Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sydämen tykytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 10:59:02

Olen kärsinyt sydämen tykyttelystä 3 vuotta sitten muutaman kerran. Muistan sen, koska ihmettelin asiaa. Nyt minua on tykytellyt 4-5 päivää putkeen. Leposyke on korkea eikä laske, vaikka istuisin paikallani. Olen 31 vuotias urheilullinen ja täysin päihteetön nainen. Ei ole tapahtunut mitään stressaavaa, mikä saisi epäilemään psyykkisia oireita (paniikkikohtaus tms). Tykyttely ei häiritse liikkeellä ollessa eikä urheillessa, ainoastaan paikalla ollessa huomaan että tykyttää ja tuntuu välillä raskaalta hengittää, aivan kun olisi kivi rintakehässä. Ainut ”muutos” normaaliin on että yritämme saada raskautta aluille.

Onko kellään kokemusta tällaisesta, mistä voisi johtua? Raudanpuutetta on ollut aiemmin, mutta tilanteen pitäisi nyt olla ok.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   10.8.24 11:02:43

Onko raudanpuuteoikeasti ok nyt? Ferritiini ja hemoglobiini? Milloin mitattu viimeksi?

Tykytykset liittyy usein raudanpuutteeseen, epäilen vähän että sulla on vieläkin sitä. Sano nyt vielä että ferritiini on tyyliin ''40, eli ihan hyvä'' tms........ Yli sadan pitäisi saada, vähintään. Hemoglobiinikaan ei ole ''normaali'' jos se on about 120.

Eli kerro nuo rauta-arvot...?

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 11:29:29

Hemoglobiinia en muista, mutta jotain 120-130 hujakoilla se on ollut. Söin lähes vuoden rautaa purkista ja ferritiini nousi 21 -> 36.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 11:39:16

Niin ja ferritiini on mitattu viimeksi huhtikuussa jonka jälkeen en ole syönyt rautaa purkista.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 11:56:40

Eiköhän se ferritiini ole laskenut takaisin. Reilu 100 olisi hyvä. Mulla vuodoilla 25 ja ilman vuotoa 126.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   10.8.24 12:03:52

No tuo ferritiini 36 ei oo todellakaan hyvä et eiköhän nuo tykyttelyt oo raudanpuuteoireita...

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Tyky 
Päivämäärä:   10.8.24 12:05:27

Tykyttelyn takia tehtiin rasitus ekg ja Holter mittaus, melkein 5000 lisälyöntiä/vrk. Ja nimen omaan levossa, ei pyörää polkiessa. Vaaratonta, mutta kiusallista ja epämiellyttävää. Tulee ja menee kausittain, eikä kardiologikaan oikein osannut selittää miksi.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   10.8.24 12:10:55

Mulla betasalpaajien alla levossa Holter nappasi 4000 lisälyöntiä ja pari lievää värinää. Lääkityksellä pysyy kurissa, oikea kammio ultran mukaan normaalia isompi mikä taas aiheuttaa huimausta treenatessa etenkin jos meinaa vähänkään hengästyä.
Mutta korkeat leposykkeet voi viitata myös ylikuntoon, jos paljon treenaa. Myös nuo raudat voi tehdä.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   10.8.24 13:06:03

Mulla ollut tuota niin kauan kuin muistan eli yli 20 vuotta pitkälti ja ihan jatkuvalla syötöllä. Yöllä levossakin "sydän hakkaa". Syön beetasalpaajaa ja vähän aikaa sitten taas nostettiin annostusta, joka auttoikin jonkin verran.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 13:18:46

Voi olla flimmeri. Käy terkkarissa otattamassa ekg.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   10.8.24 13:34:14

Hei haloo. Eli kävit jo päivystyksessä, otettiin sydänfilmi ja katsottiin missä on ongelma? Sinulla saattaa olla uutena esimerkiksi flimmeri/flutteri, nämä lisää kaikki riskiä saada vaikka aivoinfarkti. Asia pitää siis hoitaa. Ei edes ole kovin harvinaista että tulee tällaisia kammio rytmihäiriöitä, mitkä voivat hoitamattomana johtaa vaikka kuolemaan. Ei kannata väheksyä tällaisia oireita vaan oikeasti käydä näyttämässä itseään. Eli syy tuolla takana kannattaa hoitaa ettet kohta soita ambulanssia ja oletkin elvytettävänä. Huoh. T. Ensihoitaja

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 14:41:12

En tiedä oliko edellinen viesti minulle, mutta en ole käynyt päivystyksessä eikä ole otettu sydänfilmiä.

Silloin kun minulla oli todella alhainen hemoglobiini ei ongelmana ollut tykyttely vaan hengästyminen todella pienestäkin liikunnasta. Nyt suorituskykyni ei ole millään tavalla alentunut, päin vastoin olo on parempi kun olen vähän liikkeessä. Taidan kuitenkin aloittaa raudan syönnin uudelleen.

Täytyy varmaan käydä lääkärissä jos tykyttely jatkuu. Ongelma on outo, koska nukun hyvin, liikunta tuntuu hyvältä, kaikki muu on kohdillaan paitsi levossa tykyttää välillä vähemmän välillä enemmän. Rannesyke on levossa pahimmillaan urheilukellon mukaan 80-110 vaikka yleensä se on ollut minulla 60-70.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   10.8.24 15:27:37

Veikkaan huonoa omaatuntoa. Ainakin minulla tykyttelee aina kun olen tehnyt jotain sellaista minkä omatunto tuomitsee vääräksi vaikka yleisesti ei olisikaan väärin.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Namu 
Päivämäärä:   10.8.24 18:44:43

Tuo ferritiiniarvo on kyllä todella matala, voi olla raudanpuute oireita.

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   10.8.24 19:04:12

Mies: Höpö höpö

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: Meikku 
Päivämäärä:   10.8.24 19:17:57

Ferritiinista kysymys... Tiedän kyllä että on yksilöllistä nämä, mutta noin yleisellä tasolla osaako joku kertoa mikä olisi oikeasti hyvä arvo?
Itsellä jatkuvaa väsymystä, aivosumua ja hengästyn liikkuessa helposti. Ferritiini on 65 ja hemoglobiini 145. Voiko silti johtua raudanpuutteesta, kun muut arvot myös ihan viitearvojen sisällä?

  Re: Sydämen tykytys

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.8.24 02:02:53

Oletteko mitanneet ferritiiniä itse kaupan testillä? Onko ne luotettavia?
Pitäisi itseltä ja lapselta mitata.
Vai ainoa mahdollisuus on mennä labraan yksityiselle?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.