Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Liikunta harrastajan laihdutus

Lähettäjä: Vertaistukea? 
Päivämäärä:   12.8.24 21:07:44

Tilanne on se, että olen reilusti ylipainoinen. Siis jo ihan BMI:n mukaan mennään niissä lukemissa, että kiloja on yksinkertaisesti liikaa. Vielä ollaan kaksinumeroisessa luvussa, mutta laihtua pitäisi. Oikeasti. Olen aina ollut liikunnallinen ja joka päivä tulee liikuttua 1-2h ja muutaman kerran viikossa niin, että valun kunnolla hikeä. Eli liikunta on vaihtelevasti eri lajeja, ei pelkkää käveleskelyä.

Mutta tuo ruokapuoli on retuperällä. Syön päivittäin suurinpiirtein yleisten suositusten mukaisesti. Suu tykkää kaikista ja herkusta ihan liikaa ja helposti kompensoin sitä niin, että pienennä varsinaista ruoka-annosta jotta voin syödä jotain herkkua ruoan lisäksi. Liikkumisen takia kai pitäisi syödä kuitenkin ihan oikeaa ruokaa enemmän. En kaipaa ruoka/elintapaohjausta. Ennemminkin kaipaan vertaistukea. Onko tällä foorumilla muita liikkuvia pulleroita?

Re: Liikunta harrastajan laihdutus

Lähettäjä: Entäs 
Päivämäärä:   13.8.24 06:53:56

Hep! Painoindeksi on iso, ylipainoa liikaa, kaksinumeroinen kuitenki on lukema täälläkin. Juoksen ja pyöräilen, sekä olen aktiivinen muutenkin, mutta rakastan ruokaa ja herkkuja. Toisaalta haluaisin laihtuakin, että varsinkin juoksu olisi kevyempää. Ennen ei ollut ongelmaa, paino alkoi lisääntyä kun ikä lähestyy 40ntä...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 07:10:24

Täällä! Liikun oikeastaan päivittäin, lajeina ratsastus, kuntosali, kävely, pyöräily ja hiihto, mutta laiha en ole, kun tykkään herkuista liikaa. Perusruokani on terveellistä, mutta tunnistan tuon ilmiön, että syön sitä mieluummin vähemmän, että saisin ottaa jotain jälkiruokaa...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.8.24 08:20:10

Mun kaveri oli tosi iso, aivan heittämällä kolminumeroisissa lukemissa. Kyllä sitä aina vähän mietti, miten ihmeessä sellaisen ylipainon kanssa jaksaa niin liikkuvaista elämää ja miten kovilla nivelet ja muu kroppa on. Niissä lukemissa liikkuvuuskaan ei tietenkään ole enää hyvää ja ihan kumartuminenkin oli vaivalloista. Hyvin hän aina kuitenkin kulki harrastuksissa mukana.

Sittemmin hän on päässyt 70 liikakilosta eroon ja olen niin onnellinen hänen ja hänen kehonsa puolesta. Varmasti lonkat, polvet ja nilkat sai hurjan määrän lisävuosia tuon painonpudotuksen ansiosta ja siitä ollaan puhuttukin, miten ihanaa on, kun yksinkertaiset asiat (vaikka autosta nouseminen) ei ole työläitä ja voi keskittää ne ponnistelut ihan muihin juttuihin.

Onhan se mahtavaa, että jaksaa liikkua liikakilojenkin kanssa! Lihavana juoksijana miettisin kuitenkin, miten rajua se on nivelille ja kroppa olisi varmasti kiitollinen pienestäkin pudotuksesta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.8.24 08:26:16

Täällä myös nelikymppinen BMI:n mukaan lievästi ylipainoinen. Liikun paljon ja syön suhteellisen terveellisesti, mutta paino pysyy samassa. Nyt viime aikoina olen lopettanut vaa'an lukeman tuijottamisen. Vaatekoko on pienentynyt ja kroppa selvästi kiinteytynyt. Asiat eivät vain tapahdu niin nopeasti kuin ennen.

