Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Yksinäinen 
Päivämäärä:   11.8.24 16:06:53

Meillä on iso työyhteistö (noin 80 henkilöä) ja melko usein joku aina järjästää juhlat joihin kutsuu työkavereitakin. Ei tietenkään kukaan kaikkia, mutta minä en ole ikinä kuulunut tuohon kutsuttujen joukkoon. Ei niin harmita tai ihmetytä jos joku itselle etäisempi työkaveri ei kutsu, mutta sitten kun jään ulkopuolle sellaisen juhlista jonka kanssa on paljon muutenkin tekemisissä. Esim kesällä oli sellaisen työkaverin juhlat jonka kanssa teen paljon töitä yhdessä, viestitellään ajoittain, käydään koulutuksissa ja esim keväällä kävimme terassilla yhdessä. Hän oli kutsunut noin 30 henkilöä (en tiedä tarkkaa määrää) töistä juhliinsa, mutta ei minua. Toinen työkaveri täytti pyöreitä syksyllä. Teimme opiskeluaikana paljon koulutöitä yhdessä, työskentelimme valmistumisen jälkeen eri paikoissa, mutta nyt edelliset 10 vuotta olemme olleet samassa työpaikassa, tauoilla juttelemme paljon ja teemme töitä yhdessä aika usein. Ei tullut kutsua hänenkään juhliinsa.

En tiedä olenko vain niin tylsä ja rasittava työkaveri ettei minua kutsuta mihinkään. Samassa paikassa olen ollut töissä reilu 15 vuotta eli en ole niin uusikaan työntekijä. Harmittaa kun minulla ei ole oikein muita kavereita kuin työkaverit ja jään heidänkin juhlista ja menoista aika ulkopuoliseksi kun ei minua ikinä kysytä mihinkään mukaan. Jälkikäteen kuulen, että osa on ollut porukalla juhlissa, kuntoilemassa ymv.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.24 16:09:25

Pidä sinä juhlat ja kutsu nuo lähimmät työkaverit.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.24 16:10:15

On inhottavaa tuollainen. Ainakin tiedät etteivät nämä ole kavereitasi.

Itse olen ainoa 10 hengen tiimistäni jota ei ole kutsuttu työpaikan whatsapp-ryhmään. Olen ainoa joka asuu sillä tavalla syrjässä etten usein pääse tiimiaftereille ja muut on bondaillut siellä sitten. Pomokin tuossa vapaa-ajan ryhmässä. Olen vetänyt omat johtopäätökseni ja olen kohtelias kaikkia kohtaan mutta kaverit on muualta.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: gfr 
Päivämäärä:   11.8.24 16:13:59

Älä ole tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät oikeasti seurassasi halua olla, tai yrittävät hyötyä sinusta. Poista nuo ihmiset elämästäsi eli deletoi numerot älä vastaa. Pikkuhiljaa elämääsi voi tulla oikeita ihmisiä. Muutenkin työkaverit tuttavuudet kannattaa pitää omasta elämästä hyvin kaukana.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.8.24 19:13:09

Minä en saanut kutsua ystävän häihin, jonka kanssa ollaan oltu tekemisissä aikoinaan lähes päivittäin ja soiteltiinkin tosi usein (ja edelleen) kun muuttivat kauemmas ja jota pidin parhaana ystävänäni.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:22:49

Mua ei haittaisi, päinvastoin, olen introvertti enkä lähtisi minnekään aftereille ym kuin kilon kappaleina.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   11.8.24 19:25:08

"Mua ei haittaisi, päinvastoin, olen introvertti enkä lähtisi minnekään aftereille ym kuin kilon kappaleina."

Luuletko, että tämä auttoi aloittajaa, joka on surullinen tilanteestaan?

