Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.24 13:00:32

Kaukojuniin voi ostaa lipun myös junasta suoraan ja silloin siinä ei ole merkittyä paikkaa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.8.24 13:05:19

No ei tarvitse joustaa toisten tai heidän lastensa takia jos ei juuri silloin halua ! Tuo olettaminen on ihan kamalaa ja tämä nykyinen hyysäävä kasvatustapa on ihan kamalaa (ja lapsiraukat tulevat tarvitsemaan terapiaa ja vaikka mitä ensin selvitäkseen koulusta ja sitten ihan oikeasta aikuisesta elämästä pettymyksineen ja kilpailutilanteineen).

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Bvc 
Päivämäärä:   5.8.24 13:16:10

Olen samaa mieltä kuin edellisen ketjun aloittaja.

Olen usein ihmetellyt sitä, miksi lapsia ei kasvateta ja heille opeteta tapoja vaan heille annetaan kaikki eikä opeteta sietämään pettymyksiä, odottamaan tms. Ja sitten vanhemmat valittavat, kun lapsen/lasten kanssa on niin rankkaa kun roikkuvat kiinni ja keskeyttävät koko ajan ja ovat vaatimassa kaikkea, suuttuvat joka asiasta ja muuttavat mieltään sekunnin välein ja mikään ei kelpaa. No onko se ihme, että ovat tuollaisia, kun heidät on kasvatettu sellaisiksi!!

Tympeää yrittää keskustella aikuisen kanssa kun huomioi vain lasta ja ei kuuntele yhtään mitä muut sanovat kun hän antaa lapsen keskeyttää koko ajan. Ja sitten valittaa minulle, miten ärsyttävä ja raskas lapsi on kun on aina keskeyttämässä ja vaatimassa huomiota...

Kun lapselle opettaisi alusta asti rajat ja säännöt ja alkaisi vaatia käytöstapoja ja oppisi sietämään pettymyksiä heti kun ikä ja kehitystaso riittää, niin silloin olisi huomattavasti helpompi elämä niin sillä lapsellakin kuin lasten vanhemmilla.

Eli ihan itseaiheutettu ongelma nuo vaikeat ja hankalat lapset.

Joo, toki on olemassa erityislapsia jotka ovat vaikeasti autistisia ja ashd:ita ja kehitysvammaisia, mutta suurin osa lapsista ei sellaisia ole ja niille lievemmillekin tapauksille rajat, rutiinit ja säännöt olisivat nimenomaan pelastus, ei rangaistus.

Ja tietenkin jos tulee tai tuli housuun niin päästän vessaan ensin, mutta tuolloinkin odotan, että lapsen kanssa oleva vanhempi ihminen pyytäisi, että päästäänkö ensin kun meidän on pakko päästä En katso hyvällä jos joku vain ilmoittaa menevänsä ensin ja kiilaa ohi. Voi siinä minullakin olla juuri housuun tulossa joten käytöstavat olisivat ihan kivat.

Ja kun lapselliset valittavat, että Suomi on lapsivihamielinen maa ja kaikki vihaavat lapsia, niin ennemmin se on sitä, että vihataan niitä lasten kanssa liikkuvia aikuisia, ei niinkään niitä lapsia.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Täh! 
Päivämäärä:   5.8.24 13:28:09

”Jälkimmäinen vastaus voisi tuoda enemmän ymmärrystä kanssamatkustajilta."

...ja mikä velvollisuus on kellään selitellä selkäkipujaan ventovieraille?"

Ei mikään, tietenkään. Mutta jos oman nautinnonhaluisuuteen viittaavan vastauksen jälkeen muiden katseet ärsyttävät, niin voi vastata toisinkin ja saada osakseen ymmärtäviä katseita. Oma valinta, millaisia reaktioita osakseen haluaa.”

