Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   8.8.24 11:18:28

Mietin näitä ketjuja lukiessa, että onko jollakin taitavalla mielestänne auttaa muita hevosihmisiä vain siksi, että hänellä on kyseinen taito. Puhun nyt ilmaiseksi auttamisesta, en siitä, että ostetaan kyseistä palvelua. Minusta on vähän hassua, että joku käyttää omaa aikaa ja luultavasti rahaa jonkun taidon opiskeluun, sitten koska hän osaa asian, siinä pitäisi auttaa ilmaiseksi.

1. Eläinlääkärit, näille tulee varmasti koko ajan voitko vilkaista pyyntöjä ja oma harrastaminen vaikeutuu. Tietysti ell voi ajatella, että tarjoamalla välillä ilmaista konsultaatiota voi sitouttaa asiakkaita. Mutta "vilkaisu" ei tietenkään ole sama asia kuin ammattilaisena suoritettu työ.

2. Kengittäjät. Kengittäjän kanssa avoliitossa olleena tiedän, että näille tulee puheluita ja viestejä mitä erikoisempiin aikoihin, pommitustakin jos ei vastaa. Kustannuspuoli on niin ja näin. Härskeimmät soittivat minulle, että voinko pyytää Exää tulemaan lyömään irtokenkää. Ihmisten mielestä pari kymppiä on riittävä korvaus jos tulee pikana sunnuntaiaamuna parinkymmenen kilometrin päähän lyömään kenkää (ajoa pyhänä 40km, aika, tarvikkeet, ammattitaito jne).

3. Lastaustaitoiset. Tässä omistaja on laiminlyönyt oman vastuunsa ja jättänyt ikävät hommat tekemättä/tehnyt ne niin väärin, että hevonen voi olla jo vaarallinen. Kuitenkaan koulutuksesta ei olla valmiita maksamaan samaa rahaa kuin vaikkapa valmennustunnista. Muistan kun koulutin kerran pari viikkoa yhtä hevosta niin, että meni lähettämällä traileriin, lähtötilanteessa hevonen oli hengenvaarallinen. Sopimus oli, että korvausta vastaan. Ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen, omistajan mielestä sopiva korvaus oli halvin mahdollinen eestiskumppa, varmaan kolmen euron pullo. Tuntui vittuilulta, käytin omaa autoa, traileria, tunnin aikaa päivässä jne. Tämän jälkeen lopetinkin kokonaan nuo lastauskoulutettavat ja hymyilen vain maireasti kun joku kysyy, että enkö voisi opettaa hänenkin hevosensa menemään lähettämällä koppiin, niin että sitä voisi kuljettaa yksin.

4. Ongelmahevoskäsittelijät. Menee aika samaan kategoriaan kuin edellinen. Jos pärjäät hyvin hankalille hevosille, niin jotenkin ihmiset kuvittelevat, että voivat ulkoistaa ongelmansa sinulle, sen sijaan että opettelisivat itse. Parhaita on ne, jotka eivät voi edes ääneen myöntää, että sinun kanssasi hevoset vain toimivat ja heidän kanssaan ne ovat ongelmallisia. Keksitään tekosyitä että minun kanssani hevonen toimi, koska oli väsynyt tms tms Tästäkään ei haluta maksaa mitään, vaikka aikaa pitää varata ja loukkaantumisriski on

5. Lääkitykset. Moni ei halua/osaa/uskalla antaa lääkityksiä. Se joka osaa ja uskaltaa saa mieluummin tehdä. Mutta tietenkin ilmaiseksi.

6. Kokeneet ja taitavat. Tässä ihmiset, joilla on kaikenlaista osaamista ja tietotaitoa. Tuntuu, että pitäisi olla auttamassa ja neuvomassa jokaista joka keksii kysyä. Tämäkin olisi vielä ok, mutta nämä ihmiset kysyvät sadalta eri ihmiseltä ja menevät sitten vain hämilleen kun saavat eri ihmisiltä eri vastauksia.

Eli miten on? Onko velvollinen jakamaan taitoaan ja osaamistaan ilmaiseksi vain siksi, että on sellaista hankkinut?

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 11:22:00

” Eli miten on? Onko velvollinen jakamaan taitoaan ja osaamistaan ilmaiseksi vain siksi, että on sellaista hankkinut?”

