Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppia olla nolostumatta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 13:17:45

Tuntuu että rajoitan tekemisiä kun nolottaa etten osaa toimia. Olen sosiaalisesti vähän kömpelö, niin kanssa käymiset on vähän vaivaannuttavia monellakin tapaa. Hävettää ja raskaasti aina jälkeenpäin kun mieleen tupsahtelee omat kömmähdykset ja nolot tilanteet. Olin esimerkiksi hienossa viinibaarissa treffeillä ja reippaana tyttönä halusin maksaa laskun. No en osannut syöttää tippiä siihen koneeseen kun kysyi sitä, laite vain tunki siihen koko ajan 0.01 euroa kun olisin halunnut laittaa euron. Noh, siinä ääneen tuskailin ja sähläsin asiaa,tarjoilija sanoi sitten että voit painaa vihreää jos et halua antaa tippiä. Hävetti ihan hirveästi ja vieläkin kun ajattelinkin asiaa

Re: Miten oppia olla nolostumatta

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.8.24 13:20:18

Käyt nuppitohtorilla, niin helpottaa kummasti.

Lähettäjä: Luuri 
Päivämäärä:   14.8.24 13:33:56

Tuskin tarjoilija enää edes muistaa koko juttua. Eiköhän aika moni sählää tuollaisten kanssa.

Muista, että tangoon tarvitaan kaksi. Jos sosiaalinen tilanne tuntuu kömpelöltä, se ei välttämättä aina johdu pelkästään sinusta. Olen huomannut, että suurin osa ihmisistä jännittää ja välillä hölmöileekin sosiaalisissa tilanteissa! Ei siis kannata pitää itseään niin tiukan suurennuslasin alla, vaan opetella olemaan kiltti itselleen ja ymmärtämään itseään.

Jännitys tai panikointi muuten laittaa usein aivot ihan kipsiin, joten kannattaa opetella tapoja, joilla rauhoittaa itseään. Panikoivat aivot eivät osaa ratkaista mitään, kun ainoa ajatus on "apua, en osaa, voi kauheaa kun kaikki näkevät, kohta joku suuttuu tai nauraa" jne.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.8.24 13:41:20

Luurin kanssa samaa mieltä. Maailmassa sattuu kaikenlaista kaikenlaisille ihmiselle, ei meidän kuulu olla koneita jotka hoitaa kaiken aina kuin oppikirjasta. Viime kädessä kun ketään ei kiinnosta mitä teet, kaikki ovat niin itsekeskeisiä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.8.24 13:42:16

"oppia olemaan"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 14:47:00

Oikeasti sisäistämällä että ketään ei kiinnosta. Kaikki ajattelee lähinnä itseään. Jos joku hermoilee ja sählää, niin eiköhän muut suhtaudu joko neutraalisti tai empaattisesti ja tilanteen mentyä ohi unohtavat koko asian saman tien. Tuollaisissa tilanteissa, kuin kuvaamaan korttimaksu, kannattaa ihan vaan kysyä neuvoa, esim. "miten tässä annetaan tippiä?" on varmasti lause jonka tarjoilija kuulee vaikka kuinka monta kertaa päivässä ja ohje tulee kuin apteekin hyllyltä.

Lähettäjä: -+ 
Päivämäärä:   14.8.24 17:22:29

Jos haluat laittaa euron tippiä, laitat numerot 1 ja 00. Muuten se on yksi sentti, näin siis yleisimmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 19:30:26

Olen kuin sinä, ja edelleen nolostun helposti. Se ei kyllä onneksi enää hirveästi rajoita, koska olen oppinut elämään, että elämäni tärkeimmät asiat ei muutu vaikka miten nolosti kävisi. Myös kun miettii miten itse reagoit kun joku tekee jotain noloa edessäsi, et mieti sitä. Et edes muista kaikkia kertoja kun joku on vaikka kaatunut edessäsi. Ja nämä ihmiset jotka muistaa ja kenties nauraa, kuolevat joskus. Meenaan sillä sitä, että muistot kuolee mukana eikä ketään kiinnosta tai edes tiedä asiasta 100vuoden päästä. Kaikki tekee noloja juttuja, etkä tiedä niistä yhtäkään joka olisi tapahtunut 70v sitten.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 19:33:53

Onko sinulla yleensä kovat odotukset itsellesi? En minäkään ole koskaan edes ollut ravintolassa, jossa olisi pitänyt tipata, saati että olisin joutunut näpyttelemään tippiä itse. En varmasti olisi tiennyt, miten toimia. Miksi sinun olisi pitänyt tietää kysymättä ja neuvomatta?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.