Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 19:20:53

Äiti on vuodeosastolla, paljon sairauksia mm. sydämen vajaatoiminta. Hänellä on tiukka nesterajoitus, hoitaja kirjaa ylös jokaisen tipan nesteitä, joita annetaan. Saa nesteenpoistolääkettä ja on jouduttu myös imemään sitä suoraan keuhkoista pois.

Isä käy häntä säännöllisesti useamman kerran viikossa vuodeosastolla katsomassa. Äiti joka kerta anelee vettä sydäntä särkevällä tavalla ja eilen isä paljasti, että totta kai hän antaa vettä, ettei toinen kuole janoon. Isä tietää syyn ja seurauksen, kuten äiti itsekin. Isä on terveydenhuollolle vihainen ja katkera, hän on vanha jäärä, joka aina suuttuu ja huutaa, jos joku on hänen kanssaan eri mieltä. Hän halveksii niitä, jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Hänen mielestään vedestä ei ole haittaa ja uskonee, että äitiä yritetään tahallaan kuivattaa. On sanonutkin, että hoitajien mielestä äidin olisi hyvä kuolla pois, jottei olisi hoitajien vaivaksi.

Mitä ihmettä minä voin tehdä? Molemmat ovat yli 80v. Kerronko hoitajille mitä sain tietooni, ja mitä siitä seuraa? Voivatko he estää Isäni vierailun osastolla? Äidin henkisen hyvinvoinnin kannalta isän vierailut ovat ne kaikista tärkeimmät.

Minä olen todella väsynyt tähän tilanteeseen ja burnoutin partaalla. Siis en pelkästään nesterajoitukseen, vaan kaikkeen siihen mitä tilanne aiheuttaa, erityisesti isän kanssa kinasteluun, sekä katkerien puheiden kuunteluun.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:23:38

Sano hoitajalle. Vierailuja ei kielletä, mutta tietävätpä ainakin, että silloin äitisi saa vettä.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:26:00

Huoh, mulla jonkin verran vastaava tilanne. Isä on käynyt sairaalassa tutkimuksissa vakavaan sairauteen liittyen, mutta ei suostu kertomaan, mitä käynnillä on puhuttu ja mikä tilanne on. Kiukuttelee, kun yritän kysellä, eikä suostu näyttämään käyntitekstejä. Ei kuulemma kuulu kenellekkään nämä asiat.

Olen vaan todennut, että en voi valitettavasti auttaa asiassa, jos asenne on tämä. Harmittaa, ollaan kuitenkin läheisiä.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 19:27:36

. Mutta määrästä en tiedä mitään. Kun nesterajoitus ei ollut vielä kantautunut minun korviini ja annoin vettä, niin joi noin puoli litraa 15min vierailun aikana. Hän jaksaa vierailuja noin 15-45min kerrallaan.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   11.8.24 19:29:51

Kerro hoitajalle.On niiden hyvä tietää veden juonnista.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:33:01

Ikävä kyllä vanhat ihmiset on just tollasia jotka ei ymmärrä mitään puhetta. Itse joskus huutamalla olen saanut omieni kanssa jotain läpi, enimmäkseen äiti on pahin ongelma.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   11.8.24 19:33:31

. Millaista apua isäsi on pyytänyt? Hän on ihan oikeassa, hänellä ei ole velvollisuutta kertoa tilastaan kenellekään, edes omille lapsilleen. Jos hän näin haluaa, anna olla. Kertoo sitten kun kertoo, jos kertoo. Siihen asti ole niin kuin ennenkin. Et voi väkisin auttaa ihmistä, joka ei apua halua, et vaikka hän mielestäsi toimisi jotenkin väärin.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 19:36:06

Se vaan, että isällä mennyt jo hoitajien kanssa välit. Äidin sokeritaudista huolimatta oli vienyt herkkuja isän sanojen mukaan hänet oli haukuttu pystyyn. Isän tuntien hän on varmasti huutanut takaisin, niin että kuolleet kuurotkin kuulleet.

Jos hoitajat hänelle asiasta huomauttavat, niin takuu varmasti isä suuttuu minulle ja syyttää liittoutumisesta häntä vastaan (on aina ollut hieman vainoharhainen) ja sitäkään en jaksa.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: EI REULUA! 
Päivämäärä:   11.8.24 19:37:38

Todella omahyväistä/itsekeskeistä/lapsellista näiden vanhempien toiminta lapsiaan kohtaan;(
Pelottaa tuleva"pallo jalassa" omienkin vanhempien kanssa mitä tuleman pitää!

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: EI REULUA! 
Päivämäärä:   11.8.24 19:38:45

Woimia aloittajalle ja muillekkin!

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Ulpu 
Päivämäärä:   11.8.24 19:41:00

Aloittaja: nesteenpoistolääkkeet janottavat ja kuivattavat suuta. Hanki äidillesi syljen eritystä lisääviä pastilleja ja/tai kostutusgeeliä suuhun.

