Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Maalle? 
Päivämäärä:   6.8.24 12:26:38

Pohditaan muuttoa maalle, mutta kyseisessä paikassa pitäisi todennäköisesti aurata itse. Ainakin edellinen omistaja on hoitanut tien omaan pihaan ja myös naapureille, koska muitakaan halukkaita ei ole ollut. Omaan pihaan on puolisen kilsaa ja varmaan saman verran tietä vielä naapureille.

Jaksaako tätä, kun käy itse päivätöissä vai onko ihan vihonviimeinen riesa?

Hahmotan kyllä, että tiessä on muutakin hommaa kuin auraus, mutta se on usein vähän paremmin omiin aikatauluihin sovitettavissa, auraus on tehtävä silloin kun lunta tulee. Traktori on tulossa pihaan joka tapauksessa, joten ihan sen hankinnasta ei tarvitsisi aloittaa.

Mutta silti mietityttää, kun kokemusta tällaisesta ei ole. Kukaan ei tietysti voi oikeasti tietää jaksanko minä, mutta jaksaisitteko te tai onko kokemusta?

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 12:29:06

Kuka sen sitten auraa kun sinä olet töissä ja sillä välin on tullut hirveästi lunta? Ethän pääse edes kotio.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.24 12:30:07

Tiekunta voi ostaa aurauksen ulkopuoliselta.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 12:32:49

Meillä on 200 m omaa tietä ja noin 3000 m2 aurattavaa pihaa. Kunnolla kun on satanut lunta, niin tässä menee ammattilaisellakin puoli tuntia. Saati nyt jos itse rupeaisi tuuskaamaan. Olen suosiolla ulkoistanut homman.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Sekä että 
Päivämäärä:   6.8.24 12:37:36

Sopii kuvioon kun on useampi ihminen talossa jolla on aikaa aurata silloinkin kun tulee yllättäviä tilanteita. Meillä on aina joku kotona ja auraa pihatiet mutta tuo valtion tie tuossa jota pitäis kulkea on huonommin hoidettu. Kuuluu luokkaan ö...
Tosiaan mieti että niitä urakoitsijoitakin on tekemään homman silloin kun tulet töistä ja tie on tukossa. Eli silloin tällöin voi käyttää urakoitsijaa jos siellä sellainen lähistöllä muitakin pikkuteitä ajelee.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   6.8.24 12:41:47

Hommaa neliveto.
Meillä on 700 m peltotietå mikä tuiskuttaa helposti umpeen.
Naapurin aurausurakoitsija käy vetämässä polanteita ja syvemmältä jos on tarve. Muuten lingotaan itse.
Aika paljon saa lunta tulla etten pääse nelikolla omaan pihaan.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.24 12:47:41

Ei oo ikinä aurattu aamuisin kun on maalla asuttu. Nelivetoauto niin pääsee ja ehtii aurata kun tullut töistä. Nykyisin 4 yötä viikosta kaupungissa ja pihaan on päästy kun on tultu kotiin.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.8.24 12:50:32

Ulkoista homma jollekin

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 12:59:55

"Ainakin edellinen omistaja on hoitanut tien omaan pihaan ja myös naapureille, koska muitakaan halukkaita ei ole ollut."

Ei tien auraajan tarvitse asua samalla tiellä ja harvoin edes asuukaan. Aurauksen voi hoitaa kuka vaan, joka alueella urakoi.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:14:20

Sinne voi pyytää jonkun ulkopuolisen auraamaan. Helppoa kun on hyvä traktori varusteineen ja taito . Riippuu talvesta. Joinakin talvina lunta tulee paljon. Puoli kilometriä jo pitkä matka jos on hankala talvi ja pieni traktori...

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.8.24 13:16:06

En koe erityisen raskaaksi. Muutaman kerran vuodessa on joutunut heräämään aikaisemmin, että ehtii auraamaan. Jos on kiire, otan vaan suurpiirteisemmin.

Ja siltä naapurilta kun laskuttaa lumitöistä 75e/h + alv, niin saa oman pihan auraukulutkin pidettyä minimissä.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:17:22

Joo, sillä omalla traktorilla kannattaa hiulata sitten vain kotipihaa ja antaa tien auraus jollekin kellä on taito ja isot koneet.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   6.8.24 13:19:03

Oikeastikko mietit että jaksatko aurata 500m tietä traktorilla!!

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   6.8.24 13:19:11

Eipä ne urakoitsijatkaan ole aina joka paikassa auraamassa just sun tietä auki, kun tulet töistä.. meillä hoiraa yksi tiekunnan osakas, tie n.1,5 km yhteeensä. Eihän sitä lingon kanssa vedä kuin 20 min. Toki voi @!#$, jos ei töistä tullessa pääse kotiin, kun ei ole aurattu ja päivän aikana tulee saatanasti lunta. Meillä homman hoitaa siis eläkeläiset, jotka tosin taas eivät viitsi aurata niin usein kuin olisi tarvis ja silti joutuu taiteilemaan hangessa...

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.8.24 13:23:21

Me ollaan ostettu pihatien ja pihan auraus ihan ulkopuoliselta, joka käy täällä päin muitakin pihoja auraamassa. Ei todellakaan ehtisi tai jaksaisi itse. Auraaja käy useimmiten iltapäivällä meillä, joten meillä on myös nelivetoauto sitä varten, että pihasta pääsee, vaikkei olisi juuri aurattu.

Yksi naapuri on halunnut aurata oman pihatiensä itse ja toinen saman tien varrella asuva perhe on usein vähän vaikeuksissa, kun aurataan niin harvoin ja huonosti.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   6.8.24 13:31:59

"Ainakin edellinen omistaja on hoitanut tien omaan pihaan ja myös naapureille, koska muitakaan halukkaita ei ole ollut."

