Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   9.8.24 09:55:17

Minä nainen 36v ja mies 38v. Olemme olleet yhdessä lukioikäisistä (15v ja 17v).

Alussa lapsiasia ei ollut mitenkään pöydällä. Tietenkään kun oltiin niin nuoria, ei heti alussa niin vakavissaankaan ja muutenkin koko asia tuntui tosi kaukaiselta.

Mies täytti 25v ja otti lapset ekan kerran puheeksi. Enemmän sillai ettei itekään tiennyt, että haluaako lapsia vai ei mutta että on alkanut miettiä asiaa. Olin itse 23v ja koko asia tuntui edelleen niin kaukaiselta, että mitä tuohon nyt sanois. Sanoin suoraan etten tiedä ja koen olevani liian nuori vielä.

Valmistuttiin, löydettiin työpaikat, ostettiin talo, autot ja koira. Ns. Keskiluokkaisen elämän peruspaketti. Taloa etsittäessä (minä 27v mies 29v) käytiin taas lapsikeskustelu ja molemmat sanoi olevansa edelleen epävarmoja halutaanko vai ei. Ostettiin kuitenkin talo, jossa yksi ylimääräinen makuuhuone ("vierashuone"), että jos sitten kuitenkin...

Miehen veli sai toisen lapsensa muutama vuosi sitten ja sen myötä mieheni tuli siihen tulokseen, että hän haluaa "ehkä sittenkin" ainakin sen yhden lapsen. Minä taas olin alkanut kallistua sille kannalle, että en omia lapsia halua ja sanoin sen miehelle suoraan. Mies sanoi tähän, että miettii vielä kuinka tärkeitä omat lapset on vai eikö ole.

Asiaan ei palattu ennen kuin viime vuonna, kun täytin 35v ja pidettiin pienet juhlat. Sen jälkeen keskusteltiin taas lapsista ja varmaan kuukausi kierrettiin sitä samaa kehää, että minä en lapsia halua ja päätökseni on vain vahvistunut ja mies taas on vähän kallellaan lasten hankinnan suuntaan mutta ei oikein vieläkään tiedä, että onko se kynnyskysymys vai ei. Lopulta sanoin hänelle suoraan, että päätökseni on ihan oikeasti lopullinen, harkitsen steriä, ja jos hän lapsia haluaa niin erotaan, jotta hän niitä voi saada jonkun muun kanssa. Että haave on niin tärkeä etten halua seistä hänen ja lapsihaaveiden välissä. Mies ilmoitti sitten lopulta, että lapset ei ole kynnyskysymys ja jos ei minun kanssa lapsia hanki niin sitten ei lapsia tarvitsekaan.

Nyt meillä on tässä lähipiirissä ollut usempikin iloinen odotusuutinen. Esim. miehen veljen vaimo odottaa kolmatta lasta ja minun nuorin pikkusiskoni esikoistaan. Mies on näistä uutisista ollut niin iloinen ja tohkeissaan (enemmän kuin minä), että tunnen itseni roistoksi. Mies myös niin mielellään ottaa veljensä lapsia tai minun vanhemman siskon lapsia hoitoon ja on ihan mahtava hoitaja ja leikittäjä. Musta tuntuu niin pahalta, kun "vien" mieheltä mahdollisuuden olla isä.

Melkein nelikymppinen mies osaa tehdä päätöksensä itse ja on niistä itse vastuussa. Silti välillä mietin että pitäisikö meidän erota minun aloitteesta, jotta miehellä olisi mahdollisuus toteuttaa lapsihaave, josta hän nyt minun takia on luopunut. Pelkään, että hän on jäänyt mun luo vain meidän pitkän historian takia tottumuksesta ja jossain kohti hän sitten tajuaa sen itsekin. Rakastan miestä ihan hirveesti ja haluan vain hänelle parasta. Toisaalta taas miehellä ei biologisesti ole kiire, että voinhan jatkaa suhdetta kuin ennenkin ja jos mies sitten joskus päättääkin lähteö lapsia tekemään niin sitten lähtee.

En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen mutta piti päästä avautumaan. Tiedän, että pitäisi varmaan taas puhua asiasta mutta en haluaisi taas nostaa asiaa esiin, kun se mun mielestä on loppuunkäsitelty. Kommentteja? Onko samassa tilanteessa olleita?

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   9.8.24 09:57:49

Sinä olet puhunut ja aikuinen mies tosiaan osaa erota itsekin. Se ei ole sinun tehtäväsi, paitsi onko sinusta hieman ruvennut tuntumaan siltä, että ero ja uusi alku kutkuttelisi?

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 10:09:47

Kysyisin myös, että kiinnostaako sinua kuitenkin itseäsi ero? Olette kuitenkin tosi nuoresta olleet yhdessä.

