Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko ajatelleet, miksi huijaukset menee

Lähettäjä: läpi? 
Päivämäärä:   9.8.24 13:18:14

Keski-ikäinen naapuri vähän aikaa sitten ihmetteli, miten kaikenlaiset nettikauppa - sun muut huijaukset menee läpi. Oli lehdistä lukenut juttuja, joissa oli ollut näitä huijausviestejä ja sanoi, että jo kielioppi, lauserakenteet ja käytetyt sanat on sellaisia, että epäilyttäisi.

No sehän se on. Kun ihmiset eivät osaa enää edes omaa äidinkieltään (ja enkkua vielä huonommin, englanninkielisissä huijauksissa on vastaavia kielioppivirheitä ja rallienkkua "natiivin" kirjoittamana ja läpi menee) ja ollaan vielä ylpeitä siitä, että ei sen väliä, odottaako lapsi kaupassa pää ovien välissä vai pääovien välissä ja ihan järkevä lause on "Raviharrastaja matti meikäläinen osti hyväsukuisen varsan, joka on haaveillut omasta hevosesta jo vuosia". Suurimmassa osassa tekstistä jo voi päätellä.

Re: Oletteko ajatelleet, miksi huijaukset menee

Lähettäjä: Luottamus 
Päivämäärä:   9.8.24 13:23:06

Suomessa luotetaan viranomaisiin ja muihin virallisiin tahoihin (pankki, verottaja, vakuutusyhtiö). Jos poliisin/pankin/verottajan nimissä tulee joku viesti, luotetaan sen oikeellisuuteen ja klikataan viestin linkkiä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.8.24 13:25:47

Entä ne huijaukset, kun joku mies netissä kehuu kauneimmaksi naiseksi mitä on koskaan nähnyt, kauneuden määritelmäksi, ja sitten tietenkin alkaa rahan mankuminen. Nainen pitää outona vain sitä, että rahan mankumisjutut on epäilyttäviä, se ei ole yhtään epäilyttävää että joku miljonääri-lentäjä-avaruusmies-laatikkoleuka on lähestynyt kaksoisleukaista pottunenäistä eläkeikäistä pirjoa jostakin perähikiältä ja sanoo maailman kauneimmaksi naiseksi. Ei myöskään se, miksi miljonääri on vailla pirjon satasia, sitten tonneja jne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 13:27:30

Noilla kirjoitusvirheillä ja huonolla suomen kielellä hommasta karsitaan ne fiksut pois jotka tajuaa sen olevan huijaus. Vähemmän fiksuja on helpompi huijata ja näin ollen jatkaa koko hommaa eternpäin ylipäätään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 13:34:38

Turha syyllistää ihmisiä näihin haksahtamisesta. Kyllä ne huijaukset on joskus todella taitavasti tehty ja ajoitettu, että ihan inhimillisyydessään niitä ei huomaa.

Minä muutin ja vaihdoin osoitetta 2 viikkoa sitten, ja maksoin uudelleenohjauksen paketeille, koska odotin vielä vanhaan osoitteeseen pakettia ulkomailta. Viikko siitä minulle tuli postin nimissä tekstiviesti, että paketteja ei voida ohjata uuteen osoitteeseeni, koska osoitetiedot ovat virheelliset (mikä myös on totta, koska minulla on niin eriskummallinen osoite ja sen rekisteröimisessä oli hankaluuksia postin kassalla, jouduin periaatteessa antamaan hieman virheellisen osoitteen). Koska olin töissä, en reagoinut viestiin ja olin muutenkin hälytyskellot päällä. Puoli tuntia myöhemmin pakettini tuli perille, jonka jälkeen sain varmistuksen, että kyseessä oli kuin olikin huijaus. Mutta mielestäni tämä olisi hyvinkin voinut mennä läpi, jos vähän nopeammin olisin reagoinut. Se miksi olin hereillä, oli että minulle tulee yleensä kaikki Postin ilmoitukset sähköpostilla eikä tekstiviestillä. Mutta kyllä tämä oli muuten niin hyvin minulle kohdistettu, että ihmettelen mistä tämäkin huijaus on lähetetty!

Lähettäjä: läpi? 
Päivämäärä:   9.8.24 13:38:08

"Jos poliisin/pankin/verottajan nimissä tulee joku viesti, luotetaan sen oikeellisuuteen"

Noissa nettikirpparijuijauksissa mistä on lehdissäkin ollut, ei ole ollut mitään luotettavien tahojen viestejä, vaan toinen osapuoli laitellut ihme linkkejä tai sun pitää muka kirjautua "omalle" tilillesi (sinnehän sinä kuvittelet kirjautuvasi), jotta se voi maksaa sun tilille. Kirjoitellaan ihme termeillä "maksan hyvityksesi", vuorotellen sinutellaan ja teititellään, käytetään omituisia termejä "vahvista tilaukseni toimittaaksesi tavarasi sinulle" (tavara, joka on sinulla kun sinä sitä olet myymässä) jne.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   9.8.24 17:33:39

Olen tavannut muutamia huijatuksi joutuneita. Yhteistä on jonkinlainen ahneus. Kun luvataan suurta voittoa, perintöä tai muuten vaan rahaa, sijoitetaan pieni summa, jotta siihen päästään käsiksi.

Kaikkein käsittämättömimpiä ovat "hei äiti"-huijaukset, joihin oma vastaukseni olisi jotain aivan muuta kun lapsen laskun maksu. Ensimmäiseksi aikuiselle lapselleni lähtisi pitkähkö luento laskun maksusta ja perintätoimista.

Yhtä käsittämätöntä olisi se, että sillä sairaalaan joutuneella lentäjällä ei olisi yhtään ainutta sukulaista, ystävää eikä edes luottoa missään niin, että joku muu voisi lainata hänelle rahaa kuin se suomalaispirjo.

Lähettäjä: No se 
Päivämäärä:   9.8.24 17:48:41

"Kaikkein käsittämättömimpiä ovat "hei äiti"-huijaukset, joihin oma vastaukseni olisi jotain aivan muuta kun lapsen laskun maksu."

Jos lapsi mankuisi jotakin laskunmaksua tekstarilla ja huonolla suomella eikä vaivautuisi edes soittamaan niin olisi kyllä omituista. Kuten se, että puhuttelisi äipälle lähettämässään tekstarissa äippää äipäksi. Ei meilläpäin ainakaan laiteta tekstarin alkuun mitään nimiä tai nimityksiä että jo se olisi outoa.

Noissa miljonäärilentäjissä on kyllä erikoista se, että vaikka on nettiyhteydet joilla kirjoitella pirjo-kaunottarelle, ei kuitenkaan samalla nettiyhteydellä saada mistään muualta rahaa lainaksi vaikka on ne miljoonat tai yhteyttä kehenkään muuhun kuten sukulaisiin, ystäviin tai pankkihenkilökuntaan. Se on vaan se maailman kaunein pullero pirjo peräpohjolasta, josta ei ole kiinnostunut naapurin perttikään, mutta kalsarimallimiljonäärilentäjä kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.