Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 20:54:05

...laihduttaa. Vaikka laihduttamiseen liittyisi selittäviä tekijöitä, niin silti ihmisen on välttämätöntä tietää, paljonko energiaa menee sisään.

Aina kun joku valittaa, ettei hän laihdu, tekee mieli olettaa, että hän ei yksinkertaisesti tiedä, paljonko syö.

Vaikka olisi terveydellisiä ongelmia, niin silti ihminen ei tyhjällä elä. IHAN JOKAINEN laihtuu, kun vain syö riittävän vähän. Sellaista asiaa ei ole kuin energian ilmestyminen tyhjästä.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 20:55:09

Ei sekään ole mikään tarkka tiede. Ravinto ja ihmisen elimistö on tosi monimutkaisia asioita.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Piikki 
Päivämäärä:   8.8.24 20:56:55

Luuletko oikeasti, että kaikki laihduttajat ovat idiootteja?

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 20:58:54

"Luuletko oikeasti, että kaikki laihduttajat ovat idiootteja?"

En, mutta uskon, että ihminen on tavattoman taitava valehtelemaan itselleen.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 21:03:33

Kulaan ei pysty elämään jatkuvassa nälässä. On helppoa sanoa, että senkus lasket kaloreita ja syöt vähennän. Ja noh, ehkä se toimii, jos ei ole mitään muuta elämää ja voi pyhittää elämänsä laihduttamiselle. Mutta useimmilla on sitä muuta elämää ja syöminen on pakko sopeuttaa siihen. Jatkuva nälkä ja kalorivajeesta johtuva väsymys siis eivät useimmille ole vaihtoehto ainakaan pitkiä aikoja.

Siksi onkin tärkeää panostaa siihen mitä syö. On myös täysin tutkittu asia, että tietyt ruuat esimerkiksi täyttävät vatsaa paremmin ja putävät nälkää pidempään tai hillitsevät sokerinhimoa. Eli ei ole tosiaankaan sama mitä syö.

Kalorinlaskenta on joo yksi keino, mutta kaikille se ei ole vaihtoehto muusta elämästä johtuen. Laihtua kuitenkin voi muillakin keinoin.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.8.24 21:09:49

"Kukaan ei pysty elämään jatkuvassa nälässä."

No ei. Siksi minä laihdutin syömällä erittäin suuria annoksia harvoin. Oli helpompi laihduttaa, kun tiesi, ettei koko päivää tarvitse olla nälässä, vaan illalla saa syödä sen minkä mieli tekee.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 21:13:10

". On myös täysin tutkittu asia, että tietyt ruuat esimerkiksi täyttävät vatsaa paremmin ja putävät nälkää pidempään tai hillitsevät sokerinhimoa. Eli ei ole tosiaankaan sama mitä syö."
Ja niitä ruokia kun syöt yli kulutuksesi niin et laihdu. Niin yksinkertaista se on.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 21:25:36

Totta kai lihoo jos syö yli kulutuksen. Mutta järkevillä valinnoilla parhaimmillaan et pysty syödä liikaa, kun ruoka on vähenmillä kaloreilla niin täyttävää. Tai ainakin tunnet olosi kylläisemmäksi pidempään. Tähän perustuu esim ketoilu ja vhh.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 21:35:36

Kyllä se on paljon monimutkaisempaa. Netin kulutuslaskurit eivät kerro koko totuutta. Itse olen käynyt kalorimetriassa ja peruskulutukseni arkiliikuntoineen on vain 1100. Käytännössä tuolla syömisellä en kuitenkaan jaksa mitään. Hormonit ja aineenvaihdunta on sekaisin jatkuvan laihduttamisen takia.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.8.24 21:37:41

"Totta kai lihoo jos syö yli kulutuksen. Mutta järkevillä valinnoilla parhaimmillaan et pysty syödä liikaa, kun ruoka on vähenmillä kaloreilla niin täyttävää. Tai ainakin tunnet olosi kylläisemmäksi pidempään."

