Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toissä yt-neuvottelut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 20:52:47

Meillä yt alkamassa.

Pnko jollain kokemusta, miten käynyt omalla kohdalla

Re: Toissä yt-neuvottelut

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   9.8.24 20:57:30

Kolmesti käynyt yt:t läpi, kolmannella kerralla lappu kouraan. Ei kyllä tullut yllätyksenä... :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 21:01:01

Yhdessä työpaikassa oli muistaakseni neljät yt:t peräkkäisinä vuosina, viidensissä tuli kenkää. Olisi pitänyt vaihtaa työpaikkaa muiden mukana jo aiemmin ja olin henkisesti valmis lähtemään.

Jos saat kenkää, ehdotuksen sopimuksen purusta tai irtisanoutumisesta, lomautusta tai mitä ikinä, niin luetuta kaikki paperit liiton edustajalla ennen kuin allekirjoitat mitään. Minulle esim tarjottiin jotain pakettia, jos olisin itse irtisanoutunut, mutta sen ehdot olivat niin huonot jo ennen työttömyyskorvaus- ym. vaikutuksia, että liiton lakimies rupesi melkein nauramaan paketin sisältöä lukiessaan.

Aloita uusien töiden haku saman tien, mikään pakko niitä ei ole ottaa vastaan, jos yt:issä käykin hyvin. Älä ainakaan tee sitä virhettä, että otat irtisanomisajan lomana ja aloitat työnhaun vasta työttömänä. Itse tein tyhmänä niin ja työllistyminen kesti yli vuoden vs. seuraavaa työpaikkaa etsiessä sain 3 työtarjousta 2kk aikana, kun hain töissä olevana.

Ennen kaikkea, tsemppiä!

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.8.24 21:04:30

Kuinkahan monet yyteet ehdin pankissa käydä läpi olikohan kuudessa vuodessa neljät vai viidet? Osasta sanottiin jo heti, että ei koske meitä tai meidän tehtäviä, osa sitten koski myös meitä. Kerran hain tehtäviä toisaalta, koska mun tehtävien jatkuminen oli vaakalaudalla ja olin jo muutenki saanut tarpeekseni siitä positiosta.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   9.8.24 21:05:10

Meillä on joka vuosi. Tulee lähinnä lomautuksia, pari kertaa on samalla käytetty tilaisuus hankkiutua eroon jostain hankalasta työntekijästä. Porukkaa sen verran vähän, ettei kauheasti ole varaa irtisanoa kun sitten ei ole tekijöitä silloin kun sitä väkeä tarvitaan.

Lähettäjä: Tonttu 
Päivämäärä:   9.8.24 21:14:05

Elämäni ekat yt-nevottelut oli keväällä. Olen hyvinvointialueella töissä, irtisanominen ei pelottanut koska ei ole varaa irtisanoa ketään lattiatason työntekijöitä. Mahdolliset 2 viikon lomautukset jännitti, koska 7 pv ilman rahaa mistään. Nyt on vissiin sitten lomautus edessä loppuvuodesta, 2 viikkoa. Ei saisi vaikuttaa mihinkään ja eikä varsinkaan potilaisiin ja lomatkin pitäisi pitää, nämä siis hyvinvointialueen johtajien suusta... lomautuksilla suora vaikutus päivittäiseen toimintaan ilman muuta ja eniten tästä kärsii potilaat. Ei tule olemaan vikat yt:t ja sama meno kaikilla hyvinvointialueilla.

Päivämäärä:   9.8.24 21:14:58

Olen ollut n. 12 kertaa tuolileikeissä ja kolme kertaa on tullut kenkää.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 22:11:22

Kahdeksat YT:t, aina olen saanut pitää duunini. Hyvää tuuriakin.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   9.8.24 22:18:06

12 vuoden aikana varmaan 8:t yt:t. Kaksissa olin raskaana joten ei huolettanut. Muut vähän tietenkin hermostutti mutta nyt on jo niin pitkä aika samalla työnantajalla että irtisanomisaika on 6kk ja se jättää hyvin aikaa työnhakuun jos ovi käy.

Lähettäjä: En tajua 
Päivämäärä:   9.8.24 23:41:58

12 vuoden aikana varmaan 8:t yt:t. Kaksissa olin raskaana joten ei huolettanut.

