Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: 50evko 
Päivämäärä:   8.8.24 17:54:49

Onko joku selättänyt karkkihimon ja miten? Köyhänä ei ole vara muuhun :(

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.8.24 17:58:06

Just tällä hetkellä luonto tarjoilee ihan ilmaiseksi marjoja. Kohta alkaa omenakausi, kun joka naapurilta saa omppua, jos ei omaa puuta ole. Näitä luonnon omia karkkeja voi kuivata ja pakastaa myös talven varalle.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Sokerikooma sos 
Päivämäärä:   8.8.24 18:40:17

Kun on sitä itsekuria ja tahtoa niin onnistuu ihan hetkessä. Päätin vaan että nyt en käytä enää sokeria kahvissa ja en syö karkkia muuten kuin jouluna konvehteja ja arkena tummaa suklaata.
Mieskin syö nykyisin tummaa 70% suklaata koska sitä ei tarvitse paljoa niin makeanhimo lähtee.
Tavalliset maitosuklaat ovat kaikista pahimpia sillä aiheuttavat ahmimisteaktion ja mikään ei riitä. Tiedän sen entisestä elämästäni kun ahmin levyn ja makasin loppupäivän koomassa sohvalla.
Kannattaa todella miettiä mitä järkeä on tunkea itseensä sokeria, ei mitään järkeä sanon minä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 19:36:54

Lopeta kaikki karkkien, pullien, keksien yms. makeiden syönti. Siis ihan kaikkien. Kohta ei tee enää mielikään.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.8.24 20:10:50

Samaa sanon luin muutkin - kun niitä ei syö, ei tee mielikään. Olin lapsena ja teininä karkki- ja pullahiiri, mutta tilanne päättyi, kun parikymppisenä menin työpaikkaan, jossa sai viedä kotiin ylijäämäleivonnaiset. Joten sain niitä liiaksi ja päätin olla ilman jonkin aikaa, jatkossa ei ole tehnyt mielikään.

Ja tasaiset ruokailuvälit, ettei verensokeri laske liikaa.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 20:13:51

Itsekuria ja marjoja :D jos on psyykkiset syyt sokerikoukkuun niin ei siinä noilla tee mitään

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Lippu 
Päivämäärä:   8.8.24 20:17:18

Syötkö tarpeeksi ruoka-aikoina? Nukutko riittävästi? Liikutko? Onko elämässä paljon stressiä? Jos joku noista mättää, korjaa ensin perusasiat kuntoon.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: kohtuus 
Päivämäärä:   8.8.24 20:19:54

Riippuu ihan siitä, onko makeansyönti vain tapa vai todellinen sokerikoukku /suolistohormoniongelma. Kannattaa jättää kaikki sokerit ja viljat pois, jos on jo vaikeasti riippuvainen makeasta ja jos siihen vähänkään millään keinolla pystyy. Vhh kyllä auttaa paljon vaikeassakin makeanhimossa, mutta helppoa se ei välttämättä ole sittenkään. Olen itsekin ollut pisimmillään kolme vuotta ilman sokeria kokonaan, mutta pienikin määrä leivonnaista juhlissa on sitten saanut samantien lähtemään lapasesta koko homman.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 20:20:07

Psyykkiset syyt sokerikoukkuun XD se on sokeririippuvuus, josta et repäise itseäsi irti siksi että et edes halua. Se on helppoa; Älä vain osta sitä sokeria ja lappaa suuhusi.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   8.8.24 20:23:18

Johtuuko karkinhimosi nälkäisyydestä, siitä että karkki vaan on hyvää, siitä että lohdutat itseäsi makealla vai ehkä jostain muusta?

Jos himoitset karkkia vain siksi että se on hyvää, niin syö jotain, mikä kestää suussa pitkään ja mitä ei voi syödä paljon (esim. Turkinpippureita) tai vedä kerran kunnon överit, niin että syöt vaikka ei enää tekisi mielikään. Tai sitten ostat vaikka vain 10 kpl irtokarkkeja ja keskityt nauttimaan niiden mausta. Imeskelet niitä oikein pitkään, että makeanhimo tyydyttyy eikä ole enää tarvetta ottaa lisää ja lisää.

Jos taas karkinhimo johtuu jostain syvemmällä olevasta syystä, kannattaa hoitaa sitä syytä.