Terveisin vajaatoimintapotilaita hoitava sh

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 19:48:11

Kiitos Ulpu. Hänellä on suun kostutusgeeli käytössä, ei jaksa itse sitä pumpata eikä joko osaa tai muista sitä pyytää, kun tarvitsee.

Pelottavinta on, että nyt on ollut puhetta kotiuttamisesta.. Hän ei missään nimessä pärjää kotona, mutta haluaa kotiin, koska osastolla ei saa hänen sanojensa mukaan lainkaan vettä. Kotona isä sitten juottaisi häntä aina kun vettä pyytää.

Hänellä on mm. kortisonista johtuen korkeat sokerit, diabetes, reuma, verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, kestokatetri, vaipat, ei aina tietoinen ajasta eikä paikasta, henkisesti taantunut lapsen tasolle. Tuettuna kykenee liikkumaan rollaattorilla lyhyen matkan.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 19:49:46

Kiitos tsempeistä Ei reilua <3

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   11.8.24 19:49:49

Miksi sinun pitäisi tehdä mitään? Juominen on yksi eläinten perusoikeuksista. Jos äitisi haluaa juoda enemmän kuin lääkärit sallii, niin se on hänen valintansa. Hänellä on siihen oikeus.

Jokainen täältä lähtee tavalla tai toisella. Aikanaan.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 19:53:22

Naurunaama, siksi että olen saanut tietooni asioita, jotka vaarantavat ihmisen hengen ja terveyden.
Koen myös vääräksi, että hoitajat tekevät kaikkensa äidin hengen eteen ja isä sabotoi kaiken. Äiti on taantunut lapsen tasolle eikä ymmärrä syy-seuraussuhdetta.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Bertta 
Päivämäärä:   11.8.24 20:03:50

Aloittajalle jaksamista. Anna heidän päättää itse asioista ottamatta itse kantaa siihen, kuka toimii oikein. Äitisi ei ehkä enää pitkään elä ja sen jälkeen on helpompaa, jos sinulla on edes jonkinlainen suhde isääsi.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.8.24 21:09:49

Mietis nyt hetkisen aloittaja - äitisi on yli 80 v, lapsen tasolla, sairauksia vino pino? Ja nyt hän joutuu viimeiset aikansa itkemään janoaan ja kärsimään ymmärtämättä tilannettaan? Onko parempi pitää hänet hengissä kärsimässä vai antaa juoda ja antaa mennä? Kenen parasta ajattelet tässä nyt, omaa vai äitisi vai isäsi, vai hoitajien? Vaikea tilanne.

  Re: En jaksa vanhempiani

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   11.8.24 21:21:52

Aloittaja pyytää hoitavalta lääkäriltä saattohoitopäätöstä. Olette molemmat siinä keskustelutilaisuudessa mukana. Äitisi oloa helpotetaan saatavilla olevilla keinoilla mutta siihen ei kuulu enää nesterajoitusta. Tilanne on helpompi kaikille kun ymmärretään missä mennään , mitä tehdään ja mikä tulee olemaan lopputulos .

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   11.8.24 21:24:09

"Isä tietää syyn ja seurauksen, kuten äiti itsekin".

"Äiti on taantunut lapsen tasolle eikä ymmärrä syy-seuraussuhdetta."

Huomaatko miten ristiin kerrot?

Miksi koet, että ihmisen olisi parempi elää vähän pidempään ja kärsiä koko ajan esim. janosta, kuin kuolla vähemmän kärsineenä? Ei vaan taisit sen kertoakin, ettei hoitajille tulisi paha mieli.

Sä et yhtään ymmärrä miten kauheaa voi olla nähdä rakkaansa kärsivän ja pyytävän edes pientä apua. Silloin ei sanota: "En auta. Elät ilman apua muutaman viikon pidempään". Äitisi on vaiheessa missä tuskaton loppuelämä on paras vaihtoehto.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.8.24 21:39:30

Jos aloittaja pystyy ottamaan neuvoja vastaan, niin neuvoisin aloittamaan oman suru- ja luopumistyön. Jokainen vanhus kuolee, ei itse vanhuuteen vaan sairauteen. Kuten tiedät, äidilläsi on sekä henkinen, että fyysinen terveys loppusuoralla. Keskity omaan surutyöhön hakeutumalla terapiaan, ja tue vanhempiasi ja luo positiiviset viimeiset muistot teistä yhdessä.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 21:56:06

:D olet hirveä ihminen!
Kun kysyn äidiltä tietääkö miksi nestettä rajoitetaan, niin hän osaa hyvänä päivänä kertoa, että se kertyy keuhkoihin. Mutta hän ei ymmärrä mitä siitä seuraa, eli lisää nesteenrajoittamista, nesteenpoistolääkityksen nostoa ja lisää janoa, sekä nesteen imemistä keuhkoista. Hän osaa siis toistaa hänelle kerrottua lausetta, hauki on kala, hauki on kala, mutta ei osaa nimetä yhtään kalaa, jos sitä kysyisi. Auttaako tämä vertaus sinua ymmärtämään tilannetta? Huonona päivänä hän saattaa ihmetellä miksi tulin käymään keskellä yötä, vaikka käyn neljän viiden aikaan päivällä, oikein huonona päivänä nukkuu vain.

