Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   4.8.24 16:54:47

... jonkun laihtumista? Mulle kommentointiin. Musta se tuntui mukavalta, mutta muutama työkaveri puolestaloukkaantui.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   4.8.24 16:57:40

Parasta kun ei kommentoida toisten vartaloita ollenkaan, ei hyvässä eikä pahassa. Tällöin ei tule ylilyöntejä kumpaankaan suuntaan, eikä tarvitse erikseen selvittää tai arvailla millainen kommentointi olisi kullekin ookoo tai ei ookoo.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.8.24 17:03:38

Älä kommentoi, ellei henkilö itse tuo asiaa jotenkin esille.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Nuksu 
Päivämäärä:   4.8.24 17:06:49

En yksinkertaisesti lähtisi koskaan kommentoimaan toisen ihmisen painoa tai sen muutoksia. En koe mitään tarvetta sille. Ja näin syömishäiriöhistorian omaavana tiedän kuinka tuhoisa se yksikin viattomasti heitetty kommentti painosta voi olla toiselle, jos sen vastaanottajan sisäisessä maailmassa kuohuu. Ihan vaikka sen sanoja tarkoittaisikin kommenttinsa kehuna.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Duuri 
Päivämäärä:   4.8.24 17:09:47

Ei ole kohteliasta tai soveliasta kommentoida toisen henkilön painoa pyytämättä tai yllättäen. Ihmisessä on aina varmasti miljoona muutakin asiaa mistä voi kehua, jos niin haluaa tehdä. Mutta nykyaikana pitäisi ymmärtää, että painon kommentointi ei ole ok.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Hyvä kysymys 
Päivämäärä:   4.8.24 17:14:57

Olen aina ollut hyvinkin hoikka, mutta lihoin sairauden takia 30 kiloa. Uuden lääkityksen myötä olen laihtunut nuo kilot pois, lihava olin yli 10 vuotta tässä välissä.

Moni on tullut kehumaan kuinka hyvältä näytän ja olen ollut vähän yllättynyt siitä, miten ristiriitaiselta se on tuntunut. Olen laihtumisesta enemmän kuin helpottunut, olo on paljon parempi, eikä kaikki paikat särje koko ajan. Mutta nuo kommentit vahvistavat juuri sen, minkä tiesinkin eli näytin lihavana ihan hirveältä.

Silti on ihanaa, että ihmiset kehuvat, kehuja sain ulkonäöstäni hyvinkin usein hoikkana. Joten ehkä kallistun kuitenkin sen puolelle, että kiva, että kehutaan.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   4.8.24 17:19:29

En kommentoi koskaan, ellei henkilö itse ota asiaa puheeksi.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   4.8.24 17:20:34

Naapurin mies oli hyvin ylipainoinen. Oli ties millä muotidieetillä milloinkin (mm. Cambridge) ja laihtui, mutta sitten lihoi taas takaisin. Näistä dieeteistään kertoili avoimesti naapureille.

Sitten hän alkoi taas laihtua, mutta ei nähdessä ottanut puheeksi mitään dieettiä. En kommentoinut painoa mitenkään, mutta muutama muu naapuri oli suoraan kysynyt, millä dieetillä on nyt, kun tuloksia tulee noin hyvin. Oli vain naurahtanut vastaukseksi. Nämä naapurit miettivät keskenään (ja myös minun kuulteni), että mikähän dieetti nyt on muodissa, kun ei iltapäivälehdissä ole mistään dieetistä kirjoitettu.

Noin puoli vuotta sen jälkeen, kun lahituminen oli alkanut näkyä, naapurin mies kuoli. Oli sairastunut haimasyöpään, mutta ei ollut halunnut siitä puhua naapureille.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 17:29:28

On se, siinä on niin paljon oletuksia. Paras on jättää kehot kommentoimatta.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: ei ei 
Päivämäärä:   4.8.24 17:31:32

Lähettäjä: Duuri
Päivämäärä: 4.8.24 17:09:47

Ei ole kohteliasta tai soveliasta kommentoida toisen henkilön painoa pyytämättä tai yllättäen. Ihmisessä on aina varmasti miljoona muutakin asiaa mistä voi kehua, jos niin haluaa tehdä. Mutta nykyaikana pitäisi ymmärtää, että painon kommentointi ei ole ok.

