Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   13.8.24 05:58:51

Ratsastettiin aikaisemmin samalla tunnilla ja oltiin samassa koulussa. Hän on älykäs ja itsekäs, pitää itseään parempana kuin muut. Ei nykyään nähdä kuin joskus harvoin. Kutsui minua usein idiootiksi, sai itseni tuntemaan että olen tyhmä ja en ansaitse parempaakaan kaveria. Kun hän oli kerran pois ratsastustunnilta, menin vähän herkemmällä, tosi kivalla hevosella ja tunti meni tosi hyvin. Kun kysyi kenellä menin ja sanoin, kommentti oli vain että sain sen hevosen vain koska hän ei ollut tunnilla. Manipuloi joskus muutenkin minua vaihtamaan hevosta jos sain hänen mielestään kivemman hevosen kuin hän, uskotteli etten pärjää. Vasta myöhemmin tajusin ettei opettaja olisi niitä minulle jakanut jos uskoisi etten osaa. Oli tapana muutenkin pilkata minua muiden ihmisten edessä (niin hienovaraisesti, etten ymmärtänyt sitä kun se tapahtui) Jos yritti sanoa vastaan tai puolustaa itseään, hän väitti että ei hän mitään tehnyt. Kerran kun kieltäydyin antamasta puhelintani että hän voisi lukea viestejäni, hän uhkaili ettei ole enää kaverini jos en suostu. Tästä on siis jo aikaa, oltiin vielä koulussa silloin.
Joskus hän on tosi mukava jos niin haluaa, joskus meillä on ollut kivaa, ainakin jos kolmas yhteinen kaveri on ollut mukana.
Olisitteko tällaisen kanssa ollenkaan vai potkaisisitteko lopullisesti elämästänne?

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   13.8.24 07:11:36

Pitäisikö sun harjoitella rajojen asettamista tuon ihmisen suhteen? Ja toisena kysymyksenä miksi ihmeessä kaveeraat moisen itsekeskeisyyden kanssa, joka vielä kohtelee sua huonosti, ja vaan siedät tuota skeidaa?

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   13.8.24 07:22:39

Mä en juurikaan jaksa keskittyä ja käyttää aikaa kasvatustyöhön joka mielestäni olisi kuulunut vanhemmille. Sanon asiasta kerran tai kaksi ja jos viesti ei mene perille, etsikööt muuta seuraa. Kertaakaan en ole jäänyt kaipaamaan. Tuollaisiin on turha tuhlata aikaansa, sen voi käyttää paremminkin.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 07:23:45

Kaverit voi aina valita. Itse en valitsisi tuommosta ihmistä kaverikseni.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   13.8.24 07:33:33

En olisi missään tekemisissä. Kärtti puhelintasi että saa katsoa viestejäsi, johan on mulkvisti.

Kun kerta näette muutenkin enää harvoin niin helppoahan tuollaista on olla näkemättä enää senkään vertaa. Toivottavasti jatkossa osaat pitää puolesi ja vastaavanlaiset kaukana.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   13.8.24 07:57:39

Kiitos asiallisista vastauksista. Jos nyt ensimmäistä kertaa tapaisin tuon en olisi kaveri. Mieluummin yksin kuin tuollaisen kanssa kai. Kun tavattiin olin rankasti koulukiusattu niin koulussa kuin tallilla ja hän oli ainut joka puhui minulle tallilla (paitsi opet) niin kyllähän sitä silloin ilahtui. Kyllä tuo suhde paskensi vielä ennestään surkeaa itsetuntoa, vaikka sen ymmärsi vasta vuosien päästä. Ei tosiaan nähdä nykyään kuin joskus kerran vuodessa, nyt pitäisi lähteä ratsastamaan vaellukselle sen ja toisen kaverin kanssa. Tekisi mieli perua mutta on jo maksettu

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   13.8.24 08:03:43

Jäähyväisvaellus. Sen jälkeen suosittelen katkaisemaan ne vähäisetkin välit.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.8.24 08:13:24

Asetat omat rajasi ja käyttäydyt hänen käytöksensä mukaan sanoen vastaan samalla mitalla tarvittaessa. Ihan kuten, jos tapaisit vastaavan henkilön näin aikuisiällä. Luultavasti lakkaa ihan itse puhumasta sinulle, kun et enää tue hänen herkkää egoaan.

Lapsuudessa on ihan eri tavalla vailla kavereiden hyväksyntää ja keskinäinen dynamiikka ajautuu herkästi epätasapainoon. Vuosien varrella tuo epätasapaino korostuu, kunnes jossain kohtaa toteaa, ettei vaan enää tarvitse toisen kaveruutta sillä hinnalla.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 08:29:39

Valitettavasti tuollaiset ihmiset nimenomaan etsivät kaverikseen hyljeksittyjä ja kiusattuja juuri siksi, että valmiiksi maahan poljettu ja yksinäiset eivät vedä rajoja huonolle käytöksellä yhtä helposti.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   13.8.24 08:40:52

Eihän tuo ole kaveria nähnytkään! En tällä elämänkokemuksella olis moisen kanssa tekemisissä!