Ihan yhtä lailla se on sen puolestaloukkaantujan oma valinta, valitseeko olla ääliö. Jos valitsee, se ei ole minun ongelmani.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 13:29:47

Bvc: on totta, että äitejä vihataan jopa enemmän kuin lapsia. Silti myös nämä äitejä vihaavat lapsirakkaat voisivat lopettaa lasten sanomisen purjoiksi, äpäriksi jne.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: edellisenaloittaja 
Päivämäärä:   5.8.24 13:29:51

En mielestäni missään kohtaa sanonut, että olen itse vela tai jotenkin inhoan lapsia? Olen 28v, jos sopiva parisuhde tulee vielä kohdalle, saatan itsekin haluta lapsia. En ymmärrä, miksi lasten käytöksen/kasvatuksen kyseenalaistaminen olisi automaattinen merkki lasten tai lapsiperheiden inhoamisesta. Ei kai elämä ole niin mustavalkoista, että joko sinulla on lapsia tai sitten inhoat lapsia.

Ja kaikkihan me ollaan lapsia joskus oltu. Tosiaan ihan oma-aloitteisesti minäkin tarjoan esim. siellä vessajonossa mahdollisuutta mennä ohi, jos on akuutti tarve. Ja ainahan sitä voi kysyä vaikka siellä julkisissa, että vaihtaisitko paikkaa. Mutta minusta ei ole automaatio, että varaamaansa paikkaa pitäisi vaihtaa sen vuoksi, että joku muu ei ole huolehtinut varaustaan. Jos kysyjällä on joku akuutti hätä tässäkin (esim pikkulapsi joutuisi kauas vanhemmasta istumaan), voisin ehkä vaihtaakin paikkaa, mutta en siksi, ettei vanhempi ole tajunnut varata ikkunapaikkaa.

Ja lapset mainitsin otsikossa, koska usein on omalle kohdalle tullut tilanteita, joissa nimenomaan lapset ja heidän vanhempansa tuntuvat olettavan, että kaikki on sallittua/oikeutettua heille, koska lapset. Toki itsekkyys tuntuu yleisestikin lisääntyneen.

T: edellisen keskustelun aloittaja

P.S. Minussakin on monia vikoja. En ole täydellinen.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.8.24 13:40:05

"Mutta jos oman nautinnonhaluisuuteen viittaavan vastauksen jälkeen muiden katseet ärsyttävät, niin voi vastata toisinkin ja saada osakseen ymmärtäviä katseita. Oma valinta, millaisia reaktioita osakseen haluaa."

Ymmärrätkö, että jos on ostanut kaksi paikkaa mistä syytä tahansa, on OSTANUT kaksi paikkaa. Se riittää. Että on ostanut.

Vai menetkö märisemään jollekulle, joka on ostanut kaksi tuotetta kaupassa, että hänen pitää antaa toinen sinulle tai sun kersalle kun sinua ei ole kiinnostanut ostaa ja jos ei suostu, pitää perustella?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.8.24 13:49:23

Ihme jankkaus ostetuista paikkalipuista. Väitän, että aika marginaalinen ilmiö. Itse olen paljon matkustanut eikä koskaan ole kukaan tullut vaatimaan minun paikkaani. Ei ole tainnut edes ystävällisesti kysyä kukaan paikanvaihtoa. Törkeitä ihmisiä olen tavannut kyllä silloin tällöin, mutta ei läheskään kaikilla niistä ole ollut lapsia mukana. Aika monta törkeästi käyttäytyvää aikuista olen nähnyt lemmikin kanssa liikenteessä. En silti usko, että lemmikin hankinta tekee ihmisistä huonokäytöksisiä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   5.8.24 13:55:20

"jos oman nautinnonhaluisuuteen viittaavan vastauksen jälkeen muiden katseet ärsyttävät, niin voi vastata toisinkin"

Jos on ostanut ja maksanut kahdesta paikasta, muut saavat katsella niin paljon kuin haluavat. On oltava melko tyhmä jos alkaa mulkoilla ihmistä, joka käyttää ostamaansa paikkaa omiin tarpeisiinsa, itselleenhän hän sen paikan on ostanutkin niin itse hän sitä kai käyttääkin. Voivathan katsojat antaa oman paikkansa, ei se ole kiellettyä, jos olettavat jonkun toisenkin antavan maksamansa = oman paikkansa. Ei ole tarvetta perustella tietynlaisella autolla ajamistakaan niille, joilla ei sellaista ole vaikka katsovat kyllä, ei edes ärsytä. Ihan voivat ostaa itselleenkin paikan bussista tai samanlaisen auton, myynnissä kun kaikille ovat.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   5.8.24 13:58:45

