Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Läheisen itsetuhoisuus

Lähettäjä: Uupunut 
Päivämäärä:   11.8.24 19:37:28

Eräs läheinen ihmiseni, sanotaan vaikka Veera, on raskaana. Hänellä on entuudestaan yksi lapsi ja tuolloin sairasti synnytyksen jälkeisen masennuksen. Masennusta ollut muutenkin. Veera on viime kuukaudet ollut todella vaikea. Hän on hyvin riidanhakuinen, mutta samalla masentunut. Tilanne pahenee pahenemistaan...

Nyt Veera vaikuttaa menettäneen todellisuudentajunsa. Hän on riidoissa erään toisen läheiseni, sanotaan vaikka Jukan kanssa. Veera suuttui Jukalle muutamia viikkoja sitten, eikä pääse asiasta yli. Minä olen alusta alkaen sanonut, että en valitse puolia. Veera kääntää ja vääntää tuota riitaa päässään taukoamatta. Jukka on sanonut, ettei halua välejä poikki, mutta tarvitsee vähän aikaa miettimiseen. Siispä Veera pommittaa minua. Eilen lähetti minulle viestejä 7 tunnin ajan. Sanoin kyllä jo alussa, etten pidä asioiden puimisesta viestein, mutta hän ei tätä kuuntele. Veera uhkailee itsemurhalla. Jos ja kun ei saa minua mukaan haukkumaan Jukkaa, niin kääntää asiat niin, että kaikki ovat häntä vastaan ja sen vuoksi haluaa kuolla pois. Muistutin taas kerran, että hänellä on ihana perhe, vauva tulossa ym. Ei se auta. Kuulemma maailma on parempi paikka, kun on yksi huono äiti ja äiditön lapsi vähemmän. Viime yönä soitin lopulta Veeran miehelle ja pyysin tätä soittamaan paikalle apua. Tätä ei tapahtunut.

Tämä on nykyään ihan jatkuvaa ja olen aivan uupunut. Viime yönä uni jäi lyhyeksi. Pelkään Veeran, mutta ennen kaikkea hänen lastensa puolesta. Olen miettinyt lasun tekoa, mutta kun lapsella ja kohta lapsilla on hyvä isä ja paljon läsnä olevat isovanhemmat. Veera kieltäytyy psykiatrisesta hoidosta. Hänen näkemyksensä mukaan kaikki muuttuu taas hyväksi, kun Jukka pyytää anteeksi ja alkaa taas mm. tykätä Veeran postauksista. Tänään sanoin Veeralle jälleen kerran, etten halua enää viestitellä, mutta nyt ilmoitin, että jatkossa käytön Whatsappia vain nopeaan viestittelyyn. Veera alkoi heti syyllistää, että hylkään hänet enkä anna tukea. Sanoin, että jos hän haluaa keskustella, niin voi vaikka soittaa tai voimme tavata jossain. Sen jälkeen Veera soitti äidilleen ja kertoi, että hänen pitää päästä päivystykseen, mutta kun äitinsä sitten sanoi, että voi viedä, niin ei ollutkaan hyvä.

Sen lisäksi, että Veera uhkailee itsemurhalla, hän ei myöskään syö paljon mitään. Hänen painonsa on lähtenyt reiluun laskuun eikä kohdussa oleva lapsi enää kasva. Äitinsä oli sanonut, että Veeran pitää ymmärtää, että on vastuussa lapsen hyvinvoinnista, niin Veera oli todennut, että jos lapsesta tulee jotenkin sairas tai vammainen, niin se on Jukan syy, koska tämä on häntä loukannut ja aiheuttanut ahdistusta niin, ettei ruoka maistu. Että sittenpä Jukka näkee tekojensa seuraukset.

Olen aivan lopussa ja niin on koko Veeran lähipiiri. Huoli molemmista lapsista on valtava. En tiedä mitä tehdä, mutta minusta on jollain oudolla tavalla tullut tämän näytelmän keskeinen hahmo ja kaikki kääntyvät minun puoleeni... Mitä minä teen?

Re: Läheisen itsetuhoisuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:40:19

Lasu ja huoli-ilmoitus äidin mt-ongelmista

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.8.24 09:52:13

Ehdottomasti lasu

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.24 10:29:49

Ottaisin etäisyyttä tuollaiseen draamailijaan ainakin joksikin aikaa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   12.8.24 11:17:19

Teet lasun ja blokkaat koko porukan kaikissa viestimissä. Helppoa ja yksinkertaista.

Päivämäärä:   12.8.24 11:17:27

Pitää soittaa 112 tai lasu, muu on tyhjän kanssa.

