Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 10:53:10

Meillä kolme vuotias lapsi. Hän on herkkä mutta reipas ja sopeutuvainen. Hän ei kuitenkaan kestä yhtään kiusaamista. No mielestäni ei tarvitsekaan.
Nyt hän siirtyi isojen ryhmään ja ollaan siellä viikko oltu ja hän mennyt mielellään hoitoon. Tänään aamulla hän kertoi että ei halua päiväkotiin kun X lyö häntä.
Kannoin rimpuilevan itkevän lapsen päiväkodin ovista sisään ja kerroin mikä tilanne meillä on menossa. Kysyin onko ryhmässä X nimistä lasta. Kuulemma on ja eilen aamulla oli ollut tämmöinen tilanne jossa X oli lyönyt meidän lasta.

Pyysin että voisiko asian selvittää kun lapsi on selvästi kauhuissaan ja sanoikin hoitajalle että hän pelkää tätä x henkilöä eikä uskalla olla päikyssä. Hoitajan kommentti tähän oli melko erikoinen: " sinun ei tarvitse mennä x:n lähelle, voit kävellä pois kun hän tulee lähelle" :O Anteeksi että mitä??? Noinko nykyisin ongelmat ratkeaa, älä mene lähelle tätä... Todella toivon että asiaan on puututtu kunnolla eikä vaan menty niin että meidän lapsen nyt pitää väistää toista lasta....

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   7.8.24 10:57:36

No mitä olisit halunnut työntekijän tekevän tuossa tilanteessa? Sanovat, että nyt soitetaan heti X:n vanhemmille, että hakevat lapsen pois hoidosta ennen kuin tilanne on selvitetty ja kartoitettu mitä asialle voi tehdä?

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   7.8.24 11:01:16

kyllä kai hoitaja osaa kertoa mitä tapahtui ja näkivätkö eikä vain että nyt väistetään

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:04:15

On kyllä väärin hoidettu, ei ongelmaa voi siirtää muille lapsille että älä mene lähelle, vaan hoitajien tehtävä on vahtia että se lyövä lapsi ei pääse lyömään muita. T. Vakan työntekijä, joka todellakin puuttuu näihin tilanteisiin ja haluaa huolehtia siitä että kukaan lapsi ei joudu kokemaan väkivaltaa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 11:07:29

Lapset lyö välillä toisiaan. Sellaista se on.

Lapsille opetetaan ettei saa lyödä, mutta näitä tapahtuu.

On myös erittäin tärkeää opettaa heikot ja arat lapset pitämään puoliaan eli älä liikaa lastasi paapi vaikka toki on inhottavaa kun oma lapsi sanoo että on lyöty.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:08:15

Ja 3v vielä on niin nuori, että ei tätä voi velvoittaa ennakoimaan että koska toinen nyt on lähellä ettei yhtäkkiä saa lyöntejä osakseen. Jotkut eskarit on sellaisia joille olen neuvonut että pyrkikää välttämään niitä tilanteita joissa menee käsirysyksi, kun kyseessä on taistelupari, joilla se härkkiminen on molemminpuoleista ja tilanteet aina näiden kahden kanssa kiihtyy. Toki näitäkin tulee valvoa, mutta on jo jotain edellytyksiä lapsilla pyrkiä huomioimaan tilanne ennenkuin se kiihtyy liikaa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:08:27

Millaista reagointia toivoisit? Rikosilmoitusta? Päiväkodista erottamista? Henkivartijaa lapsellesi?
X lienee taapero myös. Ainoa keino puuttua on se että tekijää torutaan ja riitapukareita kehotetaan pysymään erossa toisistaan.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   7.8.24 11:12:02

Hei Vakan työntekijä, mitä itse siis olisit tehnyt tilanteessa, jossa äiti tuo itkevän lapsen hoitoon ja selittää tilanteen? No tietenkin todeta, että minä suojelen sinua tämän päivän, mutta entä jos et pysty koko päivää vahtimaan yhtä lasta ja lupauksesi rikkoutuu?

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 11:14:02

Millaista reagointia toivoisin? Sellaista että tilanteet käydään lasten kanssa läpi ja tiedoitetaan perheisiin mitä on tapahtunut.
Meillä ei kiusata ketään ja jos minun lapsi olisi lyönyt jotain niin olisin todella halunnut siitä kuulla ja käydä asian lapseni kanssa läpi, että anti olla viimenen kerta kun kuulen mitään tuollaista.

Meillä ei todellakaan paapota, mutta oli niin erikoinen neuvo että ällistyttää

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:16:53

Minä vakan työntekijä olisin ja olen käynyt keskustelut vanhemman ja lyödyn lapsen kanssa, sanonut että on ehdottoman väärin että lapsi on kokenut väkivaltaa ja että me keskustellaan tämän lapsen kanssa ja kiinnitetään vielä enemmän huomiota tämän väkivaltaisen lapsen vuorovaikutukseen muiden kanssa.

Hyvin todennäköisesti olisin tilanteen hoitanut jo silloin edellisenä päivänä jos lapsi olisi minulle kertonut tästä ja käynyt hakiessa keskustelut molempien lasten huoltajien kanssa ja miettinyt oman tiimin kanssa että miten me toimitaan jatkossa. Meillä kun tuo ei ole mikään jokapäiväinen ilmiö, vaikka on paljon erityisenkin tuen lapsia ryhmässä.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   7.8.24 11:19:18

Sinä olet tänä aamuna maininnut aamuvuorossa olevalle hoitajalle, että tällainen tilanne on käynyt ja nyt 2-5h myöhemmin vaahtoat jo kun ei ole (sinun tietääksesi) asiaa käyty lapsen kanssa läpi eikä ole tullut vielä mitään Wilmaviestiä?

