Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   9.8.24 13:40:19

Lapsi meni nyt 2. luokalle. Maanantaina tuli koulusta viesti, jossa listattiin mitä kaikkea kouluun pitäisi itse tuoda. Listalla oli lyijykynät, kumit, liidut (carandachet), vihkoja, liimoja. Jossain aineessa on e-kirja käytössä, jos haluaa paperisen niin se pitää ostaa itse. Sitä ei kuitenkaan suositella muuten kuin terveyssyistä. Tosin ei taida koskea lapseni vuosiluokkaa.

Tähänkö on menty? Amerikan malliin kun säästetään? Kohta varmaan opettajatkin joutuu tulostamaan kotona ja sisustamaan luokkansa. Eihän nuo paljon maksa, meillä meni 25€ (carandachet on kalliit), mutta ei kaikissa perheissä ole varaa. Vielä viime vuonna kynätkin sai koulusta. Mihin ne rahat oikein menee? Ipadeihin?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 13:41:41

Mitä ihmettä :( itsellä ei ole lapsia mutta kyllähän koulun pitäisi välineet tarjota Suomessa.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 13:45:57

Juu, meillä on nyt toinen vuosi kun kaikki pitää tuoda itse. Ja sitten tulee valitusta kun vihko on vääränlainen (liian isot/pienet rivivälit jne). Vein itse tuplat tänä vuonna, jos jollain ei ole varaa tai vanhemmat ei välitä.

Viime vuonna lapseni ei meinannut oppia jakolaskua ja opettaja ehdotti, että opettaisin sen kotona, kun koulussa ei ehditä enää käydä sitä. Tätä menoa tuntuu siltä, että sama kun opettaisi lapset kotona, kun itse joutuu tekemään perästä ja selvittelemään koulussa tapahtuneet riidatkin.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   9.8.24 13:55:52

Perusopetus, nykyään myös toisen asteen koulutus, on maksuton kaikille.
Oppilaitos hankkii ja tarjoaa kaiken tarvittavan. Jos näin ei ole, koulu toimii väärin ja lapset ovat eriarvoisessa asemassa.
Avi-kortti esiin, tuo ei ole reilua. Koulun määrärahat menee nyt johonkin väärään paikkaan.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 13:59:37

Ei kai tuo yllätyksenä voi tulla, että perusasiat kuten kynät ja pyyhekumit pitää itse ostaa?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   9.8.24 14:00:49

Ne oppilaat, joilla ei ole varaa tai halua tuoda tarvikkeita, saavat ne edelleen kyllä koululta. Se jää sitten meidän opejen päänvaivaksi. Eli kyseessä on vain ”pyyntö”, ei vaatimus.

Jos koulussa on kovasti digihömppää tai koneet/padit kaikille, johto varmasti ajattelee että sitten ei perustarvikkeita tarvita. Mutta käytännössä etenkin pienten opetus on ihan mahdotonta ilman.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   9.8.24 14:07:59

Ehei ope, tuo ei ole totta. Nyt tälle vuosisadalle ja nopeasti.
Tottakai suurin osa haluaa itse hankkia kivat välineet, penaalit ja muuta kampetta, mutta siitä huolimatta koulu on velvollinen hankkimaan välineet jokaiselle. Jos jossain koulussa jaellaan tarvikkeita vielä köyhyysperiaatteen mukaisesti, niin olen kyllä pöyristynyt.
Siinä jos missä eriarvoistaminen näkyy ja kuuluu.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   9.8.24 14:10:40

Eihän se oikein ole, mutta niin se käytännössä menee. Kun ei tipu resursseja niin niitä ei tipu. Jotkut ostaa jopa omilla rahoillaan tarvikkeita.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: EttäMitäOli 
Päivämäärä:   9.8.24 14:12:40

"Tottakai suurin osa haluaa itse hankkia kivat välineet, penaalit ja muuta kampetta, mutta siitä huolimatta koulu on velvollinen hankkimaan välineet jokaiselle."

