Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 12:19:01

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12504

Kansalaisaloite.fi -> Kissojen vapaana pitäminen kiellettävä

Allekirjoittakaa aloite, jakakaa..

Vieläkään osa ihmisistä ei halua hyväksyä, että heidän valvomatta irti pidettävistä kissoista on haittaa. Valitettavan itsekästä toimintaa, mutta onneksi ajatusmaailma on hitaasti muuttumassa.

Ja teille, jotka tähänkin varmasti tulette hokemaan "kissan lajityypillisestä elämästä", pidättekö hevosiannekin vapaana luonnossa laiduntamassa? Ette. Koiria vapaana saalistamassa ravintoa? Ette. Kissa ei ole poikkeus tähän, se on ihan yhtälailla luontoon kuulumaton lemmikki.

Kyllä, kissat tappavat jyrsijöitä, mutta myös ihan yhtä paljon esimerkiksi pikkulintuja.

Jos vieläkin olet sitä mieltä, että sinun kissallasi on "oikeus" kulkea valvomatta muiden pihoilla, vastaahan siihen, onko tosiaan mielestäsi oikein, että minä en saa omalla tontillani ulkoilla omien kissojeni kanssa ilman että jostain naapurista tulee irrallan oleva kissa pihaan ja pilaa meidän ulkoilun ja kissani haluaa stressaantuneena sisälle. Kenen mielestä tämä on ok? Tai se, että omat kissani eivät voi omalla pihallani olla verkotetulla terassilla, kun jostain naapurista tulee toinen kissa verkon taakse ja omat kissat murisevat ja muuttuvat stressaantuessaan agressiivisiksi jopa toisilleen?

Uskomattoman itsekästä ajatella, ettei valvomatta kulkevasta kissastasi olisi haittaa muille lähistöllä eläjille, vain koska sinä et koe niin etkä näe haittoja, kun et kulje mukana.

Allekirjoittakaa.. kiitokset jokaiselle joka vaivautuu auttamaan tähän puuttumiseen!

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   6.8.24 12:26:06

En todellakaan allekirjoita. Meillä maalla kissoilla on oma työnsä jyrsijöiden kurissapidon parissa, eikä tätä työtä voi toteuttaa jos ei saa liikkua vapaana.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 12:30:02

En todellakaan allekirjoita. Onhan tässä nähty miten käy kun kissat eivät hoida hiirenpyyntiä. Rottaongelmaa kaupungeissa ja punkit lisääntyvät valtavasti kun niiden isäntäeläimiä eli kaikenlaisia jyrsijöitä on paljon.
Onko oikeasti niin että halutaan ennemmin käyttää ympäristölle vaarallisia myrkkyjä?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.8.24 12:32:31

Muuta maalle niin ei tarvi kissojen stressaantua aidatulla alueella. Sisäkissat ne vasta kärsivätkin.
Arvaa kuin paljon mua v*tuttaa ääliöt metelöivät naapurit, tarttisko tehdä aloite ettei kaikkien tarvi kulkea vapaana tai lisääntyä?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.24 12:36:08

En varmasti allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.8.24 12:37:13

Aloittaja miettiköön asian uudestaan, typerä aloite.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 12:37:27

"Rottaongelmaa kaupungeissa"

Ei kissoja voi kaupungeissa käyttää turvallisesti rotanpyyntiin. Suuri osa kissoista ei edes metsästä rottia.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   6.8.24 12:40:08

En todellakaan allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   6.8.24 12:41:17

Allekirjoitettu.

Ja jatkossakin loukutan irtokissat ja pidän huolen, ettei tahallaan irti päästänyt omistaja saa sitä takaisin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 12:44:19

Todellakin allekirjoitin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.8.24 12:51:48

Typerä aloite, en todellakaan allekirjoita. Ei jyrsijätorjuntaa tehdä sohvan nurkasta.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.24 12:51:55

Allekirjoitan aivan varmasti. Jatkuvasti lähiseudun puskaradiossa KAUPUNKIalueella irti kulkevia kissoja.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.8.24 12:53:33

En

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Joku raja 
Päivämäärä:   6.8.24 12:55:53

Taajamassa voi kieltää mutta maaseutu jätettäköön rauhaan!
Tulette vielä kiittämään sillä tuo kielto maaseudulla osuisi kaupunkieläjän omaan nilkkaan. Ei niitä kissoja maalta sitten kaupunkiin enää riittäisi kun ei saisi päästää kissaansa edes ulos ja toisiin katteihin kontaktia ottamaan.Taajamakatit olisi kaikki steriloitu niin eipä paljon lisäännyttäisi sielläkään.
Kielto maalla johtaisi maatiaiskissojen sukupuuttoon. Vain joku kasvattaja jolla olisi tarvittavat tilat pitää kollikattia sisällä pystyisi käytännössä tuottamaan pentuja. Kuka maalla yleensä haluaisi hiirikissan joka on pelkästään sisätiloissa kasvanut? En minä ainakaan. Kyllä saalistuskäytös pitää emolta oppia ulkona.
Sitten voi myös oikeasti miettiä mitä kissa tarvitsee lajinomaiseen käytökseen. Tarvitseeko ulkoilmaa ja virikettä ilman ihmistä narun päässä. Todellakin mielestäni tarvitsee eikä se virike tule tarhassakaan. Tarhassa kissa turhautuu aivan yhtä pahoin kuin ikkunasta saalista katsoessa. Saalistustilanne pitää saattaa loppuun muuten seuraa ylijännittynyt katti. Sitten pitää tehdä se pallomeri kissaparalle että se saa sieltä muka saalistaa jonkun makupalan purkista. Tuollaistakin olen lukenut yhden kissaansa tarhassa pitävän tekevän...en ole vakuuttunut.

