Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 23:58:14

Millaisia halpoja häitä olette järjestäneet? Haluaisin jo viimein mennä miehen kanssa naimisiin, mutta rahaa ei ole perinteisiin häihin. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia, sillä tuntuu että olen ainoa laatuani ongelman kanssa. Joko ihmisillä ei näytä olevan mitään kaipuuta naimisiin tai sitten heillä on rahaa.

Ja tuntuu niin nololta tarjota jotain soppaa. Tai pukeutua hienoon mekkoon (jonka voisin saada lainaksi) jos häät ovat rannalla tai olohuoneessa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Helläruoto 
Päivämäärä:   10.8.24 00:04:55

Menkää vaan naimisiin. Tai sitten pitäkää kahvihäät lähipiirille. Ei ole pitkä aika kun mourusin vanhojen kunnon häiden perään täällä. Kaipailin vanhoja sukulaisia ja tavallista pitoruokaa. Vuokraa halvalla seurantalo, tehkää talkoilla soppa, leivät ja kaakku (ei lakka) ja tanssikaa! Nuoremmalle väelle jatkot ja vähän pizzaa, boolia ja olutta.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Neuvo 
Päivämäärä:   10.8.24 00:05:02

Ensiksikin kysyn, kenelle ne hååt järjestätte? Vahva veikkaus on että itsellenne.

Teillä ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta järjestää mitään, mitä ette itse halua. Jos joku äiti/täti/kumminkaima väittää toisin, niin vähät välittäkää moisista.

Ja minulle pienimuotoiset häät joissq on soppaa ruokana, kuulostaisivat ihanalta! <3

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.8.24 00:12:05

Minusta intiimit, pienen porukan häät vaikka lohikeitto ruokana olisi tosi mukavat.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 01:11:18

Ihanat häät oli. Pari meni naimisiin maistraatissa ja juhlat oli kotona. Vain noin parisenkymmentä lähintä, ja ohikulkijat. Tehtiin isot laarit porosoppaa (sulhanen oli lapista) ja oltiin vaan. Joku oli tehnyt kakun, ja mä taisin keittää kahvia. Iltaa istuttiin ja kaikilla oli kivaa.

Ei häiden tarvitse olla jättibileet. Ne voi olla ihan omien rakkaiden kanssa vietetty ilta.

Amerikan malli jotenkin tunkee tässä tännekin, ja en kyllä tykkää siitä yhtään.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Tsuh 
Päivämäärä:   10.8.24 02:19:52

Kolme kertaa olen ollut pienen budjetin häissä.

Kaksi oli yllätyshäät ristiäisten yhteydessä. Ristiäisiin oli kutsuttu ja normaali ristiäistarjoilu kakkukahveineen. Yllätyskäänteenä sitten ennen kastamista olikin vauvan vanhempien vihkiminen.

Kaveri (uskovaisesta perheestä) oli eronnut alkoholistimiehestään ja löytänyt uuden miehen (myös eronnut). Molemmat olivat jo tahoillaan kokeneet isot häät ja lisäksi kaverin uskovainen suku ei ollut kovin innokas juhlimaan uusia häitä, vaikka ymmärsivät ja hyväksyivät sekä eron että uuden miehen.

Kaverin valinta oli vihkiminen heidän omalla mökillään. Vieraiksi kutsuttiin vain lähimmät kaverit sekä kaverin siskot olivat myös paikalla. Miehen puolelta oli myös joitain perheenjäseniä. Häälahjatoiveena oli nyyttäriperiaatteella mökille sopivat tarjoilut.

Pappi hoiti vihkimisen rannalla ja sitten porukalla grillattiin nyyttärituomisia. Oli oikein kivat häät ja helppoa keksiä häälahja.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   10.8.24 06:55:22

Vaikka joskus on ollut tahaa kuin roskaa, niin ei ollut tuossa elämänvaiheessa. Meidän häät oli sosiaalinen tapahtuma ja joku kysy saako tuoda kaverinsa (50+) jos maksaa. Ja ne vanhat oli kyllä reiluja. Espanjassa vieraat maksavat itse ruokailunsa.

Tehkää ite ja kysykää suoraan ennakkomaksua jäitten ruokailuun tilanne selittäen. Yleensähän on tapana, että vieraat lahjoittavat yli kulujen.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.8.24 07:06:20

Eikös perinteiset suomalaiset häät ole juuri pienet ja usein järjestetty jomman kumman henkilön vanhempien kotona. Valkoinen iso laahuksellinen tyllihamekin taitaa olla varsin uusi kotkotus...

