Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 10:32:32

Olen jo puolessavälissä parikymppisiäni ja kolmekymppiset lähestyvät siis vauhdilla. Silti en koe olevani yhtään sen valmiimpi lapsiin tai kykeneväisemmäksi huolehtimaan ihmisenalusta kuin vaikkapa 16-vuotiaanakaan. Hyvä jos edes itseni kanssa pärjään.

Joka tuutista kuuluu pelottelua siitä, miten lastenteko ei enää vanhemmalla iällä onnistu ja kohtu sanoo seis heti kun täytät kolmekymmentä, jos ei jo ennen sitä. Mitään varsinaista hinkua lastenteolle ei ole eikä vauvakuumetta, mutta silti en voi olla miettimättä, että tulenko katumaan, jos en tee vauvaa nyt ja myöhemmin ei enää onnistukaan.

Mutta samaan aikaan se äidiksi tuleminen on yksi peloistani.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 10:35:00

Mitä ihmettä :D Minä olen 30 ja koen olevani nuori.

Ihmiset saavat lapsia päälle kolmekymppisinä, jotkut jopa nelikymppisiä, kai sinä sen tiedät? Elä nuoruuttasi äläkä murehdi.

"Lasten hankinta vvanhemmalla iällä" viittaa yleensä siihen, että ihminen on lähempänä ikävuotta 40, ei 30.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 10:36:28

Ja jos et ole valmis henkisesti, niin sitten et hanki niitä lapsia, piste. Kaikki eivät koskaan ole "valmiita", sillä he eivät halua olla. Ja se on täysin ok.

Tuo "valmis iän puolesta" on muutenkin tosi oudosti sanottu. Voihan 15-vuotiaskin tulla raskaaksi ikänsä ja biologisen kehityksensä puolesta, ei se tarkoita että se olisi fiksua tai vastuullista...

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.24 10:36:48

Eli mitään ongelmaa ei ole. Et kummemmin halua lapsia, pelkäät tulla äidiksi etkä koe voivasi huolehtia lapsesta. Tähän on helppo ratkaisu: älä hanki lapsia.

Onko suurin kuitenkin joku paitsi jäämisen pelko, tai pelko odotusten rikkomisesta? Kuka oikein haluaa, että saat lapsia? Et ilmeisesti ainakaan sinä?

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   8.8.24 10:39:33

Niin typerää pelottelua. Itse sain esikoisen 38 vuotiaana.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 10:39:43

Mä täytin juuri 33 ja olen nyt vasta alkanut miettimään, että alkaa oleen viimeiset vuodet kun pitää tosissaan miettiä haluaako lapsia vai ei. Olet vielä nuori ja selkeästi tosiaan ihan epäkypsä vielä. Elä sitä elämää sinne 3-kympin tienoille ja mieti sitten.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   8.8.24 10:39:58

Ei äidiksi olekaan koskaan _valmis_. Siinä kasvaa itse enemmän kuin lapsi.

Mutta joo, et ole millään mittapuulla vielä yhtään vanha. Olisit keskivertoa nuorempi ensisynnyttäjä, mikäli sattuisit paukahtamaan paksuksi.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.8.24 10:40:49

Aloittaja on fiksu nainen, kun ajattelee henkistä puoltaan tässä asiassa.
Ihan oikein, näin pitääkin.
Sinulla ei ole mitään kiirettä.
Itse sain lapseni 30 ja 37 vuotiaana ja minkäänlaisia ongelmia ei ollut.
En olisi itsekkään ollut henkisesti valmis ennen 30 ikävuotta.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   8.8.24 10:45:17

Siis olet 25? Sinulla on todennäköisesti vielä 15 vuotta aikaa miettiä asiaa. Suurin osa minun lähipiiristäni on tehneet lapset vasta yli 30-vuotiaana.

Olen 36 ja koen olevani nuori. Tosin lapsia en ole ikinä halunnutkaan, mutta jos haluaisin, niin en todellakaan miellä itseäni liian vanhaksi siihenkään hommaan.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.24 10:48:26

25-vuotias on monella tapaa ihan lapsi. En suositulle kenelläkään lapsien hankkimista tuossa iässä.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.24 11:30:59

En ollut minäkään tuossa iässä, itse asiassa ajattelin etten koskaan mene naimisiin tai hanki lapsia. Kävi kuitenkin niin, että naimisiin menin 34-vuotiaana ja lapset syntyi kun olin 35 ja 37 :D Ja nyt on oikein hyvä näin.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.8.24 11:48:23

Kyllä mullakin oli 25-vuotiaana ihan muut mielessä kuin vauvat ja omakotitalot. Sitten 35-vuotiaana tuli se vauva, omakotitaloon en halua vieläkään.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   8.8.24 11:51:17

Minkälaisessa maailmassa se vauva asuu 50 vuoden päästä? Kannattaako?

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.8.24 12:31:58

Ei kukaan ole valmis äidiksi ennen kuin kasvaa äidiksi.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   8.8.24 12:41:04

29v ja olen kyllä nuori ja ihan hitokseen vielä omia seikkailuja tekemättä. Haluaisin lapsen tai pari joskus mutta tuntuu että omalla kohdalla ainakin se on vielä kaukana tulevaisuudessa eikä todellakaan ajankohtaista vielä.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.24 12:54:09

"Lähettäjä??? 

Päivämäärä8.8.24 11:51:17

Minkälaisessa maailmassa se vauva asuu 50 vuoden päästä? Kannattaako?"