^ Tämä on suuri vääryys. Juuri erään ystävän kanssa puhuimme siitä, että hänen tiimilleen on tulossa yt:t. Hänellä oli selkeä ajatus siitä, kenet haluaisi tiimistään pois. Tämä henkilö tekee tiimissä kaikkein huonoa tulosta ja on paljon saikulla. Mutta kun sattuu olemaan raskaana, niin on saanut koskemattomuuden. Ystäväni joutuu siis luopumaan jostain tehokkaasta tiimiläisestä, jonka menettäminen oikeasti tuntuu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 06:56:13

Joo on se kumma että raskaus suojaa. Kyllä se työnjäljen pitäs ratkaista. En edes muista kuinka monet yt:t ollu. Varmaan 10.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.8.24 09:02:31

Jos meinaat myöhemmin hakea töitä samalta firmalta toisesta toimipisteestä, niin ei kannata kieltäytyä jos yt:ssä saat mahdollisuuden vaihtaa toimipaikkaa. Tutulle kävi niin, että kieltäytyi yt-neuvotteluissa ja sai kenkää, ja sitten parin vuoden päästä aukesi sama toimi toisessa toimipisteessä jota hän haki, mutta häntä ei kutsuttu edes haastatteluun kun oli syytä olettaa ettei hän ole oikeasti kiinnostunut koska ei yt-neuvottelujen aikaan ollut halukas sinne muuttamaan.

Päivämäärä:   10.8.24 09:05:02

Meillä raskaana olevat potkittiin sitten kun palasivat töihin.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   10.8.24 09:09:14

Ei se raskaana olokaan mitään takaa, mutta onhan se totta, että työnantajan on vaikea osoittaa, etteikö irtisanominen johtuisi siitä. Mutta jos esim koko tehtävänkuva loppuu, niin raskaana/perhevapailla oleva voidaan irtisanoa.

Kolmet yt:t käyty, yhä on työpaikka. Mutta kyllä noita yt:itä valtiolla riittää, että katsotaan miten kauan.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   10.8.24 09:12:31

Liity liittoon, ei vaan Loimaan kassaan (YTK). Ota selvää kuka on teillä luottari, se luottari menee sinne työnantajan kanssa käytäviin neuvotteluihin ja katsoo että neuvotteluaikaa yms noudatetaan. Varaudu siihen että joku kollegasi jonka olet tottunut olemaan töissä, sanotaan irti. Tuntuu epäreilulta ja suututtaa. Älä näytä tätä töissä vaan Pura vapaa-ajalla. Jos jotain tarjotaan, yleensä se on ainoa tarjous, joka kannattaa ottaa tai sitten ei ota, ja tulee irtisanotuksi. Jos joku on raskaana ja tulee irtisanotuksi, niin siinä on että sen irtisanotun pitäisi jaksaa viedä liittonsa kanssa asia työoikeuteen. Mutta ei kukaan nyt ihan koko ajan ole raskaana. Hermot kuriin ja muista että kyllä oma osaaminen on työssä vahvistunut, että yteiden aikana kannattaa alkaa hakea uusia töitä. Mutta älä sitä mainostele, muista etteivät muutkaan tuossa tilanteessa ihan kaikkea työyhteisölle kerro.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   10.8.24 09:47:50

Ei raskaana olevalla ole mitään vapaakorttia näissä. Työnantajan täytyy vaan kyetä perustelemaan, että lähtökäsky ei johdu raskaudesta.

Lähettäjä: Fi 
Päivämäärä:   10.8.24 10:25:03

Keväällä oli ja sain potkut.
Nyt on jo uusi työ.
Ihan arvalla vetivät irtisanottavat, ei sitä voi tietää että koska se omalle kohdalle osuu.
Ei luottamusmies mitään auttanut, tein kyllä oikaisuvaatimuksen.
Pääluottamusmiehellä jotain tietoa voikin olla.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.8.24 10:25:50

Meillä ollu yt vuoden jo päällä kokoajan. Porukkaa lomautetaan tilanteen mukaan kuinka on töitä. Ite oon ollu 3 kk lomautettu ja nyt aletaan tekeen kaikki 4 pv viikkoa . Ketään ei irtisanottu, lomautuksia vaan

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.8.24 10:32:22

Yt:t ei aina tarkoita sitä että joku pistetään pihalle.

Kannattaa lukea mitkä on neuvotteluiden syy.
Esim. toimintojen yhdistäminen tai eriyttäminen vaatii yt:t sekä lomautukset vaatii yt:t ja esim sulautuminen toiseen yhtiöön vaatii yt:t.
Näissä tilanteissa hyvin harva pistetään pihalle.