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   10.8.24 07:28:19

Monet ottaa lainaa häitä varten. Ei sitä rahaa välttämättä ole, mutta halutaan silti isot ja näyttävät "some"häät. Joten älä aloittaja välitä, järjestä oman näköiset häät.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 08:08:36

Säästettiin melkoisesti rahaa, kun mentiin naimisiin ilman vieraita. Perinteiset kirkkohäät. Muutenkin aika "perinteistä", ainut vaan, ettei paikalla ollut ketään muita kuin me.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.8.24 08:14:30

Mielikuvitus mukaan. Hienossa mekossa voi olla vaikka häät järjestettäisiin puutarhassa tai jossain kaunilla rannalla yms. Juhlapaikan vuokra iso kustannus.
Hienoa ruokaa voi tehdä porukalla itse - ei tarvi olla kalliista lihoista vaan edullisista tarpeista saa tehtyä hienoa kun vain ajattelee... Ja alkotarjoilua ei tarvi olla.
Eli kivat hää saa pienemmälläkin budejetilla.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   10.8.24 08:22:15

Helläruoto:

Mikä vika lakkakakussa?

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   10.8.24 09:12:19

Kaikista kivoimpia häitä on olleet ne ei niin perinteiset. Olen ollut mm puutarhahäissä, leikkipuistossa, mökillä ja metsässä pidetyissä häissä.
Vierasluvultaan pienimmissä häissä oli vihkijän ja parin lisäksi heidän lapset ja kaksi vierasta. Oli upeat.

Älkää miettikö mitä jonkun mielestä kuuluu tehdä tai onko joku noloa. Miettikää mieluumin millaisista asioista pidätte, mitä elementtejä toivoisitte oikeasti häissä olevan, miten niitä voidaan toteuttaa ilman budjettiromahdusta.
Juhlapaikan ei tarvitse olla hulppea, vihkiminenkin voi tapahtua muualla kuin kirkossa, vierasmäärän ja tarjoilun voi sovittaa tilaisuuden hengen ja paikan mukaan.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   10.8.24 09:16:56

Oltiin kaikki nuoria opiskelijoita, niin yhdet kaverit halusi pitää häät. Tehtiin heille häät talkoilla, leivottiin ja tehtiin ruuat, keitettiin kahvit yms yms ja ennenkaikkea tarjoiltiin häissä, koristeltiin ja siivottiin juhlapaikka jne. Eli me ystävät emme olleet vieraina, vaan järjestimme sen hääjuhlan. Ohjelmana oli paljon kaikkia esityksiä, musiikkia ja lausuntaa, koska vieraille oli annettu tieto, että jos joku haluaa esittää jotain, se olisi nyt oikein tervetullutta. Vähän kuin järjestäisi talkoilla kisat toi kokemus.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.8.24 10:01:05

Meillä tulossa mini häät, kun mies ei tahdo juhlia.
Kappelissa naimisiin ja perheen kesken ravintolaan syömään. Häät maksaa 20 henkilön ruokien verran.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.8.24 10:16:37

mitä sinä haluat ? SINÄ HALUAT? Mennä naimisiin ? no sitten maistraattiin.. saada hääjuhlan ? no sitten järjestämään ja miettimään minkälaisen juhlan ? sen perinteisen ison, sen omannäköisen vähän erilaisen ? Näin keski-ikäisenä vieraana sanoisin, että lähden liikkeelle enää vain tällaisiin omannäköiseksi tehtyihin, mielellään ehkä juuri intiimin kokoisiin häihin ja yksiäkään sellaisia ison porukan pönötyshäitä en enää viitsi. Nuorempana sellaisiin olisin vielä mennyt, mutta innostunut vasta jostain erikoisemmasta jutusta -bileet rannalla ? jep, messissä. Mökki- tai metsähäät ? messissä. Ei tarvitse mennä itse vihkimiseen vaan jälkibileisiin ? messissä.
Ja useammankin ihmisen tiedän kenellä on olleet ne nyyttärihäät, kenellä sukulaisten toimesta ja kenellä ystävien.. ketä siis haluaisit häihinne, voihan senkin ympärille rakentaa ja kysellä ajatuksia muiltakin !

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.8.24 10:37:49

Jos häät pitää leikkipuistossa tai metsässä niin missä siellä vessa on?

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   10.8.24 10:43:07

Kiitos rohkaisevista viesteistä. Haluaisin kyllä mieluiten melko perinteiset häät, joissa olisi juhlavaa ja syömisten jälkeen tanssia ja sitten saunomista. Mutta rahaa ei ole. Vielä mietinnässä kuinka paljon valmis panostamaan häihin ylipäätään.

Kotikin sen verran pieni ettei tänne mukavasti mahdu edes meidän perheitä yhteen huoneeseen. Ja jotenkin mieluummin ehkä olisi jossain muualla. Ulkohäissä ongelmaksi muodostuisi helposti sää. Hyvällä ilmalla kiva, mutta sadesäällä ongelma.

