiviikonlopun perheen kesken, keväällä ennen äitienpäivää olimme äidin kanssa lomamatkalla (äitienpäivän olin töissä) ja nyt kesälle järjestimme mökkiviikonlopun.

Nyt tilanne eskaloitui, sillä samaa tahtia kun itse yritän sanoa että tarvitsen tilaa ja ei nyt suunnitella vielä esimerkiksi joulua sain äidin itkemään että hän on niin yksinäinen ja hänellä ei ole ketään ja me lapsetkin vain turhaudutaan ja tiuskitaan aina. Suurinpiirtein että kukaan ei rakasta häntä.

Nyt en tiedä miten edetä... En voi muuttaa äidin naapuriin seuraneidiksi. Suoraan sanottuna myös esimerkiksi tapaamisten tai puheluiden tihentäminen tuntuu minusta raskaalta: sisältö miten yksin hän on, miten kurjaa töissä on ja miten kaikkialle sattuu on minusta kuormittavaa.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.8.24 14:54:07

Sano suoraan, että ikävä juttu, mutta jatkuva valittaminen kuormittaa sinua ja tekee yhteydenpidon epämiellyttäväksi ja jos tilanne ei muutu, sinun on pakko vähentää yhteydenpitoa oman mielenterveytesi takia. Voit myös sanoa, että aikuinen ihminen voi esim. harrastaa ja tavata siellä muita, yksinäisyys on aika usein oma valinta kun vaan mökkiydytään kotiin nyhjöttämään. Kannattaa muistuttaa myös siitä, että katkera valittaja ei ole kenellekään mitään lempiseuraa vaan ihmiset hakevat ihmissuhteiltaan iloa eli myös sen kumppanin hakeminen helpottuu kun vähän tarkastelee omaa käytöstään.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: käännöskohta 
Päivämäärä:   14.8.24 15:54:30

Miten samaan aikaan täyttää äidin tarve olla tiiviisti yhteyksissä (ei väärin, vaan ihmistyyppikysymys) ja oma tarve hiljaiseloon (erakompi luonne)…

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.8.24 15:58:54

Sano suoraan, että ikävä juttu, mutta jatkuva valittaminen kuormittaa sinua ja tekee yhteydenpidon epämiellyttäväksi ja jos tilanne ei muutu, sinun on pakko vähentää yhteydenpitoa oman mielenterveytesi takia. - no näinkin asia on, mutta äidin mielenterveys on nyt jo huonolla tolalla niin että se sitten huononee vielä enemmän kun rakkaat lapsetkin hänet hylkää... eikö hänelle löytyisi mitään harrastusta, ystävätoimintaa, jotain missä voisi tuntea itsensä tarpeelliseksi muuallakin kun vaan lastensa seurassa? Ja voisiko häntä ohjata psykologin juttusille, esim työterveyden kautta? Ja mitenkäs ne vaihdevuosien hormonit, onko lääkitys hallinnassa?

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 16:06:58

"äidin mielenterveys on nyt jo huonolla tolalla niin että se sitten huononee vielä enemmän kun rakkaat lapsetkin hänet hylkää"

Ei käytöstapojen vaatiminen ole hylkäämistä. Jos äiti ei osaa muuta kuin valittaa, niin ei lasten tarvitse sitä kuunnella, sitä varten on terapeutit. Ihan äidin omasta peilistä löytyy syy, jos lapset välttelevät ja vain äiti itse voi asialle tehdä jotain, etenkin jos on suoraan sanottu, missä on vika. Se on sitten oma valinta jos ei halua tehdä niin, mutta sitten on myös kestettävä seuraukset.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.8.24 16:55:39

Viiva on näköjään täysin kuutamolla mitä tarkoittaa kun ihminen on masentunut ja yksinäinen. Katse peiliin, juujuu… ja käytöstapoja, jepjep…

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.24 19:06:15

No suoraan sanottuna et sä kauheasti äitisi kanssa vietä aikaa. Joku 10 päivää vuodessa?

