Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 10:55:04

Olen yrittänyt elää terveellisesti. Rääkätä itseäni salilla kolmesti viikossa tunnin verran, rajata herkut vain yhteen suklaapatukkaan kerran viikossa olevana karkkipäivänä ja muuten syödä hyvin kasvispainotteisesti, vältellä aurinkoa ja oleskella kesällä vain sisällä ja varjossa, pitää päihteiden suhteen tiukkaa nollalinjaa, laittaa kaikki ruokani itse ja suunnitella jokainen ateria tarkasti.. Sellainen elämäntapa kyllä onnistuu minulta jos oikein yritän, mutta ongelma on se, etten nauti siitä lainkaan. Minulle monet "epäterveelliseksi" luokitellut asiat tuovat valtavasti iloa elämään ja kruunaavat hyvät hetket. Esimerkiksi kahvilareissut ystävien kanssa ovat huomattavasti mukavampia, kun voi itsekin tilata sen kakkupalan, eikä tarvitse vain itse litkiä mustaa kahvia ja kuolata muiden kakkupaloja.

Tiedän, etten ehkä elä yhtä pitkään kuin joku, joka noudattaa kyseistä elämäntapaa. Mutta ehkä en edes halua elää pitkään sellaista elämää, josta en nauti.

Onko se väärin?

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: Mango 
Päivämäärä:   5.8.24 11:01:55

Terveelliseen elämään mahtuu hei ne kakkupalat ystävien kans!! Älä sulje sellaisia juttuja pois :) Höllää nyt vähän.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: leppa 
Päivämäärä:   5.8.24 11:02:37

No sä yrität jotain ihme puritaanimeininkiä. Itselläni nousisi tuommoisesta ainakin stressitasot niin korkealle, että se varmaan nollaisi tuosta saatavat hyödyt.

Älä rääkkää itseäsi salilla, ainakaan 3 kertaa viikossa, vaan etsi liikuntamuoto josta tykkäät ai josta saat ainakin jotain irti tavalla tai toisella.

Herkkuja on hyvä rajoittaa, mutta löytyisikö jotain terveellisempää herkkua, jota voisi syödä silloin kun ei ole karkkipäivä? Vai voisiko kuitenkin syödä jotain omasta mielestä hyvää myös maltillisissa määrin muinakin päivinä?

Käytä aurinkorasvaa ja varjostavaa hattua, niin voit oleskella ulkona.

Jos et nauti ruuanlaitosta, niin etsi terveellisiä puolivalmisteita ja tapoja tehdä ruokaa helposti. Tee kerralla isoja määriä.

Kohtuus kaikessa. En voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät ottaisi sitä kakkupalaa kavereiden kanssa, jos kahvilla ei käydä joka päivä.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   5.8.24 11:03:47

No tämähän se on se syy, miksi suurin osa ihmisistä ei elä terveellisesti. :)

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   5.8.24 11:10:06

Kohtuus kaikessa

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.8.24 11:11:09

Olisiko kultainen keskitie mitään? Kukaan ei kuole satunnaiseen kakkupalaan kahvilassa.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 11:19:15

Tee vain sellaisia muutoksia, joista nautit. Itse en esimerkiksi syö aamiaista, koska se saa huonon olon. Tai syö päivän mittaan 3-4 tunnin välein, koska se tekee minut kiukkuiseksi. Tai vältä raskasta iltasyömistä, koska nukun huonosti kevyellä iltasyömisellä.

Tee vain sellaisia muutoksia, joista seuraa hyvä olo. Itselläni tällaisia ovat esimerkiksi iltapainotteinen pätkäpaasto, kasvispainotteinen vhh-ruokavalio, myöhäinen unirytmi ja ulkoliikunta. En ole kiinnostunut siitä mitä virallisterveelliset ohjeet sanovat, vaan teen sellaisia valintoja joista seuraa juuri minulle parempi olo.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 11:21:02

Terveellinen elämäntapa ei todellakaan tarkoita sitä, että tarvitsee vetää kaikki överiksi. Miten voit ajatella noin? Itse elän terveellisesti pääsääntöisesti, mutta todellakin herkuttelen viikottain, juon alkoholia silloin tällöin jne. Enkä käy salilla, koska se ei ole mun juttu.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 11:29:46

Miksi karkkipäivän pitää olla yksi patukka tiettynä päivänä viikossa? Miksi se ei voi olla vaikkapa se kakkupala kaverin kanssa kahvilassa? Ja jos oikeasti et voi sallia itsellesi edes maitoa kahviin, niin aika älyttömällä linjalla olet.

Mikä tämän puritanismin taustalla on? Onko sinulla joku valtava painonpudotus meneillään ja pelkäät että repsahdat jos juot kahvin muuten kuin mustana?

"Tiedän, etten ehkä elä yhtä pitkään kuin joku, joka noudattaa kyseistä elämäntapaa. Mutta ehkä en edes halua elää pitkään sellaista elämää, josta en nauti."

