Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Piruetti 
Päivämäärä:   11.8.24 13:00:31

Hyvä ystävä on kyseisessä pulassa itsensä kanssa ja tekee pahaa katsoa miten sairaus häntä tuhoaa fyysisesti sekä henkisesti. Onko mitään vinkkejä kuinka voisi tukea, kannustaa tai auttaa?
Hän ei asiasta oikeastaan koskaan puhu enkä oikein uskalla kysellä vaikka kovasti haluaisinkin, koska en tiedä miten. Suoraan? Mutta sen verran on aiheesta juteltu, että tiedän mistä on kyse, yrittää parantua ja saa hoitoa. Sen verran hyvin myös tunnen henkilön, että näen kyllä vaikka silmät kiinni ettei hän voi hyvin.
Haluaisin kovasti tehdä jotain, mutta mitä? Mieli tekisi luonnollisesti tehdä hänelle ruokaa tai viedä syömään tms, mutta sen verran olen minäkin ummikkona ymmärtänyt ettei se ehkä ole se oikea lähestymistapa…

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Ex ana 
Päivämäärä:   11.8.24 13:07:39

Älä sekaannu syömiseen, ei se auta, eikä edistä paranemista. Syömishäiriö ei aiheudu siitä ettei ruokaa olisi saatavilla tai ettei kävisi ravintoloissa. Se on sairas suhde ruokaan, eikä siihen auta jos läheiset tuovat ruokaa tai vievät syömään. Ei se välttämättä pahennakaan, paitsi jos tulee ahdistusta ja välttämiskäyttäytymistä, mitä helposti käy jos toinen "yrittää auttaa syömään". Kun syöminen on jokaisen oma valinta joka tehdään aina uudestaan ja uudestaan.

Sen sijaan toimi niin kuin hyvä ystävä, eli tehkää yhdessä asioita, jutelkaa molemmin puolin omista jutuistanne ja jakakaa elämää. Kaikenlainen normaali tekeminen on hyväksi mielenterveyspulmissa, tietenkin sen verran kuin toimintakykyä on.

Voit toki kysyä ystävältä syömishäiriöstä, ja hän kertoo sitten jos haluaa ja mitä haluaa. Vaikuttaa siltä ettei asia ole sinulle kovin tuttu. Ehkä helpottaisi, jos hän kertoisi ja siten voisit vähän ymmärtää.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 13:08:02

Kysy häneltä itseltään miten voisit auttaa. Itseä auttoi parhaiten kyllä se, että oli ihan niitä normaaleja ihmissuhteita joissa sai olla oma itsensä eikä syömisvammailusta tehty mitään numeroa eikä siihen puututtu mitenkään. Ja sitten oli erikseen ne ammattilaiset, joiden kanssa asioita käsiteltiin.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Piruetti 
Päivämäärä:   11.8.24 13:22:15

Kiitos! No noin vähän arvelin, ettei se ruoalla lähestyminen varmasti ole se oikea tie tuossa tilanteessa. Uskaltaisinko avata keskustelun aiheesta esim kysymällä ihan suoraan vaikka miten hänellä ongelman suhteen menee? Ja ehkä jotenkin vaikka mainita että olen käytettävissä olkapäänä, jos haluaisi puhua. En tietenkään haluaisi häntä ahdistaa, mutta jotenkin tekisi silti mieli aiheesta puhua koska huoli on kova. Ja joskus on tullut sellainen olo, että hän ehkä jopa haluaisikin avautua, mutta sitten kuitenkaan ei uskalla (?). Äh jotenkin niin vaikea aihe lähestyä, vaikka pidän itseänikin ihan suorapuheisena tyyppinä.
Ja asia ei tosiaan ole tuttu juttu Googlen tuloksia enempää. Rehellisesti minusta se on ihan hirveän hämmentävää ja surullista, kuinka kaunis ja pienikokoinen ihminen kokee itsensä jostain ihmeen syystä lihavaksi ja rumaksi ja kuihduttaa itseään entisestään. Ei vaan käy järkeen. Mutta noh se on sairaus.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 13:44:57

