Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  metsästyksestä

Lähettäjä: ihansama itelle 
Päivämäärä:   10.8.24 20:06:12

Mitä mieltä? suht lyhyt vastaus kiitos ja oletko vegaani tai muuten ääriliikkeinen

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 20:07:56

Hyvä juttu.

Syön lihaa ja isäni käynyt koko ikäni metsällä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Kyläkyllä 
Päivämäärä:   10.8.24 20:09:07

Hyvä juttu, syön myös lihaa. Kaikkea tarvittavaa ei saada itse metsästettyä mutta muuten ostetaan heppaa ja hirveä ja kalaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.8.24 20:09:38

Hyvä juttu. Maaseudun vanhoille ukoille mielekästä tekemistä, ja eläinystävällinen tapa hankkia lihaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 20:21:38

Olen normaali sekasyöjä. Metsästys on hieno asia, kunhan homma hoidetaan oikein. Eli ei tulla Lappiin etelästä latvalinnustamaan ja ammuskella läjä kanalintuja, jotka jätetään valokuvan jälkeen niille sijoilleen (,tätä tapahtuu) vaan ammutaan se, mitä meinataan syödä. Supien ja muiden haittaeläinten karsiminen on eri juttu ja erittäin tärkeää myöskin.

Meillä ammutaan se, mitä syödään. Yhtään ei ole jäänyt yli. Joku kausi onnistuu paremmin ja joku kausi ei sitten millään. Mutta semmosta se on.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.8.24 21:00:17

Hyvä juttu. Metsästäjillä on myös taitoa hoitaa loukkaantuneiden eläimien etsintä ja lopetus. Ja jos hevosellekin sattuisi jotain, jossa pitäisi nopeasti lopettaa, niin jonkun metsästäjän saa nopeiten apuun. Tai ajavat petojakin pois asutuksen läheltä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   10.8.24 21:09:56

Vastaan. En ole vegaani.

Onko tarpeeksi lyhyt vastaus?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Klk 
Päivämäärä:   10.8.24 21:14:46

Juuri tuloillaan itse metsästettyä kyyhkyä iltapalaksi, ei tarvi hakea kaupasta jauhelihaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 21:15:17

En tiedä metsästyksestä juuri mitään eikä ole vahvaa mielipidettä mihinkään suuntaan. Tietääkseni kuitenkin hirvenmetsästys estää enempiä hirvikolareita? Sehän on vain hyvä. Lisäksi tosiaan kaikista eettisin tapa hankkia lihaa, ja just jos hevoselle sattuisi jotain ja pitäisi saada hätälopetus niin joku metsästäjähän se olisi pyydettävä se tekemään.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   10.8.24 21:33:32

Hyvä juttu. Ennemmin syön riistaa kuin "häkkipossua" tai "häkkikanaa".
Sekasyöjä olen.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   10.8.24 22:05:17


Joo eläinten metsästys pitää Hirvi ja pura kannat siedevänä.
Suden ja karhun metsästys pitäisi aloittaa ennen kuin niitä on liikaa.
Eli ennen suuria kotieläin tuhoja ja ihmishenkien menetyksiä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 22:33:16

”oletko vegaani tai muuten ääriliikkeinen”
Mitä ihmettä? Jos vegaani on ääriliike, on tuolla perusteella lihansyöntikin toisen pään ääriliike.

En ole vegaani, enkä muutenkaan ääriliikkeinen, En syö enää lihaa ollenkaan, en myöskään hyväksy metsästystä tai muutakaan eläinten tappamista, enkä mitään huonoa kohtelua. Mielestäni ihmisten olisi korkea aika ymmärtää myös muiden lajien yhtälaiset oikeudet olla ja elää täällä yhteisellä planeetalla.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Terve asenne 
Päivämäärä:   10.8.24 22:51:00

Olen ollut vaan mukana jänismetsällä ja sorsametsällä.
Hirvi- peurametsässä olen ollut ajomiehenä. Miehen mukana olen istunut peurakytiksessä. Tiedän teoriassa aika paljon nykyisin metsästyksestä. Ennen kuin tiesin oli minullakin paljon kielteisiä käsityksiä kiitos isäni joka ei metsästänyt.
Ihan kivaahan se metsästys voi parhaimmillaan olla kun saa olla luonnossa ja seurata eläimiä. Ei se saalis niin tärkeä yleensä ole.Arvostan heitä jotka osaavat ampua ja käsitellä saaliin syötävään kuntoon.
Nykyisin hirvimetsästys on mennyt pelkäksi passissa istumiseksi kun ajometsästystä ei enää ole eikä mies enää tykkää yhtään kökkiä tuntikausia paikallaan passissa..Hän toivoo oikein ettei tarvitsisi vaan ampua! Hirvi on liian upea eläin hänen mielestään.
Peurakyttäyskin on liian työtä ollut jo vuosia ja vie liikaa aikaa. Onneksi nyt kanta alkaa vähitellen vähetä. Mieluummin me seurattaisiin vaan peuroja. Usein käydään vaan kiertelemässä ja katselemassa niitä.
Vähän ristiriitaista välillä siis. Toisaalta kantaa pitää hoitaa ja sairaita ja loukkaantuneitakin poistaa. On hienoa kun mieheni osaa suhtautua metsästykseen asiallisesti eikä koskaan tee mitään typerää vaan ajattelee eläimen parasta.
Valitsee aina tarkasti minkä ampuu eikä siedä eläimen kitumista.
Ja mitä luulet olenko vegaani tai ääriliikkeinen?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 22:55:19

Metsästys on hyvä juttu, kantoja on pakko harventaa, tai me hukutaan vaikka hirviin. Noin niinkun kärjistettynä. Mutta hirvikolareita tulisi paljon enemmän, jos mitään ei tehtäisi muutamaan vuoteen.