Paras konsti on tietysti se, ettei osta karkkia ensinkään. Vieroittuminen voi olla aika hanurista, mutta kun se on tapahtunut, ei teekään enää niin mieli karkkia.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 20:42:17

itselle auttoi se että aloin syödä kunnon ruokaa paljon. siis hetkellisesti liikaakin.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.24 20:47:35

"Tai sitten ostat vaikka vain 10 kpl irtokarkkeja ja keskityt nauttimaan niiden mausta. Imeskelet niitä oikein pitkään, että makeanhimo tyydyttyy eikä ole enää tarvetta ottaa lisää ja lisää." ---- ei onnistu jos on kunnon sokeriholisti, tuolla periaatteella lähtee lapasesta ja pitää saada lisää ja lisää.... Itse olen tällainen, oli vieras kylässä, ostin molemmille isot karkkipussit, nyt itselläni on sen vierailun jälkeen menossa toinen tai kolmas pussi- karkki suussa, kaksi kädessä odottamassa milloin suuhun mahtuu lisää. Ainoa keino tän tyypin holistilla päästä sokerista eroon on olla riittävän pitkään ilman... olin jo päässyt hyvälle mallille, voin kävellä paistopisteiden ja karkkihyllyjen ohi ja välistä ilman mitään ajatusta, että tarvisi ostaa sieltä jotain.... pian se taas onnistuu, sitä odotellessa pureksin karkkia, karkkipussi sylissä seuraava karkki mielessä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   8.8.24 21:05:32

Eli onko sinulla ruokaan käytettävissä 50e/VK??? No sen minäkin käytän ja syön oikeastaan melko terveellisesti ja monipuolisesti. Olen itsekin ollut joskus sokerikoukussa. No treenaaminen ja terveelliset elämäntavat motivoivat niin paljon että päätin itse vähentää herkkujen syönnin. Nykyään yritän syödä niin terveellisesti kuin mahdollista, mutta sallin itselleni päivittäin päivällisen jälkeen jonkun pienen herkun kuten pullan. Ei mitään muuta, enkä yleensä pidä mitään karkkipäiviäkään. Tällä olen saanut omat himot haltuun. Ja tosiaan niin paljon urheilua että unohtuu nuo herkkujen syönnit.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.8.24 21:07:17

Kerrasta poikki. Kun riittävän kauan on syömättä, ei tee mieli.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: outi 
Päivämäärä:   8.8.24 21:09:24

Kun on kauan ollut ilman ja päättää kokeilla "josko ihan vähän...". Arvata voi miten siinä käy :(

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 21:22:18

En tiedä kauanko pitää olla ilman että mieliteot lakkaa :D itellä about vuosi pisin aika ilman, ei helpottanut. Vähiten tekee mieli kun treenaa paljon, syö terveellisesti ja nukkuu hyvin. Mutta en ole kone ja usein mieliteko iskee. Pelkään diabetesta, muutenkin herkästi sokerit heittelee. Aamuisin oksennan jos en saa aamupalaa. Pystyn syömään vaikka kilon karkkia kerralla, toki tulee huono olo mutta jollain tasolla silti nautin siitä. :(

Nyt 5pv ilman. Lusikallisen nutellaa otan tuskaan joskus kun en syö karkkeja, se lohduttaa eikä siihen tule itellä himoa, ei tarvi joka päivä tai edes joka viikko.

Karkit mulle pahin ylikalorien lähde, muut herkut ei kiinnosta mutta rakastan, himoitsen ja ahnehdin karkkia. Syön kaikki kylässäkin, häpeä ei estä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 21:25:57

Auttaako esim. tumma suklaa, mikä ei ole kovin hyvää, vai vedätkö sitäkin levyllisen ja sitten muuta makeaa perään? En oikein osaa auttaa kun itse painin omien riippuvuuksien kanssa, itsekuria ei oikein ole ja lopettaminen on vaikeaa. Minä pyrin vähentämiseen kun lopettaminen ei auta. Ja esim. juuri niin että lupaan itselleni että illalla klo yhdeksän on lupa, että saa oltua edes päivän ilman.

Mutta joo, nuo "syö puolukoita ja omena" -neuvot sokerihimoiselle on kyllä yhtä hyvä ohje kuin sanoa alkoholistille että juo pullo vissyä.. :Dd

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   8.8.24 22:41:54

Tää on tosi perinteinen, mutta suosittelen karkin jättämistä kauppaan. Siia että kun saat itseäsi kaupassa pideltyä ja oltua ostamatta, ei ole kotona houkutuksia. Käy kaupassa harvemmin. Jos mahdollista, pane puoliso hoitamaan kauppailut.