En ole myöskään missään vaiheessa puhunut mitään hoitajien tunteista, joten todella epäasiallinen väite sinulta. Kopioi kyseinen väite tähän vai haluatko vain aiheuttaa minulle lisää pahaa oloa? Olet säälittävä trolli.

Hän ei ole ilmaissut haluaan kuolla kenellekään, ainakaan tästä ei ole minulle kerrottu. Päinvastoin hän elättelee toivetta parantumisesta ja kertoo lähtevänsä marjoja poimimaan, kunhan on paremmassa kunnossa. En minä voi saattohoidosta päättää, kun äiti haluaa elää. Minä en myöskään voi tehdä päätöksiä hänen hoidosta vaan uskon terveydenhuollon tietävän asioista minua paremmin.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 21:57:55

Jep, olen tehnyt surutyötä jo pitkään, viimeiset kaksi kuukautta en ole juuri muuta tehnytkään, kiitos vinkistä nyt kuitenkin.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.24 22:15:26

Kovasti voimia aloittajalle. Hankala tilanne, kun ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Minä varmaan kertoisin hoitajille. Ehkä isä voisi keskustella lääkärin kanssa halutaanko hoitaa vai annetaanko kuolla hapen puutteeseen, joka liiasta nesteestä seuraa.
Äläkä välitä trolleista, tällä palstalla on muutama jokaiseen topaan omaa pahaa oloaan oksentava syöpäläinen. He juoksisivat karkuun, jos kohtaisivat ihmisen kasvotusten.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: mirka 
Päivämäärä:   11.8.24 22:17:57

No sitten äitis vaan kuolee. Semmosta.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 22:42:30

Niin että viis elämänlaadusta kunhan elää vähän pidempään?

Oma äitini kuoli vähän aikaa sitten vajaatoimintaan oltuaan huonossa kunnossa kuukausia. Ei hänellä kyllä nesterajoituksia ollut enää aikoihin. Ja miten hän aina odotti sitä kylmää makuvichyä tai limua jota hänelle veimme, se nautinto joka kerta. Ihan viimeisinä päivinä halusi kylmää olutta ja sitä todellakin sai. Mieti itseäsi kovimman janon tunteella mitä olet kokenut.
Kuulostaa ettei sinunkaan äidilläsi ole kyseessä muu kuin oirehoito, parempaa ei ole luvassa vaikka mitä tehtäisiin nesteen poistamiseksi. Kyseessä on etenevä sairaus, ja nyt käsittääkseni on menossa pahenemisvaihe? Kuinka mones? Lisänä nuo muut sairaudet... puhukaa isänne kanssa hoitohenkilökunnalle. Nimenomaan siitä että onko elämän pitkittäminen sen laadun kustannuksella inhimillistä.

  Re: En jaksa vanhempiani

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   11.8.24 22:50:19

Aloittaja ei tee saattohoitopäätöstä. Sen tekee lääkäri. Edelleenkin menette molemmat yhdessä hoitavan lääkärin puheille. Edelleenkin saatte tietoa miten asiat tulevat menemään. Mutta jos edelleenkin jatkat ettet sinä voi tehdä mitään niin... Sinä et tee päätöksiä vaan lääkäri .

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 22:51:48

. Niinkö minä väitin? Missä kohtaa? Äiti on edelleen oikeustoimikelpoinen ja päättää asioista itse. Hän on kuitenkin niin hyvässä kunnossa, että jopa kotiuttamista harkitaan. Jos hän päättää, että haluaa antaa periksi, niin noudatan toki toivetta. Kuten jo kirjoitinkin, niin minä en päätä hoidosta, ei myöskään isä. Sen sijaan isä on itse päättänyt ottaa ohjat omiin käsiinsä, koska ei usko siihen, että vedestä on oikeasti haittaa, vaikka hänelle on kerrottu lääketieteellinen näkökulma asiaan. Eli tietää, mutta ei usko/sisäistä asiaa. Hänkään ei ole enää ihan skarppi ja unohtelee jo asioista.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   11.8.24 22:56:26

Persikka, kyse oli siitä tuleeko minun kertoa hoitajille ylimääräisestä nesteensaannista, josta hoitava taho ei ole tietoinen.
Soitan huomenna vuodeosastolla ja kerron, sekä kysyn myös voisivatko selvittää äidin kanssa mahdollisen hoitotahdon. Jos kotiuttamisn sijaan päädyttäisiinkin saattohoitoon. Toivottavasti eivät kirjaa tätä minun tahtonani.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   11.8.24 23:00:45

Ihmisien rääkkäys on kyllä sairasta.

