Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 17:51:31

Tämä nyt on ihan turha valitus, mutta uuvuttaa ja turhauttaa taas sen verran, että johonkin on pakko purkaa.

Olen valmistunut aika äskettäin yliopistosta alalle, josta nyt tiesinkin, ettei se ole maailman työllistävin. Uskoin kuitenkin, että fiksummilla sivuainevalinnoilla ja sinnikkäällä yrittämisellä voisin jonkun työpaikan saada. Aika selvä juttu nyt näyttää vain olevan, että täysin turhaan tuli maisterin paperit hommattua.

Työhakemuksia on laitettu kymmenittäin ja välillä pääsen työhaastatteluunkin asti, mutta aina perusteluna jonkun muun palkkaamiseen on se, että paikkaan valittiin kokeneempi henkilö. Olen siis tässä klassisessa noidankehässä, jossa en saa työpaikkoja koska ei ole kokemusta ja en saa kokemusta, koska en saa työpaikkoja.

Haen monipuolisesti kaikkia paikkoja, joiden osaamisvaatimukset ovat edes osittain minulla hallussa ja jotka edes vähän kiinnostaisivat tai jotka antaisivat mahdollisuuden kerryttää sitä tarvittavaa osaamista. Siinä ei paljon opiskeluaikoina kaupan kassalla istumiset ja vastaavat kokemukset paina, kun ei se ole osaamista jota tarvitaan. Olen pyrkinyt olemaan aktiivinen ja kerryttämään osaamista mm. vapaaehtoistöiden kautta, mutta eivät ne näytä rekrytoijia kiinnostavan.

Turhauttaa, kun tuntuu, että ainoa vaihtoehtoni on joko mennä tekemään jotain helppoja suorittavan tason töitä, kuten siivoamaan tai postia jakamaan, tai sitten opiskella lisää. Mutta kun opintotukikuukaudet on käytetty ja opintolainaa on jo valmiiksi, eivät lisäopinnotkaan oikein enää houkuta. Toki työkkärin tukemana varmaan voisi työttömyystuella jotain opiskella, mutta sitten pitäisi osata päättää mikä olisi fiksumpi ala. Ja lisäksi päästä sinne opiskelupaikkaan, kun ensikertalaisuuskiintiö on käytetty.

Ärsyttää, turhauttaa ja välillä jopa ahdistaakin jatkuva epäonnistumisen tunne. Olisin mielelläni tuottava osa yhteiskuntaa ja maksaisin takaisin niitä rahoja, joita minun opintoihini on käytetty. Ja se, että käytin elämästäni reilut viisi vuotta hukkaan hankkimalla paperit, jotka rumasti sanoen kelpaavat ainoastaan per'een pyyhkimiseen.

Ja sitten on se iäinkuinen verkostoituminen. En ole kaikkein sosiaalisin tai sosiaalisesti lahjakkain, vaikka tulenkin ihan hyvin toimeen esimerkiksi työ- tai opiskeluyhteisöissä. En kuitenkaan ole erityisesti mieleenpainuva, kiinnostava tai sellainen tyyppi, joka osaisi luontevasti tuoda omia kykyjään esiin. Olen enemmän sivustaseuraavaa tyyppiä kuin jatkuvasti esillä. Tuntuu, että olen tässäkin asiassa jotenkin vääränlainen, pitäisi olla rohkeampi ja parempi ja mitä lie.

No, sinnikkäästi vain eteenpäin toivoen, että joku näkisi minussa potentiaalia ja tarjoaisi mahdollisuuden todistaa olevani hyvä työntekijä. Olen ahkera ja tunnollinen tekijä, nopeaoppinen ja kiinnostunut monenlaisita asioista, hyvä organisoimaan ja ottamaan haltuun isompiakin asiakokonaisuuksia. Minusta on aina pidetty niissä työpaikoissa, joissa olen aiemmin ollut. Nyt vain hyppäys niistä suorittavista töistä pykälän ylöspäin tuntuu olevan kohtuuttoman iso.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Pöä 
Päivämäärä:   9.8.24 17:54:17

Voimia sulle! Uskon, että löydät kyllä sen tiesi.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   9.8.24 17:58:37

