Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 18:56:57

...tällöin syödä ihan kunnolla?

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.8.24 18:58:25

Laihduttaessa sä voit kyllä syödä kunnolla ihan joka päivä

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.8.24 18:59:02

Eli tarkoitan sitä, että vaikka laihdutat niin sun ei ole pakko kituuttaa

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 18:59:42

"Laihduttaessa sä voit kyllä syödä kunnolla ihan joka päivä"

En ole kyllä onnistunut laihtumaan ilman nälkää. Nälkä on laihtumisen hinta, ihan sama, mitä syö, niin aina on voimaton ja pahantuulinen olo energianpuutteesta.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.8.24 19:04:24

"Nälkä on laihtumisen hinta"
No ei minulla ole ollut.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: foks 
Päivämäärä:   9.8.24 19:04:55

Ei laihduttaessa tarvitse syödä energiaköyhästi ja nälkää nähden.

nimim. 01/2024 - 08/2024 = -29 kg

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 19:07:20

"Ei laihduttaessa tarvitse syödä energiaköyhästi ja nälkää nähden."

Minä syön terveellisesti ja paljon proteiinia ja hitaita hiilareita, mutta kyllä mulla silti nälkä koko ajan on. Fyysinen nälkä ei ole niin paha kuin mielialan lasku.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Riippuu mitä syöt 
Päivämäärä:   9.8.24 19:14:46


Laihdutin keväällä 7 kiloa eikä kyllä ollut koskaan mikään kituutusolo
Se on valinta katsos mitä syö ja miten

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 19:16:30

"Se on valinta katsos mitä syö ja miten"

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että laihduttaessa läskiä muutetaan energiaksi, eikä se prosessi tunnu yhtä miellyttävältä kuin ruoan muuttaminen energiaksi.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.24 19:21:54

No ei minulla ollut nälkä, mutta en kyllä varsinaisesti laihduttanut. Muutin vaan ruokailutottumuksia ja samalla putosi 25 kg. Edelleen ei ole nälkä ja paino pysyy samassa.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   9.8.24 19:26:18

Laihduttaessa paastolla lähtee läskin lisäksi myös lihakset. Ruokailutottumuksia muuttamalla ja liikunnalla läski lähtee mutta lihakset pysyy.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   9.8.24 19:41:58

Lähettäjä: :)
Päivämäärä: 9.8.24 18:58:25

Laihduttaessa sä voit kyllä syödä kunnolla ihan joka päivä

Nimenomaan näin! Ei tosiaankaan tarvitse olla millään kitudieetillä tai nälkäkuurilla laihduttaessa.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 21:06:50

” Minä syön terveellisesti ja paljon proteiinia ja hitaita hiilareita, mutta kyllä mulla silti nälkä koko ajan on. Fyysinen nälkä ei ole niin paha kuin mielialan lasku.”

Sama täällä.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.24 21:36:37

Hiilarit minimiin. Proteiini ja kasvikset siinä se.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 11:11:46

Nälkää ei tarvitse nähdä, vaan vatsan voi täyttää terveelliselläkin ruualla. Välillä olen kuitenkin nähnyt keskusteluja, joissa osa selvästi ei tiedä mitä nälkä ja kylläisyys ovat. Ajattelevat, että jos ruuan Jälkeen ei ole ähkyssä, niin pitää syödä lisää. Eli kaikki paitsi selkeä kylläisyyden tunne = nälkä, jota ei siedetä. Aina ei tarvitse syödä niin paljon kuin mahtuu. Nälkä lähtee ja riittävät ravintoaineet voi saada vähemmälläkin

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 12:19:33

Mä en edes laihduta, yritän vaan pitää painon samana ja ruokailujen välissä on aina nälkä. 