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 11:20:42

Oma lapseni (ja muut) kokivat jatkuvaa väkivaltaa. Se loppui kun sanoin sille väkivaltaiselle ääliölle ja sen elukan isälle asiasta.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:22:24

"Hoitajan kommentti tähän oli melko erikoinen: " sinun ei tarvitse mennä x:n lähelle, voit kävellä pois kun hän tulee lähelle" :O Anteeksi että mitä??? Noinko nykyisin ongelmat ratkeaa, älä mene lähelle tätä... Todella toivon että asiaan on puututtu kunnolla eikä vaan menty niin että meidän lapsen nyt pitää väistää toista lasta...."

Ymmärrän että ketuttaa mutta yritä miettiä asiaa toisin päin ja lapsen kannalta. Hoitaja kertoi lapselle ettei hänen tarvitse olla x:n lähellä ja saa kävellä pois kun x tulee lähelle. Nyt lapsella on lupa ja keino ratkaista tilanne itse, hoitajat eivät voi olla koko aikaa valvomassa ja näkemässä jokaista tilannetta. Eiköhän sitä lyömistä ole muutenkin käsitely, lapselle on kuitenkin tärkeää tietää ettei tarvitse olla lyöjän lähellä.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:23:41

Ei, vaan avustaja vahtimaan, ettei x pääse lähestymään parempaan.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   7.8.24 11:23:45

ei päibäkodeissa ole vilmaa. <onhan se ikävää että joku lyö mutta tuon ikäiset harjoittelevat tunnetaitoja. hoitaja olisi voinut kuitenkin kertoa miten tilanne kävi, ehtivätkö reagoida, onko lyöneen lapsen kanssa käyty tilanne läpi ja samoin toisen kanssa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.8.24 11:24:06

No pienet lapset eivät aina ymmärrä vielä mitä tekevät. Hoitajat eivät voi kytätä jokaisen lapsen vieressä ettei vaan mitään ikävää pääse tapahtumaan. Tietty ikävä että joku lyönyt ja lapsi säikähtänyt.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 11:26:08

Tuntuu, että villien ja temperamenttisten lasten vanhemmat elää kyllä ihan toisessa todellisuudessa, kuin jos on vain arkoja ja varovaisia lapsia… Jos kyse olisi omasta lapsestani, toteaisin, että sellaista sattuu, lapset harjoittelevat vielä käyttäytymään, pyydä apua ja kerro tarhatädeille jos jotain sattuu niin he auttavat.

Kyse on ihan pienistä.
Toki tädit varmasti parhaansa mukaan pyrkivät pitämään tällaiset arat ja varovaisemmat erossa villimmistä lapsista.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:29:31

Isojen ryhmässä kyse ei välttämättä ole mistään pienestä samanikäisestä lapsesta, nuorimmat on alle 3v ja vanhimmat 6v, siinä on jo aikamoista kokoeroa ja voimaeroa. On eri myös hyvin eri asia tönäiseekö kaveri hieman kun tulee riitaa vai lyödäänkö oikeasti voimalla ja vielä ilman mitään riitaa

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: millie 
Päivämäärä:   7.8.24 11:36:15

"Lapset lyö välillä toisiaan. Sellaista se on.

Lapsille opetetaan ettei saa lyödä, mutta näitä tapahtuu."

Näin on. On ollut maailman sivu. TIETENKIN päiväkodissa kerrotaa joka välissä, että EI SAA LYÖdä, tai töniä, tai vetää tukasta, tai viedä toisen lelua. Mutta kun ne on LAPSIA, pieniä lapsi, niin eu se "oppi" aina pysy päässä. Lapsi elää hetkessä ja reagoi tilanteisiin vielä primitiivisesti, kuten lyömällä. Ja siihen ei auta mitkään vanhempainpalaverit. Lyönti ja väkivaltakieltoa pitää toistaa ihan koko ajan, silti se ei aina pysy mielessä. Ja hoitajat eivät kertya kaikkiaan pysty joka sekunti vahtimaan ihan joka tilanne lasten kesken.
Aina on pientä nahtelua kun lapset opettelee toimimaan keskenään. Yleensä jos lapsilla sisaruksia, tämä ei ole ongelma, mutta esim pitkään kotona äidin kanssa olleet ovat joskus hämmentyneitä tämmöisestä.
Mun mielestä neuvo kävellä pois oli ihan hyvä. Siinä lapselle tarjotaan keino ratkaista tilanne. Voi sitten myös kertoa hoitajalle että xx löi mua, niin hoitaja voi muistuttaa xx:lle että lyödäei saa.

Ihan toinen asia on oikeasti väkivaltaiset pikkulapset, joilla usein kotona isoja ongelmia. Jotka ei ole oppineet mitään muita keinoja selvitä maailmassa kuin nyrkit. Heitäkin on, ja he tarvitsevat erityista apua ja tukea.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 11:44:36

Lähettäjä: millie
Päivämäärä: 7.8.24 11:36:15

Itselle aikoinaan sanottu että lyö ensin ja niin lujaa että kaveri ei koskaan enää lyö ketään :D noh ei ehkä kovin suositeltava neuvo joten en sitä omalleni käytä :DDD.

Näitä sattuu joo, mutta mielestäni tilanteet tulee käsitellä joka ikinen kerta lasten ja vanhempien kanssa. Niin ku jo aiemmin laitoin että jos minun lapsi olisi se joka kiusaa tms niin todella haluan käydä sen kotona läpi.

Hienoa että lapseni kertoi mitä on tapahtunut, vaikkakin vasta päiväkodin pihassa tänä aamuna. Jotkut ei välttämättä edes puhu näistä, silloin niihin ei voi puuttua mitenkään.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 11:54:32

Lähettäjä: Rocky
Päivämäärä: 7.8.24 11:52:36

Sano sille piltille että lyö takaisin. Näin meitä opetettiin 70-luvun alussa.

