Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.8.24 15:36:18

Hei, edessä on luultavasti ero ja monet asiat mietityttää. Ajattelin täältä kysyä, josko joku osaisi neuvoa :)

Taustatietona, meillä on talo josta asuntolainaa jäljellä. Useampi lapsi, olen tällä hetkellä hoitovapaalla. Ajatuksenani olisi, että minä jään taloon asumaan lasten kanssa, kunnes talo saadaan myytyä. Eron syynä taloudellinen väkivalta/ mies ei ota vastuuta talouden menoista joten meillä on jatkuvasti laskut myöhässä ja tällä hetkellä myös asuntolainan lyhennys myöhässä.

Sitten ne kysymykset:

1. Mitä jos mies kieltäytyy muuttamasta pois? Ei minulla ole varaa maksaa sekä vuokra-asunnon että talon kuluja (sekä vuokraa ja asuntolainaa, laina toivottavasti saadaan lyhennysvapaalle), eikä taloa voi ilman sähköjä ja lämmitystä pitää talvella. Eli pelkään sitä, että joudun asumaan miehen kanssa kunnes talo saadaan myytyä. Ja silloin ollaan samassa tilanteessa kuin nytkin.

2.Olen lukenut että myös avioeron aikana puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Tarkoittaako tämä siis sitä että puolisoni tulot otetaan huomioon kun haen toimeentulotukea, kunnes avioeron harkinta-aika on ohi? Vaikka asuisimme eri osoitteissa.

3.Mitä jos mies vastustaa talon myyntiä tai ei hyväksy mitään tarjouksia? Pelkään että ihan vaan kiusallaankin pitkittää prosessia.

  Re: Avioero

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.24 15:55:39

Talon myynti voi olla mahdotonta tässä taloustilanteessa, ellei hintaa alenna rajusti.

Mies todellakin saattaa kiusallaan pitkittää prosessia, tai jopa kieltäytyä laittamasta nimensä myyntisopimukseen / kauppakirjaan.

Tuossa tilanteessa saattaisi auttaa se, että kysäisee neuvoa lakimieheltä (joka neuvoo sua muuttamaan pois talosta, mikä taas on taloudellisesti järjetöntä).

Eli teet niin tai näin, päädyt jatkamaan elämistä sen miehen kanssa hamaan tulevaisuuteen, ellet ole valmis astumaan köyhyyteen. Valitettavasti näissä tapauksissa mies usein ei suostu lähtemään, ja miehen ulossaaminen talosta on mahdoton tehtävä, jos hän kieltäytyy yhteistyöstä. Kokemusta on.

  Re: Avioero

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 15:58:29

Laina on teillä tietenkin yhteinen? Yrittäisin saada sen lyhennysvapaalle avioeron ja myynnin ajaksi, niin mies ei voi maksuja pihtaamalla pakottaa sinua maksamaan itseäsi kipeäksi.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.8.24 16:10:51

Viiva: Tätä juuri pelkään, että ero ei auta mitään kun samassa taloudellisessa tilanteessa olisin silti.

Piste: Joo laina on yhteinen. Hoitovapaan takia haettiin lyhennysvapaata, mutta ei saatu. Toki aina voi toivoa että pankki siihen myynnin takia suostuisi. Muuten pakko vaan jättää laina maksamatta. Mun tulot on n. 800€ nyt kun olen kotona, eli saisin jotenkuten maksettua ruuat, asumiskulut jne. Mutta tosi tiukille menisi. Ja meillä on öljylämmitys, sitä laskua en kyllä saa maksettua. Tämän takia pitäisi saada mies pihalle, jotta saisin Kelalta tukia eikä tarvis kaurapuuroa syödä aamusta iltaan. Lapset toki tulevat ensin, itse pärjää vähemmällä. Talvella laihduinkin muutamia kiloja (onneksi on mistä ottaa :D), kun oli rahat niin tiukilla että piti omista syömisistä säästää.

  Re: Avioero

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 16:13:14

Puhu lakimiehelle. Elatusvelvollisuus avioliitossa tarkoittaa sitä, että mieskään ei voi vältellä vastuutaan loputtomiin, vaikka saatavat pitäisi lopulta hakea käräjien kautta.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.8.24 16:14:26

Ja siis jos mies ei suostu muuttamaan täältä pois, niin ei auta kuin muuttaa johonkin vuokrakämppään ja jättää mies tähän. No ehkä se sit hoitaa sähköt sun muuta, kun alkaa persus jäätymään...

