Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Kuski 
Päivämäärä:   6.8.24 20:26:41

Kaverilla ei ole ajokorttia, hän haaveilee hevosta pitkäaikaiseen ylläpitoon. Se pitäisi kuitenkin hakea omistajalta itse. Matkaa tulee 450 km suuntaansa. Hän kysyi jos minä lähtisin viikonloppuna hakemaan hänen kanssaan. Minulla ei ole oikeuksia kaupalliseen kuljetukseen. Auto ja koppi kylläkin. Saanko siis pyytää kilometri korvausta tuollaiselta reissulta ollenkaan? Jos saan laskuttaa niin mitä siitä on kohtuullista velottaa ilman kaupallisen kuljetuksen lupia? Bensat ja ruuat? Vai myös majoitus yöksi ettei tarvitse samana päivänä ajaa takaisin?

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   6.8.24 20:29:21

Kaveri tankkaa mennen tullen, maksaa ruoat, maksaa majoituksen. Siten kukaan ei kysele. Ja ostaa vaikka lahjakortin johonkin jos muutakin haluat.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Kuski 
Päivämäärä:   6.8.24 20:30:38

Kiitos

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 20:32:21

Kai hevonen on sitten klinikan pihassa..?

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   6.8.24 20:41:16

Anteeksi, mutten typerämpää kysymystä ole ikinä kuullut.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.8.24 22:51:08

Dieselit, ruuat ja 50e vaivanpalkkaa. Itse en yöksi suostuisi jäämään. Eihän tuohon mene kuin reilu kellon ympärys.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.8.24 22:56:50

Eli ajoa 900km... Ihan törkeää edes kysyä kaveria :( maksakoot ammattikuskille.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   6.8.24 22:59:10

Vain kaksi sanaa: Älä. Suostu.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.8.24 23:08:29

Mä; mitä törkeää tuossa on? Käydäänhän sitä raveissa ja klinikallakin saman matkan päässä ja ihan päiväseltään.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.8.24 23:14:37

Ai 50€ vaivanpalkalla?!? Ei kenenkään aika ole niin halpaa...

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.8.24 23:18:07

Kunhan nyt jotain heitin. Itse lähtisin ruokapalkalla (+dieselit) hyvälle kaverille kuskiksi.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   6.8.24 23:35:16

Jos haluaa toimia oikein lain silmissä, niin et saa ottaa kaverilta mitään maksun tapaistakaan.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   7.8.24 06:59:41

No onhan tuo min 14h reissu jos kerran nopeasti toppaa syömään eikä jää ihmettelemään vaan vain noutaa hevosen. Kyllähän sitä jaksaa ajaa 14-18h reissut syömisineen jne mutta omaa hevosta en antaisi ihmisen kyytiin joka aikoo ajaa noin pitkän päivän, koska keskittyminen ja ennakoiva ajo ei koskaan ole yhtä hyvää kohtuu päiviä ajaessa vs yli 11h päiviä ajaessa.
Tulonhankkimis tarkoituksessa ajaminen on kielletty joten ihan maksimissaan voit veloittaa polttoaineet.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   7.8.24 07:12:41

Polttoaineet, elanto (syömiset) ja yöpyminen. Muuta ei voi laillisesti pyytää. Vaatisin hyvän hotellin omalla huoneella ja kunnon ravintolan illalla, ei mitään pikaruokaa. Enkä todellakaan ajaisi päiväsilteen kun on toisen hevonen kyydissä eikä esim tietoa miten se matkustaa.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   7.8.24 07:23:39

Auto kuluu kyllä 900km kopilla sekä koppi. En lähtisi vaan bensakorvauksella. Ei ole 50-100km. Tästä on vaikea selviä yhdessä päivässä.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 07:36:20

Todennäköisesti kuljetusfirman kimppakyyti tulee edullisemmaksi kuin ajaa itse 900km.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   7.8.24 07:42:45

Aloittajan tekstistä saa käsityksen että ylläpitoon ostajan kuuluu itse hakea hevonen. Ehkäpä hevosen omistaja haluaa vaikka tavata hänet? Silloin ei kuljetus firma ole vaihtoehto.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.8.24 07:57:52

Lähtisin polttoaine ja ruoka palkalla. Tykkään ajamisesta ja viihdyn tienpäällä. Ajastani en veloita, koska sitä tuntuu olevan liikaakin, olen eläkkeellä ja välillä ei aika meinaa kulua, kun ei ole tekemistä.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 08:24:42