Näin mullekin on opetettu mutta en aio käyttää sitä tässä maailmassa

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: huumaa 
Päivämäärä:   7.8.24 11:56:28

"Päiväkodissa VÄKIVALTAA"!!
kolmevuotias pamautti toista kolmevuotiasta

Nyt jotain rajaa ihan oikeesti!

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:57:01

Tuo takaisin lyöminen vaatii rohkeutta. On ihan ok, ettei sellaista löydy päiväkoti-ikäiseltä. Omani uskalsi vasta toisella luokalla. Ja sai jälki-istuntoa siitä hyvästä (mutta sekin asia oltiin puhuttu etukäteen ja oli kuulemma sen arvoista kun on saanut olla rauhassa). Jonkin verran auttoi myös, kun kävin muutaman itkettämässä kiusaajan koululla, mutta silti sairaita väkivaltakohtauksia esiintyi silloin tällöin .

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: huumaa 
Päivämäärä:   7.8.24 11:59:20

"sairaita väkivaltakohtauksia" Puhut lapsista...

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 12:00:01

Lähettäjä: huumaa
Päivämäärä: 7.8.24 11:56:28

"Päiväkodissa VÄKIVALTAA"!!
kolmevuotias pamautti toista kolmevuotiasta

Nyt jotain rajaa ihan oikeesti!

Isojen puolella ryhmässä on kaikki 2-6 vuotiaat ja koska tilanne oli tapahtunut ulkona niin siellä on kaikki ryhmät ulkona samaan aikaan

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 12:01:03

Ja sun mielestä on tervettä, kun lapsi uhkailee toisia teräaseella, kuristaa, potkii, haukkuu jne jatkuvasti? Ei minua huvittanut joka viikko viedä itkevää lasta lääkäriin, kaksi kertaa riitti.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 12:03:38

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.8.24 12:01:03

Ja sun mielestä on tervettä, kun lapsi uhkailee toisia teräaseella, kuristaa, potkii, haukkuu jne jatkuvasti? Ei minua huvittanut joka viikko viedä itkevää lasta lääkäriin, kaksi kertaa riitti.

Ja nykyisin myös ihan aseilla ammutaan, joten näihin tilanteisiin pitää oikeesti puuttua eikä vaan ajatella että lapset nyt lyö toisiaan se on ihan normaalia....

Kiusaaminen ja väkivalta pitää saada hallintaan ja ainoa mihin voit vaikuttaa on se oma lapsesi, etkä siihenkään jos se saa tehä mitä haluaa

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   7.8.24 12:37:17

Kävin lähärikoulussa harjoittelujakson Suomenlinnan päiväkodissa. Siellä oli kerran tilanne jossa kaksi poikaa leikkivät turhan kovaa keskenään ja toinen kaatui maahan. Toinen poika jatkoi potkimista ja kun kaatunut nousi istumaan aikoi potkija potkaista kaulaan. Tässä vaiheessa olin juossut jo paikalle ja otin potkijasta kiinni ja kysyin mitä hän luuli tekevänsä. Leikkivät vain. Potkitulle ei tullut ( vielä ) vammoja ja pakotin potkijan pyytämään anteeksi. Lähtivät yhdessä jatkamaan leikkejä. Ohjaajani näki tapauksen ja kysyi mitä ihmettä tein, lapsiin ei saa koskea ! Pitää puhumalla erottaa toisistaan. Toinen ohjaaja kertoi ettei lapsiin voi koskea ilman että on kaksi ohjaajaa paikalla jotta voivat turvata toistensa selustan jos tulee sanomista.
Sain kyseistä jaksosta ykkösen ( arvosanat 1-5 ) koska kyseenalaistin ko. ohjaajan toimintaa. Potkitun pojan vanhemmat olivat Suomenlinnan vankilassa töissä joten olisivat varmaan olleet minun toiminnan takana jos ohjaajani olisi kertonut tapahtumasta. Sanoi vanhemmille että päivä oli mennyt hyvin ja hymy päälle, ei kertonut mitään pahoinpitelystä..
Opettajan mielestä ( joka arvosteli kyseisen jakson ) minun pitäisi opetella olemaan ihmisten kanssa. No , ikää oli silloin 40v ja entisessä ammatissa olin ollut asiakaspalvelussa ja vartijan ammattitutkintokin taskussa. Olen erittäin ylpeä tuosta alhaisesta arvosanasta koska en suostunut olemaan hiljaa ja katselemaan sivusta. Tilanne on nyt mennyt vieläkin pahemmaksi. ( En todellakaan mennyt mihinkään päiväkotiin töihin kun valmistuin )

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   7.8.24 12:42:57

"ei päibäkodeissa ole vilmaa"

Ai. Olen pahoillani, että kyseenalaistan faktatietoasi, mutta kyllä minulla on Wilma-tunnukset, Wilma-sovellus ja viestin paljon päiväkodin kanssa Wilman kautta. Lapseni on 4,5v ja Wilma ollut käytössä ihan siitä asti kun aloitti varhaiskasvatuksessa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 12:47:34

Meillä ei ollut Wilmaa, vaan eräs toinen sovellus, mutta koska osaan lukea niin voin hyvin päätellä että minun tapauksessani sitä viestiä olisi laitettu siinä toisessa sovelluksessa vaikka Wilmasta puhutaankin.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 13:27:55

Lähettäjä: Sari
Päivämäärä: 7.8.24 12:37:17

Huh mikä tarina :O. Siis miten puhumalla erotetaan tappelevat lapset??? Miksi ei saa koskea??? oi voi ja voi voi... Joo ja siis eilen päivä oli mennyt ihan tosi kivasti. Kunnes aamulla selviääkin jotain ihan muuta...

