Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: punkki 
Päivämäärä:   5.8.24 05:46:25

Ihan mielenkiinnosta lähdin kyselemään, kun äsken mies nappasi lapaluuni päältä punkin pois.

On tullut rämmittyä yli 30-vuoden ajan metsissä ja koirat nukkuneet sängyssä, mutta ennen tätä ei ole yhtään punkkia ollut (ainakaan tiettävästi) kiinni.

Onko sinulla ollut punkki ihossa? Tuliko jotain oireita?

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   5.8.24 05:50:58

Ei. Tai sit kerran saatto olla sisäreidessä.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Manteli 
Päivämäärä:   5.8.24 06:21:58

Tänä kesänä minullakin oli elämäni ensimmäinen punkki, vaikka olen kasvanut maalla ja rymynnyt menemään ties missä pelloilla, heinikossa ja metsiköissä koko lapsuuden & nuoruuden. Ja noh, teen melkein samaa näin viiittä vaille 30v aikuisenakin aina kun mahdollista mm koiran kanssa, vaikka nykyään asuinympäristö onkin eri. Minulle punkki nappasi kiinni käsivarteen ja oli jo ehtinyt syödä melko hyvin ennen kuin sen bongasin ihmettellessäni kutinaa ja kirvelyä. Miesystäväni sen nätisti irrotti. Ensin siihen nousi iso patti ja oli kipeä, sitten alkoi tulla mustelman ja nyt olen lääkekuurilla, koska tulikin rengas. On ollut nyt lämpöilyä sekä flunssamaisia oireita, mutta toivon että tämä flunssa nyt olisi vaan sattumalta osunut tähän samaan saumaan, mutta lets see… :/
Olen valitettavasti joutunut jokusen vuoden seuraamaan läheltä punkin puremasta sairastuneen läheisen taistelua eikä se ole kaunista, joten vähän kyllä jännittää.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   5.8.24 06:25:15

Kolmekymppisenä tulivat punkit nro 1 ja 2. Huomasin pian (olivat vielä nymfejä) ja ei tullut mitään oireita.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.8.24 06:43:03

Useita kertoja, ei oireita. Lapseni sairasti borrelioosin.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.8.24 06:52:39

Kerran on ollut marjametsän jälkeen mahassa, huomasin sen heti kotiin päästyäni eikä tullut mitään jälkioireita.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 07:42:15

Ollut varmaan kymmeniä ellei satoja. Asun ja mökkeilen rannikolla. Puutiasiaivokuumerokote on, ja borrelioosia ei toistaiseksi itsellä ole ollut mutta esim lapsella ja muilla sukulaisilla kyllä

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 07:46:09

Viime kesänä oli selässä. Luulin sitä aluksi luomeksi, mutta olikin mehevä punkki. Olen metsässä aina sukat jalassa ja pitkälahkeiset trikoot tms. kun täällä punkkeja paljon. Koiralla punkkilääkitys niin punkkeja ei ole enää sisään tuonut.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   5.8.24 08:04:03

Kaks kertaa. Kumpikin sen jälkeen kun muutin tähän nykyiseen asuntoon. Täällä ihan vatukseen punkkeja, ei tartte mennä edes metsään. Tähän mennessä ei oo mitään oireita tullut, sain otettua ne pois lähes heti kun kiinnittyvät, olivat ihan pieniä.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   5.8.24 08:35:14

On tiettävästi kahdesti. Kerran lapsena ja kerran aikuisiällä.

Jälkimmäinen oli pienen pieni, sokerirakeen kokoinen larva. Sellaisiahan on helposti voinut jäädä huomaamattakin! Tosin käsittääkseni ne eivät samalla tavalla kannakaan vielä borreliaa, joka yleensä tarttuu puutiaisiin isäntäeläimestä (linnusta, hiirestä tms.) ja voi sitten seuraavissa vaiheissa nymfinä tai aikuisena siirtyä eteenpäin seuraavaan isäntäeläimeen.

TBE voi larvoissa olla jo emolta saatuna.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 08:38:18

Ei ole, vaikka ikäni olen juossut pitkin metsiä.

Koirassa oli viime kesänä jokaisen lenkin jälkeen 1-4 punkkia, mutta nyt muutettiin käärmerikkaalle alueelle, joten ollaan nähty vain yksi punkki ja sekin koirassa.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: mielenkiintoista 
Päivämäärä:   5.8.24 08:46:55

”Koirassa oli viime kesänä jokaisen lenkin jälkeen 1-4 punkkia, mutta nyt muutettiin käärmerikkaalle alueelle, joten ollaan nähty vain yksi punkki ja sekin koirassa.”