Lisäksi blokkaat.

Sä toimit muutoin tahtomattasi mahdollistajana.

Ihan sekopäisessä tilassa tämä ihminen.

Luonnevikaa johonkin suuntaan

Päivämäärä:   12.8.24 11:18:25

Irtaudut koko sakista. Blokkaa ne kaikki.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.8.24 11:19:08

Yllä jo ohjeet: lasu ja etäisyys draamailijaan. Ihan oikeasti.

Lähipiiri ei mahdottoman huolissaan ole jos mies ei soitostasi huolimatta tehnyt kummempia tai sai tilanteen rauhoittumaan itse ? Nyt täytyy siellä vain selvitä, itse on ukko päättänyt moisen kanssa lisääntyäkin. Yöllä sinua ei häiritse mikään kun laitat puhelimen äänettömälle tai pois päältä, jo pari tuntia ennen kuin aiot mennä nukkumaan. Et anna itsesikään lähteä tuohon draamaan mukaan ja pysyt sanoissasi mitä sanot: jos et kerran halua olla osa tuota tyhmää riitaa niin kummankaan kanssa et vaihda siitä sanaakaan. Et kommentoi et kuuntele, et kerta kaikkiaan oikeasti osallistu. Samalla linjalla kaikki muutkin asiat.

Valitettavasti mt ongelmaisten kanssa voi tulla vastaan se hetki, että on itsensä ihan kokonaan kuviosta ulkoistettava, koska niin helposti sairastuttavat lähipiirinsäkin..

Lähettäjä: eddy 
Päivämäärä:   12.8.24 11:27:06

Lähettäjä*
Päivämäärä12.8.24 11:17:27

Pitää soittaa 112 tai lasu, muu on tyhjän kanssa.
Lisäksi blokkaat.

Näin. Muista että tuo ’Veera’ on hyvin sairas ja hänen oman itsensä sijasta tuota toimintaa pyörittää hänen sairautensa ja siihen hän tarvitsee apua ammattilaisilta , homma EI ole sinun vastuullasi sen jälkeen. Autat parhaiten häntä ja itseäsi samalla tekemällä ne soitot ja sitten otat tilaa hengittää.

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   12.8.24 12:20:52

Veera draamailee, koska sinä lähdet mukaan tuohon pelleilyyn. Edellä annettu ohjeet. Peli poikki ja heti!

Lähettäjä: järki käteen nyt 
Päivämäärä:   12.8.24 12:26:42

Lähettäjä: Tavis
Päivämäärä: 12.8.24 11:17:19

Teet lasun ja blokkaat koko porukan kaikissa viestimissä. Helppoa ja yksinkertaista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.24 13:03:45

Oma elämäsi helpottuu kun katkaiset välit kokonaan tuollaiseen draamailijaan.

"Veera" varmasti käy neuvolassa niin siellä kyllä huomataan odottavan äidin painonlasku ja muutkin ongelmat. Ei sinun tarvitse niistä huolehtia. Itsemurhalla uhkailevalle riittää napakka kehoitus hankkiutua asianmukaiseen hoitoon (=yöaikaan päivystys).

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   12.8.24 14:07:07

Nyt kyllä kiinnostaa, että mitä kamalaa se "Jukka" teki "Veeralle"...

Lähettäjä: Uupunut 
Päivämäärä:   12.8.24 17:45:31

Minä en ole saanut Veeralta yhteydenottoja sen jälkeen, kun sanoin, että jatkossa keskustelut puhelimitse. Tai no illalla tuli yksi viesti, jossa kertoi, että oon hänelle tärkeä, ei muuta. Veeran mies yrittää kaikin keinoin auttaa veeraa, mutta on liian lähellä. On ihan hirveän huolissaan, mutta on mennyt mukaan Veeran ajatukseen, että kaikki on kunnossa heti, kun Jukka pyytää anteeksi. Oikeastaan mitään anteeksipyydettävää ei ole, kyseessä ihan tavallinen erimielisyys, mikä vielä alkoi Veeran taholta. Mutta Veeran mieli on nyt kääntänyt asian toisin.

Veeran äiti oli mennyt tänään käymään. Veera oli maannut sohvalla lähes katatonisessa tilassa. Ei puhu kenellekään mitään, on vaan. Kun esikoinen tuli hoidosta, mummonsa otti hänet mukaan ja lapsi lähti mummolaan hoitoon. Onneksi lapsi on edelleen hyvin reipas ja iloinen. Veeran äiti oli sanonut lasten isälle, että Veera on vietävä hoitoon, mutta mies ei tätä näe samalla tavalla.

