Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jätin koiran autoon ja ihmiset sekosi

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   5.8.24 18:57:09

Olen lomareissulla koirani kanssa. Ollaan kierrelty ympäri suomea sukulaisilla, retkeilty ja veneilty. Tänään pysähdyin lounaalle ja koiran jätin autoon häkkiinsä takakonttiin. Takaluukku raolleen ja ikkunat 15cm auki. Sää oli pilvinen ja n. 18 c lämmintä. Ruokailuun meni n. 1h 15min. Ja saapuessani autolle oli auton ympärillä naisporukka josta yksi puhui puhelimessa hätäkeskuksen kanssa, yksi yritti saada takakonttia auki (oli ilmahaalla auki, joten ei saa auki kun auton ovet lukossa) ja koirani huusi kitarisat punaisena. Saapuessani naiset alkoi läksyttämään minua koiran heitteillejätöstä ja siitä miten koira nyt kärsii kun huutaakin niin kovaa.

Esitin muutaman faktan siitä että koira on treneissä ja kisareissuilla ollut häkissä jopa puoli päivää ja joskus jopa yötä ja mökillä menee sinne jopa itse nukkumaan. Kerroin koirani olevan myös sellaista sorttia että varmasti puolustaa autoa, kun naiset sinne yrittävät murtautua vaikka yleensä nukkuu kun jää autoon odottamaan.
Ai jestas ihmiset. Käyttäkää aivojanne ennen kun alatte "pelastamaan" muiden koiria.
Muilla vastaavia kokemuksia ja pitääkö tässä nyt joku lappu autoon laittaa ettei vastaava toistu?

Re: Jätin koiran autoon ja ihmiset sekosi

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   5.8.24 19:00:39

Kukaan niistä ihmisistä ei halunnut muuta kuin auttaa koiraasi. Ei ole ensimmäinen tai viimeinen kerta, kun koira (tai lapsi tai joku muu elävä) kuolee ylikuumentuneeseen autoon.
Turhaan "raivoat". Get over it ja jatka elämääsi. Ja ehkä ensi kerralla jätä se lappu auton ikkunaan jos olet varma, että koirallasi ei ole liian kuuma autossa..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.8.24 19:01:30

Todiste siitä, että ihmiset ovat aivan idiootteja. Tunkevat nenänsä muiden asioihin ja ovat muka hyvällä asialla :D

Laittaisin lapun, että koiralla on kaikki hyvin. Ja soittaisin poliisit, jos joku oikeasti yrittäisi murtautua autooni!

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   5.8.24 19:05:06

Jätä puhelinnumerosi auton ikkunaan, että huolestuneet voivat soittaa sulle tarvittaessa. Mulla on Tesla, joten koirilla ei todellakaan ole autossa hätää millään kelillä, ja pystyn apin kautta seuraamaan auton sisälämpötilaa. Silti on joskus käynyt mielessä, että pitäisi numero jättää näkyviin. Mieluummin turhaan huolestuneita ihmisiä kuin lämpöhalvaukseen kuollut koira, eikös niin?

Ja mistäs ne sivulliset voi tietää miten paljon sun koira autossa aikaa viettää treeneissä jne?

Lähettäjä: mäiskis 
Päivämäärä:   5.8.24 19:08:43

Tää hysteriahan on jo johtanut siihen että ihmiset näkevät ihan vaistomaisesti punaista heti nähdessään koiran autossa, ympäri vuoden, oli sää mikä tahansa. Talvella on liian kylmä, kesällä liian kuuma, ja muina aikoina siltä väliltä. Ja taas on linjat punaisena 112...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 19:11:04

Ihmiset ovat joukkohysteriassa, mitä tulee koiriin ja kesä-syyspäivän aurinkoon. Koiria ei missään nimessä saa taluttaa asvaltilla, tassut palaa kiinni siihen. Vaikka auton kontti olisi auki ja uimisesta märät koirat istuu rauhassa autossa, niin silti parveillaan auton ympärillä huolestuneina (ihan omakohtainen kokemus).

Ihmiset ovat väsyttäviä tässä vallitsevassa koirahysteriassa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   5.8.24 19:13:30

Tää "älä jätä koiraa kuumaan autoon" on lähtenyt ihan lapasesta...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 19:14:26

Mielummin viisi ylimääräistä turhaa avunannon yritystä, kuin yksi yritys liian vähän kun onkin tosi kyseessä.

Maalaisjärkinen koiranomistaja jonka autossa on esim ilmastointi, jättää lapun ikkunaan jossa lukee asia. Ei ne muuten voi tietää.

Päivämäärä:   5.8.24 19:15:56

Asiallinen koiranomistaja jättää lapun ikkunaan jossa kerrotaan että autossa on ilmaistointi päällä (jos näin on, ja fiksua olisi +18 kesäkelillä), ja oma puhelinnumero mukana.

Lähettäjä: 1.5 
Päivämäärä:   5.8.24 19:18:35

1h 15 min on pitkä aika koiran olla yksin autossa. Miten sait syömiseen kulumaan niin kauan aikaa? Uskomatonta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 19:22:27

Hyvä, että ulkopuoliset ovat tarkkana!

Jätä jatkossa puhelinnumerosi auton ikkunaan, niin hätäkeskusta ei rasiteta turhaan.