Bvc mutta kohdistetaan se viha lapsiin, kun ei uskalleta vanhemmalle sanoa. Jyrätään kaupassa lapsen päälle kaataen,ei sitä muutamaa sekuntia voida odottaa että lapsi siirtyy jotta pääset ohi jne.
Omat lapset ovat tottuneet kulkemaan mukana, osaavat käyttäytyä, kestävät oikein hyvin pettymyksiä ja heitä valvotaan,mutta joidenkin aikuisten täysin kohtuuton oletus on, että lapsen pitäisi olla näkymätön tai jokin nukke jolla ei ikinä ole omaa mielipidettä. Kammottavaa ja surullista. Ja ei, mun purjopetterit eivät kitise kaupassa tai riehu ravintolassa, eivät vingu jos eivät pääse ikkunapaikalle tai riko ja sotke paikkoja. Mut he ovat lapsia ja perheen täysvaltaisia jäseniä, joilla saa myös olla mielipiteitä. On vaan meidän vanhempien tehtävä päättää, mikä on mahdollista ja mikä ei. Joten aggrressiivisille aikuisille vinkki: teidän käytöksenne on esimerkki lapselle. Ja mitäs se teitä hetkauttaa jos jonkun lapsi pahoittaa mielensä esim. Siitä ettei pääse ikkunapaikalle bussissa? On vanhemman tehtävä opettaa ja tukea pettymyksissä. Sen voi aina sille vanhemmalle sanoa jos koet pakolliseksi puuttua tilanteeseen. Noin muutoin on ehkä paikallaan miettiä omaakin asennetta ja mikä aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia vanhempia tai lapsia kohtaan. Yleensä juurisyy löytyy ihan itsestä.
Ja ei, en ole täydellinen itse en voi sietää ylimielisiä aikuisia, lasten kohdalla voin vielä ymmärtää ettei aivot vaan ole kehittyneet. Aikuisten kohdalla en ymmärrä. ( syy kyllä voi olla sama, aivot jääneeyt teini-ikäisen tasolle)

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   5.8.24 14:09:39

Minä en oikein ymmärrä, mitä väliä sillä on, mulkoileeko joku ulkopuolinen kanssamatkustaja vai ei, jos on maksanut itselleen useamman paikan. Mitä väliä sillä muutenkaan on, mulkoileeko joku random vai ei, että sen vuoksi tekisi jotakin, ettei se random nyt vaan mulkoile ja ajattelee jotakin. Tuo on (koulu)kiusatun käytöstä, ei pidetä omista oikeuksista ja rajoista kiinni vaan kynnysmattoillaan joojoo-ihmisenä kun "joku mulkoilee". Eri asia jos haluaa antaa paikan ihan mukavuuttaan, mutta jos siksi pitää perustella ja selitellä ja antaa paikka "kun muuten joku mulkoilee" niin huhhuh.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   5.8.24 14:11:52

Tottakia lapset saa näkyä ja on ymmärrettävää, ettei lapsi ymmärrä kaikissa tilanteissa miten käyttäydytään. Esim. ettei ravintolassa voi juosta ympäriinsä ja huutaa. Mutta silloin pitäisi vanhemman nimenomaan kasvattaa. Jos ei puutu lapsen käytökseen tai vahvistaa sitä, niin lapsi oppinee, että riehuminen on ok. Jos opettaa, että pitäisi olla rauhallisemmin, niin lapsi toivottavasti vähitellen oppii.

Mutta en ymmärrä minäkään vastakkainasettelua, että jos sulla ei ole lapsia ja lapsen tai vanhemman käytös ärsyttää, niin olet automaattisesti lasten vihaaja. Jos minua ärsyttäisi, koska taloyhtiön mummot puhuvat kovaan ääneen ikkunani alla ja mainitsisin siitä jollekulle, niin eihän sekään tarkoita, että vihaan kaikkia vanhuksia?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 14:18:02

