Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   5.8.24 22:18:15

En ole harkitsemassa hevosen ostoa, uteliaisuuttani pohdin.

Miten te kenellä hevonen kotipihassa, ettekö ole väsyneitä töiden jälkeen? Miten pimeään aikaan onnistuu liikutus? Onko huono omatunto siitä ettei ole liikuttanut tarpeeksi tai jostain muusta hevoseen liittyvästä?

Kuinka paljon helpompaa on jos hevonen on pihatossa?

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   5.8.24 22:30:59

Kun sulla on hevoset kotona niin ei ne kysy oletko väsynyt. Ne vaan pitää hoitaa. Toisaalta kun siihen on rutiini niin ei se tunnu rankalta. Kaikki on itsestä kiinni

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Tjaa 
Päivämäärä:   5.8.24 22:36:39

Mä liikutan usein hevoset aamulla, sitten jaksaa paremmin tehdä töitä. Tänään jäi kyllä kolmas iltaan.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Hattivatti 
Päivämäärä:   6.8.24 06:41:53

Mä teen töitä 7.30-17 välillä. Aamulla en ehdi liikuttaa, kun työmatkat vie myös aikaa. Perheestä joku muu heittää päiväheinät se joka tulee aiemmin kotiin.
Olen toisinaan hyvin väsynyt, mutta ne on hoidettava. Liikutus ei stressaa, liikutan kun ehdin ja pystyn, lisäksi käy muutamia ihmisiä liikuttelemassa näitä.
Eniten stressaa jos joku sairastaa tai joku asia hajoaa, niihin ei oikein ole aikaa eikä varaa. Suomessa taitaa loppua tällaiset kotitallit kokonaan, ainakin kun katsoo uusia ohjeita hevosenpitoon.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.8.24 07:21:31

Hevoset pitää ihmisen liikkeessä, ilman niitä jäisin satavarmana talvisin sinne sohvan nurkkaan. Nyt on pakko juosta heti talliin ennen pimeää.

Liikutus hoituu valaistulla kentällä ja maastoon mennään vkl valoisalla.

Surkein aika on marras- joulukuu, tammikuussa jo helpottaa lumen kautta. Jos ihan järkyttävä väsy iskee niin hevosille voi antaa parin viikon loman, on isot tarhat ja kaverin seura. Eivät kärsi missään postimerkissä.
Silleen se on helpompaa ettei turhaan ajeluun mene polttoainetta tai aikaa, se on kiva.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.8.24 07:25:08

Hattivatti: mikä uusissa ohjeissa estää kotitallin pidon? Mulla on ainakin jo kaikki nämä uudistukset täytössä kotona.

Enemmänkin mietin että osa yksäritalleista voi pistää pillit pussiin ja ihmiset alkaa kiinnostua kotona pidosta, kun tallivuokrat on kipurajoilla ja kaupunkitalleilla ei ole maata tarhoille.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.24 07:33:36

Väsymys häviää aika mukavasti, kun lähtee ulkoilemaan hevosten kanssa.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   6.8.24 07:37:09

Mulla on kaksi vuokraajaa jotka antaa mulle sen pari vapaapäivää työviikolla tallitöistä. Pimeällä kentällä on hyvä valaistus, uraa pidetään auki lumilingolla. Ei siinä talvisin hypätä mutta muuten voi mennä ns normaalisti poislukien pääkallokelit.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Lallaa 
Päivämäärä:   6.8.24 07:43:04

Kyllä välillä väsyttää, mut aina kun on lenkin käynyt tekemässä niin on hyvä fiilis. Pimeällä liikutus otsalampun valossa, kunnon heijastimet niskaan ja maastoon. Hevonenkin on reippaampi pimeällä niin mukava sillon liikuttaa. Enemmän väsyttää nää kaikki ok-talon työt, jotka pitää tehdä tallihommien lisäksi.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.8.24 07:54:58

