Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Susanna 
Päivämäärä:   5.8.24 15:57:37

Mihin voi valittaa??

Ihan muuta kuin haastattelussa annettiin ymmärtää... Avustajat käy nykyisellä avustajalle vaan siivoamassa.
Luututaan kaikki paikat lattiasta kattoon.
Hlö ei todellakaan ole mikään neliraaja halvaantunut.

Vanhuksille ei riitä apuja edes syömisessä yms... :(

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Susanna 
Päivämäärä:   5.8.24 15:57:51

Siis avustettavalle

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 15:59:11

Henkilökohtaisen avustajan työnkuvaan voi kuulua taloudenhoito. Vanhuksellakin voi olla henkilökohtainen avustaja jos edellytykset täyttyvät.

Politiikka on tapa vaikuttaa resurssien jakoon ja siihen, mitkä järjestelmät meillä on käytössä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 16:05:57

Miksi et vain lopeta töitä, jos työ ei kelpaa?

Siivoojan palkka on monesti jopa pienempi kuin avustajan. En näe mikä ongelma. Kiinostaa myös mitä oletit työn olevan? Siivoushan on yksi helpoin askare. Pahin oli työntää pyörätuolia ylämäkeen.

Jos epäilyttää, voit soittaa kaupungin vammaispalveluun ja kysyä onko avustettavallesi myönnetyt tunnit tarkoitettu kodinhoitoon. Hyvin usein on.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   5.8.24 16:51:32

On tietenkin harmi, että haastattelussa annettu ymmärtää ihan jotain muuta. Sitten vaan uutta avustettavaa etsimään.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Entinen avustaja 
Päivämäärä:   5.8.24 17:21:29

Tää uudempi työnantajamalli on aika käsittämätön siitä, että avustettavalle annetaan niin vapaat kädet. Yhtään eikäydä läpi todellista avun tarvetta. Mäkin oon ollut töissä paikassa, jossa tavalliseen viikkosiivoukseen menee kaksi kokonaista päivää (oikeasti, kuinka moni teistä siivoaa 16 tuntia perus viikkosiivouksessa? Ja tähän ei tosiaan lasketa niitä pieniä päivittäisiä juttuja, kuten astioiden siivoamista) ja vaatehuoltoon sai menemään kokonaisen päivän (pesun lisäksi kaikkien vaatteiden silitys). Ihan järjetöntä touhua. Samalla tosiaan joku vanhus jää aikalailla heitteille, kun ei ole varaa pitää tarpeeksi hoitajia.

Äänestin itsekin jaloillani ja parhaimmillaan avustajan työ voi olla hyvin vaihtelevaa. Ymmärrän, että ihminen, joka viettää suuren osan ajasta kotona ja saattaa olla vaikeasti sairaskin, haluaa olla puhtaassa ympäristössä ja viihtyä siellä kotona, mutta joillakin on kyllä aivan järjettömät kriteerit sille siivoamiselle.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 17:35:47

Siivoaminen on ok mutta työ pitäisi olla avustettavan kanssa yhdessä tekemistä sen mukaan mihin avustettava kykenee..

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 18:12:52

"Kiinostaa myös mitä oletit työn olevan? Siivoushan on yksi helpoin askare. "

Tätä kysyn myös. Jos työ on lähes kokonaan siivousta, pyykkiä ja vaatteiden silitystä, voi olettaa että ko avustettava hoitaa esim wc käynnit ja perushygienian itsenäisesti. Eikö tälläinen avustettava ole periaatteessa aika helppo?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 18:15:41

"Siivoaminen on ok mutta työ pitäisi olla avustettavan kanssa yhdessä tekemistä sen mukaan mihin avustettava kykenee.."

Nyt olet kyllä ymmärtänyt väärin. Avustajan tehtävä on tehdä ne asiat joita avustettava ei itse pysty tekemään. Ei todellakaan niin että avustettava tekee ja avustaja vähän auttelee siinä sivussa. Ennemminkin niin päin että hyväkuntoinen avustettava auttelee avustajaa jutuissa joihin kykenee osallistumaan.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: TJ 
Päivämäärä:   5.8.24 18:53:42

Kaveri on henkilökohtainen avustaja alaraajahalvaantuneelle henkilölle. Avustettava käy itse vessassa, suihkussa ja pukeutuu. Apua tarvitsee mm. kauppareissuilla (ei pysty työntämään ostoskärryjä eikä saisi tavaroita kärryn pohjalta), siivoamisessa (imurointi ja lattian pesu hankalaa pyörätuolista, ei ylety pyyhkimään pölyjä korkealta eikä pysty pesemään ikkunoita). Lisäksi talvisin lumityöt, jos päivän aikana on satanut lunta ja avustettava ei pääse pyörätuolilla ulos. Aamuisin ja iltaisin avustettavan puoliso tekee lumityöt.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 18:53:44

...: Meillä painotetaan töissä paljon "kuntouttavaa työotetta" eli ei tehdä kaikkea avustettavan puolesta.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 19:00:38

Onko avustettava nepsy?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.24 19:01:52

Eikö avustajalle kuulu siivoaminen yhtään työnkuvaan?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Susanna 
Päivämäärä:   5.8.24 19:24:38

Jännä juttu mitä kaikkea avustettava pystyy tekemään muttei mitään siivous ym juttuja...
Kiva kun on henkilökohtainen siivooja.
Kukaan ei normi arjessa kotonaankaan siivoa niin paljon kuin tuolla siivotaan.

Joku sanoi että avustajalle maksetaan enemmän kuin siivoajalle?
Öööö, 11 euroa tunti. Katsoppa mitä maksaa jos palkkaat siivoajan...

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.24 19:27:56

Tiedän yhden avustettavan joka ei käytä avustajaa muuhun kuin tallintekoon jotta voi pitää hevostaan itsehoidossa. Hakee aina avustajia sillä periaatteella että pitää osata hoitaa hevoset. Muuten pärjää itsekseen.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   5.8.24 19:30:33

"Kiinostaa myös mitä oletit työn olevan? Siivoushan on yksi helpoin askare. "

Jospa hän oletti, että työ on sitä mitä haastattelussa sanotaan?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   5.8.24 19:36:06

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 5.8.24 17:35:47

Siivoaminen on ok mutta työ pitäisi olla avustettavan kanssa yhdessä tekemistä sen mukaan mihin avustettava kykenee.."

Tämä ei muuten pidä paikkaansa, terveisin avustettava. Silloin sitä avustajaa ei tarvisi, jos voisi tehdä mukana asiat.

Itsellä ollut avustajat nyt 1,5v ja toivon, että pystyisin viimeistään talven aikana luopumaan kokonaan (en todellakaan nauti siitä, että vieraita ihmisiä käy mun kotona ja tekee ruuat vähä sinnepäin jne). Tietäisitte vaan millasta porukkaa osa on.

