Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ärrä 
Päivämäärä:   13.8.24 07:22:19

Ekaluokan infossa kerrottiin, että Helsingin kouluissa ei enää tarjota maksutonta puheopetusta, esim ärrän opetteluun. Koulun erityisopettaja kyllä tarjoaa edelleen koulun tiloissa puheopetusta, mutta vanhempien pitää maksaa siitä.

Onko muillakin paikkakunnilla nykyään näin?
Tuntuu jotenkin tosi ikävältä, kun ei kaikilla varmaan ole varaa tällaiseen (hintaa ei tosin kerrottu).
Jollain itseopiskelu videoilla ei ole lainkaan sama vaikutus, etenkään jos vanhemmalla myös itsellään on puhevika.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.8.24 07:31:19

Ei täällä ole ärrän (ja muiden yksittäisten kirjainten) opetteluun kuin linkin nettisivuille ja pari monistetta kotiopetteluun. Nämä toki ilmaiseksi.

Puheopetusta on ollut tarjolla vain niille, joiden puheesta ei saa lainkaan selvää.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.24 07:37:16

Mitäpä jos opittaisiin hyväksymään se, että jollain R-vialla ei ole mitään merkitystä, eikä se edes ole vika. Miksi pitää olla vain yksi oikea tapa sanoa R? Itse R-vikaisena vihasin sitä, että mulle pakotettiin puheopetusta kun en nähnyt ärrässäni mitään vikaa.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 08:23:26

"Mitäpä jos opittaisiin hyväksymään se, että jollain R-vialla ei ole mitään merkitystä, eikä se edes ole vika. Miksi pitää olla vain yksi oikea tapa sanoa R? Itse R-vikaisena vihasin sitä, että mulle pakotettiin puheopetusta kun en nähnyt ärrässäni mitään vikaa."

Tämä. Aivan ihmeellistä että yhteisiä rahoja laitetaan kosmeettiseen haittaan. Eri asia jos on oikeasti jotain vikaa. R:n kohdalla voisi vain muuttaa asennetta.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   13.8.24 08:31:51

Se ei ole vika, vaan ominaisuus.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   13.8.24 08:37:02

Ei meillä koulussa ollut r-opetusta, terveydenhuollon kautta mulle tuli lähe puheterapeutille R- ja S-vian takia. Itselle oli kyllä helpotus, kun mm. nimessä oli noita molempia ja muut kiusasi kun en osannut ääntää niitä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.8.24 09:06:19

Olen kyllä samaa mieltä, ettei erilaista ärrää tai ässää pidä kitkeä pois, ellei syynä ole jokin ihan todella paha ongelma, jonka vuoksi niitä ei saa sanootua lainkaan tms.

Kiusaajille pitäisi olla jonkinlaista apua saatavilla, ihan tilanteen mukaan. Voisi olla vaikka ihan vain aikuinen, joka ei sanottaisi tunteita vaan opettaisi käyttäytymään tai jonkinlaista rangaistusta kiusaamisesta tai esimerkiksi terapiaa jos kiusaaminen on hätähuuto hyväksikäytöstä .

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   13.8.24 09:26:06

"
Olen kyllä samaa mieltä, ettei erilaista ärrää tai ässää pidä kitkeä pois, ellei syynä ole jokin ihan todella paha ongelma, jonka vuoksi niitä ei saa sanootua lainkaan tms."

Vai ei pitäisi kitkeä pois, kuin nämä olisivat osa persoonaa. Esimerkiksi suuri osa S-vioista johtuu kielen lihasten toimimattomuudesta, ja jäykkyydestä, ja puheterapiassa jumpataan näitä kuntoon, ainakin pitäisi. Ei kyseessä ole mikään ihailtava piirre, vaan toiminnallinen ongelma.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.8.24 09:27:08

Kyllä, silloin korjataan jos on ongelma. Persoonallinen äänne ei ole ongelma.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.8.24 09:45:48