Ei varsinaisesti liity asiaan mutta en IKINÄ antaisi hevostani ylläpitoon 450 kilometrin päähän. Sen verran huonoja kokemuksia on. Ei riitä, että näkee ihmisen. Pitää nähdä myös paikka, johon hevonen on menossa. Ja pitää pystyä tsekkaamaan jossain välissä, miltä meno näyttää.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.8.24 08:28:52

Piste ehti ensin :D

Täysin järkipuoli homma antaa / ottaa ylläpitoon puolen Suomen päähän.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   7.8.24 08:37:21

Mikä kysymys tämä on? Luuletko sinä tosiaan yhden reissun tekevän sinusta "kaupallisen kuljettajan"? Tuon logiikan mukaan kaikki satunnaiset hevoskuljetukset pitäisi olla ilmaisia. Jo se minulle sopisi ...

Ei oikeasti kukaan kysele yhtään mitään noiden kuljetusten maksuista. Se on ihan sinun asiasi, pyydätkö 50snt/km, mikä voisi olla kaupallisen kuljetuksen hinta, vai tankkaako kaveri autosi ja maksaa kaikki ruuat, majoituksen ym.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   7.8.24 08:45:50

Tämähän on se ensimmäinen reissu. Sitten kaveri haluaa ehkä kotitallia pidemmälle valmennukseen tai kisareissulle. Voi olla, että heppaa joutuu joskus käyttää klinikalla jne. Kyllä siis itse jonkinlaisen korvauksen ottaisin tuollaisesta hevosen noutamisesta

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.8.24 09:30:55

Minä en ottaisi ja mielelläni kuljettaisin jatkossakin, koska se on mielestäni oikeasti kivaa.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   7.8.24 10:05:04

900kilometriä.
Koppi perässä saa ajaa 8kymppiä. Ja monelle tallille joutuu ajelemaan pikkuteitä. Eli pysädyksineen tuollaista matkaa ajaa 13tuntia. Kun sinun pitää pysähty syömään, kahville, käydä vessassa ja tankata
Laskin tuon matkan keskinopeudeksi 70 kilometriä tunnissa. Todellinen ajonopeus pysähdyksineen voi olla tuota hitaampi.

Ja hevosta varusteineen ja papereineen mukaan ottaessa turhautuu aikaa. Ja koppi pitää siivota reisun jälkeen.
Eli siun kotonta lähtemisestä kotiin palaamiseen kuluu helposti 16 tuntia. Jaksatko ajaa 900kilometriä päivässä?

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   7.8.24 10:12:16

Pitää muistaa et polttoaine ei oo ainut auton kulu pitkää matkaa ajellessa. Seuraava huolto tulee nopeammin ja renkaatkin kuluvat.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   7.8.24 10:32:22

Sinä määrität itse mitä kaveriltasi pyydät. Ei tällä ole mitään tekemistä kaupallisten kuljetusten kanssa. Sä voit sanoa vaikka, että otat 1€/ km tai ihan mitä vaan. Kaveri sitten päättää maksaako sulle vai ottaako kuljetuksen jostain muualta.

Itse jeesasin kaveria kesällä tilanteessa, missä oli käynyt kuskille (eli kaverille) haaveri eikä itse pystynyt ajamaan hevosta ja koppia takaisin tallille. Hain kaverin faijan niiden himasta ja ajettiin kisapaikalle, hevonen koppiin ja kaverin faija ajoi yhdistelmän kotitallille. Meni lähes 12h koko reissuun ja kaveri kysyi mitä on velkaa, niin totesin, että bensat jos maksat niin ollaan sujut. Reissussa pysähdyttiin syömään ja ne kaveri kuittasi jo silloin. Mutta tästä kaverista tiedän, että jos itse tarvitsen apua niin saan sitä myös.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: tuanoin 
Päivämäärä:   7.8.24 13:23:16

1 € km

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 15:34:09

MITÄ IHMETTÄ, eikö hevosten kuskaamiseen tarvi käydä kursseja? Muiden eläinten pieneenkin kuljettamiseen pitää olla kuljetuspaperit kunnosa. lisäksi tuo matka lähentelee jo pitkänmatkan kuljetusta joka on vaativampi juttu.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Out 
Päivämäärä:   7.8.24 16:18:14

Piste, tässähän aloittaja juuri kysyy että mitä kehtaa veloittaa kun ei ole käynyt niitä kursseja. Hevosta ei saa kuljettaa tulon hankkimis tarkoituksessa ilman että käy ne kurssit. Osa ammattilaisista ajaa alle euron kilometri joten tuollaista summaa ei takuulla saa seliteltyä millään, ettei muka olisi ollut tulon hankkimista. Polttoaine ja ruuat olisi minun vastaus.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   7.8.24 16:31:03