Juuri näin.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Toimii 
Päivämäärä:   8.8.24 21:47:29

"Mutta useimmilla on sitä muuta elämää ja syöminen on pakko sopeuttaa siihen. Jatkuva nälkä ja kalorivajeesta johtuva väsymys siis eivät useimmille ole vaihtoehto ainakaan pitkiä aikoja."
Se että laskee kaloreita, ei mitenkään estä syömästä terveellisesti. Jos haluaa laihtua, on pakko kestää kalorivajetta. Vaikka syö terveellisesti, ei silti voi syödä enempää kuin kuluttaa.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 21:50:15

Joo, kirjoitin tuohon toiseen topaan näin:

"Olisi kiva tietää, kuinka moni epäonnistunut laihduttaja on:
- Selvittänyt peruskulutuksensa edes suunnilleen esim. Inbodylla tai jollakin muulla menetelmällä
- Laskenut pitkällä aikavälillä kaikki suuhun laitetut kalorit

Monesti tuntuu siltä, että noista ei välttämättä ole tehty kumpaakaan. Joko hypätään kitudieetille maanantaista perjantaihin ja sitten lauantaina ahmitaan senkin edestä, tai yksinkertaisesti huijataan itseään pitkin viikkoa syömällä vähän liikaa. Moni sanoo syövänsä vain "terveellistä kotiruokaa" mutta kun se ei tarkoita yhtään mitään."

En ymmärrä, miten tähänkin topaan tuli joku kertomaan, että "kukaan ei voi elää jatkuvassa nälässä". Missä aloittaja on niin sanonut ja miten kaloreiden laskeminen liittyy tähän? Laihduttaminen ei tarkoita jatkuvan nälän sietämistä, ja jos väsyttää jatkuvasti, niin silloin kalorivaje voi olla liian suuri.

Kaloreitahan voi sitäpaitsi laskea myös siksi, että haluaa syödä tarpeeksi. Näin minäkin usein teen. Jos en laske, energia jää helposti liian alhaiseksi ja kun on kuitenkin kovia, niin syödä pitää. Sama homma toimii käänteisesti - kun tiedät kulutuksesi, on helppo laskea itselleen maltillinen kalorivaje ja syödä sen mukaan.

Tuokin on mielestäni melkoista potaskaa, että kaloreiden laskeminen olisi jotenkin erityisen vaikeaa. Kuka tahansa suomalainen ihminen, jolla on älypuhelin tai tietokone, voi ladata esim. Fatsecretin tai käyttää sitä selaimessa. Ruokien loggaamiseen menee päivästä ehkä pari minuuttia.

Silloin kaloreiden laskeminen on toki vaikeaa (ellei mahdotonta), jos syö paljon ulkona. Mutta jos laihtua meinaa, niin eipä ulkona syömisessä olekaan mitään järkeä.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 21:52:39

"Jatkuva nälkä ja kalorivajeesta johtuva väsymys siis eivät useimmille ole vaihtoehto ainakaan pitkiä aikoja."

Tähän pitää vielä todeta, että eipä se ylipaino tai sairaalloinen ylipainokaan ole monelle vaihtoehto pitkiä aikoja. Se nimittäin johtaa usein oheissairauksiin ja ennenaikaiseen kuolemaan.

Laihdutus nimenomaan on pitkää peliä eivätkä lyhyet kitudieetit toimi. Joten kyllä, kalorivajetta pitää kestää pitkiä aikoja! Ja maltillinen kalorivaje ei todellakaan aiheuta mitään lamaannuttavaa väsymystä, etenkin kun "on mistä ottaa".

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 21:59:56

Varmaan joo, jos henkistä puolta ei oteta huomioon. Minulla kalorinlaskennasta tulee jäätävä obsessio, alan kiristämään ja kiristämään, menen numeroista ihan sekaisin. Lopulta ahmin ja ylensyön ja se loppuu siihen.