Jollain voi sairaus aiheuttaa sen, että on siivottava tosi paljon, mutta sitä ei tietty ihmiset ymmärrä kun se ei näy päällepäin.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Siivooja 
Päivämäärä:   5.8.24 19:36:54

Siivous helpoin askare?Mitä osa täällä luulee että se on?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.8.24 19:45:56

Zäkä, se avustettava varmaan sitte maksaa itse avustajan palkan jos pitää vaan tallityöt tehdä. Kunta tuskin tuollaisia töitä maksaa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.24 19:46:52

K: tietäisitpä vaan... :D

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   5.8.24 19:52:29

Zäkä, tuo on kyllä jo röyhkeetä!

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 19:55:20

"Meillä painotetaan töissä paljon "kuntouttavaa työotetta" eli ei tehdä kaikkea avustettavan puolesta."

Huolestuttavaa. Missä näin? Avustajahan ei tiedä työnantajansa sairauksia tai rajoitteita eikä omaa fysioterapeutin tai toimintaterapeutin koulutusta. Lisäksi käy äärettömän raskaaksi, jos joka hetki pitäisi olla "kuntoutumassa" vaikka kuntoutuminen olisi oikeasti mahdotonta. Perusarki on muutenkin työlästä eikä "kuntouttava" avustaja varmasti helpota sitä. Mieti nyt jos sinulla on vaikka hirveät kivut sairautesi takisia. Ruokaa pitäisi saada ja olisi ihana kun kämppä olisi siisti. Sitten avustaja alkaa vinistä, että tulepa pitelemään imurin vartta että kuntoudut. Vaikka lääkäri olisi ohjeistanut akuutin kivun aikana lepäämään.

"Öööö, 11 euroa tunti. Katsoppa mitä maksaa jos palkkaat siivoajan..."

Luuletko tosiaan, että se työntekijä saa koko palvelun hinnan itselleen. Ei saa. Jos olet yrittäjä, voit tienskin enemmän, mutta myös riskit isommat. Jos olet siivousfirmassa töissä, palkka usein jopa alle kympin. Vaikka asiakkaalta laskutettaisi enemmän.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Susanna 
Päivämäärä:   5.8.24 20:06:14

Menee tuosta 11 eurostakim verot ym.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.24 20:07:03

Täällähän oli muuten joskus keskustelu perheestä jotka käyttivät härskisti myös systeemiä hyväkseen. Matamille oli avustaja hankittu joka joutui hoitamaan pihalla olevan tallin ja muut elukat ja siivoamaan hiki hatussa taloa. Toimintakykyinen mies ja lapset eivät viitsineet vaivautua (ja olip

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.24 20:08:02

Karkasi

Ja olipa pohdinnassa sekin että näinköhän nainen oikeasti oli avustajan tarpeessa. Päihde-ja lääkeongelma tällä oli ja avustajaa juoksutettiin kuin orjaa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 20:14:24

"Meillä painotetaan töissä paljon "kuntouttavaa työotetta" eli ei tehdä kaikkea avustettavan puolesta."

Kuntouttava työote..just.se on kiva vaikka sille ALS potilaalle saada kaltaisesi "avustaja " se kunto on rappeutuujoka päivä ei siihen voi itse vaikuttaa. Äly hoi.

"Siivous helpoin askare?Mitä osa täällä luulee että se on?"

Noh ajattelen kotisiivouksen ilman tiukkoja aikarajoja olevan helpompi askare kuin esimerkiksi nosturilla nostettavan täysin liilunta- ja toimintakyvyttömän henkilön hygieniasta huolehtiminen. Jotenkin ajattelen kotisiivouksen olevan myös fyysisesti kevyempää kun mahd psinavankin henkilön nostelu, sängyssä kääntely tms.

"Joku sanoi että avustajalle maksetaan enemmän kuin siivoajalle?
Öööö, 11 euroa tunti. Katsoppa mitä maksaa jos palkkaat siivoajan..."

Eli avustajan voi palkata itselleen 11e tunti ja avustaja maksaa tästä summasta itse sivukulut? Hieman epäilen nyt tätä?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.8.24 20:42:20

Kyllä se kuntouttava työote pitäisi olla ihan normaali lähtökohta. Asioita tehdään sen mukaan mihin avustettava itse kykenee, eli jos avustettava kykenee vaikka pilkkomaan makkarat makkarakeittoon mutta ei pysty kuorimaan perunoita niin avustaja kuorii perunat. Ei todellakaan ole tarkoitus olla palvelija kenellekään vaan mahdollistaa arkiset toiminnat avustettavan toimintakyvyn puitteissa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.8.24 21:08:16

Jatkan vielä, ei tietenkään ole tarkoitus avustettava hoputtaa tai painostaa tekemään yhtään mitään mikäli siihen ei ole voimia tai halua. Joskus se kahvittelu ja jutustelu on se mitä tehdään, toiset eivät seurustelua kaipaa. Olen ollut 10 vuotta avustajana eri ihmisillä ja kyllä se perusviikkosiivous kuuluu sekä pyykit ja tiskit. Mutta ei kyllä mikään nurkkien nuoleminen tai suursiivous. Jos työnkuva on pelkkää siivousta niin olisin yhteydessä palvelunohjaajaan.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 21:17:33

Millä perusteella myönnetään avustaja? Sossu?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 21:24:32

Avustaja on kotiorja pahimmillaan hullun kotona.

Lääkärinlausuntojen perusteella kai myönnetään.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Susanna 
Päivämäärä:   5.8.24 22:28:24

"avustajan voi palkata itselleen 11e tunti ja avustaja maksaa tästä summasta itse sivukulut? Hieman epäilen nyt tätä?"
Täh??? Kun verokortilla tekee niin tottakai menee verot, mikä tässä on epäselvää? Kaupunki mikälie avustajan liksan maksaa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 22:44:57

Itse oli hetken avustajan hommissa.

Ekalla avustettavalla homma oli kivaa ja monipuolista: siivoamista, eri paikoissa käymistä - jalkapallovalmennuksesta, taidenäyttelystä, pressan linnan tyylisiin tapahtumiin, puutarhahommia: marjojen poimintaa, perunamaan kitkentää, sit oli autoremppaa, marsuhökin siivoamista, lakanoiden vaihtoa jne.
Välillä oli hiki ja avustettavan kanssa sanailtiin voimasanoinkin, kun otti kupoliin.
Avustettavasti tuli sellainen luottotuttu.

Irtisanouduin kun olin ulkomailla muutaman vuoden.

Uusi avustettava oli ihan erilainen. Kova käskyttämään. Piti mm. tiskipöytä pyyhkiä hänen tavallaan. Käskytti paljon/siivosin paljon ja aina oli sellainen kytätty olo töissä.
Lopetin hänellä työskentelyn, kun rupesi kertomaan, että tarvitsee apua orgasmin saamiseen (seksuaalisesti).
Avustettava todella isokokoinen ja ilman ns. apulaitteita - siirrettävää nosturia, en olisi saanut häntä siirreltyä autoon, wc:hen jne.

Tuo seksuaalisiin asioihin käskyttäminen oli syy minulle ottaa yhteyttä kuntaan, joka myönsi avustettavalleni palkkani, ja asiakkaalla ei ollut sellaiseen mitään oikeutta. Mutta oli ainoa keinoa välttyä palkanmaksuun liittyviltä sanktioilta.