Päivämäärä:   10.8.24 11:02:32

Ei pitänyt olla meidän tiimille kuin korkeintaan pari viikkoa pidempi kesäloma pienen lomautuksen muodossa. Koko tiimi lakkautettiin ja suurin osa, minut mukaanlukien irtisanotiin.

Kävi todella sääliksi niitä jotka jäivät. Koko firma sai ihan jäätävästi lokaa niskaan kun keskeinen tukitiimi lakkautettiin ja supistettiin osaksi toista tiimiä ja ne pari tyyppiä yrittivät tehdä 12 ihmisten työt ja opettaa samalla uusia työhön sisään. Oli todella iso moka johdolta, omat lähimmät esimiehet olivat ihan kalpeita kun tulivat irtisanomaan meitä kun tuli heillekin yllätyksenä ja tiesivät johdon tehneen valtavan virheen.

Mutta, henkilökohtaisesti se irtisanominen oli yksi parhaista asioista jotka elämässäni ovat koskaan tapahtuneet.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.8.24 11:54:15

Yhdessä työpaikassa oli yt:t vähintään kerran vuodessa. Ainakin seitsemät oli minun aikana, en saanut koskaan kenkää, korona-aikaan oli lomautuksia kyllä. Lopulta lähdin itse. Jos on pitkään ollut samassa paikassa töissä ja saa yt:ssä kenkää, saa kyllä hyvän lopputilin eikä meillä ainakaan ollut työvelvoitetta. Saa rauhassa miettiä, mitä seuraavaksi. Mua joskus ihan harmitti, kun mua ei valittu lähtijäksi.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.8.24 13:30:41

Olin liki 20v töissä firmassa jossa yt:t oli ainakin kerran, joskus kehdesti vuodessa. Niihin turtuu eikä tilannetta enää stressaa samalla lailla kun on riittävän monet käynyt läpi. Kolme kertaa olen ollut suoraan irtisanomisuhan alainen ja läheltä piti kierroksia on aika monta. Viimeisellä kierroksessa tulin irtisanotuksi kokonaan eikä enää löytynyt muita töitä saman firman sisältä. Siinä oli selvästi tarkoitus vähentää nuppilukua ja missäs se kävisi helpommin tai halvimmalla kuin Suomessa. Otin tarjotun paketin, ehdot oli mun työvuosilla kohtuulliset. Kaikki ei ottaneet ja roikkuivat max. kuusi kuukautta palkkalistoilla tekemättä mitään koska työllisyysvelvoitetta ei ollut. Yksikään tietämäni entinen kollega ei löytänyt siitä firmasta uutta0 työpaikkaa.

Kannattaa katsella uusia haasteita muualta ja vaihtaa välittömästi jos tärppää. Vaikket tällä kertaa tulisi irtisanotuksi se on kuitenkin todennäköistä ennen pitkää. silloin voikin olla taas astetta vaikeampi löytää uusi työ.

Lähettäjä: Deep 
Päivämäärä:   10.8.24 13:32:07

Ollut vaikka kuinka monet ja muutaman kerran olen ollut lomautuksella. Nykyisessä firmassa nyt ekat ja "tilasin" eli ilmoittauduin vapaaehtoiseksi ottamaan maksimi lomautuksen.

Lähettäjä: annu 
Päivämäärä:   10.8.24 13:50:17

Yli kaksikymmentä vuotta olen ollut samassa työpaikassa. Melkeinpä joka vuosi muutosneuvottelut, entiseltä nimeltääm YT:t.
Olen toivonut, että lomautettaisiin tai irtisanottaisiin. Neljä vuotta sitten olin kaksi viikkoa lomautettuna.
Tällä hetkellä on kolme henkilöä kokonaan lomautettuna ja muutama osittain.
Minulla kyllä töitä riittää.

Lähettäjä: ...huh 
Päivämäärä:   10.8.24 19:26:37

Aina nämä "arvalla valitut" huvittaa.meillä ollut varmaan 10 yt:t minun aikana. Kyllä ne irtisanotut ihan syystä on valittu. on paljon sairaslomia, laiskottelijoita yms.

Lähettäjä: ...huh 
Päivämäärä:   10.8.24 19:30:15

No ok silloin kun oli lama 2008 joutui hyviäkin lähtemään

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   10.8.24 19:44:02

"Kyllä ne irtisanotut ihan syystä on valittu."