Kerro hänelle tuo että haluat tukea häntä ja että sinulle saa puhua jos haluaa.
Älä kommentoi kehoa tai syömistä jos voit sen vaan välttää.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   11.8.24 13:47:11

Voit kysyä, mutta kerro samalla ettei ole pakko vastata jos ei halua tai voi kertoa juuri sen verran kuin haluaa.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: vertainen 
Päivämäärä:   11.8.24 13:58:39

Oletpa ihana ystävä! :) Kysy vaan ihan suoraan kuinka hän sairauden kanssa voi ja sano nimenomaan että haluat kuulla siitäkin asiasta sekä haluat tukea häntä. Ja varaudu, että jos hän suostuu avautumaan niin sieltä voi tulla ilmi aika todella surullisia ja epäloogiselta kuulostavia juttuja, nuo osaa olla karuja sairauksia. Monesti syömishäiriöiset kokevat olevansa taakka ja moni jättää läheisille asiasta puhumatta ihan siksikin. Vaikka ystävälle avautuminen voi joskus olla enemmän kuin tarpeen (mutta älä missään nimessä ala tietenkään neuvomaan tai antamaan ohjeita kuinka pitäisi vaikka syödä!). Ja kaikista parasta siinä on se, että koska salailu on syömishäiriölle sairautena aina polttoainetta, niin avoin puhe asiasta voi tehdä paljonkin hyvää.
Mutta myös ihan jo vain se, että hän tietää sinun olevan lähellä ja välittävän on varmasti iso asia :) Nuo sairaudet tuppaavat usein eristämään sairasta muista, joten ihan yhdessä olo, soittelu ja vaikka juoruilu jostain turhan päiväisestä asiasta yhdessä saattaa auttaa häntä olemaan ns kiinni normaalissa maailmassa.
Kuitenkin tärkeintä: pysy saman ystävänä kuin ennenkin ja kohtele tuota ystävääsi kuin ennenkin. Ystäväsi on sama tyyppi kuin ennenkin, vaikka onkin valitettavasti sairas.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Ex ana 
Päivämäärä:   11.8.24 16:05:35

Kaikki syömishäiriöiset ei välttämättä koe itseään lihavaksi tai rumaksi. Näännytykselle voi olla myös muita kuin ulkonäkö"syitä". Siihen tunteeseen jää vähän koukkuun. Syömistemppuilu on myös (huono) keino käsitellä tunteita.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: tärkeintä 
Päivämäärä:   11.8.24 16:32:49

Älä jätä yksin, pysy ystävänä myös niinä hetkinä kun ystäväsi on huonompana. Kysy mitä kuuluu. Ja kysy rohkeasti myös miten hän jaksaa syömisongelmamsa kanssa. Monet pelkäävät puhua siitä sairastuneen kanssa ja hän voi jopa kaivata jotakuta jolle puhua myös niistä asioista jotain. Tai jos ei, niin anna aikaa ja tilaa. Ainakin sitten hän tietää, että olet siellä jos tuleekin sellainen olo.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   11.8.24 18:57:43

Lähettäjä: Ex ana
Päivämäärä: 11.8.24 16:05:35

Kaikki syömishäiriöiset ei välttämättä koe itseään lihavaksi tai rumaksi. Näännytykselle voi olla myös muita kuin ulkonäkö"syitä". Siihen tunteeseen jää vähän koukkuun. Syömistemppuilu on myös (huono) keino käsitellä tunteita.