Olen ollut mukana soutajana sorsametsällä, sillä on kyllä oltava koira mukana. Olen ollut ajomiehenä hirvimetsällä, ja onhan se hienoa, kun se saalis tulee.
Syön riistaa aina kun on saatavilla, yleensä joudun ostamaan lihani kaupasta, kun en enää seukkaa metsästävän miehen kanssa. Ikävä kyllä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.8.24 22:58:51

Hyvä juttu jos lihaa kerran syö. Olen se ääriliike-vegaani.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Pösö 
Päivämäärä:   11.8.24 10:27:08

Hyvä juttu.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   11.8.24 10:48:18

Lihaa syövän ihmisen pitäisi pystyä hankkimaan itse ruokaansa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.8.24 11:13:51

Vastaan.
Toki parempi vaihtoehto kuin tehotuotettu liha, kuten kaikki täällä sanovat, mutta paras vaihtoehto on olla kokonaan syömättä lihaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.8.24 11:18:12

Luonnonvaraiset eläimet on muutenkin ihmisen toimesta hävitetty ja kannat ajettu lähes olemattomiin, joten metsästys ei enää ole perusteltua kuin huvittelumielessä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Voisko vastata 
Päivämäärä:   11.8.24 13:59:09

Mikä riista on Suomessa hävitetty?
Kanalintukanta on osittain huono paikoin mutta jossain Itä- Suomessa riittää liiaksi asti.
En kyllä tiedä mikä muu on ongelma.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   11.8.24 14:03:48

Metsästän itse, kaksi koiraa. Hirveä ja jänistä. Kaupasta ostan leikkelettä leivälle ja silloin tällöin broileria tiettyihin ruokiin, joiden reseptejä en ole saanut toimiviksi millään kasviskorvikkeella. Jos en syö riistaa, syön yleensä kasvisruokaa ja esimerkiksi ravintoloissa valitsen aina kasvisannoksen, jos se on jotain muuta kuin pakastimesta lämmitetty einesjuurespihvi.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: autoilija 
Päivämäärä:   11.8.24 14:05:41

Ei ole hirvi- ja peurakanta todellakaan vaarassa hävitä, vaan metsästys on aivan välttämätöntä jo niiden aiheuttamien liikennevahinkojen takiakin.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 14:40:57

”Ei ole hirvi- ja peurakanta todellakaan vaarassa hävitä, vaan metsästys on aivan välttämätöntä jo niiden aiheuttamien liikennevahinkojen takiakin.”

Eikös hirvikannat ainakin ole romahtanut viime vuosina todella paljon? Peuroja taitaa olla, mutta niiden suuri määrä taas johtuu ihmisten toimista. Hassua mielestäni, että pitää ”istuttaa” peuroja, jotta niitä voi sitten ampua kun ne aiheuttavat onnettomuuksia.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Hus sus 
Päivämäärä:   11.8.24 15:47:53

Metsästyksellä pidetään riistakantojen taso suotuisalla tasolla, muuten tulee yliryöpsähdyksiä. Liian suuri peurakanta, jänisrutto, eläinkolarit ym. Liha on työpalkka metsästäjälle, ja on se lihakilo ison työn takana. Tärkein metsästyskohde olisi petoeläimet, suojelu mennyt yli ja kannat käsittämättömän isot ja ongelmalliset. Muita hanhia saa metsästää elokuusta vuoden loppuun, mutta valtavat valkoposkihanhi saa tuhota viljat peltoon koska suojelu.
En edusta ääriliikettä, en ole kokenut samanlaista herätystä kuin Elisa Aaltola josta tuli hurraa veganisti kun näki vuohen kilin lähdön toiseen kasvatuspaikkaan ja vuohiäiti huuteli kilinsä perään. Olen itsekin kasvattanut vuohia ja ihan normaali että kilit vieroitetaan nuorina esim. vuohenmaito tiloilla.
Metsästän taljajousella omilla mailla, ja maistiaisia luomulihasta tulee välillä. Ei se sen erilaisempaa ole kuin naapurin luomu rotulihakarja laitumilla ja pihatossa kasvatettuna.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 15:52:37

Hyvä juttu. Ainakin täällä meillä on peuroja ihan haitaksi saakka.
Toki suotavaa olisi, että metsästetään "tarpeeseen", eli täytetään ehkä oma ja sen naapurin pakastin, mutta ei sellaista, että pahimmillaan riistat jää kuvan oton jälkeen sinne pellon laitaan.

Olen kasvissyöjä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: suojelija hörhöt 
Päivämäärä:   13.8.24 16:46:04

Taas muutaman hörhön yhdistys iski tahallisesti käyttämällä ajoitetusti väärin Suomen lakien avoimuutta.

"Karhua metsästetään tänä vuonna ainoastaan poronhoitoalueella."
"Ylen uutisen mukaan luvista on valittanut Luonnonsuojeluyhdistys Tapiola Karelia ry."
MT: https://tinyurl.com/47a32zdp

Onnea ja menestystä sinne karhualueille, kiittäkää Leena Iivosta hienosta kieroilusta suojelulakien taidokkaasta väärinkäytöstä ja valitusten oikea aikaisuudesta.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Robin H 
Päivämäärä:   13.8.24 19:33:27

Olen sitä mieltä että hirvien ja peurojen metsästys saisi olla jokamies oikeus eikä vain rikkaiden metsänomistajien ja poliitikkojen. Aina kun näät hirven olisi mahdollisuus kellä vaan kellistää se olist yksin tai porukassa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 19:43:58

En minä rikas ole enkä omista yhtään metsää. Silti metsästän.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   13.8.24 19:57:10

Ei hirvet aiheuta hirvikolareita vaan ne ihmiset siellä autoissaan. Tuskin kukaan laskee nopeutta alle sallitun hirvivaaramerkin kohdalla. Peuroja ja kauriita on paljon, koska niitä ruokitaan talvisin. Ruokitaan lähellä ihmisasutusta. Peurojen ja kauriiden perässä tulee suurpedot, ja taas on ihmisellä ongelma.

En kannata ihmisen tekemää metsästystä.

Kasvissyöjä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.8.24 20:28:02

Hirvi ja peurakannat tietty pitää pitää kurissa.
Jäniksen metsästys koira kiljuen perässä pitäisi kieltää.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 20:33:20

”Jäniksen metsästys koira kiljuen perässä pitäisi kieltää.”

Siis miksi?

Säännöllisin väliajoin jänispopulaatioissa kiertää rutto, joka on luonnon tapa kertoa: ”näitä on liikaa.” Ihmiset ei edes kerkeä metsästämään jäniksiä tarpeeksi, jotta rutto ei kiertäisi uudelleen ja uudelleen.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 20:56:29

Vastahan se oli metsäjäniksillä vai rusakoilla se virus, kun kanta oli taas päässyt isoksi ja luonto hoiti taudilla. Kuten kettujen kapi ja sun muut, millä luonto karsii joukosta heikoimmat pois.