Pidemmällä tähtäimellä onnistuakseen olisi tärkeä pohtia myös omia ajatuksia, tunteita, rutiineja ja arvoja. Miksi haluaisit päästä eroon karkinsyönnistä? Itselle tärkeiden asioiden tunnistaminen tukee tavoitteeseen pääsyä. Entä miten nykyinen toiminta ja ihanne on ristiriidassa? Millaiset asiat johtavat karkin syöntiin, entä himoon? Miten niihin voisi vaikuttaa. Tärkeää on myös palastella tavoitettaan: ei pyrkiä heti loppuelämän karkittomuuteen vaan pystyä tekemään tämän kauppareissun/päivän/illan ajan omien arvojen mukaisia ratkaisuja, ja seuraavana päivänä sama uusiksi.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.8.24 22:48:22

Minkälainen sun ruokavalio on muuten? Terveellinen, ravitseva ja paljon hyviä ravintoaineita sisältävä ruokavalio voi auttaa hillitsemään makeanhimoa. Syöthän riittävästi kasviksia? Entä proteiinia? Lautasmalli?

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: OoO 
Päivämäärä:   8.8.24 23:08:56

Paha sokeri/karkkikoukku on mielestäni täysin verrattavissa alkoholismiin. Irtipääsy vaatii hirveän määrän työtä ja itsekuria. Ja luultavasti täytyy loppuelämä olla ilman, pienikin määrä voi aiheuttaa tässäkin ketjussa kuvatun lapasesta lähtemisen.

Sitten jos ei halua olla ilman ja karkinsyönnistä ei ole muuta haittaa kuin painonnousu, suosittelen aloittamaan paljon energiaa kuluttavan harrastuksen, kuten pitkänmatkan triathlonin tai maastohiihdon.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.8.24 00:11:41

Se on monesti vaan sellainen tapa että jotain pitää illalla napostella. Minäkin olen ajatellut olevani todella koukussa sokeriin.

Nyt kun hampaasta lähti paikka enkä heti päässyt sitä paikkauttamaan en ole voinut syödä karkkia pariin viikkoon. Yhtäkkiä ei tee mielikään vaikka tähän asti olen syönyt sitä lähes joka päivä varmaan kokonaisen vuoden.

Ei tämä mikään fyysinen riippuvuus lopulta ole vaan psyykkinen, kun itselleen saa näin helposti tehtyä selväksi ettei nyt syödä mitään sokeria ja siinä se...

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.8.24 00:20:40

Tee popcornia kattilassa. Siirry runsaskuituiseen ja proteiinipitoiseen ruokavalioon. Kuuntele psykopodiaa jakso tunnesyömisestä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 00:33:09

Minä jäin tolkuttomaan sokerikoukkuun korona-aikana. Karkkia tuli syödyksi todella usein ja mätin aina menemään kerralla koko ison pussin, vaikka lopussa olisi tehnyt jo ihan pahaa. Samalla muu ruokailu tuppasi jäämään illaksi, kun päivä meni napostellessa kaikkea hyvää.
Renkaat alkoivat kasvaa ympärille nopeasti siihen malliin, etteivät entiset vaatteet mahtuneet enää päälle. Sitten kun yritin jotain voimistelun tapaista, nämä jenkkakahvat estivät ennen helposti menneet liikkeet. Silloin tuli mittani täyteen ja totesin, että karkinsyönti loppuu NYT, muuten olen kohta ähisevä pallero ja tekstit suussa.
Alku oli yhtä tuskaa. Kaupassa käyminen ilman karkkipussin ostamista vaati rajusti tahdonvoimaa. Ajattelin kuitenkin, että ei tästä kierteestä muuten pääse irti eikä kukaan muu voi minun puolestani tätä tehdä. Pidin huolen, ettei kotona ole karkkia eikä myöskään pikkuleipiä tai pullaa, sillä ne olisivat olleet se seuraava himon kohde karkin korvikkeena. Ostin kaupasta ison pussin maapähkinöitä ja söin niitä karkin tilalla, kunnes maapähkinät alkoivat suorastaan ällöttää. Jos tuli ylitsepääsemätön makean himo, söin ruokalusikallisen hunajaa.
Kului ehkä pari kuukautta, kunnes karkinhimo loppui. Välillä olen vähän muutaman nyt syönyt, mutta nyt pystyn tosiaan ottamaan vain muutaman ja jättämään loput pussiin, kunhan laitan pussin sitten pois näkyvistä.
Tsemppiä! Koville ottaa, mutta kyllä siihen pystyy! Ruokailutottumuksetkin paranivat karkin syömisen lopettamisen seurauksena.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 00:34:41

... Siis ähisevä pullero ja tekarit suussa...:)

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 08:08:42

Just se on pahin vaihe, kun on makeenhimo päällä niin kaupassa käydessä tuntee melkein fyysisenä kipuna kun ajattelee että kotona ei ole mitään makeeta, ei karkkia, ei hyvää kahvileilpää, viineriä tms, jos ei ota mitään mukaan.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 08:16:58

"Ja tasaiset ruokailuvälit, ettei verensokeri laske liikaa."