Intuitiivisella syömisellä taas olen laihtunut 50kg helposti, kaloreita laskematta.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Pläski 
Päivämäärä:   8.8.24 22:42:36

Joo, lasken kaloreita ja vieläpä oikein ja tarkasti. Vaikka kalorit ovat 1400-1600 päivässä, niin en laihdu vaikka laskennallinen kulutus on 2000 ja vieläpä urheilupäivinä 3000-3500. Jos kaloreita vähentää alle 1200 alkaa hiukset lähteä päästä eikä jaksa salitreeniä. Kovin montaa kuukautta/vuotta ei viitsi olla nälkädieetillä kun ei
kilot lähde tai lähtee kilon kuussa. Vaikka laskennallisesti pitäisi kalorivajeen perusteella lähteä monta viikossa. Että mitäpä se kaloreiden oikeinkaan laskeminen auttaa laihdutuksessa?

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   8.8.24 22:48:20

Kyllä, laihtuminen vaatii sen, että syö vähemmän kuin kuluttaa.
Mutta näin tapahtuvaksi ei tarkoita, että kaloreita tarvitsee laskea.
Täytyy tietää, että syökö joka päivä lasagnea, makaronia kermalla ja juustolla jne vai tekeekö kevyempiä valintoja.

Mutta ”normaalisti” eli lautasmallin mukaan syömällä ja liikkumalla saa kyllä kiloja karisemaan.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.8.24 22:54:28

Mitä ihmettä sä Pläski harrastat, kun laskennallinen kulutuksesi on noin valtava? Mä harrastan perus arkiliikuntaa ja pyöräilen päivittäin töihin vajaa 20 km ja kulutukseni on 1100 kcal. Syön suunnilleen tuon joka päivä eikä ole nälkä.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.8.24 23:25:42

"Mä harrastan perus arkiliikuntaa ja pyöräilen päivittäin töihin vajaa 20 km ja kulutukseni on 1100 kcal."

Aika hentonen sun täytyy olla. 50-kiloinen nainen, kevyt työ eikä lainkaan liikuntaa tekee 1500 kcalia. Tuohon kun lisää sun liikunnan, kulutuksesi on aivan varmasti pitkälle päälle 2000 kcalia.

https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 23:45:11

Olen aikanaan laihduttanut onnistuneesti painonvartioissa ja sitten Sulamollakin. Noin alle 55veenä alkoi paino nouseen ja joo muka hormoonikiloja..ei ois tarvinut joka itutukseen ja ärsytkseen mättää evästä vaan mennä pätevälle gynelle ja vaihdevuosilääkitys. Ihan olen syömällä lihonut ja arkiliikunta väheni kun aina jossain kolotti tai muuten vaan ketutti ja vajotti. Nyt on tarra takalistossa tai vaihtelevasti kadonneella vyötäröllä, mieliala parantunut ja eipä oikeen enää tee mieli mättöäkään. Yölläkin saa nukuttua jopa viisi tuntia putkeen kun tarvitse pissalla rampata ym.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Ei ole 
Päivämäärä:   9.8.24 00:21:10

Kaloreiden laskeminen on täysin turhaa.
Kerran voit huviksesi laskea jos sulla ei ole mitään tajua asiasta mutta jätä siihen.
Pitkäaikaisia tuloksia laihdutukseen se ei anna sillä lihavuus ja ylipaino ovat lähinnä hormonaalinen ongelma.

