Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   9.8.24 08:19:08

Yseanpilapsisissa perheissähän se ensimmäinen lapsi on vain sellainen harjoituskappale ja pienempien vahti. Mitä olivat ne asiat, jotka opettelit esikoisen kanssa jotta toiselle osasit olla rento ja hyvä vanhempi?

Jatkokysymys teille, keillä on kolme tai useampia lapsia: missä vaiheessa huomasit, ettet kahden lapsen vanhempana tiennytkään kaikkea kaikista lapsista?

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.8.24 08:57:54

Olin vaan rennompi. En luullut, että kaikki vauvat vaan toimii samalla lailla. Ei se esikoinenkaan siihen luulemaani vauvan muottiin sopinut.

Kolmannen kansa tiesi jo, että vauva-aika on yksi silmänräpäys, niin ei sillä ole väliä, miten se sujuu, kunhan sujuu.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   9.8.24 09:42:31

Näkyikö rentous siis muussa kuin siinä, että nyt tiesit, etteivät kaikki vauvat olekaan samanlaisia?

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 10:06:10

Ei sun auta kuin kokeilla missä kohtaa opit olemaan välittämättä muiden höpinöistä ja ymmärrät ettei kaikki ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi sinua vastaan :)

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   9.8.24 10:08:34

Siinäpä sulla onkin oppimisen paikka ;)

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.8.24 10:55:46

Siis se näkyi siinä, että tiesin ettei kaikki vauvat toimi samalla lailla ja saman muotin mukaan vaan asioita voi tehdä miten hyvältä tuntuu. Vauvan ja perheen mielestä. Sillä pääsee aika pitkälle.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.8.24 10:56:25

"Ei sun auta kuin kokeilla missä kohtaa opit olemaan välittämättä muiden höpinöistä ja ymmärrät ettei kaikki ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi sinua vastaan :)"

Eli siis tämä :D

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 11:23:39

Minuakin kiinnostaa. Sain nimittäin pyytämättä paljon todella huonoja vinkkejä vauvan hoitoon aikoinaan, ja mietin, jakaisinko yhtä huonoja vinkkejä, jos olisin kahden lapsen rento äiti.

Esimerkiksi vaunujen osto meni monilla tunteisiin, kun en ostanut näppärästi kääntyviä cityvaunuja, vaan naapurin vanhat, joilla oli työnnetty näillä samoilla poluilla ne naapurin lapset. En hommannut myöskään sitä ratasjuttua, mihin näppärästi napsautetaan turvakaukalo kiinni, vaikka se olisi ollut ehdoton. Aika pitkiä aikoja olisi saanut vauva olla kaukalossa, jos olisi siinä ollut kotoa kaupalle, asioille ja takaisin. Joo, voi ottaa syliin ja liinaan ;) mutta mihin tällainen minun kaltaiseni tarvitsee koko sitä ratasvekotinta? Ei mihinkään.

Sitten vinkit siihen, miten pitää nukkua kun vauva nukkuu. Joo, jos olisin kysynyt, mitä teen kun väsyttää enkä itse tiedä mitä tehdä. En todellakaan olisi jaksanut nukkua niin paljoa kuin vauva, ja vauvan nukkuessa päiväsaikaan oli kaikkein helpointa tehdä työt.

Tai: osta harsoja, harsoja ja harsoja! Enkä osta jos en sellaisia tarvitse.

Älä kuuntele neuvoja. No vähän pakko kun ei niitä korvia saa täysin tukittuakaan.

Paras oli eräs joka kertoi kyllä tietävänsä paremmin kun hänellä on kokemusta. Jaa, että mun elämästäni vai? Hänellä on kaksi todella vaikeaa lasta allergioineen ja kasvatusongelmineen, asuvat rivarissa kaupungissa, muutenkin aivan eri tilanne. Ehdotin, että tulisi meille harjoittelijaksi ja tutustumaan ja voisi sitten pohtia tarkemmin vinkkejään.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Nebbiolo 
Päivämäärä:   9.8.24 11:28:31

Ei kai kukaan, edes lapsi, luule, että asioita ei voisi tehdä kuten ne perheelle parhaiten sopivat? Ja aivan takuulla jokainen tietää myös, että jokainen vauva, lapsi, aikuinen, vanhus... on erilainen. Toki jotkut muistuttavat toisiaan, mutta aina on jokin pieni ero.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.8.24 11:38:32

No, eipä sitä ihan kaikki tiedä. Mä esimerkiksi luulin, että vauvat nukkuu pinnasängyssä ja syö iltapuuroa. No, 6 kk esikoisen kanssa tappelin, kunnes luovutin ja otin viereen, ja 8 kk se oli kun jätettiin puuro ja keksittiin muuta iltapalaa sormin syötäväksi.

Seuraavan vauvan otin suoraan viereen. Kolmas syö reippaana puuroa vielä reilun vuoden ikäisenä.

Sitä vaan helposti ajattelee jonkun muotin mukaan, että "näin kuuluu tehdä" eikä ehkä edes hoksaa, että helpompiakin vaihtoehtoja on. Eikä siihen auta, että lähipiirissä vaikka kaikki vauvat nukkuu mukisematta pinnasängyssä.