Se on ihan okei kai, itse olen läheinen äitini kanssa ja nähdään joka viikko. Kun ei nähty, soiteltiin.

Oma äitini kävi tapaamassa omaa äitiään eli mummuani joka viikko tunnin matkan päähän ja soitteli myös.

Mun isä kävi joka päivä työpäivän jälkeen paluumatkalla katsomassa että äidillään eli mun toisella mummulla oli kaikki okei.

En osaisi kuvitella sellaista että näkisi perheenjäsentä parin kuukauden välein. Olen läheinen myös sisarteni kanssa ja meidän lapset leikkii yhdessä.

Se on sitten eri asia miten raskasta on olla masentuneen ihmisen läheinen. Se on tosiaan raskasta ja on tosi vaikeaa jaksaa jos toinen vain itkee ja valittaa pahaa oloa.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: käännöskohta 
Päivämäärä:   14.8.24 21:19:48

Tällä hetkellä täällä murehtiessa tosiaan tuntuu, että olisi helpompi asua lähekkäin ja tavata vaikka kahvien merkeissä useamman kerran viikossa tunnin-pari kerrllan. Nyt tapaaminen tarkoittaa 3 tunnin ajomatkaa, 1-2 yötä toisen sohvalla ja taas ajoa. Teen vuorotyötä ja minulla ei joka viikko esim. ole 2 päivän vapaita peräjälkeen. Sitten taas pelkään jos äiti muuttaisi omista piireistään (oma lapsuuden kylä) tänne niin olisin oikeasti hänen koko elämänsä.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   17.8.24 06:44:26

Meillä myös äito jonka identiteetti liittyy meihin lapsiin. Tunnen myös paljon vastaavia naisia. Kaikki nämä odottavat paöjon lapsiltaan ikääntyessään. Seuraa ja hoivaa. Nuo jotka ovat jääneet lapsen tasolle omien tunteidensa käsittelyn suhteen, odottavat lapsiltaan tukea sen suhteen paljon. Olen nähnyt monet kerrat. Itsekin olen pärjäävä ja tekeväinen. Äitini puolelta olen kadehdittu ja minusta pyritään ammentamaan energia omaan elämään. Sosiaalisen tarpeen tyydyttämisen vaatimus on raskainta...

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.24 08:31:51



No mikäs siinä:

Teet nyt kertalaakista selvän ettet halua olla tekemississä edes 2kk välein. Otat ja dumppaat jatkaen iloisesti iloista omaa elämääsi, sitähän neuvoa sinä täältä olet vailla?

Mitkä helkkarin äitiviha- viikot somessa nyt on meneillään?

Miksei koskaan isissä ole mitään vikaa, vaikka se kuulu "Mies" haukutaan niin netissä kuin livenäkin kyllä muutoin? Äiti se se vain on aina se narsisti ja mikä nyt hyvänsä

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.24 08:58:50

Ja miksi kritisoida äitiä tuntemuksiensa sanomista perheen suhteen jos itsen omat tuntemukset ovat ne äitisi kertomat?

Velvollisuudentunnostahan sinä tasan tuossa mitään teet, etkä halusta? Vai luinko kirjoituksesi väärin?

Onko se ihme, että yksinäisyys sattuu, ja että sattuu se, ei ole edes lähimpiensätaholta haluttu vaan koetaan noin?

Suokaa ihmisille edes kipuunsa oikeus.

Suottehan tekin omiin tuntemuksiinne itsellenne oikeuden, selittelette päässnne asioita luodaksenne oikeutusta niille jotta voitte olla "terveen itsekkäitä".