Välillä voisi käyttää vähän empatiaa kirjoittaessaan.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.24 20:34:10

Ihan tosi kurja tilanne :( minusta tuollainen sivuun jättäminen on kummallista ja huonoa käytöstä.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.8.24 21:10:51

Niinhän se menee, että vapaa-ajalla saa tavata ketä haluaa, vaikka ikävältä tuntuu. Ei kutsuttu minuakaan kollegan nelikymppisille, hän oli omissani kyllä. Hyvin tehdään töitä ja tullaan toimeen. Ei hän ylin ystäväni ole, mutta nytkin sovittiin, että käy hoitamassa lemmikkini mennessään töihin kotini ohitse, kun olen poissa.

Hyvissä väleissä voi olla, vaikkei ylimpiä ystäviä oltaisikaan. Ja joo, pidän työkaverini kanssa työskentelystä ja homma hoituu ammattimaisesti. Minusta tämä on ihan hyvä tilanne.

Ikävää on se, jos sinulla on ollut syvempi tunne ystävyydestä, jota toinen ei sitten jaakaan.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.8.24 21:30:52

Jatkan tässä vielä vähän - omaankin kaveripiiriin kuuluu ihmisiä, joita tapaan ihan mieluusti isommalla porukalla, mutta kahden kesken en. Ei vaan ole niin paljon yhteistä ja en heitä välttämättä kutsu omiin illanviettoihin tms.

Samoinhan aloittajallakin - kohdellaan töissä asiallisesti, mutta ei välttämättä kutsuta minnekään, kun ei haluta syventää suhdetta. Ymmärrän, että se harmittaa, jos itse kokee olevansa läheisemmässäkin kaverisuhteessa. Näin se vaan ihmisten kanssa joskus menee.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.8.24 21:53:13

Miten sinulla ei ole muita kavereita kuin työjaverit? Voisiko siinä olla syy? Toisaalta, eiväthän ne kaikkia kutsu joten johonkin on raja vedettävä. Yeensä ihmisillä on muitakin kavereita joita kutsuu ja siihen päälle vain ne lählmmät ja parhaimmat työkaverit noin isossa yksikössä. Et kuulu niihin eivötkä hoksaa kuinka tärkeä kutsu sinulle olisi. Pienessä yksikössä asia on täysin eri.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   11.8.24 22:24:17

Mun eräs ihan oikeasti paras nuoreeden ystävistäni ei kutsunut mua häihinsä. Ja eivät olleet mitkään pienet häät. Lähtin kuitenkin lahjan, kalliin, vähän tahallani. Ja tämä "ystävä" vielä kehtasi laittaa viestiä että "meillä on jo melkein tämmöinen, voisitko vaihtaa tämän?" Vastasin hunajaisesti että "Ilman muuta, ei vaivaa!"
Vaihdoin lahjan, lähetin sen ja sen jälkeen estin tämän "ystävän" kaikkialta.

Ehkä hän ei edes huomannut sitä... tästä onlähes 10vuotta.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   11.8.24 22:59:00

Tuttua. Minut on jopa jätetty kutsumatta tiimin tapaamisesta. Nyt minusta tulee tiimin esimies :D

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   11.8.24 23:14:04

Oot sie pitänyt juhlia joihin olisit kutsunut työkavereita? Kutsuisko porukat juhlimaan ihmisiä joiden juhlilla on itse käynyt?
Ja porukan pitäis mahtua käytettävissä oö

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   11.8.24 23:37:52

Ja porukan pitäis mahtua käytettävissä oleviin tiloihin.
Ja juhliin on aina kutsuttuja vieraita enemmän tulioita.
Toisilla on iso suku, ja ystäviä joiden juhlissa hän käy. Ja hänen on liki pakko kutsua, nää ihmiset juhliinsa.
.
Meille mahtuu mukavasti 20 vierasta.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.8.24 09:48:39

On tavallista, että ihminen EI halua bondata työkavereiden kanssa vapaa-ajalla. Jos ihminen ei itse osoita kiinnostusta tällaista kohtaan, todennäköisesti häntä ei myöskään tähän painosteta. Jatkuvasti somessakin joku valittaa, kuinka ahdistaa, kun työkaverit painostaa osallistumaan aftereille tai muuhun vapaa-ajan aktiviteettiin. Osalle jopa työpaikan pikkujoulut on pahinta ikinä.
Joten hyvät työkaverit eivät painosta osallistumaan vapaa-ajalla mihinkään.