Tuntuu myös, etten kauempaa asuvia edes kehtaa kutsua, jos häät kestävät vain sen ravintolassa syömisen ajan. Yksi vaihtoehto toki olisi jatkaa esim. saunomaan, mutta budjetti. Enkä tiedä kehtaako kirjoittaa, että saunominen on omakustanteista. Vieraita olisi minimissään 13 (vain perheet) ja mielellään haluaisi kutsua myös kavereita.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   10.8.24 10:53:24

Meillä seurakunta järjestää Vaivattomasti vihille -tapahtumia. Kirkossa liukuhihnalta vihkimisiä ja srk tarjoaa päälle kahvit hääparille ja rajoitetulle vierasmäärälle. Olisi omat unelmahäät ❤️

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   10.8.24 10:58:27

Jahka tässä saadaan aikaan, niin luultavasti vihkiminen maistraatissa ja sitten tyyliin kakkukahvit lähisukulaisten kesken (käytännössä molempien vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset). Kumpikaan meistä ei halua juhlia mutta vanhemmat sukulaiset odottavat jonkinlaista tilaisuutta, joten järkätään kompromissi...

Ja se päätettiin jo aikoja sitten, että kirkkohäitä ei tule, vaikka kumpikin edelleen jäsenmaksua maksaa... En ymmärrä, miten se laitos saa häätkin tuntumaan hautajaisilta. :D

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 10:58:59

"Haluaisin kyllä mieluiten melko perinteiset häät, joissa olisi juhlavaa ja syömisten jälkeen tanssia ja sitten saunomista. "

Jaa että vieraat laittautuvat ensin juhlavasti ja sitten saunovat? Mitäs saunan jälkeen? - kotiin nukkumaan kun meikit ja kampaukset pesty pois.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:16:09

Häät rannalla olisi upeat! Säästäkää vieraissa. Ne maksaa eniten. Ei tarvitse kutsua sitä Ullaa, joka on sukulainen muttette ole kontaktissa ettekä ole tavanneet 7vuoteen.

Googlaa wedding in beach. Ystäväni häissä isänsä rakensi sen tausta puukoristeen, johon saa halvalla esim verhosta nauhoja. Luonnosta pystyy kerätä kauniita kimppuja sitä varten, ja kukatkaan ei ole edes tarpeen siihen.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   10.8.24 11:33:04

"Jos häät pitää leikkipuistossa tai metsässä niin missä siellä vessa on?"

Riippunee varmaan puistosta ja metsästä. Noissa missä itse olen ollut, niin oli parin asunto oli käytettävissä puiston vieressä ja metsähäät pidettiin pariskunnan mökin kupeessa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   10.8.24 11:53:15

Miten näissä ulkohäissä on otettu sää huomioon vai onko häiden ajankohta varmistunut vasta viikkoa ennen?

"Säästäkää vieraissa. Ne maksaa eniten. Ei tarvitse kutsua sitä Ullaa, joka on sukulainen muttette ole kontaktissa ettekä ole tavanneet 7vuoteen."

Vaikka kaikki Ullat jättäisi kutsumatta, tulisi pelkistä perheistä se 13 vierasta. Jos lisäksi kavereita ja ystäviä, joiden seurassa viihdymme olisi hlö määrä jo lähempänä 40.

Rahaa säästössä n. 2t eikä merkittävää omaisuutta, eikä palkasta jää säästöön. Eli jo yhteensä 2t häät sisältäen sormukset, hääpuvut yms. on meille kallis. Keskiverto häät kuulemma maksaa 10t.

Työstän myös sitä, että ehkä vain on pakko luopua joistain unelmista ja kohdata realiteetit. Eli vaikka aina olen kuvitellut juhlivani häitä juhlavasti kuten muut, niin ei siihen vain ole varaa. Ja ehkä minulle häät eivät ole se ihmeellinen, paras ja ikimuistoinen päivä vaan samaa tasoa ylioppilasjuhlien ja synttärien kanssa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 15:03:55

Opiskelijakaverini järjesti sukulaisille kahvittelun ja sitten meille kavereille rannalle piknikin, jonne sai tuoda ruokaa mukanaan (moni toi nyyttärihengessä kaikille), matkakajareista kuunneltiin musiikkia ja häävalssi tanssittiin rannalla illan sen verran hämärtyessä kuin kesän lopulla nyt voikaan. Mielettömän kaunista, tunnelmallista ja yllättävän intiimiä. Muutama led-tuikku vielä iltaan ja vähän kukkakoristeluja kavereiden puolelta, niin homma oli kuin olisi ollut jonkun oikean hääsuunnittelijan kädenjälkeä.