Vaikka kaikki hommaavat omat "kivat" välineet eivätkä halua käyttää koulun tarjomia (arvatenkin vähemmän kivoja) välineitä, koulun pitää silti hommata välineet kaikille vaikka niitä ei edes haluta käyttää? On kyllä ihme kun rahaa ei riitä enää mihinkään.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   9.8.24 14:13:36

Kyllä resurssit tippuu opetustarvikkeisiin ja materiaaleihin, se on varmaa. Jos koulu sitten päättää ostaa koko rahalla vaikka chromebookkeja, niin silloinhan määrärahat on vain käytetty väärin.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   9.8.24 14:20:34

Ei meilläpäin ainakaan tarvi, eikä ole kertaakaan tullut listoja mitä pitää hankkia.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 14:22:42

Koulun pitää ostaa tarvikkeet. Tietenkään oppilaan ei tarvitse niitä käyttää, mutta ne jaetaan silti. Ja se ei lle mikään mahdoton menoerä. Lyijykynät ovat halpoja, samoin kumit. Monella myös kuluu vuodessa useampi kynä ja kumi, jolloin voi ottaa käyttöön kodin ostamat, jos haluaa.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   9.8.24 14:23:44

Niin, noihin asioihin ei voi keskiverto-ope vaikuttaa. Valitettu on kyllä, mutta loppuviimein pelaamme niillä palikoilla jotka on annettu.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   9.8.24 14:26:54

Ope: Onpa ikävää jos koulussanne noin on. Ensimmäinen valitus Aviin joltain huoltajalta muuttaa asian hyvinkin nopeasti.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   9.8.24 14:29:19

Me opettajat teimme valituksen aviin jo pari vuotta sitten kun tämä alkoi, eikä se muuttanut mitään.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 14:31:57

Meidän listalla oli mm. 5 puikkoa liimaa :D Taatusti ei kulu noin paljon vuoden aikana saati lukukaudessa. Ehkä jos lapset unohtelee niitä kuivumaan.

Nuo pienet ostokset ei haittaa, mutta siitä nostin metakan kun vitosella siirtyivät digikirjoihin eivätkä meinanneet tilata lapselleni paperikirjoja, vaikka lapsi kärsi jatkuvasta päänsärystä. Lääkärintodistuksella ja kovalla puheella sitten tilasivat, onneksi.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   9.8.24 14:32:30

Niin, kyllä siihen varmaan tarvitaan asian ymmärtävä huoltaja. Tai opettaja joka esittää asian oppilaan, ei itsensä, kannalta.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 14:34:04

Ainahan vähävaraisille on tarjottu ilmainen koulu tarvikkeineen mutta nykyään vähävaraisiksi tekeytyvät ihan tavallisetkin perheet ja huutavat kurjuutta kun joutuvat lyijykynän ostamaan.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ope2 
Päivämäärä:   9.8.24 14:54:24

Tuo on ehdottomasti laitonta. Perusopetuksen on oltava maksutonta. Jos koulu ei tarjoa vahavärejä, niin silloin oppilaan ei tarvitse vahaväreillä värittää. Jos koulu ei tarjoa vihkoja ja liimoja, niin opettaja ei voi suunnitella sellaista opetusta, jossa niitä tarvitaan. Lyijykynät ja kumit tulevat tietenkin koululta. Ketään ei voi velvoittaa itse ostamaan peruskouluun mitään. Ei mitään.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   9.8.24 15:03:23

Ope2 on oikeassa, perusopetus on maksutonta eikä opetuksesta saa tulla kustannuksia.

Jos aloitus on totta ja kyse on suomalaisesta koulusta, niin asiasta pitää älähtää. Noin ei voi toimia, eikä kukaan vaadi etenkään mitään tietyn merkkisiä liituja.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 15:03:30

"Ei kai tuo yllätyksenä voi tulla, että perusasiat kuten kynät ja pyyhekumit pitää itse ostaa?"

Kyllä ne on aina annettu kaikille koululta ja annetaan edelleen.

"Niin, noihin asioihin ei voi keskiverto-ope vaikuttaa. Valitettu on kyllä, mutta loppuviimein pelaamme niillä palikoilla jotka on annettu."

Missä kunnassa nimimerkki "ope" toimii?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   9.8.24 15:06:39

kyllä jo 90&00 luvuilla piti ite ostaa muut paitsi kirjat. vihkot, kynät sun muut ite.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 15:21:59

"kyllä jo 90&00 luvuilla piti ite ostaa muut paitsi kirjat. vihkot, kynät sun muut ite."

