Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aika ennen whatsappia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.24 20:34:39

Joskus kaipaan aikaa ennen whatsapin vyöryä pääasialliseksi kommunikointikanavaksi.
Olen huomannut että ihmiset eivät enää kyläile samalla tavalla kuin ennen, koska kuulumiset jaetaan reaaliajassa 24/7. Ja itselläni huomaan myös ns informaatioähkyä, whatsapissa on niin helppo kaikkien avautua ongelmistaan, on useita ryhmiä, jokaisessa joku avautuu. Tiedät kaikkien sairaudet, lasten ja eläinten sairaudet yms reaaliajassa.
Lisäksi whatsapin myötä kärhämät kaveriporukoissa yleistyi, viestillä on helpompi sanoa asioita turhankin kipakasti tavalla mitä livenä ei tulisi tehtyä.

Jos whatsappi ja muut tällöiset pikaviestimet häviäisi, millainen olisi maailma?
Kävisikö ihmiset taas herkemmin kahvilla toistensa luona, pystyikö keskittymään enemmän arjessa omiin asioihin kun taustalla ei ole sitä jatkuvaa infotulvaa muiden asioista ja kuulumisista?
Minulla on eräs kaveri jonka kanssa emme whatsappaile vaan nähdään pelkästään sillon tällöin kahvilla ja tavallaan se on vapauttavaa kun puhutaan vaan ne ns tärkeät kuulumiset. En tiedä.jokaista merkistyksentöntä asiaa hänen elämästä, mitä söi aamupalaksi, oliko lapsellaan eilen kuumetta ja löytyikö metsästä kantarelleja.

En tiedä saako kukaan kiinni mitä tarkoitan. Tulee huomaamattaan murehdittua muidenkin asioita kun ne tulee reaaliajassa omille silmille. Lisäksi tuntuu että ihmisten ongelmanratkaisu kyky on huonontunut kun se avautuminen ja neuvon pyytäminen on niin helppoa. Ei joudu itse pohtimaan. Oli kyse hevosesta tai parisuhteesta, kaikessa saa liiankin helposti neuvot ja mielipiteet kerralla isolta joukolta. Äkkiä hukkuu se oma ajatus sitten sinne sekaan.

Onko kukaan muu pohtinut samaa?

Re: Aika ennen whatsappia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 20:38:26

Pakkoko jokaista ryhmää on seurata reaaliajassa tai lainkaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.24 20:53:57

No arvasin että eka kommentti on tuollainen.
No toivon mukaan löytyy myös ihmisiä ketkä ns syvöllisemmin on pohtineet sitä miten some on muuttanut kommunikointia, olisi kiva vaihtaa ajatuksia.

Lähettäjä: laihdutu 
Päivämäärä:   6.8.24 22:14:59

ennen wa:ta läheteltiin txt

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.8.24 22:19:38

Silleen some on muuttanut kommunikointia, että tiedän nykyisin paremmin mitä ihmisille kuuluu. Ennen en tiennyt sitä vähääkään. Omassa lähipiirissäni ei ole tapana somettaa jokaista risausta reaaliajassa. Useita ryhmäkeskusteluja olen hiljentänyt tai arkistoinut, niin eivät niin hyppää silmille sitä vähääkään.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   6.8.24 22:24:13

Minulla ei ole käytössä mitään viestintäsovellusta. En ikimaailmassa jaksaisi olla noin kiinni missään laitteessa. Hoidan tarvittavat asiat soittamalla, en harrasta mitään turhaa viestittelyä tai puhelimessa jaarittelua. En osaa kuvitella millaista olisi olla joka välissä pläräämässä jotain, kauhea aikasyöppö olisi.

Lähettäjä: &* 
Päivämäärä:   6.8.24 22:28:42

Käytän whatsappia, mutta ei minulla ole mitään tuollaisia ryhmiä tai 24/7 reaaliaikaista raportointia kenenkään kanssa. En siis tunnista omassa elämässäni ongelmaa sen suhteen, mutta toki sinun tapauksessasi sellainen on ilmeinen.

Enemmänkin olen pohtinut ylipäätään tietokoneita, nettiä, somea ja kännyköitä ja miten paljon niiden tuijottelu vie aikaa elämästä (niin minun kuin muidenkin) ja mitä kaikkea muuta sitä tekikään ennen kuin niitä oli. Ja siihen pätee kyllä mm. tuo kirjoittamasi "Kävisikö ihmiset taas herkemmin kahvilla toistensa luona, pystyikö keskittymään enemmän arjessa omiin asioihin kun taustalla ei ole sitä jatkuvaa infotulvaa muiden asioista ja kuulumisista?"

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   6.8.24 22:47:01

Kuulun muutamaan ryhmään, mm. työpaikan, vanhan työpaikan, oman suvun, siipan suvun ja oman perheen ryhmiin. En tunnista tuollaista aloittajan kuvaamaa avautumistulvaa. Lähipiirin ryhmissä seurattiin kyllä kuulumiset synnäriltä, entisaikaan ne olisi puhuttu puhelimessa tai tekstailtu kaikille erikseen.

Jos kokee ryhmät kuormittaviksi, tai että niissä on too much information, niin miten olisi niiden vaientaminen tai vaikka ihan poistuminen "pahimmista" ryhmistä.