Niiiiin tämä! Vai ajatteleeko kaikki, että yhtäkkiä keksitään ratkaisut maapallon ongelmiin, tai mikä pahempaa ajatuksenkulkua - entä jos se on "mun lapsi" joka keksii miten maapallo pelastetaan. Huh huh.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: MaaRit 
Päivämäärä:   8.8.24 12:57:16

Mä olin 29v ja 30v kun muksut sain. Eli et sää vielä liika vanha oo.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 13:13:03

No hyvänen aika, onhan nyt 16v ja 25v ikäisillä suuri eo henkisessä kypsyydessä.

Itse olin kypsä henkisesti 16v iässä verrattuna muihin (ikävä kyllä, se ei ollut ehkä hyvä asia), mutta nyt yli 30v iässä näen kyllä kuinka lapsi olin. 25v iässä olin jo kahden lapsen äiti. Ja näen toki sinnekin, että esikoisen vauva-aikoihin vaikka olin huomattavasti epäkypsempi kuin nyt. Vanhempana oleminen on kasvamista ja kypsymistä ja opettelemista. Kun olen joskus saanut kaikki lapseni maailmalle, voin vain toivoa, että viisastuin matkalla ja katseeni on avarampi kuin koskaan aiemmin. Lapset opettaa. He on tehneet minusta huomattavan paljon paremman ihmisen ja paremman version itsestäni. Tuskinpa olisin valmis äidiksi nytkään, jos asiaa oikein alkaisi ajatella. Ehkä se valmius onkin vain siinä, että on valmis ottamaan vastuun kun sen aika koittaa, pitämään huolta ja rakastaa kaikesta sydämestä sitä otusta jonka on saanut jonkun toisen kanssa aikaan. Vanhemmuutta on vaikeaa kuvata.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: klassikko 
Päivämäärä:   8.8.24 13:15:42

Kuulostaa ihan klassiselta tapaukselta jossa sinulla itselläsi ei ole oikeastaan minkäänlaista halua eikä intoa hankkia lapsia, mutta takaraivossasi kuitenkin pakottaa ajatus, että niitä "pitäisi" tehdä. Ehkä juuri siksi, että "joka tuutista kuuluu".

Katso itseesi ja mieti rehellisesti, miltä SINUSTA tuntuu. Älä usko pelottelijoita, älä mihinkään suuntaan.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 13:20:53

Ei se niin sanottua ole että lapset onnistuu myöhemminkin, hedelmällisyys on tosi yksilöllistä ja tuossa 25v jälkeen se alkaa kyllä monella laskea. Me aloitettiin yrittäminen kun olin 27 ja ei onnistunut, hoitojen avulla saatiin lapsi kun olin 32.

Mutta se on ihan totta että äidiksi kasvetaan. Itse panikoin vielä loppuraskaudesta että onkohan tämä nyt oikein kuitenkaan, mutta vauvan tultua kaikki oli luontevaa ja siitä sitten vaan mentiin eteenpäin. Mitenkään ei voi valmistautua kaikkeen siihen, mitä lapsi tuo tullessaan niin että olisi henkisesti valmis. Vauva voi olla aivan unelmahelppo tai totaalinen koliikkivauva, lapsi temperamentiltaan ihan erilainen kuin odotettu jne. Myös oma talous voi myöhemminkin mennä uusiksi. Omia traumoja ja lapsuutta on kyllä hyvä käsitellä etukäteen, vaikka niitäkin voi pompsahtaa esille lapsen myötä.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.8.24 13:29:13

Ei sinulla ole kiire, vaan elä jätä asiaa sinne 35v. Naisen hedelmällisyys kun alkaa laskemaan oikeasti melko radikaalisti 30-> Ihan tutkitusti. Valitettavan usein _nykyään_kuulee näitä ettei yli 30v saa lapsia vaikka haluavat. Itse sain eskoisen 31v (helposti), ja toista piti yrittää melkein vuosi (täytän 35v kun vauva jo syntynyt).

Vaan etsi oikea kumppani on ehdoton 1 asia näissä.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.24 14:32:39

Ihan hyvin voit odottaa ainakin vielä 5 vuotta, ennen kuin tuota asiaa tarvitsee edes pohtia.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: relax 
Päivämäärä:   8.8.24 14:54:26

Hei ei sulla ole vielä yhtään mitään kiirettä tai saati nyt minkäänlaista pakkoa asian kanssa! Unohda vaan paineet ja nauti elämästä :)

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.8.24 15:30:35

Kun löytyy oikea kumppani, niin joko sitä haluaa lapsia, tai sitten ei koskaan.

Itse olin 32 vuotias, kun löytyi sopiva mies, ja nyt 3 lapsi tulossa. Ikää 37v.
Ja mentiin ajatuksella "lapsi saa tulla jos on tullakseen", mutta ei ole yritetty kuin toista. Eka ja kolmas vaan tulivat.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: toisaalta 
Päivämäärä:   8.8.24 15:33:13

Ei se niin sanottua ole että joku yksittäinen ihminen saisi lapsia yhtään missään iässä, eikä niinkään sanottua etteikö niitä voisi saada vanhempanakin.

  Re: Valmis äidiksi iän puolesta, mutta ei henkisesti

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   8.8.24 15:43:06

En ollut henkisesti valmis vielä kolmikymppisenäkään. Esikoiseni syntyi kun olin 34-vuotias ja ehdin järjestää hänelle vielä kaksi sisarustakin. Olisin saattanut katua jos olisin aloittanut aikaisemmin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.