Välillä myötiksien kanssa saa lukea kuinka eteläläiset naiset kiljuu ettei kapikettua saa ampua, vaan pitäisi hoitaa kuntoon. Luonnosta vieraantumista. Muutenkin kaikkia loukkaantuneita lintuja hyysätään millon kellekin hoitoon eikä ymmärretä sitä että se lintu olisi ollut jonkun nälkäisen pedon ruoka... Koska näin luonto toimii.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   13.8.24 21:28:34

Olimme miehen kanssa aikaisemmin molemmat ekologisista ja eläinoikeudellisista syistä kasvissyöjiä. Nykyään olemme samoista syistä riistansyöjiä.

"muutakaan eläinten tappamista, enkä mitään huonoa kohtelua."

Kasvinsyöjän takia tapetaan myös eläimiä sekä tuhotaan alkuperäistä luontoa viljelyllä. Nykyään syömme proteiinimme ennemmin riistana, sillä haluamme kunnioitaa ja ylläpitää alkuperäistä luontoa.
Osallistumme myös rahallisesti luonnonhoitotyöhön. Maksamme metsästyskortin ohessa riistanhoitomaksua. Tuemme lisäksi riistan elinympäristöjen hoitoa ja luontokadon ehkäisemistä omien maiden puuttuessa esimerkiksi osallistumalla Riistasäätiön kosteikkokampanjoihin.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.8.24 21:34:12

Saa jäniksiä ampua mutta se että koira saa juoksuttaa jänistä tuntikaisuia pitkin metsiä ennenkuin äijä ampuu sen on mielstäni typerää. Taas kun niitä saa ruveta jahtaamaan niin ajokoira juoksee hevosaitauksissa yms kun jänikset käy syömässä hevosten heiniä ja jälkiähän meillä on.. Olen muutaman jäniksen pelastanut kun jänis juoksee tallilta läpi pihan yms ja koira kiljuu perässä niin lantakottareilla äkkiä jälkien yli niin sen verran vahvat aromit...
Jänis juoksee tuntitolkulla paniikissa killjuvaa koiraa karkuun niin kyllä se on jo eläinrääkkäykstä. Onko se koirallekaan järkevää juosta tassut auki jossian jäisessä lumessa ja kiljua kurkku suorana ?
Jäniksiähän näkee siellä sun täällä muutenkin niin miksi koiran sitä pitää juoksuttaa että saa ammuttua ?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   13.8.24 21:35:19

^ harvoin hötölässä näkee, että jollain on ihan oikeaa tietoakin.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 21:37:28

”Jäniksiähän näkee siellä sun täällä muutenkin niin miksi koiran sitä pitää juoksuttaa että saa ammuttua ?”

Ei niitä siellä metsässä näe. Varsinkaan siten, että saisi ammuttua siististi. Siksi tarvitaan koira. Koira hakee sen jäniksen, jotta äijä tietää mihin ampua.

”Olen muutaman jäniksen pelastanut kun jänis juoksee tallilta läpi pihan yms ja koira kiljuu perässä niin lantakottareilla äkkiä jälkien yli niin sen verran vahvat aromit...”

XD ja sitten heräsit. Yksikään oikea ajokoira ei hukkaa jälkeä kottikärryjen vuoksi.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.8.24 22:03:48

Kyllä muuten hukkaa :D Kottareilla joilla siivottu karsinaa niin turpeen yms haju renkaissa niin paljon vahvempi , samoin se että taluttaa hevonen talloo ne jäjet- kavioissa niin paljon vahvempi haju. Kokeiltu on. Täälläpäin lähistöllä innokas metsästäjä ja koira juoksee jahtiaikaan usein sunnuntaiaamupäivät.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Miksi jatkat 
Päivämäärä:   13.8.24 22:15:26

Miksi tämä nimimerkki " minä vaan" ehdoin tahdoin haluaa tehdä itsestään naurettavan

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   13.8.24 22:18:36

Minä Vaan, ymmärrätkö että se koira vaihtaa tarvittaessa ilmavainulle?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   13.8.24 22:19:05

Oho tarkoitin, että nimimerkillä haukionkala on tietoa. Minä vaan ehti väliin.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 22:24:13

Tietääköhän Minä Vaan, että jo MEJÄ-kokeeseen tehtyjen jälkien annetaan ässehtiä vähintään 12 tuntia, ennen kuin koira päästetään jäljelle. Siinä 12 tunnin aikana jäljen yli kerkeää kulkea ties mitä.

Ja mini sanoikin jo seuraavan pointin. Ajokoira ei jäljestä vain maassa kulkevaa hajua. Vainu otetaan myös ilmasta.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   13.8.24 23:20:57

Arvostan metsästystä,arvostan niitä kaikkia ketkä ruuan meille pöytään tuottavat. Olen metsästänyt,tykkään kalastaa ja mulla on kotona kasvimaata sekä kasvihuonetta. Mutta sanonpa vaan,jos omilla "eväillä" pitäis selvitä,niin nälkäkuolema koittais.
.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Tekopyhät! 
Päivämäärä:   14.8.24 07:03:28

Kasvissyöjät eivät halua tietää kuinka monta jäniksen ja linnunpoikaa viipaloidaan puintihommissa. Puhumattakaan jyrsijöistä, matelijoista ja hyönteisistä.
Tuo on raakaa. Ennemmin syön riistaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 07:37:42

Vähän hankala aihe.
Ymmärrän ja hyväksyn metsästyksen, jos sillä rajoitetaan kantoja, tai hankitaan ruokaa pöytään tarvittaessa.

Tappaminen ja jahtaaminen harrastuksena taas on mielestäni ällöttävää.
Jos 20 ukkoa ja akkaa vähän samoilee metsässä puhelimet kourassa ja koirat piuvaa ympäriinsä satelliittipaikannin päässä kuukauden ajan vuodessa ja räkyttää loppuvuoden häkissä omassa paskassaan, ei kiva.
Myös yltäkylläisesti mahat pystyssä elävien ukkojen ja akkojen riistantarve on kyseenalaista. Varsinkin, kun harvoin jahtaavat ja ajavat takaa yhtään mitään.