Etätyöt niin voi käydä vaikka ruokiksella ratssstamassa. Traikulla maneesille huonolla säällä, ei onneksi ole pitkä matka.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   6.8.24 08:32:39

Hyvin jaksaa. 6-7 vuoden ajan tuohon tuli itselleni vielä päälle lapsen harrastuskuskailut ja lopulta joukkueenjohtajanakin toimiminen. Kuskailunakkiin isallistui myös siippani sekä kulloisestakin joukkueesta ja seurasta riippuen pelikavereitten vanhempia. Joukkueenjohtajana sen sijaan olin paikalla liki kaikissa reeneissä, vähintään kotipeleissä ja yhden kauden verran myös vieraspeleissä.

Hyvin järjestetyt systeemit kotona niille hevosille, vaikka fasiliteetit eivät ulkoisesti olisikaan luksusta: yhteensopivat kaviokkaat, iso tarha jonne kuja tallista, omat laitumet pihapiirin yhteydessä, yleisesti lyhyet välimatkat eri toiminnoille, simppelihköt ruokinnat, näppärät kuivitussysteemit, maltillinen loimitus jne.

Perheen tuki ja apu erikoisemmissa tilanteissa, hevosyksilöiden valinta sopiviksi, eli ratsastettavia vain se lukumäärä, minkä pystyt ratsastamaan, ja sellaisia yksilöitä, joiden nuppi kestää sen kuukauden loman marras-joulukuun paskimpien kelien aikaan.

Hyvä ladattava otsalamppu.

Omaa kuormitustani on aikojen saatossa keventänyt mm. lapsukaisen mopokortti ja ajokortti, korona-ajan etätyöt ja niiden vakioituminen toimistopäivien rinnalle, talviajaksi jättäytyminen kesäaikaan, eli kesän käyn töissä 8-16 ja talven 7-15, iltapäivään tuolla konstilla saamani valon merkitys on todella suuri.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.8.24 08:49:39

Jaksan oikeastaan paremmin kuin silloin, kun piti töiden jälkeen vielä erikseen lähteä muualle tallille.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 10:47:22

Aiemmin ei ole tullut oloa että nyt en jaksa, paitsi alkuvuoden pakkaset meinas olla liikaa. Säätietoja katselin että näin ja näin monta päivää kun kestää vielä niin sitten helpottaa.
Syksyllä aina tulee masennus kun siirrytään talviaikaan ja kerta heitolla pimenee niin että töiden jälkeen heti pimeää, alkuvuodesta taas jokainen valoisampi minuutti on juhlaa.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.8.24 10:52:20

Onko oletus se, että talvikaudella ihminen työpäivänsä jälkeen vain makaa sohvalla, jos ei ole ehdoton pakko tehdä mitään muuta? Mä ainakin talvella lenkkeilen, hiihdän, käyn ratsastustunnilla jne. harrastan ihan normaalisti, saman verran on arki-iltaisin menoja kuin kesälläkin, oikeastaan enemmänkin. Omaa hevosta ei ole kotona eikä hoitopaikalla, mutta ei kai nyt elämä ylipäätään pysähdy vain siksi että on pimeää?

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Ekku 
Päivämäärä:   6.8.24 11:19:14

"Jaksan oikeastaan paremmin kuin silloin, kun piti töiden jälkeen vielä erikseen lähteä muualle tallille."

Samoin. On paljon kevyempää, kun hevoset ovat kotipihassa. Syksyn edetessä valon väheneminen toki väsyttää, mutta kun iltapäivät alkavat pimenemään niin alan liikuttaa hevoset jo aamuisin ennen työpäivää. Etätyöt ja joustava työaika mahdollistavat tämän ja päivänvalossa ratsastaminen pimeimpään vuodenaikaan tuo itsellekin energiaa.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 11:22:01

Onhan se välillä rankkaa, mutta sitten vaan pitää tehdä hommat autopilotilla. Minä saan myös virtaa hevosista ja tallitöistä ja aina on heppahommien jälkeen parempi olo. Ihan odotan töistä päästessä tallille menoa ja ratsastusta, vaikka kuinka olisi rättipoikki.