Avustettavissa on myös todella sadistisia/alistavia henkilöitä, vaikka suurin osa on aivan ihania ihmisiä. Avustettavat osaavat kyllä vaatia, joten avustajan on todella syytä tietää oikeutensa.

Siivoaminen on mulle todellakin pikkujuttu, muttei sekään kuulu perusavustajan tytehtäviin.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 22:47:34

https://heta-liitto.fi/korona/koronaukk/henkilokohtaisen-avustajan-tehtavat/

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 23:03:33

Minullakin teetettiin mm loppusiivous :))) Esimies soitti teinkö kun avustettava oli valittanut työn laadusta ja lopetti työt sen avustettavan kanssa kun oli teetättänyt sen minulla. Kuuluu siivoojalle. Sain järkevämmät avustettavat joiden kanssa oikeastaan vaan vapaa-ajan avustusta ja sunnuntaisin. Tuo tyyppi käytti minua joka viikko siivoojana kodissaan 6h per vuoro. Oli aina kun sikolätti se koti.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 00:28:20

Mikä ongelma on siivota vaikka se 6h? Itse siis olen tehnyt myös siivoojan työtä, joten en ymmärrä tätä ongelmaa. Jos joku haluaa siistin kodin, niin fine, minä puunaan. Oma on asiansa mitä arvostaa. Toinen viihtyy pölyjen keskellä pidempään, mutta haluaa, että teen ruokaa. Sopii. Toinen taas tykkää enemmän jutustella, joku lähteä ulos. Minä en näe mitä eroa näillä eri tehtävillä on. Minusta myös suursiivous yms. kuuluu avustajan töihin. Joskus terveetkin tekevät suursiivousta. Ja tiedän yhden terveen ystävän, joka siivoaa joka päivä puhdasta kotiaan. Ihan samoin vammainen saa olla sellainen, jolle siisteys on tärkeää. Siivoajana työskennellessä kuormittavinta oli kiire. Hikihatussa piti rehkiä 9e tuntipalkalla, että ehtii. Hyvä jos ehti syödä. Avustajana voin siivota täysin omaan tahtiini. Mitään aikapainetta ei ole.

"Asioita tehdään sen mukaan mihin avustettava itse kykenee, eli jos avustettava kykenee vaikka pilkkomaan makkarat makkarakeittoon mutta ei pysty kuorimaan perunoita niin avustaja kuorii perunat"

Mutta kun sinä et avustajana tiedä mihin avustettava kykenee ja mihin ei. Avustettavalla voi olla useita toimintakykyyn vaikuttavia haasteita (mm. mielenterveysongelmat), joista et ole perillä. Et myöskään tiedä mitä hän on tehnyt ennen vuoroasi, mitä hän aikoo tehdä vuorosi jälkeen tai vaikka huomenna. Et myöskään ole ammattilainen kuntoutuksessa tai avustettavan vaivojen suhteen. Et tiedä avustettavan historiaa tai koko hoitokertomusta. Sitä mikä toimii, mikä ei toimi ja mikä pahentaa oireita.

On myös ylimielistä "kuntouttaa" avustettavaa ilman mitään koulutusta. Moni avustettava on aikuinen, itsenäisiin päätöksiin kykenevä. He saavat päättää ihan itse mitä tekevät ilman että joku holhoaa kokoajan.

Jos avustettava joka joskus pystyy pilkkomasn makkarat pyytää sinua pilkkomaan makkarat, niin älä nyt hyvänen aika ala vääntää asiasta. Avustettava ei ole tilivelvollinen sinulle omasta kunnostaan. Sen sijaan moni vammainen kaipaa, että heihin suhtauduttaisiin kuin aikuisiin. Miltä ihan oikeasti sinusta tuntuisi kun sinun kykyä ottaa vastuuta omasta kuntoutumisesta ja toimintakyvystä jatkuvasti kyseenalaistettaisiin ja joutuisit jatkuvasti perustelemaan itseäsi. Jos itse olisit vammainen, etkö itse osaisi ottaa vastuuta itsestäsi ja kuntouttaa itseäsi sinulle sopivin ohjein ja harjoittein, kuntoutuksesta vastaavien ammattilaisten neuvojen mukaan? Luuletko että tarvitsisit vielä jonkun avustajan mutuilemaan omiaan, parhaimmillaan terapeuttien neuvojen vastaisia asioita?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Paavo 
Päivämäärä:   6.8.24 03:26:36

Siivous ei kuulu henkilökohtaisen avustajan työhön.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   6.8.24 05:53:06

Henkilökohtainen avustaja ei ole siivoja, kotiapulainen, palvelija, kotisairaanhoitaja. Avustajan tehtävät ovat melko rajalliset, ei raskaita nostettavia: ei siis muuttoapuna nostamassa laatikoita autoon ja sieltä avustettavan kotiin. Saa toki täyttää laatikot. Henkilökohtainen avustaja on avustettavan tuki ja avustajan tehtävänä on ylläpitää avustettavan toimintakykyä. Jos avustettava on vaikeasti vammautunut, tällöin avustettava tekee niitä töitä, mitä avustettava tekisi terveenä. Tällöin sisältyy työhön kotityöt siivouksineen yms. mikä kuuluu normaliin arkeen.

Kokemusta löytyy erilaisista avustettavista. Ja niillä, joilla löytyy rajoitteita enemmän, ovat huomattavasti itsenäisempiä ja toimintakykyisempiä kuin terveemmät avustettavat. Mitä enemmän avustettava pystyisi itse tekemään, sitä enemmän hän teettää sen avustettavalla ja tässä kohden avustajan tehtävänä on pitää rajat. Tällä hetkellä itselläni on avustettava, joka toimintakyvyltään pystyy tekemään itsenäisesti kotitöitä yms. jos siihen löytyisi omaehtoista halua. Ja työn raskaus tulee juuri siinä, että hän odottaa ne minun tekevän, hakevan, olevan palvelija yms. Olen hänelle näistä puhunut, mutta tuntuu "unohtuvan" helposti. Hänen kanssaan pitäisi tehdä yhdessä, mutta usein se menee siihen, että minä teen ja hän huokailee vieressä. Olen vähitellen tehnyt niin, etten tee, koska se ei ylläpidä avustettavan toimintakykyä vaan olen ns. edullinen kotiorja. Olen myös asiasta hänelle puhunut. Todella muuten mukava tyyppi ja tullaan hyvin toimeen, mutta tämä ns. saamattomuus ja haluttomuus tarttua niihin kotitöihin on harmittavaa. Hänelle on myös tästä huomautettu useampaan otteeseen työnantajan puolelta ja ed. avustajat ovat väsyneet tähän, sillä tulee raskaaksi pidemmän päälle nähdä, miten lähes terve avustettava on aloitekyvytön ja haluton tekemään niitä kotitöitä mihin hyvin pystyy. Sitä vastoin jos löytyy motivaatiota, on toimelias ja aloitekykyinen.