Lähettäjä: Didi 
Päivämäärä:   12.8.24 20:51:32

Soita 112 sano että on akuutisti itsetuhoinen, tee lasu, vie Veera itse päivystykseen. Enempää et voi

Lähettäjä: Fux 
Päivämäärä:   12.8.24 20:53:27

Tuollaisessa hetkessä soitto 112!!

Lähettäjä: Hä 
Päivämäärä:   12.8.24 21:55:53

Veeran miehen hommahan se on. Blokkaa kaikki. Siellä isovanhemmat sentään hoitaa lapset. Hullu mikä hullu.

Lähettäjä: milla 
Päivämäärä:   13.8.24 00:33:01

Veera on mielisairas. Tee mahd nopeasti lasu hänestä!!

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   13.8.24 00:58:04

Lasu ehdottomasti. Onneksi se mummo on tuossa edes sen esikoisen puolella. Suosittelen sanomaan Veeralle ja tämän miehelle, että nyt valitettavasti tilanne on se, että sinun oma sietokykysi ylittyt ja olet huolissasi heidän lastensa tilanteesta ja joudut siitä syystä tekemään lasun. Tämä voi havahduttaa sitä Veeran miestä tajuamaan tilanteen. Toki sitten alkaa se syyllistys ja ympäripuhuminen, mutta kannatan silti avoimuutta. Ehkä osapuolille itselleenkin valkenee tilanne, jos joku läheinen sen jämäkästi sanoo ja kertoo ettei näe muita vaihtoehtoja.

Jos Veera uhkailee itsetuhoisuudella, niin voit sanoa, että soitat 112 hänelle apua. Ja sen tuossa tilanteessa voit tehdä. Kyllä tilanne kuulostaa niin pahalta, että 112 on oikea paikka tuossa kohtaa. Erityisesti, jos kotona on lapsia.

Lähettäjä: poot 
Päivämäärä:   13.8.24 01:12:22

Kun pommitus alkaa, laitat numeron hiljaiselle, et noteeraa. Päätät että luet ne viestit tasan viikon kuluttua. Et vastaa niihin mitenkään.

Lähettäjä: poot 
Päivämäärä:   13.8.24 01:17:57

Koska Veera on tuossa tilassa ei hän kykene itseään auttamaan. Muuten en olisi niin huolissaan niin kovasti, mutta koska nainen on raskaana. Mies on liian keskellä tilannetta eikä kykene toimimaan.

SOITA 112 HETI !

Ilmeisesti psykoottinen masennusjakso iskenyt raskauden aikana.

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   13.8.24 05:51:07

”Veeran äiti oli mennyt tänään käymään. Veera oli maannut sohvalla lähes katatonisessa tilassa. Ei puhu kenellekään mitään, on vaan. Kun esikoinen tuli hoidosta, mummonsa otti hänet mukaan ja lapsi lähti mummolaan hoitoon. Onneksi lapsi on edelleen hyvin reipas ja iloinen. Veeran äiti oli sanonut lasten isälle, että Veera on vietävä hoitoon, mutta mies ei tätä näe samalla tavalla.”

Tuollaisessa tilassa olevalle ihmiselle soitetaan apua! !! 112 on numero. Se on ihan sama mitä mies sanoo, tuo henkilö on silti avun hälyttämisen arvoinen, koska on vakavasti sairas!

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   13.8.24 07:43:07

Miestä varmaan myös hävettää tuo naisen tilanne eikä siksi näe sitä samalla tavalla tai tee mitään ja pelkää varmaan myös lastensuojelua. Kun ei ymmärrä, että olisi parempi toimia ennemmin kiin myöhemmin. Aloittajan kannattaa lopettaa valitusviesteihin vastaaminen ja soitat häkeen aina, kun uhkailee itsarilla. Rasittavia tuollaiset huomiota hakevat tyypit... eihän tuokaan itseään ole oikeasti tappamassa.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   13.8.24 07:52:24

Jos uhkaillaan itsemurhalla ja pelkäät että hän on oikeasti vaaraksi itselleen tai muille niin häkeen vaan soittoa. Ja ehdottomasti teet lastensuojeluilmoituksen.

Lähettäjä: Chuck 
Päivämäärä:   13.8.24 08:05:42

Henkilö on sairas, oikeasti sairas (kuvailit juuri kuinka makaa sohvalla liki katatoonisessa tilassa, haloo!,) ja tarvitsee apua, silloin soitto 112 on ainoa oikea tapa toimia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.