Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuukautiset vaihdevuosien lähestyessä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 11:33:11

Miten kuukautisenne ovat muuttuneet vaihdevuosien lähestyessä? Millaiset muutokset ovat normaaleja? Milloin pitää huolestua?

Viimekuukautiset jatkuivat useamman päivan tiputteluna, nyt ovat jo viikon myöhässä. Ikinä eivät päivää kauempaa ole myöhästyneet. Lienee kuitenkin normaalia, kun ikää kohta 48?

Re: Kuukautiset vaihdevuosien lähestyessä

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   10.8.24 11:49:33

Minulla tahti kiihtyi. Aiemmin kierto oli tasaisen pitkä, 31-33 päivää. Vuotopäiviä noin 5 joista 2-3 runsasta. Noin 45-vuotiaana vuodot runsastuivat, aivan kun olisi hanaa pidetty auki 5 päivää ja sitten vielä tiputteli useamman päivän. Olisiko muutama vuosi mennyt niin. Seuraava vaihe olikin se että kierto lyheni noin 21-25 päivään, vuoto aivan järkyttävän runsasta. Tässä vaiheessa löytyi kookas myooma joka osaltaan selitti runsasta vuotoa.
Kuukautiset loppuivat ns täydestä laukasta, eivät vaan enää tulleet ollenkaan. Ja en ole kaivannut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 11:52:34

Reilu 40v kierto alkoi lyhentyä. Sitä kesti muutamia vuosia. Sitten kiero alkoi pidentyä. Kun oli kulunut lähes vuosi edellisistä vuodoista luulin että loppuivat kokonaan. Ehei sitten alkoi niagaravuodot ja tiputtelua. Poistettiin polyyppi. Ei auttanut. Pari vuotta vuodettuani kohtu poistettiin, kun olin 50v.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:54:39

Vaihdevuosioireet alkavat keskimäärin 46- vuotiaana, joillakin jopa alle 40- vuotiaana.Esivaihdevuodet ovat noin 5-10 vuoden pituinen jakso ennen menopaussia eli kuukautisten loppumista.
Esivaihdevuodien aikana kk- kierto alkaa muuttua epäsäännölliseksi ja kierto lyhenee. Usein myös
PMS- oireilu vaikeutuu.
Tässä vaiheessa ei ole kuitenkaan vielä
estrogeenin puutosta.
Premenopaussin myöhemmässä vaiheessa voi tulla vaihdevuosityyppisiä oireita kuten unihäiriöitä, hikoilua ja kuumia aaltoja.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   10.8.24 12:23:24

Minkä ikäisenä teillä alkoi ja loppui menkat?

Itellä alkoi 12 vuotiaana ja nyt 48 vuotiaana ihan yhtä säännölliset kuin aina. Tuntuu, että riittäis jo...

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   10.8.24 12:23:47

Itse ihmettelen loppuivatko kuukautiset näin yhtäkkiä ilman että niissä olisi ollut mitään muutosta aiemmin. Kesäkuun jälkeen vain loppuivat kuin seinään. Ikää on kyllä jo 52 v että joutavat jäädäkin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 12:53:26

Juuh: nyt on ”vasta” elokuu eli voivat hyvinkin tulla vielä joskus ennen joulua.

Itse olen 40-vuotias ja tuntuu että nää runsastui muutama vuosi sitten. Jäätävän kokosia hyytymiä. Säännölliset sentään, jotain positiivista.

Lähettäjä: alia 
Päivämäärä:   10.8.24 13:01:56

Mulla oli kellontarkat menkat 13-vuotiaasta asti, 26 päivää. Alkoivat tihentyä suunnilleen 45-vuotiaana, väli lyheni 18-21 päivään, muuten normaalit kuten ennenkin eli ei runsaammat eikä niukemmat. Kuukautiskivuista en tosin enää viimeiseen 10 vuoteen kärsinyt juurikaan, vaikka niitä oli melkein joka kuukausi ekana päivänä. 50-vuotiaana loppuivat yhtäkkiä. Nyt 51-veenä käytän hormonikorvaushoitoa eikä mitään vaihdevuosioireita ole.

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   10.8.24 13:16:43

Tosiaan, minulla alkoivat 11-vuotiaana ja loppuivat 53-vuotiaana. Ihan tarpeeksi oli.