Ei tietenkään ole, mutta:

” Sopimus oli, että korvausta vastaan.”

Siitä korvauksesta tulee puhua etukäteen.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.8.24 11:24:54

Ei ole. Olisit sylkäissyt ne markettiskumpat sen avunpyytäjän naamalle. Törkeää.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 11:35:50

Sama koettu, pyrin pysymään kaukana amatööreistä enkä halua edes nähdä heidän hevosiaan.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.8.24 11:41:13

"” Eli miten on? Onko velvollinen jakamaan taitoaan ja osaamistaan ilmaiseksi vain siksi, että on sellaista hankkinut?”

Ei tietenkään ole, mutta:

” Sopimus oli, että korvausta vastaan.”

Siitä korvauksesta tulee puhua etukäteen."

Hyvin todettu! Etukäteen riittävä tuntihinta, tai kertakorvaus, ja jos joku valittaa hinnasta, voi vaan todeta, että köyhälle kaikki on kallista, rikkaalle samanhintaista. Lokkeja ja rottia on maailman täynnä.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   8.8.24 11:42:37

Kokemusta löytyy, eikä ole velvollisuus auttaa yhtään ketään. Etenkään sellaisia ihmisiä jotka eivät auttaisi sinua takaisin tai arvosta apuasi sen vertaa, että olisivat siitä valmiita maksamaan.

Vinkkinä: moni narsistinen ihminen kokee oikein haasteena, jos heille sanoo ei. Joten älä vastaa ei, valitettavasti en voi auttaa. Sen sijaan kerro, että olisit auttanut mielelläsi, mutta sinulla on juuri nyt joku ylitsepääsemätön este. Näin narsistisen ihmisen ego ei saa haavaa, etkä joudu kärsimään hänen kostoaan. Etsii uuden uhrin ja jättää sinut rauhaan kun et koskaan ehdi auttamaan. Valehtele ihan vapaasti, se narsistinen ihminen ei ole sinusta tai elämästäsi yhtään kiinnostunut. Vaikka kertoisit, että talosi paloi, mummo joutui sairaalaan, hevoselta tippui jalka ja puoliso halvaantui, niin hän vain miettii jo kuumeisesti ketä pyytää seuraavaksi, sen sijaan, että haluaisi auttaa sinua vaikeassa tilanteessasi.

Toinen vinkki: älä vastaa näille heti kun soittavat tai laittavat viestiä. Odota vaikka päivä. Ovat varmasti etsineet jo uuden uhrin. Kun kysyvät menoistasi, älä ikinä kerro, että sinulla on lomaa/vapaapäivä tms. Olet aina ylibuukattu ja kiireinen, ehdit ehkä auttaa ensi kuussa.

Näillä pärjää pitkälle! Ja voikin sitten nauttia hyvin ansaitusta vapaa-ajastaan ja istua vaikka kylmä kalja kädessä mieluummin kotiterassilla kuin tehdä ilmaista orjatyötä yhtään kenellekään.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   8.8.24 11:43:50

PS. Jos joku antaisi minulle viikon lastaustyöstä halpisskumpan korvaukseksi, laittaisin hänet estoon.

Tosi paljon vapautuu aikaa kun laittaa loisia estoon!

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.24 11:44:58

Olen kyllä auttanut hätätilanteissa mutta en auta asioissa, jotka hevosen omistaja on voinut järjestää etukäteen.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.8.24 11:54:03

Aika usein tulee joiltakin taitavilta ammattilaisilta kysyttyä neuvoa/ mielipiteitä, mutta meillä apu on vastavuoroista. Ja jos kyse on jostain työhön verrattavasta asiasta, niin maksan siitä korvauksen. Autan itsekin näissä vastavuoroisissa jutuissa, mutta hyväksikäyttöä olen alkanut karsia. Yleensä hyväksikäyttäjien auttamisesta ei loppujen lopuksi tule, hyvä vaan paha mieli. Jos auttamisesta tulee hyvä mieli, voin auttaa. Jos taas tulee paha mieli, niin lopetan auttamisen.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 12:00:54

Voi luoja, sopikaa etukäteen korvaukset. Turha valittaa jos ette osaa.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Kokemus 
Päivämäärä:   8.8.24 12:01:18