Itse olen lähtenyt tekemään pieniä muutoksia arkeen. Esim. viikolla syön kevyemmin: salaatteja, keittoja jne ja viikonloppuisin voin herkutella enemmän (jos syö 5 päivää 7:stä terveellisesti niin se on jo valtaosa). Voit, juustot, tuorejuustot jne leivän päällä olen korvannut hummuksella. Lopetin sipsien jne syömisen. Yritän juoda paljon ja liikkua niin paljon kuin mahdollista, esim. tallimatkan pyöräilen aina kun voin, harrastan 3-4 kertaa hikiliikuntaa viikossa jne

Lähettäjä: heps 
Päivämäärä:   13.8.24 08:30:05

"Viittaa".

Sama homma, syön tavallista perusruokaa eli pikaruokaloiden burgerit ja pitsat eivät kuulu mun ruokavalioon mutta syön päivittäin herkkuja ja esim. viikonloppuna saatan syödä kokonaisen Aino -jäätelön yhden illan aikana. Skippaan usein aamupalan vaikka tiedän, että se on aineenvaihdunnan kannalta tärkeä ateria. Tänäänkin ajaessani töihin söin yhden ruispalan, jonka päällä oli kalkkunaleikettä ja sitten termosmukista kahvia. Yleensä lounasaikaan hirveä nälkä ja silti saatan syödä vaan salaatin, eli kun pääsen illalla kotiin on hirveä nälkä ja kun siihen yhdistetään reipas lenkkeily koirien kanssa, pari kertaa viikossa kuntosalitreenit, pilates ja ratsastus niin soppa on valmis.

Eilen illalla lähdin suoraan töiden jälkeen koirien treeneihin eli kotona klo 16.15, yksi banaani ja vaatteiden vaihto, treeneihin ja ensin koirien kanssa n. 30 min lenkki, sitten treenit kahdella koiralla a. 15 min (agilityä), treenien jälkeen koirien kanssa n. 45 min lenkki. Ja mitä teen kun pääsen kotiin... söin viikonlopun lasagnen jämät ja salaattia sekä ruispala oivariinilla ja 1/3 Aino -jäätelöstä (litran vetoinen pakkaus) sekä kolme minimuffinsia ja pari piparia (jämiä sunnuntain kahvittelulta).

Mä tunnistan, että mun herkutteluun suurin syy on se, että en syö aamupäivän aikana riittävästi ja kun koko päivän on kalorivajeella niin illalla vedetään ns. kaksin käsin.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   13.8.24 10:18:27

Lihavillahan se liikunta on väistämättä oikeasti kevyttä ja hidasta. Toki raskasta, kun on ylipainoa mutta ei silti ns.tehokasta. ja juurikin esim.liikkuvuus huonoa, kun ei vaan pysty. Jos tykkää liikkua, eikö se olisi vielä mukavampaa, kun oikeasti pystyisi tekemään jotain muutakin kuin kävelemään tasaisella 6 km?

Ps. Liikuntaharrastajan...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.24 10:24:59

Juokseminen kannattaisi jättää kokonaan pois. Et tee sillä kuin hallaa kropallesi. Vaihda reippaaseen kävelyyn niin saat samat hyödyt ilman, että nivelet kärsii. Ei mitään järkeä juosta ylipainoisena. Kävele, käy kuntosalilla, hiihdä, pyöräile, ui sen sijaan

Päivämäärä:   13.8.24 10:25:32

Ja myös nopeat pallopelit on todellinen riskilaji - Jalkapallo,

Päivämäärä:   13.8.24 10:25:54

Sulkapallo, padel sun muut missä tulee äkkinäisiä liikkeitä. Nekin on pahaksi.

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   13.8.24 10:37:11

Täällä myös bmi lihavan puolella oleva liikunnanharrastaja. Lajeina ratsastus, voimistelu sali, pyöräily ja salibandy. 3-4x viikossa oikeasti hikeen. Ratsastus on tietysti rauhallista, ei näillä kilolla hevosen kanssa treenata. Oma talli ja pieni maatila, joten arjen pyörittämisessäkin askeleita tulee. Työ puoliliikkuvaa, noin 10 000 askelta työpäivän aikana. Syöminen vhh. Herkkuja silloin tällöin.