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.8.24 08:47:33

Tunnistan aloittajassa paljon nuorempaa itseäni. Tsemppiä, omien rajojen ja oikeiden kavereiden tunnistaminen on pitkä tie. Aina välillä tulee takapakkia, mutta se on osa prosessia.

Luulen, että omista lähtökohdistani johtuen olen myös ollut helppo "uhri" narsisteille, hyväksikäyttäjille jne jne. Onneksi liika on liikaa ja jos ihmissuhteessa ei ole vastavuoroisuutta tai siitä tulee useammin paha kuin hyvä mieli, raja tulee vastaan ja hommalle pistää aina jossain vaiheessa stopin.

Lohdutan sen verran, että minullakaan ei ole tullut koskaan ikävä yhtäkään niistä ihmisistä, joihin olen viilentänyt välit (päinvastoin). Yritän ajatella, että poistamalla nämä ihmiset elämästä, teen tilaa paremmille ihmissuhteille ja osoittamalla selkeitä rajoja kutsun myös terveempiä ihmissuhteita elämääni. Ikävä kyllä asia ei ole näin mustavalkoinen ja olen jonkin verran yksinäinen. Mutta yksinkin on parempi kuin pashkoissa ihmissuhteissa.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: kuu 
Päivämäärä:   13.8.24 08:53:18

"Jos nyt ensimmäistä kertaa tapaisin tuon en olisi kaveri. Mieluummin yksin kuin tuollaisen kanssa kai. Kun tavattiin olin rankasti koulukiusattu niin koulussa kuin tallilla ja hän oli ainut joka puhui minulle tallilla (paitsi opet) niin kyllähän sitä silloin ilahtui. Kyllä tuo suhde paskensi vielä ennestään surkeaa itsetuntoa, vaikka sen ymmärsi vasta vuosien päästä."

Ymmärrän. Itsekin pelkäsin aikoinaan teininä yksin jäämistä niin paljon, että siedin aivan liikaa huonoa kohtelua "kavereilta" itseäni kohtaan. Olin ujo ja itsetunto huono. Nyt aikuisena näen asian selkeästi, enkä salli enää kenenkään kohdella itseäni noin. Yksinkin on hyvä ja turvallista olla ja ehdottomasti parempi kuin huonossa seurassa.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   13.8.24 08:59:02

"
Valitettavasti tuollaiset ihmiset nimenomaan etsivät kaverikseen hyljeksittyjä ja kiusattuja juuri siksi, että valmiiksi maahan poljettu ja yksinäiset eivät vedä rajoja huonolle käytöksellä yhtä helposti."

Tässä on hyvin tiivistettynä asiaa, ja kuten aiemmin mainitsinkin, ja moni muu, on tärkeää ap:lle, että näet tämän suhdedynamiikan taakse, ja asetat rajasi, vaikkei se välttämättä helppoa olekaan.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.24 09:11:06

^ sama kuin mitä Mä just kertoi ...
.
Olin narsistisen, manipuloivan ja kontrolloivan kaasuvalottajan pihdeissä toista vuotta huonon kuntoni ja yksin oloni sekä täyden avun muualta saamattomuuteni vuoksi - sitä tarvitsevana - huomaamatta edes oikein mistä kyse ennen kuin kevättä jo mennessä. Yritin etäännyttää, mutta sehän painoi päälle yrittäen jyrätä kuin mitä kun nähtävästi älysi minun alkavan älytä.

Sain aikaan estää tämä vasta hänen käyttäydyttyään ja puhuttuaan niin överiksi ja koetettua vain lisää sotkeutua ja sekaantua ja sekoittaa minun päätäni aivan ilmiselvästi. Oli ihan läpinäkyvää.

Ei noita ei jää kaipaamaan kunhan tajuaa kuvion.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.24 09:14:00

Ap, lopeta se. Lopeta tyystin.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.24 09:34:17

Jos ollaan rehellisiä, sinuna lopettaisin tuolla käynnin päästäkseni eroon tuosta ihmisestä ja estäisin puhelimessa, somessa ja kaikkialla.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   13.8.24 09:59:00

Ei tuo mikään kaveri ole, vaan kiusaaja.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.8.24 10:08:08

Kauhea tyyppi. Jotkut tietty kasvavat aikuiseksi kun tulee ikää mutta jos tyyppi pysyy tuollasena niin eihän tuollasen kanssa voi olla.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   13.8.24 10:36:55