Lähettäjä: T
Päivämäärä: 5.8.24 20:42:20

Kyllä se kuntouttava työote pitäisi olla ihan normaali lähtökohta. Asioita tehdään sen mukaan mihin avustettava itse kykenee, eli jos avustettava kykenee vaikka pilkkomaan makkarat makkarakeittoon mutta ei pysty kuorimaan perunoita niin avustaja kuorii perunat. Ei todellakaan ole tarkoitus olla palvelija kenellekään vaan mahdollistaa arkiset toiminnat avustettavan toimintakyvyn puitteissa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   6.8.24 06:26:30

”Lähettäjä: TJ
Päivämäärä: 5.8.24 18:53:42

Kaveri on henkilökohtainen avustaja alaraajahalvaantuneelle henkilölle. Avustettava käy itse vessassa, suihkussa ja pukeutuu. Apua tarvitsee mm. kauppareissuilla (ei pysty työntämään ostoskärryjä eikä saisi tavaroita kärryn pohjalta), siivoamisessa (imurointi ja lattian pesu hankalaa pyörätuolista, ei ylety pyyhkimään pölyjä korkealta eikä pysty pesemään ikkunoita). Lisäksi talvisin lumityöt, jos päivän aikana on satanut lunta ja avustettava ei pääse pyörätuolilla ulos. Aamuisin ja iltaisin avustettavan puoliso tekee lumityöt.”

Miksi se avustettavan puoliso ei hoida kauppareissuja, siivoamista ja ikkunoiden pesua, jos kerran lumityöt hoitaa?! Näin maallikon korvin kuulostaa kyllä varsin kummalliselle…

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   6.8.24 06:42:57

Piste, mikä velvollisuus yhteiskunnalle on maksaa siitä, että avustettavan kotia siivotaan tuntikaupalla joka päivä??
Fine jos maksaisikin itse, eikö? + Palkkaa sitten rehellisesti siivoukseen.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 08:05:18

Avustaja ei välttämättä ole kuntoutuksen asiantuntija mutta jo työhön perehdytyksessä näistä asioista usein keskustellaan. Mikäli avustettavan toimintakykyä on tarkoitus tukea on se kotona tapahtuva toiminta tärkeää, harvalla on esim. fysioterapeutti käytössä päivittäin. Fysioterapeutin tmv antamien ohjeiden mukaan pystytään kyllä kotioloissa tekemään paljonkin. Tämä toki jos avustettava näin haluaa ja jaksaa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.8.24 08:49:35

"Melkein terve" ei saa niitä avustajatunteja, ei niitä noin vain jaella. Pitää olla ihan oikeasti aika isot rajoitteet, ainakin Tampereella, että vammaispalvelu ne myöntää.

Tuo on tosiaan ihan jäätävää, että osan mielestä avustaja on se "kuntouttaja". Ei todella ole!! Esim mun sairaus on sellainen, että pahimmillaan jo puhuminen tekee mut todella kipeäksi. En siis voi välttämättä puhua yhtään ylimääräistä tai olen useamman päivän hyvin huonovointinen. Jokainen kerta kun sängystä nousen tai seison enempi kuin minuutin, on huonona aikana tosi suuri rasitus. Siinä jos avustaja kuvittelee "kuntouttavansa", niin mennään tosi isosti metsään! Samoin just joku ALS-potilas jonka kunto ei nouse vaikka tekis mitä taikoja, niin eihän siinä ole järkeä. Kuitenkin moni joilla avustaja on, on pysyvästi sairaita.

Itsellä nyt on se etu, että löytyi lääkitys jonka avulla olen lähtenyt kuntoutumaan. Mutta olen vielä kaukana sellasesta kunnosta, että voisin luopua avustajista (ja tosiaan, en tykkää että täällä vieraita käy, eli luovun kyllä heti kun mahdollista).

Tässä on nyt homma niin, että tiedän itse parhaiten, mitä voin tehdä ja paljonko ja kuinka usein. Jos tässä kohtaa joku muu kuin mun fyssari alkaisi neuvoa, menisi kyllä hermot. Avustajat ei tosiaan tiedä kaikkea, eikä heidän kuulukaan tietää, ei heillä ole koulutusta kuntouttavaan toimintaan. Mä teen ihan itse sen mitä voin, ja lepään just niin paljon kuin mun tarvii ettei kunto romahda uudestaan. Avustaja mahdollistaa sen, etten asu laitoksessa vaan omassa kodissani. Ja itse ainakin teen helposti liikaa jos joku painostaa, olen liian kiltti sanomaan että nyt riitti. Joten olisi ihan oikeasti huono juttu, jos avustaja yrittäisi jotenkin "tsempata" tekemään.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 09:00:29

Veeras, ja muutkin. Avustaja ei ole kuntouttaja eikä ole tarkoitus painostaa tai päsmäröidä avustettavaa. Asioita tehdään lähtökohtaisesti avustettavan tarpeiden mukaan ja joskus se tarve voi olla ne fyssarin antamat jumppaohjeet joiden tekemiseen tarvitaan avustajan apua. Mikäli ihminen itse ei niitä halua/jaksa tehdä tai niitä ei tarvita niin ei tietenkään tehdä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   6.8.24 09:11:39

Eikö se ole ihan sama, millaista työtä palkkansa eteen tekee? Mutta olisi kyllä pitänyt jo haastattelussa kertoa, että suuri osa työstä on siivousta.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   6.8.24 09:20:31

Melkein terveillä voi olla avustaja. Tilanne on silloin kun avustettavan kunto on kohentunut (lähtötilanne on ollut eri kuin nykyinen) ja vielä ei ole avustajan tunteja vähennetty. Tilanteet muuttuvat. ALSin ja vastaavien rappeuttavien sairauksien kohdalla tilanne on taas toinen.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.24 11:42:45

Hyvä kirjoitus Veeras.

Järkyttävää millaista tekstiä täällä avustajat suoltaa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   6.8.24 12:11:57

Avustajat, minkälaisen korvauksen saatte oman auton käytöstä työssä? Miten vakuutus?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 13:19:48

Meillä on ohjeistus ettei omaa autoa käytetä, ei ainakaan avustettavan kuljetukseen. Ei tulisi mitään korvauksia ja ilmeisesti on vakuutusten ulkopuolella mikäli jotain sattuisi. Sama jos kiipeäisin avustettavan katolle jotain puuhaamaan ja putoaisin sieltä alas. Ei kuulu työnkuvaan niin vakuutus ei ole linjassa. Eli ottakaa avustajat selville se mitkä asiat oikeasti kuuluvat työtehtäviin, kaikkea ei tarvitse tehdä vaikka avustettava pyytää tekemään.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   6.8.24 13:19:52

Avustajia käytetään siivoojana koska se siivous on kalliimpi erillisenä palveluna. Kun pitäisi itse jotain maksaa ettei saa palvelua ilmaiseksi. Avustettavista on löytynyt itsensä alkoholilla ja huumeilla vammauttaneita joille siivouksen lisäksi haetaa tupakkaa ja sitä alkoholia. Myös yksi äiti jota muutaman kerran avustin niin pyysi ensitöiksi hakemaan klo 10 kaupasta sixpäkin ja korkki aukesikin hyvissä ajoin ennen puolta päivää.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.8.24 13:45:53

Vieläkään tälle pska alalle ei ole saatu sääntöjä. Mutta eipä löydy enää työntekijöitäkään!