Korkeakoulutettujen työpaikkoja on rajallinen määrä.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 18:00:08

Kyllä täällä muutkin korkeakoulutetut tekee hanttihommia 11€ tuntipalkalla. Vieressä kaksi vuotta amista käynyt tekee samaa mutta suuremmalla palkalla, koska on mies ja ollut talossa joitakin vuosia pidempään. Mitään reilua ja kivaa työelämässä ei ole.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   9.8.24 18:13:21

Tsemppiä aloittaja, toivotaan että saat jonkun hyvän alan duunin. Ja vika ei todellakaan ole sinussa.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   9.8.24 18:18:25

Olisin voinut kirjoittaa tuon itsekin. En saa edes alemman alan töitä. Eikä onnistu koulutuksen ja siihen liittyvän työkokemuksen jättäminen pois CV:stä, kun sitten olisi 9 vuoden aukko siellä (2 korkeakoulututkintoa).

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 18:34:02

Opettele jauhamaan p*skaa kaikkien kanssa ja olemaan muista kiinnostunut niin ihmiset muistavat sinut kyllä. Niin se verkostoituminen etenee ja jäät mieleen paremmin. Kun kyselet muiden kokemuksia voit luontevammin kertoa omista kokemuksistasi ja osaamisesta.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: toinenpiste 
Päivämäärä:   9.8.24 19:03:57

Kuulostaa tutulta. Olen kyllä onnistunut kertomaan osaamisestani, mutta saan silloin katkeralta vaikuttavia katseita ja jään silti porukasta ulos. Olen pyrkinyt neutraalisti niistä kertomaan mutta ne on otettu sitten kai leuhkimisena. Tai sitten osaaminen ei ole ollut riittävää.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.8.24 19:44:50

Tämä on nyt kulunut fraasi mutta oletko valmis muuttamaan työn perässä? Ainakin täällä kaukana susirajan takana on ongelma ettei asiantuntijatyöhön ole hakijoita. Samaan aikaan etelä-Suomessa alan ihmiset valittaa kun ei ole töitä. Kukaan vaan ei halua lähteä tänne missä on töitä. Eikä edes niitä nimekkäitä firmoja tai fantsuja työtehäviä vaan tylsää peruspakertamista on tarjolla. Se ei tunnu kiinnostavan, vaikka itse ajattelen että paikka olisi ponnistuslauta johonkin muualle.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 19:46:19

Miten te hoiditte opiskeluun kuuluvan harjoittelun?

Kun minusta se on hyvä reality check, jos harjoittelupaikkaa pienellä palkalla ei löydy, niin miten voi myöhemmin työllistyäkään? Ja harjoittelupaikka on eka merkintä CV:ssä. Plus sitten se, että ainakin omilla työpaikoillani monet harjoittelijat ovat saaneet myöhemmin ekan vakipaikan samasta firmasta.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.8.24 19:57:16

Se voi tuollaistakin olla.. mutta älä toki aloittaja kuvittele, että vaan menisit johonkin suorittavaan työhön kun sinne olet ylikoulutettu niin eivät ota ! Että noita omaa koulutusta mitenkään sivuavia hommia se on vaan kaiveltava.. tsemppiä

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.8.24 19:57:52

Ja vaikka et kysynyt, niin annanpa lisää vinkkejä. Laita avoimia hakemuksia. Rekrytointi on niin kallista ja aikaavievää ja persiistä että monet firmat ottavat suoraan avoimia hakemuksia laittaneita avautuvaan työpaikkaan. Katso firmojen nettisivut, jos ajattelet että sinulla on mitään annettavaa sinne, vaikkei ihan just omalle pääaineelle osuisikaan niin hakemusta menemään (usein nettisivuilla on lomakkeet valmiina). Onko sinulla suosittelijoita? Mainitse heidät kaikki, koska joskus sattuu niin että joku on jonkun tutun tuttu ja en taatusti ole ainoa joka ensin soittaa puolitutulle että moi, olit pirkkoirmelin kanssa samassa kesätyöpaikassa/ ohjasit harjottelussa/ olitte gradutyön ohjaajina, että millainen tyyppi se pirkkoirmeli oli. Haastattelu on niin pintaraapaisu että moneen työhön otetaan mieluummin se hyväksi tyypiksi ja työntekijäksi tunnettu kuin paperilla pätevämpi.
Tsemppiä joka tapauksessa työnhakuun!