Tosi hyviä vinkkejä Kivalla!
Itse voisin lisätä vielä vastapallon. Eli kun joku kysyy sinulta apua asiaan a, sano heti, että voit toki auttaa jos hän voi auttaa sinua asiassa b. Siinä käy helposti ilmi onko valmis vastavuoroisuuteen vai lokkeileeko vain. Jos vastavuoroisuus ei käy, niin voit kieltäytyä asiasta a, koska sinun täytyy tehdä asia b.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.8.24 12:08:55

"
Vinkkinä: moni narsistinen ihminen kokee oikein haasteena, jos heille sanoo ei. Joten älä vastaa ei, valitettavasti en voi auttaa. Sen sijaan kerro, että olisit auttanut mielelläsi, mutta sinulla on juuri nyt joku ylitsepääsemätön este. Näin narsistisen ihmisen ego ei saa haavaa, etkä joudu kärsimään hänen kostoaan. Etsii uuden uhrin ja jättää sinut rauhaan kun et koskaan ehdi auttamaan. "

Tämä on kyllä niin uskomatonta tuubaa, ja huono neuvo.

Ihmisten yksi suuri ongelma kun on se, että rajoja ei osata asettaa, saati pitää niistä kiinni. Ja pitää keksiä vaikka mitä, ettei joku pahoita mieltään, tai tunne jotain muuta epämiellyttävää, ettei vaan seuraa mahdollisesti jotain.

Hitto mitä pelkuruutta, ja eipä ole ihme, että elämä on varmasti uhriutumista, ja syyttämistä, milloin kenenkin.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   8.8.24 12:29:14


"MIES:
Vinkkinä: moni narsistinen ihminen kokee oikein haasteena, jos heille sanoo ei. Joten älä vastaa ei, valitettavasti en voi auttaa. Sen sijaan kerro, että olisit auttanut mielelläsi, mutta sinulla on juuri nyt joku ylitsepääsemätön este. Näin narsistisen ihmisen ego ei saa haavaa, etkä joudu kärsimään hänen kostoaan. Etsii uuden uhrin ja jättää sinut rauhaan kun et koskaan ehdi auttamaan. "

Tämä on kyllä niin uskomatonta tuubaa, ja huono neuvo.

Ihmisten yksi suuri ongelma kun on se, että rajoja ei osata asettaa, saati pitää niistä kiinni. Ja pitää keksiä vaikka mitä, ettei joku pahoita mieltään, tai tunne jotain muuta epämiellyttävää, ettei vaan seuraa mahdollisesti jotain.

Hitto mitä pelkuruutta, ja eipä ole ihme, että elämä on varmasti uhriutumista, ja syyttämistä, milloin kenenkin."

Satutko olemaan itse narsisti? Tai oletko koskaan sellaista tavannut.
Itse olen ollut sellaisen kanssa tekemisissä ja tuo neuvo oli hyvä. Jos sanot narsistille EI; se on hänelle kuin haaste. Hän vänkää, suostuttelee, uhkailee, lahjoo ja kiristää. Todella, todella paljon helpommalla pääsee kun sanoo, että voi kun ikävä homma, mutta nyt juuri on pirjopetterin hammaslääkäri ja kohta ollaan jo myöhässä.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   8.8.24 12:49:35

"Todella, todella paljon helpommalla pääsee kun sanoo, että voi kun ikävä homma, mutta nyt juuri on pirjopetterin hammaslääkäri ja kohta ollaan jo myöhässä."

Eikös kaikki miehet ole nykyään narsisteja, tietoisesti, tai tiedostamattaan.

Elämästä pääsee helpommalla, kun opettelee asettamaan omat rajansa, ihan kaikkia kohtaan. Jos elämä ja asioista selviäminen perustuu milloin mihinkin valheeseen, millaisen ihmisen se tekee sinusta, sinulle itsellesi. Jos et tätä ymmärrä, omapa on ongelmasi, mutta on ihmisiä, jotka asettavat rajansa, ja ihmisiä, jotka eivät.