Ei pitänyt.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Yh 
Päivämäärä:   9.8.24 15:27:15

^^ Ei tosiaan pitänyt. Toki sai käyttää itse ostamiaankin

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.8.24 15:27:23

. Eipä mekään taidettu saada kuin yksi kynä per lukuvuosi tai jotain muuta ihan naurettavaa. Ekalla sai vahaliidut, kumin, viivottimen ja lyijykynän, vihkoja sai. Yläasteella ei saanut kukaan mitään kirjoitusvälineitä, vihkoja vain. Kirjoja kierrätettiin, ala-asteella ainoat uudet kirjat oli aapinen + matikan kirjat. Aapisen sai pitää, matikan kirjat annettiin seuraaville ja tehtävät tosiaan tehtiin vihkoon. Yläasteella saatiin jotain muitakin uusia kirjoja, mutta esim tehtäväkirjojen tehtävät piti kirjoittaa vihkoon, kun kirjat annettiin seuraaville.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 15:30:05

Meillä tulee vain ”suosituslista”. Käytännössä kuitenkin lapsi sitten joutuu lainaamaan muilta esim. liidut jos ei omasta takaa ole. Kiva niille muille, jotka ovat ostaneet…

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 15:30:15

Tietenkin kirjat kierrätettiin, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ja edelleen kierrätetään.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 15:32:13

Kyllä meidän koulussa annetaan se kynä ja kumi kaikille, vaikka olisikin niitä omia nättejä kyniä penaali täys.
Samoin vihkot tulee kaikki koululta. Osa kirjoista on diginä, muut saa koululta, ainakin käyttöön.
Liimat, viivottimet, värikynät, terottimet jne on koululla kaikkien käytössä, omia ei enää jaeta.
Perusopetus on maksutonta. Myös lainasuksia ja -luistimia löytyy, jos ei ole omia. Itse tulee hommata se reppu ja vaatteet päälle, vesipullokin on hyvä olla.

Kyllähän se totta on, että määrärahat on onnettomat, ja sillä halvimmalla liimalla askarreltu juttu ei kauaa kestä, kun ei se liima pidä mitään. Kirjat on melkein räjähdyspisteessä, tänään käytin useamman tunnin kirjojen teippaamiseen, että ne pysyy kasassa edes tän yhden lukuvuoden vielä.. Luultavasti joku tekee saman niille kirjoille vuoden päästä.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.8.24 15:40:49

Jep, meilläkin kirjoissa saattoi olla jopa reilusti yli kymmenen oppilaan nimet ennen omaa nimeä. Osa tiedoista oli luonnollisesti jo vanhentunut. Muistan, kun opettaja pyysi meitä vetämään kartasta sanan Neuvostoliitto yli ja kirjoittamaan tilalle Venäjä. :D

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: kirppu 
Päivämäärä:   9.8.24 15:42:13

Johtuisko siitä että käytetään digikirjoja jotka ovat monta kertaa kalliimpia? Lisenssit pitää uusia joka vuosi. Ei ole rahaa ostaa enää oikean elämän tarvikkeita.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.8.24 15:43:17

Digikirjat on kyllä huono homma, on ihan tutkittua tietoa, että paperisesta kirjasta oppii paremmin.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ope2 
Päivämäärä:   9.8.24 15:47:55

Digikirja on noin kolmanneksen halvempi kuin normaali kirja, joten yli kolmella käyttäjällä kierrätetty kirja tulee halvemmaksi kuin digi. Sen sijaan yhdelle käyttäjälle ostetut työkirjat ovat diginä halvempia kuin paperiset, mutta alaluokilla digitehtäväkirja ei ole millään tavalla pedagogisesti järkevä, kun tärkeämpää olisi oppia kirjoittamaan kynällä paperille.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 16:06:08

En kyllä muista, että oltaisiin koulusta kyniä tai pyyhekumeja saatu. Aina ostettiin itse. Vihkoja sai koululta, samoin kirjat. Osa kirjoista oli niitä mitkä kiersi vuodesta toiseen oppilaalta toiselle.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 16:08:52

Joo kyllä omanakin kouluaikana välineet ostettiin itse. Kirjat ja vihkot sai lukioon asti koululta. Lukiossa ostettiin kaikki itse.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ope3 
Päivämäärä:   9.8.24 16:29:04

Eipä ole korviin koskaan tällaista Suomessa kantautunut. Meillä ei kodit osta kuin reput, penaalit ja jumppavaatteet. Koululta tulee kynät, värikynät, vihkot jopa eri kokoisia luistimia ja kypäriä hankittiin eräänä vuonna, kun niin monella ei omia ole.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 16:34:51

Aina on koululta saatu kynät, kumit, viivottimet ja vihot. Ja useammalta paikkakunnalta on kokemusta. Toki niitä itsekin ostettiin mutta koululta annettiin kaikille.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: koulusta 
Päivämäärä:   9.8.24 16:47:37

Kyllä syksyllä annetaan kynä ja kumi, mutta jos oppilas rikkoo tahallaan välineet, niin tietysti kodista sitten kustannetaan korvaavat välineet. Ei niitä uusia monia kappaleita saa. Samoin, jos se kertaalleen saatu viivain ja geokolmio ovat hävinneet tai rikki, niin kotoa sitten rahat ja itse ostamaan uusia.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 16:56:30

Opettakaa vaan ne muksut vaativiksi kermaperseiksi.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ope myös 
Päivämäärä:   9.8.24 17:03:11

Peruskoulu on maksuton. Nyt ei ole rehtori tehtäviensä tasalla, mikäli päästää moisen hankintalistan läpi. Perheitä ei velvoiteta ostamaan yhtään mitään. Toki tarkoituksella rikotut tarvikkeet täytyy korvata, mutta perusjuttuja ei tarvitse ikinä itse ostaa.