On toki, esim. edellisessä työpaikassa oli pakko vähentää puutarhurien määrää kolmesta kahteen. Yksi oli ulkotöiden työnjohtaja, toinen sellainen joka tekee kaikki ylityöt mitä vaan keksitään tarjota ja vähän enemmänkin (yksi burn out jo takana). Mä tein kiltisti normaalityöajan ja tarvittaessa kohtuullisesti ylitöitä, mutta en suostunut tekemään kolmea viikonloppua putkeen ilman arkivapaita välissä ja kehtasin vieläpä vaatia lisiä jotka mulle kuului... :D

Päivämäärä:   10.8.24 19:53:58

Olisi ihana olla lomautettuna, ei taida olla toivoa:(

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   10.8.24 19:57:07

Tottakai YT-neuvotteluissa Hyvä Veli -kerho hoitaa hommat niin, että ”liian pätevät” pomolle uhkaksi olevat saa lähteä. Tai jos pitää valita naisen ja miehen väliltä, niin voihan se nainen olla välillä kotona. Elämä ei ole reilu kerho, ja työelämä vielä vähemmän.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   13.8.24 10:48:42

Juu lomautus parasta

Päivämäärä:   13.8.24 10:57:55

Meillä on aina mennyt niin, että jos oma esimies saa lähteä, todennäköisyys irtisanomiselle on suuri. Se nyt vaan on niin, että omista tiimiläisistä pidetään helpommin kiinni kuin naapuritiimiläisistä. Ja tosiaan kaikki ovat hyviä pitkäaikaisia työntekijöitä.

Lähettäjä: Hiekka 
Päivämäärä:   13.8.24 11:08:29

Olen yhdet YT:t kokenut 2008 finanssikriisin aikaan. Silloin nakki napsahti oman yksikön kohdalle lomautusten muodossa. Yksikönpäällikkö kyseli vapaaehtoisia ja lopulta vapaaehtoisia lomautettavia (itseni mukaan lukien) oli niin monta, että lomautuspätkät jäivät vain 2-4 viikon mittaisiksi! Harmitti, kun olin jo haaveillut 3-4 kk lomautuksesta, millä ensin oli "uhkailtu". Minun lomautuspätkä osui sopivasti sitten kesäloman perään ja olin sinä vuonna kesälomalla melkein 8 viikkoa - yksi elämäni parhaista kesistä aikuisiällä!

Nyt oli Ukrainan sodan aikaan nykyisessä työpaikassa YT:t, mutta eivät koskeneen sitä osa-aluetta, jolla minä työskentelen. Tälläkin kertaa olisi lomautuspätkä kyllä kelvannut, mutta YT:eissä päätyivät irtisanomisiin, joten olin ihan tyytyväinen, että oma työ ei ollut uhattuna. Lopettivat koko kyseisen yksikön, että kyllä siinä meni sekä hyviä, keskivertoja että huonojakin työntekijöitä pesuveden mukana.

Päivämäärä:   13.8.24 11:49:23

En edes muista kuinka monet YT:t olen kokenut, niin monet on työnantajallani ollut, vaikka tuloskehitys on ollut positiivinen. Vielä toistaiseksi olen lapulta säästynyt. En kyllä tiedä kuinka kauan enää, kohta alkaa ikää olla sen verran että sen takia näytetään ovea.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   13.8.24 11:53:26

Aina ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun lukee kommentteja tyyliin "hyviä ei irtisanota" tai "aina on syynsä että joku irtisanotaan". Teillä ei selvästikään ole kovin laajaa kokemusta yritysmaailmasta ja sitäkin vähemmän isoista kansainvälisistä yrityksistä. Niissä nimenomaan irtisanotuksi tulee kuka tahansa sopivassa tiimissä tai organisaatiossa. Kyvykkäät pomot saattavat sijoittaa itsensä näppärästi uudelleen jonnekin muualle firmassa mutta ei niitä siinä hetkessä kiinnosta kuin oma perrse. Nähty on. Ei niitä kiinnosta. Mulle yksi pomo sanoi aikanaan että saman tiimin mukana roikottaminen on vanhanaikaista. Ehkä mutta jotenkin sitä kuvittelisi lojaaliuden merkkaavan jotain ja myös pomon osoittavan sitä vaikeina aikoina. Väärien henkilöitten irtisanomisista olisi vaikka kuinka paljon tarinaa. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon se miten niin sanottu corporate päättäjät jotka ei tunne prosesseja onnistui pysäyttämään tuotannon kokonaan kun irtisanoivat sopivasti vastuuhenkilöt. Päätös peruttiin salamavauhtia mutta voitte arvata tuliko irtisanotut takasin XD Harvemmin kukaan ei täysin korvaamaton on mutta taitamattomilla päätöksillä saadaan näppärärsti miljoonen tappiot aikaiseksi parissa päiväss.