Itse en tuollaisilla keleillä jätä koiraa autoon edes vartiksi, koska en voi olla varma siitä miten lämpötila nousee autossa. Eli jos olen koiran kanssa kaksin matkalla, niin vaihtoehtona on drive in tai nopea noutoruoka.

Lähettäjä: Kameli 
Päivämäärä:   5.8.24 19:25:37

No siis jos ulkona on +18 niin autossa voi olla tukalan kuuma jo vartissa.

Mutta olen samaa mieltä, ihmiset on liian hysteerisiä tämän asian kanssa. Niin kuin muidenkin, esim. Myrkkykeiso.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.8.24 19:30:45

Provo, koska ei kukaan ole noin pönttö.

Päivämäärä:   5.8.24 19:36:16

Ettekö ymmärrä lukemaanne? Konttihan oli auki. Koiralla ei ollut mitään hätää, paitsi pari raivostuttavaa muijaa ärsyttämässä sitä.

Päivämäärä:   5.8.24 19:39:50

"Esitin muutaman faktan siitä että koira on treneissä ja kisareissuilla ollut häkissä jopa puoli päivää ja joskus jopa yötä ja mökillä menee sinne jopa itse nukkumaan."

Hiukan heikko puolustus.

Päivämäärä:   5.8.24 19:56:38

., se kontti auki (ilmeisesti vain raollaa) nyt ei välttämättä viilennätte sitä autoa niin paljon. Menkää itse sinne autoon edes sillä 18 asteella, kontti vana hieman raollaan niin voitte todeta että kuuma voi tulla. Laittakaa vielä turkki päälle. Idiootteja on mää koiransa autoon jättäjät.

Päivämäärä:   5.8.24 20:14:05

https://www.kepeataival.fi/ilmahaka-autoon.html

Kyllä tuo pitkä näyttää vallan riittävältä ilmanvaihtoon.

Idiootteja nää jotka eivät tiedä mistä puhuvat.

Päivämäärä:   5.8.24 20:28:58

Mulla on ollut harrastuskoiria yli 20vuotta ja koiratreeneissä (haku, jälki, agility) on ihan tavallista että treenit kestää 3h ja koirat odottavat autoissa sen ajan kun ryhmän toiset koirat treenaa tai treenejä valmistellaan. Myös nykyiselle koiralleni on ihan täysin ok nukkua autossa tuo tunti. Treenileireillä nukkuu auton takakontti auki häkissä, jossa hyttysverkko päällä ja minä vieressä teltassa. Häkki ei ole sille mikään rangaistus. Samana päivänä oltiin mm. Kierretty 8km luontopolku ja uitu, joten oli ihan unien tarpeessa jo.

Auton takakontti oli ilmahaalla auki ja lisäksi ikkunoita avattu. Näin ilma kiertää autossa ja se on ihan sopiva koiralle pilvisellä kelillä. Kyllä tätä on 20v aikana tutkittu, mitattu ja kokeiltu. Ei tule takakontissa kuuma. Koirallani ei ole paksua turkkia ja sillä on aina vettä tarjolla.

Päivämäärä:   5.8.24 20:33:13

Minä nukun välillä autossa, siis ihan farmarin takaosassa (penkit kaadettu). Kerran kuuntelin, kuinka jotkut kaverukset kauhistelivat autossa kuumissaan olevaa koiraa. Kauhistelu loppui, kun jaksoin kohottautua makuupussin sisältä näkyviin :D Ei todellakaan ollut kuuma siinä autossa, en minä muuten olisi kolmen vuodenajan makuupussin sisällä ollut.

Kyllä sitä välillä saa pelätä onko autosta ikkunat rikottu sillä aikaa kun asioilla käy. Tunnen kyllä oman autoni ja sen, millaisella ilmalla se kuumenee missäkin ajassa. Joskus on autolla yksinään koirien kanssa reissatessa vaan pakko jättää ne hetkeksi autoon. Aina ovat olleet iloisia ja hyvinvoivia kun olen takaisin palannut. Toki juu aina voi saada vaikka sairaskohtauksen ja koirat sitten jäädä sinne autoon käristymään, mutta ihan samalla tavalla sen kohtauksen voi saada sitä autoa ajaessa.

Nyt on hankinnassa verhot autoon, niin saa siellä nukkuessa yksityisyyttä (ihmiset tulevat oikeasti silmät sentin päähän ikkunasta pällistelemään toisten autoihin sisälle, ainakin jos on joku osan näkyvyydestä peittävä verhoviritelmä) ja pystyy pitämään koirat piilossa ylihuolehtivilta ihmisiltä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 20:42:47

Onko Qi yksi niistä naisista?

Idioottikin tajuaa että alle 20 asteessa koiralla ei ole mitään hätää autossa ja tyhmänkin pitäisi tajuta että tottakai se koira räkyttää jos autoon yritetään sisälle.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.8.24 20:43:29

"Ei ole ensimmäinen tai viimeinen kerta, kun koira (tai lapsi tai joku muu elävä) kuolee ylikuumentuneeseen autoon."

Mä luulen, että olisi ensimmäinen, joka kuolee 18°C:ssa ikkunat ja takaluukku auki ylikuumentuneeseen autoon!