Ja ei mua kiinnosta mikä mä olen, tai muiden määritelmät itsestäni. Karavaani kulkee, ja koirat haukkuu. Joku saa, ja toisille annetaan.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   8.8.24 13:12:44

Olen kengittävä hevosalalla ammattilaisena tekevä. Moni tietää että hevosten kanssa tekeminen laidasta laitaan onnistuu ( astuttamisesta lastaamiseen, piikittämisestä sairaskengitykseen ja ajan ja ratsastan) eli ainoat asiat mitä en tee, on eläinlääkärin hommat :D
Autan mielelläni kyllä ystäviä ja tuttuja. Ihan veloituksettakin, koska tarvitessa saan itse apua ( niin taitava en ole etten ikinä tarttis muutamaksi tunniksi vaikka lapselle hoitajaa tai ihan yksin tekisin kaikkia hommia vaikka ratsastuspolun raivaamista :) )
Mutta voi jeepeli kun ihan umpivieraat ihmiset ajattelevat että la iltana klo 23 on ok kysellä irtokengän laittoa.. mä ymmärrän kyllä jos on lähtö su aamuna, mutta kannattaa varmaan tsekata hevosen kintut vähän aikasemmin että ne kengät ovat hyvin jalassa.
Hätätilanteissa oon auttanut kyllä, vienyt ähkysen klinikalle jne.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   8.8.24 18:46:50

Joo on ihmisiä jotka koittaa teettää mahdollisimman paljon hommia kavereilla.
Näiden ihmisten kuullen ei kannata puhua mitä osaa. Ja mihin hommaan miulla on työkalut.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   8.8.24 22:40:52

Aina on muuten niitä tyyppejä, jotka sanoo, että "no ei tarvi antaa yhtään mitään" ja sitten selän takana itkevät, miten käyttivät x määrän aikaa, eivätkä saaneet mitään korvausta.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.8.24 23:13:50

Olipas hauska sattuma tämä ketju. Toissapäivänä minulle soitti yksi ihminen jonka tapasin viime vuonna yhteisen tutun juhlissa, että pääsenkö auttamaan häntä (ilmaiseksi) asiassa X. Kertoi surullista tarinaa siitä, kuinka kukaan ei tule auttamaan ja muisti, että minua on kehuttu ja oli vielä kuullut, että olen kesälomalla

Minusta on jo aika härskiä, että kerran tapaamiani ihminen kehtaa soittaa minua ilmaiseksi kesälomalla apuun. Olen vielä kuullut että jos häntä erehtyy auttamaan kerran niin jatkossa avunpyyntöjä on päivittäin ja voi soittaa ihan mihin aikaan vain vuorokaudesta. Joten liityin ikäviin tyyppeihin, enkä valitettavasti voinut auttaa.

Ei vaan pysty ymmärtämään mitä tuollaisten ihmisten päässä liikkuu. Olen saanut hänestä todella tökerön kuvan ja juhlissa tuntui kettuilevan kaikille. Jännä että ei saa ilmaiseksi apua :D

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   9.8.24 10:18:08

Joo apua pyytäessä pitää muistaa et auttamisen pitää olla molemminpuolista. Ja saadusta avusta pitää muistaa kiittää.
Eli avusta jotain kuittailevalle mie en lähde tai ehdi toista kertaa auttamaan. Enkä pyydä häntä avuksi.

On ihmisiä joiden kanssa kaikki on parasta selviä rahalla.
Ei haittaa vaikka mie maksan hänelle satasen jostain hommasta. Ja hän maksaa jostain hommasta seuraavaksi satasen minulle.
Tällaisen ihmisen kanssa ei kannata jäädä velkaa.
Hän muistaa jos mie oon velkaa hänelle. Ja unohtaa olevansa velkaa minulle.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   9.8.24 10:56:33

Hätätilanteet poislukien ei ole mitään velvollisuutta autella ilmaiseksi omalla ajalla ketään. Jollei itse halua. Korvauksen kanssa on vähän niin ja näin, itse en välttis halua tehdä oman alan hommia vapaalla ollenkaan. Varsinkin kun ne "pikkujutut" harvemmin on pieniä juttuja. Yleensä pyydetään joku tekemään ilmaiseksi siinä vaiheessa kun pitemmän ajan laiminlyöntien seurauksena koko laiva on katoamassa Atlantin aaltoihin. Mutta toki jokainen silkkaa auttamisen haluaan lähtee korjaamaan tilannetta XD Eikä nää yleensä edes tajua että mateliaaritkin maksaa, ei voi olettaa että ilmaistyöntekijä omaan laskuun hakee materiaalit.