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 20:14:02

Kiitos hyvistä kommenteista, näkökulmista ja vertaistuesta.

Muuttohalukkuus varmaan on yksi ongelma, mutta kenties siihenkin pitää taipua jos ei muuten irtoa paikkoja. Kai sitä vuoden, pari asuu missä tahansa jos sillä saisi sitä kokemusta kerrytettyä ja voisi sitten palata takaisin omaan elämäänsä.

Nimekkäät firmat tai neljän tonnin aloituspalkka eivät ole mitään sellaisia mitä kaipaisin. Haen niin osa-aikatöitä kuin kaikenlaisia pätkiäkin ja palkka ei tällä hetkellä ole sellainen, jota kiinnostaisi sitten yhtään. Jos nyt jotain palkkaa saisi, niin olisihan se plussaa.

Avoimia hakemuksia koen todella vaikeaksi laittaa, kun ei ole edes sitä työnhakuilmoitusta johon voisi yrittää vastata. Olen joitakin laittanut kaikkein kiinnostavimpiin firmoihin, mutta täytyy aktivoitua sillä saralla enemmän. Kesällä ajattelin, että kun lomat pyörii yms., niin ei varmaan kannata kauheasti panostaa avoimiin hakemuksiin. Nyt syksyn tullessa on kyllä vakaa aikomus aloittaa niiden laittelu aktiivisemmin.

Suosittelijoita olen kerännyt kaikista aiemmista työpaikoistani ja myös siitä harjoittelusta, jonka suoritin opiskeluaikana. Harjoittelupaikan saaminen ei ollut mitenkään vaikeaa, mutta olisi kannattanut varmasti valita sekin paremmin. Kyseessä ei ollut mikään iso pulju, joten sillä ei vain ole varaa palkata oikeita työntekijöitä, vaikka kovasti arvostivatkin työpanostani ja sain erinomaisen työtodistuksen.

Ja vielä tuosta suorittavasta työstä ylikoulutettuna... Kun vain jättää kokonaan pois opinnot CV:stä, se näyttää ihan kelvolliselta niihin hommiin, joita olen opiskeluajat tehnyt. Vähän valehtelultahan se tuntuu, mutta joskus on pakko kaunistella totuutta omaksi edukseen.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.8.24 20:22:48

Muutin aikoinaan opiskelujen jälkeen montakin kertaa työn perässä, eikä pätkätyöt olleet edes pitkäkestoisia. Sillä tavalla sain kokemusta kerrytettyä ja sain lopulta pidempiä pätkiä (vakituinen en ole vieläkään).

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 20:25:30

Olen kuitenkin valmis matkustamaan työn takia vähän pidempiäkin matkoja ja hakenut myös sellaisia paikkoja, mitkä eivät ole missään kasvukeskuksessa, mutta kuitenkin sellaisen matkan päässä, että voisin kuvitella jonkin aikaa kulkevani pitkäänkin työmatkaa. Ei ole niistäkään tärpännyt.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 20:34:07

Ongelmasi on muuttohalukkuus. Jos olet jumissa jossain yhdessä kaupungissa niin sen ekan työpaikan saanti on todella vaikeaa. Kannattaisi laajentaa sitä työn hakua vaikka lähikaupunkeihin ja sitten asua vuosi vaikka ma-pe jossain pikku kämpässä uudella paikkakunnalla jos sinulla ei ole lapsia, jotka sitoo sinut tasan yhteen paikkaan. Olen itse muuttanut töiden perässä paljon ja mennyt jopa ulkomaille asti, joten suosittelen asenne tsekkausta. Teet vuoden-kaksi töitä jossain missä et halua asua ja sen jälkeen sitten hyvällä kokemuksella töihin siihen kaupunkiin mihin haluat töihin. Niin ne muutkin työnhakijat tekee. Jos haluat siivoamaan niin poista CVstä kaikki yliopistotason koulutukset ja sano että olit työtön.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 20:38:22

” Kai sitä vuoden, pari asuu missä tahansa jos sillä saisi sitä kokemusta kerrytettyä ja voisi sitten palata takaisin omaan elämäänsä.”