Kalorit mittaavat lämpöenergiaa, eivät sitä, kuinka paljon fyysistä työtä kehomme tekee.
Kehomme painoon vaikuttaa se, kuinka paljon massaa syömme tai juomme ja kuinka paljon siitä käytämme, ei kalorit.
Eri ruokien kalorimäärät ja kuinka paljon energiaa kulutamme päivittäin ovat epätarkkoja. Tämä johtuu siitä, että kehomme käsittelee ruokaa ja käyttää energiaa paljon monimutkaisemmalla tavalla kuin mitä kalorit pystyvät ilmaisemaan.
Hiilihydraatit, tulehdusta aiheuttavat ruoat sekä pöytäsuola keräävät nestettä kehoosi, mikä johtaa painonnousuun.
Eri ruoilla on erilaisia termisiä vaikutuksia, mikä tarkoittaa, että niiden käsittely vaatii erilaisia energiamääriä.
Hiilihydraattien vähentäminen ja puhdas ketogeeninen tai karnivoriruokavalio on paljon parempi lähestymistapa terveelliseen painonhallintaan kuin kalorien laskeminen.
Ketogeeninen ruokavalio ja pätkäpaasto taklaavat paino-ongelmien takana olevaa hormoniongelmaa, mikä todennäköisesti antaa parempia pitkäaikaisia tuloksia painonhallinnassa ja yleisessä hyvinvoinnissa.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Pixie 
Päivämäärä:   9.8.24 05:47:23

Lähettäjä***
Päivämäärä8.8.24 22:54:28

Mitä ihmettä sä Pläski harrastat, kun laskennallinen kulutuksesi on noin valtava? Mä harrastan perus arkiliikuntaa ja pyöräilen päivittäin töihin vajaa 20 km ja kulutukseni on 1100 kcal. Syön suunnilleen tuon joka päivä eikä ole nälkä.

Hurjan pieniä kulutuslukemia teillä! Itsestäni ei 1100kcal syömällä ole hetken päästä jäljellä kuin luut ja nahkaa (sanotaan vaikka että kokeiltu on), vaikka en liikkuisi milliäkään. Ja olen kuitenkin vain 162 cm pitkä ja 50 kg tällä hetkellä sekä iältäni hyvinkin tukevasti aikuinen nainen. Alle 1500 lähden nopeasti laihtumaan tahtomattanikin, ja jos yhtään liikun enemmän edes hyötyliikuntaa, niin pakko syödä huomattavasti enemmän.
Lihomaan pikkuhiljaa aloin vasta kun kalorit nostettiin päälle 2200 + ilman yhtään liikuntaa (tällöin siis painoa vähemmän kuin nyt ja nostettiin ihan tarkoituksella).

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Pixie 
Päivämäärä:   9.8.24 05:51:28

Ja pakko lisätä, että nykyään normaalissa liikkuvassa arjessa syön siis yli 2t ja sillä paino pysyy samassa ja jaksaminen riittää arjessa toimimiseen. Jos käyn urheilemassa, niin kestää syödä vielä extra-välipalan (+200-300kcal) päälle hyvin.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.8.24 06:09:11

Näinhän se on. Karu fakta on, että suurin osa laihduttajista on ihan ulalla kulutuksen ja energiansaannin suhteestaan. Ei se kalorivaje kivaa ole ja asiat ei tapahdu hetkessä. Mutta sama homma koskee lihomista, ei sekään tapahdu hetkessä.

Tällä palstalla kun näitä keskusteluja lukee, huomaa, että tästä tehdään liian vaikeaa, selityksiä piisaa ja joka toisella on joku laihtumisen estävä mystinen este.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   9.8.24 06:16:24

Olen jo jonkin aikaa laskenut aina välillä kaloreita ja kun aloitin, oli yllätyksenä moni "kotiruoka" tai vastaava missä olikin yllättävän paljon kaloreita. Toki kotiruokaa saa tehtyä ja olen tehnytkin vähemmillä kaloreilla, mutta joidenkin ruokien suurehko kalorimäärä yllätti + se että annoskokoni ovat olleet joskus valtavia. Sen takia, että olen iltaa kohti ahminut isoja annoksia ja ollut päivän syömättä.