Oon käynyt paljon häissä, mutta nuo on edelleen parhaat häät, joissa olen koskaan ollut. Ja niin pienellä budjetilla kuin mahdollista (taisi olla morsiamen mekon, sulhasen puvun ja muutaman salaatin hinta). Eli itse asiassa halvemmat kuin mitä polttarit lopulta oli. :D

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 15:47:39

Kyllä kahdella tonnilla häät saa tuollekin porukalle, jos tekee ihan perinteisellä kaavalla eli halpa juhlapaikka ja tekee ruoat itse, musiikki on soittimesta tai tutut soittaa ruokapalkalla. Sitten loput rahat vaatteisiin ja sormuksiin.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.8.24 15:56:59

Miksi täytyy järjestää häät? Menkää naimisiin maistraatissa, todistajiksi vain lähipiiri. Sen jälkeen kahvit kotona.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   10.8.24 16:00:25

”Miksi täytyy järjestää häät? Menkää naimisiin maistraatissa, todistajiksi vain lähipiiri. Sen jälkeen kahvit kotona.”

Tämän voi tehdä myös kirkossa. Ei kirkkohäiden tarvitse automaattisesti tarkoittaa isoa, eikä maistraattihäät ole automaattisesti pienet. Ei kirkkohäät tarvitse kermakakkupukua, sielläkin voi mennä naimisiin ihan peruskamppeissa kahden todistajan läsnäollessa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   10.8.24 16:13:45

"Työstän myös sitä, että ehkä vain on pakko luopua joistain unelmista ja kohdata realiteetit. Eli vaikka aina olen kuvitellut juhlivani häitä juhlavasti kuten muut, niin ei siihen vain ole varaa"

Ärsyttää tämmöinen marttyyriasenne. Kyllä kahdella tonnilla saa 13 vieraalle häät, vaatii vaan jonkun verran kekseliäisyyttä ja jostain luopumista. Eikö se tunnelma ole juhlissa kuin juhlissa pääasia eikä kultaiset pöytäliinat?

Kaverin häissä budjetti oli 3000 € ja vieraita vähintään tuplat aloittajan suunnitelmasta, kirkossa vihkiminen ja mukavat, heidän näköiset juhlat. Anoppi oli ahertanut ruokien parissa ja itse tekivät koristeet yms, pääosin kaikki haalittu kirppareilta. Häät tosin oli heillä kotona.

Olisiko aika katsella parempi palkkaista työtä, jos ei rahaa jää säästöön, mutta hulppeat häät olisi saatava? Tai rikkaampaa puolisoa?

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 16:23:53

"Haluaisin kyllä mieluiten melko perinteiset häät, joissa olisi juhlavaa ja syömisten jälkeen tanssia ja sitten saunomista."

Saunominen ei kyllä mun mielestä mitenkään kuulu perinteisiin suomalaisiin häihin, yleensähän hääpari karkaa juhlista viettämään hääyötä.

Kannattaa vähän itsekin tutkia niitä hintoja niin ei luule että tarvii olla 10 te. Allekin sen järjestää kyllä häät ihan helposti ja pyydätte lahjat rahana, niistäkin osalla saa sitten maksettua kuluja.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Ice 
Päivämäärä:   10.8.24 16:24:52

Monella paikkakunnalla järjestetään hääyö-tapahtuma, jossa pääsee helposti naimisiin.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Kerma 
Päivämäärä:   10.8.24 16:27:20

Meidän häät maksoi (pukua ja valokuvaajaa mukaan laskematta) alle kolme tonnia ja meitä oli yhteensä 50. Saatiin hyvä tarjous cateringiltä, juhlapaikalla oli astiat joten niitä ei tarvinnut erikseen vuokrata. Eläviä kukkia ei ollut vain kaikki oli kestoa (osa itse askarreltua). Kakut teki kaveri (ei perinteistä hääkakkua). Boolia oli tarjolla, samoin jonkun verran viiniä ja olutta/siideriä.

Meillä kävi tuuri kun lähipiirissä on ihmisiä, jotka halusivat auttaa ja laittaa meidän häitä yhdessä. Oli hyvät juhlat ja vieläkin kysellään että koska järjestetään uudet bileet. Itse tekemällä säästää paljon. Facen hääryhmistä löytyy kaikenlaista edullisesti erityisesti näin syksyisin. Kaiken ei tarvitse olla ”instaa”. Ihmiset tekee juhlan.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   10.8.24 16:29:24

”Monella paikkakunnalla järjestetään hääyö-tapahtuma, jossa pääsee helposti naimisiin”

Ei kai tässä ongelmana ole vihkiminen ja naimisiin pääseminen vaan ne (hintavat) bileet.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 16:34:34

"Ärsyttää tämmöinen marttyyriasenne. Kyllä kahdella tonnilla saa 13 vieraalle häät, vaatii vaan jonkun verran kekseliäisyyttä ja jostain luopumista."