Asennetsekkiä minäkin suosittelen. Ihmiset on kautta aikain muuttaneet työn perässä. Jos liimaa itsensä tietylle paikkakunnalle, niin on iso riski että siellä saa tehdä matalapalkka- ja pätkäduuneja hamaan tappiin.

Mikä se sun ”oma elämä” on, jos sulla ei ole töitä eikä rahaa tehdä mitään?

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 20:51:08

Onko ala ja osaamisesi sellainen, että pystyisit osoittamaan osaamisesi konkreettisesti esim. portfoliolla? Eli tekemään jotain, mitä tekisit työksesikin, tarpeen mukaan mielikuvitusdatalla, kuvapankkikuvilla tms. Silloin rekrytoijien olisi helpompi nähdä, mitä oikeasti osaat.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 21:05:59

Asumiskuviot lähinnä ovat tässä se haaste muuttamisen tiellä. En nyt niitä tässä sen enempää avaa, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen, että sen kun vaan pakkaan kimpsuni ja kampsuni. Järjestettävissä ne ovat aivan varmasti kunhan tarpeeksi halua on, mutta eivät kaikkein yksinkertaisimmalla tavalla.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 21:30:25

Mä tein kaksi harjoittelua ulkomailla ja ekan kesän olin töissä firmassa, jossa mulla oli aiemmin ollut virka. Pidin lukion jälkeen kaksi välivuotta ja tein sen ajan töitä. Opiskelujen ajan olin illat ja viikonloput töissä myös. Vikana opiskeluvuonna sain tosi kivan omaa alaa liippaavan osa-aikaisen duunin, jota tein 4pv viikossa syksyn ja kevään. Irtisanouduin siitä kun sain kesällä vakityön.

Kun tuo vakityö alkoi tökkimään hain kahta työpaikkaa, joihin pääsin kumpaankin haastatteluun ja näistä pääsin toiseen. Ja tässä samassa työssä olen edelleen.

Mulla on vaan käynyt aina hyvä tuuri noiden hakemusten suhteen ja CV:ssä ei ole aukkoja. Puhun suomen lisäksi englantia, ruotsia ja paria muutakin kieltä. Mielelläni lähtisin vielä uudelleenkin ulkomaille töihin ja varsinkin Ruotsi tai Norja houkuttelisi.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.8.24 21:39:13

"Olen kuitenkin valmis matkustamaan työn takia vähän pidempiäkin matkoja ja hakenut myös sellaisia paikkoja, mitkä eivät ole missään kasvukeskuksessa, mutta kuitenkin sellaisen matkan päässä, että voisin kuvitella jonkin aikaa kulkevani pitkäänkin työmatkaa. Ei ole niistäkään tärpännyt."

No tämäkin on vähän red flag rekrytoivalle. Työnhakija voi haastattelussa sanoa että on ihan ok ajella 100 km töihin, mutta Suomen olosuhteissa harva sitä oikeasti jaksaa vuosikausia. Ja asiantuntijatyöhön ei palkata lähtökohtaisesti ketään "joksikin aikaa". Eli vaikka sinä ajattelet että viivyt työpaikassa vain pakollisen vuoden pari, niin työnantaja etsii pitkäaikaista työntekijää. Asiantuntijan perehdyttäminen on kallista, uuden etsiminen on kallista, projektien jakaminen on kallista. Eli jos sinusta yhtään huokuu se "tulen teille koska en parempaa löydä ja lähden heti kun muualta tärppää" niin et tule valituksi. Suorittaviin töihin sitten palkataankin eri perusteilla.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   9.8.24 21:55:25

Itse tein seitsemän vuotta töitä toisella paikkakunnalla, välimatkaa 150 km.
Työasunto vähennyksen voi käyttää, se on yli 400 €.
Eli olin viikot työpaikkakunnalla ja viikonloput kotona.
Toki välillä oli mahdollisuus etätöihin.
Myös airbnb asuminen on edullista.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 22:05:46