Just näin. Ikinä ei ole kohteliasta kommentoida toisen painoa!

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.8.24 17:35:59

Kehorauhaan ei kuulu kenenkään ruumiinpainon kommentoiminen missään muodossa. Mutta mitäpä tuo muille kuuluu.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.8.24 17:44:05

"Kehorauhaan ei kuulu kenenkään ruumiinpainon kommentoiminen missään muodossa."

Kuuluuko henkilökohtainen huomiointi enää yleensäkään suomalaiseen kulttuuriin? Etelä-Euroopassa monenlainen toisten asioihin puuttuminen myös myönteisesti on normi eikä poikkeus, mutta saako Suomessa enää kommentoida mitään yksityisyyden piiriin kuuluvaa?

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.8.24 17:49:25

Siis jos joku tulee ylpeänä ja iloisena selittämään, että on onnistunut laihduttamaan ylipainosta normaalipainoon, niin tottakai totean että hieno juttu ja hyvää työtä olet tehnyt.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Tuku 
Päivämäärä:   4.8.24 17:59:34


Lähettäjä: --
Päivämäärä: 4.8.24 17:49:25

Siis jos joku tulee ylpeänä ja iloisena selittämään, että on onnistunut laihduttamaan ylipainosta normaalipainoon, niin tottakai totean että hieno juttu ja hyvää työtä olet tehnyt.

Tämä nyt on ihan eri tilanne, jos henkilö itse ottaa asian tuolla tavalla esiin.
Muuten ei ikinä!

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.24 18:00:10

Jos henkilö itse ottaa asian puheeksi ja iloitsee laihtumisestaan, niin toki voi iloita mukana. Mutta kuten yllä jo todettu, myös ylipainoinen ihminen voi laihtua epäterveellisistä syistä, joten ihan "muuten vaan" ei ole soveliasta toisen painoa kommentoida.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.8.24 18:02:36

Sinä saat toki loukkaantua, jos se tuntuu sinusta inhottavalta. Mutta nämä puolesta loukkaantujat saisivat kyllä painua sinne missä pippuri kasvaa...

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: UuEsAa 
Päivämäärä:   4.8.24 18:10:08

Huomioikaa sitten, että esimerkiksi USAssa huomionosoitukset ovat hyvin tavanomainen ja VAADITTU osa kulttuuria. Jos siellä ei huomioi ihmisten ulkonäköä, leimautuu äkkiä täysjuntiksi ja epäystävälliseksi.

Siellä saa aivan jatkuvasti huomionosoituksia pienen pienistä asioista. Uudesta paidasta, meikistä, kampauksesta, painosta jne.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 18:16:37

On epäkohteliasta. Minun paino on minun oma asia, ei muiden. Enkä ikinä halua elää niin että yrittäisin ulkonäöllisesti mahtua muottiin tai pysyä siinä. On tärkeää tuntea, että on hyväksytty aina. On tärkeää tuntea, ettei ulkonäkö ole määrittävin piirre itsessään.

Minulle oma keho on hyvin intiimi, oma asia. Vaikka se on kaikkien nähtävillä, se ei poista sen henkilökohtaisuutta. En hoida kehoani, kuntoile, liho tai laihdu muiden takia. Se on minun ja teen näitä asioita omasta halustani. Se ei kuulu muille.

Se että kehutaan laihuudesta antaa kuitenkin selvän viestin, että lihavampana et ollut niin hyvännäköinen. Se on ilmiselvä. Ja monia ei kiinnosta kuulla tuolaista. Ei syöpäpotilaallekaan sanota, että oletpa nyt kaunis kun hiukset taas kasvaa. Pelko lihoa, johtaa myös helposti syömishäiriöön. Suhde ruokaan ja omaan painoon pitäisi olla joustava. Ei ole vakavaa joskus lihoa.