Nyt yritän taas aloitella kesäloman jälkeen kaloreiden laskemista, jotta hahmottaisin sitä oikeaa tarvetta, mitä minun pitää syödä. Aion pitää viikottain pientä kalorivajettakin, jotta paino vähän putoaisi hiljakseen (ne kuuluisat lomakilot pois). Sovelluksen avulla myös saan laskettua vähän suuntaa proteiineille ja hiilareille - usein proteiinit jääneet minulla ihan varmasti liian vähäisiksi ja ihmekös kun jaksaminen ollut huono. Nyt yritän parantaa taas siinäkin!

Ja kaloreiden laskeminen ei varmasti ole ainoa oikea tapa, mutta sanoisin että ihan hyvä tapa kun siihen jaksaa sitoutua. Hahmotan itse paljon paremmin. Toki ruokien punnitseminen, laskeminen ja näpyttely sovellukseen vie hetken aikaa, mutta ei se minua haittaa.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Kaktus 
Päivämäärä:   9.8.24 07:03:44

Ohhoh miten pieniä määriä osa kuluttaa, hämmentävää! Itse syön sen päälle 2 t myös joka päivä ihan jaksaakseni perusarjesta eikä paino nouse, jollain 1200 en jaksaisi kyllä yhtään mitään ja kuihtuisin rusinaksi.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 07:13:30

Syömällä vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu, kyllä, mutta silti kaloreiden laskemisesta ei ole juurikaan hyötyä, sillä ravinnon laatu vaikuttaa kulutukseen oleellisesti. Voi, kun tästä laskemisesta ja kaloreiden ilmoittamisesta päästäisiin jo eroon!

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.8.24 07:24:19

Kun laskee kalorit ja syö vain sen, mitä tavoitepainossaan pysymiseen (ja siihen pääsemiseen) voi, niin aika nopeasti oppii syömään niitä nälkää pitäviä terveellisiä vaihtoehtoja, koska muista tulee ihan hirveä olo, kun millään ei voikkaan täydentää kalorien tultua täyteen. Ainoa huonopuoli on mahdollinen ruokavalion yksipuolistuminen laskennan helpottamiseksi.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 07:32:48

Ihmiset eivät vaan jaksa eivätkä halua opetella uusia toimintatapoja arkeensa. Uusien toimintatapojen omaksuminen vie aikaa, mutta laihtumisen olisi pitänyt tapahtua oikeastaan jo eilen. Laihtumista ei tapahdu, jos mikään toiminnassa ei muutu.

Toinen tekijä on puutteellinen tieto. Nipistetään ruuat minimiin, mutta syödään edelleen energiatiheitä ruokia ja kasvikset jää syömättä.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 07:39:00

Millainen mini-ihminen kuluttaa päivässä vain 1100kilokaloria?
Pelkkä ylläpito vie enemmän ja siihen kaikki kulutus niin tavallinen kulutus on 2000kcal.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Tupuna 
Päivämäärä:   9.8.24 07:44:08

Mua hämmentää kans ihmisten pienet kulutukset. En harrasta liikuntaa tai treenaa, mutta kyllä 2000 voin silti syödä päivittäin ihan huoletta, vaikka näin vanhetessa vähän on kulutus nuoruudesta toki varmasti vähentynytkin. Jollain reippaalla 1000 / olisin varmaan kävelevä zombi :D

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   9.8.24 07:47:46

Hassu, eihän se laskeminen mitään laihduta vaan syöminen, siis niin, että syö vähemmän.
Joku keskitysleirivanki on selvinnyt varmaan vähemmälläkin kuin 1000 kilokalorin päiväannoksella, kun on tottunut. Ei toki kovin pitkään.

Silloin siitä voi olla apua, jos ei oikeasti tiedä, millaisissa ruuissa on paljon energiaa. Ilman laskemistakin voi päätellä, että paljon rasvaa ja sokeria sisältävissä on paljon. Sitten pitäisi vielä tietää, mikä on rasva ja mikä sokeri. Haastavammaksi homma menee, jos alkaa pohtimaan hiilihydraatteja. Silloin kalorilaskuri voi olla helpommin ymmärrettävissä.

