Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 10:22:18

Kävin maaliskuussa Puhdin testeissa. Ferritiini oli jotain alle 12. Aloin syömään rautaa 100 mg/pv. On sopinut hyvin, mulla ei mene vatsa raudasta sekaisin. Olen viimeiset 3 kk syönyt e-pillereitä, koska matalan ferritiinin syy oli varmaan runsaat kuukautiset, johon pillerit ovat auttaneet mainiosti. Nyt on siis viimeiset 3 kk kuukautiset olleet ns. hoidossa ja vuoto vähäistä ja viimeiset 4 kk olen syönyt rautaa. Mitään olon kohenemista en kuitenkaan huomaa vieläkään. Päinvastoin, tuntuu että kävelylenkilläkin syke on korkempi mitä aiemmin. Jos miehelläni on reippaalla kävelylenkillä keskimääräinen syke vaikka 110, niin minulla se on 130 eli suht korkea. Voi olla, että johtuu siitäkin, että kunto on yksinkertaisesti laskenut kun ei vaan ole jaksanut käydä, mutta ihmettelen silti tätä voimattomuutta. Voisin vaan nukkua ja maata sohvalla. Koska teillä alkoi olo kohenemaan aloitettuanne raudan syönnin? Mulla on kuitenkin jo 4 kk mennyt. Ajattelin käydä parin kuukauden kuluttua mittaamassa taas ferritiinin onko se ollenkaan noussut... Tiedän, että ferritiinin nosto on hidasta... Kai mulla on ferritiinivarastot muutenkin olleet jo vuosia tyhjät kun olen kärsinyt runsaista kuukautisista koko ikäni ja nyt olen 33...

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Rauta 
Päivämäärä:   8.8.24 10:46:34

Ei noussut millään ennen infuusiota. Eikä olo kohentunut.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.24 10:53:50

Voi mennä vuosikin helposti. Jos kerran vatsasi kestää rautaa niin syö ihmeessä 200-300 mg päivässä!!! Ja ole onnellinen ettet saa mahaoireit. :D Itse pystyn syömään tällä hetkellä 125 mg päivässä ja sekin jaettuna 3 osaan... muuten maha menee aivan sekaisin kaikesta raudasta, olen kokeillut miljoona eri valmistetta.

Sinuna kävisin tästä eteenpäin 3 kk välein mittaamassa hemoglobiinin ja ferritiinin, samaan myös herkkä crp. Ja vain terveenä testiin!!! Flunssat nostaa ferritiiniä 4-kertaiseksi eli arvoon ei voi luottaa jos olet juuri ollut kipeenä tai jos herkkä crp reagoi syystä x.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 10:54:56

Mulla nousi kyllä 100 mg raudalla ihan hyvin. En käynyt jatkuvasti mittaamassa, mutta jossain vuodessa oli noussut 25 --> 70 jotain.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 11:11:06

Okei eli pitää sitkeästi jatkaa vaan... Voishan sitä tosiaan kokeilla ottaa rautaa vähän reilumminkin.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.24 11:19:13

Liity facebookissa Raudanpuute , tai Raudanpuute ilman anemiaa -ryhmiin.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 11:23:01

” Jos miehelläni on reippaalla kävelylenkillä keskimääräinen syke vaikka 110, niin minulla se on 130 eli suht korkea. ”

No näitähän ei voi vertailla mitenkään keskenään.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.8.24 11:26:01

"No näitähän ei voi vertailla mitenkään keskenään."

Tämä, syke on todella yksilöllinen asia. Eri asia, jos oma syke on ennen ollut alhainen ja yhtäkkiä pomppaa pitkäksi ajaksi korkeammalle.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   8.8.24 11:40:43

Vertailun vuoksi voin kertoa sykkeisiin liittyen, että eräällä miespuolisella kaverillani on syke reippaalla kävelylenkillä tyyliin 80 ja itselläni 130. Että eroa voi olla todella paljon.