"Ymmärrätkö, että jos on ostanut kaksi paikkaa mistä syytä tahansa, on OSTANUT kaksi paikkaa. Se riittää. Että on ostanut." Ymmärrän, kersa, että jos sun otsassasi ei lue, että olet OSTANUT OSTANUT OSTANUT vaikka viisi paikkaa, niin kukaan ei sitä voi tietää. Mut hei kersa, sä voit kertoa sen, jos joku kysyy, ovatko paikat vapaana. Ai niin, mutku kädet tärisee ja on ongelmii jos niin pitää puhuu.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 14:20:03

Ei kun anteeksi, kersa, sähän et tosiaan puhu, vaan märiset kuten itse kerroitkin. My bad.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.8.24 14:32:12

"Ymmärrän, kersa, että jos sun otsassasi ei lue, että olet OSTANUT OSTANUT OSTANUT vaikka viisi paikkaa, niin kukaan ei sitä voi tietää. Mut hei kersa, sä voit kertoa sen, jos joku kysyy, ovatko paikat vapaana."

No osta se paikka niin se on sulle vapaana.

Ja kun et ymmärtänyt lukemaasi, niin tässä uudelleen "Mutta jos oman nautinnonhaluisuuteen viittaavan vastauksen jälkeen muiden katseet ärsyttävät, niin voi vastata toisinkin"

Jos nautinnonhaluinen vastaus on, että paikka ei ole vapaa vaikka se on tyhjä, koska olen ostanut myös sen, jonkun mielestä pitäisi vastata toisin selittämällä esim. selkävaivoistaan vieraalle ihmiselle, joka haluaa paikan kun ei ole sellaista itse vaivautunut hankkimaan. Niinhän ei ole vaan jos paikan maksaa, siinä voi pitää vaikka luiskaansa. Tai alepan muovikassia. Tai ei mitään.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.24 14:36:49

"sä voit kertoa sen, jos joku kysyy, ovatko paikat vapaana."

Sinä ajattelit, että äippä menee kysymään ovatko molemmat paikat vapaana ja oletettavasti molemmista paikoista maksaneen pitää antaa molemmat paikat äipälle ja purjolle, myös se paikka jolla istuu? Vai mitä selität monikossa "ovatko paikat vapaana"? Jos eivät olisi siinä mielessä "vapaana", että se keneltä kysytään ei olisi myöskään maksanut paikoista, ei hänen silloinkaan tarvitsisi antaa kuin toinen paikka, ei sitä jolla istuu, koska äippä ja purjokaan eivät ole maksaneet paikkoja itselleen. Ymmärrätkö?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 14:43:54

Sodan jälkeen syntynyt sukupolvi oli ensimmäinen minä-minä-sukupolvi, joka hommasi lapsia vain, koska niin oli tapana. Kasvattaminen ei paljoa kiinnostellut, joten tulos on nyt tässä.

On myös turha käyttää lyömäaseena sitä, että lapset maksavat aikuisten eläkkeen. Niinhän me kaikki teemme, toki sillä erotuksella, että näille purjopettereille se integroituminen tulevaisuuden työelämään ei näytäydy hirveän valoisana.
Jos porukka tarvii jo ala-asteella tukitoimintaa pelkästään käytöksessä ja kyvyssä keskittyä, on muistettava, että edessä on parikymmentä vuotta opiskelua ja sitten työelämä ja kaikille ei riitä yhteiskunnan järjestämia tukityöpaikkoja.
Oletus nyt kuitenkin olisi, että ihminen eläisi omasta työstään saamalla palkalla. Ja verotkin pitäisi maksaa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 14:44:49

"Ymmärrätkö, että jos on ostanut kaksi paikkaa mistä syytä tahansa, on OSTANUT kaksi paikkaa. Se riittää. Että on ostanut."