Aika monella on ongelmana joku tietty herkku: monta sokeripalaa ja viineri jokaisen kahvikupillisen kera, virvokkeet, sipsit tai joku muu kovin runsaskalorinen ja turha syötävä tai juotava.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 07:52:39

Itselläni on ongelmana just tuo jokapäiväinen herkku. Pitäisi keksiä pienempikalorinen herkku joka täyttäisi tarpeen mutta ei vesittäisi laihtumista.

Jos kiellän itseltäni tuon nautinnon niin tarve kasvaa liian suureksi ja lopulta (se viidestoista yö!) sorrun todella pahaan ylilyöntiin, tyyliin 200g suklaataa ja iso jäätelö ja siihen vielä 500g siideriä. Tulipa hyvä olo? No ei! Vaan kauhea morkkis moneksi päiväksi.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.24 09:08:17

Hmm, olen kyllä eri mieltä kaloreitten laskemisesta. Painoni on pudonnut 25 kg vajaassa kahdessa vuodessa ihan vaan syömällä järkevästi. Kaloreita tai kulutuksia en ole edes ajatellut laskea, tulisi vaan suorituspaineita.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 09:10:32

""Mä harrastan perus arkiliikuntaa ja pyöräilen päivittäin töihin vajaa 20 km ja kulutukseni on 1100 kcal."

Niinpäniin :D

Joillain menee nyt iloisesti sekaisin lepokulutus ja kokonaiskulutus.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 09:27:17

"Pitkäaikaisia tuloksia laihdutukseen se ei anna sillä lihavuus ja ylipaino ovat lähinnä hormonaalinen ongelma."

Aivan kauhistuttavaa, miten pihalla jotkut ovat.

Miksiköhän vielä vaikka sata vuotta sitten oli huomattavasti vähemmän lihavia? Suomalaisista kaksi kolmasosaa on nykyään ylipainoisia, lihavia yksi kolmasosa. Eiköhän tätä selitä yksinkertaisesti se, että nykyään saatavilla on aivan valtavat määrät vaihtoehtoja, mitä ruokaan tulee. Roskaruokaa on joka paikassa ja kaupat pursuavat herkkuja. Työ on huomattavasti vähemmän fyysistä, kuin ennen.

Tietyt hormonaaliset häiriöt ja sairaudet VOIVAT lisätä ylipainon riskiä ja tehdä painonhallinnasta hankalampaa, mutta ihan samalla tavalla ylipaino altistaa monelle sairaudelle. Aina ei ole helppo sanoa, kumpi tuli ensin.

On todella valheellista väittää, että jokaisella ylipainoisella olisi joku hormonaalinen sairaus. Se ei todellakaan selitä länsimaista lihavuusepidemiaa. Ikävä todeta, mutta kyllä se nyt vain on niin, että moni syö ihan liikaa.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Toimii 
Päivämäärä:   9.8.24 09:29:07

"Hmm, olen kyllä eri mieltä kaloreitten laskemisesta."
Tuskin tässäkään on yhtään oikeaa kaikille sopivaa tapaa.
Itse laihdutin 4.5 kuukaudessa 13kg kaloreita laskemalle. Se on minulle ainoa mahdollinen tapa laihduttaa.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: klk 
Päivämäärä:   9.8.24 09:35:14

Itsellä tarkoitus pudottaa painoa muutama kiloa ja tällä hetkellä joka päivä pidän kalorovajetta 600-1000, riippuen miten olen kuluttanut. Päivässä syön maksimissaan 1800 kaloria ja pidän kaikesta syömisestä kirjaa fatsecretin avulla. Paino on tippunut puolessa toista viikossa melkein kaksi kiloa, vielä pitäisi 4-5 kiloa pudottaa. Arkipäivän kalorin kulutus minulla on 2400-2800 kaloria ja viikonloppuina saatan mennä helposti yli 3000kalorin kulutuksen suhteen. Syön myös vhh ruokavaliolla niin huomattavasti helpompaa kun nälän tunne häviää :)