Näin ollen helposti mennään sitten siihen toisen päähän, eli ei kutsuta mukaan ellei ihminen itse osoita kiinnostusta.

Aloittajana siis aloittaisin sillä, että osoitat että haluat osallistua. Ehdota työkavereille, että menisitte porukalla lenkille tai kuntoilemaan. Tai järjestä itse juhlat, joihin kutsut työkavereita. Tällä nimenomaan näytät, että haluat olla heidän kanssa vapaa-ajalla.

--

"Itse olen ainoa 10 hengen tiimistäni jota ei ole kutsuttu työpaikan whatsapp-ryhmään. Olen ainoa joka asuu sillä tavalla syrjässä etten usein pääse tiimiaftereille ja muut on bondaillut siellä sitten. Pomokin tuossa vapaa-ajan ryhmässä. Olen vetänyt omat johtopäätökseni ja olen kohtelias kaikkia kohtaan mutta kaverit on muualta."

Tässä varmaan ihan sama tilanne. Jostain systä on jäänyt pois wa-ryhmästä, mutta ei sano tästä kellekään mitään ja jättäytynyt pois aftereilta. Mitä muuta se kertoo työkavereille, kuin että ei kiinnosta olla tekemisissä.
Pyydä että pääset wa-ryhmään mukaan ja osallistu joskus aftereille, niin pääset mukaan porukkaan.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Väpä 
Päivämäärä:   12.8.24 12:09:47

Minäkin ehdottaisin, että ole itse aktiivinen ja kutsu niitä lähimpiä työkavereita juhliin tai muuhun aktiviteettiin yhdessä. Näytä, että haluat viettää aikaa myös töiden ulkopuolella. Ja jos kuulet jonkun puhuvan jonkun työkaverin juhlista, heitä hyväntahtoisesti, että kuulostaapa hauskalle, olisipa kiva olla mukana!

Nämä on aina ikäviä ja vähän hankalia tilanteita. Minä pidän välillä juhlia ja kaikkia ei tilanpuutteen vuoksi voi kutsua. Lisäksi on henkilöitä, jotka ovat kivoja, jos hengataan kahden kesken, mutta porukassa heillä on selkeästi haasteita enkä voi viettää koko juhlaa vain heidän seuranaan. Silloin on helpompi jättää kutsumatta, koska totta kai haluan, että jokainen vieras viihtyy.

Ja sitten sama kuin Ällöllä, että joitakin henkilöitä on mukava tavata porukassa, mutta kahden kesken istuttaisiin ahdistavassa hiljaisuudessa, kun ei ole mitään puhuttavaa :D Tunnelma on kuin Rossilla ja Mikella. Yhden todella hyvän ystäväni hyvä ystävä on tälläinen, meillä on yhdessä super kivaa, mutta jos tämä ystävä poistuu, minulla ja tällä toisella on tosi vähän puhuttavaa. Se on jopa huvittavaa :D

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: heheh 
Päivämäärä:   12.8.24 12:45:29

Itse en saanut kutsua työkaverin nelikymppisiin vaikka sinne muuten kutsuttiin koko entinen yhteinen tiimi. Alustavan kutsun sain mutta selvästi minut ja pari muuta oli sitten "sopimattomina" poistettu lopulliselta listalta. Huvitttavaa oli, että kutsuja itse luuli minun olleen paikalla kun tavattiin vuotta myöhemmin toisissa merkeissä. Hän otti itse juhlat puheeksi ja kun totesin etten ollut kutsuttujen listalla poistui posket punaisina paikalta mahdollissimman nopeasti. Olimme kyseisestä porukasta niin sanotusti vähän parempia kavereita tai niin luulin. Otin selkeän pesäeron lopullisesti koko porukkaan. Toisinaan ammattipiireissä tulee osaan törmäiltyä. Olen kohtelias ja miellyttävä mutta en puhu enkä kysele mitään henkilökohtaista ja pidän kanssakäymisen minimissä muutenkin.

