Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 20:28:48

Suositushan on Helsinki-Vantaalla 2h. Noudatatteko tätä vai menettekö aiemmin/myöhemmin?

Aikainen aamulento kyseessä ja mietin kuinka lyhyeksi uskaltaa tuon ajan vetää :D Yleensä itse aika orjallisesti noudattanut tuota kahta tuntia, mutta joka kerta paljon on luppoaikaa ollut kentällä. Pelkät käsimatkatavarat, checkinin teen myös etukäteen.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   13.8.24 20:30:32

Juuri oltiin Espanjassa ja ohjeissa luki että 2h ennen täytyi olla missä lie lähtöselvityksessä tai tavarat viemässä. Kannattaa lukaista.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.24 20:48:30

Yleensä olen tunnin tai puolitoista aikaisemmin.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.8.24 20:49:36

^ Kannattaa lukaista aloitus, jossa sanottiin että pelkät käsimatkatavarat ja lähtöselvitys etukäteen.
Itse en tuossa tapauksessa mene kahta tuntia ennen, mutta riippuu myös mihin on lentämässä. Non-Schengen-alueelle on pitkä matka ja joutuu kulkemaan passintarkastuksen läpi.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 20:51:32

Menen hyvissä ajoin. Välillä jää luppoaikaa, välillä ei. Kesällä kävi niin, ettei Finskin automaatit lukeneet uusimpia passeja. Jouduttiin jonottamaan erikoistiskille virkailijalle. No, sinne menijöillähän oli kaikilla jotain, joten vaikka jonoa ei paljon ollut, siinä meni aikaa. Myös turvatarkastukseen oli jonoa.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Rvy 
Päivämäärä:   13.8.24 20:53:13

Riippuu siitä mihin olen lentämässä ja mistä. Esimerkiksi kotikentälläni (ei Suomessa) on tiettyihin kohteisiin, kuten Suomeen, lennettäessä aina hirveät jonot, koska bag drop ei toimi. Sinne siis 2h aiemmin. Joihinkin muihin kohteisiin mennessä saa vaan jättää laukun lähes ilman jonotusta. Loma-aikoina turvatarkastus saattaa kestää tunnin, joten siihen pitää varautua tai ostaa priority. Ja jos lentää USAan niin lähtöselvitykseen menee vähintään tunti, perusturva tarkastukseen se tunti ja erikoisturvatarkastukseen toinen, eli siihen kannattaa varata 3h.

Helsingissä homma yleensä toimii, mutta koska haluan ostaa viime hetken tuliaisia, menen sen 2h aiemmin.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   13.8.24 21:56:40

Inhoan kiirettä, joten vähintään kaks tuntia ennen paitsi johonkin maaseutukeentille. Luen, syön ja fiilistelen. En myöskään ota mitään yölentoja jos suinkin voin välttää, maksan mieluummin enemmän päiväkoneesta.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 21:59:47

Menen 2 tuntia ennen.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Sori mut 
Päivämäärä:   13.8.24 22:19:30

Ihan naurettavan aikaisin vaikka lennän säännöllisesti perhettä tapaamaan. Jäi traumat kun kerran myöhästyin joulun alla ja pääsin varaamaan uudet (kalliit) liput..
Kyllä se aika vaikka kirjaa lukiessa kuluu ja harvakseltaan raskii maksaa jopa lentokenttä kahveista.

Jos tungos ahdistaa niin tyhjillä porteilla on rauhallisempaa kuin varsinaisissa odotusauloissa!