Kyllä mielestäni pitää yrittää kaikkia opettaa ääntämään kirjaimet oikein. Jos sen jälkeen itse päättää puhua toisin, niin se on jokaisen oma valinta. Saattaa tulla yllätyksiä kielten opiskelussa (ja ymmärretyksi tulemisessa), jos ei osaa ääntää edes omaa äidinkieltään. Sinänsä r- ja s- viat ei ole sellaisia, että ajattelisin mitään pahaa ihmisistä, joilla sellainen on. Se on vähän sama kuin päättäisi puhua tönkköä rallienglantia ilman edes yritystä parantaa omaa ääntämistä. Itse ainakin yritän harjoitella vieraiden kielten ääntämistä mahdollisimman hyväksi.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 09:50:33

Minkä takia erityisopettaja tekee puheterapeutin töitä? Ärrätreeniin on paljon maksutonta materuaalia saatavilla, vaatii vaan vanhemmilta vähän viitseliäisyyttä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 10:05:09

Niinhän moni ärrä-vikakin on rakenteellinen. Minulta itseltäni on leikattu lapsena kielijännettä, samoin lapseltani. Molemmat opittiin operaation jälkeen sanomaan kunnolla R ilman puheterapiaa, kun kieli vihdoin siihen taipui!

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ärrä 
Päivämäärä:   13.8.24 10:15:34

Itse olen koko ikäni kärsinyt pahasta esiintymisjännityksestä r-vikani takia. Ja kyllä, muutama koulukaveri tästä lapsena ivasi, ja siitä alkoi.
Rnglanniksi esiintymistä en jännitä, koska englannin kielen pehmeän r-äänteen toki osaan sanoa.

En haluaisi, että kenellekään jää elämää ja uravalintaa haittaava puhevika, jos se olisi lapsena mahdollista korjata. Onneksi itsellä ei ole ongelmaa maksaa tuosta opetuksesta lapselleni.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   13.8.24 11:12:56

Se on muuten R-ÄÄNNE, ei R-kirjain, jota siellä opetellaan. :D Pakko korjata kun tähän törmää usein. Ei siellä niitä kirjaimia opetella, vaan ääntämistä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 13:14:35

Kaverin kehitysvammainen lapsi, jo teini, ei ole koskaan päässyt puheterapiaan. Varmaan juuri näiden turhien s/r hoidettavien takia. Tämä lapsi omaa muutaman sanan sanavaraston eikä puhu kuin max 3 sanan lauseita. En ollut uskoa, ettei pääse terapiaan vaikka jonossa on ollut vuosia, mutta ei niin ei. Olisi ehkä ihan ensiarvoisen tärkeää yleensä suullisen ilmaisun kehittymisen kannalta, se kun voi määritellä koko loppu elämän suunnan tämän lapsen kohdalla. Fyysistä vikaa ei ole, vain kehitysviivästymä ja puheentuoton ongelma.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 13:19:19

No kyllä itsellä r ja s ongelmat on aiheuttaneet ihan terveysongelmiakin, mm. etuhampaat kallistuneet eteenpäin kun s-äänteessä kieli painuu niitä vasten.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: pullukka 
Päivämäärä:   13.8.24 14:18:51

Viime vuonna Tampereella 1-luokkalainen pääsi erityisopettajan pitämään ”R-kouluun”. Sitä oli joka toinen viikko 15 min kerrallaan ja siellä sai aina uudet harjoitukset, joita kotona harjoiteltiin. Tarvittiin noin 10 kertaa ja r-äänne alkoi sujua.

Itselläni oli karmiva kurkkuärrä lapsena ja olen kyllä todella kiitollinen, että sain puheopetusta. Olin silloin 6-vuotias eikä minunkaan siellä kovin montaa kertaa tarvinnut käydä, kun jo alkoi sujua.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 15:52:37

Ei ainakaan meidän kunnassa enää koulut tarjoa puheopetusta. Ei ole moneen vuoteen ollut. Kotiin voidaan antaa monisteita, joiden kanssa voi harjoitella, mutta ne asiat nyt löytyy netistäkin.
Eritysopettajat on ihan ylityöllistettyjä muutenkin, eivätkä he ole puheterapeutteja. Puheterapiaan sitten voi hakeutua erikseen, siinä missä esim. toimintaterapiaankin. Mutta eipä sitä taideta tarjota ellei tilanne ole tosi huono. Esim. että koululaisen puheesta ei saa oikein mitään selvää. Ja jonot on pitkät varmasti sinnekin.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.24 15:55:22