Mutta tosiaan jättäkää maaseudun ja erityisesti maatalojen kissat rauhaan noilta typeriltä aloitteiltanne!

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   6.8.24 12:57:12

En allekirjoita

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   6.8.24 13:00:18

Älkää ottako kissoja kaupunkeihin. Kissojen pitää saada olla kissoja

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.8.24 13:03:22

En takuulla allekirjoita. Ei kaivata enempää masentuneita kisuraukkoja homehtumaan kerrostaloissa!

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.24 13:05:34

En todellakaan allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Mörkki 
Päivämäärä:   6.8.24 13:05:42

"Mutta tosiaan jättäkää maaseudun ja erityisesti maatalojen kissat rauhaan noilta typeriltä aloitteiltanne!", juuri tämä, samaa mieltä.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.8.24 13:07:00

Jos mitä, ne kissojen vuosikausia säilömiset esyläisten kissatarhoissa tulee kieltää!

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:07:42

Kyllähän ne maatalojen kissat saavat omassa pihassa hiirestää. Muualla niiden ei kuulukaan luuhata.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.8.24 13:07:53

"En todellakaan allekirjoita. Meillä maalla kissoilla on oma työnsä jyrsijöiden kurissapidon parissa, eikä tätä työtä voi toteuttaa jos ei saa liikkua vapaana."

Just näin. En todellakaan allekirjoita!

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:08:56

Typerä kansalaisaloite. Kaupungissa ja taajamissa voisikin kieltää kissojen irti pistämisen mutta maalla kuten esim meidän tallikissa niin miksi ihmeessä se ei saisi kantaa myyriä viereiseltä pellolta ? Se ei käy kauempana kuin lähipellolla ja on leikattu.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:15:05

En allekirjoita. Ennemmin kieltäisin sisäkissojen pitämisen. Silti molemmat tavat pitää kissoja voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti, joten tarvetta olisi kieltää ainoastaan huono eläintenpitoon.

Valitettavasti vapaana kulkevat hevoset aiheuttaisivat liikaa haittaa naapureiden puutarhoissa ja pellolla, joten ne olen sulkenut (useamman hehtaarin kokoiseen) aitaukseen. En silti kieltäisi hevostennpitämistä kaupunkimaisemmissakaan oloissa. Maailma ei parane säännöillä, vaan elämällä elämää ja toimimalla itse parhaalla mahdollisella tavalla.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   6.8.24 13:15:43

En todellakaan allekirjoita, todella typerä aloite.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   6.8.24 13:21:46

Surullista miten kissaa ei vieläkään arvosteta eläimenä, kun näitä kommentteja katsoo. Ei ole eläinten (eikä luonnon) ystävän toimintaa kissan vapaana pito.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:23:39

En missään nimessä allekirjoita. Joskus itsekin ollut vapaata ulkoilua vastaan mutta nykyään pidän kaikki 7 kissaani vapaana. Ja olen ylpeä siitä

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   6.8.24 13:27:49

Kyllä kissoja arvostetaan maalla. Meidän kissat nukkuvat yönsä ihmisten vieressä, syövät lihaa, rokotetaan ja madotetaan säännöllisesti. Ovat onnellisia ja tyytyväisiä ja hiirikanta on hävinnyt pihapiiristä.
Meiltä on useampi kilometri isommalle tielle, naapurit tuntevat nämä ja ovat tyytyväisiä siihen, että heiltäkin ovat jyrsijät hävinneet.
Väitän, että näiden elämänlaatu on huomattavasti parempi kuin yhdelläkään sisäkissalla. Jos jäävät joskus Ilveksen kynsiin loppu on nopea ja ovatpahan ainakin eläneet kissan elämää.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   6.8.24 13:29:33

Ai niin, meidän 8 edesmenneen kissan keski-ikä on ollut noin 17 vuotta, yksikään ei ole hä innyt tai kuollut tapaturmaisesti. Lähes kaikki kuolleet vanhuuteen, kaksi muista syistä.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   6.8.24 13:32:41

En todellakaan allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:34:13

Meinaatteko että esimerkiksi Helsingin kadut tulisi olla kissoja täynnä hoitamassa rottaongelmaa? Nykyinen rottaongelma johtuu esimerkiksi huonosta jätehuollon huolehtimisesta ja roskaamisesta. Kaupunkien rottaongelman ei todellakaan tule olla irrallaan olevien kissojen vastuulla :D

?// Voi kuule, asun maalla. Se ei silti tarkoita että haluan tontilleni vieraita kissoja. Minun kissoillani ei ole mitään hätää meidän tontilla. Aivan typerää tulla hokemaan, että sisäkissat ovat ahdistuneita ja masentuneita, joo eivät ole. Naurettavaa ajatella että sisäkissat "kärsivät".