Lähettäjä: ohis 
Päivämäärä:   10.8.24 13:17:23

Entinen erittäin epäsäännöllinen kierto alkoi muuttua ensin säännölliseksi jonka jälkeen vuotoväli lyheni selkeästi. Sitten alkoikin jäädä vuotokerta kokonaan v'liin satunnaisesti kunnes kertoja oli yhden sijasta kaksi, kolme ja sitten loppui kokonaan. Outo kokemus tavallaan mutta ei ole ikävä sitä show'ta.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   10.8.24 14:13:32

Mulla oli säännöllinen kierto, kunnes 47-vuotiaana kuukautiset jäivät pois 7 kuukaudeksi, sitten tuli parin viikon välein kolmet todella runsaat, ja sitten alkoivatkin kuumat aallot.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.8.24 14:14:37

46 vuotiaana kuukautiset tuli enää 3 kertaa vuodessa ja 48 vuotiaana loppu kokonaan. Nyt oon 52v. Ei mitään vv oireita.

Päivämäärä:   10.8.24 20:14:36

Mulla on kierto ollut aina 28pv (kerran taisi olla 29) ja vuoto kestänyt viisi päivää. Viimeksi viiden päivän jälkeen tiputteli toiset viisi päivää ja nyt ovat jo viikon myöhässä. Mistä lie kyse? Ikää sen 48. Raskaus lienee epätodennäköinen, kun Essure on tähänkin asti toiminut ja viime yhdynnän jälkeen oli yhdet normaalit kuukautiset ja sitten nuo tiputteluna jatkuneet.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.8.24 20:21:43

Pari vuotta sitten säännöllinen 28pv kierto lyheni ensin 20-22 päivään ja sitten tasaantui 25-26 päivään, tosin välillä heittelee ja kierto voi olla 21 päivää tai 28 päivää. Nyt keväästä asti vuoto on vähentynyt selvästi ja menkat kestää vain 3-4 päivää aiemman 5-6 päivän sijaan. Myös hyytymiä tulee enemmän.

Ikää nyt 45. Kuukautiset alkoi 13v iässä.

Lähettäjä: Ma'am 
Päivämäärä:   10.8.24 20:33:14

Hirveen nuorena teillä alkaa. Itsellä ikää melkein 50, tarkemmin 49v 6kk ja menkat on ollu ihan säännölliset tähän kesään asti. Nyt on alkanut näkymään heittoa. Edellinen kierto oli melkein 50 päivää ja sitä seuraava vain 17 päivää. Saapa nähä, miltä tämä kierto näyttää. Jotain muutosta on ilmoilla, koska silmät ja muut limakalvot on alkanut kuivamaan.muuta ei toistaiseksi ole.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.8.24 20:57:05

Itsellä pysyi aika samana - olleet aina säännölliset. Lopulta jäi yhdet tai kahdet joskus väliin ja sitten loppui.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   10.8.24 22:13:53

Nuorena minulla oli epäsäännöllinen kierto, mutta sitten varmaan 20’vuotta aika tarkka 28 päivää. Nyt ikää 48 v ja viimeiset pari vuotta kierto heitellyt 18-122 päivän välillä ja sykleittäin kuumia aaltoja. Saattavat jatkua muutaman viikon ja sitten taas katoavat. Nyt taas hikikohtauksia raivostuttavuuteen asti, toivottavasti katoavat tälläkin kertaa takavasemmalle.

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   10.8.24 22:19:18

52 v. eikä mitään muutosta vielä. Sais jo loppua.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   11.8.24 11:15:36

Ikää 52 ja muutaman vuoden aikana kierto lyhentynyt, vuodot ihan järkyttävät, kuin hana olisi auki ja kivut kuin teininä. Kuuma ja hiki koko ajan. Rauta ei imeydy riittävästi, ferritiini 4 ja kerran jo tankattu. Pyysin lähetettä kohdunpoistoon, ei kuulemma onnistu. Todellakin odotan kuin kuuta nousevaa, että tää @!#$ loppuu.

Päivämäärä:   11.8.24 12:26:49

Runsastuivat hetkeä ennen loppua. Ja loppuivat kertaheitolla.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   15.8.24 20:50:49

Itse 46 ja vielä ovat hyvin ennakoitavissa, säännöllisyyttä en ole sen takia muistanut seuraillakaan mutta minusta aika ennallaan.
Mutta jumaliste että pinna on ennen menkkoja alkanut kiristymään ihan eri lailla kuin aiemmin. Hillitsen kyllä itseäni, mutta en siedä minkäänlaista tahallista ja jatkuvaa härkkimistä. Siis sitäkään vähää mitä ennen. Toisaalta, miehen käytös on välillä niin typerää etten ole varma johtuuko reaktioni vaihdevuosioireilustani vai siitä että ihan kuka vaan ärsyyntyy sellaisesta kun aikansa sellaista katselee.