Lähettäjä: Tigeri 
Päivämäärä:   5.8.24 20:46:12

Mä jätän ihan aina lapun, jossa lyhyt teksti ettei koirilla ole hätää + numeroni auton (Tesla, jossa koirilla ei todellakaan siis hätää) lasille, vaikka pysähtyisin vaan huoltsikalle nopeasti käymään vessassa. Koska muuten ei ikinä tiedä milloin joku vaikka oikeasti rikkoo ikkunan tms.

Lähettäjä: Ihan hyvä 
Päivämäärä:   5.8.24 20:47:12

Itse en tunne automerkkejä, joten tuo ilmoitus on ihan hyvä juttu.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.8.24 20:51:42

Mun koiraa yritettiin ”pelastaa” pakettiauton perältä, vaikka takaovet oli auki. Onneksi häkki oli lukossa. Koira puolustaa autoa ja puri ”pelastajaa” sormille. Mä vedin pikkukilarit. Tyyppi poistui paikalta vähin äänin.
Ihmisistä on tullut hysteerisiä ja aviottomia.

Päivämäärä:   5.8.24 20:53:58

Aivottomia

Päivämäärä:   5.8.24 20:58:46

Tämä on lähtenyt aivan lapasesta. Omassa autossani oli 19 astetta sisällä kun kävin kaupassa ja koirat nukkuivat rauhaksiin takakontissa sen aikaa. Tämä kauppareissu kesti ihan max vartin, ja palatessani sitä takakonttia yritettiin jo MURTAA auki sorkkaraudalla!!! Mielestäni en ole velvollinen laputtamaan autoani kertoakseni että koirilla on viileää ja mukavaa joka kerta kun pysähdyn jonnekin. Luulisi muillakin ihmisillä olevan jokin järki päässä ennen kun alkavat toisen omaisuutta rikkomaan.

Päivämäärä:   5.8.24 21:16:34

Jep, onko sulla autossa mittari millä mittaat sisälämpötilaa?

Lähettäjä: Espoir 
Päivämäärä:   5.8.24 21:16:40

Mulla on koira usein kesällä autossa (kun reissataan paljon). Autossa lukittava koiraveräjä (eli kontti täysin auki), koiralla aina vettä ja foliopeitto vielä kontin suojana.

Ei ole kukaan koskaan hätäkeskukseen sen takia soittanut, eikä auton luona ”parveillut”. Eikä ole koira kuollut kuumuuteen.

Ite en jättäis aurinkoon, jos vain kontti hakasen verran auki ja jos ei foliopeittoa ois. Lämpenee kyllä.

Päivämäärä:   5.8.24 21:25:56

"Lähettäjä: Jep
Päivämäärä: 5.8.24 20:58:46

Tämä on lähtenyt aivan lapasesta. Omassa autossani oli 19 astetta sisällä kun kävin kaupassa ja koirat nukkuivat rauhaksiin takakontissa sen aikaa. Tämä kauppareissu kesti ihan max vartin, ja palatessani sitä takakonttia yritettiin jo MURTAA auki sorkkaraudalla!!! Mielestäni en ole velvollinen laputtamaan autoani kertoakseni että koirilla on viileää ja mukavaa joka kerta kun pysähdyn jonnekin. Luulisi muillakin ihmisillä olevan jokin järki päässä ennen kun alkavat toisen omaisuutta rikkomaan."

No miten päättyi, kuka maksoi auton vahingot, mitä sanoi poliisi ja tuomari, vai oliko oma tarina?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.8.24 21:31:12

Kas kun eivät rikkoneet ikkunaa. Se vielä olisi puuttunut.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   5.8.24 21:42:04

Pysähdyttiin huoltiksella vessassa, auto varjossa ja ilmastoinnin jälkeen viileänä. Eiköhän jotkut olleet raahanneet omat koiransa meidän auton viereen, meidän koirat aivan raivona autossa ja nää ihmiset ottaa kellosta aikaa, kauanko ollaan pois. Kun tultiin paikalle, sanoivat että olivat harkinneet ikkunoiden rikkomista... Koirilla ei ollut mitään hätää autossa niiden muutamien minuuttien aikana, kun oltiin pois, paitsi nämä auton ympärillä pyörivät koirat ja ihmiset. Ja jos he olisivat ikkunat rikkoneet, autosta olisi hypännyt kaksi vihaista koiraa. Vähän kannattaisi ajatella asioita järjellä, eikä huomiohuorata päättömästi siellä täällä, missä ei ole aihetta.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 21:49:41

Tämä hysteria alkoi, kun keväällä oli ensimmäisen kerran +10

Päivämäärä:   5.8.24 22:00:33

Ja kannattaa muistaa, ettei ikkunoiden rikkominen ole mikään oikeus. Toki osa valehtelee silmät kirkkaina häkeen, jotta saavat "luvan" ilkivaltaan..

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.8.24 22:24:20

Tosiaan aletaan ylireagoida koirien autoon jättämisessä. Järjen käyttö unohtuu.