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Ei ole 
Päivämäärä:   9.8.24 09:41:00

Yhtä hyvin voi kysyä miten pihalla ihminen voi olla jos ei tunnista nykyisen syömisen eroa sata vuotta sitten olleeseen.
Mitkä jutut tässä nykymallissa aiheuttavat ongelmaa? Ne ovat erityisesti tulehdusta aiheuttavat ruoka- aineet. Metabolinen oireyhtymä on nykypäivää. Siihen ei kalorien laskemiset auta jos ei tunnista mitkä tulehdusta aiheuttavat elimistössä. Suolisto- ongelmia yritetään nyt sitten keinotekoisesti ratkoa tällä ihanalla laihdutuslääkkeellä. Miettikää nyt vähän mikä on se juurisyy!

Ikävä kyllä moni ei tunnista ja se on kyllä mielestäni suurin syy länsimaiseen lihavuusepidemiaan.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.8.24 09:47:12

Laskemisen pointtihan on vain siinä, että tajuaa miten vähän voi syödä. Ilman laskemista on helpompi huijata muutama gramma enemmän sitä sun tätä. Jos saa annoskoot alas ja herkut pois laskemattakin niin sittenhän ei tarvitse aikaa haaskata laskemiseen.

Jatkuvassa nälässä eläminen on tosiaan vaikeaa yltäkylläisyyden keskellä, mutta se nyt vaan on niitä elämän valintoja onko aina nälkäinen vai vaikeasti lihava. Ainakaan itse en liikuntaa vieroksuvana istumatyöläisenä kykene kuluttamaan sellaista kalorimäärää normaaliarjessa, jonka kehoni ruuan muodossa koittaa vaatia. Mielekkään hyötyliikunnan puute on selvästi se ongelma, koska fyysisemmissä hommissa ei ehdi kaivata ruokaa läheskään yhtä paljon, vaikka kaloreita kuluu moninkertaisesti päivän aikana.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 09:48:20

"Metabolinen oireyhtymä on nykypäivää."

Niin on, ja keskivartalolihavuus sekä liikkumattomuus nimenomaan altistavat sille metaboliselle oireyhtymälle.

https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/matala-asteinen-tulehdus

"Epäterveellinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti tyydyttyneitä rasvoja, transrasvoja, sokeria ja keinotekoisia lisäaineita, voi edistää matala-asteista tulehdusta. Tällainen ruokavalio voi johtaa painonnousuun, metabolisen oireyhtymän kehittymiseen ja insuliiniresistenssin lisääntymiseen, mikä puolestaan voi aiheuttaa tulehdusreaktioita elimistössä."

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 09:49:09

Osalla ihan urheilijoilla kaloritarve voi olla noin 2 000 luokkaa. Eli uskaltaisin väittää, että moni harrastelija yliarvioi oman kulutuksen. Esim. urheilukellot voi antaa aivan liian suuria lukemia myös. Todennäköisesti, jos kompensoi oman liikunnan ylimääräisellä välipalalla, paino nousee. Toki kokonaisterveyden kannalta se lenkillä käynti voi olla siitä huolimatta hyväksi.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 09:51:06

Veikkaan, että suurin osa suomalaisista ihmisistä tietää, että esimerkiksi donitsi ja pekoni eivät ole terveellisiä aamupaloja pitkässä juoksussa. Ja että tupakoida ei kannata eikä kaljaa kitata. Jos elää näin, niin kyllä, riskit ovat ihan todelliset. Siinä kohtaa, kun ylipainoa on kymmeniä kiloja, on kuitenkin vähän turha syyttää tulehdusta elimistössä - koska se on ihan itse hankittu ongelma.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.8.24 09:52:01

Mulla on ystävä, jonka paikoindeksi on yli 40. Tuskailee ylipainoa, mutta koehopositiivisuus, sallivuus ja armollisuus. Eli kaikkea saa syödä ja ei halua rajoittaa määriä. Valitettavasti sallivuus ja armollisuus on monesti ymmärretty väärin ja mätetään liikaa ruokaa (ja vääränlaista) kulutukseen nähden.