Mistä se kysyjä kysymättä tietää, että olet ostanut kaksi paikkaa. Eivät ne ostetut paikat muutu eri värisiksi tai ei niissä mitään varattu -lappuja ole. Ja jos kysyjälle vastaa, että ostin kaksi paikkaa koska haluan matkustaa väljästi, niin melko nautinnonhaluiseltahan tuo kuulostaa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   5.8.24 14:47:05

Enemmän on syytä ihmetellä äippää, joka lähtee pikkulapsen/lasten kanssa jonnekin julkisilla ostamatta paikkalippuja, ja jos ei ole mieluista paikkaa, kyselee muilta, paikan ostaneilta, näiden (parempaa) paikkaa. Siinä sitä opetetaan lapselle, että meidän ei tarvitse ostaa paikkalippua vaikka muut ostavat, mutta meidän kuuluu silti saada mieleisemme paikka, koska meidän nyt vaan kuuluu. Sellainen minäminä-perhe siinä sitten. Ei olisi tuotakaan ongelmaa kun toimisi niin kuin ne muutkin ihmiset, joilta paikkoja mangutaan - ostaisi paikat.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 14:52:12

Harmi, ettei sinulla ole isää :(

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.8.24 14:52:38

”Lähettäjä/-/
Päivämäärä5.8.24 14:47:05

Enemmän on syytä ihmetellä äippää, joka lähtee pikkulapsen/lasten kanssa jonnekin julkisilla ostamatta paikkalippuja, ja jos ei ole mieluista paikkaa, kyselee muilta, paikan ostaneilta, näiden (parempaa) paikkaa. Siinä sitä opetetaan lapselle, että meidän ei tarvitse ostaa paikkalippua vaikka muut ostavat, mutta meidän kuuluu silti saada mieleisemme paikka, koska meidän nyt vaan kuuluu. Sellainen minäminä-perhe siinä sitten. Ei olisi tuotakaan ongelmaa kun toimisi niin kuin ne muutkin ihmiset, joilta paikkoja mangutaan - ostaisi paikat.”

Tämä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 14:53:53

”No osta se paikka niin se on sulle vapaana.”

Jos lipun ostaa sieltä junasta ja sitten ei sitä paikkaa ole? Kaikki pitäisi tietää ja osata jo kysymättä, ettei joku nyt pahoita mieltä, kun joutuu vastaamaan.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Ettämitähäh 
Päivämäärä:   5.8.24 14:55:07

"Ja jos kysyjälle vastaa, että ostin kaksi paikkaa koska haluan matkustaa väljästi, niin melko nautinnonhaluiseltahan tuo kuulostaa."

Niin? Ja mitä vikaa siinä on, jos maksaa haluamastaan asiasta vaikka olisikin nautinnonhalun takia? Eihän se kysyjä ole maksanut edes "peruspaikoista".

Sinusta ei ilmeisesti saisi matkustaa lentokoneessakaan ykkösluokassa/businessluokassa, koska se on nautinnonhaluista, vaikka siitä maksaa korkeamman hinnan kuin economyssa? Tai ostaa merkkilaukkua nautinnonhaluissaan, koska jollakulla toisella ei sellaista ole, siksi pitäisi kelvata keinonahkainen halpaketjun muoviveska? Tai ostaa kahvilassa erikoiskahvia, koska se on nautinnonhaluista ja muut asiakkaat juo juhlamokkaa? Joku kateuden laji se tuokin on.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 14:55:30

Mistä te tiedätte mikä sen äidin tilanne on ja ettei jostain syystä pystynytkään ostamaan lippua ennakkoon? Mutta ilmeisesti hötöläisillä on kristallipallot.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 15:00:00

Ettämitähäh: Ei minua kiinnosta, vaikka joku ostaisi koko vaunun paikat. Miksi kiinnostaisi?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 15:05:06

Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että junissa kiertää lauma ÄIPPIÄ vaatimassa paikkoja muilta asiakkailta, ja kertovat etteivät ole lainkaan maksaneet paikkaa itse ;)

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Ettämitähäh 
Päivämäärä:   5.8.24 15:06:04

”No osta se paikka niin se on sulle vapaana.”

Jos lipun ostaa sieltä junasta ja sitten ei sitä paikkaa ole?"

Tällä keskustelun äipällä EI OLLUT paikkaa ostettuna lapselle.

Kai sinä nyt ymmärrät eron; on eri asia mennä kysymään omalla maksetulla paikallaan "väärin" istunutta ihmistä siirtymään kuin mennä vaatimaan itse paikkaliputtomana paikkaa sellaiselta, jolla on maksettu paikka.

"Mistä te tiedätte mikä sen äidin tilanne on ja ettei jostain syystä pystynytkään ostamaan lippua ennakkoon?"