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Selviytyjät 
Päivämäärä:   7.8.24 13:48:55

Luojan kiitos olen juuri se äiti jonka kanssa lapset ovat olleet eskariin saakka. Niinkuin joku tuolla esitti aivan kuin se olisi huono asia. Ehkä pojille tosiaan on koska heidän kuuluu olla sitä ja tätä ja ei haittaa vaikka vähän väkivaltaa. Pitää selviytyä. Selviytyä pitää jo alle 3 ikäisenä. Sellaista se on. Ei tuon ikäinen pysty siihen ilman todella välittävää aikuista. Harvemmin löytyy päiväkodista sitä ihmistä ja vaikka löytyis ei saa sitä ja tätä tehdä eikä ole aikaa.

Aina lapsiani jostain syystä kehuttu kuinka rauhallisia ovat.
Ikävä kyllä pojan kohdalla se oikein korostui jostain syystä. Eihän poikien kuulu olla rauhallisia. He kärsivät siitä nykysysteemissä.
Heitä ei huomioida kuin ainoastaan huokaistaan että joku osaa vielä olla häiritsemättä.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   7.8.24 14:21:20

Siis lastasi on joku vähän muksauttanut, kuten pienet joskus tekevät, ja se on sinusta hurjaa väkivaltaa? Mitä oikein odotat? Että vakaopettajat pitävät lastasi kädestä koko päivän? Käärivät pumpuliin?

Toivottavasti sinun ei tarvitse koskaan kohdata oikeita ongelmia.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.8.24 14:27:22

Sari: tuo juuri sitä millä nykyajan lapset pilataan. Ei saisi edes tuollasessa tilanteessa napata hijasta kiinni. Kyllä rajat pitää olla kun tappelu tai kiusaaminen yms menee överiksi. Eriasia oikea ruumiillinen kuritus mitä ennen vanhaan oli mutta nykysäännöillä mennään ojasta alikkoon. Ja sen jo näkee tilastoista: alaikäiset jo tappavatkin toisiaan yms rikoksia kun hankalat lapset ovat saaneet tehdä mitä vaan.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 14:37:40

Ihme hyssyttelyä, kyllä tietenkin otetaan kiinni jos vain jatkuu potkinta. Vai antaako joku raiskarin jatkaa ja yrittää ensin puhua että lopettaa...

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 14:43:49

Olen hieman huolissani miten monen mielestä on ihan ok että lapset hakkaa toisiaan. Niihin tilainteisiin tulee puuttua jo lapsena. Kenenkään lyöminen ei koskaan ole ok tai normaalia. Joo lapset tekee sitä koska eivät vielä osaa olla, mutta sen takia juuri niihin tilanteisiin pitää oikeesti puuttua eikä vaan todeta että ne on vaan lapsia.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 14:47:52

Tämän takia mun lapsi oli vasta 3,5v ennen kuin meno päiväkotiin. Osaa kertoa mitä siellä tapahtuu vaikka ohjaajat ei kertoisi (meillä onneksi kertoo ja ohjaajat on hyviä).

Lyöminen/väkivalta ei ole pienillä lapsilla mikään automaatio. Jotkut käsittelevät asioita niin ja se vaatii ohjaajilta sen, että he vahtivat näitä lapsia jotka saattavat lyödä. Vastaus ei ole voi voi vaan, että näiden lasten seurassa ohjaaja on koko ajan kädenmitan päässä jos leikkii muiden kanssa.

Se menee niin, että jos haluaa leikkiä muiden kanssa niin sitten leikitään kauniisti. Jos ei pysty niin leikkii yksin.

Eikä niin, että muut lapset on toisten nyrkkeilysäkkejä.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   7.8.24 14:51:13

Vastaava tilanne eilen toinen lapsi lyönyt ulkona lapiolla . Niin hoitaja sanoin minun lapselle että varo niitä huomenna sitten pihalla .juuri tämä on nykyajan metodi . Tänään vein myös rimpuilevan lapsen päiväkotiin ja sanoin että hän eilen sanoi ettei ei halua tulla koska pelkää lyöntejä SaaS nähdä mitä vastassa kun tänään haen.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   7.8.24 14:55:43

Lähettäjä: Pilkku
Päivämäärä: 7.8.24 14:51:13

Vastaava tilanne eilen toinen lapsi lyönyt ulkona lapiolla . Niin hoitaja sanoin minun lapselle että varo niitä huomenna sitten pihalla .juuri tämä on nykyajan metodi . Tänään vein myös rimpuilevan lapsen päiväkotiin ja sanoin että hän eilen sanoi ettei ei halua tulla koska pelkää lyöntejä SaaS nähdä mitä vastassa kun tänään haen.

Just... Näinkö se nykyään sitten menee??? Luojan kiitos me ollaan just muuttamassa ja laps siirtyy pieneen päikkyyn missä vähän lapsia. Ei se tietenkään poista ongelmaa mutta ompahan ainakin enemmän kuin yksi aikuinen 20 lasta kohden.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 14:56:22

”Olen hieman huolissani miten monen mielestä on ihan ok että lapset hakkaa toisiaan. Niihin tilainteisiin tulee puuttua jo lapsena. Kenenkään lyöminen ei koskaan ole ok tai normaalia. Joo lapset tekee sitä koska eivät vielä osaa olla, mutta sen takia juuri niihin tilanteisiin pitää oikeesti puuttua eikä vaan todeta että ne on vaan lapsia.”

Sen tiedostaminen, että on yleistä ja normaalia pienten lasten keskuudessa ettei vielä osata käyttäytyä korrektisti joka tilanteesta vaan tönimisiä ja lyömisiä tapahtuu ja se on osa elämää, ei ole sama kuin että se olisi ok ja hyväksyttävää eikä siihen pidä puuttua.