Tiedättekö että kissoilla on omat reviirit? Minun eikä kissojeni tule sietää reviirillämme muita vierailijoita. Oletteko ikinä huomanneet tappelujälkiä vapaana olevilla kissoilla? Ei, nekään eivät tule edes vapaana ollessaan toimeen, sillä ovat olleet toistensa reviirillä.

"Kyllä saalistuskäytös pitää emolta oppia ulkona." Nyt kyllä ontuu taas lajitietämys aika pahasti. Kissa todellakin osaa saalistaa ilman emon opetusta ulkona :D Voi teitä, kyllä verkotetulta terassilta saa hiiriä saalistaa. Olet valitettavasti aivan väärässä. Myös minun ei valvomatta ulkona oleva kissa saa saalista.. :) Ei ole ollut irrallaan oleva emokissa.

VASTATKAA jokaikinen "typerä aloite" kommentoija, minkä takia pidätte kissa-asiaa mitenkään erilaisena kuin koiraa? MIKSI koira ei saisi elää lajityypillistä elämää VAPAANA niinkuin sudet? MIKSI kissa kuolee masennukseen jos sitä ulkoilutetaan valvotusti, mutta koira ei?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   6.8.24 13:35:07

En todellakaan allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   6.8.24 13:37:35

Mitä se kielto auttaa? Eihän koiratkaan saa irti olla ja silti ne on.

Ja minulla täällä maalla on kissa sitä varten, että tappaa hiiret ja rotat. Se on sen työ ja saa hoitaa sen jatkossakin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:38:53

Turhaan kommentoitte "En todellakaan allekirjoita.", ei minua kiinnosta jos ette allekirjoita :) Toivottavasti vaan mahdollisimman moni huomaa aloitteen, jos ei ole aiemmin törmännyt. Ehkä joku teistä, jotka ette hyväksy kissojenne aiheuttamia haittoja, alkaa avartaa itsekästä näkökantaansa tai edes närkästyy lukemastaan ja joutuu hetken ajatella että toimintanne ei ole ok, vaikka itse niin näette :)

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:39:55

En todellakaan allekirjoita. Meidän kissa ottaa joka aamu hiiren tai pari, asutaan maalla.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:42:03

.....// Ei ne koiratkaan juokse toisten pihoilla vapaana? En missään nimessä kiellä sitä, etteikö olisi ok että kissa hoitaa hiirikantaa, ongelma on siinä, että valvomatta ollessaan et yksinkertaisesti pysty pitämään kissaasi tontillasi. Harvassa on ne kissat jotka eivät poistu tontilta, tai maata on senverran paljon, ettei tule muiden pihoille.

Pitäkää aivan vapaasti irrallaan, JOS pystytte huolehtimaan että pysyy tontillanne. Niin minäkin teen esim. mökillä. Kissa on irti, mutta kuljen sen mukana :) Ei harhaile muualle kuin omalle tontille.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.8.24 13:42:53

Don!

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:43:47

"En todellakaan allekirjoita. Meidän kissa ottaa joka aamu hiiren tai pari, asutaan maalla."

Kyllä se edelleen saa maalla omasta pihasta ottaa hiiren tai pari :)

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   6.8.24 13:44:28

Miksi yksittäisten kissojen elämä on arvokkaampaa kuin satojen, ellei tuhansien luontoon kuuluvien eläinten?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:45:52

., Juuri niin, kaikin mokomin ottakoon hiiriä omasta pihasta OMALLA tontilla. Niin minunkin kissat tekee. Ne vaan eivät kulje pitkin kyliä minun valvomatta :)

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   6.8.24 13:46:13

Voisitteko steriloida ne kulkukatit?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:46:44

"Eihän koiratkaan saa irti olla ja silti ne on."

Juoksenteleeko ne todellakin samalla tavalla ympäriinsä kuin kissat? Päästetään aamulla valvomatta ulos ja illalla sisään jos sattuu näkymään?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:48:22

Ei ne koiratkaan juokse toisten pihoilla vapaana?

No kyllä täällä juoksee. On pitänyt juoksutusraipalla ajaa pois pihasta mutta eihän lempeä lemmikkikoira ymmärrä ihmiseltä mitään komentamista. Ja narussa ulkoilevat kusetetaan portinpylväisiin ja postilaatikon jalkaan. Tiättekö että jos kissa menee niiden pihalle niin ei niillä ole yhtään mitään sanomista siihen.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:51:27

No way.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   6.8.24 13:51:44

En allekirjoita

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:51:51

Ei. Kissamme jyrsijäsaalis jää olemattomaksi, jos sen pitää elää ulkona vain häkissä tai minä olen sen valjaiden narun päässä.
Ei pidä unohtaa, mitä varten kissa alunperinkin on kesyyntynyt elämään ihmisten kanssa: se pyytää haittaeläimiä. Kaupunkien sisätiloissa pidettävät kissat ennemminkin pitäisi kieltää, jos tässä jotain pitää alkaa lailla kieltämään.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.8.24 13:53:28

