Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 08:09:36

Mulla on kolme rahapuuta ja yksi näistä yhtäkkiä vaan tiputti kaikki lehtensä. Miksi? Olen koittanut kastella tosi niukasti mutta olenkohan silti kastellut liikaa? Nyt en uskalla kastella enää ollenkaa. Siis kuinka niukasti pitäisi kastella? Kaksi rahapuuta voivat vielä hyvin. Aina onnistun tappamaan kaikki kasvit. Olen kastellut n. kerran viikossa mutta onko se tosiaan liian usein?

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 08:10:59

Ja onko vinkkejä helpoista viherkasveista? Viirivehkat voi mulla hyvin, ne on helppoja kun kastaa sitten kun alkavat nuupahtamaan. Mutta olen onnistunut tappamaan mm. peikonlehden, traakkipuun, saniaisen... Huoh.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 08:22:29

Kastele kerralla kunnolla ja anna sitten kuivua. Oikea kasteluhetki on, kun lehdet pehmenee.

Kerran viikossa voi olla liian usein, mutta jos olet kipannut kerran viikossa ruokalusikallisen vettä, niin ei kasvi ole yhtään vettä saanut.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 08:35:30

Kastelun määrä riippuu myös olosuhteista. Ihan eri asia onko kasvit paahteisella eteläikkunalla vai viileässä ja pimeässä kellarikerroksessa.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: Mietipä 
Päivämäärä:   6.8.24 08:54:29

Sä näet kyllä niistä lehdistä oletko kastellut liian vähän. Nehän kutistuvat kuivuudesta eivätkä ole enää ns.pulleita.
Liika kastelu taas mädättää kasvia ja lehdet kellastuvat ja tippuvat mutta ovat silti ihan hyvän kokoisia.
Voit myös kaiken tämän tutkailun lisäksi ottaa kasvin purkista ja katsoa onko juuristo märkä vai kuiva niin tajuat mikä juttu.
Rahapuu tarvitsee vettä juuri sen verran että lehdet pysyvät hyvän näköisinä. Sulla ei ole tuntumaa miltä ne kuuluu näyttää näköjään yhtään.
Itse kastelen rahapuutani säännöllisesti parin viikon välein kunnolla kerralla niin että tassille tulee vettä. Kannattaa oikeasti hankkia se aluslautanen josta asian näkee eikä niitä umpinaisia sisustusruukkuja joissa saa vaan arvailla mitä tapahtuu.
Rahapuuta kannattaa kasvattaa myös hiukan varjoisammalla ikkunalla niin onnistuu paremmin vaikka ohjeissa onkin että viihtyy auringossa. Paahde ei ainakaan ole hyväksi.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 08:56:44

”Rahapuuta kannattaa kasvattaa myös hiukan varjoisammalla ikkunalla niin onnistuu paremmin vaikka ohjeissa onkin että viihtyy auringossa. Paahde ei ainakaan ole hyväksi.”

Mun rahapuu hengailee kesät eteläparvekkeella, kyllä se paahteessa viihtyy, kunhan totuttaa keväällä rauhaksiin ja muistaa oikeasti kastella. Kuumimpaan aikaan kerran viikossa kastelu ei edes riitä. Ja mun rahapuut on kaarnassa ja kastelen ne laittamalla koko kasvupohjan uimaan veteen ja annan olla siinä 3-8h.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   6.8.24 09:00:13

1. Rahapuu tarvitsee paljon valoa kukoistaakseen. Siis oikeasti paljon, mieluiten etelään antavalla ikkunalla ja talvella kasvivalo lisänä. Toki hämärämmässäkin pysyy hengissä, mutta elossa oleminen ja viihtyminen on kaksi eri asiaa.

2. Kasteluväliä ei katsota kalenterista, vaan mullasta. Jos multa on syvemmältäkin korppukuivaa, kastele. Jos vain hiukan pinnasta, älä kastele. Mitä varjoisampi paikka, sitä harvempi kasteluväli, ja talvella ilman lisävaloa kuukauden välein ei ole yhtään liian harvoin... Ja silloin kun kastellaan, kastellaan kunnolla niin, että vesi valuu pohjareiästä ulos.

3. Kun mietit itsellesi kasveja, mieti ensin olosuhteita (etenkin valon määrä ja ilmankosteus) ja sitä, millainen kastelija olet. Yritä myös analysoida kuolleista kasveista, miksi ne ovat kuolleet, jotta voisit välttää samat virheet jatkossa.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   6.8.24 09:00:59

Minä en koskaan odota siihen asti, että lehdet pehmenee ennen kuin katselen ja rahapuut menestyvät minulla hienosti.

Sen sijaan huolehdi, että kasvualusta on läpäisevä eli mullan seassa hiekkaa, ruukkusoraa tms. ja annan mullan kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Siis tunnustelen sormella mullan kuivuutta, mutta sormi pitää työntää syvemmälle multaan, pintamulta voi olla kuivaa ja silti syvemmällä olla ihan kosteata. Jotkut kokeilevat puutikulla.

Kasteluväliin vaikuttaa monet asiat: kasvualusta, valon ja lämmön määrä, ruukun materiaali (lasittamaton saviruukku haihduttaa nopeammin kuin lasitettu tai muoviruukku) ja tietysti kuinka paljon kastelee kerralla. Yksiselitteistä kasteluväliä ei siten voi sanoa, mutta kannattaa tosiaan opetella tunnistamaan milloin multa on kuivaa.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: Lk 
Päivämäärä:   6.8.24 09:15:29

Mun rahapuu on etelän puolen ikkunalla ja kukoistanut jo yli 10 vuotta. Kastelen aina kun lehdet alkavat selvästi näyttämään ryppyisiltä, talvella saattaa mennä kuukausi tai parikin, en ole pitänyt kirjaa.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: Mietipä 
Päivämäärä:   6.8.24 09:46:02

Neuvoni eivät koskeneet kokenutta viherkasvien hoitajaa joten ei tarvitse aloittaa jankutusta kun kyse on selvästi aloittelijan ongelmasta.
Jokainen kokenut kyllä osaa. On tämä niin helppo kasvi kuitenkin.

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 10:00:38

Entäs jos lehdet menee korpuksi ja kiiltelee kuin olis glitteriä? Mulla käynyt näin...

  Re: Rahapuu tiputti kaikki lehtensä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 12:09:46

Aloittaja, onko sulla vielä lehtiä jäljellä? Jos ne ovat pehmeitä, niin olet kastellut liikaa. Jos littania ja kovia, liian vähän. Jos on ruskeita täpliä tms., todennäköisesti joku tuholainen tai juurimätä.

Kastelen omat rahapuuni maksimissaan kahden viikon välein, mutta yleensä kerran kuussa kunnolla (liottamalla runsaassa vedessä 15-30 min). Rahapuu on mehikasvi ja sellaisena se kestää paremmin kuivuutta kuin jatkuvas kosteutta. Kerran viikkoon kastelu on sille liikaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.