Mennään ihan yhtä metsään jos maalataan normaali käytös jonain hirveänä väkivaltana (silloin lätkäistään normaaleille lapsille identiteetti väkivaltaisina, mikä todennäköisemmin johtaa väkivaltaiseen käytökseen kuin lopettaa sen), kuin jos sallitaan lyöminen ja töniminen ilman että siihen puututaan.

Lyö takaisin jos ei muuten opi, sanoi oma isoisäni (en lyönyt). Sitä esiintyi jo isoisäni aikoihin, ja yllätys yllätys, lapset ovat yhä tänä päivänä lapsia.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 15:54:43

Alkaa olla aika arkipäivää päiväkodeissa. Me otettiin lapsi kotihoitoon, kun päiväkodissa ei saatu kuriin poikaa, joka toistuvasti ahdisteli, seurasi ja kosketteli lastamme. Henkilökunta ei kuulemma ehdi koko ajan vahtia. Toisilla lapsilla taas sattui kaikenlaisia vahinkoja ja mustelmia joista ei yllättäen tiedetty mitään.

Laitettiin lapsi päiväkerhoon, joka on tarkoitettu kotona oleville lapsille. Yllättäen siellä ei ole ollut mitään vastaavia tilanteita, ja lapsi on silminnähden tyytyväisempi. Väitän, että kotona hoidetut lapset saa enemmän huomiota ja on tasapainoisempia, eikä se kerro niinkään kotihoidon paremmuudesta vaan päiväkotien akuutista tilanteesta. Siellä on stressaavaa, vaihtuvia aikuisia, liikaa lapsia, ja 8h tuollaisessa ympäristössä on vaan liikaa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 17:18:16

Aloittaja, vaikka sinulla olisi aikaa ja kiinnostusta kuulla lapsesi jokainen teko päivän ajalta, suurin osa vanhemmista ei halua.

Lyömiselle ei voi tehdä päiväkotipäivän jälkeen mitään. On jopa väärin, jos lasta on jo rangaistu päiväkodissa ja asia puhuttu, siitä vielä tulisi 4h myöhemmin vanhemmankin torut. Tuskin itsekään torut lasta useaan kertaan päivän aikana samasta virheestä.

Päiväkodissa vastaavia tapauksia kuuluu päivään kymmenittäin. Joku löi, joku töni, joku rikkoi toisen rakennukset. Lapset kaatuilevat myös muutenkin, tippuvat tuoleilla ja pahimmillaan juoksevat seiniä päin. Tavoite yleensä on, että ammattilaiset hoitavat asiat mahdollisimman pitkälle itse ja vain todella syystä soitetaan kotiin.

Täytyy myös ymmärtää että vaikka lyömiseen puututtaisi todella vakavasti siellä päiväkodissa ja tilanne hoidettaisiin yhtä hyvin kuin itse hoitaisit, se ei välttämättä siltikään lopu siihen. Lapsilla on erilaiset temperamentit ja erilaiset taidot käsitellä tunteita. Joku vasta opettelee. Tärkeää toki on, että väkivaltaan on suunnitelmat, miten sitä vähennetään, mikä auttaa väkivaltaista rauhoittumaan. Ne keinot eivät kuulu kuitenkaan sinulle kuin yleisellä tasolla.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 17:44:00

Kommenteista huomaa nopeasti kenellä on vaan yksi lapsi.

Jokainen useamman vanhempi tietää että lapset nahistelee välillä myös fyysisesti.

Katsokaa luontodokumentteja, ihan normaalia

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   7.8.24 18:03:55

...: miten sinä jaksat aina vain?

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 18:06:58

No tottahan tuo on. Ensimmäinen lapsi on ollut harjoituskappale ja toisen kanssa osataan ottaa rennosti. Esimerkiksi tämä teräaseella uhkailija on perheensä toinen lapsi. Rentoa vanhemmuutta, you know.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   7.8.24 18:20:26

"Lyömiselle ei voi tehdä päiväkotipäivän jälkeen mitään. On jopa väärin, jos lasta on jo rangaistu päiväkodissa ja asia puhuttu, siitä vielä tulisi 4h myöhemmin vanhemmankin torut."

Miksi olisi väärin, että lapsi saisi vielä vanhemmiltaankin torut? Sehän vain vahvistaisi lapselle sitä, että muita ei lyödä. Tietenkään toruissa ei saa olla kohtuuton, lapsen ikä tulee ottaa huomioon ja lapselle on osoitettava, että toruista huolimatta vanhemmat edelleen rakastavat häntä.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 18:34:17

En ymmärrä miten näin moni puollustelee täällä lyömistä. Se ei oo koskaan ok, oli kyseessä lapsi tai aikuinen. Toki lapset saattavat välillä lyödä, ja aikuisten tehtävä on opettaa, että se ei ole ok. Miten ne lapset muuten oppii? Ei ikinä, ja sitten tuloksena on väkivaltaisia aikuisia. Ja aloittajan tapauksessa ei nyt tullut ilmi lyöjän ikä, mutta jos kyseessä on ollut parikin vuotta vanhempi lapsi, voi koko- ja voimaeroa olla ihan merkittävästi. Myös joku samanikäinen voi olla selvästi isompi tai voimakkaampi.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: AQ 
Päivämäärä:   7.8.24 18:41:51

Lyöminen, pureminen, töniminen, potkiminen, raapiminen jne. on väkivaltaa. Uhkailu on henkistä väkivaltaa. Se, että tekijä on taapero tai erityislapsi ei muuta asiaa. Suomen laki koskee ihan kaikkia, ja suojelee kaikkia.

Olen ollut kolme viimeistä "lukukautta" kulkemassa erittäin väkivaltaisen erityislapsen vierellä ja perässä. Yrittänyt ennaltaehkäistä riitatilanteita, sanoittaa tunteita, ohjata tunteiden purkua hyväksyttävällä tavalla, antaa positiivista palautetta aina kun vain mahdollista, ja seissyt kilpenä uhrin edessä.