Allekirjoitan. Olen jo kymmenkunta irtokissaa loukuttanut mailtani kuleksimasta. Saa tollot ihmetellä kuka ne on syönyt.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 13:55:29

minun puolesta kissat saa kulkea vapaana missä vain. ehkä jonkinlaista rajoitusta voisi olla että suurkaupungin keskustassa ei, siellä on ihan liikaa vaaranpaikkoja kissalle eikä varmaan samanlaista tarvetta hiirenpyynnille. mutta perus taajamassa voivat mun puolesta olla. jos kissa on häirikkö, sen saa toki loukuttaa ja toimittaa löytölään. pääasiassa kissa viihtyy itsekseen, eikä aiheuta haittaa. linnut olisivat kuolleet sukupuuttoon jo tuhansia vuosia sitten, jos kissoista olisi niille vastusta :D itse en kuitenkaan uskaltaisi pitää kissaani vapaana, sillä pelkäisin että jää auton alle tai kettu vie, mutta kyllähän ne vapaana viihtyvät maaseudulla ja siellä niitä tarvitaankin että hiiret pysyy aisoissa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 13:57:20

Kaikkien muiden lemmikkien kohdalla heitteillejättö on häpeällistä ja tuomittavaa. Vain kissanomistajille se on ylpeilyn aihe.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 13:57:22

.// Kai nyt tajuat itsekin että toi on aivan typerää "Kaupunkien sisätiloissa pidettävät kissat ennemminkin pitäisi kieltää, jos tässä jotain pitää alkaa lailla kieltämään.". Haloo.. Siis eli kaikki lemmikit pitää kieltää mielestäsi? :D

Et sinäkään tajunnut siis pointtia. On aivan sama onko se sun kissa narun päässä vai ilman narua, KUNHAN pidät huolen siitä, että se pysyy sun tontillasi.

Toinen piste, olen täysin samaa mieltä, että ihan yhtälailla on väärin että joku pitää sitä lemmikkikoiraansa vapaana toisten haittana tai itsekkäänä annetaan kuseksia ja paskoa minne sattuu. Ihan yhtä ajattelematonta paskattaa koiria narussa toisten pihoilla kun päästää kissoja irti paskomaan toisten pihoille.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   6.8.24 13:58:24

En allekirjoita, enemmin kiletäisi sisäkissojen pidon. Ei niitä ole luotu pelkästäänsisällä olemaan.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   6.8.24 13:59:08

Vapaana olevat koirat tekevät huomattavasti vähemmän vahinkoa ympäristölle kuin vapaana olevat kissat. Ei meillä ole villikoirakriisiä.

Luonto on muutenkin ahdingossa ja linnut varsinkin, kun ihminen tuhoaa niiden elinympäristöä minkä ehtii. Todella naurettavaa hihitellä että "olis ne jo sukupuutossa". Ihan hirveän surullista kuinka vähän suomalaiset arvostavat luontoa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 14:00:35

-, Edelleen tuosta puuttuu se muitten ajattelu, eli itsekkyys paistaa irti pitävillä. Vaikka ei itse sitä näe, siitä sinun kissastasi saattaa hyvinkin olla haittaa muiden elämälle. Tämä pitäisi näiden väittelijöiden sisäistää. Kertokaa edelleen, MIKSI on teidän mielestä ok, että minä en voi omalla tontillani ulkoilla kissojeni kanssa ilman häiriköiviä irtokissoja?? En minäkään tule kissoineni teidän tonteille???

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 14:02:19

Tia, Oikeasti nauratti tuo kommenttisi :DD MITÄ HITTOA VARTEN KOIRAT SITTEN OVAT :D Onko koirat ja mitkä tahansa muut lemmikit LUOTU sisällä olemiseen? Nyt järkeä sinnekkin päähän hei.

Minkä ihmeen takia kieltäisit kissojen pidon? Kiellätkö siis ihan kaikki lemmikit? :D

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Kloppi 
Päivämäärä:   6.8.24 14:08:05

En todellakaan allekirjoita. Kissat pitää v*ttumaisen jyrsijä ongelman kurissa. Itse ammuskelen rottia ilmakiväärillä ja kissat hoitaa loput tuholaiset.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 14:08:38

"Vapaana olevat koirat tekevät huomattavasti vähemmän vahinkoa ympäristölle kuin vapaana olevat kissat. Ei meillä ole villikoirakriisiä."

No se ei ole kissanomistajien eikä kissojen syy että kissan arvo on olematon. Jos koiran arvo olisi yhtä mitätön, niitäkin olisi villeinä ja loukutettaisiin ajoittain. Monissa maissa näin onkin. Kissojen tilanne ei parane koiria puolustelemalla.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   6.8.24 14:15:27

”Vapaana olevat koirat tekevät huomattavasti vähemmän vahinkoa ympäristölle kuin vapaana olevat kissat. Ei meillä ole villikoirakriisiä.”