Toki jos henkilö on sanonut, että kuulee mielellään kehuja aiheesta, voi häntä kehua.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: been there 
Päivämäärä:   4.8.24 18:23:33

LähettäjäUuEsAa
Päivämäärä4.8.24 18:10:08

Huomioikaa sitten, että esimerkiksi USAssa huomionosoitukset ovat hyvin tavanomainen ja VAADITTU osa kulttuuria. Jos siellä ei huomioi ihmisten ulkonäköä, leimautuu äkkiä täysjuntiksi ja epäystävälliseksi.

Siellä saa aivan jatkuvasti huomionosoituksia pienen pienistä asioista. Uudesta paidasta, meikistä, kampauksesta, painosta jne.

Olin pari vuotta sitten opiskelemassa kyseisessä maassa ja kyllä - kehutaan paljon enemmän kuin Suomessa, mutta ainakin meidän vähän nuorempien keskuudessa ihan yhtä lailla sielläkin toisten paino oli sopimaton aihe kommentoida.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   4.8.24 18:28:57

Mulle kävi niin, että tiesin erään tuttavani haluavan pudottaa painoaan useamman vaatekoon, hän oli maininnut siitä useaan otteeseen aiemmin kun olimme enemmän tekemisissä. En ollut nähnyt häntä pitkiin aikoihin, oikeastaan melkein vuoteen, ja sitten törmäsimme kaupassa. Hän oli todellakin päässyt tavoitteeseensa, en meinannut ensin tunnistaa mutta onneksi kasvot ja kampaus olivat suht entisenlaiset. En ole koskaan tuntenut häntä hoikkana ja totta kai kommentoin miten hyvältä hän näytti, kun tiesin että se oli ollut hänen tavoitteensa. Hän ei tuntunut pahastuvan, mutta silti kuitenkin kotona sitten jälkeenpäin juurikin mietin että oliko tökeröä mainita asiasta, vai olisiko itse asiassa ollut tökerömpää olla huomioimatta koko asiaa, varsinkin kun tiesin että se oli hänelle itselleen ollut tärkeä juttu.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   4.8.24 18:31:29

En ymmärrä miksibpainoa ei voi kommentoida, koska siihen voi vaikuttaa edes jotenkin. Toinen juttu on vaikkapa pituus. Sen kommentointi ärsyttää yli kaiken.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 18:38:46

On myös eri iloita toiselle hänen tavoitteensa saavuttamisesta kuin siitä että hän näyttää paremmalta.

Vrt.
"Ai miten sä ootkin laitunut! Näytätpä sä nyt hyvältä ja hoikalta. Grau, kaikki miehet käy kyllä sun kimppuun"

"Ootpa sä laihtunut, ihan mahtavaa. Sä oot kyllä ihan mieletön, että noin vain päätät tavoitteesi ja sit sä jo saavutat sen. Mä oon niin vaikuttunut, oot mun esikuva!"

Sitten voi miettiä kumpi näistä kommenteista aiheuttaa enemmän hyvää vaikka neljän vuoden jälkeen kun ruuhkavuosien aikana henkilö on lihonut 10kg? Voi olla että kommentti 1 aiheuttaa itseinhoisia ajatuksia kun taas kommentti 2 auttaa suhtautumaan itseensä positiivisesti ja luottavaisesti.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.24 18:43:29

On epäkohteliasta. Yllättävä "oi oletpas sä laihtunut" kommentti ei ole okei. Toisen kehoasioita ei tarvitse kommentoida. Sen sijaan, että sanoo tuon ylemmän kommentin ja jos ei voi olla sanomatta kuitenkaan mitään, voi sanoa muuta positiivista, kuten: näytätpä kauniilta tänään. Tuo asu pukee sinua ihanasti. Sä hehkut. Vitsi miten ihanasti tuo mekko/paita/tm sulle sopii. Jne. Tmv.