Koulun opeilla ei meillä ainakaan lapsi oppinut ärrää, mutta kun saatiin lähete puheterapeutille, niin lapsi oppi sen kertakäynnillä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 16:04:38

"Lähettäjäärrä

Päivämäärä13.8.24 10:15:34

Itse olen koko ikäni kärsinyt pahasta esiintymisjännityksestä r-vikani takia. Ja kyllä, muutama koulukaveri tästä lapsena ivasi, ja siitä alkoi.
Rnglanniksi esiintymistä en jännitä, koska englannin kielen pehmeän r-äänteen toki osaan sanoa.

En haluaisi, että kenellekään jää elämää ja uravalintaa haittaava puhevika, jos se olisi lapsena mahdollista korjata. Onneksi itsellä ei ole ongelmaa maksaa tuosta opetuksesta lapselleni."

Minusta on erittäin omituista, että jotain tehdään siksi ettei joudu kiusatuksi. Samalla kuitenkin vahvistetaan ajatusta siitä että tietty tapa puhua on nolo ja kiusallinen. Puuttua pitäisi kiusaamiseen ja antaa enemmin kiusaajille terapiaa.

Puheterapeutin työnkuva on paljon laajempi kuin r ja s viat. Puheterapeutti tukee kokonaisvaltaisesti kommunikaatiota. Esim. autistiset ja kehitysvammaiset voivat hyötyä paljon.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Dänny 
Päivämäärä:   13.8.24 16:16:48

Jotenkin surullista että ihmiset lokeroidaan R-kirjaimen perusteella. Tai että se pitäisi sanoa juuri jollain tietyllä tapaa. Ehkä kohta koulussa aletaan hieman pullukalle opettamaan että miten laihduttaisiin?

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   13.8.24 16:38:33

”Ehkä kohta koulussa aletaan hieman pullukalle opettamaan että miten laihduttaisiin?”

Miten niin kohta? Kyllä koulussa on jo vuosikymmeniä ohjeistettu terveellisiin elämäntapoihin, ihan oppitunneilla (terveystieto/-kasvatus) ja terveydenhoitajan käynneillä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   13.8.24 16:48:02

Mahtavaa, meillä on kohta siis koulunsa päättäviä nuoria joista osa ei osaa paitsi lukea ja kirjoittaa, myöskään puhua ymmärrettävästi. Kyllä täytyy lastaan syvästi vihata jos haluaa pienokaisensa elämästä tehdä helv. vain siksi, että on persoonallista kun meidän Maire-Riina esittelee itsensä Maile-Liinaksi. Eikä kukaan kiusaa tietenkään ja unelma-ammatti jossa tarvitaan selkeää puhetta, aukeaa ihan varmasti.
Muuttakaa vielä s ja r-vikaisten lastenne nimeksi joku jossa on mahdollisimman paljon noita kirjaimia, niin persoonallisuus korostuu kivasti.
Ehkä kohta kilpaillaan siitä kenellä on puhevian lisäksi vammaisin lapsi kun kirjainyhdistelmä kakarat alkaa olla jo niin out of season.
" meilän shlomo-maulilla on persoonallinen adhd ja down ja karsastavat silmät kun ne on niin söpöt"

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.24 16:57:42

....... Kuinka paha olo ja paha mieli sinulla on? ”Ärrävikaisia” on ollut iät ja ajat, ihan presidenttinäkin asti, radiossakin voi ärrä surahtaa. Takavuosina mediassa oli usein Matti Euori jonka puhe oli suusyövän takia epäselvää, siihen ei olisi mitkään ärräopet auttaneet.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.8.24 16:59:29

Jos itse haluaa että oma lapsi on joku puhevikaisten lihavien ja outojen Rosa sparks tmv niin fine (lapsi parka), mutta on ihan normaalia jos haluaa lapsensa osaavan puhua selkeästi, olevan normaalipainoinen, hyvän tuoksuinen ja jokseenkin jopa viehättävä. Ja samalla ettei hän kiusaa muita.
Erilaisuus on tietenkin ok, mutta ei selkeitä vikoja ja sairauksia pitäisi sanoa vain erilaisuudeksi tai jättää hoitamatta vaikka ei kiusattaisikaan. Ja sairaat ja erilaiset pitää sekä hyväksyä että heidän pitäisi saada apua paranemiseen/ puheterapiaa jne