Hakemani kauempana olevat työpaikat ovat olleet yleensä määräaikaisia, joihin ei edes etsitä vuosikausiksi sitoutuvat työntekijää, vaan esimerkiksi sijaista tai tiettyyn projektiin työntekijää. En siis usko ongelman olevan siinäkään.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.8.24 22:43:27

Muutin aikoinaan 6 kk työn perässä Jyväskylästä Rovaniemelle. Siinäpä asennetta työnhakuun kaikille muillekin. Pätkää jatkettiin 3 kk eli 9 kk työtä oli sit yhteensä.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   9.8.24 22:45:02

"Muutin aikoinaan 6 kk työn perässä Jyväskylästä Rovaniemelle. Siinäpä asennetta työnhakuun kaikille muillekin."

Mä tein melkein saman, 5 kuukauden pätkän takia Lappeenrannasta Enontekiölle. :D

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   9.8.24 22:47:03

"Työasunto vähennyksen voi käyttää, se on yli 400 €."

Työasuntovähennystä ei ainakaan ennen saanut, jos oli yksinasuva.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 22:51:31

On saanut työasuntovähennyksen yksinasuva ainakin vuosia.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.24 23:00:10

Jos oman alan töitä ei löydy kotikaupungista niin sitten on muutettava työn perässä muualle. Jotenkin outoa nykyään että tämä ei ole ihan itsestäänselvyys. Sitä se tosiaan on muillekin jos haluaa tiettyjä hommia tehdä. Tai sitten pitää tyytyä niihin suorittaviin töihin.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   9.8.24 23:07:44

Siis kauanko olet niitä töitä nyt oikeasti hakenut? Sitkeästi vaan jatkat. Pyydä joltain ammattilaiselta apua ansioluettelon ja hakemuksen tekemiseen että saat myytyä itsesi "ilman kokemusta". Mutta tosiaan jostain se on lähdettävä liikkeelle, niin kuin oletkin jo hakenut monipuolisesti. Älä luovuta vaan olet korkeakoulun käynyt ja se on itsessään jo melkoinen suoritus! Tsemppiä <3 Itse kävin joskus sellaisen kurssin missä opeteltiin kirjoittamaan nuo myyvästi sekä "myymään" itsensä työhaastattelussa.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   9.8.24 23:08:42

Samantyylisten työnhakuhaasteiden kanssa painin. Tosin itsellä vielä opintoihin kuuluva harjoittelukin puuttuu, eikä paikkaa tahdo löytyä. Sekä työ- että harkkapaikkoihin on yleensä kymmeniä-satoja hakijoita, eivätkä avoimet hakemuksetkaan ole tähän mennessä tuottaneet kummepaa tulosta kuin että kiva kun hait.
Paikkakunnan vaihtokaan ei ole niin helppo juttu, kun on perhevelvollisuuksia, eikä voi noin vain ottaa ja lähteä paikkaan X työn perässä.

Välillä tuskastuttaa, että miksi sitä on lähtenyt lukemaan yliopistoon vuosiksi jotain, eikä vain painanut amispohjalla menemään. No, lohtua tuo se, että saan toivottavasti tulevaisuudessa tehdä jotain, mikä kiinnostaa. Nyt pitää vain vääntää vähän lisää opintoja, että pääsen työskentelemään yhdelle työvoimapula-alalle, jossa paikkoja on tälläkin seudulla auki.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.8.24 23:21:12

"Hakemani kauempana olevat työpaikat ovat olleet yleensä määräaikaisia, joihin ei edes etsitä vuosikausiksi sitoutuvat työntekijää, vaan esimerkiksi sijaista tai tiettyyn projektiin työntekijää. En siis usko ongelman olevan siinäkään."