Onko siis tosiaan niin, että käärmeet ja punkit ei ns mahdu samalle alueelle?

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.24 09:03:26

On kerran. Tästä on jo melkein 20 vuotta aikaa, asutaan pohjoisessa.
En nähnyt punkkia, kaula alkoi kutista ja tuli ihottuma rengas. Lääkäriin ja antibiootit borrelioosiin.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 09:13:09

On purrut. Ei ole tullut oireita. Lapsella oli borrelioosi.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   5.8.24 10:02:47

No mua puri ranteeseen hyrräpunkki herukkapuskassa. Eli se pieni punainen vipeltäjä. Sattui kuin olisi nokkosella vedelty ja vielä viikon jälkeen on punainen jälki. Ennen ei näistä ole kirvelyä tai jälkiä jäänyt. Pitäisiköhän olla huolissaan jostakin taudista, vai onkohan iho vaan herkistynyt vanhuuttaan? Eikän tuo ole mikään oikea verta imevä punkki ollenkaan.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Punkkikammoinen 
Päivämäärä:   5.8.24 11:13:24

Ei ikinä, tai sit en oo huomannut. Kissoilla ja koirilla oon niitä nähnyt.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.8.24 12:30:21

Muutamakin. Miehellä on ollut borrelioosi, minulla ei.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: matka 
Päivämäärä:   5.8.24 12:38:35

Mahdollisesti kerran.

Jalkaan tuli outo tulehdus/jälki. Se kyllä kutisi. Jäi epäselväksi, oliko ollut punkin purema vai karvatupen tulehdus. Olin ollut viikkoa aikaisemmin retkellä Pietarsaaren alueella, enkä ollut huomannut jalassani mitään.

Kävin vasta-ainetestissä ja verestäni löytyi borrelian vasta-aineita, mutta kyseessä saattoi olla jo aiemmin saatu tauti.

Tuohon aikaan borrelioosi oli melko huonosti tunnettu. Eka lääkäri antoi kortisonivoidetta, mutta toinen antoi antibioottikuurin ja sanoin että ei kannata leikkiä tän kanssa, koska olin niin nuorikin vielä silloin. Söin sitten antibiootit varmuuden vuoksi.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.8.24 12:41:03

Kaksi kertaa. Toinen Skotlannissa, toinen Suomessa. Hyvin pieniä molemmat. Jälkimmäisestä

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.8.24 12:42:32

Karkasi.
Jälkimmäisestä tuli punainen alue, mutta ilmestyi heti puremasta, meni kortisonivoiteella ohi, eikä punkki ollut ollut kiinni kauaa, joten lääkäri arvioi, että antibioottikuuria ei tarvita.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   5.8.24 18:21:29

Pari minuuttia sitten otin jalasta pienen punkin. Huomasin, kun jalkaa alkoi kutittaa, eikä "roska" irronnut pyyhkäisemällä. Yritin ensin punkkipihdeillä, mutta lopulta irtosi kokonaisena kynsillä tarttuen ja irti kiertäen. Koirissa ollut muutama alkukesästä, mutta ei enää kuuman jakson jälkeen. Minä sain punkin ilmeisesti vattupuskastasta, jossa aamulla liikuin. Yllättävän iso patti ainakin nyt heti.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 18:26:59

”Onko siis tosiaan niin, että käärmeet ja punkit ei ns mahdu samalle alueelle?”

Siellä missä käärmeitä ja kissoja, vähemmän pieniä jyrsijöitä eli vähemmän punkkeja.

Ja on minua punkki purrut, ei oireita.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   5.8.24 19:14:46

Ensimmäisen kerran kun minua puri punkki, sain rajun borrelioosin. Sain lääkkeet, mutta täysi paraneminen vei yli vuoden. Punkki oli kiinni noin tunnin, eli älkää uskoko niitä juttuja, ettei tartu jos ei ole kauan kiinni.

Ja meillä on pihassa käärmeitä ja punkkeja molempia.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   5.8.24 19:15:46

Ja punkki irrotetaan suoraan nykäisemällä. Ikinä ei saa kiertää, koska punkki sylkee myrkyt siinä sisään

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 19:43:01

On, meinasi henki lähteä.

  Re: Onko sinua purrut punkki?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 21:39:44

”Ja meillä on pihassa käärmeitä ja punkkeja molempia.”

Niin meilläkin, mutta punkkeja todella paljon vähemmän kuin monella muulla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.