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.8.24 23:31:12

2 h ennen, jos jotain inhoan, niin kiirettä ja stressiä. Paljon leppoisampaa olla ajoissa ja fiilistellä kuin kiirehtiä. Ulkomailla olen usein vieläkin aiemmin, mutta eipä tule myöhästeltyäkään. Ei voi ikinä tietää, onko julkisissa viivästyksiä, ruuhkaa tmv, niin mieluummin varaa aikaa reilummin.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 00:01:26

Sen 2h, mielummin olen ajoissa ja odotan kuin stressaan ja kiirehdin.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   14.8.24 00:05:03

Noudatan, tai mieluummin olen 3 tuntia etukäteen. Kuljen junalla kentälle niin pitää olla sekin pelivara. Pahin oli olla 6 tuntia liian aikaisin kentällä lauantai-yönä, siinä oli turhankin paljon luppoaikaa :D Mutta junat ei kulkeneet muuten.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   14.8.24 00:31:29

Töiden takia kun tuli reissattua Arlandasta Turkuun ja päinvastoin pelkän käsimatkatavaran kanssa niin olin yleensä kolme varttia ennen, riitti hyvin.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.8.24 00:40:07

2h, koska myös kodin ja kentän välisenä matkalla voi sattua jotain.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   14.8.24 07:32:00

Matkustan niin harvoin ja vaan lomamatkoja, että olen aina sen pari tuntia ennen kentällä. En ole vielä kyllästynyt lentoasemilla hengailuun.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.24 07:35:25

Menen aina hyvissä ajoin. Luppoajalla käyn kahvilla tai olusella ennen lähtöä, se on tavallaan jo osa lomaa minulle. Määränpäässä yritän aina enemmän kiirehtiä, että esim. Ehdin ekaan junaan lentokentältä.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   14.8.24 07:40:30

Pari tuntia ennen, viimeksi jonotin Vantaalla melkein 1,5 tuntia turvatarkastukseen.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   14.8.24 08:51:35

Mä kun edellisessä työssäni reissasin paljon ja aina pelkillä käsimatkatavaroilla niin menin n. 45 min aikaisemmin. Riippui toki paljon myös ajankohdasta eli yleensä maanantai-aamuisin klo 8-10 lähteville lennoille saapui paljon työmatkustajia ja juurikin niiden käsipakaasien kanssa eli turvatarkastukseen hyvä varata hieman aikaa kun taas jos lensin illalla valmiiksi kohteeseen niin ainakin Seutulassa sai kävellä turvatarkastuksen läpi ilman jonottamista siinä kasin jälkeen.

Koulujen loma-aikoina välttelin asiakkaiden luona käymistä. Juurikin Suomen pään lentokenttien ruuhkien takia.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 09:06:07

Menen aina 2h ennen. Jos on lento, jonne passintarkastus niin varsinkin aamuisin saattaa olla ensin turvassa jonoa ja sitten vielä passintarkastuksessa. Nythän ne nesterajoitukset tulee takaisin 1.9. muistaakseni, niin sekin saattaa tuottaa lisää jonoja.

Portti menee yleensä kiinni 15min ennen lähtöä niin laske siitä. Jos on bussiportti niin senkin vuoksi hyvä olla ajoissa.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: indeed 
Päivämäärä:   14.8.24 09:09:27

Hki-Vantaan turvatarkastus arkiaamuisin voi olla hyvinkin ruuhkainen!
2h ennen lentoa ehdottomasti suosittelen!

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: Erika 
Päivämäärä:   14.8.24 09:21:26

Olemme 2 h etukäteen. Nyt kesällä toisella kerralla jonotimme todella kauan ja kesti kaikki siirtymiset kun oli ruuhkaa ja toisella kerralla oli todella hiljaista ja jäi paljon luppoaikaa odotella. Kummatkin euroopan siäsllä lentoja. Mielummin menen hyvissäajoin kun lentää lapsien kanssa niin kiire on ärsyttävää.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.8.24 09:21:50

Mä yritän tulla sen pari tuntia ennen. Mielummin luppoaikaa kentällä kuin paniikki turvajonossa, että kerkeääkö koneeseen. Kuljen siis itse lähes aina pelkän repun kanssa, ei ruumaan meneviä kamoja.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   14.8.24 09:40:22

Menen 2h ennen, vaikka yleensä reissaan lapsen kanssa, joten päästään turvatarkastuksessa fast lanea. Juuri lensin aamuyöllä ja silti menin 2h aikaisemmin, en varsinkaan lapsen kanssa mitenkään halua riskeerata.