Ah, no eikö nimenomaan tuollaisen pätkän takia kannata muuttaa ihan minne vaan? Luulin että ongelma on ettet halua moneksi vuodeksi pois kotiseudultasi. Nyt ehkä tosiaan kannattaa vähän joustaa itse ja muuttaa oma ajatusmallia.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: '''''' 
Päivämäärä:   9.8.24 23:31:58

Mun läheiseni on juuri valmistunut tietotekniikan inssiksi. Tietotekniikka luulisi olevan alan osaajille helppo työllistyä. Varsinkin kun on 10 vuoden työkokemus ennen inssiksi valmistumista. Mutta työn haussa pääsi haastatteluun asti, mutta ei toiselle kierrokselle. Eli onko nykyjään niin, että pitää hakija tutkituttaa monen eri haastattelun kautta.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   9.8.24 23:37:25

Aloittajallahan voi ihan hyvin olla vaikka omistusasunto, ei siitä noin vain muuteta muualle varsinkaan jonkun lyhyen pätkän perässä.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 07:57:24

^ joo, rekry voi olla hyvinkin monta kierrosta kestävä. Älytöntä, koska moni vaihtaa työtä usein…

gw: jos työura ei ole edes kunnolla alkanut, niin sitten on syytä muuttaa työn perässä eikä jumiutua omistusasuntoon jollakin muuttotappiokunnalla.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 08:00:43

Mulla on oma tila ja hepat pihassa, työn perässä ei tosiaan noin vain lähdetä. Yhtään minkään työn saaminen on vaikeaa mutta sellaisen jossa koulutuksesta olisi etua, voi löytää ehkä 100km päästä. On vain pakko ajaa sitten.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 08:11:42

Kannattaa tosiaan katsella noita lyhyitä pätkiä. Missä olit kesätöissä? Niistä usein poikii sitten ne ekat valmistumisen jälkeiset paikat.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   10.8.24 08:45:28

Aina täällä jaksetaan hokea sitä kuinka pitää muuttaa vaikka Honoluluun jonkun kusisen muutaman kuukauden pätätyön perässä. Lyön vetoa, että nämä hokijat eivä tasan taatusti itse muuttaisi yhtään mihinkään.

Valitettavasti ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, eikä se muuttaminen aina ole vaihtoehto ainakaan minkään lyhyen työpätkän perässä.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 08:51:40

Jos aloittaja ei mihinkään halua muuttaa niin haet oppisopimuksella lähihoitajaksi tai laitoshuoltajaksi. Varmasti löytyy töitä mistä tahansa! Muussa tapauksessa kannattaa miettiä miten sitä omaa elämää voi järjestää niin että töitä pystyy oikeasti hakemaan järkevästi. Jos se heppailu on tärkeämpää kuin oman uran tekeminen niin se on sitten oma valinta. Ne hevosetkin kuolee joskus tulevaisuudessa ja sitten sulla onkin jo CVssa 10 vuoden aukko oman alan töistä ja niihin ei enää todennäköisesti palata.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 09:03:15

Pakkohan se on muuttaa, jos ei töitä lähempää löydy. Opiskeluaikana työmatka oli 300km. Kerran viikossa kävin talvella ja kesiksi sitten muutin lähemmäs työpaikkaa. Valmistumisen jälkeen ei ole tarvinut muutella, kun muutettiin pk-seudulle sen vuoksi, että täällä töitä on eniten.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   10.8.24 09:06:09

Nyt vaan tavarat laatikoihin ja työn perässä.

Tein samat opiskelujen jälkeen, oli itsestään selvää että joudun töiden perässä menemään ”stadiin” koska siellä alan isoimmat firmat ovat. Ja niillä on parhaat mahdollisuudet kouluttaa nuoria alalle, sitähän se eka duuni on -jatkotutkintoa.

Vuoden asuin siellä ja sitten siirryin etätöihin ja palasin landelle 200km päähän työpaikasta. Siitä on 12 vuotta ja edelleen olen samassa työpaikassa ja etätöissä. Piti vaan se vuosi kituuttaa muualla. Olisinpas tajunnut muuten hakea johonkin pohjoiseen, se olisikin ollut hauska seikkailu. Nyt ei enää voi kun on lapset ja koti täällä :)

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 09:13:50

Koettakaas nyt päättää, että pitääkö muuttaa kaupunkiin vai pois kaupungista. Asun siis kohtalaisen kokoisessa kaupungissa, jossa on runsaasti kyllä työpaikkoja, mutta myös kilpailu on kovaa. Siksi haen myös lähiseudun, sanotaanko että n. 150km säteellä paikkoja. Se kattaa myös pienempiä paikkakuntia, joihin ehkä on vähän vähemmän tunkua, mutta vastaavasti vähemmän avoimia työpaikkoja. Nykyään monilla työpaikoilla on myös osittainen etätyömahdollisuus, mikä helpottaa työssäkäyntialueen laajentamista entisestään.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 09:43:14