Itse olen ainakin hyvä imeyttäjä ja ruoka näkyy helposti kehossa. En voi sallia kaikkia houkutuksia ja syödä kaikkea mitä tekee mieli.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 09:54:03

"Osalla ihan urheilijoilla kaloritarve voi olla noin 2 000 luokkaa. Eli uskaltaisin väittää, että moni harrastelija yliarvioi oman kulutuksen."

Tämäkin on totta ja moni ajattelee liikunnan kuluttavan paljon enemmän, kuin mitä se oikeasti kuluttaa. Jos puolen tunnin lenkin jälkeen palkitsee itsensä suklaalevyllä, niin helposti metsään mennään.

Lihasmassan hankkiminen on kyllä järkevää, koska silloin myös lepokulutus kasvaa. Ei yleensä mitään kovin suuria määriä, mutta vähän kuitenkin. Itse laihdun, jos syön alle 2200-2300 kcal. Ennen aikaa, kun treenasin kovaa, piti syödä huomattavasti vähemmän.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.24 10:16:59

Toki moni pudottaa painoa kaloreita laskemalla, mutta ei se ainoa oikea tapa ole. Painonhallinnassa on oleellista löytää se itselleen sopiva elämäntyyli.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Tuisku 
Päivämäärä:   9.8.24 10:29:53

Aika pieniä määriä osa kyllä syö. Itse en jaksaisi noilla 1100 - 1500 määrillä. Urheillessa itse söin sen about 3000 kaloria päivässä ilman mitään lihomista, nyt aktiiviurheilun lopettamisen jälkeen ”vanhana” (+40v) perus arkielämää eläessä syön reippaat 2000 ja paino pysyy samana (normaalipainon alarajoilla).

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.8.24 10:49:31

Mulla peruskoulutus on ollut 1400-1500 (3v inbodyja 2-3x vuodessa) ja siihen liikunta päälle. Laskennallisesti 2500kaloria päivässä kulutus ja tavoitteena tiputtaa vielä muutama viimeinen kilo.

Sain pt:n tekemän ruokavalion ja sen kanssa lähti 2 kuukauden aikana 2kg rasvaa ja tuli 1kg lihasta lisää mittausten mukaan. Ja olin silloin suht hyvässä kunnossa jo valmiiksi. Sillä suunnitellulla ruokavaliolla vaan meinasi jäädä kalorit liian pieniksi kulutukseen nähden, joten 1-2x viikossa oli pakko syödä esim hesen kerrosateria tai rullakebu, jotta pystyin treenaamaan ja liikkumaan.

Eli tosiasiassa kulutukseni oli paljon arvioitua suurempaa, 3000-3500 päivässä.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   9.8.24 11:05:47

"Toki moni pudottaa painoa kaloreita laskemalla, mutta ei se ainoa oikea tapa ole. Painonhallinnassa on oleellista löytää se itselleen sopiva elämäntyyli."

Jos paino ei putoa, kannattaa suosiolla laskea kaloreita, jotta ymmärtää, missä menee pieleen.

Jos paino putoaa muilla valinnoilla, niin turhaahan laskeminen sitten on.

Todella paljon on vain laihduttajia, jotka väittävät etteivät laihdu. Näiden kannattaisi laskea kaloreita.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 12:54:20

Ne netin kalorilaskurit näyttää monelle ihan liikaa, juurikin jos aineenvaihdunta on hidastunut. Kalorimetria on ainoa tapa saada tietää oikea kulutus.

  Re: Kaloreiden laskenta on ainoa oikea tapa...

Lähettäjä: Toimii 
Päivämäärä:   9.8.24 13:33:51

^ jos paino ei laske, voi kalori määrää pienentää laskureista huolimatta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.