En vain laihdu vaikka kaloreitakin on laskettu. 85 kg on se mihin pääsen ja siihen tökkää, tämä 1500 kalorilla. Normaali 1900-2000 kaloria nostaa painon 92 kg ja siihen jää. Olen luovuttanut. Liikunta kuitenkin tuntuu hyvältä ja olen todella vahva. Jaksan tehdä asioita eivätkä liikakilot haittaa kuin pään sisällä (ja muita, koska kuulen jatkuvasti että olen liian iso).

Lähettäjä: amppari 
Päivämäärä:   13.8.24 10:50:49

"Lihavillahan se liikunta on väistämättä oikeasti kevyttä ja hidasta."

No tämä nyt ei pidä paikkaansa, itse kilpaurheilen ja kuulun lajissani kansalliseen kärkeen vaikka olenkin ylipainoinen, ja olen parempi kuin moni normaalipainoinen. Toki voidaan kysyä että kuinka paljon parempi olisin ilman ylimääräisiä kiloja, mutta on aikamoista yleistämistä todeta että kaikki lihavat vaan lyllertävät menemään hitaasti.

Täällä siis myös yksi liikunnallisesti hyvinkin aktiivinen ylipainoinen. Mullakin ongelmana on liika herkuttelu joka saattaa välillä lähteä ihan käsistä. Olen nyt pikku hiljaa alkanut työstää ongelmaa ravitsemusammattilaisen kanssa, ja ollaan ehkä päästy ongelman ytimeen - syön liian vähän oikeaa ruokaa, jolloin keho jää energiavajeeseen ja sitten korvaan sen herkuilla. Tästä on lisäksi tullut vähän tapa, eli kun on tottunut ruuan jälkeen ottamaan jonkun jälkkärin, sitä myös kaipaa tosi helposti, ja viikonloppuisin tuntuu siltä että olisi "pakko" saada jotain sipsejä, karkkia tms. Olen jotenkin lähtenyt itse purkamaan tätä aina väärästä päästä, eli koittanut pienentää annoskokoja ja jättänyt välipaloja pois jne, mikä on vaan pahentanut tilannetta. Nyt olen huomannut, että jos olen syönyt päivän aikana riittävästi ja myös muistanut ne kaikki välipalat, ei illalla ole samanlaista tarvetta mättää kaikkia mahdollisia herkkuja. Katsotaan, miten tämä tulee vaikuttamaan painoon - nopeita muutoksia ei varmasti ole odotettavissa, mutta josko ajan kanssa jotain positiivista tapahtuisi.

Päivämäärä:   13.8.24 10:59:59

Jännä että tähänkin topiciin joidenkin oli pakko joidenkin tunkea antamaan ohjeita ja neuvoja, vaikka aloituksessa nimenomaan kerroin, että niitä en tällä aloituksella hae. Mutta niin kai se on, että lihavat ja painavat ihmiset aina provosoi joitain henkilöitä.

Ärsyttää jo muutenkin kaikki yleiset laihdutusohjeet, joissa lähestulkoon aina kehotetaan _lisäämään_ liikuntaa painonhallinnan tueksi. Tulee ihan sellainen fiilis, että mikään ei riitä. Tai että liikunnan harrastaminen ratkaisisi ylipaino-ongelman. Ehkä niiden kohdalla, jotka ovat entuudestaan hyvin passiivisia, mutta tämmöinen liikkuva läski on kai sitten harvinaisuus? 20km pyöräilyä tai hiihtoa rivakkaan tahtiin ei ole ongelma.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 11:38:23

Minä taas olen törmännyt ihan toisenlaisiin laihdutusohjeisiin, lähes joka paikassa omiin silmiin osuvat neuvot, joissa kerrotaan että liikunta on painonhallinnassa pienessä osassa, ja paljon isommassa on ruokavalio. Ja niinhän se taitaa oikeasti ollakin, itsekin olen ylipainoinen, vaikka liikun runsaasti, töissä seison ja kävelen koko ajan, lisäksi oma talli pihassa, eli arkiliikuntaa tulee päivittäin. Olen vain liian hyvä syömään :D