Eiköhän nämäkin rahat mene poliittisesti valittujen pomojen taskuun, tehottomuuteen ja ei suomalaisille kuten muukin sote budjetti.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   13.8.24 17:31:03

"Mitäpä jos opittaisiin hyväksymään se, että jollain R-vialla ei ole mitään merkitystä, eikä se edes ole vika. Miksi pitää olla vain yksi oikea tapa sanoa R? Itse R-vikaisena vihasin sitä, että mulle pakotettiin puheopetusta kun en nähnyt ärrässäni mitään vikaa."

Tämä. Aika harvoissa kielissä on samanlaista R-äännettä kuin suomen kielessä. Eikä suomalaisetkaan osaa välttämättä kovin sujuvasti ääntää muita kieliä vaan se on "kulmikasta" eikä todellakaan soljuvaa, pehmeää tai sujuvaa.

Kuitenkin puhevioista huomautellaan hirveästi. Kun suomalainen sössöttää S:n tai sanoo R:n väärin, niin siitä kuittaillaan. Ja kun suomalainen ei osaa lausua jotain muuta kieltä oikein, kun se kuulostaa niin suomalaiselta, niin siitäkin haukutaan.

Omasta mielestäni tärkeintä on se, että puheesta saa selvää. Ja usein silloinkin vika on kuulijassa, kun ei saa. Kun ei viitsitä kuunnella ollenkaan tai koko ajan keskeytetään ja kolistellaan niin, ettei kenelläkään ole edes mahdollisuutta saada puheesta selvää.

Ei minua haittaa, jos joku sanoo ostaneensa marlianne-karlkkeja, mutta se kyllä haittaa, js joku vieressä kuunteleva toistelee "marlianne" ja "karlkkeja".

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 21:52:51

Ei täälä ole koulussa minkäänlaista puheopetusta. Apu täytyy hakea ihan puheterapeuteilta koulun ulkopuolelta.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.8.24 22:51:38

Hyvä uudistus.
Ohjeita löytyy netistä varmasti, joten opettakaa lapsianne itse. Kaikkea ja kaikkia ei voi sysätä yhteiskunnan vastuulle.
Minulla on S vika, mutta ei haittaa elämääni. Ihan mukavasti elelen it-alan palkalla eikä kukaan huomauttele viastani.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.8.24 22:58:04

Meidän kunnassa ei ole minkäänlaista koulun tarjoamaa puheopetusta.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 23:09:07

Puheenopetuksen tulee kuulua peruskouluun yhtä hyvin kuin muunkin erityisopetuksen.

On ammatteja ja koulutuksia, joissa vaaditaan ännevirheetöntä puhetta. Ikävähän se on jonkin kaksikymppisen kuulla, että ei pääsekään kouluun tai pitää opetella ensin virheetön puhe.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 23:16:27

Onneksi minun nuoruudessani piheterapeutille pääsi ja se oli ilmaista. Sain "persoonallisen" r-vikani siellä nopeasti korjattua. Työssäni huomaan, että vahvat puheviat häiritsevät viestintää. On vaikeaa keskittyä puheen sisältöön jos joutuu jännittämään puhujan puolesta, selviytyykö hän seuraavasta r- tai s-äänteestä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   14.8.24 00:32:55

"On ammatteja ja koulutuksia, joissa vaaditaan ännevirheetöntä puhetta. Ikävähän se on jonkin kaksikymppisen kuulla, että ei pääsekään kouluun tai pitää opetella ensin virheetön puhe."

On ammatteja, joihin ei liian lyhyet tai vihersokeat pääse, pitäisikö heidänkin "vikojaan" yhtä lailla yrittää korjata?

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.8.24 00:36:10

..... hyvin kiteytetty! Kaikilla meillä on omat puutteemme ja jokainen meistä joutuu niiden kanssa tulemaan toimeen.