Terveen ihmisen verensokeri ei laske liikaa.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 08:22:36

Ei muuta kun totaalikieltäytyminen viikoksi, loppuu himo. Lähdet vaikka lenkille tai juot puoli litraa vettä kun himo iskee. Toki muistat syödä tarpeeksi (terveellistä) ruokaa ja nukkua riittävästi. Näin minä pääsin jäätävästä sokerikoukusta eroon, eikä tee enää yjtää mieli

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   9.8.24 08:26:41

Olen ollut karkkihimoinen ihan lapsesta asti.
Muistan kuinka alle kouluikäisenä mökillä ollessamme halusin jotain makeaa ja tein kauraryyneistä ja mehusta mössöä, tavallisesti siihen käytetään kauraryynejä, sokeria ja maitoa mutta mökillä ei ollut maitoa eikä sokeria, pahaa oli !

Toinen muisto lapsuudesta: olin tienannut sopivasti rahaa ja ostin ison karkkipussillisen suklaakarkkeja, söin ne kotiullakon sivuvintillä (rintamamiestalo) piilossa kaikilta yhdellä istumalla ja olo oli kauhea sen jälkeen!

Muistan kuinka varastin kotona yläkaapista keksejä ja sain veljeltä selkään koska niitä ei jäänyt hänelle yhtään.

Muistan kuinka teini-ikäisenä varastin karkkia lähikaupasta tai ostin eri kaupoista pieniä määriä koska hävetti ostaa samasta kaupasta paljon, häpeä tuli siis kuvaan teini-iässä.

Muistan kuinka ostin paljon karkkia ensimmäisestä palkastani vaikka muutakin tärkeämpää olisi ollut ostettavana.

Kun jään yksin niin ostan vähintään 200g pähkinäsuklaataa ja salmiakkilakritsaa ja nykyään myös alkoholia, se on nopein tie onneen.

Karkinhimo ei parannu sillä että jättää karkit kauppaan, saman vaikutuksen (hiilaripöhnän) saa syömällä vaikka ruisleipää tai porkkanoita.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   9.8.24 09:15:41

On muistaakseni tutkittu, että sokeri on yhtä addiktoivaa kun huumeet.

Mulla kaveri joka on aina ollut pahasti riippuvainen jäätelöstä ja karkeista. Pelastuksen toi lopulta se kun kaupat alkoi keräilemään ostoksia. Hän pystyy kyllä olemaan tilaamatta niitä, kuulemma auttaa myös kun tekee tilauksen heti kunnon aterian jälkeen. Mutta kaupassa ei pystynyt koskaan menemään karkkien ja jäätelön ohi ottamatta jotain kärryyn.

Ei ole useaan vuoteen astunut ruokakauppaan sisään, tilaa netistä ja noutaa noutopisteestä. Jos tarvitsee jotain pientä mikä unohtunut pyytää kaveria tuomaan. Välttelee juhlia missä kakkua yms makeaa tarjolla. Ei kuulemma tunne erityistä makeanhimoa enää, kun sitä vaan ei ole saatavilla, mutta tunne palaa heti jos on vaikka juhlissa syönyt kakkua ja keksejä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Mörö 
Päivämäärä:   9.8.24 09:21:08

Nyt on paljon tuoreita marjoja tarjolla, niistä on hyvä tankata vitamiinit. Luonnossa makeanhimo ajaa hedelmien ja marjojen pariin, joten vitamiinien puute voi olla yksi syy makeanhimoon.

Toinen konsti on vaikeuttaa herkuille pääsyä vähintään 20 sekuntia. Jos joudut ottaa keittiöjakkaran avuksi että pääset ottamaan yhden keksin niin kynnys on huomattavasti suurempi. Kaikkein paras että jättää ainakin ne vastustamattomimmat herkut kauppaan. Jotain semi ok keksejä ei tule niin paljon ahmittua, varsinkin jos ne on siellä yläkaapin perällä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: makea 
Päivämäärä:   9.8.24 09:24:52