Siis tilillä on kaikenkaikkiaan rahaa 2t. Tämä 2t ei ollut hääbudjetti vaan koko olemassa oleva varallisuus. En näe kovin fiksuna törsätä koko omaisuutta.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 16:55:13

Ja on myös outoa, että joku pitää "marttyyrinä" kun pohdin sitä ettei ehkä tavalliset häät olekaan itselleni mahdolliset.

"Olisiko aika katsella parempi palkkaista työtä, jos ei rahaa jää säästöön, mutta hulppeat häät olisi saatava? Tai rikkaampaa puolisoa?"

Johan sinä olet varsin fiksu tapaus. Ihanko oikeasti olet aina tuolainen kävelevä perse?

On ihmeellinen asenne, että köyhä ei saisi haaveilla mistään kalliista, kuitenkin sosiaalisesti normaalina ja tavallisena pidetystä? Heti vedetään jotkut kultaiset pöytäliina olkiukot kehiin. Jopa ne valkoiset pöytäliinat maksavat. En tajua mistä tämä negatiivinen asenne tulee? Samoinko vastaatte, kun ihminen kohtaa elämässään jonkun muun esteen toiveidensa edessä. Eniten minua köyhänä ärsyttää juuri ihmiset joilta ymmärrys on täysin kateissa ja se, että omasta varallisuudesta puhuminen herättää muissa suurta ärsyyntymistä. Varsinkin jos kehtaa edes haluta mitään muuta kuin tuhkaa ja tomua. Hyi, hyi, ei köyhä saa haluta mitään. Oma vikasi kun olet köyhä, pitää pakosti huutaa kuin refleksinä ettei vain oma maailma sorru.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 16:55:47

"Rahaa säästössä n. 2t eikä merkittävää omaisuutta, eikä palkasta jää säästöön"

No tuskin niin kädestä suuhun elätte, etteikö häihin saisi säästettyä. Se on vaan sitä priorisointia, että minkä verran niihin laittaa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 17:02:17

"Opiskelijakaverini järjesti sukulaisille kahvittelun ja sitten meille kavereille rannalle piknikin, jonne sai tuoda ruokaa mukanaan (moni toi nyyttärihengessä kaikille), matkakajareista kuunneltiin musiikkia ja häävalssi tanssittiin rannalla illan sen verran hämärtyessä kuin kesän lopulla nyt voikaan. Mielettömän kaunista, tunnelmallista ja yllättävän intiimiä. Muutama led-tuikku vielä iltaan ja vähän kukkakoristeluja kavereiden puolelta, niin homma oli kuin olisi ollut jonkun oikean hääsuunnittelijan kädenjälkeä."

Tää voisi kyllä olla paras suunnitelma. Toki silloin ajankohdan päättäminen pitää jättää aika viimetippaan säävarauksen takia. Mietityttää myös ohikulkijat. Pääseekö miten juhlafiilikseen jos vieressä ihmiset viettävät arkea. Toisaalta voisi olla aika hienoa, jos ohikulkijat liittyisivät mukaan... Tai yrittää miettiä sopivan kaunis ja syrjäinen paikka. Oliko tuolla miten muuta porukkaa? Ja monen aikaan piknik alkoi? Oliko millainen pukukodi?

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 17:08:25

"No tuskin niin kädestä suuhun elätte, etteikö häihin saisi säästettyä. Se on vaan sitä priorisointia, että minkä verran niihin laittaa."

Mikä saa oikeasti kommentoimaan tällaista? Onko sinulle aidosti jotenkin aivan mahdotonta kuvitella että joku oikeasti vastoin tahtoaan on köyhä ja osaa jopa priorisoida? Minusta on turhauttavaa, että keskustelu harhautuu siihen, että minun pitäisi todistella köyhyyttäni tai kykyäni budjetoida ja säästää.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   10.8.24 17:09:45

"Johan sinä olet varsin fiksu tapaus. Ihanko oikeasti olet aina tuolainen kävelevä perse?"

About joo. Sinähän vedit kunnolla mutkat suoriksi, että olettaisin, ettei köyhä saa mistään haaveilla. Tietenkin saa! Mutta tähänkin ketjuun on tullut useampi vastaus, missä kerrottu, mitä on pienellä budjetilla järjestetty ja miten kivaa on ollut, mutta yllättäen mikään ei käy, kun nyyh en halua juhlia olohuoneessa hienossa mekossa tai ajatella jos keittoa olisi ruuaksi.

Jos ei ole valmis joustamaan mistään tai tekemään töitä niiden unelmiensa eteen niin sitten voi olla, että joko jää unelmahäät juhlimatta tai joudut hyväksymään ettei ne teidän häät eroa niistä synttäreistä. Kerran juhlahumua ei voida luoda muulla kuin rahalla. Olen asenteeltani realisti, en negatiivinen. Itse vellot negatiivisuudessa, kun ei ole samalta istumalta laittaa kymppitonnia häihin.