Puhelin tai sanelin äänittämään työhaastattelut missä työtehtävistä sovitaan, kirjoitetaan ne mieluiten ylös tosi tarkasti. Ei suursiivouksia.

Olen myös hakenut alkoholistille kaljaa, laittoi minut kylille pyörällä kauppaan aina kun halusi olla rauhassa. Aamulla tullessa siivosin kusisia katetreja ja pissaa lattialta.

Sokealla yrittäjä -naisella ei ollut mitään muita työtehtäviä kuin ison talon siivoaminen. Tekeydyin tyhmäksi heti kun tämä tuli ilmi, hihittelin omiani, enkä tullut valituksi.

Toinen yrittäjäperheen äiti yritti että teen heidän firman työntekijöille ruoat. Kieltäydyin ja sain haukut ja potkut perheen pojalta.

Omaa autoaan ei avustaja käytä, vain Heta-liitossa on mahdollista kirjoittaa erillinen paperi sen käytöstä. Kaupassa tulisi käydä niin että avustettava on mukana maksamassa taksikyytiä, sillä ei avustettavankaan autolla voi kuskata avustettavaa.

Olen ollut miehellä missä lähes joka päivä oli tunti/pv yhteensä kummassakin vuorossa fyssarin töitä, kun fyssarilta vähennettiin tunteja. Käytettiin easy-standia, motomedia, jumppaa, tyynyjä, jos jotakin härpäkettä.... vain fyssari kävi niitä kerran opettamassa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   6.8.24 13:51:09

Lähipiirissäni on avustettava, jolle yksi tärkeimpiä kriteerejä avustajan valinnassa on avustajan oman auton käyttö. Avustaja siis kuskaa avustettavaa omalla autollaan. Avustettavalla on verohelpotettu auto, jota pystyy ihan normaalisti käyttämään ja käyttääkin päivittäin. Mutta kun avustaja on paikalla, käytetään aina avustajan autoa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   6.8.24 13:57:49

Meillä avustajan oma valinta että ajaako avustettavan autoa vai ei. Oman auton kyytii ei voi ottaa ja kuskiksi ei voi "vaatia" mutta jos avustajalle ok niin sitten. Olen paria asiakasta kuskannut ruokaostoksille heidän autollaan.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   6.8.24 14:00:13

Olen siis töissä yrityksessä joka tarjoaa palvelua eli minulla on useita eri asiakkaita joiden luona käyn.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Entinen avustaja 
Päivämäärä:   6.8.24 16:09:13

"Mikä ongelma on siivota vaikka se 6h? Itse siis olen tehnyt myös siivoojan työtä, joten en ymmärrä tätä ongelmaa."

Sä oot tehnyt siivoojan hommia, mä avustajan. Mun työ on ollut kaikkialla muualla paitsi yhdessä paikassa kaikkea muutakin kuin siivoamista, vaikka siivous on myös tärkeä osa avustajan työtä. Kuitenkin se, että kaupunki tukee taloudellisesti sitä, kun puunaan tuntikausia lattioita ihan vaan, jotta ne saisi kiiltämään, ei ole asianmukaista. En edes valehtele - yhdessä paikassa piti arvioida monen ihmisen voimin, että kiiltääkö lattiat tarpeeksi vai pitääkö vielä voimalla hinkata. Mä en kykene siivoamaan joka päivä hirveällä kiireellä kaikkea ja ala mitään sukkia silittämään vaan siksi, että joku haluaa ne nätisti kaappiin. Toisen ihmisen neurooseja ei tarvitse ruokkia.

Lisäksi oma kroppa ei kyllä kestä sitä, vaikka jonkun toisen voisi kestääkin. Mun työ kestää normaalia avustajan hommia (esim. imurointi kerran-pari viikossa, pölyjen ja tasojen pyyhintä jne). Kokoaikainen siivoaminen on paljon rankempaa kuin avustajan normaalit työtehtävät.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 16:24:49

Eihän siinä siivoamisessa olekaan mitään ongelmaa mutta kun henkilökohtainen avustaja ei ole siivooja, ei vammaispalvelu myönnä kenellekään avustajaa siivoamista varten. Älkää nyt suostuko semmosiin tehtäviin mitkä eivät kuulu avustajille.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Nuuki 
Päivämäärä:   6.8.24 16:59:35

Onhan tuo aika räikeää väärinkäyttöä, jos avustaja tekee normaalin viikkosiivouksen yli, siivoaa tallia, hoitaa yritystoimintaa tm. Olkaa yhteydessä tällöin vammaispalveluihin.

Ei ole sairaanhoitaja, siivooja, assistentti - vaan avustaja, joka mahdollistaa normaalin arjen toimintoja ja osallistumista tapahtumiin ym.

Meillä on tuhansia vanhuksia, jotka tarvitsisivat tällaista apua. Harva apua saa. Harmittaa tämä esim. tiettyjen ryhmien etu ajaa toisien edelle.

Eräälle tutulleni oli annettu enemmän avustajan aikaresurssia, mitä tuttuni tarvi. Hän luopui osasta resurssia. Se on järkevää.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.24 17:08:18

Mulla polku avustajan saamiseen (20h/kk) oli erikoissairaanhoito - fysioterapia- ja toimintaterapia-arviot - vammaispalvelu (kotikäynti). Tämän jälkeen avustajien esimies vielä kävi kotikäynnillä. Joka kohdassa arvioitiin mitä tehtäviä avustajalle kuuluu, ja itselläni yksi on juuri se siivous.

Etenevää rappeuttavaa sairautta sairastavana tuo joidenkin avustajien "kuntouttava" asenne on raivostuttava. Mä en kävele yhtään sen nopeammin vaikka kuka hokisi vieressä "jaksaa jaksaa, vähän purista vielä". Ja kun lopulta kymmenen muun asian vuoksi (avustaja esim. hermostui "laiskuuteeni" jatkuvasti, huusi julkisella paikalla lääkityksestäni ja kieltäytyi tekemästä sovittuja tehtäviä ja haukkui laiskaksi julkisella paikalla) otin esimieheen yhteyttä, oli esimies kauhuissaan, pyyteli anteeksi ja sain uuden (aivan ihanan) avustajan välittömästi.