Ja itseasiassahan ne sairauteen liittyvät lihavuuden ja rumuuden tunteetkin (eli kehonkuvan häiriintyminen) on vain osa oirekuvaa, eivät varsinaisia syitä toiminnalle. Todellisuudessa ne ovat aivan muita tunteita, joita sairastunut mieli vaan kääntää tuollaiseen muotoon.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: letti 
Päivämäärä:   12.8.24 15:56:54

Omassa tapauksessani pelastava enkeli oli se ystävä, joka oli kannustava ja ihana, mutta myös brutaalin rehellinen ja suora kanssani. Ei lähtenyt yhtään silittelemään syömishäiriöistä puoltani, joka oli minulle hyväksi. Mutta silti samalla tsemppasi ja tuki uskomattoman lämpimällä tavalla. Ja ennen kaikkea aina jaksoi kuunnella ja kysellä, vaikka aina pyytelin anteeksi avautumisiani, sairaana tosiaan kokee olevansa pelkkä taakka muille. Hän kysyi aina ensin mitä kuuluu ja sen jälkeen vielä tiukalla katseella mitä _ihan oikeasti_ kuuluu. Laittoi puhumaan ääneen myös niitä vaikeita ajatuksia ja asioita. Hän oli lähipiiristäni ainoa joka ei aristellut keskustella aiheesta ja sanoi kyllä myös mulle aina ihan suoraan miltä asiat hänen silmiinsä näyttää. Se kyllä aina ns herätteli todelliseen maailmaan sieltä syömishäiriön armottomasta harhaisesta maailmasta. Hän saattoi esim sanoa ihan suoraan päin naamaa, että kai ymmärrät että tuo käytös X nyt on ihan sairasta sinulta tai että sun on ihan pakko saada lisää painoa, et näytä terveeltä jne sekä huonoimpina hetkinä saattoi jopa syödä kanssani. Mutta myös aina jaksoi valaa uskoa, että pystyn ja toistaa sen miljoona kertaa että en se ole ruma ja lihava tyyppi mitä itse näen peilistä. Hän myös mm laittoi miesystävälleni viestiä rehellisesti tilanteestani, koska yritin parhaani mukaan aina tilannetta miehelleni kaunistella ja peitellä. Ikuisesti kiitollinen tälle ystävälle, voin jopa sanoa että hänestä oli enemmän apua kuin terapiasta. Olen hänelle ihan kaiken velkaa. EN tällä sano sitä, että aloittajan tulisi toimia näin tai että vastaava olisi se oikea tapa kaikille - tämä on vain minun kokemukseni.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Sori mut 
Päivämäärä:   12.8.24 17:26:45

Ex ana - kiitos että huomioit tämän. Itse olin sairaalloisen laiha, BMI alle 12, ja lähipiirinkin oli vaikea ymmärtää että en kuvitellut että olin liian lihava. Pidin laihuuttani järkyttävän rumana mutta yleensä en jaksanut välittää, hyvinä hetkinä katsoin kaiholla vanhoja kuviani jossa näytin ihan nätiltä ja mulla oli esim vielä hiukset päässä. Syömättömyys voi johtua monista syistä, jos on läheinen ja asemassa jossa näistä voi puhua, kannattaa kysyä. Oli todella huojentavaa kun isäni lopulta ymmärsi minuakin paremmin että vanha trauma ja itseinho olivat kaiken juurisyynä.

Aloittaja, olet hyvä, ymmärtäväinen ja viisas ystävä. Itsesi puolesta muista että mitään sellaista lähestymistapaa tai oikeita sanoja joilla voit ystäväsi tilanteen muuttaa ei ole olemassa ennen kuin hän itse on käännöskohtaansa päässyt (toivottavasti kun, eikä jos!)
Mutta se että olet lähellä ja pysyt ystävänä voi pitää häntä hengissä siihen pisteeseen asti. Olet ihana.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   12.8.24 18:21:41

Yksi pahimmista sairauksista. Pahasti sairaat valehtelevat kaikesta ja kaikki aika menee syömättömyyden piilotteluun. Hienoa jos joku sairaudesta paranee. Ole vain tukena, et voi muuta. Asioista voi puhua avoimesti. Sinä et voi sairautta parantaa, siinä voi ehkä onnistua ammattilaiset ja potilas itse.

  Re: Kuinka auttaa syömishäiriöistä ystävää?

Lähettäjä: bulimia 
Päivämäärä:   12.8.24 18:23:09

Itsellä ainakin lemmikit on olleet tukena ja tuovat turvaa ja rohkaisua syömiseen liittyeen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.