Harmi että olette muut olleet samanlaisissa tilanteissa mutta hyvä että olette päässeet eroon. Olet j oikeassa, tuo ei ole/ollut kaveri vaan kiusaaja. Pahimmat kiusaajat ovat niitä jotka teeskentelevät kaveria. Muitakin tilanteita on jotka vasta tulevat mieleen: oltiin kaupungilla ja hänen vaatteisiin tuli likaa. Hän suuttui ja sanoi että onneksi "sara" (yksi tyyppi josta hän ei pitänyt) ei ollut mukana, hän olisi lyönyt sitä. Sanoi sitten minulle että voi lyödä minuakin "saran" puuttuessa. Toinen tapaus oli kun hänen vanhempansa paikalla ja toinen pyysi minua hakemaan jotain. Kuulin yhden sanan väärin ja tämä kaveri molempien vanhempiensa nauroi ja nälvi sitä pilkallisesti monta minuuttia. (Ei ole tainnut omena kauas puusta pudota) yhden kerran kun vietiin hevosia laitumelle, ne säikähtivät eikä jonon etummainen suostunut menemään. Yritin mennä siitä ohi ja sain rauhoiteltua omaa talutettavaani että mennään vain tämän pelottavan paikan ohi. Heppa rauhoittui ja tuli kanssani ensimmäisenä laitumelle. Kaveri joka tuli häntäpäässä mulkoli minua tohella vihaisesti kun minä kehtasin olla se joka sain hevoseni rauhoittumaan.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   13.8.24 10:38:50

Niin ja kun nykyään nähdään ja ollaan harvoin tekemisissä niin hän on mukava ja esittää kannustavaa mutta kyllä todellinen luonne tulee esiin . Hänellä on aina ollut paljon kavereita, kai tuollaisilla aina on

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   13.8.24 10:43:10

Älä ole kynnysmatto tällaiselle ihmiselle.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   13.8.24 10:55:55

Niin ja hän itse on tosi herkkä - alkoi itkeä kun ekassa kesätyöpaikassaan toinen työntekijä sanoi hänelle tiukasti. Kun ratsastustunnilla opettaja huomautti löysän kaulahuivin vaarallisuudesta, hän loukkaantui kun "ope sanoi rumasti" eikä mennyt kys. tallille enää

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 10:56:31

Toivottavasti tämä ei ollut gaslighting topic, en kuuluttelisi itse tilanteessa täällä yhteisestä tulevasta vaelluksesta.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.8.24 10:59:04

Ootteko jotain 11-vuotiaita?

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.8.24 11:00:09

Kun lopetat joustamisen, ei tarvitse erikseen hankkiutua eroon, vaan narsisti etsii helpomman uhrin. Ehkä raivoaa ensin eli kannattaa vaelluksen ajan olla kuin ei mitään, vain keksiä syitä miksi ei voi antaa hevostaan, vaatteitaan, tai muuta hänelle.
Kasvattamaan ei tarvitse ryhtyä, pidä vaan puolesi ja opi itsekkyyttä.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   13.8.24 13:28:28

Olen miettinyt sitäkin pitäisikö nuo ottaa puheeksi ja kertoa miltä ne tuntuivat musta mutta en usko että siitä mitään hyötyä. Minä olisin varmaan se joka on kamala ja sekaisin ja väärässä.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.8.24 13:52:22

Ehkä liian myöhäistä saada häntä ymmärtämään, kun olet ollut pitkään kaveri, vaikka hän on kohdellut sinua kaltoin. Hän siis luulee, että kaikki on ok.

Jäähyväisvaellusta ehdotan minäkin.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   13.8.24 14:59:30

Itse peruisin vaelluksen vaikka se onkin maksettu. Miksi lähteä tuollaisen kanssa enää minnekään. Keksisin jonkun tekosyyn, etten pääse. Mutta, jos menet, niin ole neutraalisti ja ajattele, että se on jäähyväisvaellus. Älä kerro mitään itsestäsi ja suunnitelmistasi. Ei kannata myöskään omia tuntemuksiaan alkaa avaamaan.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Aimo 
Päivämäärä:   13.8.24 15:20:01

Turha tuolle mitään on sanoa. En vain olisi enää tekemisissä.

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   15.8.24 06:52:20

Jäähyväisvaelluskin tuntuu siltä ettei kiinnosta mutta hevosten takia haluan mennä. Kun olen tuota ihmistä ajatellut niin olen tuntenut itseni masentuneeksi, osaamattomaksi, hyödyttömäksi ja olisi parempi kuin olisin kuollut. $#@$! Kun pääsin tuosta jo melkein kokonaan eroon muutama vuosi sitten mutta päästin sen takaisin

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   15.8.24 07:31:54

Tajusin myös että tuo on samanlainen kuin isäni. Itsekäs, melkein aina pahalla päällä, ja minä yritin pitää ne hyvällä tuulella etten saisi vihaa päälleni / saisin murusen huomiota

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: Mit 
Päivämäärä:   15.8.24 07:38:47

Eikö sinulla ole muita kavereita vai miksi olet hänen ystävänsä?

  Re: Mitä mieltä tällaisesta kaverista?

Lähettäjä: gere 
Päivämäärä:   15.8.24 10:33:53

No, ei oikeastaan. Ehkä 1 joku asuu kaukana. Paras ystäväni kuoli muutama vuosi sitten. Opiskekuaikana oli kavereita mutta yhteydet katkesi kun sairastuin masennukseen

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.