Kotona voi myös elää omien aikataulujensa mukaan eikä tarvitse miettiä onko kenttä vapaana ja ehtiikö ennen kuin talli menee kiinni.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   6.8.24 12:33:13

Hyvin jaksan ja jos ei olisi hevosia&koiria, niin helpommin tulisi töiden jälkeen varmaan jäätyä vaan sisälle huonolla kelillä. Kun on oma talli pihassa, hevoset hoidettavana ja koirat myös, niin myös huonolla kelillä tulee oltua ulkona monta tuntia päivässä.

Liikutuksista en ota painetta, arkena liikutan kevyemmin ja viikonloppuna sitten pidemmällä kaavalla. Tämäkin vaihtelee toki. Minulla siis kaksi omaa ja yksi sukulaisen hevonen pihassa. Omia pyrin liikuttamaan 3krt/vk ja sukulaisen hevosen 1-2krt/vk (he käyvät itse 1krt/vk). Hevoset on loppukeväästä alkusyksyyn katoksellisella isolla laitumella. Loppusyksystä talven yli alkukevääseen asti ovat pihatossa, josta päiväksi avaan pääsyn peltotarhaan. Näin ollen myös omaehtoiseen liikuntaan on mahdollisuus.

Asuvat siis pihatossa ja verrattuna karsinatalliin (mikä meillä aiemmin oli) niin pihatto on helpompi. Pihatto ei poista tarvetta hoitaa ihan samalla lailla kuin karsinatallissakin, vaan antaa ehkä enemmän vapautta aikatauluun sen myötä, että en stressaa karsinassaoloaikaa/ulos laskemista/sisälle ottamista. Hevoset saa kulkea itse sisään ja ulos ja ovat nyt pihatossa tyytyväisempiä kuin karsinatallissa. Tämäkin yksilöllistä ja ei toki kaikilla hevosilla näin välttämättä menisi.

Tulevalle talvelle otan vielä käyttöön täysin vapaan heinän, koska yhdellä hevosista on ollut aiemmassa kodissa mahahaava. Viime talven kannoin hulluna heinää neljästi päivässä, että maha ei ole tyhjänä pitkään. Tälle talvelle helpotan omaa taakkaani sillä, että paali syötäväksi vaan :) jää sitten enemmän aikaa vaikka niille liikutuksille ja rapsutuksille eikä ole työpäivän jälkeen ahdistava paniikki päiväheinistä ja ruokintavälistä.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   6.8.24 12:34:43

Jatkan..meillä on liikutuksiin siis valaistu kenttä, niin pimeys ei ole ongelma arkenakaan. Peltoliikutukset sitten viikonloppuna valosalla. Maastossa ei peltoja pidemmällä käydä, koska turvallisia reittejä ei valitettavasti ole.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.24 14:18:20

"ihmiset alkaa kiinnostua kotona pidosta, kun tallivuokrat on kipurajoilla ja kaupunkitalleilla ei ole maata tarhoille."

Ja kaikilla on kotona tarpeeksi maata tarhoille?

nimimerkillä: Aitaanko kerrostalon tontin?