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.8.24 16:20:44

Lähettäjä.

Päivämäärä7.8.24 16:13:14

Puhu lakimiehelle. Elatusvelvollisuus avioliitossa tarkoittaa sitä, että mieskään ei voi vältellä vastuutaan loputtomiin, vaikka saatavat pitäisi lopulta hakea käräjien kautta.

Onko näin myös avioeron harkinta-ajan ajalta? Ja toki nyt uskon että ei Kela/Sossu mua tyhjänpäälle jättäisi kolmen lapsen kanssa, että eiköhän me joka tapauksessa saada katto pään päälle ja jääkaappiin muutakin kuin valo.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   7.8.24 16:31:20

Äkkiä yhteys oikeusaputoimistoon.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Tietoa 
Päivämäärä:   7.8.24 16:34:37

Lakimiehelle ei puhuta ilmaiseksi , noin 450€ tunti .

  Re: Avioero

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   7.8.24 17:50:15

Saat toimeentulotukea, mikäli ehdot täyttyvät, etkä asu enää miehesi kanssa yhdessä. Sitä voi saada aviossakin oleva pariskunta, jos eivät asu yhdessä...

  Re: Avioero

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 18:13:18

Kuinka pitkään olet hoitovapaalla?

Ota yhteyttä oikeusasputpimistoon, saatat olla oikeutettu ilmaiseen neuvontaan

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.8.24 18:14:46

Kiitos kun olette niin ystävällisiä ja auttavaisia <3 Lakimieheen ei näillä tuloilla ole varaa, mutta tiedän että isäni kyllä auttaa niissä kustannuksissa jos tilanne tulee sen vaatimaan.

  Re: Avioero

Lähettäjä: 00 
Päivämäärä:   7.8.24 18:24:28

Älä mene muuttamaan osoitetta mihinkään.
Sinä et voi ilman miehen lupaa muuttaa lasten osoitetta ja jos muutat omasi niin miehestä tulee automaattisesti lähivanhempi ( vaikka lapset olisi sinun luona enemmän ) ja lapsilisät jne menee hänelle.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   7.8.24 18:38:42

00: Joo tämä on onneksi tiedossa. Mä nyt toivon että mies ei ala huoltajuudestakin tappelemaan. Toki ei ei sitä voittamaan pysty, mutta en jaksaisi ylimääräistä sählinkiä, varsinkaan sellaista mistä lapset joutuvat kärsimään.

  Re: Avioero

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.8.24 21:51:23

Selvitä saatko oikeusapua, varmasti saat jos ei tuloja

  Re: Avioero

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.8.24 23:00:16

Olet vähävarainen. Onko sulla edes varaa erota? Miten elätä itsesi ja lapset, jos eroatte? Hoitorahalla ja toimeentulotuella ei pitkälle elellä. Pitäisikö sun vaan mennä töihin, että olisit taloudellisesti itsenäisempi?

  Re: Avioero

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 00:43:51

Voi naiset naiset. Miksi ette säilytä taloudellista itsenäisyyttänne.

  Re: Avioero

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.8.24 08:02:04

Jotenkin vaikuttaa siltä, että ei kumpikaan teistä ole ottanut taloudellista vastuuta. Väkivaltaa tuo on siinä tapauksessa, että mies ei osallistu yhteisiin kuluihin. Ei tule myöskään maksamaan elatusmaksuja, joten varaudu saman tien kunnon taisteluun.

Hoitovapaalla tulot ovat niin pienet, että sinulla voi olla oikeus saada oikeusapua halvalla, ehkä jopa maksutta. Ota yhteyttä oikeusaputoimiston maksuttomaan puhelinneuvontaan näin aluksi, niin saat ainakin asiallisia neuvoja , miten kannattaa toimia. Ja myös miten EI missään nimessä nyt kannata tehdä.

Ja vastauksia kysymyksiisi:

1. Mitä jos mies kieltäytyy muuttamasta pois?
- Et voi mitään, jos ei ole väkivaltainen tai anna muuta aihetta, sillä totta kai hän omassa talossaan saa asua. Niin kuin sinäkin.

2.Olen lukenut että myös avioeron aikana puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
- Tämä tarkoittaa siis sitä, että puolisollasi on velvollisuus osallistua perheen elatukseen. Varat ja velat ovat avioliitossakin erilliset, mutta perheen elatuksen otetusta velasta ovat vastuussa molemmat riippumatta siitä, kumman nimissä ne ovat. Tämä on asia, joka sinun kannattaa kysyä oikeusaputoimiston puhelinneuvonnasta tai sosiaalitoimen lastensuojelutyöntekijältä.

