Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: apuja 
Päivämäärä:   7.8.24 16:52:08

Jouduin olemaan nuorena pitkään tekemisissä henkilön, sanotaan vaikka Taavi, kanssa joka oli hyvin kontrolloiva ja hallitseva. Myös taloudellisesti. Omia mielipiteitä sai sanoa mutta niillä ei ollut väliä, ja minut painettiin alempaan asemaan. Jos sieltä yritin nousta ja olla omatoiminen minut painettiin takaisin alas. Usein raivoamalla, joten opin olemaan hiljaa, kulkemaan muiden varjona ja tekemään mitä sanotaan. Tätä ennen olin ollut ihan normaalisti itsenäinen ja pidin huolta omista ja myös muidenkin asioista.

Nyt kuulen muualta, kuinka se oli hyvä asia, että Taavi on pitänyt minusta huolta kun olen ollut niin avuton. Ja millainen reppana nyt olenkaan kun Taavi ei olekaan kanssani ja suojelemassa minua kaikelta maailman pahalta. Taavi oli juuri oikea henkilö minun avukseni.

Itse vihasin tätä asetelmaa ihmissuhteessa, mutta elämäntilanne siihen aikanaan pakotti, nyt olen onnistunut siitä erkaantumaan ja oloni on paljon parempi mutta ajoittain nousee todella ikäviä tunteita pintaan joiden käsittely vaikeaa. Vinkkejä?

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 17:01:52

Narsistien uhrien tukiryhmä, terapia. Onneksi itse tiedät mitä on tapahtunut ja vain sillä on väliä. Muut eivät ole nähneet mitä ”suljettujen ovien” takana on tapahtunut.

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: JMTNT 
Päivämäärä:   7.8.24 18:47:06

Tai sitten tämä Taavi on ollut sinua rakastava ja nuoruuttasi suojeleva. Ja nyt aikuisena olet katkera Taaville ja mitätöit hänet. Omaa tilannettasi voit katsoa niin, että jos sulla olisi lapsi, jota rakastat ja suojelet, niin lapsi aikuistuessaan vihaa sinua. Onko oikein?

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   7.8.24 18:51:16

LähettäjäJMTNT

Päivämäärä7.8.24 18:47:06

Tai sitten tämä Taavi on ollut sinua rakastava ja nuoruuttasi suojeleva.

On hyvin vinoutunutta kuvitella, että olisi rakkautta viedä toiselta oikeus omaan tahtoon ja taloudelliseen itsenäisyyteen.

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: apuja 
Päivämäärä:   7.8.24 19:07:51

Ei ole vanhempi - lapsi suhde nyt kyseessä. Mutta eikö siinäkin tapauksessa ole vanhemman tehtävä kasvattaa lapsi siten, että lapsi pystyy kohtaamaan myös niitä vaikeita asioita elämässä, eikä eristää muusta maailmasta?

Kiitos vinkeistä, terapiaa olen harkinnut. Olen myös samaa mieltä, että ihmisellä tulee olla oikeus juurikin omaan tahtoon ja tehdä vapaasti omaa elämäänsä koskevia päätöksiä.

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 20:25:54

"Lähettäjä: Puuro
Päivämäärä: 7.8.24 18:51:16

LähettäjäJMTNT

Päivämäärä7.8.24 18:47:06

Tai sitten tämä Taavi on ollut sinua rakastava ja nuoruuttasi suojeleva.

On hyvin vinoutunutta kuvitella, että olisi rakkautta viedä toiselta oikeus omaan tahtoon ja taloudelliseen itsenäisyyteen."

Ko. nimimerkiltä on vuosien mittaan tullut näitä vinoutuneita ja hyvin omituisia kommentteja melkoisia määriä. Henkilöä tuntematta, pistää miettimään, mitä mahtaa olla taustalla.

Aloittajalle, terapia on ehdottomasti suositeltavaa, etenkin, jos et ole sellaisessa ennen käynyt. On erittäin hyvä, että tiedostat tilanteen itse, mutta hyödyllistä on myös sen käsittely ammattilaisen kanssa. Tuo tukiryhmä on myös hyvä idea!

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.24 22:56:09

Sä olet päässyt emansipoitumaan, mutta jokin koettaa taistella vastaan. Ja se on juuri se käsittelemättömyys. Hakeudu ihmeessä psykologille/terapeutille puhumaan. Kokemus ei lähde pois, mutta kun saat sen käsiteltyä, niin vapautuminen tulee olemaan kokonaisempaa. Ettei käy niin, että tunne imaisee takaisinpäin. Tässä vaiheessa olisi varmasti helpompi vielä lähteä työskentelemään, ettei tilanne pääse huononemaan.

Tukiryhmät ovat myös hyvä ajatus.

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 23:45:22

"Nyt kuulen muualta"

Ne "muut" ovat Taavin hallinnan ajoilta ja niistäkin kannattaa päästä eroon.
Se on uuvuttavaa, mutta helpottaa kuitenkin lopulta, usko pois.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta terapiaan juuri nyt, maailma ei kaadu siihenkään, koska mietit asoita nyt hetken yksinäsi ja se riittää.

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   8.8.24 10:51:44

Unohda ja älä noteeraa Taavin ystävien höpötyksiä. Sinä tiedät totuuden. Pää pystyyn ja näytä niille. Terapia voisi olla hyvä. Itse olen kokenut taavimaista kohtelua paitsi että itse jouduin olemaan maksumies. Terapia olisi varmaan helpottanut lyntätyn elämää.

  Re: Miten käsitellä tämä asia

Lähettäjä: eetu 
Päivämäärä:   8.8.24 11:01:07

vältä niiden muiden kanssa olemista ellei ole aivan pakko. jos ei onnistu niin miettisin vastauksen tarkkaan, miksi asiasta edes keskustellaan, eikö siitä ole jo kulunut aikaa? kuka kaivelee jonkun elettyä elämää ellet itse ota asiaa puheeksi, huomaamattasi edes?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.