... nyt on kyllä vika kuulijassa :D aikuistu vähäsen.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   14.8.24 05:51:28

”On ammatteja, joihin ei liian lyhyet tai vihersokeat pääse, pitäisikö heidänkin "vikojaan" yhtä lailla yrittää korjata?”

Kyllä, jos se hoituu yhtä helposti kuin äänneopetus.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.8.24 06:25:02

"On ammatteja, joihin ei liian lyhyet tai vihersokeat pääse, pitäisikö heidänkin "vikojaan" yhtä lailla yrittää korjata?"

Tietysti, jos asian voisi korjata. Kaikkea ei voi. Veikkaan, että moni olisi mieluusti vaikka tukiopetuksella opiskellut näkönsä takaisin, jos se mahdollista olisi. Tai muun rajoitteen, joka haittaa kanssakäymistä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   14.8.24 06:44:43

Erityisopettajan tehtäviin ei kuulu äänneopetus.
Jos alakoululaiselta puuttuu joku äänne; meillä r ja k, mentiin kelan tuella puheterapiaan, jonka matkat myös kela korvasi.
Äiidin piti löytää kelan antamasta listasta puheterapeutti, joka suostui homman ottamaan, tämä oli vaikein homma. Osa listan terapeuteista ei tehnyt enää töitä, eläkkeellä ja loput olivat hyvin kiireisiä. Puheterapeuteista ja toimintaterapeuteista on kova pula, että kannattaa sellaiseksi kouluttautua.

Mutta että näin se aloittaja menee, sinä joudut tässäkin asiassa hommiin. Niinkuin aina, kun erityislapsi on. Äiti sompaa läpi sotekenttää kuin koulutettu jääkäri.
Vastustajana ovat kunnan luottohenkilöt, joiden mielestä ei palvelua tarvita. Kela joka haluaa loputtoman määrän lausuntoja. Lasten psykiatri, jonka mielestä ei kuulu hänelle. Neurologi, joka auttaa vähän. Kunnes päästään nepsy-yksikköön, jossa vihdoin joku auttaa.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 07:25:57

"On ammatteja ja koulutuksia, joissa vaaditaan ännevirheetöntä puhetta. Ikävähän se on jonkin kaksikymppisen kuulla, että ei pääsekään kouluun tai pitää opetella ensin virheetön puhe."

Mitä nämä ammatit ovat?

Suurin syy äännevikojen terapiaan on asenneongelmat. Ei oikeat käytännön haitat. Äänneviat tai änkytys eivät estä ymmärrettävää selkeää puhetta ja vakuuttavaa ilmaisua.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 07:30:29

Minä pääsin lapsena puheterapiaan ärrävian takia mutta en koskaan sitä oppinut. Nykyään en edes arjessa muista omaa ärrävikaa, koska siitä ei ole minkäänlaista haittaa. Työskentelen opettajana.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   14.8.24 07:46:13

"Suurin syy äännevikojen terapiaan on asenneongelmat. Ei oikeat käytännön haitat. Äänneviat tai änkytys eivät estä ymmärrettävää selkeää puhetta ja vakuuttavaa ilmaisu"

Kyllä se on ihan mukavaa, kun kieli taipuu, ja puhe tulee oikein. Onko susta usein tukikengillä, (lapsena), korjattavissa olevat esim. lattajalkaisuuden aiheuttamat ongelmatkin asenneongelmia? Että vanhempien ei tarvitsisi nähdä vaivaa tukikenkien kanssa, kun voihan lapsi, ja myöhemmin nuori, vappua menemään vähän huonommallakin tyylillä.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   14.8.24 08:04:07

Riemusta kiljuen olisin laittanut lapseni maksulliseen puheterapiaan, vaikka erityisopettajan pitämänä, jos sitä olisi ollut tarjolla.

Keskimmäinen lapsemme oli vuosia jonossa puheterapiaan, ja välillä tapeltiin Kelan kanssa maksusitoumuksesta, joka tietysti piti uusia vuosittain. Lopulta saimme terapiaa etänä. Viimeisin puheterapeutti taisi olla fyysisesti Oulussa. Tämäkin palvelu tuli lopulta sattuman kauppana, en olisi edes tiennyt etämahdollisuudesta. Sattumalta olin erään puheterapeutin kanssa samalla joogaleirillä, ja hän järkkäsi meille terapeutin samasta firmasta.