Niin? Mitä sitten? Ei se silti poista sitä, että kaksi paikkaa ostanut oli maksanut kahdesta paikasta ja ne ovat silloin hänen käytössään, vaikka toisella paikalla ei ketään istuisikaan. Jos en pääse elokuviin, koska en saa ostettua lippua jostakin syystä, voinko vaatia saada jonkun lipun ostaneen lipun itselleni?

Mikä tässä on noin vaikeaa ymmärtää?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Ettämitähäh 
Päivämäärä:   5.8.24 15:09:46

"Ei minua kiinnosta, vaikka joku ostaisi koko vaunun paikat. Miksi kiinnostaisi?"

Tästä päätellen: "jos kysyjälle vastaa, että ostin kaksi paikkaa koska haluan matkustaa väljästi, niin melko nautinnonhaluiseltahan tuo kuulostaa."

Jos sinua ei kiinnostaisi jos joku ostaa kaikki paikat, niin ei sinua kiinnostaisi syykään.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: no se 
Päivämäärä:   5.8.24 15:10:59

"Enemmän on syytä ihmetellä äippää, joka lähtee pikkulapsen/lasten kanssa jonnekin julkisilla ostamatta paikkalippuja, ja jos ei ole mieluista paikkaa, kyselee muilta, paikan ostaneilta, näiden (parempaa) paikkaa."

Tämä varsinkin.

"Siinä sitä opetetaan lapselle, että meidän ei tarvitse ostaa paikkalippua vaikka muut ostavat, mutta meidän kuuluu silti saada mieleisemme paikka, koska meidän nyt vaan kuuluu."

Ja myös tämä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 15:12:56

Ispylääkö ette ihmettelisi yhtään?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 15:20:48

Ettämitähäh: Ei minua kiinnosta syy. Tuota selkäkipuista matkustajaa kiinnosti, miksi hänen vastauksensa aiheutti ärsyynnystä kanssamatkustajissa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Ettämitähäh 
Päivämäärä:   5.8.24 15:25:15

Sama se pitäisi olla niille kanssamatkustajillekin. Jos joku laillisesti, luvallisesti ja sallitusti ostaa vaikka kaikki paikat käyttäen kuitenkin vain yhtä, niin voihan hän niin tehdä. Samoin voivat tehdä kaikki muutkin.

Kaikkein oudointa on, jos tuon asian ongelmaksi kokee se, joka ei ole ostanut edes yhtä paikkaa/matkustaja. Mikä hänen syynsä lienee.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 15:33:34

Minua taas kiinnostaa se, miksei tyhjästä paikasta saa kysyä. Viimeksi junassa oli entinen naapurini, niin halusin vaihtaa muutaman sanan. Kysyin onko vastakkainen paikka vapaana ja se oli, niin istuin siinä pienen tuokion. Sitten menin omalle paikalleni. Samoin jos paikallani istuu joku vastaavassa tilanteessa ja muita paikkoja on vapaana, niin voin hyvin istahtaa muualle. Jos joku kertoo paikan olevan varattu, niin vastaan ihan iloisesti siirtyväni muualle. Mutta olenkin maalta eikä minulla ole mitään lapsivihaongelmia.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.24 15:34:20

Olis kiva jos edellinen linkattaisiin.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 15:37:55

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään vaivat. Ihan riittää kun kertoo paikan olevan varattu. Sitten jos pitää määkiä ja irvistellä, niin minäkin voin määkiä ja irvistellä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 15:47:09

Ettämitähäh, ei taida enää itsekään tietää mistä oli kyse. Kukaan ei alunperin edes vaatinut mitään paikkaa vaan kysyi :D

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 15:52:17

"Ei mikään, tietenkään. Mutta jos oman nautinnonhaluisuuteen viittaavan vastauksen jälkeen muiden katseet ärsyttävät, niin voi vastata toisinkin ja saada osakseen ymmärtäviä katseita. Oma valinta, millaisia reaktioita osakseen haluaa.”