Joku kirjoitti ylempänä ettei kuulu työpaikan whatsappiin. Eikö se ole jo työpaikkakiusaamista ja vaikuta töiden sujumiseen? Ehkä ottaisin asian puheeksi pomon kanssa ja kysyisin mikä mättää. Pomohan ei välttämättä tajua että ryhmästä puuttuu joku. Mutta tärkeimpänä, hakeutuisin pikatahtiin joko toiseen tiimiin tai kokonaan toiseen työpaikkaan. Taitaa olla toksinen ympäristö muutenkin.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   12.8.24 13:04:34

Minulla on pari melko läheistä kaveria, toisesta voi sanoa, että jopa ystävä, jotka eivät koskaan kutsu luokseen. Syy on se, että olen huomattavasti varakkaampi ja kotimme heidän sanojensa mukaan niin hieno, että hävettää oma talo/asunto. Mielellään käyvät luonani ja jakavat hyvin henkilökohtaisia asioita. Ehdottavat jopa itse, että olisi kiva päästä luokseni kahville ja juttelemaan. Joskus olisi mukava vierailla itsekin heidän luonaan, mutta ei ole kuitenkaan sellainen asia, josta olisin mieleni pahoittanut. Monet kutsuvat, mutta nämä kaksi ovat maininneet häpeän omasta kodistaan estävän kutsumasta.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: 4ik 
Päivämäärä:   12.8.24 17:01:17

Minä kutsuin edellisessä työpaikassa muutaman kerran työkavereita juhliin tai muuten vain kylään. Joskus ehdotuksilleni naurettiin suoraan päin naamaa, joskus vastattiin jotain vaivaantunutta hyminää, mutta koskaan ketään kollegoista ei kylään tullut. Lakkasin sitten kutsumasta.

Eivät hekään kyllä koskaan kutsuneet minua mihinkään, vaikka luulin, että olimme ihan hyviäkin ystäviä ja näimme välillä vapaa-ajallakin.

Kun ei niin ei.

Eli vaikka kutsuisit itse heidät johonkin, niin eivät välttämättä tule.

  Re: En saa ikinä kutsua työkavereiden juhliin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.8.24 17:09:38

"Eivät hekään kyllä koskaan kutsuneet minua mihinkään, vaikka luulin, että olimme ihan hyviäkin ystäviä ja näimme välillä vapaa-ajallakin."

Tässähän tuo kiteytyy. Sinun kokemuksesi oli, että olette ystäviä, heidän kokemuksensa on, että työkavereita, joita voi joskus nähdä töiden jälkeen. Eivät kaikki halua kaveerata työkavereiden kanssa sen enempää. Se on ihan ok. Yksi mun läheisistä työkavereista on tehnyt töitä kanssani 9 v, toisen olen tuntenut 14 v eri paikoissa työskennellessä. Eilen vietettiin jälkimmäisen läksiäisiä. Mukavia ihmisiä kumpainenkin, mutta en minä oikeasti työkuvioiden ulkopuolella kutsuisi heitä kahville tai kylään, vaikka töiden jälkeen voidaankin käydä tuopilla tai eilen oli ne mainitut läksiäiset. Ystävät on sitten erikseen. On tosi kurjaa, jos aloittaja tai joku muu kokee ystävyyssuhteen eri tavalla kuin toinen kokee, mutta jos töissä kohdellaan asiallisesti jne, niin se on ihan ok. Ei töistä tarvitse hankkia ystäviä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.