Metsästäjälle pitäisi tulla vähintään hiki sitä riistaa etsiessä. Nojatuolista ampuminen on irstailua.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Olen sekasyöjä 
Päivämäärä:   14.8.24 07:43:00

En hyväksy metsästystä, enkä muutakaan elävän olennon tappamista. Mielestäni ihmisellä ei ole oikeutta ylivoimaisin keinoin päättää kenenkään itsearvoisen elämän päättämisestä.
Hirvet eivät ole ongelma autoille vaan autot hirville. Luonto pitäisi myös hirvien kannat pitkällä ajanjaksolla kurissa, jos siihen annettaisiin mahdollisuus, eikä hirviä tai petoeläimiä metsästettäisi ihmisen toimesta. Se, että autoteitä rakennetaan joka paikkaan ja autojen täytyisi saada ajaa 120km/h, on vain ihmisen oma halu. Ei hirvien. Lisäksi rakentaminen tuhoaa eläinten luontaiset ympäristöt ja liikkumisreitit, joten ihmiset itse aiheuttavat ongelmansa ajamalla eläimet "tielleen".
Metsstäjistä osa ei ole taitavia eikä empatiakykyisä. Eläimiä ei metsässä siis lopeteta yhtä kivuttomasti ja eettisesti kuin teurastamoissa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Ugh 
Päivämäärä:   14.8.24 07:43:44

Entäs ne mahat pystyssä traktoreillaan ajelevat lihantuottajat, joiden elukat elävät koko elämänsä häkissä/aitauksessa/pilttuussaan vain kuolemaa odottaen????

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 07:46:48

”En hyväksy metsästystä, enkä muutakaan elävän olennon tappamista.”

Tuleeko se jauheliha kaupasta vai mistä? :D Et hyväksy elävän olennon tappamista, mutta silti olet nimimerkkisi mukaan sekasyöjä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 07:55:33

Triplapisteellä ei selvästi ole käsitystä metsästyksestä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Kiinnostaa 
Päivämäärä:   14.8.24 08:01:32

Ugh, mielenkiintoinen näkemys. Kerrotko tarkemmin missä olet tuollaista eläintenpitoa nähnyt?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Ontuu 
Päivämäärä:   14.8.24 08:02:45

En hyväksy metsästystä, enkä muutakaan elävän olennon tappamista.”

- kuitenkin hyväksyt pitämällä lihansyöjälemmikkiä

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Tynnörin tappi 
Päivämäärä:   14.8.24 08:04:51

Saatiinhan tähänkin vedettyä maha pystyssä kulkeminen.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.8.24 08:05:46

Joltain menee tunteisiin jos olen tehnyt ajokoirille kiusaa. Haistakoon ilmaa tai mitä vaan jälkien lisäksi mutta kun tulee vahva turpeen tai kavion haju ja hevosen haju päälle niin jäljet hukkuu kun tulee vahvempoaa hajua. Koira on aikansa pyörinyt ja luovuttanut. Jahdatkoon muualla kuin meidän pienehkön tallin pihalla ja tarhoissa.
Kohta on hirviaika ja sitten taas hirvikoirat haukkuu hevosia tarhassa.
Ei mulla muuta.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.8.24 08:05:57

tai muutakaan eläinten tappamista, enkä mitään huonoa kohtelua. Mielestäni ihmisten olisi korkea aika ymmärtää myös muiden lajien yhtälaiset oikeudet olla ja elää täällä yhteisellä planeetalla

- eli koskee myös susia, ilveksiä, karhuja ja ahmoja.
Voisit aloittaa tiedotuskampanjan metsänpedoille että siirtyvät vegaaniruokavalioon.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ElliV 
Päivämäärä:   14.8.24 08:06:10

Luulot ja mutu-tieto jyllää taas. Triplapisteen kaltaiset tyypit ovat ..... jotain aivan käsittämättömän tyhmää ihmislajia.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 08:08:34

Logiikka koskee kaikkia, jotka pitävät eläimiä, myös harraste-eläimiä ja tuotantoeläimiä.
Ei möhämahainen länsimainen ihminen kuolisi, jos se saisi vähän vähemmän sitä lihaa, oli se sitten kaupan altaasta tai metsästä.
Tärkeintä, että siihen näkisi vähän vaivaa. Esim. hirvestyksen pitäisi olla muutakin kuin ruhon vieressä poseeraamista fb:ssä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.8.24 08:09:19

Entäs ne mahat pystyssä traktoreillaan ajelevat lihantuottajat, joiden elukat elävät koko elämänsä häkissä/aitauksessa/pilttuussaan vain kuolemaa odottaen????

- entäs ne toisilta kerjäämillään rahoilla elävät eläinten "turvakodin " pitäjät joiden eläimet elävät koko elämänsä pienessä tarhassa ilman liikuntaa sairaaksi lihotettuina kuolemaa vain odottaen????

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   14.8.24 08:09:33

Ainakin tässäkin keskustelussa paistaa tiedon ja älykkyyden puute.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ElliV 
Päivämäärä:   14.8.24 08:11:26

..., et ole varmaankaan koskaan käynyt hirvijahdissa kun noin hölmöjä kommentteja päästelet.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.8.24 08:18:12

..., eipähän tarvitse metsästää kun saa lihaa omasta navetasta.
Jos kaikki liha hankittaisiin metsästämällä niin olisi kohta metsät tyhjänä.
Joo. ennen syötiin vähemmän lihaa mutta silloin oli niitä kotieläimiä melkein joka talossa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   14.8.24 08:21:19

"En hyväksy metsästystä, enkä muutakaan elävän olennon tappamista. Mielestäni ihmisellä ei ole oikeutta ylivoimaisin keinoin päättää kenenkään itsearvoisen elämän päättämisestä."

Syöt kuitenkin jotain, myös tuotettua lihaa. Jos proteiininsa hankkii pellosta joko tuotatantoeläimenä tai kasvina, tapetaan siinä enemmän eläimiä kuin jos sama määrä proteiinia otetaan pellosta. Kun pelto raivataan, siinä tapetaan paljon eläimiä. Joka kerta kun pellolla isoilla koneilla mennään, eläimiä kuolee vahingossa ja tarkoituksella.

"Eläimiä ei metsässä siis lopeteta yhtä kivuttomasti ja eettisesti kuin teurastamoissa."