Terveisin luokanopettaja 11 vuoden kokemuksella keskisuuressa suomalaisessa kunnassa.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ope myös 
Päivämäärä:   9.8.24 17:05:11

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, minkä kokoinen koulu kyseessä ja onko joku pikkupaikkakunta?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   9.8.24 17:14:44

Ne tarvikkeet ei paljon maksa, hanki ne, ostathan lapselle muutakin mitä hän tarvitsee! Tähänkö on menty että ihan kaikki pitäisi ilmaiseksi saada? Edes 1990-luvulla ei jaettu mitään ilmaisia kyniä yms. Jotain rajaa tossa kommunismissa...

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.24 17:23:04

Meillä tuli myös jo toista vuotta nämä hankintalistat koteihin. Eihän nuo kalliita ole juu, monet jutut kuten viivoitin ja liidut kestää monta vuotta, mutta mitähän seuraavaksi?

Itseä kyllä vähän sapettaa se että koulu saisi tilattua nuo saisi paljon halvemmalla suurissa määrissä. Kun on juurikin oltava karandachea ja puukynätkin jotain tiettyä. Mutta se ei onnistu että koulu tilaa ja veloittaa huoltajilta, koska se olisi vielä räikeämpi rikkomus, niin ostetaan sitten kaupasta normaalihintaan.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 17:26:05

Tiitu, mä kävin kouluni 80-90-luvuilla ja aina annettiin koulusta kynät ja kaikki muutkin tarvikkeet, mitä koulunkäyntiin tarvittiin. Ikinä ei mitään hankintalistoja laitettu koteihin!
Peruskoulu on maksuton joten koulun on tarjottava kaikki, mitä siihen tarvitaan.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 17:26:31

"Edes 1990-luvulla ei jaettu mitään ilmaisia kyniä yms."

Älkää nyt viitsikö keksiä päästänne näitä juttuja, kyllä jaettiin.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 17:27:32

Kertokaa millä paikkakunnilla näitä listoja jaellaan?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 17:27:44

Olisikohan se niin että on aika koulukohtaista, mitä kouluissa milloinkin jaetaan?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   9.8.24 17:27:57

Jos on noin tiukilla talous, pyydä että lapsen isovanhemmat ostavat hänelle, tai esim. kummi. Isovanhemmat ostavat tosi mielellään kaikkea tarpeetonta, nyt ois ihan tarpeellista.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 17:31:25

""kyllä jo 90&00 luvuilla piti ite ostaa muut paitsi kirjat. vihkot, kynät sun muut ite."

Missä suomalaisessa peruskoulussa piti ysärillä hankkia vihot ja lyijykynät itse?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   9.8.24 17:32:36

Ei jaettu, nimimerkki 4 pienempää sisarusta alakoulussa koko 1990-luvun. 1980-luvulla saatiin joka toinen vuosi tarvikkeet. Tiedän, koska olin ala-asteella silloin. Tokmanille tai Normaliin vaan, silloin ennen ei ollut kuin Tiimari ja Anttila.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 17:32:49

Tiitu kommentoi aloitusta lukematta.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   9.8.24 17:34:37

Tiitu: Tasan on jaettu 90-luvulla ilmaiset kynät, kumit, viivottimet jne. Jo 80-luvulla oli niin.
Oma esikoinen aloitti koulun 2017 ja silloinkin jaettiin koulusta kaikki tarvikkeet värikyniä myöten.
Toki niitä ostettiin itsekin mutta ne saa myös koulusta ja näin sen pitää olla.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   9.8.24 17:36:25

Ä kysyi, tähänkö on menty? Siinä ollaan oltu, tuo kirja-asia tietysti nykyään eri kuin ennen, alakoulussa eikä yläkoulussa tarvinnut ostaa kirjoja, lukiossa ja jatko-opinnoissa kyllä. Että ei ole mikään Amerikan malli meillä. Vai ehkä en ymmärrä tätä aloitusta koska minusta se on vanhemmalta ruikutusta. Sorry vaan.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   9.8.24 17:39:07

Perustarvikkeiden hankkiminen lapselle ei nyt ole ylettömän kallista, mutta kun sen perusopetukseen osallistumisen pitää olla lain mukaan maksutonta eikä opetukseen osallistuminen saa aiheuttaa kustannuksia sille oppilaalle.