Lähettäjä: Mmn 
Päivämäärä:   5.8.24 22:44:37

Mulla on häkissä kiinni lämpömittari ja peräkontin luukku auki. Ei tarvii arvailla kenenkään paljon on lämmintä, enkä oo ikinä ketään nähnyt lähelläkään autoani. Liekö sit sakemannit vähemmän kiinnostavia pelastettavia. :D

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   5.8.24 23:01:19

Kuljen paljon koirien kanssa kisoissa ym. kesäaikaan ja aika usein pysähdytään huoltiksille ruoka- ja vessatauoille. Koirat on aina autossa, takaluukku ilmahaalla kiinni ja etuikkunat raollaan. Käyn myös usein treeneistä tullessa kaupassa samalla konseptilla. Ikinä ei ole kukaan ollut kiinnostunut autostani tai koirista. Ikinä en ole kenenkään nähnyt kurkkivat autoon tai ylipäätään kiinnittäneen siihen mitään huomiota.

Ja mun kokemuksen mukaan se auto pysyy paremmin viileänä, kun ei avaa konttia kokonaan, vaan vaan esim. juuri ilmahaan avulla (reilusti) raolleen ja sitten etuikkunat samoin osittain auki. Näin ilma kiertää paljon paremmin ja auto pysyy hämmentävän hyvin ihan siedettävissä lämpötiloissa kuumemmillakin ilmoilla. Toki sitten foliopeitoilla saa myös hyvin suojattua auringolta, ne on todella tehokkaita.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   5.8.24 23:01:45

Tuosta syystä mullakin on tummennetut ikkunat, niin ei ihmiset näe, että autossa on koiria.

Päivämäärä:   5.8.24 23:05:56

Heti kun aurinko pilkistää pilven raosta auton lämpötila nousee niin että hiki valuu itselläkin vaikka olisi ikkunat raollaan. Jos tuulee niin ei niin hiki tule, mutta harvoin itse ainakaan saan ilmaa kiertämään kun nukun autossa.

Jos autossa ei ole ilmastointi päällä niin silloin koiraa, eikä muutakaan elävää pidetä tuntia autossa, järkeä päähän nyt aloittajalle tähän touhuun.

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   5.8.24 23:06:22

Tummennukset minullakin, niistä toki ei silloin ole apua, kun luukku on raollaan, mutta muuten antavat koirille rauhaa ja estävät aurinkoakin jonkin verran.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   6.8.24 00:33:56

"Heti kun aurinko pilkistää pilven raosta auton lämpötila nousee niin että hiki valuu itselläkin vaikka olisi ikkunat raollaan."

Jaa, ei minulle kyllä kevätaurinko tee tuota, saati sitten lokakuussa tai helmikuussa.

Lähettäjä: ...ok 
Päivämäärä:   6.8.24 00:43:03

Jos sulla on koira autossa odottamassa niin minkä ihmeen takia piti käydä 1h15min syömässä?
ymmärrän että ihmisen on pakko syödä mutta saat tarvittavaa ravintoa varmasti alle 15 min sisällä, joten ei ole mitään syytä jättää koiraa autoon.

Päivämäärä:   6.8.24 01:07:40

Jos vietän koiran kanssa 23h vuorokaudesta reissussa, niin en keksi yhtäkään syytä miksi se ei pärjäisi tuntia autossa nukkumassa ilman minua.

Edelleenkin takakontissa oli ilmahaka, eli takakontti oli n. 25 cm auki, ikkunat auki ja sää pilvinen. Lämpötilan puolesta koiralla ei ollut yhtään mitään hätää.

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   6.8.24 07:53:03

Olen huomannut saman, että on mennyt melkoiseksi hysteriaksi ihmisten suhtautuminen koiriin autossa. Eipä siinä, tarkoitus on kyllä hyvä mutta monen tähänkin topikkiin vastanneen tekstistä näkyy, etteivät ymmärrä mitä tarkoittaa kun takakontti on ilmahaalla auki + etuikkunat auki.

Itse jätän nykyään aina lapun ikkunaan että koirilla ei hätää mutta jos mietityttää niin soita + puh nro.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   6.8.24 08:02:11

Varmaan vaikuttaa myös se kun levitetään sitä ruotsalaisten höpöhöpötutkimusta, jossa auton sisälämpö nousee yli 80 asteeseen yhdessä hujauksessa... sitten joku pölhö uskoo, että se on totta!

Lähettäjä: Pukki 
Päivämäärä:   6.8.24 08:11:44

Villein kokemus itsellä oli 28 asteen helteellä kun menin koiran kanssa terassille syömään, tarrat kiinteinä ikkunoissa "vartiokoira autossa", että palatessa, sen terassilla olleen koiran kanssa, kolme ihmistä tuijotteli auton ikkunoista sisälle ja näki siellä häkin ja pohtivat poliisille ilmoittamista kun koira luultavasti jo kuollut autoon 🤦 kävin kyllä sisälle nopeasti tilaamassa ja maksamassa ruuat, sen aikaa koira autossa, ennen kuin hain koiran mukaan terassille ruokailun ajaksi, he ilmeisesti näkivät minut sisällä huoltoasemalla mutta eivät huomanneet että hain koiran mukaan syömään.. kyllä silloin tuntui että turhan villiksi mennyt.