Hän on nyt hyvä ja selittää sisaruksilleen että hekin voisivat ottaa vuotostaan jotain aktiivista roolia jotta sinun ei aina tarvitse ajaa 3 tuntia suuntaansa tapaamaan äitiä koska eihän sinuakaan huvita tavata tyyppivikaisesti omaksumiesi tämän yhteiskunnan naisia vähättelevien stereotypioiden vallassa teko- ja luulosairaaksi kuuppavikaiseksi kyökkipsykologisoimaasi vanhenevaa, ainakin minimi vaihdevuosien aiheuttamista oireistakärsivää naispuolista vanhempaasi. Elämänlaatuin vaikuttava ON vakavaa. Mm naisten suhteen sydänsairauksia alidiagnodoidaan ja kipuja ei oteta todesta eikä hoideta. Lista on loputon. Riippuu ihan milloin mistäkin lääkäreistä mutta nämä ovat stereotypioita jotka vaikuttavat yleistasolla. Kivut ylipäätään sasti huonosti hoidetut tai hoitamatta jätetyt samoin kuin monet perussairaudet hoidettuina ja hoitamattomina väsyttävät ja "masentavat". Jos esimerkiksi kilpparin vajis on edes diagnosoitu mutta hoito ei ole toimivaa eivätkä arvot tasolla millä yksiilö voi hyvin, ei varmasti ihminen voi hyvin. Reuma väsyttää, ja koettakaapa itse kestää niitä lääkkeitä ja kipuja, sivuoireita - jos teille edes voidaan syöttää lääkkeitä. Entä jos kukaan ei hoida edes reuma- tai nivelrikkokipujanne johtuvat ne mistä tahansa? Saati että niistä tai muusta johtuvaa unettomuutta? Se on kotimaista julkista terveydenhuoltoa se.

Autoimmuunisairaudet ovat pirullisia. Kaikki kipuja tuottava ja tai koko elimistöön vaikuttava on.

On hirveää joutua lukemaan aloittajan vanhenevasta äidistään ja tämän sairaudesta tuottaman stereotyyppisen vähättelevän kirjoituksen kaltaista.

Jos hän sattumalta kärsii tai ei ns oikeasta masennuksesta - sekö ei sitten ole ns oikea sairaus?

Miksi ei olisi masentunut huomattuaan vanhenemassa ollessansa ja terveytensä kanssa yksin taisteklessaam että parhaansa jälkeläisensä kasvatettuaan lasten mielestä itsenäistyminen tarkoittaa sitä, hän saa mennä hommansa tehtyä, soromnoo?

Hänellä on tunteisiinsa oikeus siinä kuin sinullakin noihin omiisi. Tulisiko hänen hypätä iloisena narua lauleskellen kuin 6v pikkulapsi tai olla kuin ei olisi koskaan perhettä ollutkaan eikä kaipaisi näitä yksin siellä?

Ei ketään voi pakottaa näkemään ketään. Ei.

Jos minä en tahtoisi nähdä niin sinuna olisin edes hemmetti rehellinen ja kertoisin miten kylmät omat fiilikset on ja tai etten viitsi ajaa. Siksi, että sinä et halua etkä viitsi.

Muoripaha järkyttyy, mutta se voi olla hänelle hyväksi: ehkä hän älyää itkunsa itkettyään käytännön tasolla kovettaa itsekin sydämensä sinun suuntaansa tajutessaan, ettei jälkeläisellä sellaista sieltä omasta geeniperimästä löydykään. Osaa ainakin entrata testamenttia sen mukaan tai katsoa, ettei ainakaan jää teille törsättäviä, vaan voi käyttää privaattiin lääkäriin. Vaikka terapiaan :)

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.8.24 12:27:29

Vaikka raflaavasti kirjoitettu niin 👆

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   17.8.24 18:03:08

Ymmärrän aloittajan näkökulman aivan täysin. Minulla vain on se eroavaisuus, että asun samassa kaupungissa äitini kanssa. Äiti olettaa, että käyn kylässä ainakin pari kertaa viikossa. Kun eräällä viikolla en käynyt kiireiden vuoksi kuin kerran, sain puhelimeeni uhriutumisviestin, että varmaan meidän väleissämme on nyt jotain pahasti vialla ja äitiparka on nyt tehnyt jotain kamalan väärin. Kaikki joulut, juhlapyhät ja varmaan viikonloputkin pitäisi viettää hänen kanssaan. Jos alan esimerkiksi tapailla uutta miestä, äiti alkaa pitää kynsin hampain kiinni ja yrittää vakuutella, miten mies on varmasti huono kaikin mahdollisin tavoin.