Toki jos toinen innoissaan vaikka kertoo laihtuneensa, niin silloin tsemppaavat kehut ovat paikallaan, silloin tilanne on aivan eri :) paitsi toki jos kyse on jostain syömishäiriöstä ja onkin syytä huolestua.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.8.24 18:47:42

"mutta saako Suomessa enää kommentoida mitään yksityisyyden piiriin kuuluvaa?"

Miksi pitäisi saada? _Yksityisyyden_ piiriin kuuluvaa.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.8.24 08:36:50

"
On epäkohteliasta. Minun paino on minun oma asia, ei muiden. Enkä ikinä halua elää niin että yrittäisin ulkonäöllisesti mahtua muottiin tai pysyä siinä. On tärkeää tuntea, että on hyväksytty aina. On tärkeää tuntea, ettei ulkonäkö ole määrittävin piirre itsessään."

-On tärkeää hyväksyä itse itsensä niin, ettei ole muiden hyväksynnästä riippuvainen. Muiden mielipiteet on vain muiden yksittäisiä mielipiteitä, joiden perusteella ei kannata mieltään pahoittaa, niille ei pidä antaa liikaa painoarvoa. Harva meistä osaa ja jaksaa kannatella aktiivisesti muiden itsetuntoa kullekkin aroissa asioissa, ei sellaista voi muulta maailmalta vaatia. Kaikki kohtaa elämänsä aikana tökeröitä ja epäkohteliaita ihmisiä ja kaikki todennäköisesti on itse jossain kohtaa ajattelemattomia sanavalintojensa osalta.

Painon kommentointi on tosiaan useimmissa tilanteissa aiheetonta ja epäkohteliasta, mutta nykyisessä asenneilmastossa on myös epäterveitä piirteitä sen suhteen, että aikuiset pitäisi henkisesti kääriä kuplamuoviin, ettei vaan mitään joudu koskaan kohtaamaan. Henkisesti tasapainoinen itsensä hyväksyvä aikuinen ohittaa jonkun työkaverin mielipiteen työkaverille kuulumattomasta asiasta olankohautuksella. On jokaisen hyvinvoinnin kannalta tärkeämpää saavuttaa tasapaino oman pään sisällä kuin rajoittaa muiden ihmisten puheita voidakseen vältellä itselleen arkojen aiheiden käsittelemistä itsensä kanssa.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 08:42:41

N, yksittäinen tökerö kommentti onkin helppo ohittaa, mutta sama ei ole helppoa enää jos kommentteja tulvii ovista ja ikkunoista. Ihminen on sosiaalinen olento eikä siinä ole hävettävää

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Cinnamon 
Päivämäärä:   5.8.24 08:45:46

On miljoona muuta tapaa kehua ihmistä, kuin kommentoida hänen painoaan. Omasta mielestäni painosta / kehon koosta tai sen muutoksista mainitseminen pitäisi jättää sanomatta.
Olen itse kokenut paljon painokommentteja, kun sain anoreksiasta fyysisesti toipuessani paljon positiivisena tarkoitettuja kommentteja nousevasta painostani ja ihan jokainen niistä tuntui todella todella kivuliaalta henkisesti. Vaikka siis kuinka järjellä tiesin esim sen ”Vau, onpa ihana nähdä kuinka olet saanut kerättyä muotoja takaisin” kommentin sanojan tarkoittavan vain hyvää ja esitin hymyilevää siinä hetkessä samalla miettien kuinka luikertelen tilanteesta ulos itkemättä. Tämän koettuani en ikinä kommentoisi yhtään kenenkään painoa tai sen muutoksia millään tavalla.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: tai sitten 
Päivämäärä:   5.8.24 08:49:23

Vaikka olisikin mielipide jonkun henkilön painosta mielessä, niin sen voi myös fiksu aikuinen jättää sanomatta ääneen.