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 15:37:04

Meillä hevoset osaa liikkua ilman liikuttamista. Tulin töistä noin klo 12 ja väsytti. Kävin nukkumaan ja nyt heräsin. Katoin hepat läpi kameroista. Huomenna aamupäivästä pitää viedä heinää. Ei ole huono omatunto.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   6.8.24 18:49:47

Teen 2-vuorotyötä ja se sopii oikein hyvin hevosten pitämiseen ja treenaamiseen. Iltavuorossa ehtii hyvin treenata aamulla tai aamupäivällä ja aamuvuorossa jää illat vapaaksi.
Pimeillä auttaa hyvä otsavalo sekä ajovalo löytyy myös treenikärrystä.
Meillä siis ajohevosia.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: oåihoijoijij 
Päivämäärä:   6.8.24 23:52:34

Mä en ikinä jaksais! Enkä halusi todellakaan harrastaa ilman hyvää maneesia. Toki sellaisenkin voi kotitilalle rakentaa jos on rahaa. Ja muutenkaan yksin ratsastaminen ei yhtään nappaa, pelottaisi jos ketään ei missään ja itse makaan taju kankaalla jossain pmeässä ojassa.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.8.24 00:25:34

Tämä kysymys ei tainnut olla oåihoijoijij:lle suunnattu ja jos yksinolo pelottaa, niin kannattaa tutustua nykytekniikkaan.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 06:27:43

Ne jotka ottavat hevosen kotiin budjettiratkaisuna "kun tallipaikan hinta alkaa olla kipurajoilla" monesti yllättyvät a) hevosenpidon todellista kustannuksista ja b) siitä, että se tallinpitäjän varsinainen rahapalkka onkin ollut ihan älyttömän pieni, ja iso osa tallipaikkamaksusta onkin niitä hevosen juoksevia kuluja.
Lisäksi he myös yleensä kyllästyvät nopeimmin, koska kotona halvalla pitäen fasiliteettien taso laskee, ei ole maneesia, ei aina edes kunnon kenttää, maastoon ei viitsi pimeällä, ja hups vaan se kiva naapuri ei annakaan omaa kenttäänsä ilmaiseksi tai edes pupli-ilmaiseksi käyttöön...
Toisaalta hevoset kotona on ihana elämäntapa, moni kertoikin täällä juuri siitä, eli mieluinen harrastus antaa energiaa ei niinkään vie sitä. Toki edellyttää että paikat ovat kunnossa, ei tarvita luksusta, mutta ehjää toimivaa ja sen verran helppohoitoista, että pärjää tarvittaessa myös puolikuntoisena. Ja tärkeää, perheen pitää olla hommassa mukana, on kurjaa nakittaa vastentahtoisia perheenjäseniä hevosten hoitoon.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Läsi 
Päivämäärä:   7.8.24 06:53:28

Stressi, joka häviää kun saa hoitaa hevoset itse tuo energiaa lisää eikä tallimatkoihin mene aikaa.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   7.8.24 06:56:54

Minulla on omien lisäksi vieraitakin hevosia tässä pihassa.
Lähiradalla voi ajaa pimeälläkin kun valot on käytettävissä.
En ole kärreihin viritellyt mitään akku ja valo viritelmiä.

Yleensä pääsen valoisan aikaan ajamaan.
Työni on semmoinen että tämä useinmiten mahdollinen.

Ratsujen omistajat näyttäävät laittavan vain otsavalon päähänsä ja lähtevät liikkeelle.
Meillä ei ole kenttää,kun ravitalli on kyseessä.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   7.8.24 07:06:26

Budjettiratkaisuna kotiin ottavilla stressi varmasti kasvaa, kun hevosenpidon todelliset kulut selviävät.

Kun taas heillä ketkä ottavat hevoset kotiin siksi, että pystyisivät tarjoamaan parempaa laatua kuin vuokratallit stressi häviää.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: kyllikki 
Päivämäärä:   7.8.24 12:37:25

Ihmistyyppikysymys. Joillekin se sohva persiin alla on sen verran ihana, että mitään ylimääräistä ei viitsi tehdä.
Joillekin marsun hoitaminen on jo ylivoimaista, joillekin hepat kotipihassa on parasta.
Hepoista näkee jo turpakasvan asennosta, että kaikki on hyvin. Toisin kun näet sitä heppaa pari tuntia ehkä joka päivä, niin paljon jää näkemättä.
Minä olen ratsastanut jo -70 luvun alusta lähtien, niin olen sään kestävä ja pystyn menemään ulkoilmassa, kenttähän minulta löytyy.
Ja jos on oikein kurja keli, niin silloin hepat on tyytyväisinä päivät tarhoissa, yöt tallissa, eivätkä kiipeile seinille.
Ne on stressittömiä, onnellisia heppoja pienellä kotitallilla, jossa minä yksin niiden kanssa toihuilen.
Pihatto olosuhteisiin en osaa sanoa, ei ole kokemusta.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.8.24 13:02:47

