Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 17:22:58

Nyt vinkit miten junassa matkustetaan. Olen oikeasti menossa ensimmäistä kertaa elämässäni junaan huomenna. Miten liput tarkastetaan yms käytännön juttuja. Miten osaan jäädä oikealla pysäkillä pois :) auttakee jännittää ja nolottaa

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 17:24:56

Lähi- vai kaukojuna?

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 17:28:19

Sinulla on ne liput joko paperisena tai puhelimessa. Jos ovat puhelimessa, pidä ne saatavilla koska junassa ei välttämättä ole aina kenttää. Eli etsi ne valmiiksi joko puhelimen välilehdelle tai kuvakaappauksena.

Sitten kun sanotaan "ja Mikkelistä kyytiin nousseiden liput" tms niin vuorollasi anna konnarin piipata lippusi. Sen jälkeen sitä ei tarvitse näyttää ellei erikseen pyydetä. Se konnari on siellä asiakaspalvelijana, voit hyvin kysyä neuvoa häneltä. Näytöltä voit seurata matkan kulkua, ja jos se ei toimi, niin jollain kierroksella voit nykäistä konnaria hihasta ja kysyä, että ollaanko nyt aikataulussa ja miten osaan jäädä pois. Niin ja kuuluttavat kyllä myös "seuraavana Iisalmi, nästa Idensalmi, the next stop Iisalmi".

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 17:31:37

Kaukojuna kyseessä. Ratikalla olen kyllä ajellut ja metrolla ja busseilla,mutta ei ole ollut aiemmin junamatkustukseen tarve ja nyt näin vanhana jännittää pirusti ;)

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 17:37:27

Olen vasta lippua ostamassa,joten onko sijainnilla väliä junassa mistä kannattaa valita paikka? Ja kiitos ymmärtäväisistä vastauksista :)

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 17:39:23

Itse valitsen paikan sen mukaan missä on suhteellisen lähellä wc ja poistumistie..

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.8.24 17:43:21

Mä jään alas jos on paljon tavaraa, ylös jos reissaan repulla. Jos olen yksin ja reissussa suosittuun aikaan niin otan extraluokasta hiljaisen paikan.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Ripsi 
Päivämäärä:   5.8.24 17:48:15

Älä häpeile hei, kaikilla on joskus eka kerta :D Että lähde iloisin mielin matkaan vaan, pärjäät ihan varmasti! Ja konduktöörit junassa neuvoo kyllä, jos tulee eteen mitään yllättäviä askarruttavia asioita matkan aikana. Oikeasti junassa matkustaminen on parhaimmillaan aika mukavaa :)

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   5.8.24 18:23:36

Itse valitsen paikan aina niin että on nenä menosuuntaan ja ikkunan vieressä. Jos ostat paikan netistä, siellä näkyy junan kulkusuuntaa, jos ostat tiskiltä voit pyytää näin.
En valitse paikkaa leikkivaunun vierestä jos ei ole lapsia mukana.
Ennen matkaa otan screenshotin matkalipusta, jolloin se on minulla kännykän kuvissa jos netti ei junassa pelitä. Lipun voi myös tulostaa paperille. Molemmat kelpaavat.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.8.24 18:32:38

Leikkivaunussa olet enimmäkseen pikkulasten seurassa, mutta muissa vaunuissa vierustoveri saattaa olla millainen tahansa. Pidä mukana pientä käsilaukkua jossa kulkee puhelin yms. arvokas, ota se mukaan kun menet vaikka vessaan tai ravintolavaunuun. Muuten tavaroiden voi antaa olla hyllyllä. Jos ravintolavaunussa on täyttä (usein on), voit silti hyvin ostaa sieltä ruokaa, annoksen saa kätevässä rasiassa mukaan ja voi syödä omalla paikalla. Onko sulla ladattuna VR-sovellus ja oletko rekisteröitynyt sinne? Sieltä näkee hyvin, missä juna on menossa. Oikean pysäkin voi päätellä kellonajasta (junat ei ainakaan etuajassa ole yleensä...) ja koulutuksista, etukäteen voit myös selvittää mikä on sun asemaa edeltävä asema. Hauskaa matkaa, junassa on kivaa! Tule sitten kyselemään lisää kun lähdet vaikka yöjunalla :)

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.8.24 18:33:25

Kuulutuksista, ei sentään koulutusta tarvita...