(eri asia toki nuo tilanteet, joissa vaikka joku hakee kommentteja tuomalla itse aiheen pöytään)

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   5.8.24 09:16:03

On epäkohteliasta kommentoida, jos ei henkilö itse aktiivisesti puhu siitä, että hänellä on jokin laihdutusprojekti meneillään ja näin ollen ota näitä muita ikään kuin projektinsa seuraajiksi. Ja silloinkin kannattaa miettiä millä sanoin kommentoi.

Pari samassa talossa ns. eri osastolla työskentelevää puolituttua, joiden kanssa en ollut missään tekemisissä, kommentoi aikoinaan jossain käytävällä vastaan tullessaan ja minulle tuli siitä vain sellainen olo, että ovat vuosikausia tarkkailleet, että onpa tuokin paksu. Eikä heillä ollut edes mitään tietoa siitä, miksi olin laihtunut.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Hu 
Päivämäärä:   5.8.24 09:18:55

Miksi kenenkään painoa pitäs kommentoida?

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Iltail 
Päivämäärä:   5.8.24 09:22:11

"Miksi pitäisi saada? _Yksityisyyden_ piiriin kuuluvaa."

Koska se kuuluu monissa (kulttuuri)maissa kohteliaaseen käytökseen. Italialainen anoppini puuttuu ihan kaikkiin asioihini häikäilemättä. Se on tapa osoittaa yhteenkuuluvuutta ja rakkautta. Niin Italiassa vain tehdään. Muu olisi epäkohteliasta.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.24 13:07:22

""Miksi pitäisi saada? _Yksityisyyden_ piiriin kuuluvaa."

Koska se kuuluu monissa (kulttuuri)maissa kohteliaaseen käytökseen. Italialainen anoppini puuttuu ihan kaikkiin asioihini häikäilemättä. Se on tapa osoittaa yhteenkuuluvuutta ja rakkautta. Niin Italiassa vain tehdään. Muu olisi epäkohteliasta."

No silloin ko. asia ei kuulu yksityisyyden piiriin ko. kulttuurissa, vaan se oma yksityisyyden piiri on siellä paljon pienempi ja ahtaampi kuin mitä meillä. Se että saako _Suomessa_ (kuten alkuperäisessä lainauksessa sanottiin) kommentoida yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita on asia erikseen. Minun mielestäni ei pidäkään saada, siis niitä ihan erikseen mainiten ja painottaen _yksityisyyden_ piiriin kuuluvia. Jos saisi, ne eivät enää kuuluisi siihen yksityisyyden piiriin. Ei tää mitään rakettitiedettä ole.

Sitten ihan sivuhuomautuksena, mielestäni on hassua miten valmiita ja helppoja joissain kulttuureissa ollaan puuttumaan ja närkkimään toisen omiin privaatteihin yksityisasioihin ja pidetään sitä jopa jollain perverssillä tavalla kohteliaana, mutta kuitenkin samaan aikaan pidetään jotain täysin luonnollista asiaa kuten alastomuutta aivan hirveänä tabuna :D Go figure...

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   5.8.24 13:11:33

Miksi kenenkään paino edes niin paljon kiinnostaa, että jaksas kommentoida

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Mango 
Päivämäärä:   5.8.24 13:26:53

LähettäjäHa
Päivämäärä5.8.24 13:11:33

Miksi kenenkään paino edes niin paljon kiinnostaa, että jaksas kommentoida

Siis tämä. Paino on ehkä se kaikista vähiten kiinnostava asia muissa ihmisissä. Ja tosiaan kehun aiheita löytyy varmasti aina muitakin, jos jotain henkilöä kehua haluaa :)

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   5.8.24 13:31:04

"Miksi kenenkään paino edes niin paljon kiinnostaa, että jaksas kommentoida."

Kyllä se minusta hyvältä tuntui, kun joku huomasi ponnisteluni ja sen tuloksen.