Silti kaikkea en ole voinut ehkäistä. " I will kill you", "Tapan sun äidin" jne. Kauheita asioita kuulla, ja uhrin on vaikea käsittää, että 4 vuotias ei pysty tappamaan kenenkään äitiä. Osa uhkailuista tuli tosiaan enkuksi, ja ne oli opittu peleistä, joita päiväkoti-ikäisen ei pitäisi pelata.

Tässäkin ryhmässä oli ilmeisesti aikaisemmin jätetty lapset selviämään itsekseen. Muut lapset juoksi karkuun. Taisin olla ensimmäinen, joka sanoi, että tule aikuisen luo. Aikuinen on täällä suojelemassa lapsia.

Muiden lasten olo helpottui, ja heidän rohkeus ja ymmärrys tätä lasta kohtaan kasvoi. Kyseisen erityislapsen tunnetaidot, itsehillintä ja minäkuva parani. Hänen vanhempiensa taakka vähän helpottui. Pystyin yleensä kertomaan hyvää lapsesta ja hänen päivästään.

Minä ja mun tiimi pystyttiin tekemään tämä, koska olimme integroitu erityisryhmä. Erkkaope, varhaiskasvatuksen ope ja kaksi lastenhoitajaa. Lapsia 14, kertoimilla toki paljon enemmän. Kunta päätti säästää, ja teki kaikista ryhmistä ns. tavisryhmiä. Kaksi opea ja yksi hoitaja. Erkkaope on yhteinen koko päiväkodille, ja hänellä ei ole kasvatusvastuuta.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   7.8.24 19:29:31

Miksi olisi väärin, että lapsi saisi vielä vanhemmiltaankin torut? Sehän vain vahvistaisi lapselle sitä, että muita ei lyödä. Tietenkään toruissa ei saa olla kohtuuton, lapsen ikä tulee ottaa huomioon ja lapselle on osoitettava, että toruista huolimatta vanhemmat edelleen rakastavat häntä."

Koska ei lapsen muisti ja käsityskyky riitä siihen, että jos läimäytin Mattia lapiolla, äiti toruu siitä illalla. Sama kun antaisi hevoselle selkään 4 h kisojen jälkeen kotitallilla. Ei se tajua mistä se tulee.

Tilanteet pitää ratkaista siinä hetkessä, saman tien. Eikä täällä KUKAAN "puolustele" väkivaltaa, mutta fakta on että sitä on aina ollut lasten välillä, ja tulee aina olemaan. Siihen pitää aina puuttu kun näkee ja kertoa että noin ei saa tehdä, mutta ei sitä kokonaan saa mistään pois, tämä on vaan realiteetti.

Eri asia on hyvin häiriintyneet lapset joiden ainoa tapa kommunikoida on väkivalta. Heidän paikka ei ole tavallisessa päiväkodissa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   7.8.24 19:41:29

Lähettäjämuikku

Päivämäärä7.8.24 19:29:31

Miksi olisi väärin, että lapsi saisi vielä vanhemmiltaankin torut? Sehän vain vahvistaisi lapselle sitä, että muita ei lyödä. Tietenkään toruissa ei saa olla kohtuuton, lapsen ikä tulee ottaa huomioon ja lapselle on osoitettava, että toruista huolimatta vanhemmat edelleen rakastavat häntä."

Koska ei lapsen muisti ja käsityskyky riitä siihen, että jos läimäytin Mattia lapiolla, äiti toruu siitä illalla. Sama kun antaisi hevoselle selkään 4 h kisojen jälkeen kotitallilla. Ei se tajua mistä se tulee.

Riippuu lapsen iästä. Kaksi- tai kolmevuotias ei pystykään muistamaan, mutta neljä-viisivuotias pystyy. Hevosta ja ihmislasta ei voi täysin verrata, koska ihmislapsi pystyy palauttamaan asioita mieleensä ja yhdistämään menneen asian nykyhetkeen, kunhan ikää on tarpeeksi. Hevonen ei pysty, hevoset eivät käsittääkseni kykene aktiivisesti muistelemaan.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 19:50:24

Onko hehillä lääkkeet ottamatta vai keneksi mahdat minua luulla?

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Kotiolot ? 
Päivämäärä:   7.8.24 20:37:07

Sehän se onkin ongelma, kun päikyssä on nykyään väkivaltaisia ja sekopäisiä lapsia. Johonkin hoitoon ne tarvis ohjata.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Putteri 
Päivämäärä:   7.8.24 20:55:57

Ei ole mitään "hoitoa". Ja ne samat lapset tulee sitten kouluun. Osa harjoittelee vielä sielläkin tunnetaitojansa.
Muistakaa kuitenkin, että kiusaaminen on jatkuvaa. Yksittäistapaus ei ole kiusaamista.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   7.8.24 22:37:46

Älä kiusaa

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   8.8.24 06:53:46

Hakutilanteessa kysyin että miten asia on hoidettu, hoitaja vastasi kierrellen "täällä on erilaisia lapsia, ei me pystytä niitä kaikkia vahtimaan". Tuo lause kertoo sen että hoitajia on silloin liian vähän ja lapsia liikaa...

Mieheni juuri kertoi että hänen kaveri oli ollut sijaisena YKSIN kahdenkymmenen lapsen kanssa, koska hoitajia ei ollut. Siinä kaiketi jo rikotaan lakiakin räikeästi.

Ihan totta on että isot ryhmäkoot ja vain muutama aikuinen niin siellä vaan sattuu ja tapahtuu, ei niitä kaikkia pysty näkemään. Pienten puolella oli koko ajan kolme hoitajaa joista yhdellä oli 4 lasta. Ne pystyy vielä hallitsemaan. Mutta jos yhdellä aikuisella on 20 villi ihmistä ni oivoi.