Joten kyllä, kuka tahansa voi tulla irtisanotuksi vaikka olisi miten osaava ja loistava työkaveri päälle. Loppujen lopuksi jokainen työntekijä on vain yksi rivi excelissä.

Lähettäjä: Yötyöt 
Päivämäärä:   13.8.24 13:12:29

Oisko ollut 4 tai 5 kierrosta tähän mennessä, muutaman vuoden välein noita näyttää meillä olevan. Osa ollut ihan vaan uudelleen järjestäytymistä, eli saadaan määrätä ihmisiä eri työtehtäviin / lisätöihin, ilman että tarvitsee neuvotella palkoista. Osassa pistetty porukkaa pihalle tai eri tehtäviin.

Osassa YT:stä ollut kyse lomautuksista. Meilläkin pyydettiin vapaaehtoisia lomautettaviksi. Ilmoittuaduin, kun olisi ollut sopivasti muuta hommaa, jota olisin voinut tehdä palkkatyön sijaan. Lomautuksen sijaan minut määrättiin toisiin tehtäviin, mistä oli lomautettu porukkaa pakolla, ja joita en osannut tehdä :D :D En enää ikinä ilmoittaudu vapaaehtoiseksi tuon takia.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   13.8.24 13:42:16

Meillä oli monet yt:t. Sain aina pitää työni. Tein ahkerasti töitä ja meitä oli koko osastolla vain kaksi ruotsia puhuvaa, joita ei oikein voinut irtisanoa. Yhdellä kertaa kaikki mun ympärillä istuvat isosta avokonttorista oli päivän päätteeksi irtisanottu. Loput jäljelle jääneet itki ja fiilis oli kamala. Tosi kiva sitten jäljelle jääneiden tehdä ne kaikki työt, mitä jo muutenkin aina ylitöillä paikattiin.

Firmassa kyllä irtisanottiin myös väliportaiden pomoja, lakimiehiä ja muita lähinnä p*skaa jauhavia asiantuntijoita, joten sinänsä ihan hyvä. Vaihdoin kuitenkin itse sitten jossain vaiheessa työpaikkaa, koska töitä oli liikaa ja palkka huono. Sain työn, jossa palkka melkein tuplaantui ja stressin määrä väheni. Headhunterit on soitellut perään kilpailevista firmoista, mutta tuolle alalle en enää ikinä palaa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.8.24 15:16:17

Parit YT:t on tullut käytyä läpi. Työt säilyi molemmissa.

Ensimmäisellä kerralla unohtivat olemassaoloni niin tyystin, että unohtivat mainita minut neuvottelujen piiriin kuuluvana. En tuolloin kuulunut mihinkään varsinaiseen tiimiin ja neuvottelut oli rajattu nimenomaan tiimeittäin. Puolessa välissä keksivät sitten, että minutkin pitää ulottaa YT:den piiriin. Nostin äläkän siitä, että ilmoitusaikoja ei ole noudatettu, eikä minulla ole ollut edustajaa neuvotteluissa. Lopulta siirsivät minut toiseen tiimiin/yksikköön ja työt jatkui täysin ennallaan.

Toisella kerralla eri firmassa olin henkilöstön edustajana neuvotteluissa. Säästyttiin pelkillä lomautuksilla, joista osa vielä osa-aikaisena. Olin itse vapaaehtoisesti lomautettuna myös, oli sopiva sauma saada vähän ylimääräistä vapaata töistä. Vaikka minulla itselläni irtisanomissuoja olikin, olivat neuvottelut itsessään todella stressaavat. Silloin korona-aikaan firmojen myynti sakkasi kaikkialla, eikä pieneen firmaan rahaa tyhjästä tule vaikka mitä tekisi. Neuvottelumahdollisuudet olivat siis todella rajalliset, tyhjästä on paha nyhjästä.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   13.8.24 16:27:41

Meillä on ollut neljät yt:t 10 vuoden aikana. Joka kerta olen saanut jäädä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.