No itsellä myös tolkuton makean himo ja nyt kun taas huomasin, että kiloja on tullut 6kg liikaa oli pakko ottaa itseäni niskasta kiinni. Eli aloitin taas vhh kuurin, kiloja tippunut vasta kaksi mutta toisaalta kohtuu lyhyeessä ajassa eli vasta pari viikkoa mennyt. Päivittinen kalorivaje on 600-1000 kaloria, ja ehdoton en ole ns herkuille. Eli nytkin vaikka paino on pudonnut niin olen muutaman kerran syönyt palan suklaata (isosta tobleronesta) mutta olen vain silloinkin huolehtinut että päivää jää kalorivajetta. Kirjaan kaiken jonka syön niin tiedän missä mennään.
Mutta nyt vhh ruokavaliolla makeanhimo on pienentynyt, aiemmin karkkia kului aika paljonkin, niin nyt se yksi suklaapala riittää. Ja senkin voi syödä hitaasti nautiskellen eli itsellä ainakin auttanut vhh ruokavalio.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   9.8.24 09:25:05

Luonnossa makeanhimo ajaa syömään niitä koska ne on hyvä energianlähde. Samoin kun rasva. Vitamiinit ei ole syynä.

Ja tuo, että pitäisi vaikeuttaa keksien hakemista ei todellakaan toimi sokeriaddiktille. Vastustamattomimmat herkutkin on just sitä, niitä ei voi vastustaa joten miten jätät ne kauppaan?

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.8.24 09:38:45

Mulla tulee sokerihimo kun stressaan TAI kun rauta-arvot tippuu ja väsyttää. Kai sitä yrittää jotenkin pitää itseään energisenä alitajuisesti.

Nyt taas helpottanut, kun aloin syömään lisärautaa.

Ja ei se ole sellainen “vähän tekis mieli karkkia” kuten normaalisti ajoittain terveenä tulee vaan sellainen fiilis, että on vaan pakko saada karkkia!

Olen myös ketoillut aikanaan ja silloin sokeri alkoi jopa ällöttää, mutta nyt ei auttanut mikään muu kuin stressin vähennys (helpommin tehty kuin sanottu kun pitäis saada lisää töitä firmalle) ja raudan lisäys.

Ihminen on kokonaisuus, moni asia vaikuttaa.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.24 10:26:33

Oi kun se olisikin niin helppoa että nostaa keksit kaapin päälle ja jättää karkit kauppaan. Meillähän ei olisi lainkaan tupakoitsijoita, alkoholisteja tai narkomaaneja kun ihan vaan lopettaa käytön. Kun kyseessä on addiktio, eikä mikään kerran viikossa kassajonossa käyvä "tekispä mieli syödä yksi suklaapatukka" tunne, niin sitä käy vaikka keskellä yötä hakemassa karkkia huoltoasemalta. Apua saa varmaan parhaiten addiktiota hoitavilta rahoilta, mutta julkisellahan niitä ei ole tarjolla ja yksityiset ovat kalliita. En osaa kuin toivottaa tsemppiä ja kokeile ap vaikka joku "näin eroon tupakasta" kirja, jossa voisi olla hyviä vinkkejä mielihalujen hallintaan?

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.8.24 10:27:40

rahoilta=tahoilta

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   9.8.24 10:29:58

Paras keino on mennä kauppaan kylläisenä ja tekee ostoslistan etukäteen. Tällöin ei tule hutiostoja etkä osta niitä karkkeja. Pikkuhiljaa se karkin himo vähenee ja vähenee.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.8.24 11:49:45

"Psyykkiset syyt sokerikoukkuun XD se on sokeririippuvuus, josta et repäise itseäsi irti siksi että et edes halua. Se on helppoa; Älä vain osta sitä sokeria ja lappaa suuhusi."

Tämä oli kyllä typerin vastaus ikinä. Jos se noin helppoa olisi, ei olisi alkoholistejakaan, kun jättää vaan sen pullon ostamatta ja juomatta!

Itselle auttaa jonkin verran vhh-ruokavalio ja liikunta. Missään tapauksessa en voi ostaa karkkia, keksejä ym kotiin vierasvaraksi, tulevat syödyksi jo samana päivänä. Eikä väliä, miten hankalaan paikkaan niitä koittaa itseltään jemmata. Kaupassa käydessä jos ja kun tekee mieli karkkia, ostan sitä mahdollisimman vähän, vaikka pari pientä lakupötköä. Kerran viikossa on tarkoitus pitää karkkipäivä, mutta usein tulee ostettua muulloinkin. Tuo voisi olla hyvä konsti että tilaa ostokset kotiin, helpompi olisi jättää tilaamatta kuin kulkea kaupassa karkkihyllyn ohi.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 11:52:12

Minulla ainakin stressi ja huoli lisäsi makeanhimoa ja nyt kun ne poistuivat niin oli helpompi riuhtaista itsensä pois siitä kierteestä. Ja minulla se tarkoittaa sitten ihan totaalista stoppia karkinsyönnille. Myös muutos arkirutiineissa auttoi tässä, huomasin ostavani ja syöväni karkkia aina samassa tilanteessa ja nyt kun se tilanne ei enää toistu, niin kierteen sai poikki.