  Re: En jaksa vanhempiani

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   11.8.24 23:06:01

Kerrot totuuden etkä ala peittelemään isäsi tekoja. Muuten kotiutetaan ja tuodaan takaisin ambulanssilla parin päivän päästä . Hyvä että soitat ♥

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 23:20:31

Niin kotiutettiin minunkin äitini vaikka selvää oli ettei siellä pärjää. 36 tuntia kesti se kotiutus ja sitten lähetin ambulanssilla hoivaosastolle. Kotiutus ei johtunut siis siitä että olisi ollut siinä kunnossa että siihen olisi edellytyksiä (arviosaston lääkäri ja hoitajat sekä me omaiset vastustimme kotiutusta) vaan siitä että kotiin on mentävä kokeilemaan kotihoidon turvin jos ennen on kotona ollut ilman sitä. Tämä minullekin tuotiin ilmi, "soitat sitten ambulanssin vaikka saman tien". Eli turhaan rääkättiin sairasta ihmistä, ja omaisia, vain koska proseduuri nyt on palvelun tarpeen määrityksessä sellainen. Kotiutus max kotihoidon käynnein on kokeiltava ennen kuin hoivapaikkaa voidaan alkaa etsiä. Tämä on nykypäivän vanhustenhuoltoa.

Olen itse hoitaja ja usko pois, yritin jo kuukausia ennen tolkuttaa että äidin pitää päästä johonkin rauhalliseen pysyvään paikkaan kuolemaan. Pääsi sitten vajaata viikkoa ennen kuolemaa. Ja minunkin äitini oli omien sanojensa mukaan tullut sinne suoraan puolukkametsästä, ei todellakaan ollut oikeistoimikelpoinen tai ymmärtänyt koko aikaa omaa tilannettaan. Vajaatoiminnan pahenemisvaiheeseen kun kuuluu myös sekavuus.

Kyllä teillä on nyt keskustelun paikka hoitavan lääkärin kanssa. Suoran keskustelun.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   11.8.24 23:47:41

Ei isäsi tule ymmärtämään äidin tilannetta vaikka kuka lääkäri sitä hänelle selvittäisi. Kantaa äidillesi vettä ja juotavaa satavarmasti, kotona tai sairaalassa. Ja äitisi juo. Etkä voi sille mitään. Se vaan nopeuttaa äitisi kuolemaa.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   12.8.24 06:09:32

Sydämen vajaatoiminta on kuolemaan johtava tauti, lääkityksellä voidaan sitä helpottaa, muttei parantaa.
Vanhempasi ovat olleet yhdessä 60? vuotta.
Äitisi on hyvin sairas. Isäsi on ehkä persoonallisuus? Mutta myös alkavaa muistisairautta? Kauhuissaan? Ymmärtäessään, että tämä alkaa nyt olla tässä.
Vaikean tilanteen täydellinen kielto on mielen keino suojautua ylivoimaisessa tilanteessa.

Isäsi juottaminen ei äitiäsi tapa, nesterajoitus auttaa, mutta jos on jo keuhkopussistakin poistettu nestettä, on sydän aika loppu.
Juottamisriitelyn sijasta kannattaa keskittyä olennaiseen. Tuleeko äiti kotiin? Tukitoimet? Isän olisi päästettävä kotisairaanhoito asuntoon ainakin aluksi..
Jos kotiutus tuntuu jäävän tyhjän päälle, huoli-ilmoitus heti, ettei kaksi oikeasti hauraalta kuullostavaa ihmistä jää heitteille.
Isääsi et pysty suurestikaan muuttamaan, juttelu ei auta. Auktoriteetti, lääkäri, ärsyttää tällaisia pelokkaita vanhoja miehiä enemmän. Totuus lienee, ettei isäsi ole useinkaan viettänyt esim viikkoa omillaan nuorempanakaan?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   12.8.24 06:40:12

Ihmisellä on oikeus kieltäytyä hoidosta. Onhan näitä, jotka ovat tunnetusti sen tehneet, mainittakoon mm. Juice.
Puoli litraa varttitunnissa on aika paljon. Kannattaisi ehkä keskustella hoitajien kanssa, onko nykyinen tapa antaa nesteitä se oikea. Olisiko parempi antaa reilusti vettä kerralla sen sijaan, että vähitellen? Tai antaa juomaa juuri ennen isän tuloa niin, että äidillä ei olisi silloin jano ja voisi kertoa, että juuri on saanut juotavaa.