Minusta on silti sääli että vanhanajan auttamiskulttuuri on melkein kokonaan kadonnut. Ennen vanhaan lähdettiin siitä että korjataan sato meidän pelloilta tällä viikolla ja ensi viikolla rakennetaan teille uusi navetta sen palaneen tilalle. Nykyään on liikaa vapaamatksutajia ja niitä, joiden mielestä heillä on oikeus muiden aikaan ja ammattitaitoon ilmaiseksi. Mistä päästäänkin viimeiseen pointtiin, maksu kantsii ottaa etukäteen. Aina. Ja jos jotain tarvikkeita pitää ostaa niin maksaja on se jota varten niitä hankitaan. Ei ikinä omalla kortilla.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 12:29:09

Hätätilanteet asia erikseen, mutta eihän tuo muuten mikään velvollisuus ole.

Välillä itsekin kaipaan osaavamman apua vaikka tarkistamaan tai mukaan tekemään jotain. Itse en koe olevani järin taitava missään erikoisemmassa asiassa niin teen sitten (pyytämättäkin) asioita joita osaan ja voin, kuten paskan lappamista tai auttelen tallitöissä jotka ei itselle kuulu. Toistaiseksi kukaan ei ole kehdannut valittaa tai kieltäytynyt jos olen apuja pyytänyt, joten oletan että tallikavereiden puolesta ollaan sujut pitkässä juoksussa. Ajattelen että se säästää toiselta aikaa johonkin kivempaan, jos työpäivän jälkeen tallilla odottaa siisti karsina tai tarha.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   9.8.24 15:59:20

Meidän tallilla on yksi ihminen joka osaa "kaiken" ja jota sitten aina pyydetäänkin apuun. Harmittaa hänen puolestaan kun sanoo, että ei ehdi auttaa, pitää hoitaa ja liikuttaa hevonen, silti käytetään. Joskus kun hän tulee tallille niin autolle on valehtelematta jono avunpyytäjiä. Varmaan kiva tulla harrastamaan. Joskus harvoin kun hän pyytää apua, niin ei sitä saa.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Ikämies 
Päivämäärä:   9.8.24 16:19:20

"Jos annat miehelle kalan, hänellä on ruokaa päiväksi. Jos opetat hänet kalastamaan, hänellä on ruokaa loppuelämäksi". Oppimishaluiselle osaamattomalle kannattaa antaa neuvoja ongelman ratkaisemiseksi, mutta itse työhön tarttumiseen korvauksetta on syytä pitää kynnys korkealla. Itse olen saanut hyviä neuvoja korvauksetta ja vastavuoroisesti niitä jakanut eteenpäin.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.8.24 17:20:13

Suurin osa ihmisistä ei halua edes oppia, he haluavat vain ulkoistaa hankalan asian jollekulle muulle.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   9.8.24 18:06:59

Irtokengän laittaminen: vaikka opettaisit ja vaikka se opetetaan hevosalan kouluissa kaikille, oikeasti kaikille,niin ei ihmiset niitä laita.
Toinen on sit se, että irtokenkäkursseja vois pitää, muttei ilmaiseksi. Yhdelle vielä opettaa oman työn ohella, mutta jos sulla olis vaikka 5kpl opetettavia, niin kyllä siihen tarvii paneutua.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   10.8.24 11:17:32

Kerrostalo asumisen myötä ihmisten kyky tehdä ruumiillista työtä tai käytää työkaluja on kadonnut.
Kaikille ei uskalla antaa puukkoa, kirveestä puhumattakaan.
Ja näiltä ihmisiltä ei voi olettaa saavansa hyödyllistä apua.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   10.8.24 11:29:27

"Voitko nopeesti kattoo.." kyllä tätä kuulee muuallakin yleisesti kuin hevospiireissä. Tuttu kampaaja joskus valitteli että aina kun hän on menossa kylään, siellä viritellään jo keittiöjakkaraa ja keittiösaksia kun "sä varmaan voi nopeesti vähän lyhentää näitä, kun en kerkee koskaan kampaajalle". On sitten tehnyt listan henkilöistä joitten luokse ei enää mene kylään.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   10.8.24 12:47:47

Jep, eipä ole yksi tai kaksi kertaa kun on kutsuttu kahville "näkemään pitkästä aikaa". Sitten vähän ennen tapaamisaikaa tulee pyyntö ottaa kengitystarvikkeet mukaan... Kerran en saanut edes sitä kahvia kun koko pihan elukat piti vuolla.