Päivämäärä:   6.8.24 08:23:58

Itse jätän aina takaluukun kokonaan auki, koska autossa on lukittava häkki. Mutta eikö vain ihmisten pidä mennä auton viereen, parhaimmat tunkevat kätensä sinne häkkiin. Viimeistään tässä vaiheessa koira on kiihtynyt, koska puolustaa kyllä autoa, ja sen myötä läähättää. Olen tästä oppinut että auto on aina sellaisessa paikassa että pystyn sitä seuraamaan - esimerkiksi juon kahvit huoltoaseman terassilla tms. Jos joku menee autolle, menen perästä ja sanon muutaman painavan sanan. Ja auto on aina luonnollisesti varjossa pysähdysten aikaan.

Lähettäjä: Ikävä kyllä 
Päivämäärä:   6.8.24 08:39:41

Jos se eläin kiihtyy häirinnästä = sen autolle eli reviirille tungusta / vieraista ja tai niiden koirista, puolustaa omaisuutta, sitä käytetään perusteluna. Jos se nukkuu rauhassa lunkina, sitten käytetään sitä perusteluna.

Kappas kun nämä donit ja donnat saavat itse matkustaa ja tai liikkua "liian kuumalla" elikoinensa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   6.8.24 08:41:43

Tuosta ilman kiertämisestä: vaikka kaikki räppänät olisi selällään, niin jos on tuuleton päivä, tai auto tuulensuojassa, niin se ilma ei kierrä yhtään mitenkään. Ei se maagisesti imeydy yhdestä ikkunasta sisään ja puhallu toisesta ulos.

Päivämäärä:   6.8.24 08:43:14

Vaikuttaa ihmisten kertomuksista yltympäri, ettei osalla ole muuta omaa elämää kuin kulkea partioimassa siellä kuumassa tai "kuumassa" pitkin kaikkia mahdollisia parkkiksia käyden autoja läpi.

Minä teinä poistaisin kaikki koiriin viittavat tarrat ja tummennuttaisin lasit.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.8.24 08:45:15

Ostakaa 15e maksava digitaalilämpömittari jonka sensori on takaluukussa, ja se näkyville ikkunalle. Siinä on ainakin mustaa valkoisella lämpötiloista niin itselle kuin sivullisillekin.

Jotkut ihmiset eivät tajua, miten mieluinen paikka takakontti tai häkki on joillekin koirille. Se ei ole rangaistuspaikka tai säilytyspaikka, vaan oma rauhallinen turva- ja nukkumapaikka, jonne pääsy on palkinto.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   6.8.24 09:04:24

Suurin osa ei ymmärrä lukemaansa ja sitten osa on puhtaasti niistä kotikoiran omistajia, joilla ei ole mitään hajua siitä kuinka harrastajat varustavat autonsa ja pitävät koiria autoissa treenireissuilla, kisoissa jne.

Mulla on kaksi koiraa ja farkussa variocage -häkki. Koska lisäksi reissaan koirien kanssa niin pysähdyksillä mulla koirat ovat aina autossa kelillä kuin kelillä, takakontti auki tai ilmahaalla osittain aukinaisena. Läpivedon saamiseksi tietyillä keleillä on lisäksi takaovien ikkunat auki n. 10-15cm. Talven pakkasilla tietysti kaikki lävet kiinni ja koirilla lämpöalustat ja toppamanttelit odottelun aikana.

Harrastuskoiria ollut vuodesta 1998 lähtien, yksikään koira ei ole kuollut autoon eikä ole ollut edes lähellä lämpöhalvausta. Puolustavat autoa eli jos sinne joku menee kurkkimaan niin saa haukut niskaansa. Autossa nukkuvat, joskus istuen katselevat maisemia, pääsevät jaloittelemaan 2h välein jne. Leireillä ovat nukkuneet autossa, jolloin auto varjossa tai jos aamuaurinko osuu autoon niin foliopeite auton päällä (estää myös hyttyset).

Päivämäärä:   6.8.24 09:17:20

Lähettäjä###
Päivämäärä6.8.24 08:41:43

Tuosta ilman kiertämisestä: vaikka kaikki räppänät olisi selällään, niin jos on tuuleton päivä, tai auto tuulensuojassa, niin se ilma ei kierrä yhtään mitenkään. Ei se maagisesti imeydy yhdestä ikkunasta sisään ja puhallu toisesta ulos.

Oletko kuullut sellaisesta kuin läpiveto? Kyllä se ilma nyt vaan ilman tuulta kiertää jos jos vastakkaiset räppänät ovat auki. Jopa yllättävän tehokkaasti!

Päivämäärä:   6.8.24 09:23:51

Sen mitä itse sattumina havainnoinut, koiraihmisillä on hillitsemätön vietti päästä liki, puhuttelemaan ja käpälöimään vieraiden ihmisten koiria. Yhdistä tähän nk. Pelastaja- syndrooma sekä koiristakin tuttu ihmisten versio huomionhaku- syndroomaa sekä Minä Itse Tietää Kaiken - syndroomaa niin saadaan tätä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.8.24 10:00:18

Se ilma kiertää hämmentävän hyvin, kun jättää takaluukun ja vaikka etuikkunat raolleen. Paremmin niin, kuin että jos jättää koko luukun auki.

Lähettäjä: Rte 
Päivämäärä:   6.8.24 10:05:32

Istuin eilen autossa ikkunat ja takaluukku auki 18° säällä, ja hitto että siellä oli kuuma. Eli syystä ne ihmiset olivat huolissaan.