Minusta mennään vikaan kun ajatellaan että toisen maksaneen asian vaatiajalla olisi oikeus arvostella kuinka validi peruste on sillä joka haluaa pitää itsellään itse ostamansa asiat. Se ei kuulu kenellekään. Eikä tosiaan kenenkään ole velvollisuutta perustella miksi on esim.viereisen paikan ostanut vapaaksi. Syyhän voi olla vaikka mielenterveysongelmat tai sen tyyppinen autismi. Ei kenelläkään ole oikeutta vaatia tietoja tai arvostella onko toisen syy riittävä vai ei.

Kohteliasta on ainoastaan kertoa, että on maksanut paikan itselleen. Jos paikka ei ole kenenkään ostama on siihen kaikilla yhtäläinen oikeus.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: urbaani 
Päivämäärä:   5.8.24 15:58:13

"Mutta olenkin maalta eikä minulla ole mitään lapsivihaongelmia."

Mitä kaupunkilaisuus ja lapsiviha liittyy siihen, jos on tietty paikka/paikat varattu ja maksettu ja haluaa kyseiset paikat pitää? Se maalainen ja lapsellinenkin voi varata ja maksaa itselleen haluamansa paikan/paikat, ei maalaisuus tai lapsellisuus ole este.

"jos paikallani istuu joku vastaavassa tilanteessa ja muita paikkoja on vapaana, niin voin hyvin istahtaa muualle"

Miksi ihmeessä? Sehän on sinun paikkasi, istukoon väärällä paikalla istuva omalle paikalleen tai jos ei paikkaa ole, mihin tahansa.

Vielä silloin kun pankeissa sai jonottamalla/vuoronumerolla palvelua, oli niitä jotka kyttäsivät koska virkailija vapautuu ja rynnivät tiskille. Kun menit siihen sanomaan, että jos et huomannut niin tässä on jono/vuoronumero ja nyt on minun vuoroni, alettiin sönkätä että ei mulla kauaa mene, ihan äkkiä vaan, ei se nyt haittaa jos tässä välissä. Kyllä se haittaa, jono/vuoronumeroautomaatti on tuolla, sieltä me muutkin olemme vuoromme ottaneet, että hopi hopi.

Aina tuollaisia itsekkäitä ja röyhkeitä ihmisiä on ollut.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 16:01:18

Miksi ihmeessä en antaisi tuttavien jutella keskenään, jos voin helposti mennä seuraavalle riville istumaan?

Maalaisuus ei estä varaamassa tiettyä paikkaa (jos se on vielä saatavilla) mutta se estää tekemästä asioita tahallaan hankalaksi. "Ai tämä olikin varattu, minäpä siirryn" ja elämä jatkuu.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 16:09:59

”Minusta mennään vikaan kun ajatellaan että toisen maksaneen asian vaatiajalla olisi oikeus arvostella kuinka validi peruste on sillä joka haluaa pitää itsellään itse ostamansa asiat. Se ei kuulu kenellekään. Eikä tosiaan kenenkään ole velvollisuutta perustella miksi on esim.viereisen paikan ostanut vapaaksi. Syyhän voi olla vaikka mielenterveysongelmat tai sen tyyppinen autismi. Ei kenelläkään ole oikeutta vaatia tietoja tai arvostella onko toisen syy riittävä vai ei.”

Näin on ja samaan aikaan arvostellaan täällä sitäkin miksi äiti ei ole ostanut paikkalippua, vaikkei kukaan syitä täällä tiedä. Alunperin äitikin oli kysynyt paikkaa, mutta sekin on jo käännetty niin, että äiti vaati paikkaa. Mutta äitejä vissiin saa arvostella teki ne mitä tahansa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   5.8.24 16:15:16

On btw erikoista, että aina näissä etuiluissa, paikan kysymisissä sun muissa viereen änkemisissä kohde on nainen. Miestä harvempi etuilee, paikkaa kysytään naiselta että onko tässä vapaata ja jos jossakin julkisessa on 10 miehen vieressä vapaa paikka, mutta vain yhden naisen, niin se jonka viereen ängetään on se nainen.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 16:34:21

"Näin on ja samaan aikaan arvostellaan täällä sitäkin miksi äiti ei ole ostanut paikkalippua, vaikkei kukaan syitä täällä tiedä. Alunperin äitikin oli kysynyt paikkaa, mutta sekin on jo käännetty niin, että äiti vaati paikkaa. Mutta äitejä vissiin saa arvostella teki ne mitä tahansa."