Lähettäjä: Ahr 
Päivämäärä:   6.8.24 22:51:10

Mulla on yksi kaveriporukan Whatsapp-ryhmä, jossa jaetaan ihan arkisia asioita. Sinne päivitetään kuvia lapsista, tapahtumista, matkoista, jaetaan suruja ja iloja. Välillä voi mennä monta päivää, että ei kukaan laita mitään. Joskus voi yhtäkkiä tulla 30 viestiä.

Ennen Whatsapp asuin suurimman osan kanssa samassa kaupungissa ja mulla ei ollut lapsia. Muutama läheisintä tyyppiä näin melkein viikoittain aftereilla tai viikonloppuna. Lasten syntymän jälkeen kaljottelu on jäänyt aika minimiin eikä viikonloppuisinkaan ole enää jaksamista spontaanisti lähteä vaikka johonkin kulttuuririentoon. Varsinkin kun en enää asu samalla paikkakunnalla. En ole käynyt kaikkien luona edes ikinä kylässä, joten tuskin ilman Whatsappia kävisin kylässä. Ilman somea en kyllä olisi noiden ihmisten kanssa näin läheinen eikä olisi tietoa mitä kenenkin elämään kuuluu. Olen vasta yhteisen ryhmän avulla tutustunut osaan ryhmäläisistä kunnolla.

Mulle on tärkeä myös "perheryhmä", johon kuuluu mun vanhemmat ja sisarukset. Kyllä me nähdään ihan livenäkin mutta kyllä ryhmällä säästää aikaa, kun saa kaikille kerrottua kuulumiset yhdellä kertaa. Kerroin esim. omasta raskaudestani ryhmässä (koronasulku päällä, niin ei pystynyt näkemään), koska silloin kerroin kaikille asian yhtäaikaa eikä niin, että ensin soitan äidille ja isälle ja sitten siskolle jne.

Mä koen Whatsappin elämääni helpottavaksi asiaksi. On edelleen yksittäisiä ystäviä joiden kanssa soittelen pitkiä puheluita ja Whatsapp on vain joskus käytössä.

Mä en ole omissa ryhmissä törmännyt mihinkään kärhämöintiin.

&* on erittäin hyvä pointti. Ennen älypuhelimia luin kirjoja, kämppä oli varmaan siistimpi. Katsoin tv:tä, kävin ystävien kanssa leffassa jne. Nyt netti imee ihan hirveästi aikaa. Whatsapp ei ole ongelma, vaan netti ylipäätään ja kaikki somekanavat, suoratoistopalvelut ym.

Lähettäjä: vanha nokia 
Päivämäärä:   6.8.24 22:57:36

"Minulla ei ole käytössä mitään viestintäsovellusta. En ikimaailmassa jaksaisi olla noin kiinni missään laitteessa. Hoidan tarvittavat asiat soittamalla, en harrasta mitään turhaa viestittelyä tai puhelimessa jaarittelua. En osaa kuvitella millaista olisi olla joka välissä pläräämässä jotain, kauhea aikasyöppö olisi."

Sama. En edes käytä alyluuria.

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   6.8.24 23:01:36

En myöskään tunnista aloittajan ongelmaa. Ehkä ikäkysymys? Vanhemmilla ja isovanhemmilla ei älypuhelimia ole, niin mitään perhe/suku ryhmää ei voi perustaa. Olen kolmessa wa-ryhmässä:

1. Työpaikan ryhmä. Lähinnä siellä kysellään, onko kuinka muut toimistolla/etänä seuraavalla viikolla.

2. Tallin ryhmä. Pääasiassa kysellään maastoseuraa, ilmoitetaan äkillisistä varauskalenteriin tulevista muutoksista (valmennus peruuntuu, kengittäjä tulossa lyömään irtokenkää tms) ja tallinpitäjä tiedottaa tärkeistä asioista (esim. pikkutallin pesarin hana rikki, käyttäkää ison tallin pesaria, maastoreitti A:lla traktorit ajavat heinäpaaleja pois pelloilta koko viikonlopun, käyttäkää muita maastoreittejä jne).

3. Erään yhdistyksen johtokunnan wa-ryhmä. Siellä lähinnä sovitaan seuraavasta (live)kokouksesta ja joskus päätetään jotain kiireellisiä, mutta melko pieniä asioita. Ennen pidettiin sähköpostikokous jostain pikkuasiasta, mutta wa-kokous on kätevämpi.

En kuormitu mistään näistä ryhmistä. Kesällä ihmisten lomaillessa voi talliryhmään tulla arkena useita viestejä, jos isolla porukalla ollaan menossa maastoon, mutta puhelimen saa helposti äänettömälle sellaisessa tapauksessa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.8.24 23:18:25

WA on ihan rauhallinen ja hyvä väline. Olispa vielä jengi ircissä (ei galtsu).

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   7.8.24 22:48:20

Mä en ole myöskään koskaan käyttänyt WhatsAppia.

Lähettäjä: kompataan 
Päivämäärä:   7.8.24 23:13:46

Lähettäjä: vanha nokia
Päivämäärä: 6.8.24 22:57:36

"Minulla ei ole käytössä mitään viestintäsovellusta. En ikimaailmassa jaksaisi olla noin kiinni missään laitteessa. Hoidan tarvittavat asiat soittamalla, en harrasta mitään turhaa viestittelyä tai puhelimessa jaarittelua. En osaa kuvitella millaista olisi olla joka välissä pläräämässä jotain, kauhea aikasyöppö olisi."

Sama. En edes käytä alyluuria.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.