Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: Pohdin ennakkoon 
Päivämäärä:   12.8.24 18:35:40

Lapsi täyttää vasta ensi kuussa 12, mutta kauhistuttaa jo etukäteen, että miten pärjää sen jälkeen kipeänä yksin kotona. Minulla on suht lyhyt työmatka, mutta olen silti pois kotoa matkoineen sen 8,5 tuntua. Mies on kauempana töissä eli hän on minua pidempään pois kotoa. Lapsella on kehitysviiveitä, autismia ymv. Ei osaa vielä kelloa vaikka opettettu on ties kuinkakohan paljon ja monta kertaa, koitettu treena jne. Pärjää kyllä muutaman tunnin yksin kotona, mutta ohjeistuksista huolimatta esim muista syödä vaikka onkin kuvakortit. Eikä lapsi oikein muutenkaan tunnista nälkää tai janoa. Lapsella nousee kuume helposti 39 kun sairastuu ja on silloin todellakin kipeä ja kaipaa kuumetta alentavaa lääkettä jne.

Onko se vain näin, että lapset pärjäävät kun on pakko oli sitten kuinka kipeä tahansa vai saakohan töistä kuinka helposti palkatonta sillä syyllä, että lapsi on kipeä? Miten te muut olette toimineet jos lapsen pitäisi iän puolesta pärjätä yksin kipeänä, mutta epäilyttää pärjääkö oikeasti? Minulla js miehellä on kummallakin työt joita ei pysty tekemään etänä eli se ei ole vaihtoehto.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: ST 
Päivämäärä:   12.8.24 18:39:39

Vaihtoehdot ovat palkaton vapaa, etätyöt tai hoitajan (vieras tai esim. isovanhempi) palkkaaminen.

Monet erityislasten vanhemmat joutuvat vaihtamaan työnsä tai työaikansa sellaiseksi, että voivat tarvittaessa olla lapsen kanssa kotona tai käydä terapioissa jne.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 18:41:54

Onpa avuton 12v. Aina on ennenkin pärjätty kun ei ollut hyysäämisen aikakausi.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   12.8.24 18:43:33

”Onpa avuton 12v. Aina on ennenkin pärjätty kun ei ollut hyysäämisen aikakausi.”

Eivät kehityksessä viivästyneet ennenkään ole pärjänneet sen paremmin. Tuliko sulle hyvä mieli, kun sait haukkua vammaista avuttomaksi, vieläpä lasta?

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.24 18:47:08

.: sinun holhoojasi on toiminut väärin kun on hylännyt sinut. Ei siihenkään aikaan saanut jättää tuon kaltaista lasta heitteille.

Aloittaja, tsemppiä ja toivottavasti joku osaa neuvoa. Perheen ja työelämän yhteensovittaminen on todella vaikeaa.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.8.24 18:51:18

Palkaton tai palkallinen hoitaja kotiin. Kysy työnantajalta miten toimitaan.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.8.24 18:52:07

Hoitaja/palkaton, kuten sanottu. Ikävä tilanne teillä.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.8.24 18:54:34

ST käytännössä listasi vaihtoehdot. Jos etätyö ei ole vaihtoehto, onko teidän mahdollista tilapäisesti järjestää työajat niin, että toinen tekee työt aamulla ja toinen illalla ja vuorottelette lapsen kanssa?

Itse keskustelisin asiasta jo ennakkoon työnantajan kanssa. Helpompi kun käytännöt on puhuttu etukäteen. Palkaton vapaa työnantajan on käytännössä myönnettävä pakottavasta perhesyystä, mutta en tiedä voiko myös vaatia jonkin todistuksen siitä, että lapsi ei pärjää yksin.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 18:57:03

Ja jos hoitajan palkkaa, niin senhän ei välttämättä tarvitse olla koko päivää vaan esimerkiksi vain 4-6 tunniksi. Lapsi kuitenkin pärjännee muutaman tunnin yksinkin?

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   12.8.24 18:57:10

MLL hoitopalvelua olen käyttänyt.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   12.8.24 19:23:47

Palkatonta voi hakea pakottavalla perhesyyllä, tämä mennee siihen kategoriaan.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.24 19:32:00

Ei tuon ikäistä jätetä kipeänä, etenkään kovassa kuumeessa koskaan yksin! Täysin vastuutonta edes kuvitella tuollaista. Lastensuojelulaki.

Isovanhemmat, ystävät, naapurit, kummit..? Tai sitten toisen vanhemman on jäätävä kotiin.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: Akka 
Päivämäärä:   12.8.24 19:37:21

-, näytäpä kohta tästä laista. Kyllä jätetään.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   12.8.24 19:40:17

Jos sairas omainen tarvitsee apua, sitä hankitaan jostain tai sitten hoidetaan itse. Muu on heitteillejättöä. Sama juttu kun joudut esim. matkalla töihin onnettomuuspaikalle, olet velvollinen auttamaan kykysi mukaan vaikka sitten myöhästyisit töistä.

Puhu etukäteen asiasta esimiehen kanssa. Ensisijaisesti sinun pitää järjestää lapsen hoito jollain tavalla.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: Akka 
Päivämäärä:   12.8.24 19:48:11

Onnettomuuteen joutunut ja nuhakuume on vähän eri asioita. Tietenkään et jätä vaikkapa verta vuotavaa, shokissa olevaa ihmistä yksin, nuhakuume on aika normaalia homma ja niin se vaan menee, että isomman lapsen pitäisi selvitä itsekseen jokusen tunnin. Harvalla nykyaikuisistakaan oli lapsena äiti vahtimassa vuoteen äärellä, jos oli vähän kuumetta ja nuha. Jos ei selviä, hankitaan hoitaja.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   12.8.24 19:53:23

”Ei tuon ikäistä jätetä kipeänä, etenkään kovassa kuumeessa koskaan yksin! Täysin vastuutonta edes kuvitella tuollaista. Lastensuojelulaki.”

Ikäraja taitaa olla jopa 10 vuotta, sitä vanhemmat lapset jätetään selviämään itsekseen. Aloittajan tilanne toki eri, kun lapsella on kehityksen pulmaa.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   12.8.24 20:07:10

Akka, saattaa olla, että aloittajan lapsi ei edes aikuisena pysty selviämään 9 tuntia yksin oli sitten terve tai sairas. Monissa työpaikoissa on ihan ok olla vaikka mistä syystä päivä tai kaksi palkatta, tai tehdä tunnit takaisin. Vanhemmalla on ensisijainen hoitovastuu lapsestaan.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   12.8.24 20:11:53

Normaali 12 vuotias pärjää kyllä kipeänä yksin mutta erityslapsi ei välttämättä 18 vuotiaanakaan.

Mä olen ollut 9 vuotaana yksin kotona kun olin kipeänä. Oli vaan kivaa kun sai limpparia, katsella piirrettyjä videolta ja leikkiä rauhassa ilman leikkiin tunkevaa pikkusiskoa. Tuttavaperheen autistista lievästi kehitysvammaista poikaa taas ei voinut jättää työpäivän ajaksi yksin kotiin missään vaiheessa, edes aikuisena. On niin paljon eroja.

  Re: Mitä jos yli 12 v lapsi ei pärjää kipeänä yksin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 20:17:07

Joko palkaton tai se hoitaja. Kannattaa keskustella työnantajan kanssa asiata, että pystyisikö noissa tilanteissa tekemään esim. vain puoli päivää jos on jotain tärkeää? Luulisi, että muutaman tunnin pärjää yksin sängyssä, ja alittaa vaikka hälytyksen aikaan x, että ottaa lääkkeen ja syö jotain (valmiiksi laitettua).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.