Tietenkin aina saa kysyä! Myös ilman lasta. Mutta pitää aidosti olla valmis hyväksymään kieltävä vastaus mistä tahansa syystä tai ilman syytä. Ongelma tuskin kellekään on kohtelias kysyminen vaan se että kieltävälle vastaukselle nakellaan niskoja, mulkoillaan, tuhahdellaan, penätään syitä tms.

Samoin on aina hyvä miettiä vaatiiko toisen ostamia asioita ilmaisiksi vai onko asiasta valmis maksamaan. Silloinkin toki hyväksyä kielto.

Jos haluaa tahdikkaasti kysyä, on kohteliaampaa myös kysyä haluaako toinen vaihtaa paikkaa paikkaan x, sen sijaan että kysyy pääsisikö itse/ lapsi kyseiselle paikalle.

Esim. "Haluaisitteko te istua käytäväpaikalla?"
"Ei kiitos, mä mieluummin istun ikkunapaikalla"

Verrattuna:
"Voisiko mun lapsi päästä siihen ikkunapaikalle, kun hän niin kovasti haluaisi nähdä ulos"
"Ei, mä haluan itse istua tässä"

Ensimmäisessä kysymyksessä lähdetään liikkeelle toisen henkilön halusta. Mitä HÄN haluaa. Hän varmasti tietää miksi häneltä kysytään. Kieltäytyminen on helppoa, sillä voi vain kertoa oman halunsa. Toisessa vaihtoehdossa jalustalle nostetaan omat/ lapsen tarpeet ja vedotaan toiseen. Tästä on kiusallista kieltäytyä, sillä tuntuu että kieltää toiselta jotakin, tuottaa pettymyksen.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 16:48:58

Älytöntä jankutusta

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.8.24 16:56:09

"Älytöntä jankutusta"

Niin on. Kun ihan itsekin voi ostaa lipun haluamalleen paikalle, tai vaikka kahdelle. Älytöntä jankuttaa että pitäisi päästä jonkun toisen paikalle jos itse ei ole hankkinut lippua mieleiselleen paikalle.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   5.8.24 17:44:56

Matkustan melko paljon junissa ja mielestäni on erikoista että huonosti liikkuvat vanhukset tai miehet eivät koskaan kysy näitä paikanvaihtoja, kysyjä on joka kerta äiti jonka lapsi haluaa. Toki äideistäkin arvioni mukaan yli 90% ostaa paikan myös lapselle tai useamman kanssa jopa perhehytin ja menee sinne.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Ai jaa 
Päivämäärä:   5.8.24 17:55:17

Minulta on mies kysynyt paikkaa junassa ja oma mieheni on kysynyt esimerkiksi terassilla, saako ottaa tuolin naapuripöydästä lapselle.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.8.24 22:15:40

Yksikään tähän ketjuun vastanneista ei ole ollut sitä mieltä, että maksettu paikka pitäisi luovuttaa ilmaiseksi yhtään kenellekään.

"Niin on. Kun ihan itsekin voi ostaa lipun haluamalleen paikalle, tai vaikka kahdelle. Älytöntä jankuttaa että pitäisi päästä jonkun toisen paikalle jos itse ei ole hankkinut lippua mieleiselleen paikalle."

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 23:52:36

Ja taas jää koko keskustelu jumimaan paikkalippuun, koska älykkyysosamäärä ei riitä ymmärtämään sitä ongelman ydintä.
Mutta ihanaa, että kaikki saa sanoa oman mielipiteen ja osallistua keskusteluun yhteisistä asioista.

Ja kaikki nämä ihmiset sikiää kanien tavoin ja pienellä palkinnolla..

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien.. 2

Lähettäjä: Pukki 
Päivämäärä:   6.8.24 07:58:17

Kerrotko piste mikä se ongelman ydin sitten on?
"taas jää koko keskustelu jumimaan paikkalippuun, koska älykkyysosamäärä ei riitä ymmärtämään sitä ongelman ydintä"
Minä en ainakaan tiedä onko ydinongelma kommunikaation puute, haluttomuus kommunikoida, lapset vai ehkä itsekkyys.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.