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 18:51:03

Vaunu 1 on Helsingistä lähtiessä viimeisenä kulkusuuntaan nähden, eli jos haluaa naaman menosuuntaan niin valitse penkki jossa on selkä ykkösvaunua päin ja naama kohti viimeistä.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   5.8.24 18:59:58

Ensimmäinen rasti on lähtölaituri. Varaa riittävästi aikaa, jotta löydät sen laiturin, jolta juna on lähdössä. Kolarissa ja Kemijärvellä se on helposti löydettävissä, mutta Oulussa ja Tampereella vähän toinen juttu.

Älä häkelly, jos oikealla laiturilla onkin aivan väärä juna. Kysy jossakin lähellä olevalta konnarilta tai muulta, pääseekö tässä Turun satamaan menossa olevassa junassa todella Kajaaniin, kun kaikki muut tiedot täsmäävät. Kuuntele kuulutuksia, jos laiturilla onkin Kokkolaan menevä juna, kun sinä olet menossa Kajaaniin. Ehkä siinä on oikeasti väärä juna jostakin syystä, ja oikean junan lähtölaituri on muuttunut.

Asemalla on myös näytöt, joista näkee vaunujen sijainnin. Kannattaa etukäteen hakeutua sillä kohdalle, johon sinun vaunusi pysähtyy. Ei sitten tarvitse juosta laituria tai junaa päästä päähän. Mutta melkein joka asemalla niitä juoksijoita näkee.

Ja sitten vielä se tilanne, että junassa ei ole sitä vaunua, johon sinulle myytiin lippu silloin, kun juna oli jo laiturilla. Näin kävi minulle Helsingissä. Olisi voinut kuvitella, että siinä vaiheessa olisi jo ollut tiedossa, että yksi vaunu puuttuu. "No mene johonkin, mistä löydät vapaan paikan." Joskus saattoi jossakin vaunussa olla joko yläkerta tyhjä, joten oli mistä valita.

Tarkoitukseni ei ole pelotella sinua näillä kommelluksilla, joita minulle on sattunut vaan päin vastoin: niistä on selvitty ja aina on perille päästy.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   5.8.24 19:03:17

Itsekin matkustin ensimmäistä kertaa taannoin. Otin lipun sähköpostiin.
Paikkanumero löytyy penkin selkänojan sivusta sitten, mä haajuilin kun en heti numeroa löytänyt =)

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Ai jaa 
Päivämäärä:   5.8.24 19:34:03

Kk: mutta keneltäkään matkustajalta ei sovi kysyä, onko paikka vapaana. T: ht.netti

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   5.8.24 19:45:48

Tietyt asemat on ns. pistoraiteellisia, jolloin junan kulkusuunta saattaa vaihtua. Esim. jos tulet Helsingin suunnasta Kouvolaan ja junasi jatkaa sieltä pohjoiseen päin, niin istut Kouvolan jälkeen selkä menosuuntaan, jos ennen Kouvolaa istuit naama menosuuntaan.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   5.8.24 19:50:14

Aloittajalle on varmasti se ja sama kuinpäin junassa istuu, kunhan pääsee perille:D

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Lataa sovellus 
Päivämäärä:   6.8.24 12:01:25

VRn sivulta näät myös ne asemat joissa juna pysähtyy ennen määrä päätäsi voit vaikka laskea pysähdykset ellet muista niitä paikkoja ulkoa.

VRn sovelluksesta näät nyös reaaliajassa junan etenemisen kohti määrä päätäsi, se huomioi myös mahdolliset viivästymiset aikataulussa.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: Äläluota 
Päivämäärä:   6.8.24 12:05:47

Lue VR sivut tai soita asiakaspalveluun. Vai ootko niin nynny ettet uskalla? Nyt on aika rohkaistua js tämän palstan neuvoihin sujtautuisin hyvin varovaisesti. 50% iha höpöhöpöö kuten petos-tarottia ja muuta eksytystä.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 12:11:42

Ja kannattaa laittaa herätys jos pitkä matka, usein nukahdan ja kerran mennyt ohi aseman missä piti jäädä pois.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   6.8.24 12:20:07

Ihmeen pitkälle päästiin ennen ensimmäistä asiatonta naukujaa. :D

Tsemppiä aloittaja, junalla matkustus on ihan mukavaa ja helppoa.

  Re: En ole ikinä ollut junassa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.8.24 12:43:18

Ja joskus juna voi olla jaettuna kahdeksi junaksi. Eli jollain asemalla juna katkaistaan ja toinen pää jatkaa matkaa toiseen suuntaan ja toinen toiseen suuntaan. :) Näissä ei pääse sisäkautta etenemään junan päästä päähän jos on noussut väärään vaunuun (junaan).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.