Mitä tulee tuohon lapsen torumiseen kotona, niin kyllä lapsi pystyy muistamaan jopa eilisiä asioita ja ikää on kolme. varmasti tässäkin yksilöllisiä eroja. Käydään joka päivä päivän tapahtumia läpi. Tänään lapsi meni jo reippaasti päiväkotiin, mutta muisti kuitenkin että X kiusaa.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Putteri 
Päivämäärä:   8.8.24 07:02:16

Vastaus oli hoitajalta väärä, se on selvää. Aina pitää vastata ammattimaisesti, vaikka totuus olisi mitä.
Valitusta eteenpäin, mutta niitä pieniä lapsia on turhaa tilanteesta syyttää.
Asioita hieman mittasuhteisiin.
Ja niitä lapsia voi rauhoitella kotona. Traumat jää teidän(aloittaja) käytöksestä, ei yksittäisestä kolmevuotiaan lyömisestä.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 07:19:46

Se on vähän voi voi tässä nykymaailmassa kun lapsia ei voi "rankaista". Voi vaan hissutella että kuuleppas Erkki, ei noin saa tehdä. Ei ole nykylapsilla enää mitään käytöstapoja tämän uuden mallin takia.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   8.8.24 07:37:04

Tuossa on molemmat osapuolet toimineet väärin.

Aloittaja sillä, että alkaa vaatimaan tätä lyöjän perhettä tilille ja vauhkoaa asiasta lapsen kuullen. Jos itse reagoit asiaan noin vahvasti niin kai lapsikin nyt sen vaistoaa ja alkaa pelkäämään. On ikivää, että lasta on lyöty ja lapsi pelkää jotain toista lasta, mutta sitten neuvotaan lapselle kuinka tilanteessa toimitaan eli sanotaan lopeta ja jos ei usko tai uskalla pyytää lopettamaan niin mennään aikuisen luo. Kuten yllä on sanottu niin lapsen on myös hyvä oppia puolustamaan itseään ja asettamaan rajat.

Päiväkodissa taas toimittu väärin, kun asiasta ei ole aloittajalle kerrottu. Toinen missä väärin toimittu niin siinä, että ovat sanoneet lapsen olevan ryhmässä. Hoitajat eivät saa kertoa muille vanhemmille toisten tietoja eli vaikka teidän kanssa lyömistä olisi käsitelty niin he eivät saa kertoa kuka lastanne on lyönyt.

Tuosda tilanteessa, jos siellä yksi lapsi öykkäröinti niin pitäisi vahvistaa ryhmähenkeä ja kaveritaitoja eli tässä tapauksessa puututaan heti tilanteeseen ja yhdessä ryhmän kanssa käsitellään noita tilanteita, kerrotaan mitenkä tilanteessa toimitaan, vahvistetaan ryhmähenkeä jne.

Aloittaja voi ihan hyvin hoitajalle sanoa, että toivoo, että alkaisivat vahvistamaan ryhmässä kaveritaitoja ja tilanteisiin puututaan heti ja käsitellään. Pyytää antamaan lapsille kunnon ohjeet ja sen sijaan, että sivuuttavat asian kun lapsi tulee kertomaan lyömisestä niin käsittelevät heti asian ja kehuvat lasta joka tulee aikuiselle kertomaan asiasta.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Oikeutta lapsille 
Päivämäärä:   8.8.24 07:57:23

Päiväkodit on epäeettisiä

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Kotiolot ? 
Päivämäärä:   8.8.24 08:09:29

Putteri
Tarkoitin "hoidolla" terapiaa tms.
Eniten väärin on, että näille tapauksille ei tehdä mitään.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Putteri 
Päivämäärä:   8.8.24 15:24:38

Kotiolot: Ymmärsinkin, että tarkoitit, mutta eihän sellaista, siis oikeasti toimivaa terapiaa saa varmaan kukaan. Sehän vaatisi puuttumisen perheen(kin) oloihin. Ei riitä resurssit, ei ketään kiinnosta.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   8.8.24 15:55:27

Lienee tämäkin enemmän nykyajan ongelma kun lapsia ei usein hankita kuin yksi. Sisarusten kanssa opitaan sosiaalisia taitoja, kaikissa muodoissa. Ainoan lapsen ongelma on se, että ainoa lapsi ei ole oppinut "nahistelua" ja riitelyä kotona kun ei ole sisaruksia, joten normaalikin nahistelu ja myöhemmin koulussa ihan tavallinen satunnainen esim. tyhmäksi nimittely on "kiusaamista", jota sisaruksia omaava lapsi ei edes huomioi. Ainoan lapsen ongelma on myös se, että kun on saanut liikaa huomiota ja kaikkea tekemistä on ihasteltu ja kehuttu ja naapuriakin vaadittu ihastelemaan ja oltu tarkkoja ettei lapsi vain pety mihinkään tai mieli pahoitu mistään, päiväkodissa ja/tai koulussa (kaikki lapsethan eivät mene päiväkotiin, joka tekee ainoan lapsen sopeutumisen kouluun vielä hankalammaksi) muiden lasten kanssa onkin hankalaa kun ei olekaan enää maailman napa ja kaiken keskipiste eikä saa aina tahtoaan läpi ja muut toimi miten minä haluan. Sitten voidaan alkaa häiriökäyttäytyä, kun minunminun on jotenkin saatava huomiota.