En ole perehtynyt raudanpuutteeseen hirveästi, mutta sen käsityksen olen minäkin saanut että arvojen nostaminen kestää ennemmin vuosia kuin kuukausia :(

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: viu 
Päivämäärä:   8.8.24 12:09:12

Mä olen syönyt pari kuuria rautaa, 100 mg/pv kun söin niin ei tapahtunut juuri mitään, mutta kun söin joka toinen päivä 200 mg ja joka toinen 100 mg niin sitten nousi puolessa vuodessa ferritiini 10 -> 60.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.8.24 12:32:55

Rautavarastot kun on noin olemattomat niin ota 2x päivässä rautaa tuo 100mg. Varastoja on todella vaikea saada palautumaan, mitään ei tapahdu hetkessä. Käy vaikka 6kk välein labroissa, useammin ei ole välttämättä tarpeellista. Voi olla että menee vuosiakin ennen kuin palautuu.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.24 12:41:29

Punasolut uusiutuvat 120 vrk aikana, joten 3-4 kk välein on ihan perusteltua käydä labroissa, jotta näkee heti, auttaako rauta vai pitääkö vaihtaa valmistetta.

Suosittelen lainaamaan kirjastosta Esa Sopin kirjan Rauta on kova aine, saattaa joutua jonottamaan sitä hieman. On aika suosittu kirja ja hyvä niin!

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Jana 
Päivämäärä:   8.8.24 14:20:17

Mulla nousi hyvin epäsäännöllisellä 100-200mg /vrk (tai hemirautaa vähemmän) käytöllä 26 -- 60 n. 7kk aikana. Samalla menkat niukentui muista syistä.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   8.8.24 14:55:11

Itsellä hb oli 82 ja ferritiinejä ei edes mitattu. Jatkuva vuosikausia kestänyt väsymys joten ei niissä varmaan hurraamista ollut. Söin rautaa maltilla mutta erityisesti ruokana kaikkea missä korkea pitoisuus. Maksaa, verilettuja siitä itsestään, kasveina basilikaa, pinaattia ja mitä lie. Menikö edes puolta vuotta kun hb noussut 146een. Kuulemma ei saa enää syödä noita kuin satunnaisesti.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   8.8.24 15:01:06

Raudassahan oli joku juttu minkä takia sitä ei saa syödä liikaa. En muista vaan mikä se oli mutta mulla ainakin sitä seyrattiin labrassa myös.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   8.8.24 15:29:38

Mittasin juuri, ferritiini 19. Viitearvon laajuus häämentää: 15-125?

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: Rbrj 
Päivämäärä:   8.8.24 16:14:58

Pelkkä raudan mättäminen ei auta, tarvitset myös riittävästi B12-vitamiinia, että rauta voi imeytyä. Kasvissyöjät eivät saa luonnostaan B12-vitamiinia mistään koska sitä saa vain eläinperäisistä tuotteista. Joutuvat ottamaan purkista.

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: titi-U 
Päivämäärä:   8.8.24 16:29:00

Rauta tarvitsee imeytyäkseen myös kuparia..

  Re: Ferritiinin nosto?

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   8.8.24 16:32:09

"Mittasin juuri, ferritiini 19. Viitearvon laajuus häämentää: 15-125?"
- Viitearvothan on näissä tällaisissa vitamiiniarvoissa vaan mitatun väestön keskiarvo, eikö kerro mitään siitä, mikä on oikeasti hyvä lukema. Aika iso osa naisista kärsii raudanpuutteesta, jolloin viitearvojen alin lukemakin on noin matala. Kyllä ferritiini pitää olla aivan vähintään 50, että voidaan puhua edes jonkinlaisista arvoista. Lähemmäs 100 on jo hyvä.

Onhan se käsittämätöntä, että vaikka ferritiinit arvossa 20 on monien lääkärien mielestä ihan hyvä, vaikka siitä alaspäin 20, ei ole enää mitään jäljellä. Jos mennään 20 ylöspäin, ollaan vasta lukemassa 40. Eli kaukana edes tuosta 100.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.