Usein loppu on nopea ja eläin kuitenkin saa elää lajityypillisesti.
"Mielestäni ihmisten olisi korkea aika ymmärtää myös muiden lajien yhtälaiset oikeudet olla ja elää täällä yhteisellä planeetalla"
Nimenomaan. Ihminen ei ole jumala ja muiden lajien yläpuolella oleva hahmo, jota koskevat omat säännöt. Myös muut lajit tuntevat. Ja silti tappaminen ja tapetuksi tuleminen ovat maailman luonnollisin asia. Monisoluiset eläimet kehittyivät alkujaan siksi, että osa eliöistä tappoi toisia.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.24 08:26:54

Normaali elämän asia niille joille se on mahdollista ja kykyäsiihen ja se tervehenkinen ulkoilma- ja koirakulttuurin sekä eräkulttuurin elämäntapa viehättää. Nykyään surullisen aliarvostettu eikä enää ymmärretty. Moderni nuori vihreä city-ihminen ei edes ymmärrä miksi sitä _tulee_ tehdä. Ei edes ymmärretä miksi tässä masssa on äärettömän tärkeätä olla paikat täynnä maastossa aseiden kanssa osaavia, pärjääviä, "kotonaan olevia" ja viihtyviä kansalaisia.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.24 08:30:55

Oman ruoan metsästäminen metsästä sen kuin voi terveen riistanhoidon puitteissa kotimaisten perunoiden ja ruisleivän sekä puolukoiden kera lautaselta on paljon terveempää kuin syödä mitään ulkomailta maapallon toiselta puolelta kuljetettua täysin tarpeetonta ruokaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 08:37:11

”Joltain menee tunteisiin jos olen tehnyt ajokoirille kiusaa. ”

Ei, kellään ei mene tunteisiin sun tietämättömyys. Naurattaa lähinnä. :D

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   14.8.24 08:52:55

Itse ajattelen metsästäjänä että olen osa luontoa eli peto ja sekasyöjä.
Ihmisenä toimin kuitenkin eri tavalla kuin vaistojensa varassa elävä villieläin.
Eli pyrin tappamaan saaliini nopeasti ja tuskattomasti.
Pyrin myös auttamaan pulassa olevia luonnoneläimiä.
Metsästys ei ole vain räiskimistä vaan metsään mennessä joka kerta ajattelen että riistaa saadaan JOS saadaan.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 08:54:36

Ennen syötiin vähemmän lihaa, koska sitä oli vaikea saada. Mihin nykyihminen tarvii kolminkertaisen määrän lihaa?
Eläinkannat metsissä ovat pienenpiä, osa häviämässä. Voiko siihen olla syynä tehometsästys? Kiikarit, paikantimet, ei paikalliset ja jalostetut koirat?
No mutta onhan se kiva, että ihminen mättää sitä lihaa naamaan 100-vuotiaaksi asti.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.8.24 08:57:54

Ristiriitaiset fiilikset. Tavallaan hyväksyn kun metsästys tapahtuu eettisesti, mutta toisaalta pidän järjettömänä esimerkiksi kanalintujen ja sorsien metsästystä. Kanalintukannat ovat heikot jo niiden elinympäristöjen tuhoamisen vuoksi ja sorsien sivussa menee myös uhanalaisia lajeja kun ei kunnolla viitsitä katsoa mitä ammutaan.

Näen myös miksi on tarve metsästää hirvieläimiä mutta on täysin paskapuhetta väittää että ilman metsästystä olisimme ongelmissa. Luonto kyllä hoitaa (esim jänisrutto) mutta kun ollaan niin vieraantuneita luonnosta ettei sen anneta tapahtua. Valkohäntäkannan suuruus on ihan täysin ihmisen vika, ensin hävitetään kannan kurissa pitävät sudet ja sitten ruokitaan niin että esim talvi ei enää verota kantaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.8.24 09:00:43

Ennen syötiin vähemmän lihaa, koska sitä oli vaikea saada.

- jos sitä olisi ollut helpommin saatavilla niin varmasti sitä olisi syöty.
Eläinkannat ovat kyllä lisääntyneet.
Isäni oli pikkupoika 1950- luvulla ja sanoi että hirviä ei ollut juuri missään ja nykyään niitä on metsät täynnä.
Mikä on kolminkertainen määrä lihaa?
Ihmisen syö 80 kg lihaa vuodessa joka on ruhollinen paino.
Todellinen määrä on noin 40 kg.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.8.24 09:03:50

Luonto kyllä hoitaa (esim jänisrutto) mutta kun ollaan niin vieraantuneita luonnosta ettei sen anneta tapahtua.

- Luonnon hoitaminen voi viedä eri eläinlajien määrän myös epätasapainoon eli joku eläinlaji lisääntyy liikaa ja on sitten haitaksi jollekin muulle lajille.
Eläin kun toimii vaistojensa varassa välittämättä mistään muusta ja tuhoaa toisen lajin vaikka sukupuuttoon.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 09:43:55

Triplapiste ja tuo joka omissa harhoissaan kuvittelee kottikärryjen harhauttavan ajokoiran, voi luoja mitä tinttejä se tali elättää :D

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.8.24 09:51:40

Valkohäntäpeurat saa minun puolesta hävittää vaikka kokonaan. Vieraslaji, josta ei ole muuta kuin haittaa. Myös peura- ja hirvikannat on hyvä pitää kurissa ja se onnistuu parhaiten metsästämällä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   14.8.24 19:02:28

Tähdellä ja Maisalla hyviä pointteja!

"Ennen syötiin vähemmän lihaa, koska sitä oli vaikea saada. Mihin nykyihminen tarvii kolminkertaisen määrän lihaa?
Eläinkannat metsissä ovat pienenpiä, osa häviämässä. Voiko siihen olla syynä tehometsästys? Kiikarit, paikantimet, ei paikalliset ja jalostetut koirat?
No mutta onhan se kiva, että ihminen mättää sitä lihaa naamaan 100-vuotiaaksi asti."

Se ylenmääräinen liha on tuotettua lihaa, ei riistalihaa.
Riippuen eläinkannasta, monilla menee hyvin. Suurimpia saaliita saadaan kyyhkystä, hirvestä ja valkohäntäpeurasta. Kyyhkykannat ovat voimakkaassa kasvussa, sata vuotta sitten hirvi oli nälkävuosien metsästyksen takia sukupuutosta ja valkohännästä tuskin kukaan suomalainen ikinä kuullut. Metsästystä on mahdollista tehdä kestävästi. Uhanalaisia lajeja ei pitäisi metsästää, riippumatta siitä onko metsästys kadon takana. Sorsien osalta tiedetään, että metsästys ei kantojen kehitystä aja, vaan esimerkiksi vieraspedot. Vieraspetoja täytyy metsästää, jotta sorsia ei kuole sukupuuttoon. Punasotkan kohdalla tosin saattaa olla myöhäistä.
Jänisten kokonaiskuolleisuus ei muutu vaikka niitä metsästetään, sillä rutto hävittäisi kannat kuitenkin. Jänisrutto ei ole mikään erityisen eettinen tappaja.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 19:17:23

Minusta metsästys on hyvä, jos on eettistä. Minusta ei ole eettistä, että koira juoksee tuntikausia pelkäävän kanin perässä, tai että halutaan ilveksiä tappaa, koska "ne tappaa kissat". Eräs metsästäjä nauroi minulle, miten koiransa hyökkäsi peuran kaulaan kiinni, joka seisoi väsyneenä vedessä kaiken juoksemisen jälkeen ja metsästäjät naureskeli kun näkivät. Tuo on eläinrääkkäystä! Myös luolakoiratesteihin tulee tulla muutosta, eikä käyttää elävää eläintä niissä.

