Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haitalliset ajatuskelat

Lähettäjä: Manu 
Päivämäärä:   12.8.24 13:20:54

Miten pääsette "yli", kun päässä alkaa pyöriä ikäviä ajatuksia? Itsellä ehkä osittain PMS-vaivoihin liittyvää, osin omaa huonoa itsetuntoa tai mitävlie, mutta aina toisinaan alkaa pyöriä päässä erinäiset ajatukset mm. mustasukkaisuuteen jne liittyen.
Ko. asiaa on puitu hieman terapiassakin, ja tiedostan, että suurin osa ajatuksista on ihan höpöä, ja vaivaa lähinnä tiettyyn aikaan kuusta. Eli järkiperustetta ajatuksille ei ole. Nyt kaipaankin käytännön vinkkejä, miten ohjata ajatukset muualle, silloin kuin joku epämiellyttävä kela jää päähän pyörimään.

terapiasta varmasti olisi jatkossakin apua, mutta tällä hetkellä se on valitettavasti joksikin aikaa mahdotonta järjestää.

  Re: Haitalliset ajatuskelat

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   12.8.24 13:24:15

Ala ajatellä ja/tai tehdä jotain joka syrjäyttää negatiiviset kelat. Yksinkertaista, mutta toimivaa. Toista aina tarvittaessa.

  Re: Haitalliset ajatuskelat

Lähettäjä: kylä 
Päivämäärä:   12.8.24 14:01:28

Mä suosittelen mielenterveystalo.fi sivuston omahoito-ohjelmia, sieltä löytyy mm. ahdistuksen hoitoon yms. ohjelmia, joidenka avulla olen itsekin saanut ratkottua negatiivisten ajatusten tulvaa.

Tarkoituksena on saada ajatukset hallintaan ilman, että jää niihin liikaa pyörimään, mutta ei kuitenkaan yritetä vain vältellä niitä.

  Re: Haitalliset ajatuskelat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 14:52:23

Mulla auttoi hormonikierukka noihin vainoharhoihin tosi hyvin. En ole varmaan ikinä ollut mieleltäni näin vakaa.

  Re: Haitalliset ajatuskelat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 14:52:59

IFS on auttanut näiden käsittelyyn.

  Re: Haitalliset ajatuskelat

Lähettäjä: Puro 
Päivämäärä:   12.8.24 15:33:43

- kunnon liikuntaa, niin että stressi purkautuu kehon kautta
- tallille, hevosten luona murheet unohtuvat
- mielikuvat, joissa kirjaimellisesti sahaan ajatusketjun poikki tai nappaan ajatusmörön, suljen sen laatikkoon ja istun päälle
- asiassa vellominen, kunnes se menee ohi. Itse teen niin, että annan niiden huonojen ajatusten tulla. Päätän, että ajattelen niitä nyt oikein kunnolla enkä estele. Kun olen antanut itseni vähän velloa, ne ajatuksetbja tunteet haipuvat ja huomaan, että olivatpa ne taas höpsöjä. Tarvittaessa käyn dialogia päässäni siihen tyyliin, että "xxx ei varmaan edes oikeasti rakasta minua. No rakastaapas, juuri eilenkin huomioi minut tavoilla x ja y. Nyt vain projisoin huonoa itsetuntoani tähän asiaan."

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.