Mutta ne tehtävät käytiin siis läpi viiden ammattilaisen kanssa, ja kirjattiin palvelusopimukseen. Niitä myös päivitetään tarvittaessa, eikä se ole mikään ilmoita toiveesi itse -juttu, vaan arviointi lähtee fyssarin tai toimintaterapeutin kanssa keskustelusta. Näin ollen koen todella turhauttavana perustella avustajalle viikosta ja kuukaudesta toiseen avun tarvetta. Olen ihan täysjärkinen aikuinen ihminen, ja avun tarve on tosiaan kartoitettu monen eri instanssin kanssa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 17:16:55

#, sinulle on vähän myönnetty tunteja. Ovatko ne tarkoitettu päivittäisiin toimintoihin? Yleensä on mahdollisuus vielä 30h/kk vapaa-ajan toimintoihin. Avustajalle ei sinun tai kenenkään tarvitse perustella avun tarvetta.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   6.8.24 18:31:05

Onko veeras fyysinen vamma?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.8.24 19:24:24

Niin, mulla POTS ja todennäköinen me/cfs ja ollut 2,5v vuodepotilaana. On kyllä muitakin sairauksia, mutta niiden kans pärjännyt arjessa kuitenkin itsenäisesti, tämä vei tosiaan ihan petiin. Nyt lääkitys helpottanut oireita keväästä asti ja pikkuhiljaa saanut nostettua toimintakykyä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   6.8.24 19:25:23

Täällä nyt avustettavat ovat puolustuskannalla, mutta turhaan. Kuten itsekin kirjoitin, olen avustanut myös sellaisia, jotka eivät kykene kävelemään, mutta se ei silti ole esteenä päivittäisille kodinhoidollisille tehtäville. Osa kykenee toimimaan käsillään ja haluaakin tehdä, toiset haluavat myös osallistua kaikkiin kotinsa töihin siinä määrin kuin kykenevät. Ja on niitä, joita avustetaan niin kodinhoidossa kuin nostoissa, ulkoilussa etc.

Vammaispalvelusta tulee päätös henkilökohtaisen avustajan saamiseen. Osa avustettavista on sellaisia, joiden toimintakyky palautuu osittain entiselleen ja kodinhoidolliset työt myös ylläpitävät avustettavan toimintakykyä. Raskainta avustajan työssä on juuri se, ettei meidän tehtävämme ole antaa tehtäviä avustettavalle vaan avustettavan tulisi tehdä päivän suunnitelma ja osa taas jättää vastuun avustajalle. Joissakin tapauksissa avustettava kokee, että avustaja on se, joka siivoaa, auttaa kaikessa eikä omaa yrittämistä ole lainkaan. Annan ihan käytännönesimerkin. Avustettava istuu ruokapöydässä syömässä ja tarvitsee talouspaperia. Se paperi on hieman kauempana, jolloin hän joutuu näkemään vaivaa saadakseen sen. Avustettavalla toimii niin kädet kuin jalat, mutta hän pyytää avustajaa antamaan sen paperin (avustaja on kauempana). Harmiton esimerkki ja moni ajattelee, no miksei se nyt voisi antaa sitä paperia, ei se niin vaikea tehtävä avustajalle ole. Mutta pitkässä juoksussa avustettava on "oppinut" siihen, että avustaja tekee kaiken ilman, että avustettava edes ajattelee, että hän voi sen tehdä itse. Kyseisessä tapauksessa avustettavasta vähitellen tulee aloitekyvytön ja toimintakyky laskee jos avustaja tekee kaiken toisen puolesta.

Avustettavan tarve henkilökohtaiselle avustajalle on yksilökohtaista. Toiset tarvitsevat apua, kaupassa / virastoissa yms käyntiin, pukemiseen osittain, hoitavat itse vessakäynnit, osin suihkut, kykenevät kodinhoidollisiin tehtäviin ja osassa tulee avustaja mukaan. Tällä tavoin pidetään myös avustettavan toimintakykyä yllä arjen toimilla. Mulla on ollut avustettavia, jotka eivät itse kykene kävelemään, mutta se halu tehdä on vahvana ja tekevät myös jopa niin, että avustajana kokee olevansa tyhjän panttina. Sitten on niitä, jotka eivät juuri kykene kuin avustettavana liikkumaan ja nostetaan laitteilla ylös etc. Ja tällöin heillä käy myös kotisairaanhoito. Avustajana tehdään siivoukset ja muut kotityöt kuten pyykit yms.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.24 19:37:30

Avustaja, tämän suuntaisia kokemuksia myös itselläni. Kuten jo mainittukin, ei ole tarkoitus painostaa avustettavaa vaan juuri tukea sitä jäljellä olevaa toimintakykyä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: mankeli 
Päivämäärä:   6.8.24 21:15:51

Tavallaan eri asia, mutta olin aikanaan lapsen henk.koht. avustajana eskari/päiväkotiryhmässä ja minuakin käytettiin usein lastenhoitajan sijaisena. Olin niin nuori etten osannut kieltäytyä vaikka usein suorastaan pelotti kun laitettiin yksin tilanteisiin (siis niin että olin ainut 'aikuinen' tilanteessa jossa useampi lapsi, ja niistä ainakin yksi semmoinen ettei minulla siihen ollut mitään auktoriteettia).

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Apu 
Päivämäärä:   6.8.24 23:47:17

Yksi tyyppi laittoi painostavasti minut maton tamppaajaksi. Matot oli todella isoja ja painavia. Sellaisia, että kahden tai kolmisin pitäisi kantaa. Sitten piti heitellä seuraavaksi sänkyjen ja sohvien alta säkit pois tieltä, että pääsee imuroimaan. Tykkään siistiä paikkoja ei siinä, mutta rajansa avustettavien ahneudella. Olisi vaikka pyytänyt edes jonkun muun avuksi.
Sain tästä vuorosta selkävamman. Oli vaikea päästä työterveydestä eteenpäin, koska semmoinen ei kuulu työtehtäviin ja vakuutus katsoi, että olen poikennut tehtävistäni.

Toinen sitten pyysi minut kyytiinsä kun lähdettiin asioille. Tyyppi sai semmoisia kohtauksia, että jalat lähtee alta. Onneksi ei saanut kun olin kyydissä. Mietin, että tuleeko ne "kohtaukset" vain kun haluaa. Pakotti myös mukaan rokotevastaisten mielenosoitukseen tuekseen. Lopetin aika nopeaan hänellä.

Joissain kohteissa ihmettelen miten on avustaja myönnetty. Tyypithän on toimintakykyisempiä kuin minä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 00:22:11

"Täällä nyt avustettavat ovat puolustuskannalla, mutta turhaan. "

En ole avustettava enkä avustaja mutta nämä avustajien "kuntouttava ote" -viestit on minusta vain todella sokeita ja kertovat surullista viestiä siitä kuinka osa potilaista jää todella helposti terveydenhuollossa väärinymmärretyksi ja se sama näköjään jatkuu myös avustajien taholta. :(
Toivoisi että jokainen alalla työskentelevä ymmärtäisi, että se jaloista halvaantunut liikuntakyvytön todennäköisesti haluaa päiviinsä aktiviteettia, hän todennäköisesti haluaa osallistua käsillään ruuanlaittoon ja kodin huoltoon, avustettuna, sen mitä pystyy tekemään.
Mutta on sairauksia joissa tälläinen "Kuntouttava ote" ainoastaan pahentaa oireita ja estää kuntoutumisen kuten Nimimerkki veeras erittäin hyvin kuvasi. Esimerkiksi ME on todella väärin ymmärretty sairaus ja on niitä muitakin, vaikkapa aivovammat, kun päivässä on määrä X voimia käytettäväksi esim sosiaaliseen kanssakäymiseen ja fyysiseen aktiivisuuteen , olisi suotavaa että avustaja ymmärtäisi roolinsa eikä kuluttaisi näitä voimavaroja avustettavalta, hän nimittäin saattaisi mieluummin käyttää ne päivän voimavarat vaikka perheensä kanssa illalla eikä suinkaan avustajan kanssa päivällä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.8.24 01:04:20

"Toivoisi että jokainen alalla työskentelevä ymmärtäisi, että se jaloista halvaantunut liikuntakyvytön todennäköisesti haluaa päiviinsä aktiviteettia, hän todennäköisesti haluaa osallistua käsillään ruuanlaittoon ja kodin huoltoon, avustettuna, sen mitä pystyy tekemään."