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Gerddu 
Päivämäärä:   10.8.24 12:27:29

Mulla laihduttaessa annoskoot itseasiassa kasvoi isommaksi mitä olin ennen tottunut ja olin oikeasti kylläisempi kuin aikoihin ns dieetillä ollessani. Ihan oikeasti paljon saa syödä, kun koostaa ateriat oikein. Nälkää ei todellakaan ehtinyt tulla syömiseen välissä, mutta uusi ruokavalio todellakin silti teki tehtävänsä. Ja jäi elämäntavaksi. Ruokaa on saanut jopa nykyään lisätä (tai no vaihtaa vähän sisältöjä, määrän lisäämiselle ei ole tarvetta), ettei paino tipu liian alas.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   10.8.24 12:31:03

Teidän täytyy se kylläisyyden serotoniini addiktio selättää niin sit kestää nälkää vaikka kuukausia. Keksikää muuta ajatelkaa että tämä on hinta herkuttelusta. Vatsalaukku pienenee ja lopulta ei tarvi ruokaa siihen kylläisyyden oloon sellaisia määriä. Menen heikkoutta jos läski ei siedä nälkää.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.8.24 12:49:39

Miksi ihmiselle ei tulisi nälkä, jos hän elää vajailla kaloreilla? Elimistön tehtävähän on muistuttaa energian puutteesta.

Totta kai laihduttaessa on nälkä. Jos ei ole, kroppa ei toimi luonnonmukaisella tavalla.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: vb 
Päivämäärä:   10.8.24 13:01:31

Laihduttaessa pitäisi syödä kunnolla ihan joka päivä. Tarkoitetaan siis oikeaa ruokaa säännöllisesti niin, että ei tarvitse kärvistellä nälissään

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 13:12:13

Kyllä kannattaa sillointällöin ( kerran kuukaudessa?) syödä enemmän ja herkutellakin. Sopivasti juhlia elämään.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: liiba 
Päivämäärä:   10.8.24 13:14:31

Mä olen miettinyt, miksi laihduttavia kehotetaan syömään paljon ja usein, mutta energiaköyhää ravintoa. Itse olen todennut, että mulle toimii paljon paremmin päinvastainen malli, eli syön harvoin, mutta ravitsevaa ruokaa.

Joo, alkuun se tarkoittaa näläntunteen sietämistä, mutta aika pian (muutamassa viikossa) elimistö tottuu, vatsalaukku pienenee ja ruoansulatus saa rauhassa tehdä työnsä ilman että jotain höttöä on koko ajan matkalla. Pääosan energiasta saan rasvasta, proteiinia syön riittävästi mutten liikaa, ja tästä luonnollisesti seuraa että hiilareita tarvitaan aika vähän.

Olo on kylläinen, verensokeri ei sahaa. Mielitekoja on niin harvoin, että ne voi enimmäkseen sallia itselleen, koska ne eivät sekoita koko palettia.

En ryhtynyt laihduttamaan millään kitudieetillä, koska ne on kokeiltu ja epäonnistuttu. Tutkin, miten paljon ihannepainoinen minäni söisi ja kuluttaisi, ja aloin syödä sen verran. Nyt, kun olen saavuttanut tavoitepainoni (30 kg ja 3 vuotta myöhemmin) jatkan vain tätä samaa elämäntapaa hamaan tappiin asti ja voin tosi hyvin. Vaihdevuodetkin ehtivät tässä välissä alkaa, mutta eivät millään tavoin vaikeuttaneet painonpudotusta.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: daisy 
Päivämäärä:   10.8.24 13:27:00

Lähettäjäliiba
Päivämäärä10.8.24 13:14:31

Mä olen miettinyt, miksi laihduttavia kehotetaan syömään paljon ja usein, mutta energiaköyhää ravintoa. Itse olen todennut, että mulle toimii paljon paremmin päinvastainen malli, eli syön harvoin, mutta ravitsevaa ruokaa.

Se mikä toimii yhdelle ei välttämättä käy lainkaan toiselle :) Tärkeintä että löytyy se just itselle toimiva juttu. Ihmiset on erilaisia.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.8.24 13:29:05

Itse olen hitaasti pudottanut painoa, noin 7kg lähtenyt viidessä vuodessa. Treenaan paljon, melkein joka päivä. Koskaan ei ole paha nälän tunne. Mielestäni syön nykyään enemmän kuin ennen ja saan jopa välillä herkutellakin.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 14:33:52

Minä olen laihtunut 10kg kuukaudessa vaikka mätin joka päivä pizzaa ja muuta mahdollisimman rasvaista ja söin 6-7 kertaa päivässä. 20-30k askelta päivässä töissä kantaen raskaita taakkoja ja siihen päälle 3 kertaa viikossa tallityöt ja reippaat maastolenkit. Olihan sitä koko ajan nälkä, mutta se lähti syömällä. :D

Mutta se oikea laihduttaminen tapahtuu elämäntapamuutoksella eikä siihen kuulu nälkä.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Ravintoterapeutti 
Päivämäärä:   10.8.24 14:45:02

Aihetta on tutkittu viime aikoina enemmän ja on tultu usein siihen tulokseen, että nälän tunne on yksilöllinen. Ylipaino johtuu monella myös siitä, että toisella ihmisellä saattaa olla yhtä nälkä puolen tunnin päästä kuin toisella ihmisellä puolen päivän syömättömyyden jälkeen.