Ja huomattavasti enemmän muille ihmisille aiheuttaa koirat harmia.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 14:16:07

aan // tietenkin saat olla rauhassa omalla tontilla. jos sinne tulee joku kissa tai muu eläin häiriköimään, loukuta ja vie löytölään. jos tulee ihminen, soita poliisit. kissat saa olla vapaana, mutta silloin pitää hyväksyä että ne voi kadota mystisesti... ja tietenkin korvata vahingot, mikäli todistetusti aiheuttaa. esim päällekäyvät koirat yleensä lopetetaan, sama koskee minusta kissoja.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   6.8.24 14:18:03

”Ei ne koiratkaan juokse toisten pihoilla vapaana?”

Ai ei vai :D paljon enemmän niitä näkee, kuin kenenkään kissaa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 14:22:13

"No se ei ole kissanomistajien eikä kissojen syy että kissan arvo on olematon."

Kenen sitten, hevosenomistajienko? Vai moottoripyöräilijöiden?
Kyllä se on nimenomaan kissanomistajien syy.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   6.8.24 14:24:39

Kaikkien muiden lemmikkien kohdalla heitteillejättö on häpeällistä ja tuomittavaa. Vain kissanomistajille se on ylpeilyn aihe.

^ Tämä. Siksi loukuttamani kissat eivät päädy omistajilleen takaisin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   6.8.24 14:27:29

"No se ei ole kissanomistajien eikä kissojen syy että kissan arvo on olematon."

Minuakin kiinnostaa että kenen syy se sitten on? Koiranomistajatko pakottavat pistämään kissat koko päiväksi ulos? Vai onko se hevosenomistajien vika, että kissat lisääntyvät holtittomasti ja luovat villikissapopulaatioita?

On todella karua kuunnella kuinka kissanomistajat puhuvat huvittuneella sävyllä siitä kuinka se meidän Misse oli taas viikon poissa ja juuri kun alettiin miettiä että uusi kissa pitää hankkia niin johan Misse tuli kotiin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   6.8.24 14:28:50

En voi pitää koiria vapaana kuten kissaani,kun lähtevät ihan minkä tahansa perään ja voivat hölmöyksissään kulkea kilometrejä(eikä naapuri tykkää)
Hevosetkin kerran pimeällä karkasivat peuran kaatamasta aidan pätkästä. Enkä meinannut millään löytää niitä. Olivat menneet metsän läpi ja kaiketi illan aikana kierrelleet,kun vasta monen tunnin etsinnän jälkeen löysin pellolla jonka ohi olin jo kahdesti kulkenut. Eivät tullet kotiin vaikka kuinka huutelin ja iltaruuan aikakin oli mennyt ohi.
No kissa on ulkona hiirestämässä vapaana ja naapurit tykkää. On ihan kysytty lupaa,että saako silittää ja antaa herkkuja kuten aiemmallekin kissallemme..saa tietysti. Ovat tykänneet kun hoitaa heiltäkin jyrsijät pois. Jopa niin paljon,että talon isäntä nikkaroi sille oman luukun mistä pääsee heidän navetan vintille.

Ja joo,kyllä se hiirien lisäksi saattaa ottaa myös lintuja,mutta tasapainoksi ottaa joskus oravankin. Tiedettehän että orava on tosi kova rosvoamaan linnun munia sekä poikasia. Eli tasapaino säilyy.
Luontohan on tosi raaka..julmalla tavalla makaaberi,kuten eräs hyönteis biologi usein muistaa sanoa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 14:29:57

Juu ja autoilijan vikahan se on kun ajaa meidän rakkaan Mirren hengiltä. Yhtään ei välitetä, päältä vaan ajetaan. Kyynel.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Qw 
Päivämäärä:   6.8.24 14:32:34

"LähettäjäNiinpä

Päivämäärä6.8.24 14:24:39

Kaikkien muiden lemmikkien kohdalla heitteillejättö on häpeällistä ja tuomittavaa. Vain kissanomistajille se on ylpeilyn aihe.

^ Tämä. Siksi loukuttamani kissat eivät päädy omistajilleen takaisin."

xD xD
Teistä huomaa että olette asuneet koko ikänne kaupungissa ja tod.näk. vielä kerrostalossa. Vai että heitteillejättö kun kissa on vapaana pihalla. Sallikaa mun nauraa. :D Ja "Niinpä" nimimerkki tuskin edes osaa loukuttaa. :)

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Missä on m strömsö 
Päivämäärä:   6.8.24 14:33:10

No en todellakaan allekirjoita. Missä on vapaus ja itsemäärämisoikeus kissoiltakin. On luonnonmukaista että kissa5t metästää lintuja ja muita. Mikä oikeus ihmisill on määrätä muista eöläimistä. eistna.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 14:44:22

Missä on m strömsö// Oletko tosissasi vai vaan noin hölmö? Siis ajatteletko ihan oikeasti kaikista eläimistä noin? Jotka eivät ole villieläimiä.

Missä on vapaus ja itsemäärämisoikeus koiriltakin? Hevoseltakin? Ei kukaan voi ajatella noin. Ihan uskomatonta :D Kerro ihan oikeasti miksei hevonen sitten saa vapaasti päättää kulkea pitkin kyliä vaan se on laitumella tai tarhassa.