Alkuun pidin huolen, että söin tavallista ruokaa tarpeeksi, nyt voin jo syödä normaalisti/kevennetysti, jotta painokin alkaa pikkuhiljaa putoamaan. Ei ole tehnyt mieli. Joitain satunnaisia pieniä leivonnaisia olen syönyt, en aio liikaa rajoittaa elämää. Vanhastaan tiesin, että pitää olla myös tarkkana, etten korvaa karkinsyöntiä jollain "sallitulla", kuten jätskillä tai kekseillä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   9.8.24 11:56:44

Sokeriaddiktio on oikeasti todellista! Eikä siihen taida auttaa muu kuin "kylmä kalkkuna" eli se parjattu itsekuri.

En juuri syö makeisia, ehkä kerran kuussa. Mutta se on AIVAN varmaa että jos tänään syön vaikka suklaapatukan niin huomenna tekee taas suklaata mieli.

Se on siis aivan välitön kun keho alkaa vaatia seuraavaa sokeriannosta. Mulla auttaa vähän se että juon vaikka ison kupin teetä hunajalla maustettuna. Eikä kuulosta ollenkaan paskemmalta neuvolta vetää marjoja makeanhimoon.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   9.8.24 12:02:14

Ainut mikä auttaa on ITSEKURI.

Jätät ne karkit ja herkut kauppaan. Lopetat sokerin syönnin muutenkin.
Parissa viikossa helpottaa.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.8.24 12:26:53

Mulla ollut sama ongelma.
Hyviä kommentteja tullut tuolla, esim mikä on juurisyy karkin syönnille? Nälkä, suru vai joku muu?

Itseäni on auttanut se, että käyn ruokakaupassa vain 2 kertaa viikossa. Toisella kerralla saan ostaa karkkia (lauantai on mun karkkipäivä), toisella en.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös mitä juot, esim light-limut tunnetusti sotkee sokeriaineenvaihduntaa, ja niitä ei pidä juoda ollenkaan.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 12:31:11

Kannattaa lukea kirja "Irti sokerikoukusta 2 viikossa". Tuo kirja avasi ainakin itselle hyvin silmiä aiheesta.

Ihmiset, jotka vaan huutaa itsekurista, eivät tiedä asiasta oikeasti mitään. Eikä ne, jotka kertoo jotain vinkkejä "syöt vaan pari karkkia kerralla ja nautit niistä". Tällaiset ihmiset eivät yleensä ole oikeasti olleet todella sokeririippuvaisia. Tai sitten he ovat niitä superihmisiä, joilla on loistava itsekuri. Sellaista ei kaikilla ole.

Itsekuria tarvitaan toki jonkin verran, mutta on paljon asioita mitä voi tehdä oikeasti sen sokerihimon välttämiseksi eikä tarvitse vain roikkua sen itsekurin varassa. Ruokavaliolla pystyy tosi paljon vaikuttamaan sokerihimoon. Tuossa kirjassa oli tosi hyviä ohjeita aiheeseen.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.8.24 12:32:24

”Ei muuta kun totaalikieltäytyminen viikoksi, loppuu himo. ”

:D :D :D viikko ei riitä mihinkään! Sehän oliski helppoa, jos viikossa saisi homman poikki, kenelläkään ei olisi mitään ongelmaa herkkujen kanssa

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 12:51:54

Nämä itsekuria ehdottavat eivät ole koskaan joutuneet käyttämään omaa itsekuria, he eivät tiedä mistä puhuvat.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: omppupomppu 
Päivämäärä:   9.8.24 12:56:19

Hyvä se on maalla huudella kun merellä sattuu..
Mutta, nyt on tulossa omppukausi ja kesäporkkanoita karkin korvaanaja? Entäs viinirypäleet näin ensi alkuun, ne vaan täytyy pestä hyvin (itse laitan rasian tiskialtaaseen ja hanasta niin kuumaa vettä kuin hanasta vaan saa ja pidän siinä jonkun puoli minuuttia).

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 13:28:30

Mitähän se olisi ollu mullaki alkuvaiheessa puhua itselle itsekurista kun on lapsena jo niin nuorena kuin muistan niin jatkuvasti ollut kourallinen palasokeria menossa. Ja taatusti sokerit olivat piilossa ja ylähyllyillä ja ties missä, ei se tahtia haitannut.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.24 14:53:12

Minä otin aina ennen jotain hyvää kromia verensokeriasioihin.