Onko sillä kuitenkaan enää tuossa vaiheessa mitään merkitystä, millaisia viimeiset päivät ovat? Äidille on parempi kokemus tästä ajasta, kun ei ole janoinen. Niin ikävää kuin se onkin, joka tapauksessa päivät alkavat olla luetut. Hyödyttääkö nesterajoitus enemmän henkilökuntaa kuin äitiä? Vähemmän nestettä = vähemmän hoitotoimenpiteitä. Ne ovat epäilemättä äidillekin epämukavia, mutta onko jatkuva janon tunne vielä epämukavampi?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.8.24 07:51:47

Päästä nyt ensin irti ajatuksesta, että äitisi olisi sinne marjametsään enää pääsemässä. Tuossa vaiheessa on edessä kunnon romahtaminen ja nopeampi tai hitaampi loppu. Kumman itse valitsisit? Kumman äitisi olisi valinnut, silloin kun oli siinä kunnossa että pystyi valitsemaan?

Nimimerkillä, kauhulla seurasin appiukon kaksi vuotta kestänyttä kidutuskuolemaa, kun miehen sisko ei pystynyt päästämään irti, vaan vaati kaiken tekemään, jotta elämä kestäisi pitempään. Tai "elämä"... mutta kyllähän siinä hiljalleen tukehtuvassa rauniossa sydän toki löi.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 10:15:19

Kiitos viesteistä.

A, minä tiedän, että ei enää marjametsään koskaan lähde. Lue uudestaan, eli äiti ei ole itse vielä päästänyt irti, ei ole ilmaissut haluaan kuolla vaan haaveilee paranemisesta. Enkä minä ala hänelle sanomaan mistä saa haaveilla ja mistä ei. Minusta eutanasia olisi paras vaihtoehto, mutta se ei ole Suomessa laillista, mutta itse toivoisin itselleni vastaavassa tilanteessa. Minulta ei ole kukaan koskaan kysynyt miten äitiä tahdotaan hoidettavan, hän on kommunikoinut aina itse, vaikka mielestäni hän ei ole enää ihan järjissään, niin lain silmissä lienee edelleen olevan oikeutettu tekemään päätöksiä. Jos hän ilmaisee, että ei halua enää hoitoa, niin ilman muuta sitä kunnioitetaan.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: bbbbbbb 
Päivämäärä:   12.8.24 10:29:06

Äiti kotiin että saa kuolla siellä. Juo sitten siellä niin paljon kuin tykkää, viimeisinä päivinään.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.8.24 10:30:35

Ei kukaan kovin kesken ns päästä irti - se aloittaja sinun pitää ymmärtää! Äitisi haaveilee marjametsästä eli tämä jo kertoo sen että hän ei ymmärrä ollenkaan tilaansa. Todella harva ihminen ilmaisee itse ettei halua hoitoa, ei ainakaan äitisi jamassa oleva jolla todellisuus on jo hämärtynyt. On muiden asiantuntijoiden hommaa päättää hoidosta ja miten loppu tulisi äidillesi kaikkein vähimmillä tuskilla.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 10:48:45

Jep samaa mieltä enkä ole muuta sanonutkaan.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.8.24 10:58:29

Kerro hoitajalle. Nuo niin vaikeita asioita lähimmille- toinen valittaa janoa ja toinen haluaa auttaa....

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.8.24 11:27:34

vaikka mielestäni hän ei ole enää ihan järjissään, niin lain silmissä lienee edelleen olevan oikeutettu tekemään päätöksiä. Jos hän ilmaisee, että ei halua enää hoitoa, niin ilman muuta sitä kunnioitetaan.

^ Mutta jos hän ilmaisee haluavansa vettä, siinä hän ei liene oikeutettu tekemään päätöstä?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 11:36:59

A koska ei ymmärrä mihin se johtaa, elää hetkessä eikä ajattele seuraamuksia, joita ei itsekään halua. Hän ei kykene rationaaliseen ajatteluun enää. Kuten jo kerroinkin, minä en näitä päätöksiä tee, en ole siihen oikeutettu.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.8.24 11:38:51

Sanoisin isälle suoraan, että toiminnallaan hän tappaa äitisi ja toivottavasti voi elää sen faktan kanssa. Päästäkööt mummon kotiin, henki siltä lähtee kuitenkin pian niin yhtä hyvin isäsi voi sitten nopeuttaa hommaa kotona.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.8.24 11:51:31

Kyllä itse jos tuossa äidin tilanteessa olisin toivoisin vettä ja juotavaa niin paljon kun pyydän jottei tarvitsisi kärsiä, lähtö tulee sitten jos tulee. Ja toivottavasti tulee, pian.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.24 11:54:55

Aivan kamala tilanne, voimia teille kaikille. Ehkä yrittäisin nyt olla isälle läsnä ja saada jututettua häntä paremmin, mitä ajattelee omasta elämästään ja tulevasta. Hänellä voi pelottaa paljon. En lisäksi voisi häntä syyttää siitä, että haluaa auttaa äitiäsi, vaikkakin väärin.