Tuntuisi kiusalliselta tuoda omaa laihdutuksen onnistumista itse esiin, joten on kiva, että joku kommentoi onnistumista spontaanisti.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   5.8.24 13:40:16

Ei jumankekka kai sitä nyt keksii toisesta ihmisestä jotain muutakin mukavaa sanottavaa kuin painon! Mä olen hoikka, olen sitä aina ollut, en pidä siitä että normaalipainoani kommentoidaan mitenkään. Kun suhde on 57kg/165cm on täysin normipainossa eikä sitä tarvitse mitenkään kommentoida. Voi sitä toiselle sanoa vaikka kuinka kiva rusketus/ hiukset/ paita tms jos tuntee tarvitsevansa toisen ulkonäköä kehua. Itse kyllä mieluummin kuulen toisen kuulumisia tai joshäntä kiinnostaa minun kuulumiseni, ei ulkonäköni!

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Tkt 
Päivämäärä:   5.8.24 13:42:16

Minun isäni laihtui myös reilusti. Oli liikunnallinen ja raskaassa työssä ja lievästi ylipainoinen aiemmin. Sitten hoikistui, muttei mielestäni mitenkään terveen näköisesti. Sai kuulla kommenttia laihtumisestaan ja ihmiset kehuivat. Isä ei kommentoinut mitään.

Myöhemmin näyttikin jo todella laihalta ja naapuri kertoi isän menehdyttyä, että oli kyllä nähnyt isän muutama kuukausi aiemmin postilaatikolla ja nähnyt, että joku on pielessä, muttei tiennyt mikä.

Ruokatorven syöpähän se. Isä oli kuollesaan pelkkää luuta ja nahkaa, ihan kokoon kuivunut. Ja eli viimeiset kuukautensa piilossa, eikä syövästä edes tiennyt kuin muutama perheen ulkopuolinen ihminen.

Olisi parasta kun kenenkään ulkomuotoa ei kommentoitaisi suuntaan tai toiseen, koska kaikki eivät halua ihmisten huomaavan. Eivät siis edes kehuvan, vaikka olisikin ihan tarkoituksella laihduttanut, lihonut, tai muuttanut tyyliään.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   5.8.24 13:45:41

"Ei jumankekka kai sitä nyt keksii toisesta ihmisestä jotain muutakin mukavaa sanottavaa kuin painon!"

Varmaan keksii, mutta koska laihduttaminen on monille kova urakka, niin moni myös mielellään kuulee, että onnistuminen on pantu merkille.

Ainakin minusta oli ihan tosi kiva kuulla, kun ponnisteluni ja onnistumiseni huomioitiin.

Ja kyllä minusta sekin kivalta tuntuu, että uusi vaatteeni tai kampaajalla käyntini huomioidaan.

En sitten tiedä, olenko jokin äärimmäinen poikkeus, mutta minusta on kiva saada huomiota siitä, kun satsaan ulkomuotooni.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: joo ja ei 
Päivämäärä:   5.8.24 13:53:59

Read the room. Lähtökohtaisesti itse kommentoin positiivisesti vain jos henkilö itse on aktiivisesti tuonut laihdutusprojektiaan esiiin minulle itselleni ja on itse selvästi tyytyväinen tuloksiinsa.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   5.8.24 13:59:30

"Read the room. Lähtökohtaisesti itse kommentoin positiivisesti vain jos henkilö itse on aktiivisesti tuonut laihdutusprojektiaan esiiin minulle itselleni ja on itse selvästi tyytyväinen tuloksiinsa."

Mutta kun tämä koetaan nykyään narsistiseksi huomionhauksi. Olemme ajautuneet kulttuuriin, jossa ihmiset varovat toisiaan ja mielenterveysongelmat ovat räjähtäneet. Kaikki vain ovat ihan yksin toisiaan peläten.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: joo ja ei 
Päivämäärä:   5.8.24 14:15:46

Kyllä, mikä on narsistista huomionhakua? Se että minä kehun toisen saavutusta?

