Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viikon mahajumi ja kuume

Lähettäjä: Vakavaa? 
Päivämäärä:   12.8.24 13:20:45

Tässä olen nyt ihmetellyt, kun ei viikkoon ole maha toiminut vaikka nyt viimeiset kolme päivää olen ottanut melko reilua annosta ummetuslääkettä. Siis mulla ei ole edes hätä. Maha on turvonnut ihan palloksi. Varsinaisesti kipeä ei ole, mutta tietysti sellainen kiristävä ja jotenkin vähän kramppaava.
En ole ylipainoinen, enkä voi olla raskaana.

Huomasin mitata kuumeen, niin sitä on jonkin verran. Mun normaali lämpö on 35,9 astetta. Nyt mittari näytti 37 astetta mutta mä olen tänään aikaisemmin aamupäivällä ehtinyt ottaa särkylääkettä ja sehän alentaa kuumetta- siispä todellisesta ruumiinlämmöstä ei ole tietoa.

Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta, lieneekö kyseessä jokin vakavampi juttu vai onkohan näillä kahdella edes mitään tekemistä keskenään...? Googlettelin mutta hirveän sekavaa tekstiä vain löytyi, kun ei tämä nyt mielestäni putoa kategoriaan "ummetus", enkä ole oksentanut. Olen muutenkin hirveän huono tuossa googlettamisessa.

Re: Viikon mahajumi ja kuume

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   12.8.24 13:24:31

Microlaxia kehiin
Jos olet epävarma, soita 116117.
Osaavat neuvoa paremmin kuin ht.net

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.24 14:09:30

Miksi olet ottanut särkylääkettä, jos et ole kipeä?

Päivämäärä:   12.8.24 14:15:15

Otin särkylääkettä koska hartiat ovat pahasti jumissa. Ei siis liity mitenkään mahaan.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   12.8.24 14:17:52

Itse olen käyttänyt pahaan ummetukseen joko microlaxia tai jos se ei tehoa niin laxoberonia kaksi helmeä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.24 14:37:17

Ihmiselle voi esimerkiksi kasvain aiheuttaa suolituksen.

Päivämäärä:   12.8.24 14:40:44

Jos alavatsa menee palloksi ja on kuumetta eikä viikkoon mitään ulos, menet nyt päivystykseen näyttämään konkreettisesti. On tutkittava ja varmistettava ettei ole mitään hätäleikkauksen tarvetta. Puhelimitse sellaista ei voi arvoida.

Minullekin syötettiin pari viikkoa liukastusaineita vaikka koko keskikroppa oli kuin Obekixilla ennen edes vatsan ultraa. Mutta ikävä kyllä siellä oli pari kasvainta ja syöpä.

Päivämäärä:   12.8.24 14:41:03

Suolitukos ^^

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.8.24 15:49:24

Haimatulehdus

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.8.24 15:53:41

Mitä syöt ja juot? Kyllä tuossa ajassa pitäisi jo huolestua.

Päivämäärä:   12.8.24 16:26:51

Syön kolme kertaa päivässä, lämpimän aterian kanssa tulee aina jotain kasvista mukana. Rasvaa kokolailla vähän kun ei juurikaan punaista lihaa, ei paljoa mausteita.

Katsoin tuota microlaxia, niin auttaako se tosiaan tässä tilanteessa kun ei ole edes hädän tunnetta? Pegorionia olen tosiaan nyt juonut useamman pussukallisen päivässä tuloksetta.

Päivämäärä:   12.8.24 16:27:50

Ainiin joo ja juon noin 2 litraa päivässä, enimmäkseen vissyä.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   12.8.24 21:06:56

6 pussia pegorionia reilu litraan vettä ja juo sen suht lyhyessä ajassa

Lähettäjä: Tilli 
Päivämäärä:   13.8.24 00:17:25

Mua naurattaa että mikä on ummetus, jossei tämä :D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.8.24 04:56:31

37 asteen "kuumeesta" ei kannata olla huolissaan. Jos kyse olisi jostain tulehduksen nostamasta kuumeesta niin voisit lääkkeestä huolimatta lisätä tuohon pari astetta.
Eihän lääke ole välttämättä laskenut "kuumetta" ollenkaan jos sitä ei ole ollutkaan.
Toivottavasti helpottaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 05:28:24

Erikoista ettei ole kipeä. Mikrolaxia vaan ensitöiksi. Sit lääkäriin jos kuumetta.

Lähettäjä: Unna 
Päivämäärä:   13.8.24 05:57:43

Itselläni pegorion iskee vaan ihan järkyttävän turvotuksen päälle, mutta ei auta ummetukseen. Kokeilisin jotain muita lääkkeitä. Ja kuumeen kuuluessa kuvioon tilanteessasi ottaisin lääkäriin kyllä herkästi yhteyttä.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   13.8.24 06:35:07

Veikkaan hepatiitti-e tä.

Päivämäärä:   13.8.24 07:03:35

Googlettelin mutta hirveän sekavaa tekstiä vain löytyi, kun ei tämä nyt mielestäni putoa kategoriaan "ummetus"

?????

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   13.8.24 07:58:53

Jos minulla aivan yhtäkkiä vatsa lakkaisi toimimasta viikkoon, kiristäisi ja kramppaisi niin olisin huolissani. Vähintään se vatsa pitää saada toimimaan vaikka niillä järeämmillä aineilla. 37 on normaali lämpö, ei kuumetta. Lämpö voi vaihdella myös kuukautiskierron mukaan. Eli apteekkiin hakemaan kunnon vatsalääkkeet ja soitat päivystysapuun ellei se vointi nyt yhtäkkiä jotenkin tosi paljon helpota.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.8.24 09:38:46

Jos olet viikon syönyt normaalisti ja et ole ulostanut ollenkaan , niin olosi pitäisi olla todella epämukava ja vatsan jättikokoinen. Ummetus tai suolitukos. Lääkäriin.