Juttele lisäksi hoitajille ja kerro koko ristiriitainen tilanne ja toive päästä lääkärin puheille. Voi olla, että lääkäri ei tiedä myös kaikkea ja osaa ottaa paremmin kokonaisuuden haltuun keskustelusi jälkeen. Isäsi ei tuo tässä todennäköisesti lisäarvoa, hän taitaa olla nyt vain vanha ja hädissään oleva mies, joka pelkää menettävänsä puolisonsa. Lääkärillä ja hoitajilla on toki hyvä jutella isäsi kanssa tämän jälkeen siten, että olet itse läsnä ja pyrit lohduttamaan/hillitsemään häntä tilanteessa. Mutta ehdottomasti lääkärin tulee saada ottaa kokonaiskuva haltuun, ei hänkään voi tehdä ”oikeaa” päätöstä vajavilla tiedoilla

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Puusku 
Päivämäärä:   12.8.24 12:13:43

No ei todellakaan aleta sille isälle sanomaan, että hän tappaa puolisonsa!! Ei hyvänen aika sentään.

Kerrot hoitajille, että isä antaa äidillesi vettä. Ainakin he sitten tietävät. Niille voi myös sanoa, että eivät tuo tätä isällesi ilmi siten, että on sinulta kuulleet ettei mene välit. Mutta älä sinä ala turhaan isääsi neuvomaan, se ei auta. Hirveä paikka hänelle menettää puolisonsa. Sinulla eri tilanne, elämä jatkuu.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.24 12:25:31

En osaa muuten auttaa, mutta sen vaan sanon, että kotiuttaminen ei nykypäivänä tarkoita sitä, että kotiutettava olisi kotiutuskunnossa. Minun iäkästä läheistä oltiin väkisin kotiuttamassa sairaalan osastolta tilanteessa missä häneltä oli jo useita kertoja imetty nestettä keuhkoista ja hän oli niin heikko, että ei jaksanut kuin maata. Edes sängyssä kääntyminen ei onnistunut. 2 päivää tuon jälkeen hän kuoli siellä osastolla. Saattohoito olisi ollut oikeampi paikka kuin sairaalan hälyisä osasto 2 viikkoa, mutta onneksi ei sentään väkisin alettu roudaamaan kotiin.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Rr 
Päivämäärä:   12.8.24 14:07:50

... Ihan hirveää! Miten tuota kotiutusta perusteltiin? Kamalaa myös mahdolliselle puolisolle katsoa kuolinkamppailua ilman mahdollisuutta auttaa.

Tiedän tapauksen, jossa muistisairas pyörätuolissa istuva veteraani oli kotiutettu liian aikaisin. Naapuri löysi hänet kerrostalon rappukäytävästä, ei ilmeisesti ollut hallinnut pyörätuoliaan portaikossa ja jälki oli kamalaa.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Sg 
Päivämäärä:   12.8.24 14:20:01

Kerro henkilökunnalle ja pyydä laittamaan esim 0,5l vesikannu + muki huoneeseen vierailun ajaksi. Tuosta näkee kuinka paljon on juonut. Tuskin isäsi totuutta kertoo jos pyydetään juotu määrä ilmoittamaan.
Vaikeaa on varmasti. Voimia.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.24 15:48:48

Rr, sanoppa muuta. Omaisella ei edes ollut puolisoa, hän asui yksin omakotitalossa. Sinne olisi kotiutettu sänkyyn makaamaan kotisairaanhoidon käyntien varaan. En tiedä millä perusteltiin, en itse tavannut lääkäriä. Ihan käsittämätöntä kyllä. Vointi ei ollut mennyt kuin huonommaksi siitä kun hänet otettiin sairaalaan ja oli ihan jokaiselle maallikollekin selvää, että elinaikaa ei ole enää jäljellä kuin päiviä.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 16:12:21

... ja muut, kuten sanoin kotiutus on nykyään osa sitä proseduuria hoivan saamiseksi. Olette varmaan kuullut sanottavan "panostetaan kotihoitoon"? Tarkoittaa sitä että ihan sama missä kunnossa ihminen on niin kotiin on mentävä ja kokeiltava kotihoidon turvin siellä oloa. Vaikka kaikille on selvää että ihminen on silloin täysin heitteillä ja hengenvaarassa. Ja vaikka tiedossa on että todennäköisesti hän kotihoidon tai omaisten toimesta saman tien lähetetään taas päivystykseen tai omalle hoivaosastolle. Palveluista päätökset tekee sas-ryhmä, yleensä edes näkemättä ihmistä. Siinä ei lääkäreiden ja muiden arviot paina mitään. Voidaan jopa vedota juurikin itsemääräämisoikeuteen, eli siihen että täysin sekava, muistamaton ja tilannettaan ymmärtämätön kuulemma haluaa kotiin ja sanoo pärjäävänsä siellä. Meille mm kävi näin. Meille äiti kylläkin sanoi selkeämpänä hetkenään ettei muista edes miltä koti näyttää ja pelottaa jos pitää olla yksin, mutta sillä ei ollut merkitystä.

