Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 18:41:07

Nukkumatta?

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.8.24 19:04:43

Lääkäreistä en tiedä. Mutta eläinlääkärit päivystää viikonloppuisin 64h + siihen päälle normaali työaika perjantaina sekä maanantaina. Se kuinka paljon ehtii nukkumaan onkin sitten tuurista kiinni. Suosittelen siis miettimään kahdesti onko eläimen vaiva todellakin kiireellinen hätätapaus kun yöaikaan soittelette!

”Päivystyshoito tarkoittaa äkillisen vamman tai sairastumisen edellyttämää välitöntä tutkimusta ja hoitoa. Kyse on sellaisesta tilanteesta, jossa hoitoa ei voida siirtää seuraavaan päivään. Päivystyksessä annetaan potilaan henkeä pelastavaa kiireellistä ensiapua ja tutkitaan ja hoidetaan sairauksia ja vammoja, jotka ilman välitöntä hoitoa voisivat johtaa potilaan tilan huononemiseen”

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   11.8.24 19:30:02

Lääkäreitä ei koske työaikalaki. Ns etupäivystys, ollaan sairaalassa töissä koko ajan, kestää usein 24 tuntia, kolme tuntia yritetään saada ”lepoaikaa”, mutta ymmärtänet, että se ei ole oikeaa lepoa. Lisäksi lepääjä on se kokenein lääkäri ja kokemattomammat pärjäilevät sen ajan. Heillä vuoro on usein 8-12 h.

Takapäivystys, olet siis työpäivän tehtyäsi käytettävissä puolen tunnin varoajalla koko ajan, on usein viikonloppu, kolme arkipäivää, koko joulu. Sovitaan tilanteen mukaan. Leikkaat kaiken, mitä pitää, jos siis olet kirurgi. Vastaat jokaiseen puheluun kaikilta osastoilta, päivystysalueelta ja koko entisen sairaanhoitopiirin alueelta.

Ikä ei vaikuta päivystykseen työehtosopimuksen mukaan. Tottakai yritetään 60 vuoden jälkeen keventää, mutta jos olet pienellä erikoisalalla, ei päivystysrasitusta jaa moni.

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   11.8.24 20:26:10

tuttu on lääkäri, asemansa puolesta tekee vain noita takapäivystyksiä (eli tosiaan erikoistuvat jne on etujoukoissa) mutta voi olla hyvin tilanne, että on tehnyt normi työpäivän, jää hetkeksi sairaalalle erikoistuvien tueksi, menee kotiin on pari tuntia kotona ja sitten soitetaan sairaallaan leikkaamaan. Voi olla leikkaamassa koko yön ja seuraavana päivänä on sitten normaalityöpäivä, joka voi myös leikkauksia sisältää. (ja toki niitä sit siirretään jos tulee taas joku päivystyspotilas joka vaatii kiireistä leikkausta jne). Mä olin sillee ihan wtf kun kuulin tästä, rekkakuskeillakin kellotetaan tauot, mut leikkauksessa sulla voi sit olla 30h valvonut lääkäri...

Nää työt maksetaan rahana, ei vapaina. Että siksi ne lääkärit tienaa välillä tolkuttomasti, koska ovat aivan tolkuttomia määriä myös töissä.

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.8.24 20:35:35

Kyllä ainakin radiologian puolella erikoistuvat saa päivystysvapaita, meillä HUSissa ainakin. Mielestäni se on päivystystä seuraava päivä (eli teet normipäivän, meet kolmelta Meilahteen etupäivystäjäksi ja lähdet aamulla klo 7-8 kotiin).

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   11.8.24 22:30:44

Lääkäreistä en tiedä, aika pitkään kai... :/
Musta on järkyttävää myös se, että esim ambulanssin hoitajat ja palomiehet tekee ihan normisti 12h (näin olen käsittänyt) vuoroja.
Itsekin teen hoitoalalla välillä tupla vuoroja, ja kyllä todellakin sen 8h jälkeen saa oikeasti alkaa miettiä ja varmistella mitä piti tehdä ja mitä tulikaan jo tehtyä...
Kuinka noin tärkeässä ja vaativassa hommassa voit olla skarppina koko tuon ajan?! Lääkäreistä nyt puhumattakaan...

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 22:33:51

#Mä olin sillee ihan wtf kun kuulin tästä, rekkakuskeillakin kellotetaan tauot, mut leikkauksessa sulla voi sit olla 30h valvonut lääkäri..."

Liikenteeseen noita ei haluta, mutta siellä leikkauspöydälläkin on kyse elämästä ja kuolemasta..

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   11.8.24 22:37:15

Kyllä ensihoitajat tekee yhtälailla myös 24h vuoroja. Palomiehet pääasiassa tekee 24h.
Itse en pidä sitä pahana, harvoin joutuu kokoajan tekemään töitä, poikkeuksia on jotkut festaripäivät kun oikeasti tulee keikkaa kaikkien normi hengenahdistusten ja rintatuntemusten lisäksi koko ajan. Mut on niille päiville yleensä myös lisätty miehitystä.

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   11.8.24 22:45:26

12h vuorot on ihan ok. Olen itse tehnyt useampia harjoitteluita 24h ambulanssissa ja kyllä siinä tuli öisin mietittyä, että miksi ei voida tarjota myös lyhyempiä vuoroja niitä haluaville. Itse en kyennyt olemaan kovinkaan skarppi kun koko yö vedettiin keikkaa ja ne on kyllä otollisia tilaisuuksia hoitovirheille ja huonoille päätöksille. Itse lähtisin mieluusti ensihoitoon töihin 12h vuoroilla. 12h päivä vuorot ja vaikka 12h yövuorot, jolloin en menisi nukkumaan ja entisestään sekoittaisi itseäni. Toisaalta monet tykkää 24h vuoroista kun sen jälkeen saa aina useamman vapaan.

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.24 22:47:10

Lentäjät tekee myös pitkiä päiviä kaukolennoilla..

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.8.24 22:47:12

Vaikka se koko 64 h ei olisikaan yhtäjaksoisesti töitä, niin voin ihan omasta kokemuksesta kertoa, että kun on sen ajan valmiudessa työskentelemään, niin on kyllä todella loppu väsynyt vuoron loputtua. Siinä kyllä toivoo, ettei leikkaamaan joudu…

  Re: Kuinka kauan lääkäri saa päivystää?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   12.8.24 06:17:42

Päivystysvapaa, josta HUS erikoistuva kertoi, annetaan siitä etupäivystyksestä. JOS työnantaja pystyy antamaan. Seuraavan päivän vapaa vähennetään myös palkasta.
Pienissä työpisteissä ei ole tarpeeksi ihmisiä, jotta joku voi olla tasaisesti poissa.
Takapäivystys ei oikeuta vapaisiin ollenkaan, toki voit olla ”poissa”, jos taas porukkaa riittää.
Rekkakuskivertaus on vaikea. Scaniaa pystyy ajamaan moni, urologiaa päivystävä on käynyt lääkärikoulun, 6 vuotta. Tehnyt pakolliset palvelut terveyskeskuksessa, ainakin vuoden. Tehnyt kirurgian peruskoulutuksen, kakdi vuotta ainakin ja kaksi-kolme vuotta urologiaa.
Käynyt armeijan tai ollut sivari, yksi vuosi. Tehnyt lapsen tai kaksi…
Eli polku on aika pitkä, vaikka olisit kuinka urakeskeinen. Saatika, jos yhtään häröilet siinä välissä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.