Olet kuitenkin tehnyt miehelle kantasi selväksi ja sinun pitää luottaa siihen, että mies osaa itse tehdä omat päätöksensä tämän pohjalta.

Minusta tuo on vähän oudosti ajateltu, että jos nyt eroatte, niin mies voi "toteuttaa lapsihaaveensa". Ei kai se ole mitenkään kiveen hakattua, että eron jälkeen mies löytää uuden kumppanin, jota oikeasti rakastaa ja jonka kanssa kaikki toimii, ja että tämä uusi kumppani varmasti haluaa ja ylipäätään voi saada lapsia? Ja kun mies on melkein 40 v, niin uuden kumppanin pitäisi todennäköisesti olla aika reippaasti nuorempi. Ihmissuhteet kuitenkin harvemmin ovat sellaisia, jossa vain ja ainoastaan lasten hankkimisella on väliä, moni muukin asia painaa vaakakupissa.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 10:10:53

Jätin aikanaan miehen, joka halusi lapsia. Sanoin alusta asti että en ikinä tule tekemään yhtäkään lasta. Mies suunnitteli taloa, johon tulisi lastenhuoneita ja puheli miten olisin hyvä äiti. Luuli että saa käännytettyä minut (hänen isänsä oli ammattihihhuli, ehkä perheessä uskottiin toisen mielen muuttamiseen). Yritti myös taivuttaa elämää siihen suuntaan ettei hevosia enää olisi. Millä logiikalla toinen myy hevoset ja alkaa synnyttämään tällaiselle losopäälle. Otti raskaasti kun jätin mutta oudon pian oli uusi nainen, talo, avioliitto ja lapset. Se mies tarvitsi vain jonkun sopivan toteuttamaan omat unelmansa, vähät siitä mitä se toinen haluaa.

Aloittajalla on pitkä historia saman miehen kanssa ja rakkauteen perustuva suhde. Ei siitä välttämättä kannata lähteä syyllä että ehkä kenties mies haluaakin lapsia. Lähtee se sitten jos lähtee, siihenkin ajatukseen on hyvä varautua. Jos ette lapsia tee niin on mahdollista että vanhana mies sitten hieman katkeroituu asiasta kun ukkoutuu ja alkaa kiukuttelemaan.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 10:14:37

Luotatko miehesi ja hänen kykynsä tehdä päätöksiä?

Onko mahdollista että hän tykkää lapsista ja nauttii sukulaislasten seurasta mutta on silti tehnyt rauhan oman lapsettomuutensa kanssa?

Älä ainakaan pilaa suhdettanne syyllistämällä itseäsi miehesi päätöksestä.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 10:20:35

Mun mielestä tuossa ei ole mitään ongelmaa siinä tapauksessa että suhteenne on kunnossa, mies rakastaa sinua syvästi ja on ok asian suhteen ettei lapsia tule kunhan saa olla kanssasi, mutta nauttii sitten näistä muista lapsista.

Mutta tässä haiskahtaa, etenkin koska suhde on teini-ikäisenä aloitettu, että siinä on jotain muuta pielessä?

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   9.8.24 11:10:07

Mä olin 34-vuotiaaksi asti aivan varma siitä, etten halua lapsia, olin sanonut tämän ääneen miehelle, oltiin silloin oltu yksissä 12 vuotta. Sitten tulin vahingossa raskaaksi (ehkäisy petti) olin raskaana 11 viikkoa kunnes raskaus meni kesken. Suru oli käsittämättömän suuri ja tajusin että ihan ehdottomasti haluan lapsen. Onneksi tulin uudestaan raskaaksi vuoden päästä ja esikoinen syntyi kun oli 36. Ja toinen lapsi kun olin 39. Enkä voisi olla onnellisempi.

En tarkoita että aloittajan tilanne olisi tämä, mutta kerroin vaan miten minulle kävi.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 11:18:01

"Minusta tuo on vähän oudosti ajateltu, että jos nyt eroatte, niin mies voi "toteuttaa lapsihaaveensa"."