Yksi gramma sokeria ei välittömästi lyhennä elämää minuutilla tai muutakaan tällaista. Elinikä on Suomessa edelleen kasvussa vaikka väestö ei ole timmeimmässä kunnossa verrattuna historiaan.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   5.8.24 11:33:48

Itse olen seurannut tiliä: Kaunistava lifestyle. Tässä siis syödään kaunistavasti kehoa kuunnellen. Tässä painotetaan, että ihminen on valmis rajoittamaan elämänlaatua, mutta ei tiettyjä herkkuja. On myös olemassa terveellisempiä herkkuja sekä herkkuja, jotka ei ole niin pahaksi keholle.

Tavallaan ruokailu tarvitsee itsekuria, mutta myös tietoa ja rutiinia. Omatekemä marjajäätelö pesee epäterveellisemmät pakastealtaan valikoimat, mutta tämä vaatii tietoa, osaamista, aikaa ja vaivaa.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   5.8.24 11:35:54

Ihminen tarvitsee auringonvaloa! Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että sitä pitäisi vältellä kuin ruttoa?!

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.8.24 11:44:08

Elämäntyyliisi kuulostaa epäterveelliseltä. Itse noudatan 80/20 linjaa eli 80% viikosta syön terveellisesti ja 20 ihan mitä sattuu.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.8.24 12:40:11

Jos terveelliset elämäntavat olisi nautinnollisia, niin meillä ei olisi mm. ylipaino-ongelmia lainkaan.

Elämäntavat on loputon kompromissi sen välillä, että voit kuolla jo ennen huomista, mutta saatat elää vielä kymmeiä vuosia. Pitää koittaa sekä nauttia elämästä tänään, että kituuttaa siltä varalta, että on hengissä huomennakin.

"etsi liikuntamuoto josta tykkäät"
-Ei ole olemassa, joten tätä on turha huudella joka ikisessä keskustelussa. Hikoilu ja hengästyminen on aina epämiellyttävää.

Ainakin itse kärähdän auringossa aurinkorasvasta huolimatta hyvin herkästi, joten ei siellä mitenkään rennosti voi oleskella, jos ei halua polttaa nahkaansa ja ihon palamisesta yleensä varoitellaan ihosyöpäriskien näkökulmasta. Inhoan tosin sitä palaneen ihon kuumotusta, joten vältän aurinkoa enemmän noitten välittömien oireiden kuin mahdollisen tulevan syövän takia. Isot hatut toimisi omalla pihalla, mutta ihmistenilmoilla ovat erittäin epäkäytännöllisiä. Ihon peittäminen vaatteilla taas johtaa vaatteiden liimaantumiseen ihoon inhottavasti, minkä takia olisi miellyttävämpi pukeutua kevyemmin helteessä.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.8.24 12:46:39

Miksi kieltää itseltään niitä pieniä nautintoja? Kun muutoin syö, liikkuu ja toimii kohtuudella, niistä kakkupaloista ym nauttiikin paljon enemmän. Ja kokemusta tosiaan on 30 kilon ylipainon kanssa tuskailemisesta. Pienillä muutoksilla elämä muuttui pikku hiljaa ja nyt moni asiaa maistuu ja tuntuu ihan erilaiselta.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: leppa 
Päivämäärä:   5.8.24 12:52:32

"-Ei ole olemassa, joten tätä on turha huudella joka ikisessä keskustelussa. Hikoilu ja hengästyminen on aina epämiellyttävää."

Joo, ei kaikki varmaan koskaan opi varsinaisesti pitämään liikunnasta, mutta voi sitä silti löytää sen vähiten kamalan tava. Esim. joku keskittymistä vaativa (ratsastus, baletti), jossa suoritukseen keskittyminen vie huomion niin, ettei koko ajan ehdi tuskailla kun hengästyttää ja hikoiluttaa. Tai kävely / juoksu kauniissa maisemissa tai metsissä, jos saa maisemista tai metsistä iloa. Tai joku, jossa oppii uutta ja kehittyy, ja voi sitä kautta löytää onnistumisen tunteita.

Olen itselläni huomannut, että hikoilu ja hengästyminen on aluksi epämiellyttävää, mutta kun harrastusta jatkaa, niin kroppakin alkaa tuottamaan endorfiienja ja sen myötä urheilu alkaa tuntua hyvältä. Tietysti kaikilla näin ei ole.

Pointti oli kuitenkin se, että se kuntosali ei ole mikään ainoa vaihtoehto, vaan voi tehdä jotain muutakin.

  Re: En osaa nauttia terveellisestä elämästä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 12:59:32

Ei itsensä rääkkääminen ole mitenkään terveellistä. Päinvastoin stressi on erittäin haitallista terveydelle. Terveellinen elämäntyyli kestää kyllä hyvin ne satunnaiset kakkupalat. Ne voivat jopa olla hyväksi terveydellesi jos koet niistä iloa ja nautintoa ja etenkin jos niihin liittyy sosiaalisia aspekteja, kuten kahvilassa käynti ystävän kanssa. Jos ruokavalio on muuten kunnossa, niin pari kertaa viikossa voi aivan hyvin herkutella kohtuudella (kohtuus on esimerkiksi se yksi kakkupala kahvilassa, sen sijaan kohtuullista ei ole vetää sipsipussia, megapussia karkkia ja litraa jäätelöä samana päivänä).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.