Voisin lähteä ilman erityiskorvausta ihan huvikseni jos sattuisin olemaan esimerkiksi lomalla samaan aikaan. En kyllä yhtenä päivänä suostuisi ajamaan edestakaisin eli pistäisin kaverin maksamaan bensat, ruuat ja majoituksen.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.8.24 16:34:55

Jotain rajaa nyt taas näihin juttuihin. Se, että kuskaat kaverin hevosta pientä korvausta vastaan ei taatusti ole yhtään kenenkään mielestä mitään tulonhankkimista. Ihan jo siihen traileriin ja autoon on mennyt huomattavasti enemmän rahaa, mitä saat tuosta keikasta. Tuo ei ole millään tavoin lähelläkään mitään elinkeinoa.

Ja mistä kukaan tietäisi edes. Kenen luulette olevan kiinnostuneita siitä, että aloittaja kuskaa kerran (tai vaikka muutaman kerran) kaverinsa hevosta pientä korvausta vastaan yksityishenkilönä omalla autolla ja kopillaan?

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Epäilijä 
Päivämäärä:   7.8.24 17:41:07

Eikö myyjä osapuoli voisi tulla puolitiehen vastaan. Jos ei niin jättäisin hakematta.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 18:21:16

"MITÄ IHMETTÄ, eikö hevosten kuskaamiseen tarvi käydä kursseja? Muiden eläinten pieneenkin kuljettamiseen pitää olla kuljetuspaperit kunnosa. lisäksi tuo matka lähentelee jo pitkänmatkan kuljetusta joka on vaativampi juttu."

Ei ole pitkänmatkan kuljetus. Tuossahan hevonen on kyytissä vain 450km. Eikä muutkaan eläimet nyt sen kummempia papereita tarvi, kun maan rajoja ei ylitetä. Hevosella pitää passi olla mukana.

Ja mitään yönylireissuja tuomosille matkoille tarvi. 900km on ihan normaali reissu jonka voi ajaa hyvin putkeen. Tuleehan siinä vessatauot, ruokatauot ja hevosen ja tavaroidan lastaustauko, että ei ole yhtä menoa vaan. Ite kävin just 950km vastaavan reissu, ei tehny edes tiukkaa. Kaikenlaisia kermaperseitä sitä onki, jos ei silloin tällöin voi tuomosta reissua tehdä.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.8.24 18:25:33

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.8.24 15:34:09

MITÄ IHMETTÄ, eikö hevosten kuskaamiseen tarvi käydä kursseja? Muiden eläinten pieneenkin kuljettamiseen pitää olla kuljetuspaperit kunnosa. lisäksi tuo matka lähentelee jo pitkänmatkan kuljetusta joka on vaativampi juttu.

Ei todellakaan tarvitse kursseja käydä ja hevonenhan matkustaa vain 450km, mikä ei ole lähelläkään pitkänmatkan kuljetusta. Hevosalan yrityksen omaava tulkitaan ammattilaiseksi ja hänellä pitää olla luvat kunnossa, tavallinen tallaaja voi kuljettaa omia ja kavereitten hevosia ilman.
Toi kuljettajapätevyyskin sisältää vain muutaman tunnin teoriaa ja ruksi ruutuun kirjallisen kokeen ja saa olla aika tollo,jos siitä ei selviä.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.8.24 18:50:14

...; samaa ihmettelen, porukka pitää mahdottomana reissuna, yöpyä pitäisi välillä ja 450 ajettua muuttuu yhtäkkiä vaaralliseksi ja väsyneeksi jolla ei hokspttimet pelaa. Yllätyin, luulisi että hevosväelle varsinkin tuo on rautaperseajo ilman isompaa showta mutta ei näköjään, yötä pitä olla.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.8.24 19:37:36

14h reissun jos tekee ehtii olemaan parituntia perillä ja rauhassa lounastamaankin. Miksi yöpyä pitäisi?

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Houha 
Päivämäärä:   7.8.24 19:57:59

En ottaisi ihmistä kuljettamaan hevosta joka ei edes 900 km päiväreissua jaksa tehdä ruoka ja kahvitauolla. Ja ne tauot pidettäisi ilman muuta menomatkalla jotta hevosen viettämä aika kopissa on minimi. Olen aivan samaa mieltä kolmoispisteen kanssa että täytyy olla melkoinen kermaperse jos ei tuo vertaa kykene.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Lilliputti 
Päivämäärä:   7.8.24 21:38:43

Älkääpä jakako väärää tietoa. Jo yhden kerran rahaa vastaan kuljetus on kaupallinen! Saa korvata kohtuulliset kulut. Ei tod mitään km-korvauksia