Ai kamala. Puhutkohan oikeasti koiristakin niin, että kun tämä minun murre nyt haluaa juosta kylillä vapaana, hänellä on siihen oikeus. Kun tämä minun heponi ei halua pysyä tarhassa niin annan sen kulkea luonnossa ja ihmisten pihalla vapaana.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 14:44:59

En allekirjoita. Mutta sirutuspakko kansalaisaloitteen voisin allekirjoittaa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.8.24 14:46:21

Niinpä: Ei ole kissan heitteillejättö jos se saa tallustella oman tilan mailla. Saahan meidän hevosetkin oleilla talliln ulkopuolella. Tosin tietty aita rajaa missä kulkevat.
Taidat asua Helsingissä tiukkapipoisuudesta päätellen...

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   6.8.24 14:49:44

Eihän tästä kauan ole, kun joku kirjoitti, että koirani on irti koska sillä on oikeus. Vai liekö sama kirjoittelija.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: silpojan raakuus 
Päivämäärä:   6.8.24 14:49:46

Ensin vimmana silpoa kissojen sukuelimet, nyt sitten ne suljetaan luonnollisesta ympäristöstään seinien sisään.
Allekirjoitan sellaisen aloitteen, jossa kielletään koiran kytkettynä ulkoiluttaminen toisen alueella maaseudulla ilman lupaa.
Ruutukaavan ulkopuolella kissat kuuluu maaseudulla luontoon ja metsästyslaki sallii vain villikissaan puuttumisen. Mutta sekin tehtävä vasta seurannan jälkeen että selviää, onko todella villiintynyt. Sellii, putkaa, vankilaa tahallisesti naapurin kissoja loukuttaville, eli 4 seinän sisään loukuttajat.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.24 14:56:02

En todellakaan allekirjoita. Sisäkissat voisi kieltää kokonaan.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 14:56:27

Eihän tässä olla mitään maalla eläviä hiirikissoja kieltämässä. Kunhan pidätte huolen, että kissa pysyy omalla tontilla, eli se on jollain tavalla valvottuna, niin saatte pitää ihan vapaasti irti. Jos tämä ei onnistu, niin ehkä ei myöskään pitäisi omistaa lemmikkiä.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Huppu 
Päivämäärä:   6.8.24 14:56:39

Aivan väärä foorumi tällaiselle aloitteelle.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 14:57:59

”Ensin vimmana silpoa kissojen sukuelimet, nyt sitten ne suljetaan luonnollisesta ympäristöstään seinien sisään.”

Sä et vissiinkään ole hevosihminen, tai ainakin paheksut ruunaamista ihan samalla tavalla? :D

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 15:05:42

"No se ei ole kissanomistajien eikä kissojen syy että kissan arvo on olematon."

"Minuakin kiinnostaa että kenen syy se sitten on?"

Minulla on kissa, joka hoidetaan ja ulkoilutetaan asiallisesti. Miten se on minun syy, jos muut eivät arvosta kissojaan.

Ei se ole KISSANOMISTAJIEN syy, kaikki kissanomistajat eivät ajattele ja toimi samalla tavalla. Vertailu koiranomistajiin on jälleen turha.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 15:05:46

Vapaana ulkoileva kissa ei pelkän vapaana ulkoilemisen perusteella ole heitteille jätetty tai villiintynyt.

Maalla mahtuvat luonnoneläimet elämään kissoista huolimatta, vaikka joku yksittäinen pikkulintu joutuisikin kissan suuhun. Montakohan ötökkää minä itse tallaaja päivässä?

Naapurit ovat onneksi tyytyväisiä jyrsijöiden ja niiden myrkyttämisen tarpeen vähennyttyä. Onneksi täällä ei ole hulluja kissanloukuttajia.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 15:09:02

"Ruutukaavan ulkopuolella kissat kuuluu maaseudulla luontoon ja metsästyslaki sallii vain villikissaan puuttumisen."

Skippasitko metsästyslaista sen kohdan jossa kielletään kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö?

"Sellii, putkaa, vankilaa tahallisesti naapurin kissoja loukuttaville, eli 4 seinän sisään loukuttajat."

Miksi? Kyllä heitteille jätetyt kissat tulee ottaa talteen. Löytölästä voi sitten lunastaa omansa jos kiinnostaa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 15:11:34

Todellakin allekirjoitan. Tuo kissojen arvoa alentava heitteillejättö pitämällä niitä irti valvomatta pitää saada loppumaan.
Toivottavasti se kissarekisteri saadaan nopeasti pystyyn jotta löytölään vietyjen raukkojen heitteillejättäneet omistajat saadaan rangaistusten piiriin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   6.8.24 15:30:25

En todellakaan allekirjoita. Meillä kissat pitävät jyrsijäkannan kurissa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   6.8.24 15:52:28

Sisäkissan pitäminen se vasta itsekästä onkin. En usko hetkeäkään, että koko elämänsä neljän seinän sisällä viettävä kissa voi oikeasti hyvin.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.8.24 16:01:58

JUURI NÄIN!

Lähettäjä: @
Päivämäärä: 6.8.24 12:26:06

En todellakaan allekirjoita. Meillä maalla kissoilla on oma työnsä jyrsijöiden kurissapidon parissa, eikä tätä työtä voi toteuttaa jos ei saa liikkua vapaana.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:07:19

"Sisäkissan pitäminen se vasta itsekästä onkin. En usko hetkeäkään, että koko elämänsä neljän seinän sisällä viettävä kissa voi oikeasti hyvin."