Ja just tuo, että perheiden tarpeet varusteisiin on erilaiset. Toinen käyttää vaunuja, toinen liinaa, toinen molempia.

Neuvojen sijaan kannattaa jakaa kokemuksia: meillä toimii tämä, tämä ei, miten teillä? Eikä neuvoissa sinänsä ole mitään pahaa; joskus ne voi olla hyviäkin. Mut sellaista kaikenlaista ehdottomuutta kannattaa välttää sekä neuvojan että neuvojen kohteen.

Kyllä mä ystävieni kanssa keskustelen miten meillä on tehty ja miten heillä on tehty ja välillä neuvotaan ja mietitään ratkaisuja toinen toiselle.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Pisterivi 
Päivämäärä:   9.8.24 11:47:52

What: No, oppia ikä kaikki. Eikä siinä mitään niin kauan kun ne asiat tekee kotona eikä naureskellen neuvo muita, kokemattomampia vanhempia (tai äitejä) tai lapsettomia.

Kyllä minäkin neuvon sellaisissa asioissa, että "noita vaatteita saa nyt edullisesti sieltä ja sieltä " tai jos vaatteista puhutaan, niin "oletko kokeillut merkkiä x, minusta se menee hoikille lapsille paremmin kuin y" tai "Ai etsit kurahaalaria, merkki xx ei pidä yhtään vettä, minä hölmö ostin ja kokeilin. Sitten vasta kuulin muiltakin että laatu on nykyään tosi huono". Näitä tämänkaltaisia neuvoja annan ihan aikuistenkin pukeutumiseen, jos tulee puheeksi. En koskaan mene henkilökohtaiselle alueelle neuvoissani, koskivatpa ne lapsia, hevosia, autoja, seksiä tai mitä tahansa, ellei joku minulta pyydä mielipidettä.

Olen kahden äiti.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Petunleipänen 
Päivämäärä:   9.8.24 13:46:38

Opettelin verkostoitumaan.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.8.24 17:13:22

En ollut vauvoja hoitanut joten vitsailinkin synnärillä että vauvassa olisi hyvä olla käyttöohjeet mukana 😃 No siellä neuvottiin alkuun ja hyvin pärjättiin sen jälkeen ja imetyskin meni hyvin. Seuraava vauva menikin jo rutiinilla :D

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   9.8.24 17:42:40

Mulla on vain yksi lapsi, mutta en tekisi toisen kohdalla toisin muuta kuin sen, että menisin mukaan perhekerhoihin ja verkostoituisin toisten vanhempien kanssa omalla paikkakunnalla. Ajattelin silloin, että mammakerhot eivät ole minua varten, mutta lapsen ollessa päiväkoti- ja kouluiässä olisi kiva tuntea muita vanhempia jo ennestään.

Rennolla meiningillä mentiin ekankin kanssa, ja kaikki oli luontevaa ja helppoa.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.8.24 17:43:50

No onhan sitä tullut opittua vaikka ja mitä. Esimerkiksi, millaisista vauvanvaatteista tykkää (mä haluan pitkähihaisia bodyja, en lyhythihaisis, niitä meni pienikokoisista tosi paljon kiertoon täysin käyttämättöminä kun oli saatu lahjoina sukulaisilta ja kavereilta, en myöskään tykkää käyttää vauvojen päällipuseroita, pistin käytännössä aina ulkovaatteet suoraan bodyn päälle).
Millainen nukkumisjärjestelyt sopii meidän elämään.
Miten pääset kotoa ylipäätään liikkeelle, mitä tulee mukaan, miten hallitset ylipäätään koko logistiikan. Ekat pari kuukautta pelkkä ovesta ulos pääseminen vei yli tunnin. Myöhempien kanssa on ollut rutiinia jo sen verran että vaikka oli enemmän lapsia ja enemmän tavaraa, kaikki sujui nopeammin.
Millainen auto sopii meidän elämään. Meillä meni molemmat autot vaihtoon kun alkuperäisiin oli sen verran haastavaa sulloa vaunut ja istuimet sisään.

Onhan lapsen syntymä ihan älytön mullistus elämään. Koko elämänjärjestys menee jossain määrin uusiksi (toki riippuen aiemmista rutiineista) mutta meillä muutettiin ihan jo ruoka-aikoja jotta ne sopi paremmin vauvan aikatauluihin. Seuraava sujahtikim sitten helposti mukaan kun rutiinit oli jo valmiiksi perhe-elämään sopivia eikä aikuiselle pariskunnalle.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.24 19:35:04

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta käykö kaikille lapsille sitten se sama nukkumajärjestys ja samat rutiinit?

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.8.24 00:35:12

Minä taas menin äitiyskerhoon, kun käy veti sellaista. Olisin mennyt kohteliaisuudesta vaikka 9. lapsen kohdalla, mutta paskaahan se oli, koska en tarvitse mitään mammatuttavuuksia. Jouduin kerhoon kakkosen ja kolmosen kanssa, esikoinen oli jo seiskalla siinä vaiheessa.

  Re: Mitkä asiat opettelit 1. lapsellasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:48:52

Opetin ajamaan poliisia karkuun ;p

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.