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   15.8.24 21:54:59

Ikää nyt 47v ja edelleen aivan älyttömän runsaat menkat. Vuodan ku seula 3 ekaa päivää ja 7 päivää kestää aina kerrallaan.
12-vuotiaana alkoi, rupee riittään, ei näin vanha ihminen tee menkoilla enää yhtään mitään.

Lähettäjä: Ifeelyou 
Päivämäärä:   16.8.24 06:33:22

Kierto lyheni ja vuoto runsastui n. 2-3 vuotta kesti tämä.. Ja sitten loppui koko härdelli kun olin n. 45-46v. Kärsin usean vuoden mm nivelkivuista, huonosta unen laadusta ja satunnaista hikoilua.
Nyt 52v. Ja taitaa tasaantua kaikki oireet.

Lähettäjä: Viiskaks 
Päivämäärä:   16.8.24 14:30:52

52 v ja toimii kuten aina ennenkin viimeiset nelkytvuotta kuin junan vessa...
Saishan nämä jo loppua. Viikon rättirumba.

Päivämäärä:   16.8.24 14:46:21

Miten on tutkittu, johtuvatko epämääräiset nivelkivut ja/tai väsymys/uupumus esivaihdevuosista? Mulla on varmaan kaikki muu jo tutkittu ja leimattu luulosairaaksi...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.8.24 14:54:13

Mulla oli toissa talvena 3kk.n jakso kun menkat oli tosi runsaat ja vuosin varmaan 2vk putkeen. Sit ne rauhottu ja vuotopäivät väheni. Nyt kierto vielä normaali sen +-30pv mutta menkat jotenkin muuttuneet. Ovat myös kivuliaammat.Kuumia aaltoja tulee aina välillä ja sen jälkeen kylmä. Ikää nyt 48 eli kaipa ne kohta lyö päälle kunnolla.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.8.24 17:10:19

*, oletko käynyt gynekologilla? Kannattaa etsiä semmoinen joka on vaihdevuosiinkin erikoistunut.

Päivämäärä:   16.8.24 17:29:01

T, gyne ei kuulu meillä työterveyssopimukseen, vaikka muut erikoislääkärit kuuluvat. Kerran kävin omalla rahalla yksityisellä, mutta tuli kai arvottua väärä gyne, kun sen tutkiessa ei saanut puhua ja tutkimuksen jälkeen ohjasi päättäväisesti ulos, vaikka koitin kysellä mahdollisista vaihdevuosista. 120 euroa tuo maksoi, enkä saanut rahalle minkäänlaista vastinetta.

Pitäisi yrittää vielä työterveydessä kysellä, josko suostuisivat edes konsultoimaan gyneä tai neuvottelemaan maksun työnantajan kanssa, kun oireet haittaavat selvästi työntekoa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.8.24 18:32:10

Onpa harmi että on sattunut huono kokemus. Olen netin kautta tilannut ajan gynekologille ja jo siihen esikyselyyn laittanut mitä asia koskee. Vastaanotolla sitten gyne aloittanut suoraan siitä asiasta. Ei kuulu työterveyteen meilläkään eli toisaalta saa sitten itse valita mihin menee vastaanotolle.
Kannattaa kyllä pyrkiä asiaa ratkomaan, hormonikorvaushoidon myötä hävisivät nivelkivut, väsymys, aivosumu, sydämentykytykset jne.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   17.8.24 02:03:03

^Komppaan vahvasti hänen tekstiään.
Jos käyttää somea voi valita myös niitä gynejä jotka rummuttavat vaihdevuosista, kirjoittavat ja tiedottavat niistä omilla tileillään. Toki asuinpaikkakunta voi olla missä tahansa joten sillä toki merkitys, miten pitkälle sitä lähtee asian vuoksi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.8.24 06:43:48

Minulla alkoi jo päälle 40v ihan älyttömän runsaat kuukautiset. Aikani niiden kanssa kärsin mutta hain hoitoa ja sain Qlaira pillerit. Niistä oli iso apu. Nyt 48v ja pitäisi käydä testauttamassa hormonitasot että vieläkö tarvetta jatkaa. Pillerit pitäisi olla ihan turvalliset koska en ole ylipainoinen, en tupakoi enkä käytä alkoholia. Liikun paljon, tallihommat ja 2 hevosen ratsastus päivittäin.

Päivämäärä:   17.8.24 07:08:43

Hain estrogeenigeeliä nivelvaivoihin ja jaksamisongelmiin, sen kaverina on jo toinen hormonikierukka. Aiempi kierukka oli ehkäisyyn.

Jo se eka lopetti kuukautiset kokonaan, joten ei ole ollut sitä iloa vähään aikaan :-)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.