Varsinkin heinäkuussa ja jouluna (jolloin aina lennetään) olen ajoissa, koska porukkaa on paljon.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   14.8.24 09:42:40

Ainakin sen 2h ennen Hki-Vantaalle, ja kun maakunnista saapuu, niin matkustukseenkin pitää varata aina vähän enemmän pelivaraa. Viimeksi tulin junalla, ja mielummin valitsen sen junan joka on 3h+ aikaisemmin perillä, kuin sen jossa on vain 1,5h aikaa.

Omalle lähikentälle riittää jopa alle 1h ennen lähtöä, varsinkin jos on vaan käsimatkatavaroita. Sieltä ei nykyään lähde kuin se yksi lento kerrallaan johon olet itse menossa.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 09:56:26

Aloittaja täällä, kiitos kaikille vastauksista :) olin 1,5h ennen lentoa kentällä ja ovelta siihen, että olin turvan läpi, meni 15 min.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 10:46:47

Saako Hki lentokentälle mennä esim klo 22 jos lento lähtee 07? Aamujunalla ei ehdi joten joko pitää mennä yöksi lentokentälle tai hotelliin. Katsoin että lentokentällä on unikapseleita mutta niihin ei pääse kai Euroopan sisäisillä lennoilla.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 10:53:25

Saa mennä. Mene vain turvan läpi ja etsi itsellesi joku lepopaikka rauhalliselta portilta.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   14.8.24 13:47:24

Alkupään porteilla mistä yleensä lähtee kotimaanlentoja on tosi rauhallista illalla ja yöllä, ja siellä on sen näköisiä penkkejä missä olisi ihan hyväkin nukkua. Etsiydy siis porteille 1-15, niin saat todennäköisesti nukkua aika todella rauhassa.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   14.8.24 13:53:49



"Aloittaja täällä, kiitos kaikille vastauksista :) olin 1,5h ennen lentoa kentällä ja ovelta siihen, että olin turvan läpi, meni 15 min."

Sinulla kävi tuuri, sillä aamuisin on ihan jokeri, kauanko aikaa menee. Muutama kk sitten oli aikainen aamulento ja olin kentällä puoli kuuden jälkeen ja ajattelin, että pahus, tulin liian aikaisin. Turvatarkastuksen jono oli kuitenkin jo suht pitkä ja siinä meni aikansa joten kun pääsin portille, boordaus alkoi melkein saman tien. Kollega tuli kentälle 10 minuuttia minua myöhemmin, turvan jono oli triplaantunut ja hän melkein myöhästyi koneesta. Aamut ovat siis todella arvaamattomia, ehkä menee läpi tosi nopeasti tai sitten ei.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.8.24 14:52:44

Aivan kuten muu sanoi. 10min sisällä tilanne voi muuttua täysin.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   14.8.24 15:18:46

Jep ja lisään vielä sen, että lentokenttähenkilökunta "auttaa" kiireisiä jonossa niin, että käy kieltämässä jonon ohittamisen. Että sinne vaan jonon perälle, mitäs tulit liian myöhään.

  Re: Kuinka aikaisin menette lentokentälle?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.8.24 15:27:12

Riippuu mihin lennän ja minä päivänä ja mihin kellonaikaan. Aamulentoon varsin enemmän aikaa kuin iltalentoon.

Heinäkuun lopussa lento Espanjaan lähti 14:45, oltiin kentällä 13:20 ja lähtöportilla 13:30. Edellinen iltalento keväällä mentiin se 2h aiemmin ja oli kyllä tuskaa lapsen kanssa odotella se 1h45min siellä kentällä. Meillä siis myös ruumalaukku aina mukana, check in tehty ennakkoon.

Ulkomailla menen yleensä sen 1h45min-2h aiemmin. Joskus enemmänkin, kentästä riippuen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.