AP ei pahemmin koirastaan muutenkaan välitä, kun yli tunniksi jättää autoon.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   6.8.24 10:06:25

Toki kurjaa että koirasi hermostui, mutta tässä tapauksessa en olisi vihainen, hyvää tarkoittivat. Hyvä että ihmiset reagoi, vaikka turhaankin. Jätä lappu "Hei, omistajani on asioilla ja minulla on kaikki hyvin. Ethän häiritse minua, hermostun vieraista, kiitos." Ja vielä puhelinnumero, jos joku haluaa soittaa...

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   6.8.24 10:10:18

"AP ei pahemmin koirastaan muutenkaan välitä, kun yli tunniksi jättää autoon."

Tämän kirjoittaja ei taida kummemmin koiriaan treenata. Ne koirat eivät siellä autossa kärsi, kun ne on häkkiin asiallisesti opetettu vaan kuten moni toteaa, se on koiran pesä ja turvapaikka.

Päivämäärä:   6.8.24 10:27:55

Täällä on nyt 19 astetta lämmintä, vaalean hopean värinen auto ison pensasaidan varjossa parkissa (vähän aurinko osuu) ja remucin mukaan sisälämpötila 27.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.8.24 10:37:17

Juuri todistin Lahdessa mäkkärin parkkipaikalla kun joku oli jättänyt auton auringon porotukseen, takaluukku auki ja iso koira suoraan auringonpaahteessa häkissä. Autossa ei ollut ikkunoita auki. Koitapa itse istua autossa vaikka 1 ovi kokonaan auki ja jos aurinko vähänkin pilkahtaa niin lämpötila äkkiä nousee.

Jos on tilanne, että koira on pakko jättää autoon niin vien auton halliin ja webaston viilennys päälle. Tai joku puiden varjo ja webaston viilennys. Nyt kesällä kun pilviselläkin säällä on ollut ulkona tosi lämmintä niin se lämpötila myös autossa nopeasti nousee.

Lähettäjä: Välilyönti 
Päivämäärä:   6.8.24 10:41:45

Idiootteja on monenlaisia, kuten tämäkin topikki osoittaa.

Päivämäärä:   6.8.24 11:34:54

Kaikilla ei ole samanlaista autoa.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   6.8.24 11:53:02

Rte: no sulla on sitten harvinaisen huono lämmönkestokyky jos 18 asteessa auton ovi auki tulee hiton kuuma.

Mä odotin miestäni tässä taannoin 25 asteen lämpötilassa kun aurinko paistoi ja ovi auki niin joo, oli ihan lämmin ehkä jopa hieman kuuma mutta en mä läkähtynyt enkä todellakaan sanoisi, että oli hiton kuuma.

Lähtökohtaisesti ne kehotukset olla jättämättä koiraa kuumaan autoon, ovat niille idiooteille, jotka jättävät koiran kauppareissun ajaksi autoon siten, että ikkunoita avataan ehkä 5cm tai ei ollenkaan ja aurinko paistaa autoon.

Jos autossa on takaluukku auki niin auton takakontissa on sama lämpötila kuin ulkona, siis farmarissa, jossa koirat ovat takakontissa. Matkustamossa on eri lämpötila mutta testatkaa itte että takakontin luukku auki ja istutte siellä takakontissa niin läkähdyttekö? Mä olen monen monta kertaa mm. autoa siivotessa ollut siellä takakontissa perse pystyssä imuroimassa eikä siellä ole yhtään sen kuumempi tai kylmempi kuin ulkona vallitseva lämpötila.

Päivämäärä:   6.8.24 12:08:49

"Heti kun aurinko pilkistää pilven raosta auton lämpötila nousee niin että hiki valuu itselläkin vaikka olisi ikkunat raollaan."

Kannattaisiko mennä lääkäriin, eihän tuommoinen ole normaalia.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   6.8.24 13:10:12

"Tuosta ilman kiertämisestä: vaikka kaikki räppänät olisi selällään, niin jos on tuuleton päivä, tai auto tuulensuojassa, niin se ilma ei kierrä yhtään mitenkään. Ei se maagisesti imeydy yhdestä ikkunasta sisään ja puhallu toisesta ulos."

Olet täysin väärässä. Juttelepa asiasta fysiikan opettajasi kanssa. Avainsanoja ovat lämpötilan ja paineen erot, hyvin pienetkin sellaiset.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   6.8.24 14:22:36

Tuo ihmisten raivo autossa olevaa koiraa kohtaan on ihan karsea.

Tietenkin silloin, jos auto on jätetty sammutettuna suoraan auringonpaisteeseen, se kuumenee nopeasti ja on syytäkin puuttua, jos auto on siinä parkissa kauan.

Mutta yleensä nämä autoon jätetyt koirat on autossa, joka on ilmastoinnilla viilennetty kylmäksi ja ehkä vielä joku webasto kylmentää autoa 4 minuuttia senkin jälkeen kun auto on sammutettu, tai auto jätetty jopa tyhjäkäynnille siksi minuutiksi kun kuski on viemässä/hakemassa pakettia, tai autossa on joku kuskin tai hanttarin paikalla istumassa, eli auto pysyy viileänä eikä koiraa ole jätetty yksin, tai auto on jätetty varjoon ja kuski poissa vain kaksi minuuttia ja se auto on tosiaan sisältä vähintään viileä. Eli autossa on edelleen 15 astetta lämmintä kun kuski palaa eikä hän tarkene autossa ilman takkia. Eikä koiralla ole mitään hätää.