Riippuu toki paikkakunnasta, mutta kyllä pienilläkin paikkakunnilla korkeakoulutuksen vaativista työpaikoista voi olla kova kilpailu myös. Kun paikkoja tulee harvoin auki, niin moni paikkakunnalla asuva voi käydä kauempana töissä ja kytätä samalla tuleeko paikkoja lähempää auki. Tai työn perässä pois muuttaneet ovat halukkaita muuttamaan takaisin. Olen hakenut kesän aikana muutamiakin pienten paikkakuntien työpaikkoja ja niissäkin kuitenkin ollut 100-200 hakijaa. Toki nämä eivät ole ihan missään keskellä ei mitään ja onhan tuo hakijamäärä vähäisempi kuin vaikka pk-seudulla, jossa hakijoita on helposti 400-500...

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 09:46:39

Alkakaa yrittäjiksi, nehän kylpee rahassa. Sitten tietysti palkkaat kaikki muutkin työttömät huippupalkalla.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Elise 
Päivämäärä:   10.8.24 11:01:02

Et todellakaan ole asian kanssa yksin. Oon tajunnut tässä tämän vuoden aikana, miten onnekas olen, kun ehdin kerryttämään opintojen aikana nimenomaan omaa alaa läheltä liippaavaa työkokemusta. Tämäkin vaati työpätkän itäisessä Suomessa, joten kannustan muuttamaan tilaisuuden tullen hetkeksi. Lumolta sain lopulta lyhyeksi aikaa kämpän, kun moni muu ei olisi tarjonnut sellaista vaihtoehtoa.

Hevoset on oma ongelmansa tietysti, koska on varmasti vaikeaa löytää luotettavia hoitajia tuolle ajalle. Ehkä joku ylläpitoon antaminen hetkeksi voisi olla hyvä vaihtoehto, jos löytyy tarpeeksi luotettava taho.

Sain vasta tänä vuonna nyt vakituisen paikan ja tämäkään työ ei ole mikään oma unelma - menen niitä kohti myös opiskelemalla lisää. Aikoinaan päädyin tähän yritykseen tekemällä täällä hanttihommia ja kun pomoni sai siirron, hän ylensi mutkin hyvään paikkaan, koska arvosti mun työskentelyä. Eli mulla kävi ihan mieletön tuuri. En ole sen osaavampi kuin kukaan muukaan, olin vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Olin tässä välissä työttömänä, koska jätin jo tuon yrityksen opintojeni vuoksi, mutta palasin pyydettäessä takaisin. Tällöin aukesi toinen paikka tässä yrityksessä, ja en tuntenut sieltä ketään, mutta hain, kun työ oli vielä lähempänä omia mielenkiinnon kohteita. Hakijoita oli satoja, mutta sain paikan tämän mun kokemuksen ja opiskelutaustan ansiosta. Kaverini haki samaa paikkaa samalla koulutustaustalla, mutta ei päässyt edes työhaastatteluun - se työkokemus puuttui.

Eli onhan se nurinkurista, että vaaditaan hirveästi työkokemusta tällaiseenkin työhön, jota todellisuudessa pienellä perehdytyksellä tekee melkein kuka vain.. Kilpailu on vain todella kovaa. Pari kaveriani on todella tuskastuneita, kun töitä ei meinaa löytyä, vaikka kirjoittavat hyvin ja työkkärin avulla hakemuksensa ja ovat korkealle kouluttautuneita. Toinen on hakenut nyt puoli vuotta töitä kymmeniä ja kymmeniä hakemuksia kuukaudessa.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   10.8.24 11:20:04