Yhtä moni hyppyyttää avustajaa ja hoitajaa sekä odottaa palvelua vaikka voisi vallan hyvin hoitaa asian itsekin. Ihminen joka kävelee, pukee, syö, peseytyy ja puuhailee kaikenlaista itse ei yhtäkkiä kykene kääntämään kylkeä vuoteessaan kun näkee vilauksen hoitajasta. Sitten kun hetki keskustellaan ja kannustetaan, se kyljen kääntö alkaa kummasti sujua.

Kaikki ihmiset eivät todellakaan ole niin reippaita mitä voisi toivoa ja kyllä, moni ihan tosissaan heittäytyy täysin avuttomaksi ja palveltavaksi jos sen antaa tapahtua.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   7.8.24 05:53:40

... olen itsekin tätä ajatellut ja yrittänyt nähdä tilanteen avustettavan kannalta, mihin hän pystyy ja mitä voin odottaa avustettavalta. Mutta en voi tietysti yksityiskohtaisesti kenenkään avustettavan tilannetta avata täällä, sillä nämä ovat salassa pidettäviä tietoja.

Jaksaminen on tietysti yksi, mihin tulisi kiinnittää huomiota. Mutta miten arvioida avustettavan jaksaminen ja kuormitus. Jokainen kuormittuu eri tavalla oli sitten sairaus, vamma tai muutoin terve. Tämä on myös persoonakohtaista. Vertailuna vaikka ikäihmiset, joiden liikunta- ja toimintakyky on rajoittunut. Heillä ei ole oikeutta saada kotisairaanhoitoa eikä muutakaan apua. He joutuvat olemaan yksin, vaikka tarvitsisivat apua. Omaiset hoitavat töidensä ja perheensä ohella. Osalla on kotisairaanhoito riippuen miten itsenäisesti voivat toimia. On muistisairautta ja pidetään silti kotona riskeistä huolimatta.

Omakohtaisesti olen nähnyt sen, että mikä merkitys on avustettavan motivaatiolla. Sama avustettava toimii päämäärätietoisesti kun se häntä motivoi, ottaa huomioon aikataulun, osaa toimia ajan puitteissa ja tekee asiat johdonmukaisesti, hyvin itsenäisesti. Kun on kyse tehtävästä, mikä ei olekaan kiva - aivan kuten lapsien kohdalla - voi aikaa kulua jo perusaskareisiin kuten aamupalaan, pukeutumiseen, aamutoimiin ja on huomautettava ajan käytöstä.

Avustettavilla on tilanteet erilaisia ja päivät myös. Mutta tietynlainen rutiini luo myös avustettavalle ns. päivän rungon, mikä myös auttaa häntä itseään. Kun kuormitustilanne on korkea, voi ottaa tauon, mutta osa kykenee toimimaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta ja lepoa sitten kun on sen aika. Toiselle taas kuormitus voi olla ylitsepääsemätön ja on levättävä välittömästi.

Mitä itse ajan takaa näissä esimerkeissä on se, että helposti avustettava ajautuu joko tahattomasti tai osin tarkoituksellisesti ns. "avuttomaan tilaan" kun on oppinut ja samalla myös opettanut avustajan toimimaan siten, että hän tekee ja avustettava on ikään kuin täydellisesti autettu ja oikeutettu tähän. Vaikka hänellä olisi kykyä tehdä asiat itse. Mutta ajatuksena on, että kun on avustaja on hänellä oikeus ja avustajalla velvollisuus, koska ei ymmärretä mikä on avustajan tarkoitus avustettavan arkipäivässä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 09:00:35

"Mutta miten arvioida avustettavan jaksaminen ja kuormitus."

Se tässä juuri on se oneglma, et ymmärrä ettei ole avustajan tehtävä millään muotoa arvioida ko asiaa tai puuttua ko asiaan. Avustajan tehtävä on tehdä tehtävät jotka on sovittu.

"mutta osa kykenee toimimaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta ja lepoa sitten kun on sen aika"

Niimpä, on sairauksia ja tiloja joissa pystyy kyllä tsemppaamaan sen avustajan halujen mukaan jonkin aikaa MUTTA se on sitten pois jostain muusta kuten siitä perheen kanssa myöhemmin vietetystä ajasta, sitten ei enää riitäkään energiaa ja voimavaroja niille ihmisille joille sitä pitäisi riittää kun avustaja on kuluttanut voimat. Miten tälläinen asia voi olla niin vaikea ymmärtää?

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   7.8.24 10:21:59

... onko kyse avustajan halusta ja toiveista vai siitä, että systeemiä osa käyttää omaksi edukseen. Koska ikävä kyllä näitä löytyy avustettavista.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.8.24 11:38:43

Onneksi meillä otettu käyttöön sovellus johon voi kirjoittaa vuorosta. Jatkossa kirjaan kaikki epämääräiset siivouspyynnöt, alkoholi+tupakka haut, eläinsuojelulliset asiat ja varsinkin jos lapsia asuu kotona. Monilla on eläimiä joista eivät pysty huolehtimaan. Yhdessä paikassa koirat (3kpl) sisällä 24/7 eikä avustajakaan saa viedä niitä ulos. Kusevat ja paskovat sisälle. Kämppä on paskana tästä. Kynnet niin pitkät etten ole ennen niin pitkiä koiran kynsiä nähnyt. Tekee varmasti kipeää.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   7.8.24 11:53:29

, tuollaisista nyt ehdottomasti pitääkin tehdä se elsu!! Törkeää tuollanen "eläintenpito" yhtään keltään.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Aida 
Päivämäärä:   8.8.24 12:09:58

Muutama huomio näin liikuntarajoitteisen henkilön lapsena kuten myös henkilönä, joka on toiminut itse henkilökohtaisena avustajana.

Vammaispalvelulaki turvaa lain henkilökohtaiseen avustajaan: "Vammaisella henkilöllä on oikeus saada henkilökohtaista apua päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa sen verran kuin hän välttämättä tarvitsee. Lisäksi vammaisella henkilöllä on oikeus saada henkilökohtaista apua vuorovaikutuksessa, vapaa-ajan toiminnassa ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa"

Avustettavien tarpeet vaihtelevat, ja hyvin usein päivittäisessä toiminnassa avun saanti on keskeisessä roolissa. Avustaja mahdollistaa avustettavalle itsenäisen elämän.