Puheterapeuteista on huutava pula, vaikka alueellisia eroja toki varmasti on. Oma lapseni taisi olla vähän "väliinputoaja", koska mitään "muuta" diagnoosia hänellä ei ollut kuin viivästynyt puheenkehitys ja sittemmin äänneongelmat. Jäätiin joka jonossa aina viimeiseksi.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 08:04:38

Mies, äänneongelmasta ei ole mitään haittaa, jos ympäristö ne vain hyväksyy eikä syrji tai kiusaa. Fyysiset ongelmat voivat rajoittaa itsessään vaikka ei olisi kellään mitään asenneongelmaa ja ne voivat tuottaa kipua. Eivät ole millään tavalla verrannollisia.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   14.8.24 08:31:59


"Mies, äänneongelmasta ei ole mitään haittaa, jos ympäristö ne vain hyväksyy eikä syrji tai kiusaa."

Tästä mä olen sinänsä samaa mieltä, mutta toistaen ehkä itseäni suurimmassa osassa näitä äänneongelmia taustalla on jonkinlainen motorinen toimimattomuus, kuten kielen, leuan lihasten, yms., ja niitä kyllä kannattaa työstää ihan senkin vuoksi, että ihminen on kokonaisuus, jossa palasten toimivuudella on merkityksensä.

Ja vielä kysymyksenä, miksi ei opetella käyttämään ääntään ja motoriikkaansa oikein, jotta pystyy äänteet ääntämään oikein?

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   14.8.24 08:58:16

Opettakaa lapsianne itse vai viekö se teiltä pois sitä omaa aikaanne?

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: pullukka 
Päivämäärä:   14.8.24 09:09:25

LähettäjäDänny
Päivämäärä13.8.24 16:16:48

Jotenkin surullista että ihmiset lokeroidaan R-kirjaimen perusteella. Tai että se pitäisi sanoa juuri jollain tietyllä tapaa. Ehkä kohta koulussa aletaan hieman pullukalle opettamaan että miten laihduttaisiin?

^ Oi luoja :DDD
Kiitos huolenpidosta, olen kyllä ihan normaalipainossa. Nimimerkkini jäi tuohon lihavia hevosia hevosia koskevasta keskustelusta.

Näyttää menevän tunteisiin tämä aihe. Jos meidän kaupungissa r-opetusta tarjottiin koulussa, niin hulluuttahan olisi ollut olla osallistumatta, kun kerran tarvetta oli.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   14.8.24 10:18:56

Kirjoittakaa googleen:
r harjoituksia
ja viettäkää aikaa lastenne kanssa :)

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   14.8.24 10:42:06

" Ehkä kohta koulussa aletaan hieman pullukalle opettamaan että miten laihduttaisiin"

Niitä malleja ja tottumuksia voitaisiinkin käydä läpi, miksi jonkun mielestä esimerkiksi ruoka ja herkut on nautinnon, (liian suuren), lähde. Mutta kaikilla meillä on Akilleen kantapäämme.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Setäpoika 
Päivämäärä:   14.8.24 10:44:39

Nimimerkki Mies ei sitten ole kuullut syömishäiriöistä? Iso osa lihavista sairastaa syömishäiriötä, ja heistä iso osa tietämättään. Lihavuus on naureskelun ja viisastelun aihe toisin kuin moni muu syömishäriösairaus.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.24 10:51:53

Siis mun mielestä lapsia ei pitäis opettaa lukemaan, kun lukutaidottomuus on vaan uniikki ominaisuus.

  Re: R ja muu puheopetus kouluissa maksullista?!

Lähettäjä: Setäpoika 
Päivämäärä:   14.8.24 10:53:34

Puhe"vikaisuus" (kuten sanotaan) ei todellakaan ole sivistymättömyyttä eikä siihen verrattavissa. Nyt valoja tauluun!

Ja on olemassa ihmisiä, jotka eivät millään opi lukemaan. Sekään ei ole pilkan aihe.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.