Ei ole muuten minullakaan ja pidän utopistisena, että haluaisin käyttää niin paljon rahaa yksiin juhliin, jos joskus menen naimisiin. Minä olen muuten myös köyhästä perheestä kotoisin ja varallisuus on miinuksella, mutta niin sitä vaan paremman työn löytyessä on jotain ruvennut jäämään sukan varteenkin. Eli kyllä, pidän sitä marttyyriasenteena, jos tilannettaan ei edes yritä muuttaa. Helppoa se ei aina ole.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   10.8.24 17:12:53

Toki jos sinulla on aloittaja on joku sairaus mikä estää tai hankaloittaa muun muassa työskentelyä niin asia on eri. Sitten ei taida olla vaihtoehtona kuin se ajatukseen kasvaminen, että häät juhlitaan pienellä budjetilla.

Ps. Keitossa ruokana ei ole mitään vikaa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 17:42:45

"Tää voisi kyllä olla paras suunnitelma. Toki silloin ajankohdan päättäminen pitää jättää aika viimetippaan säävarauksen takia. Mietityttää myös ohikulkijat. Pääseekö miten juhlafiilikseen jos vieressä ihmiset viettävät arkea. Toisaalta voisi olla aika hienoa, jos ohikulkijat liittyisivät mukaan... Tai yrittää miettiä sopivan kaunis ja syrjäinen paikka. Oliko tuolla miten muuta porukkaa? Ja monen aikaan piknik alkoi? Oliko millainen pukukodi?"

Meillä oli tuuriakin sään kanssa, kun oli kaukaa tulevien vuoksi sovittu jo ajoissa aika. En muista yhtään, mikä back up plan tässä olisi ollut. Aika juhlavat niistä lopulta saatiin, vaikka porukalla oli aika perus kesämekkoja päällä. Sellaista vähän juhlavaa, mutta simppeliä ja ulos sopivaa. Mitään iltapukuja ei tuollaiseen kannata vaatia, vaan juhlien luonne on hyvä olla vierailla tiedossa etukäteen, jotta he tietävät mitä odottaa ja on mukavaa olla mahdollisesti kuumassa kesäsäässä.

Kaverin juhlat alkoi aika aikaisin päivällä, mutta en muista aikaa sen tarkemmin (tästä on nyt viisi vuotta aikaa..). Syötiin nyyttäriruokaa ja koska juhla jatkui iltaan, illalla oli vielä jotain snacksejä ja salaatteja. Paikka kannattaa tosiaan valita sillä tavalla, ettei ole missään rämeikössä itikoiden syötävänä, vaan illallakin on mukavaa. Eli ei ehkä ihan missään metsässä, vaikka hyvä olla myös suojaa auringolta. :D

Me oltiin siis julkisessa puistossa osan aikaa ja siitä oli näkymä rannalle, jonka puolelle siirryttiin häävalssia varten. Vaikka paikalla oli hyvällä säällä jonkun verran muitakin, me oltiin vähän omassa kuplassamme ja tuntui siltä, että muut ympärillä vähän kunnioittikin meidän omaa tilaa. Joku pullonkerääjäkin siinä taisi kerran käydä. Varmaan moni tunnisti hääjuhlaksi morsiamen pukeutumisen perusteella, mutta enemmän saatiin kiinnostuneita katseita kuin mitään muuta. Ehkä se ruuhkaisin puisto ei ole ihan paras valinta, mutta joku tarpeeksi pieni ja syrjäinen, joka ei vedä niin paljoa ihmisiä puoleensa.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 18:12:28

"Mikä saa oikeasti kommentoimaan tällaista? Onko sinulle aidosti jotenkin aivan mahdotonta kuvitella että joku oikeasti vastoin tahtoaan on köyhä ja osaa jopa priorisoida? Minusta on turhauttavaa, että keskustelu harhautuu siihen, että minun pitäisi todistella köyhyyttäni tai kykyäni budjetoida ja säästää."