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   7.8.24 22:37:11

Älä aja

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Ismo 
Päivämäärä:   7.8.24 22:39:41

Kaupalliseen kuljettamiseen tarvitaan tutkinto. Kaupallinen kuljetus on kuljetus josta maksetaan.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 06:37:21

Nyt ihmiset sotkee keskenään ammattiliikenteen ja kuljettajapätevyyden. Eipä ole ihme että tarkastuksissa hevoskuljetukset loistavat valtavilla rikemäärillä.

ammattikuljettaja on ihan eri asia kuin eläinkuljetuspätevyys tai pitkänmatkankuljetuslupa.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.8.24 08:52:58

Oletko työtön , kouluttamaton, vai osinko miljonääri? Miten et laske auton, trailerin kuluja miksikään? Tai omalle ajalle mitään arvoa? Entä jos ajat kolarin, hevonen loukkaantuu? Tiedäthän että kuski on vastuussa. Älä sitten pari, miten kaverisi vetäytyi vastuusta, ja jäät vielä maksajalsi kaikelle.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: oonvaikia 
Päivämäärä:   8.8.24 09:21:18

Millainen koppi? Mietin että on hevoselle aika pitkä rupeama + tauot seistä kopissa ilman paussia. Se että pitkiä matkoja ajellaan ei tee siitä yhtään eläinystävällisempää. Kunnon hevoskuljetusautossa matkanteko on miellyttävämpää ja tasaisempaa. Likkenteen melukaan ei kuulu niin paljoa. Itse selvittäisin onko joku raviharrastaja tms. liikkeellä niillä seuduin ja yrittäisin saada hepan kyytiin. Jos sen saisi edes 100-150km päähän se olisi jo parempi kaikkien kannalta.

Vastuukysymykset kannattaa ottaa vakavasti sekä miettiä huolella. Luonnostele juristilla kunnon vastuuvapaussopimus ja vaadi allekirjoitus ennen matkan alkua. Siltä varalta että koppi hajoaa tai heppa potkii sen paskaksi ottaisin jonkun 500e panttia etukäteen. Jos kaikki sujuu hyvin palauttaisin summan tietenkin. Muutaman ikävän kokemuksen jälkeen ylipäänsä ottaisin sovitun palkkion etukäteen. Vähänkin kitinää, narinaa tai mussutusta niin koko homma peruuntuisi sillä silmänräpäyksellä. Kaiken kaikkiaan suosittelisin ehdottomasti ammattikuljetusta ja mielelläni auttaisin sellaisen löytämisessä. Vaikka lopulta lähtisinkin itse kuskiksi niin tekisin selväksi etten ole jatkossa käytettävissä. Jokaisen hevosenomistajan tulee mielestäni järjestää asiansa niin että joko hommaa itselleen sopivan kuljetuskaluston tai sopii parin tutun tai tp:n kanssa kuljetuksista vähintään hätätapauksissa ja mahdolliset valmennukset.

Mitä hintaan tulee niin vähintään bensat, ruoat, juomat, kaikki hepan kulut + traikun siivous sekä pantti 500e, juristin konsultointikulut vastuuvapaussopimusta varten(200e?) sekä rahallinen korvaus ajasta. Kaikki etukäteen selvällä rahalla suoraan käteen. Ei taitaisi reissua tulla ;D Toki autan kaveria mutta tämä nyt menee jo vähän yli ja tuntuvan rahallisen menetyksen uhka on todellinen. Ajasta puhumattakaan.

  Re: Ei kaupallinen kuljetus, km korvaus

Lähettäjä: %% 
Päivämäärä:   8.8.24 09:21:45

Kaupallinen kuljetus on:
"henkilö saa eläinten kuljetuksesta korvauksen, vaikkei kuljeta eläimiä työkseen tai harjoittaakseen ammattia tai elinkeinoa"

Ei kaupallista taas on:
"harrastaja (ei hevosiin liittyvää yritystoimintaa) kuljettaa omia harrastehevosiaan tai jonkun toisen harrastehevosia korvauksetta tai korkeintaan polttoainekuluja vastaan."

Eli jos pyydät enemmän kuin polttoainekulut katsotaan kuljetus kaupalliseksi. Mikä tarvitsee eläinkuljettajaluvan.
Suurin osahan näistä "no, maksa bensat ja pari kymppiä vaivanpalkkaa" ei päädy mihinkään, mutta jos jotain tapahtuu ja aletaan selvittämään oliko kuskilla kuljetuslupa niin voi tulla vaikeuksia. Itse en lähtisi tuohon.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.