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   13.8.24 15:04:30

Täällä myös yksi lievän ylipainon puolella oleva. Alunperin aloin liikkumaan laihtuakseni, mutts vuosien varrella liikunnasta on tullut elämäntapa ja intohimo. 100km pyöräily ei ole mikään mahdoton juttu ja työkin on aktiivista seisomatyötä
Askeleet päivittäin 20000 + paitsi viikonloppuna jos pidän lepopäivän. Mä sanoisin että mitä enemmän liikkuu sen enemmän täytyy syödä sitä oikeaa ruokaa koska muuten menee herkutteluksi ja sitten kalorit paukkuukin yli ja paino on ja pysyy/nousee. Aika tasapainottelua on myös saada pidettyä energiatasot hyvänä että jaksaa painaa arjen kiireessä. Pahin ongelma itsellänikin on se hetki kun illalla tulet lenkiltä kotiin ja koko päivä on mennyt liian vähillä ruuilla voi koko ilta kulua syödessä.

Parhaat keinot mitä itse koitan saada ylläpidettyä on runsas proteiinin saanti heti aamusta alkaen (2 kalkkunaleikettä ei todella ole riittävästi), tasainen ruokailuväli ja se että oikeaa terveellistä ruokaa saa syödä ja paljon. Jos ärsyttävä pikkunälkä vaivaa koitan tyydyttää sen joko pienellä herkulla (tyyliin suffelipatukka) tai sitten syön ihan ruokaa lisää. Tällä paino on pysynyt samassa jo useamman vuoden ja kehonkoostumus muokkautunut pikkuhiljaa ilman että puhti on loppunut kesken. Ylilyöntejä syömisen kanssa tulee edelleen etenkin väsyneenä jos on ollut liikaa kiirettä (ylilyönnillä tarkoitan esim. 200g suklaalevyn hävittämistä lähes yhdeltä istumalta) mutta elämä jatkuu aina seuraavana päivänä uudelleen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.8.24 15:12:30

Itse taas olen huomannut, että ruokavaliota muuttamalla en meinaa laihtua millään. Kun taas alan urheilla, saan syödä melkein mitä vain ja laihdun silti. Eli joskus varmaan aineenvaihdunta tms jämähtää dieteillä ja urheillessa kuluttaa tehokkaasti kaloreita.

Tosin urheilukin on puolimaratoneja, matka-uintia jne. Mutta en nyt sanoisi, että lievästi ylipainoisilla liikunta on jotenkin hidasta ja tehotonta.

Tuttava kävi juuri lääkärissä ja lääkäri moitti häntä ylipainoiseksi. Tuttava (mies kun on) oikein suuttui ja otti paidan pois. Kertoi olevansa palomies ja esitteli six-packiaan. On oikeasti timmi, ei juuri yhtään rasvaa kropassa. Lääkäri vain selitti, että painoindeksin mukaan. Tosin näistä tuskin tässä ketjussa on kyse. Mutta ei se painoindeksikään kaikkea kerro.

Päivämäärä:   13.8.24 15:56:07

Juu tuo on niin totta, että oikeaa ruokaa pitäisi syödä riittävästi. Suklaa kuitenkin sattuu maistumaan niin paljon paremmalta kuin kanafilee tai joku muu oikea ruoka. Ja sitten kun liikkuu paljon ja tulee nälkäisenä kotiin, on paljon mielekkäämpää ottaa joku herkku hiukopalaksi. Samoin jos on useamman tunnin tallilla ja touhuilee pitkään, niin harvoinpa sitä mitään soppaa tulee siinä sivussa syötyä. Ehkä just joku banaani korkeintaan.

Itse ajattelin nyt syksyllä panostaa riittävään lounaaseen. Aamupala on jo nyt aika hyvin kuosissa, mutta lounas menee eilispäivän jämiä nakertaessa ja sitten pulla-jälkkärillä ja ottaisko sitä vaikka vähän jätskiäkin jne...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 16:05:32

Ensimmäisenä lopetat tuon ruoan määrän pienentämisen että voit syödä herkkuja. Katso miten käy kuukaudessa kun pidät huolen että syöt fiksua ruokaa fiksut määrät, oli herkkuja tai ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.