Ja yleensä koira nukkuu tai hengaa autossa ihan rauhassa, kunhan sitä ei mennä häiritsemään. Ja sitä rauhassa pötköttävää tai nukkuvaa koiraa sitten luullaan tajuttomaksi.

Mutta kun ihmisten on pakko mennä koputtelemaan ikkunoita, rämppäämään ovenkahvoja ja parveilla auton ympärillä, niin tietenkin koira hermostuu. Ja sitä reviiriään puolustavaa koiraa sitten pidetään hengenhädässä olevana, vaikka selvisi jo, ettei koira ole tajuton ja ei ymmärretä, että jos menet härkkimään autoa, niin tietenkin koira hermostuu.

Parasta on se, että mennään sörkkimään autoa jopa pilvisellä säällä.

Jätin joskus oikean koiran näköisen pehmolelun autoon "pötköttämään". Menin kauppaan noin vartiksi. Palatessani kaupasta näin autoni ympärillä ihmisiä ja aloin kuvata kameralla, kun ihmiset alkoivat rikkoa ikkunoita "pelastaakseen" koiran. Kävelin autoa kohti ja kuvasin, kun ihmiset tajusivat takakontin lasin rikottuaan, että tämähän ei ollutkaan oikea koira! Se oli sellainen huskyn näköinen pehmolelu. Siinäpä sitten seisotaan autoni ympärillä peräkontin luukku kokonaan rikottuna. Ihmetellään koirapehmolelua samalla kun vettä ripsii. Sitä vettä tosaan ripsi jo kun kauppaan menin, eli en ollut jättänyt koiraa autoon auringonpaisteella vaan sadesäällä.

Soitin paikalle poliisit ja tein rikosilmoituksen. Ilmoitin myös vakuutusyhtiöön ja ikkunan rikkonut joutui sitten korvaamaan ison summan. Kyseinen henkilö joutui maksamaan kaikki kulut aiheeseen liittyen. Minun autoni hinauttamisen, korjauttamisen, minulle vuokra-auton tuolle ajalle, käräjöintikulut, jne. Tarkkaa summaa en tiedä, mutta usamman tonnin paukku tuosta tosiaan tuli ihan siihen autoon liittyen ja monta tonnia myös oikeudenkäyntikuluista. Toivottavasti edes joku oppi jotain.

Jännää on sekin, että apua kaipaava ihmistä ei kukaan noteeraa vaikka apua pyydettäisiin tai sen tarve on ilmeinen. Jos joku pyörtyy kadulla, niin ihmiset vain kävelevät ohi kun hän pyytää auttamaan. Mutta kun joku lopulta pysähtyy soittamaan häkeen, niin sitten paikalle tulvitaan töllöttämään, vaikka siihen ei kaivata enää ketään sen jälkeen kun piipaa-auto on paikalla.

Ja sitten kaikessa rauhassa olevaa koiraa mennään häiritsemään ja rikkomaan autoa. Tai kuten miun tapauksesani: Auto rikotaan vain siksi, että auton peräkontissa on sateisella säällä koirapehmolelu....

Mutta kun pyörryin joskus julkisella paikalla, ihmiset kiersivät kaukaa ja katsoivat pois. Viimeisillä voimillani soitin kaverille että tulee auttamaan, kun en tajunnut itse soittaa häkeen. Vasta kun kaveri oli auttamassa, siihen tuli joku muukin töllöttämään. Vttu sentään. Enkä ole edes hörhön näköinen vaan hoikka, ihan tavis ja siistin oloinen ihminen, jolla nyt vain verenpaine meni liian alas. Ja sama asia kun olen monta kertaa soittanut häkeen. Kaikki vain menevät ohi, mutta palaavat takaisin kun piipaa-auto tulee paikalle. Silloin kyllä kiinnostaa pysähtyä tuijottamaan.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.8.24 12:24:20

Eikö sitä auto osata pysäköidä varjoon jos koira/koiria kyydissä? Itse pysäköin aina varjoon vaikka sitten vähän kauemmaksi tai kaupan seinän viereen varjoon vaikka se ei ole virallinen p-paikka. Ja ikkunat riittävästi auki että ilma kiertää.

Päivämäärä:   8.8.24 12:42:23

Onneksi on autossa tummennetut takalasit niin ohikulkijat ei näe koiria. Tuuletuskin pelaa parkissa.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   8.8.24 13:02:04

Googlettakaapa paljonko auton sisälämpötila voi nousta tunnissa myös pilvisellä säällä. Voitte yllättyä.

Päivämäärä:   8.8.24 13:12:27

Niin, umpinaisen auton. Ei auton, jossa tuuletus toimii ja luukku on auki, kuten aloituksen tapauksessa.

Päivämäärä:   8.8.24 13:13:41

” Googlettakaapa paljonko auton sisälämpötila voi nousta tunnissa myös pilvisellä säällä.”

Siis kerro mulle, että miten käytännössä auton sisälämpötila nousee korkeammaksi kuin ulkolämpötila, jos aurinko ei lämmitä autoa?

Toki siis jos ilma ei pääse vaihtumaan jonkun ollessa siellä auton sisälle, niin tulee tukala raskaan ilman vuoksi, mutta tästäkin selviää aukaisemalla niitä ikkunoita.