Olen päättänyt muuttaa kauemmas, jotta pääsisin tutustumaan uusiin ihmisiin ja ehkä joskus perustamaan oman perheen (täällä se ei onnistu), mutta vielä en pääse lähtemään.

Aloittaja, sinulla on oikeus pitää kiinni omista rajoistasi.
Älä väitä esim. tuosta tähden purkauksesta, tuo on sellaista marttyyrin vuodatusta.

Saanko kysyä millainen lapsuutesi oli? Meillä oli ainakin niin, että jo lapsesta saakka piti kannatella äidin tunteita: omille tunteille ei ollut sijaa, jos ne olivat ristiriidassa äidin tunteiden kanssa tai aiheuttivat hänelle mielipahaa (kuten hyvin usein aiheuttivat). Siksi välillemme on jäänyt tämä sairas miellyttämisen kulttuuri.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: Kis 
Päivämäärä:   18.8.24 10:19:55

Mulle myös tämä on ajankohtainen aihe. Sillä erotuksella että olen 48 ja vanhemmat 83. Äidin kanssa nykyään etäiset välit, koska mun on ollut pakko vetää rajoja oman jaksamiseni takia. Muutama vuosi sitten huomasin että tapaamisten jälkeen mulla meni aina 1-2 päivää toipua. Se oli liikaa kun me nähtiin lähes viikoittain. Olen vasta nyt tajunnut monia asioita, kun olen pohtinut asiaa. Äidin omat tunnetaidot ovat surkeat ja onkin aina lähinnä keskittynyt huutamiseen, raivoamiseen, uhriutumiseen ja uhkailuun.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   18.8.24 10:31:33

Mites jos äitisi muuttaisi lähemmäs? Ainakin vaikuttaa siltä ettei äidilläsi ole läheisiä siellä missä on.
Oma äitini muutti täysin kertomatta toiselle puolelle suomea uuden miehen kanssa. Itse olin tuolloin vasta aikuistumassa oleva ja olisin kaivannut vähän tukea... juu ei ollut tarjolla.. :D no, aikuisuus menikin sitten niin että äidillä oli oma elämä, ei juurikaan nähty. Äitini kuoli 10v sitten, silloin toki olimme saattelemassa hänet täältä. Jos olisin saanut valita, kaikesta huolimatta, olisin halunnut että äitini olisi tavannut lapseni. ( syntyivät monta vuotta äidin kuoleman jälkeen)
Kannattaa ehkä ajatella asiaa siltä kantilta, mitä joskus tulevaisuudessa siltä äitisuhteelta haluaa. Itse olisin halunnut läheisemmän suhteen, äiti ei halunnut...

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: Huono tytär 
Päivämäärä:   18.8.24 10:39:59

”Lähettäjäkäännöskohta
Päivämäärä14.8.24 15:54:30

Miten samaan aikaan täyttää äidin tarve olla tiiviisti yhteyksissä (ei väärin, vaan ihmistyyppikysymys) ja oma tarve hiljaiseloon (erakompi luonne)…”

Tässäpä se kynnyskysymys. Meillä on eroa siinä, että minä asun suht lähellä äitiä, ja joudun hoitamaan hänen asioitaan aika paljonkin, kun ei enää itse kykene. Voin sanoa että se kuormittaa ja vaikea rentoutua edes vapaalla ollessa. Eilenkin, kun olin ystävien luona illanistujaisissa niin oli yrittänyt soittaa. Kun en tietenkään vastannut, messengerissä oli lukuisia viestejä, onko kaikki kunnossa. Ihan kuin olisin joku teini, vaikka ikää on jo yli 50.

Tsemppiä, aloittaja. Yritetään pitää rajoistamme kiinni. Ei siinä muukaan oikein auta.

  Re: Äitisuhde, yksinäisyys ja itsenäisyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.24 11:07:49

Aiheeseen liittyen, ei suoranaisesti kellekään tässä keskustelussa.

https://www.facebook.com/elavaarkisto/videos/1186049118650621

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.