Minusta taas tuossa ajatusmallissa ei ole mitään outoa. Silloin miehellä on edes mahdollisuus saada lapsia. Nyt ei ole minkäänlaista saumaa.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   9.8.24 11:21:14

Hyvä leikittäjä ei vielä tee hyvää isää. Lasten kanssa pääosa on kaikkea muuta kuin leikkimistä, mitä ei toki kovin moni mies ymmärrä. Ehkä mies tykkää ottaa kermat kakun päältä, eli leikkii sukulaislasten kanssa ja on tyytyväinen, kun saa palauttaa ja vanhemmat hoitaa :D

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   9.8.24 11:25:58

.: emmehän me voi tietää, olisiko tuon miehen mahdollista kuitenkin sekä pitää parisuhde että tulla vanhemmaksi. Todennäköisesti ei, koska olisihan melkoinen säätäminen.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 11:29:06

Aikuinen mies osaa itsekin erota jos on erotakseen

Toki saattaa tehdä temput ja ensin panna jonkun sua 20 vuotta nuoremman raskaaksi ja vasta aitten erota. Mutta tätäkään ei etukäteen tiedä.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   9.8.24 11:29:53

Eiköhän mies aikuisena ihmisenä osaa tehdä omaa elämäänsä koskevat päätökset ihan itse, tuntuu todella hullulta ajatukselta erota vain sen takia, että on muka tietävinään paremmin mitä se toinen osapuoli oikeasti haluaa.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 11:30:58

Niin, nyt mies leikittää. Muutaman vuoden päästä täällä olisi aloitus siitä miten mies ei tee kotona muuta kuin lasten leikityksen ja siihenkin pitää patistaa. Ketjussa ulvotaan kuorossa miksi olet mennyt lisääntymään tuon helmen kanssa.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.8.24 12:01:01

Ei saa antaa sukulaisten lasten vaikuttaa omaan päätökseen.
Jos ei halua lapsia, niin se on ihan ok.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 12:05:26

"Minusta taas tuossa ajatusmallissa ei ole mitään outoa. Silloin miehellä on edes mahdollisuus saada lapsia. Nyt ei ole minkäänlaista saumaa."

No tottakai. Tarkoitin vain, että ei se eroaminen automaattisesti tarkoita, että mies löytää uuden naisen ja saa lapsia. Voi käydä niinkin, että mies jää yksin, sitten ei ole lapsia eikä myöskään naista :D

Se, onko teorettinen mahdollisuus saada lapsia eron arvoinen asia, on tietysti miehen itsensä päätettävissä. Mutta jos mies on sanonut, että "lapset ei ole kynnyskysymys" niin eipä se tunnu niitä niin paljon haluavan.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   9.8.24 12:39:06

Minä en halua lapsia, se on mulle tosi selvää. Mutta tunnistan itseni tuosta miehesi kuvailusta. Innostun kyllä muiden raskaudesta, lapsista ja tykkään älyttömästi leikittää muiden lapsia. Haluun ymmärtää heidän arkea ja tietää kuulumisia.

Mutta silti tiiän koko ajan, että ei missään nimessä itelle. Ehkäpä sun miehellä voisi olla samaa? On hyväksynyt, ettei omia ole niin ottaa ilon irti lähipiirin lapsista?

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 12:40:13

"Mutta jos mies on sanonut, että "lapset ei ole kynnyskysymys" niin eipä se tunnu niitä niin paljon haluavan."

Ja mieli voi muuttua miehelläkin. Aikaikkuna isyyteen on heillä niin paljon pidempään auki että valintojaan ehtii punnita vielä moneen kertaan.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   9.8.24 13:41:25

Kiitos viesteistä kaikki! Enpä arvannut miten hyvältä tuntuu lukea näin monesta viestistä, että vastuu on miehen. Siis kyllähän minä sen tiedän ja olen samaa mieltä mutta jotenkin sen lukeminen muiden kirjoittamana tuntui rauhoittavalta. Kiitos!

En halua erota. Mun mielestä meidän suhde ja mies on just se oikea mulle ja miehen "etua" erolla ajattelen.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.8.24 14:56:23

Minä kysyisi enemmin että mikä ihmeen oikeus sinulla on tehdä päätöksiä miehen puolesta? Aikuisen, oikeustoimikelpoisen ihmisen? Jos mies katuu päätöstään myöhemmin, se on hänen ongelmansa.

Mulla on kaveri joka on 100% aina ollut että ei halua omia lapsia. Mutta kaikkien lähipiirin lasten kanssa viettää mielellään aikaa, on tosi hyvä lasten kanssa. Ei se että valitsee olla lapseton, tarvitse tarkoittaa ettei lapsista pidä. Tätini työskentelee tarhassa, rakastaa lapsia tosi paljon. Silti on valinnut jättää lapset hankkimatta kun ei sopivaa parisuhdetta löytynyt ajallaan. Ei ole asiasta millään tavalla katkera vaikka on jo melkein kuusikymppinen. Hän tiedostaa että itse teki tuon päätöksen ja seisoo sen takana

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 15:25:02

"Hän tiedostaa että itse teki tuon päätöksen ja seisoo sen takana."