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.8.24 14:27:15

"yksittäinen tökerö kommentti onkin helppo ohittaa, mutta sama ei ole helppoa enää jos kommentteja tulvii ovista ja ikkunoista. Ihminen on sosiaalinen olento eikä siinä ole hävettävää"

-Näinhän se on. Silti omaan suhtautumiseen ja reaktioon on käytännössä enemmän valtaa kuin muiden ihmisten suhtautumiseen ja reaktioon. On todella raskasta, työlästä ja lopputulokseltaan epävarmaa koittaa vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen rakentavasti. On tärkeää oppia hyväksymään itsensä huonoksi kokemine puolineen riippumatta muiden mielipiteestä, jos niille huonoille puolille ei ole mitään tehtävissä tai niille ei ole valmis tekemään niin paljon kuin muutos vaatisi.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.8.24 14:29:31

Italialaiset ovat kyllä niin juntteja ettei tosikaan.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: Piitu 
Päivämäärä:   5.8.24 14:34:37

Ei kannata kommentoida ulkonäköä mitenkään. Ei edes omasta mielestäsi positiivisia juttuja, kun et tiedä taustoja ja muutenkin on epäkohteliasta tänä päivänä.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.8.24 14:42:55

"En sitten tiedä, olenko jokin äärimmäinen poikkeus, mutta minusta on kiva saada huomiota siitä, kun satsaan ulkomuotooni."

Nimenomaan pointti onkin siinä, että olet itse satsannut ulkonäköösi ja on kiva saada kommenttia tästä.

Ongelma on siinä, että koskaan ei teidä, mikä sen laihtumisen (tai lihomisen) syynä on. Onko oikeasti syynä se, että henkilö on laihtunut, koska on tehnyt töitä elämäntapojensa parantamiseksi ja onnistunut siin. Vai onko syynä se, että henkilö on laihtunut, koska sairastaa syöpää, on masentunu ja stressaantunut eikä siksi syö, sairastaa syömishäiriötä ja on taas kerran vaihtanut liian tiukkaan dieettiin vai onko hänen läheinen kuollut ja siksi henkilö on menettänyt ruokahalunsa.

Tai miksi ihminen on lihonut alunperinkään. Jotkut ovat lihoneet huonojen elämäntapojen seurauksena ja ovat ihan sinut asian kanssa ja laihtuminen on sitten onnistuminen.

Mutta joku toinen on voinut lihoa siksi, että on syömishäiriö, vakava sairaus, paljon surua/stressiä, masennusta ja paino on noussut paljon ja henkilö on tuntenut lihoneena suurta itseinhoa. Tai sitä on voinut kokea vaikka olisi lihonut ihan vain siksi, että elämäntavat oli huonot. Lopulta kun laihtuu, ei se välttämättä tunnu onnistumiselta eikä tunnu lainkaan hyvältä että ihmiset kommentoi ulkonäöä ja näin osoittavat, että huomasivat ihmisen olleen lihava aikaisemmin. Se voi tuntua tosi kurjalta, että lihavuus on huomattu (totta kai sen tietää itsekin, että se on huomattu, mutta kurja kuulla se ääneen).

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   5.8.24 14:55:50

Kun kommentoidaan painon laskua, niin on huomioitu myös ylimääräiset kilot vaikka niistä ei mainita. Tämä ei kaikista tunnu hyvältä.

  Re: Onko epäkohteliasta kommentoida myönteisesti...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 16:49:25

"On tärkeää oppia hyväksymään itsensä huonoksi kokemine puolineen riippumatta muiden mielipiteestä, jos niille huonoille puolille ei ole mitään tehtävissä tai niille ei ole valmis tekemään niin paljon kuin muutos vaatisi."

Aina kyse ei ole siitä, että kommentin kohde olisi huono puoli. Esimerkiksi hoikka normaalipainoinenkin henkilö voi sairastaa syömishäiriötä ja kehut hoikkuudesta vahvistavat sairaalloista lihomisen pelkoa. Ja aivan varmasti henkilö työskentelee parantuakseen. Nämä kommentit voivat kuitenkin olla triggereitä, jotka pahentavat oireilua. Vaikka kommentti olisi hyväksyvä ja kehu, se luo ominaisuudelle painoarvoa. Ja syömishäiriössä yksi iso asia on vähentää juuri sitä painon merkitystä ihmiselle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.