Se nyt vaan on niin että vaikka miten vointi romahtaisi kotona itsenäisesti asuvasta täysin autettavaksi ja sekavaksi niin kotiin on mentävä jos kotihoidon palveluja (täysimääräisenä) ei ole ennen sairaalajaksoa ollut käytössä. Ja kun hoivapaikkoja ei ole. Minun äitiäni riepoteltiin 4kk aikana 7 eri paikkaan. Sairaala, hoivaosastot, koti, arviosasto... aivan järkyttävää kun tiedettiin että kyse on max kuukausista.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 16:36:51

Sg, huoneessa on lavuaari ja hana, siitä voi isä ottaa vettä mielin määrin.

. Äitini on ollut yhden viikon osastojaksojen välillä kotona kotihoidon turvin, mutta onneksi kutsuttiin jatkotutkimuksiin neurologille ja siitä asti ollut osastolla. Kotona kyseessä oli joku arvioiva kuntouttava asuminen tms, eli kotihoito kävi antamassa lääkkeet aamuin illoin, isä mittasi sokerit päivällä ja piikitti insuliinia miten parhaaksi näki.. Mitään kuntoutustoimenpiteitä ei tehty palvelun hienosta ja lupaavasta nimestä huolimatta. Juuri oli tehty päätös kotihoidon käyntien nostosta kolmeen, kun tuli lähtö jatkotutkimuksiin.

Kotijaksolla ei kai ollut nesterajoitusta tai ainakaan minä en siitä tiennyt. Lakanat olivat ulosteen tuhrimat, asioilla kävi sängyn viereen tuodussa vessatuolissa, likaiset vessapaperit heitti lattialle, isän herätti joka yö tekemään ruokaa, oli hyvin sekava ja ulvoi niin hereillä kuin unissaankin. Pesulle ei tuon viikon aikana päässyt kertaakaan, ihme ettei mitään tulehdusta tullut alapäähän.

Jätin tänään soittopyynnön hoitavalle lääkärille, ei ole vielä soittanut takaisin.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 16:43:20

Ai niin, kun aiemmalta jaksolta palautettiin kotiin kärsimään, niin meille omaisille ei kukaan kertonut mitään kotihoidon tulevista käynneistä yms. Isää pyydettiin hakemaan sairaalasta ja oltiin aika pulassa, sekä ihmeissämme kun seuraavana aamuna oli hoitaja oven takana.
Ilmeisesti oli kommunikoitu vain äidin kanssa hänen sekavuudestaan huolimatta ja luotettu siihen, että sekavasti käyttäytyvä puolikuuro vanhus osaa kertoa jatkosta itse kotona.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 16:59:40

Väsynyt, kyllä. Sehän siinä oli kun yritin sanoa moneen kertaan että äiti on aivan sekaisin. Ei tiedä missä on edes. No kun lääkäri menee valkotakissa juttelemaan niin vanhushan on kovin fiksu ja skarppi. Minun äidilläni oli jopa muistisairausdiagnoosi jo kun hoitoon joutui. Hoitohenkilökunta vaan sanoi että ihan asialliselta vaikuttaa... juu, meille soitteli tulisiko joku hakemaan hänet täältä tyky-päivästä jo pois ja luuli olevansa milloin missäkin väärällä paikkakunnalla jne.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 17:01:38

Valitettavasti omaisten täytyy puuttua ja tapella ihan hitosti ja siltikin järjestelmä pettää nämä monisairaat vanhukset. Kuulostaa siltä että sinunkin äitisi paikka olisi ympärivuorokautisessa hoivassa ollut jo jonkin aikaa, mutta koska säästöt.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 17:03:14

Kysyt lääkäriltä hoitosuunnitelmaa, oirehoitoja ym. Kannattaa lukea netistä vajaatoimintapotilaan hoitopolusta. Siis mitä PITÄISI olla.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: poot 
Päivämäärä:   12.8.24 17:06:07

No onhan tuo tosi inhimillistä, mieti nyt vähän. Jos läheisesi anelisi vettä, etkö antaisi? H eon kauan olleet yhdessä ja sitoutuneet hoitamaan toisiaan.

Inhimillisyyttä peliin! Kysy hoitajilta miten tuossa kannattaisi menetellä jos kerta noin kova jano on, onko jotain pielessä?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   12.8.24 17:31:55

Poot oletko sä ihan sekaisin? Eli tottakai voidaan inhimillisesti hukuttaa isän päätöksellä? Niinhän sä just kirjoitit.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   12.8.24 17:33:56

Ja onko jotain pielessä, toivottavasti tuolla vaan provoilit, mutta sydämessä on pahasti pielessä, mistäköhän siihen saisi varaosia?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   12.8.24 19:16:01

Väsynyt: Kyllä he sairaalassa tietävät että antaa vettä. Isäsi tuskin (ainakaan kuvailusi mukaan) on niin kiero että osaa piilottaa mukit, joita käyttää. Ei kukaan sitä vettä litratolkulla juo putkeen, joten jos isäsi käy kerran päivässä ja viipyy vartista kolmeen, voidaan ajatella nestemäärän olevan jotain 2-5desin hujakoilla. Voit kokeilla itse. Kerro sitten paljonko pystyit juomaan puolen tunnin aikana ilman todella huonoa oloa? Janoosi äitisi juo, ei kiusallaan.