Minulla on nyt jokin muuttunut. En tiedä mikä miksi, mutta sen muassa huomasin myös ettei se verensokeriin viittaava olo heilu eikä keiku eikä ole makeanhimoa. Olin ainakin alkuun ainakin 2 viikkpa syömättä käytännössä muutamaa leivänpalaa lukuunottamatta, join vain nestettä. En halunnut enkä kyennyt syömään.

Jokin muuttui. Ei mitään tietoa mikä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   9.8.24 14:55:38

Itsellä on auttanut kaksitahoinen lähestyminen. Mietin mitkä asiat auttavat vähentämään karkinhimoa, ei pelkästään se miten osaan olla ostamatta sitä.

Karkinhimon vähentäminen:
1. Aloin syödä enemmän proteiinia, mikä helpotti yleistä nälkää ja tasasi verensokeria. Proteiinia saa edullisesti esim raejuustosta, rahkasta ja tonnikalasta jos rahat on tiukalla. Myös pavut voi toimia jos maha niitä kestää. Kaurapuuro toimii myös, jos sen tekee maitopohjaisena. Yritän huolehtia että syön 3-4 ateriaa ja jokaisella vähintään 20g proteiinia.

2. Syön hiukan aiempaa rasvaisempaa ruokaa, rasvakin näyttää tasaavan verensokeria.

3. En mene nälkäisenä kauppaan jos voin sitä välttää. Nälkäisenä on paljon vaikeampi kävellä ulos ilman herkkuja kun syöneenä. Syöneenä se on useimmiten jopa kohtuullisen helppoa.

Herkkujen syömisen välttäminen:
4. Kun kotona ei ole herkkuja, niitä ei myöskään voi syödä. Jos herkkua on pakko saada, sen voi tehdä itse. Esim kaurapaistos, muffinit tms. Sitä ei yleensä syö niin paljon kun karkkia söisi kuitenkaan. Aiemmin penniä venyttäneenä vinkkaan, että muffinit oli yksi edullisimmista tehdä.

5. Eräs viisas pt neuvoi miettimään, mikä on se herkkulaji joka lähtee helposti lapasesta. Sitten hän neuvoi miettimään, mikä on "riittävän hyvä" herkku että se tyydyttää makeanhimon, mutta jonka jälkeen ei tapahdu lapasesta lähtemistä. Sitten kannattaa suosia niitä herkkuja, joiden syömismäärä pysyy kohtalaisesti hanskassa ja välttää niitä, jotka täysin romahduttavat itsekurin. Monilla sopivan neutraali herkku on tosi tumma suklaa, itse olen samanlainen.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: fde 
Päivämäärä:   9.8.24 15:20:56

Tyydytä se ja kunnolla, niin kyllä se siitä laantuu. Vedät niin överit, ettei enää tee mieli.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: demi 
Päivämäärä:   9.8.24 15:24:19

Herkut on parempaa kuin ruoka. Sitä ei saa ikinä maistumaan samalta!

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Pinni 
Päivämäärä:   9.8.24 15:56:10

Kuinka moni teistä sokeririippuvaisiksi itseänne kutsuvista syö sokeria suoraan paketista? Jos ette syö, miksi arvelette olevanne riippuvaisia juuri sokerista?

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009249998.html

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.8.24 16:01:31

Opettelet vaan kävelemään karkkihyllyn ohi. Itse voisin syödä vaikka kuinka paljon ja ei tosiaan tule huono olo. Mutta kun käyn kaupassa niin en osta. Ei niitä syö jos ei ole kotona. Pari keksiä yms hyvää sopivasti kahvin kanssa niin pärjään hyvin.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.8.24 16:05:11

"Kuinka moni teistä sokeririippuvaisiksi itseänne kutsuvista syö sokeria suoraan paketista? Jos ette syö, miksi arvelette olevanne riippuvaisia juuri sokerista?"

*Nostaa käden*. Kyllä, olen syönyt jopa sokeria pussista, kun on tarpeeksi tehnyt mieli sokeria. Tai ehkä mieluummin sokeripaloja, kun se on helpompaa, mutta menisi irtosokerikin.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 16:15:19

Jos vaan mahdollista, niin ainakin kaupassakäynnistä kannattaa luopua. Eli laittaa puoliso, kaveri asialle tai vaikka tilata netistä. On kalliimpaa ja hankalampaa, mutta myös herkkujen ostaminen on vaikeampaa, kun niitä ei ole saatavilla.