Tämä on ainoa asia mikä minua tässä epäilyttää. Eli kun ap:n mies vanhenee ja JOS alkaa silloin katumaan tai katkeroitumaan lapsettomuuttaan, niin tiedostaako mies edelleen itse tehneensä tuon päätöksen ja seisovansa sen takana. Vai alkaako syyttää puolisoaan, että sinun halujesi takia jäin lapsettomaksi.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 15:31:30

"Ja mieli voi muuttua miehelläkin. Aikaikkuna isyyteen on heillä niin paljon pidempään auki että valintojaan ehtii punnita vielä moneen kertaan."

Niin? Pitäisikö aloittajan siis erota "varmuuden vuoksi" jos mies sattuukin muuttamaan mieltään?

Jos mies on selkeästi ilmaissut, että lapsettomuus on hänelle OK, niin sitten sitä pitää vain uskoa. Kukaan ei voi lukea toisen ajatuksia. Sitäkään ei voi kukaan tietää, katkeroituuko mies myöhemmin, mutta jos katkeroituukin niin aloittajan vika se ei ole millään tavalla.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   9.8.24 15:35:37

Xx: ihanaa, kun olet <3. Muistan itse lapsuudestani, kun oli muutama lapseton perhetuttu, jotka huomioivat ja leikkivät (vaikka hetken). Minullakin on nyt aikuisena pari tällaista tuttua jotka tykkäävät vaikka ottaa lainalapsen katsomaan Risto Räppääjää ja sitten puida elokuvaa. Tuollainen, että on tärkeä jollekulle "vieraalle" aikuiselle on iso juttu. Joku kaverin äiti on ihan meh. Yritän pitää suhteita yllä niin että saavat sitten myös apua ja seuraa kun sitä tarvitaan.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 15:42:17

Kuulostaa siltä, että haluat erota (ehkä et itse vielä edes tiedosta koko asiaa, vaan sen kolkuttaa jossain alitajunnassa) ja olet nyt keksinyt tuon lapsiasian tekosyyksi eroamiselle, vaikka miehesi on selkeästi ilmaissut, että lapsettomuus ei ole hänelle kynnyskysymys.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 16:14:03

Minustakin kuulostaa siltä että aloittaja haluaa erota. Ja onhan se niinkin että oikean kumppanin kanssa toive lapsesta tulee aivan yllättäen ja nopeasti. Ja sekin että mies on kuitenkin sanonut että todennäköisesti haluaa niitä lapsia, aloittaja ainakaan tässä suhteessa ei. Ilkeää olla löyhässä hirressä "jos sitä joskus, ehkä jonain päivänä"-suhteessa noin tärkeän asian suhteen - voin sanoa kokemuksesta että ennemmin löyhä hirsi pois ja yksin kuin roikkua ehkä-suhteessa väkisin. Ihan kuin miehen olisi tyydyttävä vain kahteen vaihtoehtoo joidenkin mielestä; tahtomattaan laosettomaan suhteeseen aloittajan kanssa tai ikuisesti yksin. Jos mies on kunnollinen niin varmasti riittää vientiä, reilu kolmikymppiset perhettä haluavat perheettömät miehet ovat harvinaisia (olin joskus se noin kolmikymppinen nainen joka etsi sellaista miestä).

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: olet elämänpilaaja 
Päivämäärä:   9.8.24 17:34:22

Vastuuton ja ilkeä. Eroa!

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Mörö 
Päivämäärä:   9.8.24 21:05:54

Vastuu päätöksestä on miehellä, mutta tulevaisuuden kannalta olisi hyvä pyytää miestä tekemään tietoisen päätöksen asian suhteen, ettei tarvitse vanhoilla päivillä harmitella että asia vain meni näin ja hän kelluskeli tilaisuuden ohi. Ei miehelläkään aikaikkunaa ole paljon jäljellä. Harva lisääntymisikäinen nainen haluaa 45-50 v. kumppania. Lisäksi sperman laatu kärsii ikääntymisestä.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 21:11:55

Mies on aikuinen ihminen, hän päättää itse omasta elämästään. Olet ollut rehellinen, joten olet täyttänyt kaikki vaatimukset.
Voi olla että hän joskus vielä katuu, mutta se ei ole sinun vikasi vaan miehellä oli aina mahdollisuus valita.

Ihan samoin on naisia, jotka vaan raskautuu salaa ja se on paljon tuomittavampi toimintatapa.

Se on pakko luottaa toisen sanomisiin, ei ole mitään muuta minkä perusteella asioita voisi punnita.

  Re: Erilaiset lapsihaaveet

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   10.8.24 01:09:18

Kommentoin vaan tuota miehen ”aikaikkunaa”. Isän korkea ikä on riski lapselle. Mm. skitsofrenia, autismikirjon häiriöt ja lapsuusajan syövät lisääntyvät.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006107934.html

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.