Että kai ihmiset pitävät itseään loistavana seurana, kun kutsuvat minut kylään, höpöttävät omia asioitaan, ajan sinne omilla bensoilla ja kahvikin jää saamatta. Parempi juoda vaan kahvinsa kotona.

Sitten on paljon näitä jotka lupaavat maksaa seuraavalla kerralla. Joka kerta.

Aika monta henkilöä onkin jo estetty. Moikkaan jos osin kasvotusten, mutta enempää en tuhlaa aikaani näihin.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   10.8.24 13:15:06

"Sitten vähän ennen tapaamisaikaa tulee pyyntö ottaa kengitystarvikkeet mukaan..."
Tähän vastaukseksi paikalle mennessä "Ei vitsit, unohdin ihan kokonaan" tai "katos vaan, pakki olikin toisessa autossa /oli toisella tallilla enkä viitsinyt ajella hakemaan, toisen kerran sitten ihan ajan kanssa".

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 13:21:08

Ei ole velvollisuus auttaa, ja olen tullut siihen tulokseen, että parempi olla sekaantumatta kenenkään toimintaan, vaikka pyydettäisiin. Jos siis ei ole kyse suoranaisesta eläinrääkkäyksestä.

Ei siksi, etteikö olisi auttamishalua, vaan koska ainakaan hevosen käsittelyyn ja terveyteen liittyvissä asioissa yllättävän usein ei haluta oikeasti apua, varsinkaan jos se vaatisi muutosta omassa toiminnassa ja ajattelussa.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 13:44:44

Autan tosi mielelläni asioissa, jotka osaan. Jos homma on iso, ilmoitan hinnan etukäteen. Jos aikaa ei ole etukäteen sovittu, saattaa joutua odottamaan päiväni loppuun. Jos neuvojani ei noudateta, itse ei olla valmiita oppimaan, kerran auttaminen tarkoittaa jatkuvaa avunpyyntöä tulevaisuudessa tai vastavuoroisuus ei pelaa, niin en auta enää jatkossa. Meidän tallissa on ainakin monia ihania kokemattomampia hevosenomistaja, joita auttaa ilolla.

En ole kenellekkään mitään velkaa, joten jos auttamisesta ei seuraa hyvää mieltä minulle, niin kysykööt joltain muulta, vastaan olevani liian kiireinen.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   10.8.24 14:00:43

^no kyllä. Ja mulle hyvä mieli ei tarkoita aina esim. Rahallista korvaustakaan. Mutta leipätyötäni en tee korvauksetta.

  Re: Taitava, onko velvollisuus auttaa?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.8.24 10:20:16

Hyväksikäyttäjät on kyllä taitavia. Autoin yhtä hevostuttua viime kuun aikana huomaamattani melkein koko kesäloman ajan. Hienovaraisesti syyllisti minua kun vain lomailen ja hänellä on vaikeaa jne jne. Ei edes kysynyt apua, ensin syyllisti ja sitten kertoi mitä minun pitää tehdä hänen hyväkseen. Muuttui koko ajan härskimmäksi ja härkimmäksi. Koskaan ei edes tarjonnut mitään korvausta, vaikka oli todellakin rahanarvoisesta avusta kyse ja ammattitaitoni hyödyntämisestä.

Pistin hyväksikäytölle stopin ja löysi jo samana päivänä uuden hyväksikäytettävän!

Toivottavasti tuo uusi orja ymmärtää pistää myös stopin hyväksikäytölle pian. Aion puhua myös tallinpitäjän kanssa siitä, olisiko vain viisainta irtisanoa koko asiakas, on ylityöllistänyt myös henkilökuntaa siihen pisteeseen, että he harkitsevat työpaikan vaihtoa, vaikka kaikki muu on mukavasti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.