Laji olisi eettistä, jos eläintä kohdeltaisiin kuin elävää, tuntevaa olentoa. Useat kunnioittavat luontoa ja eläimiä, ja osa taas haluaa tappaa kaiken tieltä kuten ilvekset ja nauraa kun eläimet ei jaksa juosta enää koiraa karkuun vaan luovuttavat. Minusta myös pesiin ei saisi koskea, eli jos eläin on pesässään sen luolaan ei pitäisi viedä piippua, koiraa tai tulta.

En ole vegaani, mutta syön lihaa harvakseltaan ja ostan aina luomua tai eettisintä vaihtoehtoa munien, juuston, maidon sekä lihan kanssa. Munia olen usein jopa itse tuottanut omien kanojen kanssa, mutta tällä hetkellä ei ole kanoja lemmikkeinä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: SRVA 
Päivämäärä:   15.8.24 00:19:37

"Jos 20 ukkoa ja akkaa vähän samoilee metsässä puhelimet kourassa ja koirat piuvaa ympäriinsä satelliittipaikannin päässä kuukauden ajan vuodessa ja räkyttää loppuvuoden häkissä omassa paskassaan, ei kiva."

Kyllä ne ukot ja akat lähtee kelistä, vuodenajasta tai vuorokauden ajasta välittämättä kolarieläinten etsintään koira mukana. Kun poliisilta tulee suurriista virka-apu pyyntö.

Parempi näin, kuin se, että pelastushenkilöstö joutuu ylisuuren hirvikannan takia tehtäviin pelastamaan auton ohjaamoon työntyneen hirven ja suolien alta nostelemaan vainajia lakanan alle.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   15.8.24 01:57:08

Siis mitä @!#$ä mä taas luin? Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä luontoa? Syö tai tule syödyksi..sitä se on.
Mitä ihmettä on eettinen tappaminen?? Toki on hyvä(meille) tappaa eläin ravinnoksi nopeasti ja kivuttomasti mutta arvaa tapahtuuko sitä oikeasti luonnossa..? No ei tapahdu. Luonnossa villieläin välittää vain siitä,että saa ruokaa ja näin "elämä" jatkuu. Miettikää hetki te kaikki metsästyksen arvostelijat sitä,miten tämä systeemi pyörii?
Miten ne kaikki muut lajit jotka elävät lihalla,tulevat toimeen jos tappaminen ei ole sallittua? Kuolevat sukupuuttoon,koska tappaminen on julmaa?
On kai se,mutta näin maailma on rakennettu. Ei sitä pakoon pääse ,kaikki kuolee..joskus.
Keitä me olemme muovaamaan biologiaa?? Voi sitä kasviravintoa yksinomaan syödä ja tulemme ihan hyvin sillä toimeen muttei se nyt varsinaisesti tätä elämän kulkua isossa kuvassa muuta.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 02:08:40

"Se ylenmääräinen liha on tuotettua lihaa, ei riistalihaa."
Ei vastaa siihen, että miksi nykyihminen vetää persiillään istuessa ihan älyttömän määrän lihaa.

Ja Jokulle: Miksi nykyään metsästäjä voi metsästää todella kehittyneillä aseilla saalista ja silti käydä kaupan kautta hakemassa tehotuotettua lihaa ja maitotuotteita ja pari kennoa kananmuniakin mahtuu mukaan, koska leivotaan jälkkäriä.
Ja suolalohi on ihan mahtava juhlapöydässä, vaikka se on pussisa kasvatettu.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 02:13:19

Ja ajokoirien harrastajat; jos sille ajokoiralle sattuu ajossa jotain; turha kitistä. Se on sen koiran tarkoitus. Se ajaa, repii ja raastaa. Ei se voi hyvin häkissä ja narun nokasassa tai perhekoirana.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   15.8.24 02:21:44

Siksi kun peto on peto ja sillä sen vaistot. Ne eettisyyden höpiät on ihmisten keksintöä,ei esiinny luonnossa muuten ollenkaan. Lihaa syövät eläimet tappaa syödäkseen. Ja tavalla ei niin väliä.
Se että me kiistelemme tavasta tappaa,tai tappamisen tärkeydestä ylipäätänsä,kertoo yltäkylläisyydestä jossa elämme.
Siinä ihailemassanne luonnossa näin ei ole. Syödään sitä mitä saadaan ja voidaan . Niin luonto toimii.
Toki halua syödä pelkkää kasviperäistä ravintoa voi olla osa evoluutiota ja muutosta siinä mutta kaikki tapahtuu aikanaan.
Toistaiseksi ei vielä..voimme hyvin sekaruokavaliolla.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 02:26:53

"Mikä on kolminkertainen määrä lihaa?
Ihmisen syö 80 kg lihaa vuodessa joka on ruhollinen paino.
Todellinen määrä on noin 40 kg."

Mit vit..?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   15.8.24 02:32:08

Täällä laitetaan monttuun myös saaliseläinten osia, joita voisi vielä hyödyntää pienellä vaivalla. Turkit, luut, ei arvostetut sisäelimet, sulat ja höyhenet..
Mutta liian hankalaa, koska Temusta saa samat.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   15.8.24 02:50:24

SRVA: ei muuten lähde hätäteurastuksiin ne 20 ukkoa tai akkaa, vaikka on metsästysseuran merkit ja ampumaradalla saadut pinnat, jos ei omaan aikatauluun sovi.
Valitettavasti tämäkin on urbaani legenda ja täysin perusteeton väite sille, että pyssy tekee metsästäjän.
Miksi ne poliisit joutuu hätäteurastamaan?
Miksi ne 20 akkaa ja ukkoa laittaisi tikkua ristiin ennen hirviaikaa ja keskellä yötä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.24 02:56:00

Juu, poliisi tulee napakammin paikalle hätäteurastamaan kuin paikallinen metsästysseuran jäsen.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 03:09:52