Se on minkälaisia hevosia on ja minkälaiset standardit hevosen pitämiselle tai hevosen kanssa harrastamiselle asettaa. Pihattotalli ja maastolenkki silloin tällöin on toisille ok, niin ihmisille kuin hevosille, toisenlainen ihminen ja toisenlainen hevonen taas tarvitsee kunnon fasiliteetit ja esim maneesin, valmennusta tms. ratsastamiseen. Mutta miten vain niin se, että jotain mielekästä pakkoa elämässä on, pitää liikkeessä ! Jos ei ole niin varsinkin talvella on liian helppo läsähtää sohvalle töiden jälkeen ja tuntuukin ettei jaksa mitään.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: ex-ravimies 
Päivämäärä:   7.8.24 13:28:54

Joillakin ne hevoset siellä tallissa muuttuukin "meidän" hevosiksi ja puoliso nakitetaan mukaan tallihommiin vaikka painostamalla ja syyllistämällä, kun itse ei viitsi/jaksa hoitaa omiaan. Jos oma jaksaminen alkaa olla vaikeaa, niin silloin pitää ymmärtää se, että on aika luopua hevosista.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 16:10:28

Niin, työ ja kulut voi tulla yllätyksenä. Tavan harrastaja voi myös yllättyä siitä kuinka paljon hevoset hajottaa paikkoja, kuinka tanakkaa tekoa kaiken pitää olla kestääkseen niiden hampaat ja kaviot.

Kaiken näköisiä barbien talleja on nähty, joiden rakenteet sopisivat paremmin kanojen pitoon.

Itsellä oli pitkä tausta hevosalalla, mikään muu ei yllättänyt kuin se kuinka ihanaa on katsella tyytyväisiä hevosia pihallaan :-)

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 16:31:23

meillä hevoset pihassa. Ovat seisseet 8kk tekemättä mitään koska motia ei ole. Välillä kerran kaks kuussa käyny maastossa jos huvittanu. En koe huonoa omatuntoa tästä. Leikkivät tarhassa keskenään.

Tallihommat teen mieluusti vaikka olis moti lopussa, väsynyt ja paikat kipeenä. Menee rutiinista niinkun hampaiden pesu

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: Hattivatti 
Päivämäärä:   7.8.24 18:12:47

En usko, että ihmiset alkaa suurissa määrin kiinnostua hevosen pidosta. Nykyihmiselle liian työlästä, likaista ja pimeää sekä märkää.
Maneeseja ei harrastajat yleensä rakentele, joku rikas ehkä. Mutta silloin on jo työntekijä hoitamassa tallit yms. Ja se on usein yritystoimintaa.
Uusissa ohjeissa on monta kohtaa jotka mietityttävät mm. Turpakosketus, wtf. Jos tallissa on ori ei tule välttämättä onnistumaan. Tarhojen koot, loppuu monet kaupunki tallit kokonaan..tällaisia pikkujuttuja.
Itse ehkä pystyn nämä järjestämään tai osa jo onkin, mutta en enää jaksa jatkuvaa sääntösuomea ja valvontaa. Kuitenkin kyseessä on harrastus ei yritystoiminta.

  Re: Hevoset kotona, kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 00:21:06

meillä orit tarhaa ruunien ja muiden orejen kanssa sekasin. Tarhakoot ei ole vaikea pitää isona jos on hevos lähtökohtainen talli

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.