Toinen mikä itsellä auttoi oli se, että sallin itselleni herkkujen hankkimisen, jos pystyin rehellisesti nimeämään yksittäisen herkun, jota teki mieli. Ei vaan "tekee mieli karkkia" vaan "tekee mieli nallekarkkeja". Jotenkin se auttoi hahmottamaan, milloin oikeasti oli tilanne päällä ja milloin vain tottumus ajoi naposteluun.

Minkään korvikkeen käyttöä en suosittele. Sen jälkeen tekee edelleen mieli karkkia, mutta silti on syönyt uhan turhia kaloreita ja vaan kiukuttaa enemmän.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: kohtuus 
Päivämäärä:   9.8.24 16:35:41

Ainakaan mikään överien vetäminen ei sokeririippuvaiselle vaikuta mitään. 50 vuoden kokemuksella voin helposti vetää överit vaikka joka päivä.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   9.8.24 16:45:59

Vaihda pakettijäätelöön. Sitä voi ihan hyvin syödä litran päivässä mikäli sinä(tai joka)päivänä ei syö muuta.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 06:23:42

Mulla oli eilen kova karkkihimo ja söin siihen pakkasesta 200g mansikoita. Jäiset mansikat piti imeskellä kun niitä ei heti saa pureskelua. Toimi tosi hyvin!

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 06:26:29

Täälläkin usein tarjotaan erinomainen ohje: Lopeta karkin syöminen.

Miten me ollaankin niin tolloja ettei vain tajuta lopettaa vaan jatketaan karkinsyöntiä. Kuitenkin nämä muut vain lopettaa ja sillä sipuli. Heh.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   10.8.24 06:38:01

Kolmipiste: Meneehän se karkkihimo sokeria syömällä. Hetkeksi.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   10.8.24 06:42:56

Karkinhimo on pikkujuttu. Mutta entä jos on krooninen himo... (?!?)

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.8.24 07:01:09

"Toinen konsti on vaikeuttaa herkuille pääsyä vähintään 20 sekuntia."

Mulla oli yhteen aikaan tapana ajaa harvase ilta 36 kilometriä hakemaan irtokarkkeja. Ei ollut ongelma eikä mikään, joten en usko, että 20 sekunnin viive auttaa yhtään mitään.

Mä peräänkuulutan hyvää ruokavaliota! Runsaasti kuituja, proteiineja ja rasvaa sisältävää ruokaa, jossa on riittävästi kaloreja. Edelleen aina, kun sokerinhimo iskee, kysyn itseltäni, onko mulla vaan nälkä. Syön vaikka pienen munakkaan. Varsinkin nykyään, kun karkeista on ollut erossa pidempään, himo lähtee sillä. Jos ei lähde, niin sallin itselleni sen, että leivon jotakin. Tällöin saatan tehdä muffinssireseptin jopa neljäsosana, ettei tule leivottua liian isoa satsia.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 09:31:44

Aijjai, tuo leipominen on paha. Jos olisi kaurahiutaleita kaapissa ja taitaa ollakin, niin helposti tulisi tehtyä kaurakeksejä ja niitä sitten vasta pitäisikin tehdä todella iso annos jos meinaisi että jäisi jotain paistettavaakin, se taikina runsaalla sokerilla, nam.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   10.8.24 13:04:44

Tylsä vastaus mutta minulla toimi itsekuri ja se ettei päästä itseään nälkäiseksi jolloin mielitekoja on vaikeampi vastustaa. Kauppaan vain täydellä vatsalla että on helpompi ohittaa herkut. Aika nopeasti se herkkuhimo laantui kun onnistui vastustamaan ja pian karkit alkoivat maistua liian makeilta.

Aluksi kuitenkin oli hankalampaa ja sortumisia usein mutta nyt on kääntynyt niinpäin ettei juuri koskaan tee mieli ja satunnaisherkuttelut onnistuu.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: minttukrokantti 
Päivämäärä:   10.8.24 13:42:00

Karkit tuo mielihyvää, ja sitten ne alkaavat koskea vatsaan ja taas syödään mielihyvään jotta vatsakipu helpottaa ja kierre on valmis.

  Re: Mitä tehdä hillittömälle karkinhimolle?

Lähettäjä: nappula 
Päivämäärä:   10.8.24 13:46:13

Vaikka kaupassa pääsisi karkkihyllyn ohi, niin saa vaan arvata lähteekö sinne kauppaan puolen tunnin päästä uudestaan..ja mitenkäs kun syöminen 2h välein on "väärä tapa" niin miksi ravitsemusterapeutti suosittelee sitä diabeetikolle?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.