Ihanaa metsästysaikaa taas: kaikki kesän makkaraa ja kaljaa vetäneet pylleröt pukeutuu maastokuvioon ja lähtee kokemaan yhteyttä luontoon!!
Saadaan pari purkkia hirvenlihaa ja muutama kyyhkynrinta ja ollaan synkoopissa maailman kanssa, koska kavereilta saadaan vakuumipakattua peuraa ja joku näki vaivaksi paloitella koko lampaan ja pakastin ei riittänyt.
Ja jouluna ei kuitenkaan riitä yksi sianpakara, koska voi joulutella ja hakea niitä pikkukinkkuja kaupasta.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 03:16:58

Ja ne kaikkien koirat vetää ympäri vuoden jotain kiinannappulaa siellä häkissä, koska masu menee sekaisin kaikesta muusta kuin säädellystä ydinluusta, mitä saa sitten palkinnoksi muherrella jahdin jälkeen.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: mies sivusta 
Päivämäärä:   15.8.24 03:19:43

Kuka vielä pitää KOIRAA häkissä..?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: mies sivusta 
Päivämäärä:   15.8.24 03:45:51

Keväällä tapahtuu sama; kaikki ryntää heittelemään virveliä, koska se rauhoittaa mieltä ja saa tuntuman luontoon, kun saa kalan ja voi tehdä oman ruoan.
Ja niitä kaloja kasvatetaan niissä pusseissa, että siinä joessa on sitä kalaa.
Ja jo jouluna kuitenkin ostetaan norjalaisten pussikaloja loheksi. Ja välillä voi vetäistä tonnikalapurkin suurimpaan nälkään ja sitten käydä syömässä sushia ulkona, koska raaka kala on mahtavaa. Eri asia, onko se tuore.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Jootaas 
Päivämäärä:   15.8.24 07:53:22

. Ilmeisesti puhuu oman kokemuksensa syvällä rintaäänellä🤣

Metsästyskoirat ovat työkoiria, huippu-urheilijoita ja äärimmäisen tärkeitä perheenjäseniä. Näin ollen niiden terveydestä ja hyvinvoinnista huolehditaan PALJON paremmin kuin noiden perusseurapuudelien.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   15.8.24 08:02:46

Piste on siis selvästi metsästäjä :D

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   15.8.24 08:23:59

"Ihanaa metsästysaikaa taas: kaikki kesän makkaraa ja kaljaa vetäneet pylleröt pukeutuu maastokuvioon ja lähtee kokemaan yhteyttä luontoon!!"
Laitahan . korkki kiinni ja ensi kerralla paremmalla ajatuksella liikkeelle.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Terve asenne 
Päivämäärä:   15.8.24 08:24:44

Tyypillisesti tuo kysymykseen vastaaminen unohtuu tältä yhdeltä kansanryhmältä joka metsästämistä vastustaa.
Tietäkää nyt kaikki että tämäkin aloitus on vaan sitä propagandaa taas että eläintä ei saa käyttää hyväksi millään muotoa.
Pääasia on yleistää kaikki metsästäjät ja haukkua heidän toimintansa, ulkomuotonsakin.
Sitten kun pitäisi elukalta saada henki pois alkaa vinkuna siitä että metsästäjät eivät just sillä hetkellä ehdikään vaan muka poliisi.
Ja vastausta ei tule siihenkään mikä riista Suomesta nyt on hävitetty...

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   15.8.24 11:37:26

Hyväksyn metsästyksen täällä kotimaassa, hyvää, luonnollisissa oloissa kasvanutta lihaa ja ulkoiluharrastus monelle ihmiselle. Olen itsekin ollut koiranohjaajana sorsametsällä mukana. Kannanhoidollinen näkökulma on myös tärkeä ja vieraslajien (esim. supikoiran) määrän kurissa pitäminen.

Mutta metsästysharrastus, jossa lähdetään jonnekin Afrikkaan safarille ampumaan uhanalaisia eläimiä (tai yhtään mitään muutakaan) on mielestäni täysin käsittämätöntä ja pitäisi saada estettyä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   15.8.24 11:57:44

Teurastusta, laitetaan ruokintapaikkoja ampumatornin lähelle oeurat, hirvet tottju käymään siinä syömässä. Ajetaan metsästä ne siihen lähelle kos eivät jo ole ja tapetaan siihen.
Kesällä ja alkusyksystä lähtien syötellään koirille vanhat lihat pakasteesta tai heitetään roskiin jotta uusille tilaa. Tarpeeksi usein kuunnellut megsästäjien juttuja.
Ne jotka oikeasti tarvitsisivat lihaa eivät pääse metsästämään kun ei ole maita mitä omistaa.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   15.8.24 12:05:51

”Kannanhoidollinen näkökulma on myös tärkeä ja vieraslajien (esim. supikoiran) määrän kurissa pitäminen.”

Supikoirien ja muiden muka ”haittaeläinten” tappaminen talvipesiin ja poikasaikaan koirilla revittämällä on järkyttävää, sadistista ja brutaalia toimintaa! Myös yli yön kestävät jahtaamiset isoilla joukoilla metsästäjiä ja koiria on pelkkä verilöyly. Näin jahdataan myös ketut ja mäyrät, ihan vain huvikseen.

Supikoira ei edes ole vieraslaji vaan tulokaslaji.

Eli en hyväksy metsästystä, vähiten luolametsästystä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   15.8.24 13:01:57

Supikoiria metsästetään muullakin tavoin kuin luolametsästyksellä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   15.8.24 13:04:05

??: eli olisi kuitenkin parempi jahdata niitä eläimiä? Miksi sinun pitäisi omistaa maita, jotta voisit metsästää? Onko siellä maassa sellainen laki?

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.8.24 13:08:57

Lopetetaanhan moni hevonenkin ruuan äärelle stressittömästi. Miksei samaa suotaisi luonnon eläimelle? Parempi minusta on ruokinnalle ampua kuin muualle.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Disinform 
Päivämäärä:   15.8.24 17:05:05

"Juu, poliisi tulee napakammin paikalle hätäteurastamaan kuin paikallinen metsästysseuran jäsen."

Poliisi lopettaa eläimen paikalla jos se on elossa ja tiellä. Ei he mihinkään hätäteurastuksiin ala, katsoo hanskalokerosta terävimmän takavarikoidun puukon ja pistää veren laskun jos lihoista vielä jotain käyttökelpoista saa..
Siinäkin tapauksessa poliisi pyytää SRVA:ta hakemaan eläimen pois, ja ei todellakaan lähde nappaskengissä metsään loukkaantuneen eläimen perään. Sen tekee SRVA ukot ja akat.