3.Mitä jos mies vastustaa talon myyntiä tai ei hyväksy mitään tarjouksia?
- Pyydetään oikeus määräämään yhteisomistuksen purku. Tai sitten sinäkin jätät asuntolainan maksamatta, niin ulosotto huolehtii myynnistä. Tämä ei ole välttämättä huonoin vaihtoehto tuossa tilanteessa.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.8.24 10:30:52

Voimia ja tsemppiä. Oikeusapua saa varmasti jollain tasolla myös vähävaraisena.

  Re: Avioero

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.8.24 10:37:50

Ulosoton myymänä asunnon arvo on paljon pienempi kuin vapailla markkinoilla. Ei kannata.

Vaadi miestä siirtämään asioiden hoito itsellesi. Yhteinen tili, johon molemmilla käyttöoikeus. Jos miehessä ei ole muita vikoja, finanssilihaksen puutteen vielä ehkä kestää.

  Re: Avioero

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   9.8.24 11:01:19

Ota heti yhteyttä oikeusaputoimistoon. Koska ilman lakimiehen apua voit vahingossa tehdä suuria virheitä.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Action 
Päivämäärä:   9.8.24 11:24:27

Yksi kysymys miehelle ja sitten alat toimia...
Kumpi lähtee talosta ?

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   9.8.24 14:16:45

Tässä yhteinen vastaus muutamille.

Minulla on vakituinen työpaikka. Ja laskeskelin että hoitovapaallakin pärjäilisin kyllä ihan hyvin.

En ole miehen rahoista sikäli riippuvainen, että ihan olen tässä hoitovapaallakin osallistunut perheen kuluihin.

Mies ei niinkään pimitä rahoja itsellään, vaan tekee yrityshommaa mikä ei ole kovinkaan kannattavaa. Eikä suostu menemään "normaaleihin" töihin, koska pitää itseään liian hyvänä semmoisiin. Ja sit ei ota mitään huolta ja stressiä vaikka laskut kasaantuu.

Pidettiin tiukka keskustelu eilen, katsotaan alkoiko joku lamppu päässä syttymään.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   9.8.24 14:19:26

Ja siis sen takia ero ahdistaa, että muuten on hyvä mies. Ei polta, juo, huitele pitkin kyliä. Tekee kotona osuutensa jne. Niin tuntuisi tottakai pahalta rikkoa koko perhe tämän asian takia.

Mutta tosiaan eilen juteltiin pitkään, ja mies itsekin totesi että pitää hetki seurata ja sit pistää yritystoiminta jäihin jos ei se kunnolla oikeasti tuota.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   9.8.24 19:21:21

Hae heti omaisuuden ositusta, ennen erohakemusta.
https://www.kotilaki.fi/lakitietokirjasto/avio-oikeus-ja-omaisuuden-ositus/

Lakiapua kannattaa kyllä ottaa alusta saakka aloittajan mukaan.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   9.8.24 20:10:54

Tsemppiä aloittaja, kuulostaa ikävältä tilanteelta. Kuitenkin tulee vähän fiilis itselle, että turhan helposti tässä nyt haetaan eroa ensimmäisenä ratkaisuna ongelmiin. Siis teillä on nyt hetkellisesti ensimmäistä kertaa (?) rahahuolia, ja ero on ensimmäinen keino ratkaista asia?

Lisäksi, eihän ero aloittajan kertoman perusteella millään tavalla paranna perheen taloudellista tilannetta. En usko, että homma ihan onnistuu niin, että keplotellaan mies pihalle omistamastaan talosta, ja sitten itse hillotaan kelalta toimeentulotuet ja mieheltä elarit, ja samalla varmaan mies vielä maksaisi talon lainankin? Ja mies joutuisi sitten kuitenkin maksamaan vielä vuokraa, eli teidän asumismenot lisääntyisivät joka tapauksessa rutkasti.

Aloittaja: "Mutta tosiaan eilen juteltiin pitkään, ja mies itsekin totesi että pitää hetki seurata ja sit pistää yritystoiminta jäihin jos ei se kunnolla oikeasti tuota."

Tämä kuulostaa paljon järkevämmältä! Puhukaa, tehkää laskelmia, menot/tulot exceliin ja mietitte mitä kumpikin taholtaan tuo pöytään ja miten tilanteesta saadaan reilu molemmille.