Rehtoria ja sivistystoimen voi muistuttaa tästä ja viedä asia sitten aluehallintovirastolle tai ylimmille laillisuusvalvojille, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai vaikka valtioneuvoston oikeuskanslerille. Itse vinkkaisin asiasta medialle, niillä on perinteisesti tapana herättää se kiinnostus.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 17:40:42

"Ei jaettu, nimimerkki 4 pienempää sisarusta alakoulussa koko 1990-luvun."

Kyllä jaettiin jokaisessa koulussa joissa olen 90-luvunkin ollut töissä.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 17:42:28

Mä kuulisin mielelläni ihan koulujen nimiä joissa 80/90/00 ei ole vihkoja tai lyijykyniä jaettu, en suostu uskomaan tätä?
Ei meilläkään jaettu joka vuosi esim uutta viivoitinta vaan sen oletettiin kestävän olisko ollut 2 lukuvuotta mutta viivoitin onkin ikuinen ellei sitä tahallaan taita ja se sanottiin silloin kun viivoitin jaettiin mutta kyllä kuluvat osat kuten vihot, lyijykynät, askartelutarvikkeet jaettiin kaikille. Kumit laitettiin jossain vaiheessa puoliksi mutta kumin silti sai vaikka se olikin vain puolikas.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   9.8.24 17:48:14

Kävi n itse koulua ysärillä pienessä ja köyhässä maalaispitäjässä. Lama kai näkyi, kun kertakäyttöiset käsipyyhkeet leikattiin kahtia, jotta riitti pidemmäksi aikaa. Mutta ainakin kynät, kumit ja muut koulutarvikkeet sai koulusta. Ei luxusta tai ylenpalttisesti, mutta kaikille niitä jaettiin.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 18:03:16

"Kun on juurikin oltava karandachea ja puukynätkin jotain tiettyä.'

Ihan tasan varmasti ei tarvitse itse mitään liituja ja värikyniä hankkia. Vielä vähemmän jotain tiettyä merkkiä.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.8.24 18:04:35

Osassa kaupunkeja jaetaan edelleen tarvikkeet. Jos ne nyt edes opettaisi mutta oman lapsen opettaja ei osannut 10v sitten ede itse kunnolla kirjoittaa

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 18:07:47

On ihan koulukohtaista, meillä naapuri valitteli että koulu ei enää tarjoa tarvikkeita. Omat lapset on samassa kunnassa eri koulussa, ja meillä tarjoaa.

Mutta eihän vuosittain ostettavia edes ole kuin lyijykynät, kumit ja vihot. Liituja ja puukyniä käytetään enää niin harvoin että ne riittää kyllä pitkäksikin aikaa.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   9.8.24 18:09:13

80- luvulla koko peruskoulun ajan saatiin koulusta kynät, kumit, terottimet, viivottimet, vahaliidut, vesivärit, harppi ja vihkot. Tekstikirjat kiersi oppilaalta toiselle, työkirjat sai itselle.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   9.8.24 18:09:47

Pohjanmaalla. Ehkä määrärahoilla hankittiin jotain muuta? Siitä en osaa sanoa. Kukaan ei kyllä vaatinut, oli lama ja piti säästää.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.8.24 18:16:30

... , kävin kouluni sellaisessa pikkupitäjässä kuin Espoo. Yhden viivottimen ja vahaliidut kouluaikana sain, ala-asteella ekalla kumin ja kynän, myöhemmin satunnaisia kyniä. Yläasteella en näitäkään. Vihot oli koulun puolesta.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: akaks 
Päivämäärä:   9.8.24 18:21:40

eiköhän tämä aloitus ole trolli siihen, kun Tampereella joku koulu otti linjan, että omia tarvikkeita ei tuoda kouluun, eli koulussa tehdään koulun kynillä ja tarvikkeilla kaikki.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   9.8.24 18:23:24

Missä maassa noin? Suomessa on peruskoulu ilmainen eikä todellakaan tavallisissa kunnallisissa kouluissa tule listaa hankittavista tavaroista.
Jos tämä ei ole provo, niin tuo lista kirjaamon kautta sivistyslautakunnan käsittelyyn ja liitteeksi peruskoululain pykälä.