Lastenkasvatuksen ongelmistahan on jatkuvasti juttua vaikka missä, juuri tuosta että vanhemmuuta ei ole ja lapsi määrää ja sen pillin mukaan tanssitaan. Kodin ulkopuolella se ei enää menekään niin, joten ongelmiahan siitä tulee kun ei normaali sosiaalinen vuorovaikutus suju kun on opetettu ja opittu minäminäksi.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.24 15:58:40

/: taidat puhua kokemuksesta ;)

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 16:06:03

Sellaista se on nykyajan päiväkodeissa. Oma lapsi oli unohtunut päikkäriajaksi vessaan! 2v. Sentään kertoivat asiasta eivätkä salailleet.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Rbrj 
Päivämäärä:   8.8.24 16:11:44

Hoitajien olisi pitänyt sanoa, että vahtivat x:ää, ettei lyö ketään. Ja x:n vanhempien kanssa pitäisi keskustella, että heidän lapsi lyö ja muut pelkää.

Minun lapsuudessani aikuiset sanoivat vain "älä välitä". Eli onhan tuo jo vähän edistystä että lapsen käsketään poistua tilanteesta eikä vain jäädä siihen hakattavaksi ja olla välittämättä asiasta.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Tai 
Päivämäärä:   8.8.24 16:24:13

Ei se ainoana lapsena oleminen ole ainoa, mikä voi vaikuttaa. Enemmän vaikuttaa vanhempien kasvatuskäytännöt. Esim. että on vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia, mitään ei kielletä eikä vaadita, tehdään mitä lapsi haluaa tai riitatilanteissa vika on aina toisessa kuten että on outo, pitäisi puoliaan, se provosoi.

Nykyään lapset hommataan vanhemmalla iällä ja jos ensimmäinen ja ainoa lapsi saadaan 4-kymppisenä hirveän vaivan jälkeen, "kasvatus" voi olla just tuollaista kun ei ymmärretä että se on samanlainen lapsi kuin kaikilla muillakin.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Tai 
Päivämäärä:   8.8.24 16:27:37

"Itsesäätelyn kehityksen osalta tämän päivän haasteena on kuitenkin ajautuminen lapsilähtöisestä kasvatuksesta kohti lapsijohtoista mallia, jossa korostuu sumentunut käsitys lapsen varhaisesta itsenäistymisestä ja lapsen kyvystä ymmärtää mikä hänelle tai muille on lopulta eduksi. Lapsen itsesäätelyn kehitystä edesauttaa kasvattajien asettamat yhteiset rajat, säännöt ja velvollisuudet. Kaikki lapsen toiminta ei voi – eikä tule – olla kivaa. Tietyt asiat vaativat välillä ponnistelua ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Kun lapselle ei synny riittävästi itsesäätelytaitoja altistavia kokemuksia, niin vääjäämättä kohdatut velvoitteet turhauttavat lasta liikaa. Muistetaan siis, että itsesäätely on taito, joka kehittyy vain, kun sitä joutuu käyttämään. Ei silotella lasten tietä esteettömäksi, mutta muistetaan ohjata lasta esteiden yli." https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Bexbex 
Päivämäärä:   8.8.24 16:27:40

Minun poikani on ainoa lapsi. Hän on hyvätapainen ja monitaitoinen ihminen. Ottaa kyllä ryhmätilanteessa johtajan roolin, jos siihen ei ole muita tarjolla. Hän on oikeudenmukainen ja katsoo, ettei kukaan jää ulkopuolelle, hoivaa pienempiään ja jakaa kavereille omistaan. Hän on erittäin suosittu kaverina.

Ihan samaa ei valitettavasti voi sanoa aivan jokaisesta lapsesta täällä. Asumme aika suurperhevaltaisella alueella mutta paljon on myös näitä kaksilapsisia perheitä. Joka ikisestä kaikista tapellaan nyrkein ja sama sitten koulussa. Ja sitten kannellaan opettajalle kun toi löi. Kaveria ei puolusteta, jos sillä saadaan omaa sädekehää kiillotettua...

Tosin lapseni paras kaveri on suurperheen esikoinen, ja sen perheen vanhempien kanssa olemme puhuneet, että pojat ovat kuin veljekset. Heidänkin lapsensa ovat hyvin kasvatettuja ja monitaitoisia. On mukavaa ottaa heidän lapsensa mukaan lasketteluviikonlopuille ja yökylään.

Mutta ai niin, minähän en tiedä mistään mitään kun mulla on suoraan saatuna se hyvä lapsi, jonka kanssa on voinut relata.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   8.8.24 17:14:46

Yksittäinen lyönti ei ole kiusaamista. Tietenkään lyödä ei saa, ei edes yhtä kertaa, mutta kiusaaminen on toistuvaa ja kohdistuu aina tiettyyn/tiettyihin. Toisin sanoen jos X on sellainen, että mäiskii suuttuessaan sitä kuka vain kohdalle sattuu, hän ei kiusaa, vaan hänellä on muita ongelmia.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   9.8.24 07:38:35

Se on tätä sama vanhainkotiin asti. Se väistää, jota kiusataan. Todellisessa tilanteessa palvelutalossa sidottiin kiinni se, jota lyötiin, " jotta ei provosoi" eikä sitä, joka löi.

  Re: päiväkodissa väkivaltaa

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   9.8.24 13:10:45

En ehtinyt ketjua eilen yhtään lukemaan, mutta sain kuulla että tämä X on muillekin ilkeä. Eilen kun mummi oli hakenut meidän lasta hoidosta niin tämä x oli heittänyt täyden vesilasin seinään kun hoitaja oli tarjonnut tälle vettä. Mummi on toisessa päikyssä töissä ja oli kysynyt meidän lapsen päikkykaverin vanhemmalta ohi mennen että, miten on uusi arki lähtenyt sujumaan. Saman tien tuli keskustelua tästä x lapsesta joka on näitä pieniä pari vuotta vanhempi eli samalla isokokoisempi ja ihan siellä tasaiseen kiusaa kaikkia lapsia.

Olisko joku kehityksellinen ongelma sitten tai kasvatuksellinen. Hurjaa kuitenkin että muut lapset sitten joutuvat pelkäämään tätä yhtä lasta joka riehuu siellä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.