Avustajalle ei tarvitse kertoa terveystietoja, mutta avustettava voi oman harkinsa mukaan niitä toki avustajalle kertoa. On hyvä muistaa, että kaikki sairaudet eivät näy päällepäin, ja ihmiset näyttävät esimerkiksi kipua hyvin eri tavoin. Lisäksi on tärkeää muistaa fyysisten sairauksien lisäksi myös psyykkiset sairaudet. Ulkopuolisen on usein hankala arvioida henkilön toimintakykyä ja tätä arviota toteuttavat terveydenhuollon ammattihenkilöt.

Kodinhoidon toimenpiteet ovat keskeinen tekijä tukemassa avustettavan itsenäistä asumista. On myös tärkeää muistaa, että nämä toimenpiteet voivat mahdollistaa myös osaltaan esimerkiksi avustettavan vapaa-ajan toimintaa. Toimintakyvyn ollessa rajallinen joutuu jo arjen toimissa tekemään valintoja, yksinkertaistettuna esimerkkinä vaikka käykö suihkussa vai tiskaako, laittaako ruokaa vai näkeekö ystävän. Molemmat eivät välttämättä ole mahdollisia johtuen fyysisistä tai psyykkistä toimintakyvyn rajoitteista.

Suosittelenkin lämpimästi perehtymään lusikkateoriaan eli teoriaan, joka kuvaa minkälaisia valintoja moni avustettavista joutuu arjessa tekemään.

Kommentoin vielä ajatusta avustettavien kuntouttamisesta. Kuntouttamisen suunnitelman ja tarpeen arvio jälleen terveydenhuollon ammattihenkilö. Korostan, että useissa tapauksissa avustettavat tekevät paljon itse: avustajat ovat paikalla vain rajallisen ajan viikoittain. Ne toimet, joita avustajat tekevät työaikanaan mahdollistavat sen, että avustettavan henkiset ja fyysiset resurssit kantavat läpi sen ajan, kun he ovat ilman avustettavaa. Se, että avustettava tekee avustajan työaikana mahdollisimman vähän voi olla juurikin sitä lepoa mikä on tarpeen, että voimat riittävät niissä hetkissä, kun avustettava on yksin.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.8.24 12:57:21

Meneekö tässä nyt puurot ja vellit sekaisin?

Eli vanhustenhoidossa kai yleensä pyritään säilyttämään toimintakykyä?

Avustajana avustettavan kotona sä et välttämättä tiedä, millaisia haasteita avustettavalla on. Voipi olla, että vointi käyrä menee tasaisesti alaspäin joka tapauksessa ja rasittamalla vain lujempaa vauhtia.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.24 13:11:48

Hyvä kirjoitus Aidalla. Tämä kuntouttava työotehan ei tarkoita sitä että avustaja pyrkisikään toimimaan personal trainerina tai henkisenä tuupparina. Nyt tuntuu että tässä keskustelussa moni katsoo omasta näkökulmastaan asiaa. Edelleen korostan sitä että toimitaan avustettavan tarpeiden mukaan ja tässä meitä avustajia auttaa se että tiedämme riittävän määrän avustettavan tilanteesta ja tarpeista.

Avustaja voi työskennellä hyvin erilaisissa työsuhteissa. Jossain on tärkeintä ollut että panostetaan niihin fysioterapeutin antamiin kotiohjeisiin joiden tekemisistä avustettava ei selviä itsenäisesti. Siivoaminen, pyykkihuolto ja ruoanlaitto kulkee siinä sivussa mikäli näin halutaan. Osallahan käy siivooja, ruoka tulee palvelun kautta tai omainen hoitaa nämä asiat. Toisilla tarve keskittyy siihen että pääsee kauppaan, hoitamaan asioita tai käymään vaikkapa lapsenlapsen rippijuhlissa.

Lisäksi on muistettava että avustustunteja myönnetään valtavalla haarukalla. Työtehtävät voivat olla hyvin erilaisia ihmisen luona jolla on vaikkapa se 30h/kk vapaa-ajan toimintoihin käytettävissä verrattuna siihen että avustajaa tarvitaan 8-22 välisenä aikana viikon jokaisena päivänä.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.24 19:32:22

Kiitos Aida!

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Entinen avustaja 
Päivämäärä:   8.8.24 20:57:15

Itse en myöskään ole ihan samaa mieltä tästä kuntouttavasta otteesta. Jos puhutaan vaikka jostain paperin ojentamisesta ruokapöydässä sen sijaan, että se pitäisi hakea itse, niin kyllä mäkin pyydän miestä välillä ojentelemaan mulle kotona vaikka mitä, jos se sattuu olemaan lähempänä sitä asiaa. Ja oon melkein päivittäin salitreeniä tekevä ihminen. :D

Fysioterapiassa voi hyvin avustaa, mutta järjen rajoissa. Sairauksien kanssa kamppailleena tiedän hyvin, että energiaa ei aina ole kaikkeen eikä sitä kaikkea halua käyttää vaikka kotitöissä.

Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että suuri osa avustettavista ei sovi työnantajiksi ja siinä pitää olla tarkkana, miten paljon sitä siivoustakin kuuluu avustajalle. Oon ollut ihan käsittämättömiä työpaikoisa välillä eikä mitään tahoa minne valittaa niin, että tapahtuisi jotain muutosta. Vaikka se siivous kuuluu työnkuvaan, sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että samalla siivotaan hevosten karsinat ja kuurataan vaikka useita kertoja viikossa kylpyhuone lattiasta kattoon. On mulla ollut myös työpaikka, jossa kahdesti viikossa piti raahata kaikki matot kerrostalon pihalle tampattavaksi. Kuinka moni meistä oikeasti käsi sydämellä tekee näin omassa kotonaan? Onko tämä teistä kohtuullista, että teetetään siivoustyötä, jossa ei ole mitään järkeä sen sijaan, että määritellään tarkemmin mikä kaikki avustajalle kuuluu?

On ihan hirveitäkin avustajia, ala vetää kaikenlaista porukkaa puoleensa, mutta ei se silti vähennä tätä nimenomaista ongelmaa.

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   9.8.24 08:04:02

"Onko tämä teistä kohtuullista, että teetetään siivoustyötä, jossa ei ole mitään järkeä sen sijaan, että määritellään tarkemmin mikä kaikki avustajalle kuuluu?"
Amen!

  Re: Henkilökohtainen avustaja = siivooja

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   9.8.24 08:29:04

Tässä kohden on syytä huomauttaa myös sovitusta työehdosta ja jos pyritään teettämään siivoustyötä (muutostyöt -> avustettava haluaa muuttaa jonkun huoneen käyttötarkoitusta toiseen, suursiivous, varastojen tyhjennystä yms. ) on otettava huomioon myös se, ettei vakuutus näitä korvaa jos avustajalle sattuu tapaturma tehdessään niitä siivoustöitä, mitkä eivät sopimukseen sisälly. Sen vuoksi on myös avustajan hyvä tietää, mitä saa tehdä ja mitä ei ja myös muistutettava näistä avustettavaa jos hän alkaa näitä vaatimaan.

Lähettäjä: Mm
Päivämäärä: 9.8.24 08:04:02

"Onko tämä teistä kohtuullista, että teetetään siivoustyötä, jossa ei ole mitään järkeä sen sijaan, että määritellään tarkemmin mikä kaikki avustajalle kuuluu?"
Amen!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.