Päivämäärä:   8.8.24 13:17:14

Juuri niiden ylireagoivien ihmisten takia ei kannata jättää koiraa yksin autoon.

Toisaalta, jos olet 1 h 15 min. poissa, mistä tiedät, että koiralla on kaikki hyvin?

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   8.8.24 13:25:43

No siellä googlessa on erinäisiä tutkimustuloksia, mutta kyllä kai piste tietää paremmin kuin tutkijat.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.24 13:32:58

Minä olen reissannut koirien kanssa kolmisenkymmentä vuotta. Tänä aikana koirat ovat viettäneet varmaan tuhansia tunteja autossa erilaisissa treeni- ja kilpailutapahtumissa erilaisissa sääolosuhteissa. Ikinä ei ole ollut niin kuuma, että koirat eivät olisi voineet olla autossa useita tuntejakin. Auto varjoon tai foliopeite aurinkosuojaksi ja riittävä läpiveto, niin koirilla ei ole mitään hätää.Myös kunnon tummennukset ikkunoissa auttavat paljon. Tavaratila pysyy huomattavan paljon paremmin viileänä, kuin matkustamo. Matkustamoon (esim. takapenkille) en koiraa jättäisi pitkäksi aikaa lämpimällä kelillä varotoimenpiteistä huolimatta. Siellä ilma ei vaihdu läheskään yhtä tehokkaasti.

Päivämäärä:   8.8.24 13:44:14

” No siellä googlessa on erinäisiä tutkimustuloksia, mutta kyllä kai piste tietää paremmin kuin tutkijat.”

Pistehän esitti kysymyksen. Vastausta ei näköjään saa Kallelta.

Lähettäjä: Tris 
Päivämäärä:   8.8.24 13:46:57

Meillä asuntoauto, jonka lämpötila ei nouse samalla tavalla kun henkilöauton. Minulla on myös lämpömittari, jonka lukemaa pystyn etänä seuraamaan. Useamman kerran ollaan tultu autolle ja huolestuneita kansalaisia on paikalla, kun meidän koirat istuu tai nukkuu kuskin paikalla. Yleensä ei edes läähätä, kesää rakastavia lyhytkarvaisia pieniä koiria. Reissaavat Espanjassa jne ja rakastavat saunomista. Toki helteellä eivät jää pitkäksi aikaa, mutta normaalissa kesäkelissä voidaan me ihmisetkin istua siellä autossa sisällä ihan huolettomasti.

Meillä vieläpä lappu ikkunassa, mutta meille ei soiteta vaan mielummin hätäkeskukseen

Päivämäärä:   8.8.24 13:47:34

Kallen vastaus on perus "KaTo GooGLeSta öyh öyh."

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   8.8.24 13:54:32

Joo osalla lähtenyt ihan lapasesta koko touhu. Lappuja kannattaa käyttää. Itsellä onneksi seisontailmastointi ja tummennetut takalasit niin eivät koiraa näe.

Monilla on siellä kerrostalokämpässäkin kuumemmat oltavat kesällä kuin autossa jossa huolehdittu asiat koiralle kuntoon.

Päivämäärä:   8.8.24 14:52:22

,, nice stroy bro...

Päivämäärä:   8.8.24 15:07:04

Itse tuossa testasin kolmena päivänä. Kahtena oli 27 ja aurinko piastoi suoraan autoon, mutta kun ikkunat oli auki ja myös takaluukku, niin eipä se mitenkään tukalampi ollut kuin se ulkoilmakaan. Kolmantena sitten tuli vettä, niin ihan hyvin pärjäsi vaikka ainoastaan takaluukku oli vähän raollaan.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   8.8.24 16:07:50

"Lähettäjä.
Päivämäärä8.8.24 14:52:22

,, nice stroy bro..."

Niin? Jos yksityiskohtaisemmin haluat kuulla, niin laita koko nimesi ja yhteystietosi näkyviin, niin annan tuon oikeudenkäynnin diaarinumeron sinulle, niin voit tilata ja ostaa tuomion luettavaksi itsellesi.

Vai mikä tuossa oli epäuskottavaa? Sekö, että ihmiset vain kävelevät ohi kun joku tarvitsee apua? Vai se, että ihmiset kerääntyvät paikalle töllöttämään kun piipaa-autot on jo paikalla?

Päivämäärä:   8.8.24 20:23:41

Menee täälläkin näköjään osalla vähän hysteerian puolelle . On kyllä ihan useaan kertaan testattu että pilvisellä säällä riittää hyvin että ikkunoita avaa + takaluukku ilmahaalla auki. Sen voi jokainen testata menemällä makaamaan itse sinne takakontiin. Tilanne on aurinkoisella kelillä eri, ja sitten pysäköidään varjoon ja jätetään kokonaan kontti auki.

Näitä koiria kun on muutaman vuoden harrastanut niin voisin väittää nämä asiat hallitsevani ja koirallani ei ollut mitään hätää. Toki jos näkee täysin suljettuun autoon jätetyn koiran niin saattaisin itsekkin tarkistaa onko autossa viilennys päällä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.24 20:48:59

Laittakaa lämpömittari auton sisäpuolelle niin, että sen näkee ulkoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.