Äitisi voi hyvinkin ymmärtää asian ja tahtoa silti juoda. Oma veljeni sairastaa vakavaa sydämen vajaatoimintaa, on nyt 38v. Ei todellakaan rajoita juomistaan, elämänlaatu kun on tärkein.

Kotihoito ei todellakaan anna pistellä insuliinia miten tykkää. Kyllä siellä on arviointikäynti tehty kuten muillakin. Sun vanhemmat pärjää muistisairauksistaan loistavasti jos ainoa apu on äidin lääkitykset aamuin illoin. Sotkua tulee ja muutakin, sitä varten joko sä siivoat tai hankit siivojan. Jos koho huomaa ettei henkilökohtainen hygienia suju, auttavat kyllä.

Sun pitää nyt luottaa ammattilaisiin. Voit huoletta sanoa veden annosta, he kyllä tietävät siitä jo muutenkin. Juttele sairaalan vastaavan lääkärin kanssa ja kohoonkin voit itse soittaa jos ja kun äiti vielä kotiin pääsee. Millään mitä kerroit kun ei vielä täytetä laitoshoidon kriteerejä. Kotona on ihmisiä yksin, jotka kuvittelevat olevansa kuusivuotiaita ja odottavat vanhempiaan kotiin. Mitään käsitystä ei ole edes siitä, ketä omat lapset ovat. Silloin on asiat pahasti pielessä. Teillä ei ole, vaikka raskasta varmasti onkin.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 20:38:15

Ainokainen, sinun mielestäsi aloittajan vanhemmat pärjäävät hyvin? Toinen on vaipoissa, pyytää puolisoa yöllä tekemään ruokaa ja ulvoo, on sekava ja heittää paskapaperit lattialle! Ja sinusta he pärjäävät hyvin?? Kuule, voit kuvitella missä mallissa ovat aloittajan isän voimavarat yli kahdeksankymppisenä tuossa tilanteessa!

Olen itse ympassa töissä ja näen näitä uupuneita puolisoita jotka eivät esimerkiksi ole nukkuneet vvuosiin. Asumispalveluun pääsee vasta kun tilanne on todella paha, me ihmettelemme miten ihmeessä nämä ovat kotona mitenkään pärjänneet, ja monesti elämä on omaishoitajalle ihan h3lvettiä. Onko se sinusta oikein?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 20:55:23

Ainokainen et taida tietää vuodeosastosta mitään, äidillä on aina muovimuki huoneessaan ja kuten jo kerroin, niin vartissa joi puoli litraa helposti.
En myöskään mielestäni ole sanonut, että luottaisi ammattilaisiin?
Kun äiti oli viikon kotona, niin isä sanoi monen monta kertaa, että ei pärjää eikä jaksa, ja mm unohti ottaa omat elintärkeät lääkkeensä, ja nyt sinä tiedät kertoa minulle, että hyvin pärjää??

Ja minä en todellakaan siivoa heillä, kun on työ ja omat lapset sekä muut velvoitteet sekä reilun tunnin ajomatka per suunta, joten yölläkö ajaisin niitä paskapapereita joka päivä siivoamaan?

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   12.8.24 21:34:20

Palliatiivinen hoito olisi tässä tilanteessa paras, jos ei jo ole? Todennäköisesti juo kotona liikaa ja päätyy muutamassa päivässä takaisin osastolle. Kotiin laitetaan nykyään vaikka olisi mikä kunto, osastot on tukossa. Vaikka sitten vuoteessa makaamaan yksin ja kotihoidon max käynnit. T. Kotihoidon työntekijä

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: milla 
Päivämäärä:   12.8.24 23:07:58

Ei sun aloittaja tartte niitä jaksaa. Kuolevat pois, parasta kaikille.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   12.8.24 23:16:51

W tietääkseni ei ole palliatiivisessa vielä.

milla sinunkin kaikki läheisesi kuolevat vielä, hyvä että sinulla on järkiperäinen suhtautuminen siihen asiaan.

  Re: En jaksa vanhempiani

Lähettäjä: milla 
Päivämäärä:   13.8.24 00:30:18

Vanhempani ovat jo kuolleet, samoin tädit ja sedät, kyllä, mulla on erittäin järkiperäinen suhteutuminen niihin asioihin.
Ja hyvät ja rakastavat välit oli kaikkiin heihin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.