Ikävä rahan takia rikkoa perhettä, varsinkin kun nuorin lapsi taitaa olla vielä vauva?

  Re: Avioero

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 20:41:28

Toivottavasti saatte asiat sovittua yhdessä. Itselläkin rahan kanssa huono mies ja tiedän miten kuormittavaa se on. Kuitenkin kannattaa etsiä ratkaisuja ja muistaa myös kaikki hyvä.

Olisiko teidän mahdollista esim. muttaa pienempään tai halvempaan taloon? Voisiko mies tehdä edes osa-aikatöitä? Kuuntele myös miehen kanta ja pyydä häneltä ratkaisuja. Voisiko yritystoiminnan laittaa tauolle (tuo aika ei kuullosta nyt parhaalta kun pikkulapsia ja talolaina). Olisiko muutaman vuoden päästä esim. parempi tilanne tai sitten kun lapset muuttavat omilleen? Tai voisitteko vuorotella? Eli milloin sinä saat osallistua yhteistalouteen puoliteholla?

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.8.24 08:55:24

Naatti: Tosiaan talo menee tottakai myyntiin, jos ero tulee :) Mielestäni on fiksumpaa että minä jään tähän lasten ja koiran kanssa kunnes saadaan myytyä. Toki minulle käy toisinkinpäin, pääasia ettei saman katon alla asuta jos erotaan.

Oon vaan tosi väsynyt tähän stressaamiseen, kirjaimellisesti päässä pyörii koko ajan laskut ja tää tilanne. Oon väsynyt, kiukkuinen, en yhtään oma itseni.

Ja kun toinen ei ota mitään stressiä, ja elelee miten sattuu. Mä käyn kaupassa laskimen kanssa ja vertailen hintoja, mies ostelee esim. 10€ pähkinäpusseja (jotka syö päivässä), erikoisleipiä ja ylipäänsä kaikkea kallista. Mä saan 40€ ostettua melkein viikon ruuat, miehellä menee sama summa kaikkeen "ylimääräiseen".

Kerran meillä oli oikeasti muutama euro jäljellä (rahaa oli kyllä tulossa lähipäivinä) ja bensa oli ihan loppu. Niin mun olisi pitänyt hänelle ne rahat bensaa varten siirtää, koska hän oli menossa käymään kaverilleen. Kaveri asuu 2km päässä, eli kävellenkin olisi päässyt, tai pyörällä. No lähti autolla, ja kiukutteli että kiva jos auto jättää tien varteen.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.8.24 09:02:18

Ja siis kun miehellä on ihan utopiset ajatukset. Puhelee että ostetaan asuntoauto, ja lapsille lupailee sitä ja tätä. Lapset on jo tottunut kyllä siihen, että ei kannata miehen juttuja liian tosissaan ottaa. Tästä yrityshommastakin puheli kuinka tienaa ainakin 4 tonnia kuussa, no juu ei todellakaan. Että välillä tuntuu että elää jossain ihme haavemaailmassa. Ja just se että ei oikein mikään työ kelpaa, kun pitää itseään niin hyvänä. Hänellä ei oo siis mitään ammatillista koulutusta, kun on aina ollut yrittäjänä (vaihtoi hommia tovi sitten). Joten mielestäni ei nyt liian valikoiva olla...

Mies omistaa varastotilan, sen on vuokrannut kaverilleen. Kaveri makselee miten sattuu, ja se on miehelle ihan fine. Nytkin on vuokra yli viikon myöhässä ja laskut odottaa maksamista.

  Re: Avioero

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.8.24 09:08:32

Heti pois hoitovapaalta ja töihin. Siitä se lähtee. Ja jos olisit töissä käynytkin, ei tilanne olisi tuollaiseksi muodostunut.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.8.24 09:08:35

Piste: Olen ehdottanut muuttoa ja jopa vuokrakämppää. Ei kelpaa miehelle. Ja hän on semmoinen, että täytyy näyttää hyvältä ulkopuolisille ja status pitää olla kunnossa. Aikoinaan osti itselleen bemarin, ja totesi että "onneksi ei oo viä hienompi auto, naapurit olisi kateellisia". Ei millään ymmärtänyt, kun selitin että ei kaikkia kiinnosta millaisella autolla naapuri ajelee. Varsinkin kun meidän naapurit on hyvin maanläheisiä. Nooh se auto lopulta myytiin, kun miehellä ei ollut varaa maksaa osamaksuja ja auton kuluja :D

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.8.24 09:12:47

Re: Avioero
Lähettäjä?