Siinäkö on vaihtoehdot? Valvomatta vapaana tai koko elämä neljän seinän sisällä. Kuten koirat ja hevoset? Eikun...

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:11:23

Ö, Miten ihmeessä jaksatte ajatella noin mustavalkoisesti? KUKAAN ei ole sanonut, että kissaa pitäisi PITÄÄ KOKO ELÄMÄÄNSÄ NELJÄN SEINÄN SISÄLLÄ :) Eikö ajatusmaailmaan tosiaan mahdu mitään muuta kuin irti valvomatta pitkin kyliä tai jossain kylpyhuoneen kokoisessa tilassa koko elämän pito? Älä ole tyhmä.

Toistan edelleen, on aivan sama hoitaako se kissasi tontillasi hiirikantaa, KUNHAN pidät huolen että se pysyy sillä tontillasi, eikä tule muiden pihoille. Ymmärtäkää nyt, että kaikki eivät halua sitä lemmikkiäsi heidän OMILLE tonteilleen, missä on jo mahdollisesti heidän OMIEN kissojen reviiri :)

Nyt vähitellen tuo ajatus kaaliin kiitos. Älkää olko niin julmetun itsekkäitä, ettette kykene ajattelemaan ketään muita kuin itseänne.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   6.8.24 16:14:49

Miksi tällainen aloite on tehty? Jatkuvasti somessa saa lukea, että kissan vapaa ulkoilu on laissa kielletty. Ja nyt tehdään aloite kissojen vapaan ulkoilun kieltämiseksi.

En allekirjoita, koska mielestäni kissat saavat ulkoilla vapaasti, kunhan niistä pidetään huolta.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:17:53

silpojan raakuus// Vai että silpoa :D Oletko ikinä kuullut että hevosia ruunataan ja koiria kastroidaan ja steriloidaan? :D Anteeksi nyt vaan, mutta ei se kissakaan kuulu "rajaviivan" toisella puolella Suomen luonnon eläimistöön.

En tosiaan ymmärrä missä ihmeen loukuissa te asutte, jos sellaisen miellätte kodiksenne. Mutta edelleenkään vaihtoehdot eivät ole noin mustavalkoiset miten sinä maailman valitettavasti näät.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:19:56

Hh, Oletko sinä pitämässä huolta siitä kissasta, ettei se mene muiden maille? Se, että annat ruokaa pari kertaa päivässä on huolenpitoa, mutta sinun tehtävä on pitää huolta siitä, että se sinun hankkima eläin pysyy sinun elinpiirissäsi, eikä häiritse muiden elämää. Onko todella niin vaikeaa ajatella muitakin? Kissasta huolehtiminen ei ole vain ruuan heittämistä eteen.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:23:06

Moniko kissanomistaja suostuu korvaamaan esim. pilalle kustut lastenvaunut?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.8.24 16:28:16

Eivätköne vaunut ulkona olekaan valvomattomina heitteillä? Ja "oma vika"?

Kielletään mieluiten kissat kaupungeista kokonaan, sieltä mihin ne eivät kuulu.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:31:41

., Ei yksikään, kun ei kiinnosta muutenkaan. Ehkä juuri siihen kohtaan kuvaava valvontakamera voisi auttaa, jos sittenkään. Vähän väliä ryhmissä törmää siihen ajatustapaan, että jos "minun valvomatta kulkeva kissani haittaa sinua sinun pihallasi, laita karkotteita/rakenna aita/tee sitä tee tätä". Uskomatonta että pitäisi käyttää omia resursseja ja rahaa siihen, että minä häädän jonkun muun alueelleni tulevan lemmikin pois. Ei ole rajaa itsekkyydellä ja välinpitämättömyydellä.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:33:02

Kyllä tallikissoilla riittää sen verra metsästettävää etten ihan oikeasti tiedä missä lirissä oltaisiin ilman niitä. En allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:35:31

Kissani tulevat toimeen myös naapuruston kissojen kanssa. Naapurit rapsuttelevatkin mielellään niitä, niin kissalliset kuin kissattomatkin. Tappelun jälkiä ei näy yhdessäkään, vaikka toki saattavat sähistä toisilleen naapurien kissojen kanssa. Täällä maalla kissatiheys on niin pieni, että kaikki kissat mahtuvat muodostamaan reviirinsä eivätkä ole niistä kovin tarkkoja. Kaikki ovat myös leikattuja, joten lisääntymistäkään ei tarvitse pelätä. Saavat ruokaa kotona ja muutenkin hoidetaan. Omani nukkuvat useimmiten sängyssä tai takan edessä talvella. Mikä näistä tekee heitteille jätettyjä? Se, että saavat halutessaan ulkoilla?