Ilmeisesti hormonit vaikuttaa tähän paljon, mutta eivät välttämättä ole ainoa tekijä. On myös geneettisiä eroja ja tämän vuoksi valitettavasti yhtä ainoaa oikeaa tapaa laihdutukseen ei ole. Myöskään hormonien säätely ei ole kovin yksinkertaista ja vielä ei ole tarpeeksi näyttöä siitä, mitä syömällä oikeasti tehokkaasti vaikuttaisi näihin hormoneihin jokaisella ihmisellä. Toiset reagoi paremmin kuin toiset.

Laihduttaminen on myös yleensä helpompaa suuresta ylipainosta kuin pienestä. Keho tällä tavalla myös pitää huolen siitä, ettei ihminen laihtuisi liikaa - etenkin naiselle on biologisesti pienestä rasva kerroksesta hyötyä, vaikka nyky-yhteiskunta ei tue samanlaista ajattelumallia.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: Ravintoterapeutti 
Päivämäärä:   10.8.24 14:50:05

Lisään vielä, että välillä kunnolla syöminen perustuu siihen ajatukseen, ettei keho joutuisi säästöliekille, jolloin rasvanpoltto pienenee siksi, kun keho tottuu tiettyihin ravintomääriin. Tästäkin on kiistelty, tapahtuuko tätä oikeasti ja ravintotiede on kyllä muuttuva ala edelleen. Uutta tietoa saadaan jatkuvasti ja se kumoaa vanhaa.

Mihin kunnolla syöminen voi auttaa, on se, ettei ala nälkäänsä yhtäkkiä ahmimaan ja lopeta siihen terveellisesti syömistä tai uutta diettiä. Kun antaa itselleen vaikka kerran viikossa luvan syödä herkkuja ja olla laskematta kaloreita (nk. Cheat meal tai cheat day), on motivoituneempi jatkamaan kui silloin, jos vaatii täydellistä itsekuria. Joillekin se sopii, toiset taas tarvitsevat jonkin porkkanan, koska ruoka merkitsee ihmisille niin eri asioita.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 15:55:57

On.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   10.8.24 16:24:40

Omassa kropassani olen todennut toimivaksi 10-14 päivää n. 500 miinuskalorilla ja 5-7 päivää ylläpidolla, johon voi mahduttaa yhden tai kaksi plussakaloripäivääkin. Toki vaatii aika rankkaa treeniä, toimistotuolin ja sohvan väliä sahaamalla tuskin toimisi.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: .plus. 
Päivämäärä:   10.8.24 16:34:58

Kuin päivittäinen vaje on 500-1000 kcalia eli puolesta kilosta kiloon viikossa, niin kyllä se vain nälkää tietää.

Elämäntapamuutokset sitten erikseen. Jos viikossa riittää 100 grammaa, niin silloin ei tarvitse nälkää nähdä.

Minä olen ollut nyt normaalipainoinen seitsemän vuotta, ja kyllä mulle vain oli tärkeää, että laihdutus lähti ripeästi käyntiin ja että ensimmäisen puolen vuoden aikana lähti yli 20 kiloa. Sen jälkeen aloin sitten säätämään ja hyväksyin, että siitä eteenpäin paino tipahtaa vain hyvin vähän kuukaudessa.

  Re: Onko totta että laihduttaessa pitäisi silloin...

Lähettäjä: vattu 
Päivämäärä:   10.8.24 16:42:29

Lähettäjä: .plus.
Päivämäärä: 10.8.24 16:34:58

Kuin päivittäinen vaje on 500-1000 kcalia eli puolesta kilosta kiloon viikossa, niin kyllä se vain nälkää tietää.

Ei mulla ainakaan, syön 5-6 x päivässä ja kasviksilla täyttäen annosten koon kanssa ei ole tarvinnut kitsastella

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.