Jos hulppeat häät on haaveena, niin mitä ilmeisemmin kykyä budjetoida ja priorisoida ei ole ollut, joten mitä ihmettä mariset :D Senkään vertaa et ole asian eteen viitsinyt tehdä, että edes ottaisit selvää siitä todellisesta budjetista. Tuon asenteesi vuoksi olet köyhä ja sellaisena pysyt.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 18:57:47

"Itse vellot negatiivisuudessa,"

Mistä IHMEESTÄ tälläistä päättelet. Ei, en vello. Enkä ole katkera. Mietin vain mitä näillä korteilla saa. Mikä olisi toimivin, tyylikkäin, omannäköisin ratkaisu. Haluaisin kuulla kokemuksia oikeasti pienen budjetin häistä (minusta jo 3t häät ovat kalliit) sekä vertaistukea etten ole ainoa asiaa pähkäilevä enkä ainut juhlavia juhlia haluava köyhä. Ja tosiaan niitä ideoita miten saa _juhlavaa_ pienellä budjetilla. Toki naimisiin pääsee vaikka maistraatissa verkkarit yllä. Tämän tiedän. Mitään vikaa ei liene siinä, että haluan juhlistaa suurta päivää ja tehdä siitä mahdollisimman juhlavan vaikken vielä tiedä miten. Mutta on erittäin mautonta tälläiseen pohdintaan kommentoida, että hanki parempi palkkainen työ (niinkuin niitä vain tuosta vain hommattaisi) tai vaihda miestä. Kommentoisitko noin ystävällesi? Jos sulla ei ole antaa hyviä ideoita, voit olla hiljaa. On ihan minun oma ongelmani miten asian loppupeleissä järjestän ja mistä tingin ja mistä en. Ei sinun tarvitse siitä huolehtia tai suuttua "kun mikään ei kelpaa".

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.8.24 18:58:24

Meidän häät nyt ei kokonaisuutenaan olleet kovin halvat, mutta muutama säästöä tuova ratkaisu, joka me valittiin ilman ankaria budjettirajoitteitakin:

-Vain lähimmät vieraaksi, meillä oli vain 8 aikuista vierasta + sisarusten lapset. Vieraspohjaa vähänkään laajentamalla lähimpien perheenjäsenten ulkopuolelle osallistujamäärä lähtee todella herkästi käsistä, eikä kaikkien kanssa ehtisi lopulta edes jutella. Olen ollut useammissa häissä, joissa hääparin kanssa vaihdoin vain lyhyet onnittelut, kun ihmisiä oli vaan niin paljon, ettei parilla ole kaikille aikaa jaettavaksi. En itse halunnut viettää koko tilaisuutta yrittämällä epätoivoisesti ehtiä edes tervehtimään kaikkia.

-juhlapaikaksi jonkun läheisen koti/kesämökki, jos vaan löytyy halukas tarjoamaan ilmatteeksi. Siskolleni sopi loistavasti, että teimme hänen kesämökilleen perusteellisen siivouksen ennen juhlia ja niiden jälkeen. Ei ollut vailla varsinaista korvausta tilan lainasta. Helpotti myös lapsivieraiden osalta, kun oli lastenhuone leluineen pienimmille vieraille viihdykkeeksi, niin sai aikuiset keskittyä juttelemaan tylsistyneiden lasten hyssyttelemisen sijaan.

-vihkipaikka juhlapaikan vierestä: lyhyt kävelymatka, ettei tarvitse miettiä millä siirtyisi. (Tässä sitten huomioitava, että esim. oman kotiseurakunnan kirkko on yleensä ymmärtääkseni ilmainen vihkipaikka, mutta vierapaikkakuntalaisina me jouduimme maksamaan kirkosta, eli riippuu paljon kokonaisuudesta, mikä edullisinta)

-Hääpuvuksi valitsin monikäyttöisen mekon, jossa olen juhlinut monet muutkin juhlat häiden jälkeen. Perinteiselle ns. kermakakulle ei yleensä ole tilaisuuksia pitää toiste, mutta simppelimmälle, varsinkin ei-valkealle, mekolle lukuisia. Ei välttämättä säästä rahaa uutta mekkoa häihin hankkiessa, mutta tuleville vuosille tuo isot säästöt, kun hääpuvun hinnan investoi laadukkaaseen ja monikäyttöiseen.

-Kotitekoinen hääkakku: äitini suostui leipomaan hääkakun (tykkää muutenkin leipoa paljon), eikä se lähtökohtaisestikaan ollut mahdoton urakka, kun vierasmäärä oli niin pieni. Kotitekoisten ruokien järjestäminen on huomattavasti realistisempaa, jos vieraslistan saa pidettyä lyhyenä. Todella hyvät ja kokonaan itse tehdyt ruuat olen kyllä saanut isoissakin häissä, mutta siinä oli sitten ollut valtava talkooporukkakin järjestämässä ja osa hääparin läheisistä ravintola-alalla, eli isojen määrien hallintaan oli ihan eri tavalla kokemusta.

-Ei koristeita. Sopivaan vuodenaikaan kukkia saa luonnostakin. Meillä koristeena oli vain tuoreita kukkia, tosin meillä vuoden ajan takia ne oli kukkakaupasta. Jos olisi pitänyt budjettikuria miettiä, niin olisi valittu kesäaikaan ja luonnonkukilla.

