Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävä alkanut syyllistää

Lähettäjä: Help 
Päivämäärä:   7.8.24 10:34:49

Minä ja hyvä ystäväni olemme ystävyyksissä hiukan erilaisia. Hän haluaisi paljon intensiivisempää kanssakäymistä usein (kaikki jaetaan kokoajan, viestitellään, soitellaan..) ja minä puolestani haluan keskustella lähinnä kasvotusten ja käydä silloin tapahtumia läpi.

Jo ystävyytemme alussa käytiin nämä asiat läpi ja muutaman kerran tässä 15 vuoden aikana olemme todenneet olevamme hiukan erilaisia. Tämä ei ole koskaan ollut ongelma, sillä olemme saaneet kompromissin toimimaan hyvin.

Vastaan hänen yhteydenottoihinsa ja näemme hiukan useammin kuin minun puolestani tarvitsisi, mutta hän ei pommita minua viesteillä ja puheluilla, vaan purkaa nämä tarpeensa samankaltaisiin ystäviinsä.

Nyt viimeisen vuoden aikana ystäväni on alkanut syyllistämään minua siitä, etten ole yhtä sosiaalinen kuin hän. Ehdotan usein tekemistä ja tapaamisia, mutta usein hän ehtii ottaa asian puheeksi ennen minua ja sitten syyllistää, kun hän oli taas nopeampi. Olen sanonut, että hänen kannattaa odottaa pari päivää, niin otan kyllä yhteyttä ja ehdotan tekemistä, mutta en aio paineistua tästä asiasta. Nyt hän tuntuu syyllistävän minua jo siitä, että en chattaile hänen kanssaan iltaisin (sitä en ole tehnyt koko ystävyytemme aikana, ellei ole ollut jotain asiaa)

Kyse ei ole siitä, että minä olisin passiivinen ja hän aktiivinen. Vaan hän kaipaa paljon intensiivisempää kanssakäymistä. Sekään ei olisi ongelma, ellen kokisi syyllistämistä niin kuristavana tunteena. Enää en uskalla edes laittaa esim. Instagramiin että olen tekemässä jotain muuta, sillä hän kiinnittää siihen heti huomion ja ottaa asian puheeksi kun näemme.

Hänellä on laaja ystäväpiiri ja mies, joten ei hän seuraa vailla ole. Hän on vain todella sosiaalinen ja ilmeisesti jotenkin pelkää minun katoavan hänen elämästään. Mitä ihmettä voin tehdä, kun useat keskustelut ei ole tuottaneet tulosta.

  Re: Ystävä alkanut syyllistää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 10:39:04

Ystäväsi on epävarma ja ei tiedä onko hän sinulle tärkeä, sellainen kuva tulee tilanteesta. Hänen rakkauden kielensä on olla läsnä ja saatavilla.

  Re: Ystävä alkanut syyllistää

Lähettäjä: Help 
Päivämäärä:   7.8.24 10:44:17

Piste, toki ymmärrän sen, ettei hän halua pahaa. Mutta syyllistäminen ei kuulu mielestäni mihinkään ihmissuhteeseen.

Jos aloituksesta saa kuvan, että olen etäinen ja kylmä, niin se ei pidä paikkansa. Mutta 3 kertaa viikossa tapaaminen yhtenään on minulle liikaa; haluan myös hoitaa pihaani yksin, olla mieheni kanssa, lukea kirjoja, tavata muita ystäviä, jättää kalenteriin tilaa yllättäville tapahtumille..... Ja ylipäätään en halua kokea jatkuvaa painostamista.

  Re: Ystävä alkanut syyllistää

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.8.24 10:55:09

No eihän se auta kuin taas kerran käydä asiat läpi. Ystäväsi on kuitenkin suht fiksu jos puhetta uskoo ja se on mennyt perille. Puhu suoraan, se on reiluinta ja sano että syyllistämisen on loputtava. Helppo kun oijeasti syyllistää eli ri ole kyse vain sinun tunteesta ja rivien välistä lukemisesta.

  Re: Ystävä alkanut syyllistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.24 10:56:59

Sano suoraan että esim tällä viikolla teen sitä ja tätä, en ehdi tavata tällä viikolla. Jos iltaisin viestittelee niin vastaa seuraavana päivänä että olit ulkona ja puhelin oli sisällä. Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin sanoa suoraan, suuttuu jos suuttuu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.