Se sama laki on voimassa jokaisessa Suomen kunnassa ja jokaisessa koulussa.
Tässä lainaus siitä laista:
31 §
Opetuksen maksuttomuus
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   9.8.24 18:29:35

Aloitin koulun -96 pienessä kyläkoulussa (omalla vuosiluokallani oli 9 oppilasta). Koko ala-asteen ajan joka syksy saatiin koulusta lyijykynät ja kumit, pariin otteeseen viivottimet ja tietty joka aineeseen vihot. Vesivärit, vahaliidut jne. eivät olleet henkilökohtaisia, vaan koulu osti niitä aina tarpeen mukaan ison läjän - ja joka kuviksen tunnilla alkoi kilpajuoksu siitä, kuka saa setin jossa on vielä kaikki värit tallella ja kutakuinkin puhtaina. :D

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   9.8.24 18:33:07

Yläkoulussa on ihan turha jakaa kyniä. Puolet niistä on katkottu ekan koulupäivän aikana, lopuista kolmannes hukkuu ekan viikon aikana ja muutama oppilas saa pidettyä kynän tallessa koko vuoden. Toki he käyttävätkin kynän ihan loppuun ja saavat ehkä pari uuttakin vuoden mittaan.

Oikeasti, jos arvostus tavaraa kohtaan on tämä, niin miksi kunnan pitäisi niitä oppilaille maksaa...

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 18:34:28

On tietysti koululla voinut olla ysärillä niin, että kynät jaettiin vain niille joilla ei ollut omia. En tosiaan muista, että näitä olisi koulusta saanut.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   9.8.24 18:55:21

80- ja 90- luvulla peruskoulun käyneenä, niin kyllä niitä tarvikkeita meidän kouluissa jaettiin, mutta ei silloinkaan joka päivä uusia saanut jos aiemmille tapahtui jatkuvasti jotain.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 18:58:44

Ida H, ei pitänyt, meillä ainakin vihkot, kynät, kumit viivottimet tms jaettiin/haettiin aina lukuvuoden alussa ja uuden sai tarpeen mukaan.
Toki jokaisella oli myös omat ostetut kynät kumit, penaalit mutta kyllä ne perus jutut sai koulusta.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 19:22:50

Kyllä se laki on kaikille sama. Kantelua vaan menemään näissä paikoissa, missä kynistä alkaen pitäisi kaikki itse ostaa. Tarpeeksi moni kun asiasta valittaa, ni ehkä jotain tapahtuukin. Jos kaikki vaan kiltisti ostaa, ni kunta huomaa, että tuolla pärjätään noinkin, vähennetään vielä rahoitusta!

Meillä tulee ns. koulun rahoista kynät ja kumit kaikille x2/lukuvuosi. Viivoittimet on yleisessä käytössä, samaten harpit. Sitten vuosiluokan (esim. kolmosten) rahoista ostetaan ne liimat, värikynät, teroittimet jne, jne. Se on sitten ihan tilaajista kiinni, kuinka kalliita askarteluvälineitä ostetaan, että saako lapset teroitettua niitä kyniä. Käsityötarvikkeet tulee käsityörahoista erikseen.
Myös vihkot tulee vuosiluokkarahoista. Me laitetaan aina ensin ostoskoriin vihkot, sitten puuvärit, liimat ja teroittimet. Sitten katsotaan, onko liiduista mitään jäljellä, vai pitääkö ostaa uudet. Lopuilla (jos jotain jää) ostetaan sitten väripapereita, vesivärejä, pullomaaleja, helmiä ja sen sellaista "ylimääräistä".

Toki jos hajottaa tai hukkaa ne annetut kynät ja kumit (tai kirjat!) niin perheen pitää kustantaa uudet.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 20:54:32

Ällö eli tekin saitte käytännössä kaiken vaikka annoit ymmärtää että hankitte itse? :D "satunnaisia kyniä" eli ihan normaalisti? Ei meilläkään joka viikko kyniä jaettu, olisiko ollut syksyllä ja seuraava kynä joulun jälkeen, jos sen siinä välissä söi/katkoi/hukkasi piti jostain hankkia uusi. Joskus muistan että saatiin jotkut extrakynät joka oli ihan juhlapäivä ja kaikki oli ihmeissään. Samoin kumit, joku kerta sai kokonaisen, joskus vain puolikkaan.
Ikinä ei saatu omaa teroitinta vaan teroitin oli opettajan pöydällä jossa jokainen kävi teroittamassa kynänsä.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.8.24 20:59:12

... , no ei saatu yhtään kynää, ala-asteella joku 1 per lukuvuosi, yläasteella ei niitäkään.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   9.8.24 20:59:50

eilen saivat oppilaat kynän, kumin, viivottimen ja terottimen. uuden kynän ja kumin saa joulun jälkeen.

miten ihmeessä lapsilla ei ole muka aikaisemman vuoden tavaroita varalla? ei ne vuodessa tai puolessa loppuun kulu.

kaikki annetaan koulussa ja toisella asteella. tai sitten kyseessä ei ole Suomi ja julkinen koululaitos, vaan joku yksityiskoulu.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 21:03:10

"no ei saatu yhtään kynää, ala-asteella joku 1 per lukuvuosi, yläasteella ei niitäkään."

