Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: retki 
Päivämäärä:   5.8.24 09:52:51

Aloitteleva vaeltaja, retket toistaiseksi yhden yön mittaisia, ehkä jossain kohtaa päästään kahteenkin. Heittäkäähän suosituksia kohtuuhintaisista ja hyvistä rinkoista.
Ei tarvitse olla pro-versio tässä vaiheessa, päivitetään siihen sitten jos vaelluskuume pahenee :)

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: matka 
Päivämäärä:   5.8.24 10:01:40

Vuokraa rinkka esim. Partioaitasta tai osta käytettynä Torista.

Rinkkojen istuvuus on käyttäjäkohtaista.

Ospreyn rinkat ovat itselleni olleet parhaita

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: Finn 
Päivämäärä:   5.8.24 10:07:26

Rinkka on kyllä niitä varusteita, joka kannattaa ostaa heti kunnollinen, vaikka se olisikin vähän hintavampi. Halvemmissa markettirinkoissa on usien ongelmia säätöjen kanssa tai ne eivät pidä (esim. lantiovyö luistaa pikku hiljaa löysäksi). Huonolla rinkalla retkeilyinto loppuu lyhyeen.

Se on sitten tosi yksilöllistä, mikä kenellekin on hyvä. Itsellä nykyään käytössä Ospreyn 44 litrainen Talon, joka ei itseasiassa ole rinkka vaan reppu mutta lantiovyö on silti tosi tukeva. Toki kaikki muutkin kamppeet on sitten sen mukaan, että tuollainen nyssäkkä riittää. Löytyy minulta myös vanha kunnon Savotaa putkirinkka ja on sillekin paikkansa ja aikansa. Lisäksi on isompi Ospreyn rinkka mutta se on liian iso omiin tarpeisiini ja siksi mielestäni hankala pakata.

Suosittelen, että hyödynnät rinkan vuokrauspalveluita muutaman kerran, että saat tuntumaa vähän erilaisiin rinkkoihin ja siihen, mikä sopii itselle ja mitä ominaisuuksia pidät tarpeellisena. Sen jälkeen voi olla helpompi katsella myös sopivaa käytettyä rinkkaa.

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.8.24 10:12:10

Itsellä yli 15 v vanha Deuter ja yhä kunnossa. Sitä ennen pari halpista, jotka eivät kestäneet oikein mitään.

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   5.8.24 10:54:42

Suosittelen myös että kokeilet vuokrarikkaa alkuun, niin tiedät paremmin mitä tarvitset ja haluat. Paras istuvuus on yksilöllistä ja tietysti vaikuttaa myös se mitä haluaa kantaa mukana.

Kannattaa käydä partioaitassa, scandinavian outdoorissa tai vastaavassa sovittamassa osaavan myyjän kanssa niin saat käsitystä istuvuudesta ja koosta.

Ospreyn rinkat on aika varmoja, kun löytää itselleen sopivan, mutta toki muitakin hyviä on.

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   5.8.24 10:57:56

Minulla 20v vanha halti (65 L) ja yh luja ja täysin käyttökelpoinen vaikka on ehtinyt nähdä paljon maailmaa. Mutta tosiaan, mikä sopii kennekin on yksilöllistä. Sovitus tärkeää, siitä sen parhaiten tietää mikä tuntuu itselle hyvältä. Markettien halpistinkoissa saattaa hihnojen muoviosat katketa yhtäkkiä tai neulokset pettää. En suosittele.

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.8.24 11:28:25

Mulla on halpisrinkka vuodelta 1 tai 2. Maksoi 250 markkaa ja on vieläkin hyvä, yks vetskari siinä vähän aukeaa itsekseen, jos liikaa pakkaa.

Mutta suosittelen minäkin, että käy kokeilee, se mikä käy yhdelle ei käy toiselle. Katsoa, että säätövaraa on ja että rinkka ei tipu oepun päälle. Lantiovyö ja rintaremmi tulee kohdilleen ja naisilla varsinkin ettei olkaimet ole liian leveällä. Kapeaharteisilla naisilla tuo voi olla ongelma.

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   5.8.24 12:57:08

Mulla on myös noin 20 vuotta vanha Haltin rinkka, joka edelleen sopii mun selälle parhaiten. Lisäksi siinä kaikki remmit ja vetoketjut ovat toimivia, joten en ole kokenut tarpeelliseksi vaihtaa koska me vaelletaan keskimäärin kesässä se 3-5 retkeä ja ollaan usein yhden yön taktiikalla liikkeellä. Enemmän tehdään päiväretkiä koirien kanssa ja silloin riittää reppu.

  Re: rinkkasuosituksia?

Lähettäjä: Olop 
Päivämäärä:   5.8.24 17:48:48

Rinkka kannattaa ostaa kerralla kunnollinen ja riittävän iso. Eli tyyliin 65+10 litraa, jolla menee tarvittaessa pidempikin reissu. Toisaalta yhden yön reissullekin tulee herkästi runsaasti tavaraa kun on kuitenkin keitintä ja majoitetta sun muuta. Itse pidän paljon Deurerin rinkoista. Ne ovat erittäin kestäviä ja toimivia, voi hyvin mennä seuraavat kaksi vuosikymmentä samalla rinkalla. Deutereissa on myös jonkin verran taskuja. Esim. Ospreyssä ei juuri ole, vaan se on vain se yksi iso säiliö. Toki tällä saavutetaan se. että Ospreyn rinkat ovat tosi kevyitä tyhjänä. Itse olen vähän isompikokoinen naiseksi ja tykkään Deurerien tukevuudesta. Ospreyt on vähän turhan rimpuloita. Mutta nämä on ne kaksi merkkiä, joilla on hyviä rinkkoja. En sotkeutuisi Haltiin, nykyään laatu on heikkoa. Älä osta Kajkaa, mitä monelle suositellaan. Se on todella painava ja jotenkin ihmeellisen jäykkä käyttää. Ja tosiaan, osta kerralla kunnollinen. Älä hairahdu halpoihin markettirinkkoihin, jotka ovat joka suuntaan vinoja ja eivät toimi, kun pitää vähäänkään enempää kantaa tavaraa vähänkään pidemmälle. Tärkeintä rinkassa on kunnon lantiovyö, selän pituuden säätömahdollisuus, olkahihnat sopivalla etäisyydellä toisistaan (älä missään nimessä osta liian kapeaa naisten mallia jos et oikeasti ole pienikokoinen nainen myös hartioista) sekä yleinen tukevuus.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.