Lapseni päästän myös suureen maailmaan. Uskon, että he ovat onnellisempia, vaikka onnettomuuksien riski on suurempi kuin kotona, turvassa, pidettäessä.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:36:57

lukekaa toi

https://www.birdlife.fi/suojelu/lajit/tulokaslajit/vapaana-kulkevat-kissat-ja-linnut/

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: aan 
Päivämäärä:   6.8.24 16:38:16

., ihmislapset nyt eivät liity tähän mitenkään, luultavasti eivät ole lemmikkejäsi.
Hyvät teille, että kissat tulevat toimeen ja naapurit tykkää. Jos näin ei kuitenkaan olisi, ei olisi sinun oikeus päästää kissaasi naapurin kissojen tontille. Ymmärrätkö sen?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   6.8.24 16:38:38

Aan,eihän täällä kai kauhean moni ole ihan niin mustavalkoinen ajatuksiltaan kuten väität. Ei kissat ole heitteillä,vaikka ne irti onki ja niin väitetään. Kaikilla ei ympäristökään ole niin ahdas,kuin täällä yleistetään. Ne ei heti ole naapurin tontilla,vaikkei ihan pihassa olisikaan. Kaikilla ei ole tuollaista ajatusmaailmaa omaavia naapureita.
Kuten meillä,naapur toivoo kissamme käyvän myös heillä.
Meidän lähellä olevissa muissa taloissa on myös kissoja ja niillä kaikilla on oma reviirinsä. Ei ongelmaa. Joskus ko:lit voivat ottaa vähän yhteen,mutta mitäs se on kissojen elämää. Jos sattuu enemmän,mennään lääkäriin.
En tiedä muista,mutta oma kissa nauttii täysillä vapaan kissan elämästä. Ramppia sisälle ja ulos. Leikii välillä meidän kanssa ja katoaa sitten hetkeksi omiin touhuihin. On aina tullut huutamalla sisälle. Ei jätetä yöksi ulos,eikä työpäivien ajaksi.
Mutta ihan kyllä mietityttää onko kellään oikeasti niin paljon aikaa käytettävissä kissan virikkeellistämisessä? En jaksa uskoa. Meidän touhuaa aamusta iltaan.
Ja sitten huomion arvoista; yöllä nukutaan. Moni nimittäin sisäkissan omistaja tuskailee,kun kissa riehuu öisin tai muuta käytöshäiriötä esiintyy. Näillä ulkona vapaasti liikkuvilla on äärimmäisen harvoin sellaisia ongelmia.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:42:00

Miksi vieraslaji saa tappaa alkuperäislajeja kuten lintuja. Lukekaa todella tuo linkattu juttu ja sisäistäkää se että kissa ei kuulu luontoon.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:44:04

"Norjalaistutkimuksen mukaan maan lemmikkikissat tappavat noin 7 miljoonaa lintua vuodessa. Ruotsissa 1980-luvulla tehdyssä tutkimuksessa arvioitiin kissojen tappavan Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa. Saman tutkimuksen mukaan villikissa saalistaa 4–5 kertaa enemmän lintuja kuin vapaana kulkeva lemmikkikissa. Myös Suomessa vapaana kulkevat lemmikkikissat tappavat miljoonia lintuja."

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.24 16:45:42

En todellakaan allekirjoita. Meillä kolme leikattua kollia hoitaa maatilan jyrsijäkantaa sellaiselle tasolle ettei siitä ole haittaa. Nukkuvat päivät sisällä, niitä ruokitaan säännöllisesti ja yöt temuavat pihassa ja lähipellolla hiirestämässä. Naapuriin on yli kilometri matkaa ja heilläkin on omat kissansa siellä. Miksi en pitäisi kissoja näin? Nauttivat elämästään ja ovat hyödyksi.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 16:57:26

Kissa ei ole hyödyksi pihalla, vaan tuhoaa luontoa.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 17:24:03

En allekirjoita.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   6.8.24 17:28:15

Miksi viitataan johonkin 80-luvulla tehtyyn tutkimukseen, ei vastaa enää tätä päivää. Lintujen määrä on romahtanut maapallolla ihmisen toiminnan ansiosta ja niin kauan kuin jyrsijöitä riittää, kissat kyllä saalistavat lähinnä niitä. Lintu on huomattavasti haastavampi saalis niille.

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 17:31:42

"Eivätköne vaunut ulkona olekaan valvomattomina heitteillä? Ja "oma vika"?"

Jaa että omalla kuistilla ei saa pitää vaunuja?

  Re: Allekirjoittakaa aloite kissojen irti pitoa vast

Lähettäjä: Pöä 
Päivämäärä:   6.8.24 17:47:32

En allekirjoita. Minulla on ollut sisäkissoja ja ulkoilevia kissoja. Sisäkissojen kanssa on ollut käytösongelmia, yhdellä vakava. Sittemmin ei enää ole ollut sisäkissoja. Jos kissa haluaisi olla sisällä, se saisi olla.

Ei meidän kissoja heitetä ulos. Ne karkaisivat, jos en päästäisi. Talvella ovat melko vähän ulkona, kesällä enemmän. Kissat pysyvät melko pienellä alueella ja naapurikin pitää siitä, että jyrsijätilanne pysyy hanskassa. Kissat on leikattu ja sirutettu. Jos on yhtään aihetta, ne viedään eläinlääkäriin. Ovat olleet todella terveitä. Lähes 20 v eli yksi ja toinen oli myös pitkäikäinen.

Asumme täysin maaseudulla. Jos peto tappaisi, uskoisin, että on saanut elää mukavaa elämää.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.