Eli saitte vai ette?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.8.24 21:08:38

Saatiin yksi kynä, enempää ei. Ei riitä lukuvuodeksi se. Yläasteella ei saatu sitäkään.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 21:43:03

Noniin eli tämä ongelma ratkaistu, 80-00 -luvuilla on Suomen kouluissa jaettu opetusvälineet mutta ne jotka "ostivat kaiken itse" eivät joko koe/muista saaneensa (oikeestaan
juuri) mitään kuten Ällö tai sitten ovat niitä joilla tavarat pysyy tallessa puoli tuntia ja itse on joutuneet hankkimaan hukattujen/rikottujen/syötyjen tilalle uudet.
Vai löytyykö oikeasti joku joku nimeämään se paikkakunta/koulu jossa aidosti kaikki kynät ja kumit käskettiin hankkimaan itse?

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.24 21:56:50

Olin peruskoulussa -91-99. Sai kynät, kumit, viivottimet ja vihkot koulun puolesta, vaikka lama olikin. Toki sai omiakin välineitä käyttää, jos halusi.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.24 22:50:23

Koulun lyijykynä oli pehmeä, joku hb, ja kumi sellanen karsee punaruskea. Viestin ok. Aina ostanut omat kynät ja kumit.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.8.24 23:04:17

"... , kävin kouluni sellaisessa pikkupitäjässä kuin Espoo. Yhden viivottimen ja vahaliidut kouluaikana sain, ala-asteella ekalla kumin ja kynän, myöhemmin satunnaisia kyniä. Yläasteella en näitäkään. Vihot oli koulun puolesta."

Samoin minä ja kyllä koulusta sai tai olo käytössä kaikki tarvikkeet. Ala-asteella jaettiin vuosittain kynä ja kumi, viivoitin tuli ekalla, kolmannella ja viidennellä. Harppikin tuli jossain vaiheessa. Uudet sai kun vanhat oli käytetty loppuun. Harvoin oli, kun oli niitä omiakin.Terotin oli koulussa käytössä, omia ei jaettu. Ekalla tuli liidut ja kolmannella tai neljännellä uudet. Muut tarvikkeet oli luokassa yhteiskäytössä, esim. jotkut vesivärit yms. Ala-asteella saatiin myös omat kirjat ja tarvittavat vihot.

Yläasteella oli sitten kierrätyskirjat hyvin pitkälti, mutta vihot jaettiin koulusta. Mitään kyniä, kumeja jne ei jaettu mutta ne oli koulussa käytössä ja varmaan olisi saanut, kun olisi sanonut, ettei kotona ole. Kulmaviivoitin muistaakseni jaettiin jossain vaiheessa kaikille omaksi, mutta kaikki muu oli yhteiskäytössä. Koulu kuitenkin tarjosi kaikki tarvikkeet, kuten laki sanoo.

Tämä siis 80-90 luvun vaihteessa.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.8.24 23:08:04

Omat lapset on nyt Espoossa koulussa ja osa kirjoista ja vihot tulee koulun puolesta omaksi, osa kirjoista kiertää. Vanhempi sai ekalla kynän, kumin ja viivottimen, en ole varma onko sen jälkeen jaettu. Liidut on myös annettu kerran. Nuorempi aloitti koulun eilen, pitääkin kysyä onko saanut kynän ja kumin.

Mitään hankintalistoja ei ole tullut kertaakaan.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 23:16:36

tervetuloa oikeistolaiseen suomeen

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Se aito M 
Päivämäärä:   10.8.24 07:27:28

Meillä oli sama mitä Ällö tuolla kirjoittikin.
Kirjat kierrätettiin ja tehtävät tehtiin vihkoon.
Koululta sai tosiaan väriliidut alaluokilla.
Ja sitten lyijjäri ja pyyhkäri.
Varmaan se perus viivotinkin saatiin.

Yläasteella pitikin sitten hankkia itse kynänsä,viivottimensa ym.
Kirjat saatiin koulusta toki.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   10.8.24 07:44:09

"On tietysti koululla voinut olla ysärillä niin, että kynät jaettiin vain niille joilla ei ollut omia. En tosiaan muista, että näitä olisi koulusta saanut."