-Vihkisormuksena yksinkertainen mummin vanha vihkisormus. Tiesin äitillä olevan kaapin perukoilla vanhoja kultasormuksia aiemmilta sukupolvilta ja äitille sopi hyvin, että tuo sormeeni sopinut menee käyttöön.

-Itse askarrellut kutsut ja kiitoskortit. Ilmeisesti osa pareista saa näiden tilaamiseenkin upotettua suuria summia.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   10.8.24 19:02:54

Skippasin suurimman osan, mutta ruoka voi olla soppaa, aina kahvipöytään suurempi panostus. Ite ainakin odotan sitä nimenomaan juhlissa. Vähä suolasta, makeeta muutamaa sorttia. Kahvia, teetä, mehua.
Ruokana voi olla se kalakeitto, rieskaa, saaristolaisleipää ja juomat. Riittää hyvin.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 19:15:08

Häät rannalla kuulostaa kyllä meikän hommalta. Taidankin ottaa avioeron ja etsiä uuden miehen, jonka kanssa meen rannalla naimisiin. Voi siellä olla sitten vaikka sitä lohikeittoa ja lakkakakkuakin. Ja lopuksi kaikki uimaan.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: gfr 
Päivämäärä:   10.8.24 19:19:56

Temusta saa kaikki tarvikkeet Todella Halvalla! eli tilaa sieltä. Sieltä saa myös mekon. Miettisin olisiko jokin paikka joka ei maksaisi mitään, jossa tarjottavat. Kirjossa käynti tekee häistä juhlavat.

Jos:

Tilaat tarvikkeet temusta, ja mekon
Saat ilmaisen paikan
Teet itse ja tuttavian läheisten avustuksella tarjottavat

Niin häät saat järjestettyä HELPOSTI 500€ summalla.

Ja tuolla summalla saat hienot häät.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 19:20:49

Mä olen ollut tosi kivoissa pienen budjetin häissä.
Kutsu oli puutarhajuhliin, juhlimaan talon 100-v synttäreitä.
Ulkona oli vuokrattu juhlateltta.
Ruokana itsetehtyjä salaatteja ja kiusauksia, ja kakkukahvit sekä boolia ja olutta.
Pari oli vihitty maistraatissa aiemmin, kävelivät juhlavaatteissa sitten vieraiden sekaan morsiuskimppu morsiamella. Nopeasti kuitenkin vaihtoivat vaatteensa kesäisin shortsiasuihin.

Toisiin juhliin kutsuttiin morsiamen kolmekymppisiin vuokramökille metsän keskelle.
Pappi vihki verkkariauosen parin laiturilla. Tarjoilut kuten edellisissäkin häissä.

Molemmissa vieraita noin 100.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   10.8.24 19:48:09

Kyllä niihin naimisiin pääsee ihan ilman pennin hyrrää. Ei meiltä veloitettu vihkimisestä yhtään mitään.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.8.24 20:05:12

Olen ollut kivoissa ravintolahäissä, joissa vihkiminen kirkossa ja pitkä ilta ravintolassa. Vieraita 15hlö ja kaikki maksoivat omat ruokansa ja juomansa. Ei ollut ongelma kenellekään!

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   10.8.24 23:12:51

No, onhan se nyt niinkin, että kaikilla ei ole varaa kaikkeen mitä haluaisi. Sitten sen kanssa täytyy vaan elää ja tehdä sen mukaan mihin on varaa. Turha siitä on vinkua. Vähän samalla tavalla kjin kaikilla ei ole varaa harrastaa ratsastusta tsi omistaa hevosta. Ne kun eivät ole mitään perusoikeuksia. Ei myöskään isojen häiden järjestäminen.

  Re: Häät köyhänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 23:44:58

Miettikää, mikä niissä haluamissanne häissä maksaa ja mistä kohdista olette valmiita tinkimään/missä voitte säästää.

Me säästimme lainaamalla puvun ja tekemällä kampauksen ja meikin itse, järjestämällä häät sukulaisen pihassa (vuokrateltta), tekemällä kaikki ruuat itse/sukulaisten ja ystävien avustuksella edullisista aineksista, omat/laina-astiat sukulaisilta, keräämällä kukat luonnosta, sormukset uudet mutta halvat, juomat Virosta, tekemällä kaikki työ paikan päällä itse/tuttujen avulla, ei valokuvaajaa vaan vieras kameran kanssa. Rahaa meni vuokratelttaan, sormuksiin, bändiin (tuttu ja edullinen, mutta haluttiin elävää musiikkia), ruokiin ja juomiin sekä varmasti moneen pieneen asiaan, mutta budjetti pysyi kevyenä yli 50 hengen juhlissa ja mielestämme emme tinkineet mistään, vaan saimme kaiken, mitä halusimme. Meillä ja vierailla oli hauskaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.