Kyllä aikamoista disinformaatiota yritetään syöttää metsästäjiä vastaan. On niin kornia valehtelua eläinsuojelijoilta että.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.8.24 17:27:52

Olen sekasyöjä mutta hieman nyt naurattaa tämä vouhotus siitä kuinka luonnollista kuoleminen on, syö tai tule syödyksi. Samaan aikaan istutaan sähköllä lämmitetyssä asunnossa sohvalla erittäin luonnollisen netin ääressä raivoamassa kuinka susi niittasi naapurin koiran, eikö kukaan @!#$ soikoon estä tätä. Jotenkin se kuolema on luonnollista vain silloin kun ihminen päättää siitä.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   15.8.24 19:16:36

"Mutta metsästysharrastus, jossa lähdetään jonnekin Afrikkaan safarille ampumaan uhanalaisia eläimiä (tai yhtään mitään muutakaan) on mielestäni täysin käsittämätöntä ja pitäisi saada estettyä."

Minäkin olin aikaisemmin metsästysmatkailua vastaan, mutta kun tutustuin aiheeseen paremmin pelkän mutuilun sijaan, asiahan ei ole ollenkaan niin yksinkertainen. Monien eläinlajien kannat ovat itseasisssa vakaammat metsästystiloilla kuin suojelualueilla. Tämä siksi, että metsästäjät tuovat paljon rahaa, jolla kustannetaan työ salametsästäjiä vastaan. Luontomatkailijoita ei riitä kaikkialle ja he hakeutuvat pääasiassa kauniiden maisemien äärelle, vaikka suurin osa luonnosta on epämääräistä metsää. Ainoastaan metsästäjiä saadaan houkuteltua noille tiloille, sillä siellä ei ole nättejä maisemia.Metsästäjät myös maksavat huikeasti ennemmän kuin tavan luontomatkailijat, joten heitä tarvitsee suhteessa vähemmän. Tilat saavat tulonsa metsästyksestä ja ylläpitävät alkuperäistä luontoa ja lajien kantoja. Jos paikalla ei ole metsästystilaa, salametsästäjät tappavat kaikki alkuperäiset eläimet, metsä häviää ja se muutetaan viljelymaaksi. Voi oikeasti olla, että Afrikan metsästysmatkailu on oikein toteutettuna tehokasta luonnonsuojelua. Kestävää metsästysmatkailua olisi syytä tukea, sillä se on tällä hetkellä voittava arpa tukea Afrikan alkuperäistä luontoa suurten ja näyttävien suojelualueiden ulkopuolella.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   15.8.24 19:30:53

"Supikoira ei edes ole vieraslaji vaan tulokaslaji."

Supikoira on koulukirjaesimerkki haitallisesta vieraslajista. Tarvitset tieteellisesti tutkitun perustelun jos väität mitään muuta.

"Supikoirien ja muiden muka ”haittaeläinten” tappaminen talvipesiin ja poikasaikaan koirilla revittämällä on järkyttävää, sadistista ja brutaalia toimintaa! "

Haitallisten vieraslajien osalta on tehty filosofinen linjanveto, että luontaisten lajien olemassaololla on suurempi painoarvo ja oikeus kuin vieraslajiyksilöllä. Mikäli näin ei tehdä, alkuperäisiä lajeja menetetään. Punasotka ja haahka ovat esimerkiksi jo aivan veitsenterällä ja vain tehokas supikoirien pyynti estää nöiden lajien katoamisen Suomesta. Miellä on myös kansainvälisiä velvoitteita estää haitallisten vieraslajien leviämistä muualle. Jos Suomi lepsuilisi ja supikoira leviäisi Suomesta Norjaan vuonojen lintukolonioihin, seuraisi siitä täysituho. Paljon vähemmillä vahingoilla luonolle selvitään, jos Suomessa tapetaan tehokkaasti supikoiria. Jos haluaa luonnolle parasta, täytyy ymmärtää miten luonto toimii. Valitettavasti tilanne on joskus vaikea ja oman idologian tiukka seuraaminen voi viedä hyvästä tarkoituksestaan huolimatta huonompaan suuntaan.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   15.8.24 19:39:48

"Olen sekasyöjä mutta hieman nyt naurattaa tämä vouhotus siitä kuinka luonnollista kuoleminen on, syö tai tule syödyksi"

Kyllä, ihminen on täysin erkaantunut luonnosta ja varsinkin kuolemasta. Kuvitellaan, että syömällä kasviksia ei tapeta eläimiä ja kiillotetaan sillä omaa kruunua. Äärimmäiset vegaanit haluaisivat hävittää kaikki lihansyöjälajit. Jokainen meistä kuitenkin lopulta tulee syödyksi, tosin ihmiset usein vasta kuolemansa jälkeen. Jokainen laji tietysti yrittää välttää petoja parhaansa mukaan ja ihminen on siinä varsin hyvin onnistunut viimeisen parin sadan vuoden aikana. Silti se ei tarkoita, että olisimme jotenkin täysin erillään muusta eliökunnasta. Luonto lisää hyvinvointia, mutta luontoon kuuluu myös kuolema.

  Re: metsästyksestä

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   15.8.24 22:27:44

Haukionkala vastasi jo hyvin,ja itsekkin otin kantaa tähän.Tämä maailma oikeasti pyörii kuoleman ja syödyksi tulemisen ympärillä! Samoin kuin lisääntymisen.

Kyllä oikeasti olette vieraantuneet elämän perus asetuksista,kun muuta jankkaatte. Luontohan tosi brutaali. Toinen puoli on täynnä ihmeitä ja elämää,toinen synkkä ja pelkkää kuolemaa,sellainen se on.
Metsästyksessä tietysti on vahvoja viitteitä tähän ikävään puoleen-kuolemaan,mutta taasen ihan tosi luonnon alku ähteillä.
Uskon,että on tosi vaikea nähdä tätä kokonaisuutena ja ihmistä sen osana. Meidät on opetettu hahmottamaan itsemme kaiken yläpuolelle. Toiset haluavat olla kaiken säilyttäjiä ja on vaikea nähdä itsensä resurssien kuluttajina,vaikka sitä me olemme,kuten muutkin eliöt.
Sitä ei kukaan pääse pakoon,että on syötävä jotain,että elää. Toiset tavat vaan on markkinoitu toista paremmiksi,vaikkei se niin mustavalkoista ole. Mikään ei ole.Aina jotain kuolee,kun jotain joku syö,ihan joka ikinen kerta!

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.