Päivämäärä10.8.24 09:08:32

Heti pois hoitovapaalta ja töihin. Siitä se lähtee. Ja jos olisit töissä käynytkin, ei tilanne olisi tuollaiseksi muodostunut.

Mä olen osuuteni kyllä maksanut, älä huoli. Ja enemmänkin. Sain lomarahat ja lisäksi pienen perinnön kesällä.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.8.24 09:24:56

Ja ylempään lisätäkseni, olen ollut vasta kesän hoitovapaalla. Eli ei nyt voi mun hoitovapaata tilanteesta syyttää. Talvella mies yhtäkkiä ilmoitti että pistää työt tauolle, kun ei tuota tarpeeksi. Oli sit about 3kk kotona ilman tuloja (pl tuo vuokratulonsa). Mä sit kaivelin kaiken mahdollisen myyntiin, että saatiin vähän lisätuloja. Onneksi mulla oli siinä vuosiloma, niin saatiin mun palkka ja kotihoidontuki.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   10.8.24 09:32:01

1. Listaa itsellesi talon kulut, mitä viime vuonna olette maksaneet? Ja siitä ne osuudet, mitä sinä mitä puoliso. Jos mahdollista niin koko liiton ajalta. Ja siihen tehdyt työt jos tehty, ja kuka teki. Kaikki muu paitsi velka itse talosta.
2. Paljonko talosta on velkaa, kuka on maksanut mitä velasta liiton aikana. Mikä on talon arvo jos sen nyt myy?
3. Mitä itse tienaat? Pystytkö jatkamaan asumista talossa siinäkin tapauksessa että mies ei maksa mitään pitkään aikaan? Jos ja kun et, pohdi mikä on se asumisen taso johon pystyt?
4. Kun sinulla on kaikki tieto nyt paperilla, tiedät paljonko pitäisi talosta saada. Pankki sanoo teidän lainan irti pian kun että sitä lyhennä, että parasta olisi se avioero hakemus ja pankkiin soitto että talo on myynnissä ja maksatte vain korot&kulut, että lyhennystä, jos pankille sopii?
5. Talo on myynnissä ja jatkat siinä asumista. Saat aikaa pohtia mitä voit tehdä ja puoliso voi sinut siitä puolikkaastasi lunastaa jos hän talon haluaa. Kun oikeesti, talon kanssa homman päättää lopullisesti pankki ja se mihin on sitten varaa yksin.
6. Pohdi nämä, se lakimies ei näitä voi puolestasi tehdä.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   10.8.24 09:39:33

Ja tuo elatusvelvollisuus, arvon naiset, tässä mies jolla ei ole tuloja ja nainen jolla vakituinen työsuhde, eli vakituinen palkka. Se elatusvelvollisuus menee myös noin päin.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.8.24 09:45:50

Tiitu: Miehellä on kyllä tuloja, suurinpiirtein saman verran kuin minulla kun olen töissä.

Kumpikaan ei taloa itselleen voi lunastaa, eli jos ero tulee on myynti ainoa vaihtoehto. Mä pärjään tässä kyllä taloudellisesti myyntiin asti, jos saadaan lainaan lyhennysvapaa.

  Re: Avioero

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.8.24 09:46:51

"mies itsekin totesi että pitää hetki seurata ja sit pistää yritystoiminta jäihin jos ei se kunnolla oikeasti tuota."

Ei sitä tarvitse seurata kun asian voi seuraavana arkipäivänä käydä läpi kirjanpitäjän kanssa, sitten tietää.

Huoleton rahamies on kyllä rasittava, mutta en mitenkään näe miten tämä nyt muutenkaan niin helmi on ? Kiukuttelee kun sinä et kustanna hänen bensojaan, vedättää sinua maksamaan enemmän kuin mitä hän joutuu, ei suostu ostamaan säästeliäästi ja tuhlailee (tämähän on täyttä välinpitämättömyyttä sinua ja lapsia kohtaan..) ja itsetuntokin on niin surkea, että pitää ulkopuolelle esittää olevansa joku ihan muu kuin mikä on. Niin ja jos ero tulisi niin tekisi kaikesta tahallaan mahd vaikeaa, lapset eivät menisi kiukuttelun edellee jne. ? Wau mikä yksilö -eikö vielä yksi lapsi kannattaisi tehdä ?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.