Lähettäjä: .................. 
Päivämäärä:   13.8.24 10:26:06

Siis olet pelkkää pegorionia käyttänyt? Ei se itsestään välttämättä riitä kunnon ummetukseen, tarvitset lisäksi jotain suolen toimintaa lisäävän (pegorion lähinnä pehmittää ulostetta, suolen liikettä lisää vain epäsuorasti) Laxoberonia lisäksi kehiin vaan

Päivämäärä:   13.8.24 10:28:51

Kyllä se auttaa jos on ummetuksesta kyse mutta ei mitkään aineet auta jos on suolitukos jostain muusta syystä tai esimetkiksi pahadivertikkelin eli umpipussin tulehdus tai jokin ihme homma.

Täytyy olla pissaa päässä ettei hakeudu päivystykseen noilla spekseillä.

Päivämäärä:   13.8.24 10:52:03

Noniin, aloittaja täällä. Jokunen maininnut tuosta lämmöstä, niin tosiaan normaali lämpöni on 35,9 joten 37 on selkeästi koholla. Tänään en ole mitannut.

Ja minä olen aina mieltänyt ummetuksen sellaiseksi että tuntuu ulostuksen tarve, mutta ilmeisesti tämäkin sitten oli yhden sortin ummetusta.

Tilanne nyt joka tapauksessa se, että otin eilen vielä lisää pegorionia ja aamuksi oli varattuna Microlax. Yöllä tuli sellaista kokolailla vesiripulia jonkin verran, mutten tiedä tuliko sen verran mitä nyt voisi kuvitella viikon aikana suolistoon kertyneen; yhdellä vessareissulla selvisin. En sitten tiedä, pitäisikö kuitenkin tuo Microlax ottaa, vai kuinka hiljalleen suolen voi olettaa tyhjentyvän nyt kun se alkoi..?

Mä en nyt ymmärrä, miten mulla pissaa on päässä jos en ole lääkäriin lähtenyt, eikös @!#$ nyt yleensä ole veemäisiä ihmisiä... Ketä olen käytökselläni loukannut? Mä inhoan mennä lääkäriin, koska ne ovat aina hoitajista lähtien niin töykeitä ja kohtelevat potilaita siten ettei sinne olisi saanut tulla valittamaan. Jotenkin mieluummin odottelen kotosalla ja katselen oloani, kunnes tuntuu siltä että kuolo on korjaamassa.

Lähettäjä: tuutikki 
Päivämäärä:   13.8.24 11:00:03

Kyllähän tuo lämmön nousu on sulla jo merkki jostain (aina on noita jotka tuijottaa vaan maagista 37 rajaa, älä vähättele oireitaan sen takia). Hyvä jos edes jotain tuli ulos, mutta jos tilanne tosissaan ei helpota, niin päivystykseen todellakin kannattaa hakeutua! Suolistossa voi olla isompaa ongelmaa, et halua niiden eskaloituvan siihen pisteeseen että henki ln lähtemässä!!

Päivämäärä:   13.8.24 11:01:09

Viikon ummetus on oikeasti syytä tutkia. Ja kyllä se on ummetusta, jos toisesta päästä menee tavaraa sisään ja toisesta ei tule mitään ulos. Jos olisit käynyt koko elämäsi kerran viikossa isolla hädällä, niin se olisi ihan ok. Mutta suolen toiminnan muutoksista (varsinkin ilman syytä) pitäisi huolestua.

Päivämäärä:   13.8.24 13:26:17

Jokunen aika sitten laitoin microlaxin, tulos oli mielestäni melko onneton. Jotakin sieltä vähän tuli, joten tilanne ei edelleenkään liene hälyyttävä. Siispä lisää pegorionia naamaan ja mies saa töistä tullessa tuoda mulle sitä Laxoberonia mitä joku tuolla suositteli.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.8.24 13:39:43

"Kyllähän tuo lämmön nousu on sulla jo merkki jostain (aina on noita jotka tuijottaa vaan maagista 37 rajaa, älä vähättele oireitaan sen takia)."

Mullakin jos menee jo tuohon 37 tai vähän päälle on olo jo kuumeinen eli huomaan kyllä olosta, ettei ole normaalia kehonlämpövaihtelua. Ne normaalit kuukausittaiset tai päivittäiset mahdolliset vaihtelut ovat sellaisia, ettei olossaan huomaa eli myös tuntuu normaalilta. (Ei liity aloittajaan, mutta) mulla esim. tulehdus hammasjuuressa (kuten sittemmin ilmeni) aiheutti tuon, että oli pari kuukautta joka päivä tuossa lämmössä ja olin tosi väsynyt, poskia kuumotti joka päivä varsinkin illemmalla jne. ja huomasi kyllä, että jotsin on vialla nyt.

Päivämäärä:   13.8.24 14:04:39

Yöllä tullut vesiripuli oli luultavasti ohivuotoa eli tilanne on sulla edelleen päällä

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   13.8.24 14:15:59

Jos ihminen on viikon syönyt normaalisti ja saa yhden vesiripulin ulos, tilanne ei mitenkään ole normaali, jostain syystä tavara ei liiku suolessa ja se on huolestuttavaa ja kannattaa tutkia, ennen kuin suoli vaurioituu pysyvästi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.