"Ei tien auraajan tarvitse asua samalla tiellä ja harvoin edes asuukaan. Aurauksen voi hoitaa kuka vaan, joka alueella urakoi."

Pitäähän niiden naapureidenkin sitten kuitenkin keksiä asiaan jokin muu ratkaisu, jos aloittaja (tai kuka siihen muuttaakin) ei halua tai pysty auraamaan. Ostaa ilmeisesti ulkopuoliselta, jos ei heillä itsellään aikaa, halua ja välineitä ole. Helppohan siinä on ollut ilmoittaa haluttomuutensa aurata, kun innokkaampi naapuri sitten noin vain tekee työt heidän puolestaan!

Kannattaako aloittaja sinun siis edes ryhtyä tai tarjoutua tekemään aurauksia, jotka vievät aikaa ja vaivaa? Ehkä lähdette heti alkajaisiksi selvittelemään muita vaihtoehtoja, auraajia ja hintoja, kun maksajiakin olisi kuitenkin useampi?

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Håmå 
Päivämäärä:   6.8.24 14:01:37

Ei nykyään sada lunta koska ilmastonmuutos. Ei siis huolta.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Maalle? 
Päivämäärä:   6.8.24 15:19:21

Hyviä pointteja teillä, kiitos niistä!

Lähialueella on myyjän mukaan hyvin vähän maanviljelijöitä tms joilta aurauksen voisi ostaa, mutta tokihan on totta, että joku siellä pakosti ne muutkin tiet hoitaa. Luulisi siis, että sen jostain ulkopuoliselta urakoitsijaltakin saisi ostettua, tosin olen kuullut, että heilläkin on töitä niin paljon, että tiedä sitten kuinka helppoa. Nelivetoauton hankinta saattaa kyllä olla edessä joka tapauksessa, jos tuonne päädytään.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: säät vaihtelee 
Päivämäärä:   6.8.24 15:35:20

Täällä kirjoitella kuin kaikki asuisi maassamme samassa pisteessä!?

Hirveä on taatusti ero onko se naurattava tie Turun seudulla tai Pohjois-Lapissa!
Toisaalla voi ruoho vihertää kun jossain tulee vielä metri lunta!

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   6.8.24 16:14:35

Håmå on oikeassa. Eräskin vihreä poliitikko julisti parikymmentä vuotta sitten, että 2020-luvull ei Helsingissä ole enää lumitalvia.
Minkä kaikki Helsingissä asuvat voivat muutaman viime talven perusteella todistaa..

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:50:20

Maalla asuessa joutuu "jaksamaan" yhtä ja toista.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: maan kehnoin 
Päivämäärä:   6.8.24 16:57:17

Joku vuosi sitten vierailin Helsingissä eräänä lumitalvena.
Olihan sitä lunta tullut muuallakin ihan reilusti.
Missään en ollut nähnyt niin kehnosti aurattuja paikkoja, kadunvarret täynnä lumen alle jääneitä muumioautoja. Jalankulkijat rämpivät 15cm lumessa, todella surkeasti hoidettu auraukset koko kaupungissa!

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   6.8.24 17:27:54

maan kehnoin: En tiedä Helsingistä, mutta ainakin Turku on säästösyistä myynyt pois paljon kalustoaan, kun on ollut vähälumisia talvia. Esim. tiekarhuja on enimmillään ollut 15 ja muutama talvi sitten enää 4. Ja sen kyllä sitten todellakin huomaa, kun kadut ovat talvella kuin kyntöpeltoa. Nyt niitä on taidettu hommata taas käytettäväksi jokunen lisää, mutta eipä voi kehua.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Lunta 
Päivämäärä:   6.8.24 18:14:53

Helposti jaksaa, jos kalusto on kunnossa eli traktori, lumikauha ja kunnon linko. Ja auto sellainen, ettei aina tarvitse olla lumitöitä tehtynä aamulla ennen töihin lähtöä, kun yöllä on 5 cm satanut lunta. Jos pari kertaa talvessa sattuu tulemaan lumimyrsky niin että joutuukin auraamaan aamua iltaa, niin ne kerrat jaksaa helposti herätä aikaisemmin.

  Re: Jaksaako tien aurausta itse?

Lähettäjä: Ice 
Päivämäärä:   6.8.24 18:35:10

”Helposti jaksaa, jos kalusto on kunnossa eli traktori, lumikauha ja kunnon linko.”

Tämä. Mutta paljon olet valmis panostamaan siihen traktoriin ja osaatko korjata ja huoltaa itse yhtään..? Kalusto kuin kalusto kun on aina välillä hajalla. Lisäksi hyvä nelivetotraktori etukuormaajalla maksaa helposti sen 20t€, ja siltikin se on vanha. Jos auraat muillekin kuin itsellesi sen tien, niin aurauksen on syytä myös tapahtua.

Meillä on ollut pihatraktorina Valmet 502 vm. -74 nyt kohta 20v, se maksoi aikanaan 5500€ ja epäilen että saman siitä saisi nytkin myydessä. Ruma, mutta toimii 99% ajasta. Perässä lumilinko. Mutta tuo ei ole sellainen traktori jolla lähtisin yleisiä teitä auraamaan, oman pihan ja 100m pihatien sillä on kyllä saanut putsattua. Mutta toki se ongelma tulee yleensä juuri silloin kun traktoria oikeasti tarvitsisi, eli talvella, pimeällä ja lumituiskussa. Lisäksi takaveto tarkoittaa sitä, että ketjut on oltava heti kun lunta tulee, ja pahoista paikoista (esim jos haukkaa ojaan) se ei talvella kovin helposti nouse takaisin ylös. Vaatii siis tarkkuutta siihen ajamiseenkin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.