Lähettäjä: jep
Päivämäärä: 14.8.24 09:13:20
En tee itse esihenkilötyötä, mutta olen ollut myös työpaikoissa joissa uusi esihenkilö on noussut alaisten joukosta tai sitten esihenkilön vaihtuessa entinen esihenkilö on muuttunut työkaveriksi. Sen mitä olen rivien välistä huomannut, tärkeää on roolin omaksuminen. Eli esihenkilönä pitää hyväksyä se että alaiset muodostavat oman porukkansa ilman sinua, se on heidän roolinsa. Esihenkilön tulee olla neutraali, johdonmukainen ja todella varoa lähtemästä mukaan keskusteluun kun pohditaan yksittäisten työkavereitten ominaisuuksia, taitoja tai henkilökohtaisia asioita. Eli esihenkilön pitää olla kaikille tasapuolinen, pahimmat esimiehet ovat olleet hovinpitäjiä, joille muutama kätyri käy sitten raportoimassa ja selkeästi muodostaa "sisäpiirin". Jos sinulle valitetaan asioista, niin olet onnistunut tehtävässäsi ja sinuun luotetaan, että hoidat asiat kuntoon. Toinen mahdollisuus toki on, että valittaja pyrkii suosioosi ja hakee keskusteluyhteyttä päästäkseen muun porukan yläpuolelle "hoitamaan asiat kuntoon" ja odottaa hyötyvänsä siitä. Eli pää kylmänä ja tarkkuutta viestintään, jos sinut on esimieheksi valittu niin varmasti sinulla riittävät taidot on!
|