No, itse jouduin opiskelujen takia muuttamaan 9kk:ksi 400 km päähän. Minulla oli hevonen, omistusasunto ja kaksi pientä lasta. Eli kyllä voi muuttaa työn perässä vaikka vuodeksi toiselle paikkakunnalle jos vaan haluaa panostaa siihen uraan. Jos ei halua muuttaa, ei halua yhtään joutua oman mukavuusalueen ulkopuolelle tai ei halua nähdä vaivaa, niin se on ihan ok. Silloin voi mennä niihin töihin mitä sattuu saamaan, mutta ei tarvitse myöskään valittaa jos päätös on kerran oma.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:29:33

Pystyisitköhän kenties työskentelemään toivealasi aloja, jossa vaaditaan vähemmän kokemusta ja koulutusta? Esim. jos alasi liittyy autoihin niin autoihin liittyvää, korjaamoon tms. Tai jos liittyy vaikka myyntiin niin tiettyyn myyntifirmaan töihin, kuten Sokos/Giganttiin tms missä tuotetta joutuu välillä esittelemään tai myymään. Siitä olisi varmasti hyötyä myöhemminkin toivealasi kanssa ja samalla voit hakea töihin toiveammattiisi.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   10.8.24 11:31:33

Jos kuulut oman alasi liittoon ja liitolla on mentorointiohjelma tai joku vastaava, niin sellaista voisi harkita, jos sieltä saisi apua työnhakuun tai uusia kontakteja. Ja jos on jotain alueellisia jaostoja, niin liity sellaiseen ja ole aktiivinen siellä.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: dille 
Päivämäärä:   11.8.24 08:01:04

"Turhauttaa, kun tuntuu, että ainoa vaihtoehtoni on joko mennä tekemään jotain helppoja suorittavan tason töitä, kuten siivoamaan tai postia jakamaan, tai sitten opiskella lisää."

Kurja tilanne kun on liian fiksu paskaduuneihin.

Itse teen juuri tuommoista kuvailemaasi työtä ja tienaan neljä tonnia kuussa. Helppoutta pidän vain etuna.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Muu muuttaja 
Päivämäärä:   11.8.24 08:12:30

"No, itse jouduin opiskelujen takia muuttamaan 9kk:ksi 400 km päähän. Minulla oli hevonen, omistusasunto ja kaksi pientä lasta. Eli kyllä voi muuttaa työn perässä vaikka vuodeksi toiselle paikkakunnalle jos vaan haluaa panostaa siihen uraan. Jos ei halua muuttaa, ei halua yhtään joutua oman mukavuusalueen ulkopuolelle tai ei halua nähdä vaivaa, niin se on ihan ok. Silloin voi mennä niihin töihin mitä sattuu saamaan, mutta ei tarvitse myöskään valittaa jos päätös on kerran oma."

Minäminäminä sankari, muidenkin pitää. Jos on se hevonen ja olemassa olevat kulut nykyisestä talosta niin millä matikalla maksat toisella paikkakunnalla vuokraa ja tallivuokraa 1500 euron nettopalkalla? Oman talon kuluihin ja hevosenpitoon omassa tallissa se kyllä riittää. Eli pitäisi myydä oma talo tappiolla että voisi muuttaa 9kk ajaksi vuokralle toiselle paikkakunnalle vailla varmuutta onko siellä töitä jatkossa? Onko tämä kohtuullista vaatimista? Mut hei minäminäminä sankari tekee kaiken oikein.

  Re: Usko loppuu työnhakuun

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   11.8.24 08:54:14

Muu muuttaja: Ap ottaa lainanlyhennysvapaata asuntolainasta, työpaikkakunnan asunnon vuokraan saa verovähennyksen ja hevoselle joko hoitaja viikoiksi kotitilalle tai hevoset mukaan. Ap on menossa kuitenkin töihin, josta oletettavasti maksetaan palkkaa. Ap on myös menossa asiantuntijatöihin ja niistä kyllä maksetaan enemmän kuin 1500€. Ei tarvitse myydä mitään, jos ei halua. Pointti on että moni lähtee hetkeksi pois kotikulmilta esim. sen työn perässä. Se kyllä onnistuu jos haluaa sen onnistuvan. Jos taas ei edes halua yrittää niin sitten pitää selviytyä niillä mahdollisuuksilla mitä kotikulmilla on. Usein ei ole mitään. Mutta uhriutua ei kannata.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.