Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Firettääkö täällä kukaan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.8.24 12:19:03

Eli tavoitteleeko täällä kukaan taloudellista riippumattomuutta ennen eläkeikää ja minkälaista elintasoa haluat pitää yllä, jos tavoitteessasi onnistut?

Tämä "firettäminen" oli paljonkin otsikoissa ennen koronaa ja sen mukana tuomaa pörssiromahdusta, sekä ennen korkojen nousua. Mediat kirjoittivat parikymppisistä, joiden tavoitteena oli tyyliin 40-vuotiaana jäädä pois jo työelämästä.

Onko sinulla ko. tavoitteet ja millä keinoin pyrit tähän?

Re: Firettääkö täällä kukaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:44:58

Lama karsii turhat haihattelut. Nämä nuoret kun eivät olleet vielä nähneet lamaa niin elivät nousukauden hurmassa ja hyvässä uskossa. Saituri ja Pohattakin luovuttivat aikoja sitten, toisella taisi hajota pääkin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.24 14:43:06

Minä, tai tasaisesti koitan sijoittaa niin että voisi ainakin vähän aiemmin eläköityä. En kuitenkaan kituuta ja elän myös varsin leveästi, mutta hieman varaudun tulevaisuuteen

Lähettäjä: Joutomies 
Päivämäärä:   6.8.24 14:51:33

En firetellyt mutta downsiftasin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.8.24 14:55:17

Miehelläni on suht alhainen eläkeikä, ja itsekin haluaisin jäädä pois palkkatyöstä n 58 -vuotiaana.

Säästän suht ahkerasti, ja suunnittelen taloudelliset asiat aika tarkkaan. En ole ostanut hevosta, enkä kesämökkiä.

Elintasosta olen ajatellut sen verran, että velattoman asumiseen menee n 500€/kk (vastike) ja muuhun elämiseen n 1500€/kk. Eli ei tarvitse kitsastella, mutta tuhlailevastikaan ei voi elää. Minulle suurin ilo olisi päästä pois pakkotahtisesta toimistotyöstä, joka ei ole ollut motivoivaa enää pitkiin aikoihin. En ole kovin sosiaalinen luonne, joten en usko että jään kaipaamaan työelämää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.8.24 15:41:39

En todellakaan usko moisessa onnistuvani, mutta teoriassa saattaisin päästä vähän ennen eläkeikää asemaan, jossa tulisin säästöillä toimeen eläkkeen alkuun asti. Vaan saapa nähdä onko mitään eläkkeitä enää minun ikäpolvelle tarjolla...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.8.24 15:48:39

Ei onnistu ilman lottovoittoa. Laskennallisesti tarvitsisin vähintään 3 miljoonaa ylläpitääkseni nykyistä elintasoani oletettuihin monttubileisiin asti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.8.24 16:06:08

"Minä, tai tasaisesti koitan sijoittaa niin että voisi ainakin vähän aiemmin eläköityä. En kuitenkaan kituuta ja elän myös varsin leveästi, mutta hieman varaudun tulevaisuuteen."

Sama täällä. Eläkeikä jotakin 70v (ja kyllä, mulla on edelleen uskoa kansaneläkkeeseen), ja jos 15v aiemmin pystyisi jäädä pois, niin olisi huikeaa. Siihenkin on vielä matkaa, mutta ajoissahan eläkesäästäminen pitääkin aloittaa.

Lähettäjä: Kyllä vaan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:07:34

Kyllä, toki löysin koko firettämisen vasta lähemmäs 5-kymppisenä, joten ei onnistunut ihan niin nuorena. Onneksi olimme aloittaneet puolivahingossa asuntosijoittamisen jo vuosia aiemmin ja kasvattaneet asuntosalkkua tasaisesti, joten enää ei ole pitkä matka.

Myimme ison ok-talomme, kun lapset olivat muuttaneet pois ja muutimme paljon pienempään. Kumpikin tekee nykyään suht huonopalkkaista osa-aikatyötä, joten meillä kyse on nyt ennemminkin coastal firettämisestä. On riittävästi aikaa ja rahaa matkustella.

Tavoitteena kuitenkin vielä parin vuoden sisällä myydä tämä nykyinenkin talo ja lähteä kiertämään maailmaa.

Ihminen pärjää lopulta aika pienellä. Kun ikää on tullut lisää, niin tarve materiaan on vähentynyt, autojen ei tarvitse olla uudenkarheita, toimivat ja hajuttomat kulkuvälineet riittävät. Vaatteita emme juurikaan ostele kuin tarpeeseen, ruoka tehdään hyvinkin pitkälle alusta asti itse. Kaikki kilpailutetaan ja pyritään kaikin puolin käyttämään rahaa järkevästi. Kaikki säästöön jäävä käytetään matkusteluun ja osakkeisiin.

Molempien eläkkeet tulevat olemaan aika pienet, mutta muiden sijoitusten turvin käytettävissä oleva rahamäärä tulee olemaan parempi kuin molempien ollessa kokopäivätöissä hyvillä palkoilla. Eläkeikään mulla on vielä 16 vuotta, siihen saakka elellään sitten vielä hiukan pienemmällä budjetilla, mutta matkustellen.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   6.8.24 16:13:04

*** : kannattaa muistaa, että aika harva elää täyspainoista elämää laskennalliseen eläkeikään asti. Ihminen tulee vanhempana toimeen vähemmälläkin.