Ei ole voinut olla, koska tuo perusopetuslaki on ollut voimassa jo 1970-luvulla, ja sitä ennen kansakoulussa jokseenkin vastaava. Ei nyt mennä siihen, kuka kävi viimeksi jotain yksityistä oppikoulua, jossa todella ostettiin tarvikkeet itse.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Ullis 
Päivämäärä:   10.8.24 08:13:51

Aviin valitus kun pitää ostaa lyijykyniä ja pyyhekumi. Kyllä.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   10.8.24 08:27:37

Kyllä 90-luvulla (myös laman aikaan) saatiin kaikki koululta. Kirjat (osa kiersi käytettynä, osa ei), vihkot, kynät, kumit, vesivärit, pyyhekumit jne.

Luokassa yhteisenä oli liimat, sakset ja muut askaryeluvälineet. Urheiluvälineitä sai lainata kans koululta, suurin osa hommas kuitenkin itse.

Ainoastaan kirjat piti itse päällystää, jos ei ollut jo päällystetty.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   10.8.24 08:42:24

Ullis: Tottakai suurin osa vanhemmista ostaa edelleen lapsilleen ne kivat välineet, mutta on todella eriarvoistavaa jos lapsi/oppilas joutuu hakemaan koulun välineet, koska on köyhä tai sellaiseksi leimataan. Opetus on maksutonta ja se tarkoittaa lähtökohtaisesti samoja välineitä kaikille.
Tai, että opettaja ostaa välineitä, koska koululla ei muka ole määrärahoja.
Eihän se tarkoita, että jokaiselle oppilaalle hankitaan omat pölypastelliliidut ja muut kalliit tarvikkeet vaan ne voi olla koko koulun/luokan/luokkatason yhteiskäytössä. Samoin viivottimet, terottimet tms. tarvikkeet. Ei niitä joka vuosi koululle tarvitse ostaa uusia.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 08:52:39

Muut ovat saaneet kynän lukukauden alkaessa. Ällö ei, koska on saanut vain yhden kynän lukukauden alkaessa.
Näin kai se on nähtävä.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: sini 
Päivämäärä:   10.8.24 08:53:12

Perusopetus on maksutonta. Huoltajia ei voi velvoittaa hankkimaan mitään opiskelutarvikkeita. Samoin retkiin ym. ei saa kerätä huoltajilta rahaa. Leirikoulujen varainkeruuseen on omat säännöt.

Aloittajan kannattaa lähestyä kunnan/kaupungin sivistystoimenjohtajaa ja kysyä mihin tällainen hankintalista perustuu. Jos saa jonkun ympäripyöreän vastauksen seuraava kohde on AVI. Jokaisen kunnan tulee noudattaa lakia perusopetuksen maksuttomuudesta.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.8.24 09:04:26

Miten olemme luoneet Suomesta valtion, jonka kansalaisten mielestä kakki pitää saada, " kun minulla on oikeus" , ja kaikki on eriarvoistavaa ( jos joku saa kynän ja kumin koulusta ja joku toinen ostaa ne itse!!!). Voi herranjestas sentään. Vaikka meillä nyt onkin perusopetuslaki ja koulunkäynti on ilmaista, niin onko ihan mahdoton ajatus, että jokainen, jolla on se mahdollisuus, ostaa HALUTESSAAN kynänsä ja kuminsa itse. Ja lasten on ihan terveellistä oppia, että maailmassa kaikilla ei ole asiat samalla tavalla, joku perhe lomailee asunnollaan espanjassa ja hiihtelee levillä ja joku toinen ei. Eikä se tee kummastakaan huonompaa eikä parempaa.
Miten vidussa kaikki on nykyisin niin vaikeeta? Ei helwetti, saadaan ongelma kynästä ja kumista. Tehkää nyt sit vielä se kuuluisa rikosilmoitus, mitä täällä aina huudetaan ratkaisuksi joka asiaan.... ei tässä voi muuta sanoa kuin @!#$ tunarit.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   10.8.24 09:09:05

Meilläpäin jopa kielletään hankkimasta tarvikkeita itse. Koulusta saa kaiken ja omia kyniä voi käyttää sitten kotona.

  Re: Koulutarvikkeet pitää ostaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 10:39:23

"Muut ovat saaneet kynän lukukauden alkaessa. Ällö ei, koska on saanut vain yhden kynän lukukauden alkaessa.
Näin kai se on nähtävä."

Aamen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.