Ja nuo lottovoitto-laskelmat perustuu usein siihen, että eläke aikanaan olisi 0€ (harvemmin niin) ja ettei pääomalle saisi lainkaan korkoa (harvemmin niinkään).

Totta on, ihan pienellä pääomalla firettäminen ei onnistu.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   6.8.24 18:13:16

Tavallaan, säästän kuukausittain rahastoihin ja kun miinustaa verot niin tätä vauhtia 20 vuoden päästä voin nostaa 100t€ käyttöön. Olen silloin 60-vuotias, todennäköisesti asuntolainani jo maksanut aikoja sitten joten voin silloin ainakin vähentää työntekoa esim puoleen. Eläkeikäni olisi muuten todennäköisesti 67-vuotta. Aika korkea.
Luulen etten halua jäädä kokonaan laakereille liian aikaisin, pysyy nuppi kunnossa kun sitä käyttää.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   6.8.24 18:37:50

Jäin 48. Tai teen vielä satunnaisesti töitä, jos kiinnostaa tai jos joku tarjoaa. 1pvä 2kk sisään tehny. Vielä on mennyt hyvin. Piknikillä tässä järvenrannalla.
En o firettäny, mut säästänyt ja ollut fiksu, kai. Omaisuus alle millin, eikä nyt niin kovin fiksusti sijoitettuna. Tarviinnsen 20k ainakin käteistä puskuria oman mielenrauhan takia.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   15.8.24 12:11:33

Ei todellakaan näillä palkoilla ja menotasoilla...

MUTTA yritän pistää 200€ rahastoihin per kk kun olen nyt duunissa jonkun aikaa taas ollut. Mun ajatus on että joskus 50v päälle (riippuen tuloista ja fiiliksistä) voisin alkaa tekemään 3pvä työtä ja täydellistä olis jos 60- eläke, tekisin esim 2pvä. Tuo onnistuu hyvinkin jos 55v olis velaton asunto.

Mun mielestä on hullua että työläisistä puserretaan hirveästi tehoja irti, ennemmin pitäisi työajat tehdä joustaviksi ja palkata enemmän porukkaa töihin. Sen sijaan että yks tyyppi tekee 100% (ja välillä joustaen 120%) työaikaa ja toinen kaveri tekee 0% työaikaa ja nauttii valtion tuista niin ennemmin 50% ja 50% ja mahdolliset tuet sitte molemmille. Mut taitaa olla toisen ketjun asiaa tää

Lähettäjä: Kyllä vaan 
Päivämäärä:   15.8.24 12:14:56

Tekisin itse mielelläni vielä osa-aikatyötä, enkä tarvitsisi sen lisäksi mitään tukiakaan. Mutta hyvin vaikea on löytää mitään järkevää.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   15.8.24 12:50:58

Täytän tänä vuonna 60 ja aina elänyt säästeliäästi. Heppoja harrastin kolkyt vuotta, ostin nuoren, koulutin ja myin voitolla pois. Näin maksoin ekan taloni, joka velaton ja vuokratulo nyt siitä säännöllistä. En siis elänyt tyyliin ” tämä loppuelämäni hevonen”, vaan ai kauheeta ihan itsekkäästi perhettäni ajattelin ja samalla sain nauttia heppojen kehittymisestä.

Nyt uuden miehen kanssa puoliksi okt, eikä velkaa tästäkään. Olen aina työskennellyt matalapalkka alalla, matkustellut n. joka viides vuosi enkä miehellä maksattanut elämistäni.
Tarkkana vain sai olla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.8.24 15:48:47

"Ja nuo lottovoitto-laskelmat perustuu usein siihen, että eläke aikanaan olisi 0€ (harvemmin niin) ja ettei pääomalle saisi lainkaan korkoa (harvemmin niinkään). "

-Nuoret joutuu oikeasti varautumaan siihen, että eläkettä ei ole. Koron lisäksi pitää huomioida inflaation vaikutus hintatasoon. Mikään ei ole saman hintaista enää 40v kuluttua. Täytyy myös huomioida, että osa sijoituksista ei menesty, tulee myös tappioita, joita tuottojen pitää pystyä kattamaan. Sen varallisuuden lisäksi, jolla aikoo elää, pitää olla varhain työelämästä irroittautuessaan kasassa myös kaikki se omaisuus, jota haluaa elämässään saada. Esim. omistusasunto maksettuna ja kaikki loppuiän aikana sen kohdalle tulevat remontit tai seuraavan asuntoon vaihdon kustannukset varattuna. Työelämässä pysyvä voi maksella asuntolainaa kaikessa rauhassa ja alkaa sitten säästää isompaan remonttiin, koska tulot jatkuu. Työelämästä lähteneellä on vain se raha, jota on ennen lähtöään ehtinyt haalia. Vanhana myös voi tulla terveydellisiä haasteita, joiden ratkaiseminen mukavasti voikin olla kallista. Ei siis voi nojautua vain siihen, että nyt nuorena ja terveenä pärjää pienellä summalla ja korot auttaa.

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   15.8.24 17:33:59

No mulla ehkä firettämisen (koskaan kuullutkaan termiä ennen tätä) ja downshiftaamisen yhdistelmä, eli olen downshiftannut mutta kerään kuitenkin sillä tavalla pesämunaa että tavoitteena on jättäytyä eläkkeelle heti ensimmäisenä päivänä kun se ensimmäisellä mahdollisella varhennetulla osa-aikaeläkkeellä tjsp on vaan teknisesti mahdollista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.